Auteur Topic: [DE MOL] Margriet van der Linden  (gelezen 376728 keer)

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #880 Gepost op: 6-03-2015, 08:39:26 »
Gisteren na de uitzending had een klein katertje. Zo veel had ze ook weer niet gemold toch?
Toen ik net de site heb gelezen met alle mol acties, moet ik mijn katertje bijstellen. Ze heeft het heel goed gedaan. Kan ook eigenlijk niet anders gezien de pot historisch laag is.
Het jammere aan de uitzending gisteren vond ik dat de mol acties en aanwijzingen toch een beetje afgeraffeld worden. De regie mag daar best wat meer tijd aan besteden en wat minder aan de gevoelens van winnaar en verliezer. Of zend anders 2 uur uit. Het kwam bij mij een beetje over als: oja, we hadden ook nog een mol die wat acties deed. Qua mol-biechten viel het me ook wat tegen. Het liefste zou ik elke mol-biecht van elke opdracht zien. Hoe ging ze te werk? Wat was haar tactiek? Lukte het? Nu moet je dat soms van de website lezen. Vond ik jammer.

Maar verder: top seizoen! En goede mol!
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #881 Gepost op: 6-03-2015, 09:16:50 »
Gefeliciteerd aan alle Margriet-verdenkers.  ::ok::

Hier tuurlijk een lichtelijke kater. Ten eerste vond ik margriets molacties enigzins magertjes  ::ohno::
(Moet nog wel naar de verborgen aanwijzingen gaan kijken). Ten tweede was er gewoon niemand verrast, zelfs Pieter had haar meegenomen.
Goed, natuurlijk ging mijn voorkeur uit naar Rik als mol, dus dat speelt mee. Maar dan was er tenminste ook nog wat surprise-effect geweest in de kandidatengroep. Dat heb ik gemist...

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #882 Gepost op: 6-03-2015, 09:29:42 »
Ik kan niet anders zeggen dat ik dit één van de beste molseizoenen vond, wat betreft de mol, molacties en hints. Een aantal redenen:
- Een mol die niet schuwt gewoon echt de pot kapot te maken. Niet van dat spelen op safe wat de afgelopen jaren eigenlijk steeds aan de orde was: Patrick, Anne-Marie, Susan. Kees was ook een mollerige mol, maar kwam niet in de buurt van Margriet.
- Ze heeft achter de schermen nog veel meer gemold dan echt in beeld was. Sommigen zien dit als een 'verraad' naar de kijkers, maar ik vind het ook een idee juist leuk dat als de spelers de mol ook maar één seconde alleen laten, deze alles weet te saboteren. Ik doel hiermee op het prutsen met de kabels in de tv-opdracht, op het wegmoffelen van geld in de trein en op de theevelden, maar ook het maken van een omweg in de foto-opdracht. Ik vind het leuk dat de kandidaten onmiddellijk bestraft worden als ze even niet kijken.
- De hints. Ja, hee. Ze waren allemaal al lang en breed geraden hier op het forum (dat is een goed teken, want dat geeft aan dat ze nog steeds een succesvolle tool zijn om de mol op te sporen). Ze waren sterk en duidelijk, maar niet te. De hints naar Rik waren gewoonweg zwak in vergelijking. De raven als verwijzing naar een dispuut? Te vergezocht. Rik heeft een shirt met een anker? Is niet eens een hint te noemen. Mogelijk heeft hij dat shirt in het dagelijks leven ook wel voor de grap aan: "Ik ben Rik, newsanchor, kijk maar naar mijn shirt."
- Ze was natuurlijk al bij voorbaat een wensmol: eindelijk eens een vrouwelijke mol die zich niet klungelig of dom hoeft voor te doen, maar die slim en fanatiek is. In tegenstelling tot Kim, Milouska, Yvon en Susan.

Nou ja, mijn lijst gaat verder, maar laat ik het hier bij houden: ::bravo::

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #883 Gepost op: 6-03-2015, 09:43:37 »
Ten tweede was er gewoon niemand verrast, zelfs Pieter had haar meegenomen.
De eerste die eruit vliegt is sowieso vrij willekeurig altijd. Dat diegene de juiste mol meeneemt in zijn verdenking is logisch, maar dat zullen alle andere kandidaten ook gedaan hebben (anders waren die niet door geweest, hè?), dus dat is een beetje een non-argument van je.
Verder vind ik dat die Pieter makkelijk praten heeft. Dit zei hij pas nadat de mol bekend was gemaakt, dan zou ik ook zeggen: ja, maar ik verdacht haar wel een beetje!

Goed, natuurlijk ging mijn voorkeur uit naar Rik als mol, dus dat speelt mee. Maar dan was er tenminste ook nog wat surprise-effect geweest in de kandidatengroep. Dat heb ik gemist...
Dit heeft in mijn ogen vooral te maken met het bondje-vormen van Rik met Marlijn, dat haalde een groot deel van de spanning en dynamiek weg. Al vrij vroeg werd duidelijk dat de twee elkaar helemaal niet verdachten (al probeerde de regie kijkers op het verkeerde been te zetten), dus natuurlijk wordt de kans groter per aflevering dat ze doorgaan naar de volgende door een voorsprong: ze verdachten elkaar niet. Hierdoor was het verrassingseffect weg: beide finalisten verdachten dezelfde mol. Maar ook in de aflevering daarvoor merkt Chris dit al. Bekijk het van zijn kant:
- Hij is alleen en weet dat hij onschuldig is.
- Twee mensen werken onvoorwaardelijk samen.
- Margriet is alleen.
Dat is toch een teken.

Als Rik de Mol was geweest, dan was de uitslag verrassender, maar ook vooral omdat het dan niet zo eerlijk was geweest hoe hij zijn molkrachten misbruikt had om vriendin Marlijn naar de volgende ronde te loodsen. Dat zou m.i. een veel grotere kater hebben opgeleverd, ook hier op het forum.

En tsja, dat het niet verrassend was... je verdacht zelf Rik, dus voor jou was het dan in ieder geval verrassend. ;)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #884 Gepost op: 6-03-2015, 10:01:29 »
Wat ik inderdaad het meest jammere vind is dat vrijwel iedereen haar heeft verdacht, en ook heel vroeg in het spel al. Zal ook wel een moeilijke klus zijn, mol zijn en vrijwel onverdacht blijven, maar als dat lukt is de mol voor mij wel echt geslaagd.

Margriet is een prima mol verder (helemaal na deceptie Susan vorig jaar) maar ik denk niet dat ze memorabel voor mij is.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #885 Gepost op: 6-03-2015, 10:06:08 »
Zeker een moedige mol. En een grappige. Misschien niet de beste (die lat ligt hoog) maar zeker niet slecht en hoe dan ook een memorabele  ::bravo::
Helemaal mee eens! En ook leuk dat het weer een nieuw type mol was, een 'valse' en aanvallende mol die graag de overhand neemt en lef toont. Verdenking of geen verdenking, die pot moest laag blijven! ::bravo::

- Ze was natuurlijk al bij voorbaat een wensmol: eindelijk eens een vrouwelijke mol die zich niet klungelig of dom hoeft voor te doen, maar die slim en fanatiek is. In tegenstelling tot Kim, Milouska, Yvon en Susan.
Ik had haar niet per se als wensmol, maar je maakt hier wel een heel goed punt!

Tell me what your telescope says

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #886 Gepost op: 6-03-2015, 10:47:27 »
Een leuke en heerlijke mol! Net zoals vorig jaar hoopte ik dat de leukste kandidaten het langste in het spel bleven. En dat was dus zo!  ::ok::
Ook de combinatie Martine + Margriet = heerlijke televisie  ::rofl::

Ik hoop dat ze vorig jaar de 'hulpmollen' opdrachten wel uit het spel laten. Dat vond ik dit jaar heel erg irritant en makkelijk gedacht om die pot laag te houden.
Verder minder jokers!! Ook dat was het minpunt van dit seizoen..

Ook hoop ik heel erg dat Vivienne en Patrick het moltalk-duo blijven volgend seizoen!

Verder heerlijke donderdagavonden gehad!
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline joymol

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #887 Gepost op: 6-03-2015, 11:04:07 »
Mmmmm, als ik die finale eens bekijk dan zijn mijn conclusies niet positief  ::niet-ok::
_ Margriet werd door bijna iedereen vanaf het begin verdacht.
_ Lage pot vooral door medekandidaten (oa jokers/vrijstellingen kopen)
_ Molakties zeer zeer mager

Nogmaals zeer teleurstellend

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #888 Gepost op: 6-03-2015, 11:07:43 »
Als ik puur op wat er verteld is in de finale aflevering komen de acties die ze deed niet echt over.

Dat hadden ze meer kunnen toelichten want er staan er nog meer dan genoeg op de avro site waardoor ze in mijn ogen heel goed bezig is geweest
En niet alleen in opdrachten maar ook daarbuiten.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #889 Gepost op: 6-03-2015, 11:13:15 »
 ::ok:: Voor alle Margriet verdenkers. En dat praktisch elke hint niet onopgemerkt is gebleven. Margriet heeft ondanks de massale verdenkingen van haar medekandidaten toch nog actief gemold. Maar voor mij blijft de grootste domper: grootschalig, keer op keer maar weer als mol de kandidaten als marionetten bespelen en inzetten als hulpmol. Ja, zo bereik je die historisch lage pot, mede mogelijk gemaakt door: Rik, Chris, Marlijn en Martine. Blijkt maar weer dat je voortaan gewoon naar de hints moet speuren, de acties zie je toch pas in aflevering 10. En degene die en masse bovenaan staat in de app/Avro site kan je dus wegstrepen. Ik had het kunnen weten door Freek vorig jaar, maarja.. ik hoop gewoon een keertje weer op een Dennis/Kees/Yvon type.

Margriet was op haar manier wel een aanvallende mol, dat moet ik haar nageven. Maar niet het type aanvallende mol die ik graag gezien had. Hoe zij in Galle in een zijstraatje een babbeltje maakt naar het molcamerateam daar genoot ik van. Maar niet van haar moppermol (© Heinz  ;D) façade binnen opdrachten zelf naar andere kandidaten toe. Respect dat ze in de controlroom gewoon achter andermans rug om (Rik/Pieter/Marlijn hadden zich maar even hoeven om te draaien en ze hadden een heterdaadje) aan de kabels trok, zelf in het national park de post rondbracht en voorzag van een bloemetje. Dat laatste is niet zo zeer een molactie op zich, maar wel gedurfd  :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #890 Gepost op: 6-03-2015, 11:24:28 »
Ben ik verbaasd dat Margriet de mol is ? Neen (ook al zat ik lang op Marlijn).
Waren de kandidaten verbaasd? Neen
Heeft zij het goed gedaan? Ja

Ze is gewoon blijven mollen, ook al verdacht iedereen haar.
En dat ze zaken zoals die E erdoor kreeg ondanks dat bijna iedereen haar daar al verdacht, vind ik zeer straf.

Dus good job Margriet.
klaar voor de strijd

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #891 Gepost op: 6-03-2015, 11:40:15 »
Ik hoop dat ze vorig jaar de 'hulpmollen' opdrachten wel uit het spel laten. Dat vond ik dit jaar heel erg irritant en makkelijk gedacht om die pot laag te houden.

Ik dacht eerst ook: sjonge, de mol heeft het makkelijk dit jaar door al die briefjes van de crew. Wat blijkt (begreep ik uit de chat van Art): Margriet heeft dit voorstel zelf aangedragen. En zoals ze het gisteren uitlegde (een trend setten) vind ik het een goede en slim doordachte actie. Margriet moest daarvoor eerst zelf de pot gaan beheren, iets wat ze knap en gedurfd voor elkaar kreeg. Rik beaamde dat het voorbeeld van Margriet (een klein bedrag uit de pot in ruil voor een joker) eigenlijk alle sluizen open zette en twijfels om wel of niet op dit aanbod in te gaan wegnam. Bij hem in ieder geval ;)
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #892 Gepost op: 6-03-2015, 11:43:46 »
De molbriefjes op zich (om anderen voor je te laten mollen) vind ik van de ene kant ook niet leuk, maar het psychologisch gedeelte wat achter dit spelelement zit vind ik weer geweldig.

Ik houd van dit soort psychologische spelletjes en de uitwerking daarvan. En daarmee zet je ook buiten de uitzending de kandidaten op scherp want Wie is de mol is natuurlijk voor ons om uit te vinden wie het is maar ook voor de kandidaten buiten de opdrachten om, om te blijven zoeken naar de mol.

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #893 Gepost op: 6-03-2015, 11:48:09 »
Mmmmm, als ik die finale eens bekijk dan zijn mijn conclusies niet positief  ::niet-ok::
1. Margriet werd door bijna iedereen vanaf het begin verdacht.
2. Lage pot vooral door medekandidaten (oa jokers/vrijstellingen kopen)
3. Molakties zeer zeer mager
Nogmaals zeer teleurstellend

Hoewel ik gisteren na de aflevering een zelfde teneur bij mezelf merkte, ben ik het hier -mede na lezen van de acties op de site- niet helemaal meer mee eens.

1. Dat is inderdaad jammer. Het is het tofste als tot in de finale er zelfs nog kandidaten zijn die je niet verdenken. Andere kant van die medaille kán dan wel zijn dat de mol weinig gemold heeft. Je kan je ook afvragen: als alle kandidaten haar inderdaad verdachten, waarom is dan tóch de pot zo laag? Ik zou als kandidaat er alles aan doen om in de buurt van de mol te blijven als ik zeker was van mijn zaak. Haar niet alleen laten lopen dwalen door een stadje als binnen de tijd iets geregeld moet worden, haar niet op leidinggevende posities laten neerzetten. Niet zo makkelijk meegaan om van auto's een E te maken etc....

2. Het kopen van jokers via de briefjes was op Margriet's eigen initiatief. Doordat ze zelf als eerste de pot beheerde zette ze direct de toon. Alle belemmeringen en twijfel waren weg bij de andere kandidaten om in het vervolg niet hetzelfde te doen.
Wat wél jammer is, is dat Chris en Rik de envelop bij uitstappen van het vliegtuig blijkbaar echt niet zagen. Hier werd Margriet wel erg geholpen natuurlijk. Anders was de opdracht gewoon geslaagd namelijk. Maar goed, als mol kan je soms pech (afgeschoten door Martine met het laseren) of geluk (vliegtuig envelop) hebben. Je kan niet overal invloed op hebben.

3. Als je op de website kijkt zie je dat MArgriet bij vrijwel alle opdrachten echt actief is geweest. En zelfs daarbuiten met die briefjes. Het hield de kandidaten op scherp. En wat dacht je van geld weggooien uit de trein? Top actie. Ze heeft ook niet laf gespeeld door maar proberen verdenking van haar weg te leiden, ondanks dat ze verdacht werd.
In de uitzending hadden ze er wel meer werk van kunnen maken door Margriet meer aan het woord te laten.

Al met al vond ik haar sterk. Misschien niet de beste ooit, maar dat is ook lastig te bepalen. In ieder geval een verademing t.o.v. Susan vorig jaar. Die overkwam het echt allemaal.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2015, 11:50:16 door molmark »
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #894 Gepost op: 6-03-2015, 13:07:57 »
Prima mol. ::ok::

Het geld uit de trein gooien, bijna onder het oog van haar medekandidaten, deed me denken aan de kokeractie van Kees. Ze heeft lef getoond, op meerdere momenten in het spel. Molacties zoals bij de theeplantage en als penningmeester een trend zetten, vond ik goed doordacht.

Grappig dat ze zei dat het voor het moreel van de groep ook nodig was dat er af en toe geld verdiend werd. Ik merkte dat dat (in mijn geval) ook gold voor het moreel van de kijker (groepsvrijstelling Rik). Maar goed, ze heeft op deze manier wel gezorgd voor de laagste pot ooit. Dus chapeau, missie geslaagd.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #895 Gepost op: 6-03-2015, 13:51:27 »
Margriet is echt een geweldige Mol ::bravo::

Echt zonde dat ze niet alle molacties hebben laten zien gisteren, want volgens mij was ze in vrijwel alle opdrachten écht een aanvallende Mol!
Veel gewaagde acties, leuke stiekeme molacties buiten beeld en vooral een verfrissende Mol met een totaal nieuwe tactiek dan alle voorgaanden ::bravo:: Heerlijk om een mol op de voorgrond te hebben die aan de rest van de kandidaten geen twijfel overlaat. En hoewel ze daarmee best verdacht werd, trok ze zich er niks van aan en molde ze lekker door :D

Kortom, topmol!
...óf niet!

Offline Brinkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #896 Gepost op: 6-03-2015, 14:05:58 »
Mensen iedereen gefeliciteerd die Margriet als Mol hadden ::ok::

Voor mij was het een grote shock, want voor mij stond al weken vast Rik is de Mol. En niet dat ik niet open stond voor andere suggesties en/of aanwijzingen maar ik vond Rik overtuigend de Mol. Margriet had ik ook al vanaf het begin als 1 van mijn hoofdverdachten, maar heb haar later afgestreept omdat ik Rik molser vond. Natuurlijk had ik ook bloemen gezien (o.a dus bij de Molbrieven) maar daar had ik juist weer zoiets van "Ja dat ligt er wel erg bovenop, logisch ook". Margriet de Mol dus we leggen bloemen bij de Molbrieven. Daar geloofde ik niet in. Hoewel ik eigenlijk wel ben van de makkelijke aanwijzingen, maar toch vond ik bijv. de Anchor reclame in de bioscoop en later ook de poster waar Rik bij stond sterker :o

Verder jammer dat Margriets molacties zo karig in beeld gebracht zijn, heb nog niet de moeite genomen alles eens na te lezen maar wat ik tot nu toe heb gezien viel het behoorlijk tegen. Volgens mij hadden we alles al gezien in de uitzendingen. Als Art dan zegt: "De treinopdracht jouw grootste molactie" en we vervolgens zien dat Margriet €1000,- pakt uit één of ander dubieus kastje waar waarschijnlijk geen kandidaat in zou kijken dan vind ik dat erg jammer.

Verder ook erg jammer dat Margriet zo ontzettend snel verdacht werd door iedereen. Natuurlijk moest ze doorgaan, ze had ook geen keuze ze was nu eenmaal de Mol. Maar ja naar mij idee ben je dan niet echt subtiel te werk gegaan, erg jammer.

Maar nogmaals: Iedereen gefeliciteerd die het goed hadden ::bravo::

ik sluit me hier bij aan. Wat een kijkcijfers ook 😀

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #897 Gepost op: 6-03-2015, 15:23:39 »
Volgens mij vinden alle mensen die op Rik zaten de molacties mager (anders hadden ze ook wel eerder op margriet gezeten) en alle mensen die margriet verdachten haar juist een topmol.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #898 Gepost op: 6-03-2015, 15:32:15 »
Die molactie in de trein was fantastisch.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DE MOL] Margriet van der Linden
« Reactie #899 Gepost op: 6-03-2015, 15:36:19 »
Volgens mij vinden alle mensen die op Rik zaten de molacties mager (anders hadden ze ook wel eerder op margriet gezeten) en alle mensen die margriet verdachten haar juist een topmol.

Margriet-verdenkers vonden Rik too obvious als mol, ik als Rik-verdenker vond de hints naar Margriet too obvious en het draait voor mij nog altijd om de molacties, niet om de hints. En qua acties zag ik bij Rik mooiere voorbij komen dan voor Margriet, daarom verkoos ik Rik boven Margriet. Maar nu blijkt dat gewoon een knap staaltje montage + dat Rik en ook Chris het helemaal niet erg vonden want ze wouden door die acties (Bentota, waternoodsramp Klutsdorp) juist verdenkingen op zich laden. Dus voor volgend jaar kies ik de kandidaat waarop de montage niet de nadruk legt (Rik/Chris schopten het ver en das ideaal materiaal voor de montagekamer om bliksemafleiders mee te kweken) en de hints too obvious zijn et presto. Over de acties kan je wel speculeren maar die zie je wederom niet op beeld in de reguliere uitzending. (kabels trekken, gewicht op de kar van Rik gooien, geld weggooien in de trein, hoge bedragen achteroverdrukken of het leukste Margriet-moment: gekke bekken trekken naar de camera terwijl ze een detour neemt en vertikt om de kortste route te pakken in Galle)

Het euro-teken wegwuiven en de E doordrukken was wel zichtbaar, maarja kiezen voor 19xx is ook verdacht want eerder een geboortejaar dan een echt bedrag. De bloemen net zo even als de onschuldig-hint, maar das mij te eenvoudig. Enfin, zo is alles voor tweeërlei uitleg vatbaar en het is ook een kwestie: je ziet of de dingen die je wilt zien of juist dingen die je niet wilt zien (zeg maar een Patrick Martens met zijn DRIEFM > je ziet de mol aan het werk en je doet er niks mee ::rofl::) Verder blijkt maar weer dat ze niet meer durven te kiezen voor een echt aanvallende mol die lekker in your face is ala Yvon/Dennis, want ik blijf Margriet eerder zien als moppermol (wat ze met verve deed) dan aanvallende mol. Ik vind de acties an siche niet mager, ik had gewoon graag andere acties terug gezien dat is het meer. Want ondanks al die verdenkingen door medekandidaten ging Margriet onvermoeid door met mollen, die pot moest laag blijven zoals ze mooi in een biecht zei gisteren  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan