Poll

Wat vind je van het aantal jokers en vrijstellingen in WIDM2015?

Te veel
Goed
Te weinig

Auteur Topic: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen  (gelezen 31776 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
[Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Gepost op: 22-01-2015, 21:44:57 »
Aflevering 1 opdracht 1 (van 2) - twee vrijstellingen.
Aflevering 2 opdracht 2 (van 3) - drie jokers
Aflevering 3 opdracht 3 (van 3) - bijna iedereen een vrijstelling
Aflevering 4 opdracht 2 (van 3) - 5 + 3 + 2 jokers + vrijstelling + zwarte

Dit zijn zover ik me kan herinneren alle opdrachten waarin jokers en vrijstellingen te verkrijgen waren. Er zijn dan nog zeven opdrachten geweest waar ze zich niet hebben beroerd.

Is dat te veel? Of is het wel prima zo? Of mag het nog wel wat meer? Ik ben benieuwd hoe iedereen daar zo naar kijkt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2015, 21:45:46 »
Eens.

Héél veel. En volgende week blijkbaar weer jokers.. Ik vind het echt te veel.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2015, 21:46:44 »
Eens, ze strooien er mee alsof het sinterklaas strooigoed is  ::) De zwarte vrijstelling vind ik ook niet zo boeiend. Laat staan meteen een groene vrijstelling geven. Nee, puur een joker of gewoon de topito's weer terug brengen. Laat mensen maar uitruilen en sparen voor een gekleurde topo of regenboogtopo. Zo houd je de spanning erin, andere kandidaten kunnen stukjes topito ontfutselen en jokers stelen van elkaar. Maar een zwarte vrijstelling geeft te veel macht.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2015, 21:48:15 »
Nee, puur een joker of gewoon de topito's weer terug brengen. Laat mensen maar uitruilen en sparen voor een gekleurde topo of regenboogtopo.

Dit. Seizoen 8 was echt perfect door die Topito's. Wat mij betreft zitten ze weer in WidM?2016. Jokers en Vrijstellingen zijn dit jaar echt veel te veel...

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2015, 22:05:43 »
Het is wel redelijk veel, maar da's natuurlijk om die zwarte vrijstelling interessanter te maken.

Eigenlijk is het heel gek. De eerste vijf seizoenen bestonden er nog geen jokers, allen heel af en toe was er wel eens een vrijstelling te verdienen. Er kwamen steeds meer jokers/topito's en andere dingen die het spel minder afhankelijk maken van 'kennis over de Mol'. Ik vind dat ze wel wat toegevoegd hebben aan het spel. Het geeft een extra dimensie, stookt het vuurtje en de sfeer van list en bedrog een beetke op, want niet alleen de Mol, maar iedereen heeft nu een dubbele agenda in WIDM.

Maar sinds volgend jaar is er dus de zwarte vrijstelling, die al deze extra's weer neutraliseert. Maar wat is dan het verschil met het spel zonder al de vrijstellingen en jokers (WIDM 1.0)? Wat mij betreft dus een extra laag, die het spel interessanter en misschien ook moeilijker maakt. En wie klaagt dat jokers en vrijstellingen alles oneerlijker maakt wordt ook tegemoetgekomen, want de zwarte vrijstelling maakt weer dat het bij de test puur draait om kennis over de Mol.

Maar om zo'n zwarte vrijstelling een beetje tot zijn recht te laten komen, zullen er zo nu en dan wel eens jokers en vrijstellingen moeten worden weggegeven.

(Maar goed misschien is het nog steeds wel een beetje té veel dit seizoen. Als Ajouad naar links i.p.v. rechts was gelopen - en Margriet de zwarte niet had ingezet - had ie in aflevering vijf gezeten zonder een scherm!)

Offline BobW

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2015, 22:07:36 »
Jokers en vrijstellingen vind ik prima, maar tot nu toe zijn het er wel heel veel inderdaad.

Ik vind ook dat je ze moet verdienen en niet dat je er een krijgt omdat je toevallig een nummer belt in de bioscoop. Dat was leuk aan de topito's, dat je echt moest handelen en zorgen dat je de goede stukjes kreeg.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2015, 00:47:02 »
neuh....vooral het feit dat ze allemaal geëlimineerd zijn door de zwarte vrijstelling...

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2015, 09:20:38 »
Vond de topito's ook niet echt geslaagd toen om eerlijk te zijn.. In het begin werd er veel onderhandeld over de topito's, maar het was uiteindelijk Patrick die grof gewoon de topito's ging jatten in een periode waar niemand (of weinig) het nog over die topito's hadden. Denk dat dit niet echt het plan was om er zo aan te komen, want het onderhandelen en ruilen was denk ik eerder het plan geweest. En denk ook dat het te lang duurde voordat iemand eindelijk een volledige topo had.

Verder vind ik het aantal jokers idd heel erg veel. Vooral de 2de opdracht deze aflevering, in een kom 5 jokers is echt teveel. Waarom doen ze niks meer met 'laatste test antwoorden van...' of -1 goed antwoord wegsnoepen bij een andere kandidaat.. Zoiets.. Niet echt creatief om zo die kommen te vullen.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 09:23:23 door >>Tommie<< »
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2015, 12:15:09 »
Eens.

Héél veel. En volgende week blijkbaar weer jokers.. Ik vind het echt te veel.

Dat vind ik ook heel jammer. Het enige leuke van de zwarte vrijstelling is dat de kandidaten die geen jokers inzetten nu toch nog jokers hebben. Maar dan komen er wéér nieuwe in het spel... ::ohno::

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2015, 12:50:22 »
Ik vind het er ook te veel. Jokers en vrijstellingen maken het spel interessant als ze een directe keuze opleveren tussen geld verdienen (voor groepsbelang spelen) of die bonus pakken (voor eigenbelang spelen). In de bioscoop stond er helemaal geen geld tegenover, en in de "Russische roulette" zo te zien maar heel weinig. De zwarte vrijstelling is interessant, maar had eigenlijk eerder verdient moeten kunnen worden. En ondanks dat er ook een zwarte vrijstelling te verdienen viel, vind ik 5 jokers in één bak wel heel erg veel! Uiteindelijk heeft het Ajouad niet geholpen, maar 5 jokers is toch alweer 25% van de gehele test. ::ohno::

Aflevering 3 is een uitzondering, omdat er altijd of een kandidaat terug moet komen of er is een aflevering waarin niemand er uit gaat. Er is al heel lang geen kandidaat meer terug gekomen, dus gestuntel met het wel of niet laten zien van schermen zal helaas nodig zijn. Van mij hoeft dat niet per se, het komt altijd zo gemanipuleerd over. Maar misschien komt dat ook omdat er nog nooit een kandidaat is afgevallen wanneer er een mogelijkheid was dat iedereen door ging.

En volgende week komen er nog meer jokers in het spel. ::ohno:: Maar aan de vooruitblik te zien staat er deze keer gelukkig wel geld tegenover.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2015, 12:53:48 »
De focus moet liggen op de pot spekken. Niet op zo veel mogelijk jokers of vrijstellingen winnen. Zo vind ik het minder leuk dan voorgaande jaren.

Maar ja, zal wel een bezuinigdingetjes zijn van de Avrotros. De pot zo laag mogelijk houden.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 12:55:19 door hrvdg7 »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2015, 12:54:38 »
En volgende week komen er nog meer jokers in het spel. ::ohno:: Maar aan de vooruitblik te zien staat er deze keer gelukkig wel geld tegenover.

Maar wie kiest er nog voor geld boven een joker? Op wieisdemol.nl laten ze mooi weten dat geld voor de pot willen verdienen iets uit het verleden is: "Chris en Marlijn kiezen voor geld bij de dagoba in plaats van jokers of een vrijstelling. Als oprechte geste naar de groep? Of als afleidingsmanoeuvre?"


Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2015, 13:00:16 »
Dat doet me denken aan een uitspraak van Karel in S6 A10.
Het ging over de supervrijstelling, en wanneer Roderik en Richard zeiden dat het voor hen teveel geld was repliceerde Karel.
'De pot, die moet je nog zien te winnen. Eerst overleven.'
klaar voor de strijd

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2015, 13:32:20 »
Het zijn er nu echt teveel aan het worden.

Ten eerste, als je bijv kijkt naar een vergelijkbare opdracht in 2011 met die mandjes, volgens mij een van de allereerste opdrachten.
Er lagen OOK veel vrijstellingen en jokers, maar het werd daar 100000 x leuker gespeeld. Ze gingen onderhandelen, als jij mij kiest als volgende dan krijg je jokers enzo. Dit keer werd er amper wat de informatie gedaan. plus er lag toen in 2011 iets van 10.000 euro. ALS de kandidaten, voor zichzelf willen spelen, zegt dat VEEL en VEEL meer over de kandidaten dan nu. Kom op, er lag 1000 euro. Ik weet dat het budget sowieso omlaag is gegaan de afgelopen jaren en dat het minder om de pot draait en dat iedereen ver wil komen maar met 1000 maak je het ook niet interessant voor de kandidaten om geld te pakken. Ze gaan sowieso voor de vrijstellingen en jokers. een briefje van 250? of 5 jokers. kom op.....
Wat toen zo leuk was is dat alle jokers en vrijstellingen weg waren en dat Soundos toen geld 'moest' pakken maar toch niet deed omdat ze iemand niet vertrouwde. Dat was er zo leuk aan, er lag veel maar als de kandidaten het niet pakte zei dat weer meer over het spel. Nu vind ik zelfs Marlijn, die nu 500 eu pakte nog heel verdacht. Komt door de belangrijkheid' van jokers. Bovendien vind ik dat vrijstellingen leuker zijn als er bijv opstaat 'vrijstelling voor aflevering 6' dat je nog 2 rondes moet overleven. En jezelf door die 2 rondes vecht. Ik snap dat door de komst van de zwarte er wel meer jokers enzo in het spel gegooid moeten worden, anders is die zwarte natuurlijk volledig on-interessant. Maar ik weet niet of ik het een leuke toevoeging ben.

wat ik wél leuk vond, is dat Martine glashard ging liegen en verwarring wilde scheppen. Dat is dan wel weer het leuke aan die zwarte, dat er heeeeeel veel onzekerheid bestaat over wie hem heeft en wanneer hij word ingezet.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2015, 13:50:29 »
Ja, helemaal mee eens dat het er veel te veel zijn. Ik wil niet al te chagrijnig doen, maar ik vind het deze keer ook echt wel een beetje afbreuk doen aan het spel, zeker omdat ze zo makkelijk te verdienen zijn. Of eigenlijk is 'verdienen' het verkeerde woord, ze worden steeds min of meer in de schoot geworpen. Dat de zwarte vrijstelling is bedacht die die boel weer neutraliseert is w.m.b. maar een hele kleine pleister op de wonde. Of eigenlijk helemaal niet.

Ik heb persoonlijk liever dat het echt gaat om 'wie weet er het meeste van de Mol?' en dat er maar heel sporadisch een vrijstelling te winnen is en dan het liefst alleen op een manier waarbij er op één of andere manier een offer moet worden gebracht.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2015, 14:28:57 »
Ja, helemaal mee eens dat het er veel te veel zijn. Ik wil niet al te chagrijnig doen, maar ik vind het deze keer ook echt wel een beetje afbreuk doen aan het spel, zeker omdat ze zo makkelijk te verdienen zijn. Of eigenlijk is 'verdienen' het verkeerde woord, ze worden steeds min of meer in de schoot geworpen.

Mee eens. De kandidaten doen er ook amper hun best voor en geven ze ook nogal gemakkelijk uit. Maar ja wat wil je met zo'n overdaad aan jokers en vrijstellingen? De balans jokers, vrijstellingen en geld is echt weg naar mijn mening. Je kunt er daardoor ook totaal niets meer uit opmaken.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2015, 15:01:11 »
Mee eens met wat er al genoemd is :)
Ik vind het ook raar dat er volgende week álweer jokers te verdienen zijn. Er zijn nog kandidaten die nota bene nog jokers in bezit hebben. En dan hoor je Marlijn tegen Rik (?) in de leader praten: "gaan we voor geld of jokers?" "...Ehm jokers natuurlijk!" Dat maakt het spel voor mij ook minder spannend. Blijk je dadelijk op het goede spoor van de mol te zitten, moet je als nog naar huis omdat een andere kandidaat zo veel jokers had waardoor die uiteindelijk meer vragen goed heeft dan jij...
Vroeger waren er sporadisch jokers te verdienen en was iedereen er ook heel zuinig op omdat je niet wist wanneer je er weer nieuwe te verdienen waren.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #17 Gepost op: 23-01-2015, 15:05:12 »
Het zijn nu idd wel veel vrijstellingen en jokers en daarnaast de zwarte vrijstelling (ZV).

Aan de andere kant zou ik wel willen zien dat de betekenis van de ZV iets gewijzigd wordt. In plaats van alleen onschadelijk maken van de ingezette jokers en vrijstellingen, zou ik het leuk vinden als daarnaast alle ingezette jokers en vrijstellingen (in het geheim) gaan naar degene die de ZV heeft ingezet.
Zo heeft degene die de ZV in bezit heeft er mogelijk ook zelf echt wat aan ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #18 Gepost op: 23-01-2015, 15:06:00 »
Vond het deze aflevering prima. Veel jokers ja, maar de zwarte vrijstelling kon dat mooi ongedaan maken
Vond het dit keer dankzij Martine en Rik ook veel interessanter hoe men omsprong met die zwarte vrijstelling. Op deze manier vind ik het wel een toegevoegde waarde  ::ok::

Verder stoor ik me niet heel erg aan de hoeveelheid jokers ( viel tot deze aflevering best mee ) maar aan de manier waarop.
Carolina, Marlijn en Martine verdienden ze wel heel makkelijk in de bioscoop bijvoorbeeld.
Vrijstellingen vond ik teveel van het goede dat Ajouad er 2 kreeg. 1 was daar voldoende geweest.

Dat zijn mijn 2 grootste kritiekpunten. De vorige executie reken ik niet mee met vrijstellingen omdat er ieder jaar wel een aflevering inzit waar niemand afvalt. Dit jaar deden ze dat op deze manier, prima  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #19 Gepost op: 23-01-2015, 16:04:19 »
Er zijn veel te veel jokers en vrijstellingen dit jaar, iedere aflevering zijn er wel meerdere te winnen. Dit werkt m.i. aan inflatie van het begrip joker/vrijstelling in het algeheel, een paar seizoenen geleden was het namelijk nog erg bijzonder om zo iets te kunnen winnen en te bezitten. Nu promoot ik het niet in het "echte" leven, maar dit werkte bedrog/diefstal/listen in de hand. Wanneer er zo ontzettend veel jokers in het spel zijn heeft zelfs zoiets als een zwarte vrijstelling weinig waarde, al helemaal wanneer je maar jokers en vrijstellingen kunt blijven winnen (promo volgende aflevering).

Deze ontwikkeling is al enige seizoenen gaande, wat ik persoonlijk al jammer vond, maar het wordt nu wel overdreven veel. "Vroeger" vocht men bijna om een joker, nu worden ze weggegeven... Daarbij maakt de montage maakt het al vrijwel onmogelijk om de mol te kunnen ontdekken bij de test, maar wanneer de kandidaten allemaal met tig jokers de test ingaan, wat heeft die dan voor waarde?

Het spel heet Wie is de Mol en niet Jokergame of iets vergelijkbaars.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2015, 16:08:08 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet