Poll

Wat vind je van het aantal jokers en vrijstellingen in WIDM2015?

Te veel
Goed
Te weinig

Auteur Topic: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen  (gelezen 31775 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #60 Gepost op: 4-02-2015, 16:31:57 »
En toch kan ik geen enkele kandidaat van het BN'er seizoen herinneren die zei, "die pot zou ik goed kunnen gebruiken om mijn schulden af te betalen".

Naar wat ik me herinner, geeft bijna iedereen die sinds 2005 meedeed aan het potgeld te willen gebruiken voor een flinke dosis luxe, meestal in de vorm van een of andere verre reis ergens heen, en zo niet, dan voor het verder uitbouwen van de "carrière".

Dat er mensen zijn met veel meer geld dan veel BN'ers, spreek ik niet tegen, maar de categorie mensen die aan WIDM meedoet wordt meestal bovenmodaal betaald is mijn vermoeden. Het zijn hoe dan ook allemaal mensen die een baan hebben ;)





Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt klinkklare onzin. Ongetwijfeld hebben Rik van de Westelaken en Chris Zegers als respectievelijk NOS-anchor en reisprogrammamaker een vast en plezierig inkomen, maar van het freelance journalisten-, actreutel- dan wel cabaretiersbestaan weet ik dat het geen grotere vetpot is dan bijvoorbeeld het hebben van een klusbedrijf. In dat opzicht verschillen ze werkelijk niet veel van de onbekende kandidaten uit seizoen 1 t/m 4, die ook 'allemaal een baan' hadden, behalve dat ze als BN'ers wat vaker zullen worden getrakteerd op een gratis borrel of diner in verband met premières en dergelijke.

Ik herinner me bovendien uit seizoen 5 (2005) dat Angela over de acteur/muzikant Jim de Groot - ik meen in een extra clip op internet of een afvallersinterview - zei dat hij voortdurend klaagde over geldgebrek en dus graag zou winnen.

Als BN'ers al minder voor 'het geld' lijken te gaan dan reguliere kandidaten - hoewel dat vooral iets van de laatste jaren is - komt dat volgens mij vooral voort uit het feit dat deelname aan het immens populaire, veelbesproken WIDM een enorme boost voor iemands carrière kan betekenen, en het meedoen aan het programma zich in die zin 'uitbetaalt'. Het is derhalve verleidelijk om meer bezig te zijn met 'verdacht overkomen' en dus meer buiten het programma om besproken te worden. Veel BN'ers kennen het klappen van de televisiezweep en dat leidt ongetwijfeld tot andere keuzes dan slechts het spekken van de pot en het spelen van het spel. Het al dan niet negatieve effect daarvan is een andere discussie. Maar laten we in hemelsnaam ophouden met die verongelijkte stelling dat 'Bekende Nederlanders al zo rijk zijn', want is domweg niet het geval.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2015, 16:34:58 door Michmol »
Woosie down?

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #61 Gepost op: 4-02-2015, 19:21:17 »
De doelen van de moderne WIDM-kandidaat zijn tegenwoordig als volgt:

- Vrijstellingen verdienen
- Jokers verdienen
- Vrijstellingen en jokers van anderen wegspelen/afpakken
- ..
- Jezelf verdacht maken
- Uitvinden wie de mol is
- ...
- ...
- Geld verdienen

Ik chargeer een beetje en het verschilt ook wel per kandidaat, maar toch is dit wel het algemene beeld dat ik (met name ook dit seizoen) krijg. Men is tot nu toe meer bezig met het overleven van de executies dan het vinden van de Mol en verdienen van geld staat al helemaal niet meer op de radar. Dat komt later wel, of zo. Het is net alsof de kandidaten überhaupt niet meer het idee hebben dat ze er zelf voor moeten zorgen dat er wat te winnen valt aan het eind.

De makers moeten er n.m.m. toch mee uitkijken. Wat heb je nog aan een Mol als het doel van de kandidaten niet meer 'geld verdienen' is? Wat valt er voor de Mol dan nog te saboteren? Je krijgt soms zelfs de indruk dat de Mol wordt ingezet om toch maar te zorgen dat er in godsnaam wat geld in de pot komt, maar daarmee wordt natuurlijk in feite het spelconcept volledig onderuit gehaald. Het is m.i. te kort door de bocht om diegene dan een 'slechte mol' te noemen. Hij/zij kan er in feite niks aan doen. Hoe moet de Mol zijn oorspronkelijke taak nog uitvoeren, als de kandidaten hún oorspronkelijke taak niet meer uitvoeren?

Het is deels ook de evolutie van het programma natuurlijk. In de oude series zorgden vrijstellingen en jokers voor verwarring bij kandidaten en kijkers. "Was dat nou een mollenstreek of niet?" Tegenwoordig weet je dat elke kandidaat altijd vrijstellingen en jokers verkiest boven geld. Het is bijna verdachter als iemand dat níet doet dan wel.

Ik zou het fijn vinden als de makers zouden proberen de kandidaten weer een beetje terug in hun oorspronkelijke rol te duwen. Alleen dan kan de Mol ook zijn oorspronkelijke taak weer beter uitvoeren. Hoe je dat moet doen is een ander verhaal, maar je doet het iig niet door steeds maar meer vrijstellingen, jokers en variaties daarop te introduceren.

Het is in het kader van dit topic misschien ook grappig om eens over de volgende (deels serieuze) vraag na te denken:
Als jokers en vrijstellingen tegenwoordig meer waard zijn dan geld, moet de opdracht van de Mol dan niet zijn om jokers en vrijstellingen weg te spelen, i.p.v. geld?
+1 / hear hear! / Vind ik leuk / helemaal mee eens
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #62 Gepost op: 5-02-2015, 18:41:18 »
Dit is dus precies wat ik bedoel: Marlijn die zelf gaat kijken in hoeverre zij verdacht is en dan het resultaat de wereld in twittert. WIDM dreigt zo langzamerhand één grote auditie te worden.  :-\\

Marlijnwburg RT@MensenNieuws: Google meet verdenkingen van het publiek; Chris, Rik &@Marlijnwburg!#widm http://t.co/5DFebeaHcd @WIDMnl@Wieisdemol20
Woosie down?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #63 Gepost op: 8-02-2015, 13:05:53 »
Ik heb wat delen van seizoen 6 terug gekeken ::oink:: Als je vind dat ze nu met jokers strooien dan regende het in die tijd de hele serie jokers... de eerste aflevering alleen al werden 20 jokers ingezet! En er waren 3 kandidaten die de test niet hoefde in te vullen... 20 jokers op 140 vragen... dat is pas veel! Dan zijn die vijf jokers die nu worden ingezet niets... (alhoewel ik best voor ben om het zo min mogelijk te doen en niet te veel geld of jokers te doen!)

Misschien is het een idee om in de eerste paar afleveringen jokers te laten verdienen waar ze de rest van het spel mee moeten doen. Je weet nooit hoe lang je erin zit, dus een goede jokertactiek verzinnen maakt het weer een stukje spannender. En je weet nooit wie wanneer hoeveel jokers inzet, dus je zult elkaar nog meer in de gaten moeten houden. Bijkomend voordeel is dat er weer meer voor de pot gespeeld gaat worden en dat de mol ook weer echt z'n best moet doen om dat te voorkomen. Dat inschakelen van hulpmollen vind ik ook maar niks.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2015, 15:09:59 »
In 2011 kostte benaderd worden door de Mol je een joker ::jaja::
(Daar kreeg je dan een kans voor een vrijstelling op terug. Maar het kostte in ieder geval geen geld!)
...óf niet!

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #65 Gepost op: 15-02-2015, 17:32:29 »
Ik vind het dit seizoen minder leuk omdat die bn-ers allemaal voor jokers en vrijstellingen gaan. Het geld is niet belangrijk.  Want zo lang mogelijk in het spel blijven is voor een bn-er een must. Hoe vaker met je hoofd op tv, hoe beter voor hun carrière.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #66 Gepost op: 15-02-2015, 17:36:07 »
Ik vind het dit seizoen minder leuk omdat die bn-ers allemaal voor jokers en vrijstellingen gaan. Het geld is niet belangrijk.  Want zo lang mogelijk in het spel blijven is voor een bn-er een must. Hoe vaker met je hoofd op tv, hoe beter voor hun carrière.
Volgens mij is het ook gewoon ontzettend gaaf om aan het spel mee te doen :D Dus je bent gek als je niet elke kans grijpt om in het spel te blijven.
...óf niet!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #67 Gepost op: 15-02-2015, 17:39:23 »
Hoe vaker met je hoofd op tv, hoe beter voor hun carrière.


Uhm ja maar dat schijnt niet voor elke bner te gelden kennelijk gezien alle media aandacht rondom Rik en dat velen hem nu niet meer serieus zouden kunnen nemen als NOS lezer.

(Ik ben overigens zeker niet 1 van die mensen)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #68 Gepost op: 15-02-2015, 17:45:06 »
Uhm ja maar dat schijnt niet voor elke bner te gelden kennelijk gezien alle media aandacht rondom Rik en dat velen hem nu niet meer serieus zouden kunnen nemen als NOS lezer.

(Ik ben overigens zeker niet 1 van die mensen)

Dat laatste vind ik zo vreemd. Alsof Rik nu plots 'fout nieuws' gaat voorlezen van zijn autocue. Gelukkig is de NOS afgestapt van deze visie.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #69 Gepost op: 15-02-2015, 17:50:59 »
Denk ook niet dat ze bang zijn dat ie fout nieuws gaat oplezen. En van mij kan ie lekker meedoen.

Maar moet eerlijk toegeven. Ik kijk zelf nu wel iets anders naar het NOS journaal als rik er zit. Niet dat ik het nieuws niet geloof maar ik denk telkens: ik zag je net nog in je boxershort muis. En dat dacht ik voorheen niet. Ik klaag verder niet hoor. Ik heb er geen problemen mee .. Go Rikkie  ;)

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #70 Gepost op: 15-02-2015, 17:54:29 »
Denk ook niet dat ze bang zijn dat ie fout nieuws gaat oplezen. En van mij kan ie lekker meedoen.

Maar moet eerlijk toegeven. Ik kijk zelf nu wel iets anders naar het NOS journaal als rik er zit. Niet dat ik het nieuws niet geloof maar ik denk telkens: ik zag je net nog in je boxershort muis. En dat dacht ik voorheen niet. Ik klaag verder niet hoor. Ik heb er geen problemen mee .. Go Rikkie  ;)
Zoiets blijf je toch houden, denk ik. Dat heb ik ook bij Patrick Stoof. In welk programma of welke reclame ik hem ook zie, denk ik altijd: "Hee! Mol!".  ::rofl::

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #71 Gepost op: 15-02-2015, 19:46:18 »
Of Yvon in Boer Zoekt Vrouw ;D

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #72 Gepost op: 15-02-2015, 20:11:57 »
Of hadewych haar stem met Kruidvat, die Kruidvat reclames zijn nooit meer als voorheen  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hans97

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #73 Gepost op: 15-02-2015, 20:22:56 »
Ik vind niet dat het er te veel zijn alleen de manier waarop.
Laat ze er vragen voor beantwoorden over de mol in een opdracht een perfecte opdracht hiervoor is een opdracht waarbij ze niet allemaal bij elkaar of in groepjes zijn wat ik dit seizoen nog niet gezien heb.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #74 Gepost op: 15-02-2015, 20:32:51 »
Ik vind het dit seizoen minder leuk omdat die bn-ers allemaal voor jokers en vrijstellingen gaan. Het geld is niet belangrijk.  Want zo lang mogelijk in het spel blijven is voor een bn-er een must. Hoe vaker met je hoofd op tv, hoe beter voor hun carrière.


ik ben het niet eens met deze analyse. Ik denk dat het eerder zo is dat het een veel praktischer argument moet zijn. Het maakt geen biet uit hoeveel geld er in de pot zit als je de finale niet haalt. Ik begrijp heel goed dat jokers en vrijstellingen boven geld in de pot gaan (en daarom ben ik het er ook mee eens det het er wel erg veel zijn).

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #75 Gepost op: 15-02-2015, 20:34:59 »
Het maakt geen biet uit hoeveel geld er in de pot zit als je de finale niet haalt. Ik begrijp heel goed dat jokers en vrijstellingen boven geld in de pot gaan (en daarom ben ik het er ook mee eens det het er wel erg veel zijn).

Dit. De makers hebben dat toch wel op grove wijze onderschat. Geld alleen heeft geen aantrekkingskracht. Kiezen voor geld als kandidaat en daarvoor een beloning ontvangen wel. Maar als men de beloning kan pakken ipv het geld, geen een kandidaat die dan niet voor de beloning in de vorm van jokers en vrijstellingen gaat. Doel van de kandidaat is immers de finale bereiken en geld helpt je daarbij niet.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hans97

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #76 Gepost op: 15-02-2015, 22:33:28 »
Dit. De makers hebben dat toch wel op grove wijze onderschat. Geld alleen heeft geen aantrekkingskracht. Kiezen voor geld als kandidaat en daarvoor een beloning ontvangen wel. Maar als men de beloning kan pakken ipv het geld, geen een kandidaat die dan niet voor de beloning in de vorm van jokers en vrijstellingen gaat. Doel van de kandidaat is immers de finale bereiken en geld helpt je daarbij niet.

Ik denk dat de meeste kandidaten te onzeker zijn over hun mol.
Als ik nadenk over wat ik in zo'n situatie zou kiezen zou het geld zijn dit omdat ik best zeker ben dat Margriet de mol is en een leuk geld bedrag daarom belangrijker vind. maar ja ik zit hier thuis op de bank en zie dus dingen die de kandidaten niet zien.
Maar ik vind de kandidaten dit seizoen sowieso al niet de allerslimsten (behalve Chris mijn winnend finalist en mijn mol Margriet)
Ik zou in dit spel juist veel observeren en denken wat een echte molactie is en wat een nepmolactie en kandidaten wegstrepen deze tactieken lijkt Chris te hanteren en die kiest op het strand met Carolina toch echt voor geld. Oftewel Chris is het voorbeeld  van hoe ik zou zijn als kandidaat: Observeert veel maar pakt soms zijn moment om te mollen/op te vallen

 

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #77 Gepost op: 16-02-2015, 12:52:51 »
Nee niet te veel jokers en vrijstellingen,

maar ik zou wel blij worden als de mol niet zo extreem veel geholpen wordt door hulpmollen te belonen met jokers/vrijstellingen. dat is dit jaar echt veel te veel voor mij.

??? Ajouad 2 vrijstellingen op perron voor camera's om schoppen ???
victor marlijn: 2 jokers voor uit de pot kijken €100,--,
penningmeester margriet 2 jokers voor geld € 200,--
penningmeester rik 2 jokers voor € 750,--
penningmeester rik groepsvrijstelling € 750,--
carolina chris 2? jokers voor mingeld

ik weet dat het niet kan maar ik zou bijna denken:

ART IS DE MOL.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2015, 12:54:57 door witte raaf »

Offline Perijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Molloot sinds 19-11-99
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #78 Gepost op: 16-02-2015, 14:31:13 »

??? Ajouad 2 vrijstellingen op perron voor camera's om schoppen ???


Ik ben wel met je eens dat hoe ze uitgekeerd worden verkeerd is, maar moet je corrigeren bij Ajouad. Zover wij weten heeft het omschoppen van de camera's niks te maken met de vrijstellingen.
Nos Iungat Ambulare // WIDM-Pool :: 2015 | #297 :: 2016 | #105

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [Stelling] Er zijn te veel jokers en vrijstellingen
« Reactie #79 Gepost op: 16-02-2015, 14:32:40 »
Ik ben wel met je eens dat hoe ze uitgekeerd worden verkeerd is, maar moet je corrigeren bij Ajouad. Zover wij weten heeft het omschoppen van de camera's niks te maken met de vrijstellingen.
klopt, heeft niks mee te maken. hij kreeg geen opdracht van de mol.