Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds  (gelezen 50637 keer)

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #60 Gepost op: 3-01-2016, 11:34:44 »
Ik neem aan van wel. En zelfs als we aannemen dat het niet zo is. De mol weet op zijn minst dat Klaas deze vraag gaat krijgen. En ook als je als mol zou moeten gokken wat Klaas antwoordt, zou je als mol -lijkt me- er op gokken dat Klaas zegt dat het niet lukt.

De mol zou waarschijnlijk ook even kijken of die Klaas tegenkomt. Als dat niet zo is, dan zegt Klaas dat ze het niet gaan halen. Wie beweegt er snel door de trein om dat te checken?

Ik gok overigens dat als Klaas Ja had gezegd, het aantal 55 moest zijn ipv 54 door zijn muzikant.
~Mol

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #61 Gepost op: 3-01-2016, 11:37:40 »
Ik gok overigens dat als Klaas Ja had gezegd, het aantal 55 moest zijn ipv 54 door zijn muzikant.
Volgens mij hoefde Klaas de opdracht al vóór hij moest gokken niet te doen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #62 Gepost op: 3-01-2016, 11:40:50 »
Volgens mij hoefde Klaas de opdracht al vóór hij moest gokken niet te doen.

Art zei "deze opdracht HOEF je niet te doen"
Kan dat niet betekenen dat het wel moest als hij geen Nee had gezegd? Alsin, het hoeft niet, maar kan wel?
Edit: even verduidelijken: kan het niet van zijn keuze afhangen?
~Mol

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #63 Gepost op: 3-01-2016, 11:47:57 »
Art zei "deze opdracht HOEF je niet te doen"
Kan dat niet betekenen dat het wel moest als hij geen Nee had gezegd? Alsin, het hoeft niet, maar kan wel?
Edit: even verduidelijken: kan het niet van zijn keuze afhangen?

En hoeveel kandidaten zeggen ''nee'' tegen een geheime opdracht? Nihil.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #64 Gepost op: 3-01-2016, 11:51:27 »
En hoeveel kandidaten zeggen ''nee'' tegen een geheime opdracht? Nihil.

Nou ja, Klaas zei dat ze het niet zouden redden.
Als hij dat niet had gezegd, had hij een geheime opdracht gehad ÉN invloed gehad op de afloop door zelf ook een persoon te kunnen vinden/niet vinden (als je ervan uitgaat wat ik hiervoor zei).
Daarom is de keuze van Klaas vrij onlogisch als je de opdracht kent en Mol bent. Heel onverdacht dus.
~Mol

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #65 Gepost op: 3-01-2016, 11:58:42 »
Klaas is sowieso niet de mol, Art zegt in het voorstukje: ik spreek jou pas weer in de finale.
Hij spreekt Klaas gelijk bij de metro, dus is Klaas niet de mol!

Ik vind dit wel een sterke. Art benadrukt idd heel erg dat hij de mol niet meer spreekt tot in de finale. Dan kan het Klaas niet zijn. Het zou wel eens een 'lopende' hint zijn, waarmee je kandidaten waarmee Art een een-tweetje heeft als niet-Mol kan aanmerken.

Wat betreft de opdracht van Klaas: Art zegt aan het einde dat ze 54 mensen mee hadden moeten nemen. Daarmee is het zeker dat de opdracht van Klaas verviel (dan zouden ze met 55 mensen aankomen). En het is ook zeker dat de constructie van Rop/Cecile de opdracht zou laten falen (ze namen daarmee 2 mensen minder mee).

Overigens valt mij op dat ze vrij willekeurig door de controle lijken te lopen (ze beginnen noch bij Annemieke (2), noch bij Ellie (10)), maar stoppen zodra er een opdracht mislukt is. Zo weet je ook niet of het de anderen al dan niet gelukt is.

m0ll0m

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #66 Gepost op: 3-01-2016, 11:59:31 »
Nou ja, Klaas zei dat ze het niet zouden redden.
Als hij dat niet had gezegd, had hij een geheime opdracht gehad ÉN invloed gehad op de afloop door zelf ook een persoon te kunnen vinden/niet vinden (als je ervan uitgaat wat ik hiervoor zei).
Daarom is de keuze van Klaas vrij onlogisch als je de opdracht kent en Mol bent. Heel onverdacht dus.

Sorry, maar ik snap echt niet wat je precies bedoelt....
Klaas hoefde zijn opdracht sowieso niet te doen, ongeacht of hij nou voorspelde of ze het wel of niet zouden halen. In een flashback zien we Art en Klaas samen in de metro staan en Art zegt dan 'ze moeten 54 mensen meenemen naar het eindstation Mamma Tingo (of hoe schrijf je dat) en de vraag is of ze dat gaat lukken'.
54 = 2+3+4+5+6+7+8+9+10, dus die ene muzikant hoefde in geen geval gezocht te worden. (Of misschien toch wel, als die ene muzikant de Mol is.  :P

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #67 Gepost op: 3-01-2016, 12:34:44 »
De mol zou waarschijnlijk ook even kijken of die Klaas tegenkomt. Als dat niet zo is, dan zegt Klaas dat ze het niet gaan halen. Wie beweegt er snel door de trein om dat te checken?

Klaas en Art zaten in een eerdere metro. De metro van Klaas had nummer M-1285 en de metro van de overige 9 kandidaten had nummer M-1272.

Offline moller2020

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #68 Gepost op: 3-01-2016, 12:38:05 »
Ik weet niet of dat er iets achter te zoeken valt maar misschien moeten we kijken naar de nummers van de metro?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #69 Gepost op: 3-01-2016, 12:43:43 »
Ik weet niet of dat er iets achter te zoeken valt maar misschien moeten we kijken naar de nummers van de metro?

Ik zag ergens al voorbij komen dat M-1285 kan slaan op Mol 1+2+8+5 (=16) en dan komt Klaas natuurlijk in het vizier. Al vraag ik me dan wel af hoe vaak Art en Klaas een metrostel zijn ingestapt om deze hint er in te krijgen. Het is niet hetzelfde als in Hong Kong even voor twee palen gaan zitten waarmee je dan het geboortejaar van Susan kan maken.

Verder is er niemand geboren 1/2/85 of 1/2/72 (of december 85 of december 72) dus ik zie momenteel weinig andere mogelijkheden.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #70 Gepost op: 3-01-2016, 12:44:15 »
Ik weet niet of dat er iets achter te zoeken valt maar misschien moeten we kijken naar de nummers van de metro?

Ik denk niet dat de avrotros genoeg geld heeft om het metronetwerk van Santo Domingo om te kopen voor een ochtend.

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #71 Gepost op: 3-01-2016, 12:48:09 »
Klaas en Art zaten in een eerdere metro. De metro van Klaas had nummer M-1285 en de metro van de overige 9 kandidaten had nummer M-1272.

Ik ging ervan uit dat Klaas ook voor zijn deel van de opdracht (1 muzikant) had moeten gaan en dan in die latere metro met de anderen was gegaan om die opdracht te doen.

Sorry, maar ik snap echt niet wat je precies bedoelt....
Klaas hoefde zijn opdracht sowieso niet te doen, ongeacht of hij nou voorspelde of ze het wel of niet zouden halen. In een flashback zien we Art en Klaas samen in de metro staan en Art zegt dan 'ze moeten 54 mensen meenemen naar het eindstation Mamma Tingo (of hoe schrijf je dat) en de vraag is of ze dat gaat lukken'.
54 = 2+3+4+5+6+7+8+9+10, dus die ene muzikant hoefde in geen geval gezocht te worden. (Of misschien toch wel, als die ene muzikant de Mol is.  :P

In dat geval zal die muzikant opdracht een hint zijn, anders is het zinloos. Of is het om de opdracht te verduidelijken voor Klaas?

Ik denk niet dat de avrotros genoeg geld heeft om het metronetwerk van Santo Domingo om te kopen voor een ochtend.

Maar het moet te doen zijn om de nummers van de treinstellen te weten te komen, al is dat niet handig.
~Mol

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #72 Gepost op: 3-01-2016, 13:07:18 »
Maar het moet te doen zijn om de nummers van de treinstellen te weten te komen, al is dat niet handig.

Mogelijk wel ja. Maar wanneer de treinstellen zo gaan als bij de Nederlandse Spoorwegen, dan is het niet voorspelbaar want op het zelfde traject (op het zelfde tijdstip; zelfde dag van de week) kom je constant andere treinstellen/nummers tegen.

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #73 Gepost op: 3-01-2016, 13:14:51 »
Mogelijk wel ja. Maar wanneer de treinstellen zo gaan als bij de Nederlandse Spoorwegen, dan is het niet voorspelbaar want op het zelfde traject (op het zelfde tijdstip; zelfde dag van de week) kom je constant andere treinstellen/nummers tegen.
Klopt, maar aangezien de opdrachten vaak vlak van tevoren nog verandert worden, is het mogelijk dat ze de tijd van de opdracht aanpasten op het goede metronummer. Not likely, but possible.
~Mol

Offline AHA

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #74 Gepost op: 3-01-2016, 13:35:36 »
Voor mij lijkt iemand als Taeke in deze opdracht de Mol. Hij komt namelijk ontzettend onmols over door zich voor te doen als fanatieke kandidaat en met maar liefst 9 dames scoort en zo de opdracht lijkt te doen slagen. Ondertussen weet hij als mol dag de kans heel groot is dat er toch geen geld in de pot komt omdat hij weet welke twist er aan Klaas word voorgelegd.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #75 Gepost op: 3-01-2016, 13:42:16 »
Veel van ons staren zich blind op de originele opdracht van Klaas, zoek 1 muzikant die vrij logisch gelinkt kan worden aan Remy. Maar zou het niet zomaar kunnen zijn dat alle opdrachten aan een deelnemer gelinkt kunnen worden?

1 muzikant – Remy
2 mensen van 36 jaar – Annemieke
3 mensen in uniform – Ellie
4 Maria’s – Marjolein? (zou zomaar haar doopnaam kunnen zijn)
5 mannen met baarden – Taeke
6 vrouwen met rode nagellak – Cécile
7 Juans – Rop? (heeft gespeeld in onder meer Zorro dus heeft wel iets Zuid-Amerikaans)
8 mannen met rugzak – Tim? (door zijn reizen voor Spuiten en Slikken op reis?)
9 mooie meisjes – Airen?
10 mensen met een hoofddeksel – Klaas?

Ik weet dat dit nog niet helemaal waterdicht is, maar wat vinden jullie er tot nu toe van?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #76 Gepost op: 3-01-2016, 13:48:20 »
Yes! Ik denk dat de mol hier dus ook echt zijn best heeft gedaan! Meteen vertrouwen winnen... En Klaas valt imho hierdoor dus eigenlijk al af, want een mol zou nooit geld in de pot halen. En zo'n opdracht gaat bijna altijd fout.

De Mol heeft anders bij de instructies nadrukkelijk te horen gekregen dat hij/zij ook geld in de pot moet spelen, omdat de kandidaten hem/haar anders te gemakkelijk op het spoor komen via 'follow the money'.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #77 Gepost op: 3-01-2016, 13:48:48 »
hoofddeksel bij Taeke
baard bij Tim
Mannen met rugzak.....
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #78 Gepost op: 3-01-2016, 13:48:58 »
Veel van ons staren zich blind op de originele opdracht van Klaas, zoek 1 muzikant die vrij logisch gelinkt kan worden aan Remy. Maar zou het niet zomaar kunnen zijn dat alle opdrachten aan een deelnemer gelinkt kunnen worden?

1 muzikant – Remy
2 mensen van 36 jaar – Annemieke
3 mensen in uniform – Ellie
4 Maria’s – Marjolein? (zou zomaar haar doopnaam kunnen zijn)
5 mannen met baarden – Taeke
6 vrouwen met rode nagellak – Cécile
7 Juans – Rop? (heeft gespeeld in onder meer Zorro dus heeft wel iets Zuid-Amerikaans)
8 mannen met rugzak – Tim? (door zijn reizen voor Spuiten en Slikken op reis?)
9 mooie meisjes – Airen?
10 mensen met een hoofddeksel – Klaas?

Ik weet dat dit nog niet helemaal waterdicht is, maar wat vinden jullie er tot nu toe van?

Interessant. Aanvulling/verbetering: Annemieke's opdracht was "vind 2 mensen van jouw leeftijd" wat dus in principe aan iedereen gelinkt zou kunnen worden. Of aan niemand. Het maakt de theorie dat alles naar iemand verwijst wel iets zwakker vind ik.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - ondergronds
« Reactie #79 Gepost op: 3-01-2016, 13:50:33 »
Ik vind Klaas minder verdacht. Er was een flinke kans dat de opdracht zoals hij was niet zou lukken, maar hij kon in mijn ogen prima inzetten dat het wel zou lukken. Zeker omdat hij overtuigend kon pleiten dat hij dacht dat het heel gemakkelijk voor iedereen zou worden. Hij hoefde zelf immers maar een persoon te vinden, hij had makkelijk kunnen zeggen dat hij dacht dat dat voor iedereen gold. Geen enkele kandidaat wist immers hoeveel Art hem heeft verteld.

Nee, want hij had te horen gekregen dat de kandidaten 54 mensen moesten meebrengen. Dat is gemiddels precies 6 per kandidaat en dus niet 1.
Daar had hij zich dus niet achter kunnen verschuilen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!