Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren  (gelezen 40680 keer)

Offline Tessan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #60 Gepost op: 11-01-2016, 15:33:54 »
Check ook eens het horloge van Klaas!

Dat is zeker een horloge toch?  :)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #61 Gepost op: 11-01-2016, 16:22:09 »
Dat is zeker een horloge toch?

Drie.

Offline Tessan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #62 Gepost op: 11-01-2016, 18:06:16 »

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #63 Gepost op: 11-01-2016, 21:15:20 »
Wat ik trouwens heel casual onverdacht vond van Remy is dat toen Tim vroeg 'hoe krijgen we deze kar nou die kant op?' dat Remy heel soepel die wissel omzette. Lijkt me sterk dat je als Mol dat eventjes doet.  ::rofl::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #64 Gepost op: 11-01-2016, 22:32:29 »
De inmiddels totaal onverdachte Airen zegt tegen Rop en Klaas over het zeezout: "Daar waren die laarzen voor". Komt op mij over alsof dat ze is meegedeeld. Later is Rop overigens weg en staan Klaas en Marjolein daar te niksen. Mij een raadsel hoe ze die kar vol hebben gekregen.

Overigens. Wanneer de klok op 22:23 staat (na ongeveer tien minuten in de aflevering) iemand op de achtergrond zout uit een bootje in het water te gooien. Lijkt me een local toch?

[edit] Ook vreemd... Rop vraagt via porto welke kar bij Taeke, Klaas en Marjolein vooraan staat. Is keukenzout. Toch staat even later de kar met zeezout vooraan? En toch komt Klaas een kar met strooizout?
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 22:42:34 door Tarballs »

Offline Malou

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #65 Gepost op: 11-01-2016, 23:33:10 »
Art: Jullie moeten 4 karren, die her en der verspreidt over deze rails staan, vullen met de juiste zoutsoort. Als het jullie lukt om binnen 3 kwartier het juiste zout en de juiste kar allemaal hier af te leveren verdien je geld voor de pot.

De opdracht is dus niet: jullie moeten 4 karren met 4 verschillende zoutsoorten vullen!! Er staan in het begin al 2 karren voor het keukenzout naast elkaar; de opdracht had dus wel degelijk kunnen slagen. De Mol heeft bij het begin van deze opdracht meteen gezorgd dat niemand hier over na kon denken door zo snel mogelijk van start te gaan met deze opdracht en chaos te creëren!  ;D
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 00:36:19 door Malou »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #66 Gepost op: 12-01-2016, 06:55:56 »
Grappige ontdekking Malou. Zoals Art het zegt is de bedoeling van de opdracht inderdaad anders uit te leggen. Maar het kan heel goed dat de kandidaten nog wat extra uitleg hebben gekregen. Ik heb wel eens gelezen dat dat vaak het geval is.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #67 Gepost op: 12-01-2016, 07:22:21 »
Mijn analyse van deze opdracht - DEEL 1/2

VOORAF

Om te beginnen heb ik de locatie opgezocht met Google en Bing Maps. Uiteraard heb ik dat even in de Photoshop gegooid en ben ik er lijntjes over heen gaan tekenen. Alleen hiervoor al heb ik het stukje van 5 minuten uitzending ongeveer een uur zitten uitpluizen. Op de kaart heb ik de beginposities van de karretjes ingetekend, zoveel als mogelijk op basis van de beelden aan het begin van de opdracht. Aan het begin, voordat de kandidaten zich er mee gingen bemoeien, heeft het er dus ongeveer zo uitgezien:


Grote versie klik hier

Een paar belangrijke opmerkingen:
1. Aan de eerste vertakking naar rechts vanaf het beginpunt (B) is er maar een heel klein stukje spoor;
2. Zoutbergen zijn rode rondjes met gele letters, zoutkarren zijn gele rondjes met rode letters;
3. Het spoor vanaf splitsingspunt tussen de zoutbergen Strooizout en Mineraalzout is geblokkeerd richting het Mineraalzout;

UITLEG VAN DE OPDRACHT
Dit zijn salina's. Hier wordt zout gewonnen. Belangrijke bron van inkomsten voor de lokale bevolking. Verspreid over deze velden liggen, speciaal voor deze opdracht, vier soorten zout. Keukenzout, strooizout, mineraalzout en zeezout. Jullie moeten vier karren die her en der over deze rails verspreid staan vullen met de juiste zoutsoort. Als het jullie lukt om binnen driekwartier het juiste zout en de juiste kar en dan allemaal hier af te leveren dan verdienen jullie geld voor de pot. € 2.000. Veel succes

OPTIMALE OPLOSSING
Er hoeven dus maar 4 (vier) karren met de juiste inhoud bij Art te komen. Dat mag dus ook vier keer keukenzout zijn. Omdat mineraalzout niet per spoor bereikbaar is, valt die al af. Ik heb minstens 3 unieke strooizoutkarren gezien, 2 unieke keukenzoutkarren, 2 unieke mineraalzoutkarren en 1 unieke zeezoutkar. Als je echt het schuifpuzzelprobleem zou willen oplossen duw je alle karren, behalve de zeezoutkar, naar het tweede spoor richting Art. De zeezoutkar zet je op het eerste spoor. Vervolgens duw je alles vanaf het tweede spoor, zover nodig, de juiste richting in. Het makkelijkste zou zijn geweest: 2x keukenzout, 1x strooizout en 1x zeezout.


Grote versie klik hier

OPLOSSING KANDIDATEN



We zien de kandidaten in de volgende volgorde zich vanaf het startpunt richting de karren en zoutbergen rennen:
1. Annemieke
2. Rop
3. Cecille
4. Marjolein (met kruiwagen)
5. Klaas
6. Remy (met kruiwagen)
7. Airen
8. Tim (met kruiwagen)
9. Taeke
10. Ellie


Klaas heeft als eerste een karretje vast en begint dit richting het startpunt te duwen.



Annemieke vindt als eerste een zoutberg, terwijl Cecille modieus staat te kijken hoe prachtig de portofoon past bij haar outfit. Op de achtergrond is te zien dat er minstens 8 karretjes beschikbaar zijn bij deze opdracht. (hier iets uitgelicht)



EINDE DEEL 1/2

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #68 Gepost op: 12-01-2016, 07:22:51 »
DEEL 2/2

Op het eerste splitsingspunt staan niet veel later Ellie, Cecille, Tim en Annemieke. Tim probeert via de portofoon een kar voor keukenzout zijn kant op te krijgen. Taeke staat bij een keukenzoutkar; vlak daarvoor stond Klaas bij de keukenzoutkar die net iets verder weg stond, maar inmiddels is Klaas daar al weer verdwenen. Remy staat bij een strooizoutkar die de weg voor Taeke blokkeert. Taeke wil zijn keukenzoutkar naar Tim brengen. Er is alleen nog geen vrije route vanaf de wissels bij het eerste splitsingspunt naar de keukenzoutberg. Daardoor worden (vanaf het splitsingspunt) een strooizoutkar, een mineraalzoutkar en een strooizoutkar 'opgesloten'. Besloten wordt om met een kruiwagen de resterende afstand af te leggen. Tot aan het einde van de opdracht zijn Annemieke en Cecile hier mee bezig. Afwisselend met Ellie en Remy weten zij twee karren één kar met keukenzout vol te krijgen en richting Art te duwen (maar komen nooit bij Art aan). Ellie geeft een college etherdiscipline en observeert vanaf het eerste splitsingspunt.



Ondertussen staan Rop en Klaas 'Zeezout' te scheppen. Radio Klaaswaal wordt zachter gezet. Maar het bordje 'Zeezout' staat in het water. Airen zegt: "Maar dat zeezout, dat moest uit het water gehaald worden, daar waren die laarzen voor." In de biecht zegt Airen: "Klaas, die begint gewoon als een dolle stier te scheppen." Maar Klaas doet vervolgens wel de laarzen aan: "Dan ga ik wel even het water in." Ook Marjolein staat even later in het water.



Bij het zeezout staan dan, dankzij Taeke, twee karren: een kar voor keukenzout (richting de splitsing mineraalzout/strooizout) en een kar voor zeezout. Klaas neemt initiatief om de kar voor zeezout aan de kant te rijden. Taeke 'begrijpt' Klaas en duwt de kar voor keukenzout daar achteraan, in de richting van Art.



Om uiteindelijk een kar voor strooizout de goeie kant op te sturen, waar dan uiteindelijk mineraalzout in belandt.



En toen was de tijd voorbij...

MORAAL

Klaas is wel heel vaak betrokken bij onhandige acties.

EINDE DEEL 2/2
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 16:42:19 door DeDominee »

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #69 Gepost op: 12-01-2016, 08:48:52 »
Wow, mooie analyse DeDominee!
Tell me what your telescope says

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #70 Gepost op: 12-01-2016, 10:52:42 »
Complimenten Dominee! En al helemaal dat je uit deze chaos nog zoveel informatie heb kunnen halen.

Het feit dat er van elke soort zout meer karren staan (en het mineraalzout schijnbaar niet bereikbaar is) doet me denken dat het vermoeden dat de soorten zout er inderdaad niet toe deden als er maar vier karren gevuld en afgeleverd werden. Dan vind ik mijn molletje Taeke ook wel weer een beetje verdacht dat hij (met Tim) op zoek gaat naar het mineraalzout. Ik ben alleen even kwijt wie daar nu uiteindelijk gaan scheppen?!

Edit: en als ik het zo lees heeft ie dus ook de keukenzoutkar volledig op het verkeerde spoor geschoven, waardoor andere karren er niet meer door kunnen? (I know, hij is niet half zo verdacht als Klaas objectief gezien, maar ik wil nog even niet aan Klaas als Mol  ::ohno::)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 10:56:43 door tumtum »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #71 Gepost op: 12-01-2016, 10:55:03 »
Ik kan me niet voorstellen dat het niet nodig was om de vier verschillende zouten af te leveren. Het zou de opdracht een heel stuk makkelijker maken.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #72 Gepost op: 12-01-2016, 12:08:48 »
Klaas is wel heel vaak betrokken bij onhandige acties.

Natuurlijk.


anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #73 Gepost op: 12-01-2016, 16:21:12 »
als ik het zo lees heeft [Taeke] dus ook de keukenzoutkar volledig op het verkeerde spoor geschoven, waardoor andere karren er niet meer door kunnen? (I know, hij is niet half zo verdacht als Klaas objectief gezien, maar ik wil nog even niet aan Klaas als Mol  ::ohno::)

Taeke heeft volgens mij alleen maar karren verplaatst in opdracht van anderen en heeft wat zeezout geschept. De enige keer dat hij een 'beslissing' neemt, is het meegaan met Klaas in het 'omruilen' van de karren op het doorgaande spoor naar 'heel ver weg' om een mineraalzoutkar die kant op te krijgen.

Taeke stuurt uiteindelijke Klaas naar 'heel ver weg' met een strooizoutkar.

Die kar is volgens mij dezelfde strooizoutkar die aan het begin ook op het spoor richting de berg keukenzout wordt gezet.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #74 Gepost op: 12-01-2016, 16:39:06 »
Ik kan me niet voorstellen dat het niet nodig was om de vier verschillende zouten af te leveren. Het zou de opdracht een heel stuk makkelijker maken.

De letterlijke tekst van Art was:
Citaat
Dit zijn salina's. Hier wordt zout gewonnen. Belangrijke bron van inkomsten voor de lokale bevolking. Verspreid over deze velden liggen, speciaal voor deze opdracht, vier soorten zout. Keukenzout, strooizout, mineraalzout en zeezout. Jullie moeten vier karren die her en der over deze rails verspreid staan vullen met de juiste zoutsoort. Als het jullie lukt om binnen driekwartier het juiste zout en de juiste kar en dan allemaal hier af te leveren dan verdienen jullie geld voor de pot. € 2.000. Veel succes.

De conditie om € 2.000 te winnen is dus:
- binnen 45 minuten
- moet op het beginpunt/eindpunt bij Art
- het juiste zout en de juiste kar zijn

Wellicht luister ik te kritisch, maar ik heb Art niet horen zeggen dat alle 4 de verschillende soorten zout bij hem moesten komen. Hij had het alleen over 'het juiste zout' en 'de juiste kar'

Maar... stel dat het de vier verschillende zouten hadden moeten zijn, dan blijft de optimale oplossing die ik aangaf nog steeds 'juist'. Dan valt een aantal dingen op:
  • Alle karren staan (relatief) dicht bij elkaar
  • Geen enkele kandidaat overziet het speelveld eerst
  • Kandidaten Tim en Taeke gaan als eerste wel naar anderen
  • Airen bevestigt dat er twee karren naar 'heel ver weg' moeten
  • Ellie hoort dat 'heel ver weg' Tim en Taeke rennen, gaat er achter aan zonder kar
  • Niemand (Tim, Rop, Klaas, Ellie) komt op het idee om de strooizoutkar dan maar te vullen met strooizout

Alleen dan sluit Art af met:
Citaat
Nou de chaos was compleet. Als die was complete verwarring te zaaien, dan zijn jullie geslaagd. Er was geen communicatie, er werd niet echt naar elkaar geluisterd, jullie renden rond als kippen zonder kop en het resultaat was dat er twee karren met het juiste zout binnen de tijd zijn afgeleverd. Dat is niet genoeg. En dus hebben jullie geen geld verdiend voor de pot. Helemaal niets. Jammer. Tot morgen

Art benoemt niet dat het strooizout niet eens aangeraakt is geweest met een schep. Hij heeft het alleen over twee karren met het juiste zout. Dus ik denk dat de opdracht WEL zo makkelijk was. De kandidaten maken het zichzelf te moeilijk; een bekend psychologisch verschijnsel bij WIDM.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 17:29:53 door DeDominee »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #75 Gepost op: 12-01-2016, 16:53:24 »
Art benoemt niet dat het strooizout niet eens aangeraakt is geweest met een schep. Hij heeft het alleen over twee karren met het juiste zout. Dus ik denk dat de opdracht WEL zo makkelijk was. De kandidaten maken het zichzelf te moeilijk; een bekend psychologisch verschijnsel bij WIDM.

Misschien heb je gelijk. Interessante vraag voor de MFD! :)

Offline Minnie Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #76 Gepost op: 12-01-2016, 17:12:40 »
De letterlijke tekst van Art was:
De conditie om € 2.000 te winnen is dus:
- binnen 45 minuten
- moet op het beginpunt/eindpunt bij Art
- het juiste zout en de juiste kar zijn

Wellicht luister ik te kritisch, maar ik heb Art niet horen zeggen dat alle 4 de verschillende soorten zout bij hem moesten komen. Hij had het alleen over 'het juiste zout' en 'de juiste kar'

Dit vind ik wel een goeie. Dus als ik je nu goed begrijp hadden het ook 2 karren van dezelfde zoutsoort kunnen zijn? Tja dan was het misschien wel wat makkelijker geweest. Maar omdat kandidaten horen '4 zouten' en '4 karren', koppelen ze dat aan elkaar; 1 kar voor elke zoutsoort...

Offline Grover

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #77 Gepost op: 12-01-2016, 18:10:06 »
Wat mij opviel tijdens deze opdracht is dat wanneer Klaas en Rop de kar met mineraalzout in de strooizoutkar terug willen brengen, Tim door de porto zegt: er komt nu een strooizoutkar jullie kant op. Klaas verbetert hem meteen door te zeggen: nee, mineraalzout in een strooizoutkar en Tim herhaalt dat nog eens in de portofoon. Komt m.i. nogal onmols over van Klaas. Ik zou van de verwarring gebruik maken als je terug bent op de plek waar de anderen staan.

Maar misschien ben ik ook te goedgelovig aan het zoeken naar acties die Klaas een kandidaat doen lijken. :')

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #78 Gepost op: 12-01-2016, 18:35:11 »
Dat geschuif met die karren is voor mij echt onbegrijpelijk en er moet wel flink gemonteeerd zijn. Rop vraagt via de porto welke kar vooraan staat bij Taeke, Klaas en Marjolein. Dat is keukenzout. Daar achter staat mineraalzout. Een shot later staat er een zeezoutkar voor en nog weer later als ze beginnen te duwen gaat het strooizout voorop.

En nog een detail (ik doe even net alsof ik de Klaashint niet gezien heb)... Klaas en Rop scheppen eerst verkeerd bij het zeezout. Airen wijst ze op die fout en even later staan Klaas en Marjolein in het water te scheppen. Niet fanatiek, maar wel correct. Aan het eind van de opdracht vertelt Marjolein trots dat ze de kar met zeezout gevuld heeft en afgeleverd. Eerst met Klaas, later met Taeke. We zien daarbij een shot waarbij Taeke en Marjolein de kar met zeezout vol staan te scheppen.

Maar! Taeke en Marjolein scheppen daar wel weer vanaf de bult die Rop en Klaas eerst ook foutief aanzagen voor zeezout. Ik geloof daarom dat die kar wel is aangekomen, maar niet was goed gerekend als het op controle was aangekomen. Zeker Marjolein had dat moeten weten. Zij wist dat zeezout uit water moest komen.

[edit] In het shot waar wordt overlegd over het verrijden van de karren richting Rop staan Klaas en Marjolein ook weer doodleuk zout vanaf de kant in de zeezoutkar te gooien. Waar het wegbrengen van de karren door velen wordt gezien als niet-Mols van Marjolein neem ik vanaf nu aan dat het tegendeel waar is. Die fout (doelbewust gemaakt door Klaas maar nog meer door Marjolein) had zelfs met vier karren aan de finish de opdracht verpest.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2016, 18:57:15 door Tarballs »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #79 Gepost op: 12-01-2016, 19:20:50 »
[edit] In het shot waar wordt overlegd over het verrijden van de karren richting Rop staan Klaas en Marjolein ook weer doodleuk zout vanaf de kant in de zeezoutkar te gooien. Waar het wegbrengen van de karren door velen wordt gezien als niet-Mols van Marjolein neem ik vanaf nu aan dat het tegendeel waar is. Die fout (doelbewust gemaakt door Klaas maar nog meer door Marjolein) had zelfs met vier karren aan de finish de opdracht verpest.

Volgens mij is het ook Marjolein die als eerste oppert dat ze maar de strooizoutkar naar het mineraalzout moeten sturen, alleen wil niemand naar haar luisteren :-)