Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren  (gelezen 40682 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #80 Gepost op: 12-01-2016, 20:03:55 »
Het is misschien ongeveer zo gegaan...

Klaas en Rop scheppen verkeerde hoop. Airen corrigeert ze terecht en Klaas stapt het water in. Rop vertrekt. Marjolein voegt zich bij Klaas. Dan zie je Klaas zijn schep aan de kant zetten. Misschien (dat is het ontbrekende deel) geopperd dat het makkelijker is om de hoop die al op de kant ligt in de kar te scheppen. Marjolein gaat akkoord en dat zou ook verklaren waarom Taeke en Marjolein dat ook doen.

Feit is dat er een shot is van Marjolein en Klaas die zeezout toch weer van die bult halen. Een van de twee moet dat bedacht hebben. Is Klaas daar de aanstichter en denkt Marjolein ècht dat ze het goed heeft gedaan?

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #81 Gepost op: 12-01-2016, 21:28:44 »
Ik vond dit een leuke opdracht om nader uit te werken, omdat je met deze opdracht in ieder geval een paar mensen kunt afschrijven als potentiële mol, want teveel kandidaat:

Annemieke: Eigenlijk de hele tijd alleen maar bezig geweest met het keukenzout

Marjolein: Eigenlijk de hele tijd alleen maar bezig geweest met het zeezout

Cecille: nadat haar duidelijk was dat er keukenzout gevonden was door Annemieke en verder weinig mensen haar gingen helpen is ze de rest van de opdracht eigenlijk alleen maar bezig geweest met het keukenzout

Ellie: observeert eerst heel erg veel, terwijl ze niet meewerkt aan het gezamenlijke doel. Geeft goed bedoeld een college etherdiscipline, helpt op het stuk ver weg

Kandidaten met verdachte actie:

Klaas: zet de portofoon zachter/uit/op een ander kanaal; gaat met een strooizoutkar mineraalzout ophalen, terwijl met 3 rangeerbewegingen er ook een mineraalzoutkar beschikbaar was; schept zeezout niet uit het water maar van een berg in een kruiwagen, terwijl er naast hem rails op de grond ligt en er karretjes op die rails staan.

Remy: sluit drie karren, waaronder de enige mineraalzoutkar die ik gezien heb, op door het spoor linksaf richting de keukenzoutberg een keukenzoutkar voor die andere te zetten; terwijl hij daarvoor WEL inziet dat je door het wisselen de volgorde van de karren kunt beïnvloeden en dat het tweede spoor richting beginpunt/Art gebruikt kan worden als 'opslagspoor'.

Tim en Rop: Weten dat er strooizout iets verderop klaar ligt, er komt een strooizoutkar aan, maar gooien dan toch mineraalzout in, terwijl er net zo snel goed zout in gedaan had kunnen worden terwijl er ondertussen nog een andere kar de goeie kant op kwam.

Nou ja, zo puzzel ik elk jaar tot aflevering 4, en dan heb ik vaak de Mol wel te pakken.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #82 Gepost op: 12-01-2016, 21:49:43 »
Mooie uiteenzetting Dominee! Alleen waar is Taeke? ;D Die liep geloof ik doelloos rond en stuurde Klaas weg met de verkeerde kar.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #83 Gepost op: 12-01-2016, 21:53:09 »
Hangt er vanaf hoeveel scheppen er waren. Taeke zocht er een. Marjolein liep in haar eentje rond met twee. De beelden waarin de mol vijf scheppen in het water lazert, zullen we pas in de laatste aflevering zien  ::rofl::

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #84 Gepost op: 12-01-2016, 22:26:21 »
Kortom, de mol is een man.

Offline tunnelvisionair

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #85 Gepost op: 12-01-2016, 23:23:58 »
Schitterend! Ik heb altijd weer diep respect voor een molloot die zich in een of andere opdracht vastbijt om na een x-aantal dagen uit het niets met een uitgebreide uiteenzetting op de proppen te komen, compleet met illustraties en al.

Enfin, dit jaar ben ik fervent aanhanger van de "voor-de-mensen-thuis-theorie". Niet te moeilijk dus  ::tandpastasmiley::

Wat eigenlijk direct duidelijk is, is dat de berg mineraalzout niet per kar bereikbaar is en de rest wel. Het strooizout ligt ongeveer even ver weg als het mineraalzout, is wèl per kar bereikbaar èn heeft de kar op een gegeven moment binnen handbereik. Wie zorg er voor dat men dan toch bij het mineraalzout staat te klungelen en niet bij het strooizout? Juist ja.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #86 Gepost op: 13-01-2016, 01:50:32 »
Annemieke vindt als eerste een zoutberg, terwijl Cecille modieus staat te kijken hoe prachtig de portofoon past bij haar outfit.
::rofl::

Overigens vond ik dit juist typisch zo'n opdracht waarbij je beter per kar geld kon verdienen. Dus bijv. 500 euro per juiste kar.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #87 Gepost op: 13-01-2016, 09:42:59 »
::rofl::

Overigens vond ik dit juist typisch zo'n opdracht waarbij je beter per kar geld kon verdienen. Dus bijv. 500 euro per juiste kar.

Maar dan kwam er misschien te veel geld in de pot om er volgende week uit te spelen. Ik neem toch aan dat deze relatief lage pot tot 0 zal herleid worden aan het eind van volgende aflevering met die stemming.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #88 Gepost op: 13-01-2016, 11:28:11 »
Mooie uiteenzetting Dominee! Alleen waar is Taeke? ;D Die liep geloof ik doelloos rond en stuurde Klaas weg met de verkeerde kar.

Ja, nou... dat zien we dus niet. Dus ik durf daar niet echt een uitspraak over te doen. Net zoals Airen (de latere afvaller) en in iets mindere mate Remy.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #89 Gepost op: 13-01-2016, 20:15:28 »
Het is misschien ongeveer zo gegaan...

Klaas en Rop scheppen verkeerde hoop. Airen corrigeert ze terecht en Klaas stapt het water in. Rop vertrekt. Marjolein voegt zich bij Klaas. Dan zie je Klaas zijn schep aan de kant zetten. Misschien (dat is het ontbrekende deel) geopperd dat het makkelijker is om de hoop die al op de kant ligt in de kar te scheppen. Marjolein gaat akkoord en dat zou ook verklaren waarom Taeke en Marjolein dat ook doen.

Feit is dat er een shot is van Marjolein en Klaas die zeezout toch weer van die bult halen. Een van de twee moet dat bedacht hebben. Is Klaas daar de aanstichter en denkt Marjolein ècht dat ze het goed heeft gedaan?

Dat zou heel goed kunnen! Zou wel een vette molactie van Klaas zijn om doodleuk weer fout te scheppen terwijl in ieder geval Airen en Rop weten dat Klaas beter zou moeten weten.

Maar welke twee karren waren nu uiteindelijk goed? Twee keer keukenzout?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #90 Gepost op: 13-01-2016, 20:22:02 »
Art benoemt niet dat het strooizout niet eens aangeraakt is geweest met een schep.

Ik moet het nog eens bekijken. Maar het missen van een zoutsoort is natuurlijk tralala voor de Mol in deze opdracht. Dat maakt Tim misschien nog wel wat verdacht, want die liep naar een zouthoop toe en stelde vast dat het niks was.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #91 Gepost op: 15-01-2016, 01:01:49 »
Maar welke twee karren waren nu uiteindelijk goed? Twee keer keukenzout?

Marjolein: Wij (Marjolein + Taeke) hebben het zeezout vol gekregen en naar de goede plek gebracht (ongeveer op 13:30)

Even later wordt Taeke gesommeerd om een schep te vinden. In de keukenzoutkar zit ook het bordje. Te zien is dat die als tweede tegen de eerste kar wordt geduwd.

Samenvatting:
1. kar met zeezout
2. kar met keukenzout

Vraag voor de Molfandag: Zou, als er wel 4 zoutkarren gearriveerd zouden zijn op het beginpunt, de zeezoutkar dan ook goed zijn gerekend? Of met andere woorden: had Airen gelijk met haar opmerking over uit het water scheppen? Als ze géén gelijk had, dan is het opvallend dat Klaas en Annemieke mee gingen in die opmerking. En is dat dus ook een potentiële molactie van of Klaas of Annemieke.

Overigens vond ik dit juist typisch zo'n opdracht waarbij je beter per kar geld kon verdienen. Dus bijv. 500 euro per juiste kar.

Eens. Het was niet zo moeilijk voor de Mol om iets fout te doen waardoor de hele opdracht zou mislukken. Teveel schakels.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2016, 06:47:37 door Bakkertje, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #92 Gepost op: 15-01-2016, 08:10:03 »
Dan was die eerste zeezoutkar dus goed want Art heeft het over twee juiste karren. Alleen weten we nog niet of die eerste kar wel met zeezout uit het water gevuld is en die tweede niet. En of van de kant ook goed zou zijn.

Nou ja, MFD dan maar en op naar aflevering 3. ;)

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2016, 15:54:56 »
Ja, het zijn dit soort opdrachten die Wie is de Mol juist minder leuk maken. Van tevoren hebben de mensen van de productie eigenlijk al vastgesteld dat deze opdracht zal mislukken.
Als er één fout is komt er geen geld, de opdracht is voor de kandidaten onduidelijk en het wordt zo onduidelijk in beeld gebracht dat de Mol vanaf punt één vrij spel heeft.

Deze opdracht op zich, net als opdracht één uit de vorige aflevering, is voor het vinden van de Mol niet écht heel nuttig. Het enige wat je er wel aan hebt is hoe bepaalde acties in beeld worden gebracht.

Zo wordt Remy heel erg zwart gemaakt, en wel een beetje onterecht. Hij laat één keer de kruiwagen bijna vallen, maar hij tilt de wagen dan ook in zijn eentje (en niemand helpt) en bovendien gaat er geen zout overboord. De keer op de treinrails dat we de kar zien vallen heb ik eigenlijk het idee dat het de schuld van Cecile is. Remy staat achteraan en is dus de brute kracht die de kar naar voren duwt, tewijl Cecile het ding juist in balans moet houden. We zien ook dat de kar van Cecile afvalt, wat eigenlijk niet zou moeten gebeuren als Cecile haar best deed.

(Wel leuk in beeld gebracht, met sterke muziek en veel hectiek)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2016, 16:00:07 »

Als er één fout is komt er geen geld, de opdracht is voor de kandidaten onduidelijk en het wordt zo onduidelijk in beeld gebracht dat de Mol vanaf punt één vrij spel heeft.

Over punt 1 en 3 geef ik je gelijk, maar op punt 2 niet. De kandidaten mogen na de uitleg nog altijd vragen stellen over de opdracht.
Dus ze hebben de kans om extra uitleg te krijgen.
klaar voor de strijd

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #95 Gepost op: 15-01-2016, 16:24:59 »
Over punt 1 en 3 geef ik je gelijk, maar op punt 2 niet. De kandidaten mogen na de uitleg nog altijd vragen stellen over de opdracht.
Dus ze hebben de kans om extra uitleg te krijgen.

Dat klopt, maar toch is er onduidelijkheid over hoe groot het speelveld is en natuurlijk of het zeezout uit het water moet komen of niet.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #96 Gepost op: 15-01-2016, 16:44:26 »
Dat klopt, maar toch is er onduidelijkheid over hoe groot het speelveld is en natuurlijk of het zeezout uit het water moet komen of niet.

Dat bedoel ik met 'ze hebben de kans'. Daarom doen ze het nog niet.
En als een deel van de opdracht was om het zout te vinden, lijkt het me niet dat ze gaan zeggen wat je waar moet halen.
klaar voor de strijd

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #97 Gepost op: 15-01-2016, 16:47:59 »
Ja, maar of het zeezout in het water ligt of niet is voor de kijker en de deelnemers compleet onduidelijk en ook niet te achterhalen.

Van tevoren kun je niet vragen of je het uit het water moet halen of niet en tijdens het spel kun je er niet achterkomen. Of het zeezout gedeelte dus slaagt is dus grofweg 50%/50%. Dan kun je net zo goed met een dobbelsteen gaan gooien.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - zoutkarren
« Reactie #98 Gepost op: 16-01-2016, 08:14:59 »
Citaat
Ja, maar of het zeezout in het water ligt of niet is voor de kijker en de deelnemers compleet onduidelijk en ook niet te achterhalen.

Airen is daar tijdens de opdracht al vrij duidelijk over: "Dat zeezout moest uit het water gehaald worden, daar waren die laarzen voor." Het is ze blijkbaar uitgelegd.

Het is een verrekt lastige opdracht om iets aan af te lezen. Je kunt bijna iedereen de schuld geven. Klaas, Marjolein en Taeke scheppen het verkeerde zout, Annemieke en Cécile vullen een kar die nooit aankomt, Remy gooit een kruiwagen om, Ellie staat tijd te verklooien met haar portofoonles, Tim rent als een dolle heen en weer en vraagt om een kar bij het mineraalzout terwijl daar helemaal geen kar kan komen, Rop vult een kruiwagen met mineraalzout maar zal toch ook wel zien dat je daarmee nooit een kar kunt vullen? Er waren daar meer kruiwagens nodig.

De grootste prutsers?

Klaas. Hij weet dat hij verkeerd schept, hij duwt de kar met zeezout weg van de plek waar hij hoort te staan, geeft zelf niet scheppend aan dat Taeke moet scheppen.

Tim. Rent te ver door terwijl alle soorten al gevonden zijn. Vraagt om een kar op een plaats waar geen spoor ligt (mineraalzout). Uiteindelijk zien we Ellie en Rop een kruiwagen met mineraalzout vullen, Tim is dan alweer weg. Hij weet niet hoe hij de wissel om moet zetten, Remy wel. Voor Tim geldt overigens hetzelfde als voor Rop. Hij zal toch zien dat je met die ene kruiwagen nooit een kar kunt vullen?

Ik geloof dat ik Cécile afstreep. Zij vult een kar met Annemieke en uit diens woorden maak ik op dat dat de keukenzoutkar is die mede geduwd door Cécile zelf tot het eindpunt komt.