Auteur Topic: Postcode Puzzel  (gelezen 44369 keer)

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #100 Gepost op: 1-02-2016, 12:58:37 »
Met de rode cijfers (63712419438192, of van klein naar groot 11122334467899) zijn lengte en breedte graden te maken (in DD.ddddd° notatie) die op de metrolijn van de eerste opdracht uit komen.

Ik gebruik de locaties uit deze verzameling:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z-H2ma_bB_8I.kaIluZzP0-TQ

http://www.gpscoordinaten.nl/toon-gps-coordinaten.php?format=deg#
Onderstaande coordinaten zijn bij bovenstaande link in te vullen.

18.47134, -69.91223 : is ongeveer het metrostation waar Airen is opgestapt

18.47432, -69.91312 : is ergens tussen het station van Airen en Rop in. (iets dichter bij station Rop)

Maar misschien moet het niet in de Metro-opdracht gezocht worden.




Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #101 Gepost op: 3-02-2016, 18:12:42 »
denk dat we nog verder moeten puzzelen met de rode getallen.
Tot nu toe fantastisch gevonden Klimduin, die postcodes en geboden bedragen!!
Het puzzelen met de rode cijfers: als je steeds de uitgangscode neemt, daar de nullen uit haalt, en vervolgens de rode cijfers er ook uit haalt, dan blijven er maar kleine getallen over. Bij Klaas is dat -toevallig?- 113, een code die bij de kist met cijferslot weer terug komt.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #102 Gepost op: 3-02-2016, 18:31:20 »
Bij Klaas is dat -toevallig?- 113, een code die bij de kist met cijferslot weer terug komt.
Hmmm, goed gevonden.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #103 Gepost op: 3-02-2016, 20:05:57 »
Nog even voortbordurend op de rode cijfers: alle cijfers zijn wel een of meer keren rood, behalve de 5.
Als je er van uitgaat dat de rode cijfers moeten worden afgetrokken, en je trekt de 5 af van de resterende code van 9 cijfers, dan blijven er "gewoon" 8 cijfers over. Links 7103, rechts 0411. Als je er van uitgaat dat dit het hoogst geboden bedrag moet opleveren zal dat dan 4110 zijn, net iets lager dan de pot. Zet je cijfers links in dezelfde volgorde achter elkaar dan krijg je postcode 1037 (Amsterdam) of evt. 1307 (maar die bestaat niet).

(Dit verklaart ook waarom de code 01055 geen rode cijfers heeft: dan zou ook de 5 rood moeten zijn en waren er geen bruikbare cijfers meer overgebleven).
« Laatst bewerkt op: 3-02-2016, 20:10:41 door jumper »

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #104 Gepost op: 4-02-2016, 03:40:34 »
En Klaas maar roepen.  1999,1001,4150. Is er dan bij niemand een lampje gaan branden dat zijn/haar geboden bedrag er bij zat en dat daar dus wat mee zou kunnen zijn?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #105 Gepost op: 4-02-2016, 07:51:03 »
En Klaas maar roepen.  1999,1001,4150. Is er dan bij niemand een lampje gaan branden dat zijn/haar geboden bedrag er bij zat en dat daar dus wat mee zou kunnen zijn?
Je kunt er zo weinig mee als kandidaat ook al herken je het als geboden bedragen. Je zou de codes al moeten onthouden en proberen uit te zoeken wat de extra getallen inhouden en dan nog moet je de postcodes (als je er al op komt dat het postcodes zijn) aan kandidaten koppelen. Onbegonnen werk als kandidaat in het spel ter plekke.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #106 Gepost op: 4-02-2016, 13:07:18 »
Je kunt er zo weinig mee als kandidaat ook al herken je het als geboden bedragen. Je zou de codes al moeten onthouden en proberen uit te zoeken wat de extra getallen inhouden en dan nog moet je de postcodes (als je er al op komt dat het postcodes zijn) aan kandidaten koppelen. Onbegonnen werk als kandidaat in het spel ter plekke.
Nou dat weet ik niet zo net. Als kandidaat ken je je eigen postcode immmers, en weet je ook wat je geboden hebt. Dus als je die codes goed bekijkt herken je dat snel, en kun je m.i. dan ook vrij snel snappen hoe dat zit.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #107 Gepost op: 4-02-2016, 20:04:31 »
Je moet de codes ook nog kunnen onthouden. Molse positie die Klaas dan kiest, immers één vel kan al niet door iemand bestudeerd worden. Zou iemand na de opdracht vellen hebben meegenomen? Dat zal wel niet toegestaan zijn.

Is expliciet gezegd dat die twee vellen niet mee de boot in mochten of waren er twee vellen om te kunnen controleren wat iemand met een megafoon over het water riep?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Rode cijfers
« Reactie #108 Gepost op: 6-02-2016, 12:28:05 »
Ik ben nog even met de rode cijfers aan de slag gegaan en daar kwam het volgende uit:

GEEF JIJ BEIDE AF?

Hoe heb ik dit eruit gehaald?

Uitgangspunt is dat de makers zelf de 0 uit de codes hebben gehaald, dit nam ik als hint voor deze oplossing.

Haal van de minbedragen het cijfer eruit dat rood is gemarkteerd.
  • Tel deze nieuwe code op
  • tel vervolgen dit weer op tot je 1 cijfer overhoudt
  • zet dit cijfer om naar het alfabet

Je krijgt dan de letters: DFIBEJEGAIJEFE
ANAGRAM: GEEF JIJ BEIDE AF?

« Laatst bewerkt op: 6-02-2016, 13:06:24 door missmolly »

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Rode cijfers
« Reactie #109 Gepost op: 6-02-2016, 12:49:53 »
GAF JIJ BEIDE AF?

En wat moet het betekenen?  ???

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: Rode cijfers
« Reactie #110 Gepost op: 6-02-2016, 13:11:00 »
En wat moet het betekenen?  ???

Tot nu toe zijn bij alle puzzels die voorbij komen KANDIDATEN betrokken.
Deze zou naar Rop kunnen verwijzen.

Alleen voor Tim en Taeke heb ik nog geen verwijzing gevonden, dus ik denk dat hier de mol bij zit.

Deductie volgens de oud mollen in het klooster!

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #111 Gepost op: 6-02-2016, 13:38:10 »
Marjolein01078Bevestigd obv domeinnaam
Rop23451051Niet bevestigd, niets gevonden
Ik was nog even aan het proberen al die postcode's na te trekken, en toen viel mij het volgende op.
Volgens jullie is de postcode van Marjolein bevestigd via haar domein, die geregistreed zou zij op die postcode, maar volgens http://whois.domaintools.com/marjolein.com staat dat domein juist geregistreed op een postcode met 1051. Deze staat ook in dat lijstje...
Volgens welke site is het geregistreed op 1078?

EDIT: Daarbij woont er volgens de telefoongids op de postcode 1078 (die nu bij Marjolein staat) ook iemand met als achternaam Verheijen. Wel met andere voorletters, maar dat kan ook komen door doopnamen ofso
http://www.detelefoongids.nl/verheijen-p-f-e/wp53390235/9-1/
« Laatst bewerkt op: 6-02-2016, 13:53:45 door widmfan6 »
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Rode cijfers
« Reactie #112 Gepost op: 6-02-2016, 13:55:24 »
Ik ben nog even met de rode cijfers aan de slag gegaan en daar kwam het volgende uit:
Omdat de bedragen een dag vantevoren geboden zijn, en de codes daar dus afhankelijk van zijn, hebben ze deze puzzel dus overnight moeten construeren? Het lijkt me om die reden niet waarschijnlijk dat er veel meer in de codes te vinden is dan wie welk bedrag heeft geboden (voor zowel de rode cijfers en de overblijvende cijfers zijn ze immers deels afhankelijk van de biedingen van kandidaten). Als er nog iets in de codes zit, verwacht ik dat dit in de 9 cijferige code zit.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #113 Gepost op: 6-02-2016, 14:40:10 »
Volgens jullie is de postcode van Marjolein bevestigd via haar domein, die geregistreed zou zij op die postcode, maar volgens http://whois.domaintools.com/marjolein.com staat dat domein juist geregistreed op een postcode met 1051. Deze staat ook in dat lijstje...
Volgens welke site is het geregistreed op 1078?
Het domein marjoleinkeuning.nl is eigendom van (de BV van) Marjolein en geregistreerd op postcode 1078.

m0ll0m

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #114 Gepost op: 6-02-2016, 15:08:28 »
Ik was nog even aan het proberen al die postcode's na te trekken, en toen viel mij het volgende op.
Volgens jullie is de postcode van Marjolein bevestigd via haar domein, die geregistreed zou zij op die postcode, maar volgens http://whois.domaintools.com/marjolein.com staat dat domein juist geregistreed op een postcode met 1051. Deze staat ook in dat lijstje...
Volgens welke site is het geregistreed op 1078?

en Heinz schreef het postcode te hebben van een bekende van marjolein

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Rode cijfers
« Reactie #115 Gepost op: 6-02-2016, 16:37:58 »
En wat moet het betekenen?  ???

Voor de Klaas-verdenkers:
Klaas die het penningmeesterschap afgeeft en daarmee zijn gezicht op de achterkant?

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #116 Gepost op: 29-02-2016, 08:46:48 »
Hmm ik moet toch het postcode-plaatje gaan aanpassen. Er staat een "lust-vogel" geregistreerd op postcode 1078. (De partner van Ellie heet Boukje Vogel). Kan niet missen zou je denken...

Het overgebleven lange nummer had ik al aan Ellie toebedeeld, maar ik zie daar haar postcode niet in terug...

Ellie was de eerste die een bod uitbracht. De mol zou natuurlijk een extra cijfertje op het briefje van Ellie erbij hebben kunnen schrijven, waardoor het bedrag hoger werd. Hoog genoeg om 2345 uit de pot te spelen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #117 Gepost op: 29-02-2016, 09:44:27 »
De mol zou natuurlijk een extra cijfertje op het briefje van Ellie erbij hebben kunnen schrijven, waardoor het bedrag hoger werd. Hoog genoeg om 2345 uit de pot te spelen.


Maar waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig? ;) Nee, niemand heeft een ander zijn bod gelezen of aangepast denk ik en (vooral dat) hoop ik. ;)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #118 Gepost op: 29-02-2016, 11:05:52 »
Maar waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig? ;) Nee, niemand heeft een ander zijn bod gelezen of aangepast denk ik en (vooral dat) hoop ik. ;)


Tsja.. dt zou de boel nog ingewikkelder maken...
Het kistje was volgens mij wel open. Het was bijvoorbeeld geen brievenbus met slotje. En de enveloppen die al ingeleverd waren lager er bij elke volgende bieder nog in... Elke kandidaat had de voorgaande biedingen kunnen lezen / aanpassen. Dus in die zin heeft de mol daar geen oneerlijk voordeel gehad.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #119 Gepost op: 29-02-2016, 11:15:11 »
Tsja.. dt zou de boel nog ingewikkelder maken...
Het kistje was volgens mij wel open. Het was bijvoorbeeld geen brievenbus met slotje. En de enveloppen die al ingeleverd waren lager er bij elke volgende bieder nog in... Elke kandidaat had de voorgaande biedingen kunnen lezen / aanpassen. Dus in die zin heeft de mol daar geen oneerlijk voordeel gehad.

Kijken zou ik al vreselijk vinden, maar aanpassen dat zou gewoon erg laag bij de grond zijn.