Auteur Topic: Postcode Puzzel  (gelezen 44143 keer)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #40 Gepost op: 28-01-2016, 01:53:02 »
Nee geen idee...het was gewoon een gedachte die bij me opkwam. Alhoewel Haïti wel vlak naast de Dominicaanse Republiek ligt. Op hetzelfde eiland. Toeval denk ik.


Ik vind die (diepte-/zee-) coördinaten heel aardig bedacht.

Zelf heb ik IP-adressen geprobeerd, maar met 75.10.30.41 (11) kom ik ergens in Little Rock, Arkansas uit. En wat moet ik dan trouwens met de overgebleven "11"? Weinig, denk ik, maar misschien breng ik hiermee iemand anders wel op een beter idee.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2016, 02:08:44 door Marisa »

Offline 11elf

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #41 Gepost op: 28-01-2016, 09:14:38 »
Waar in Haïti loopt het west cöordinaat precies? En kun je met de rode getallen een noord coördinaat maken?
In het begin van aflevering 3 wijst het beeld van columbus naar de noordoost punt van Haïti, op het noord oostelijke schiereiland ligt een plaatsje met de naam Môle st. Nicolaas...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #42 Gepost op: 28-01-2016, 09:24:18 »
Waar in Haïti loopt het west cöordinaat precies? En kun je met de rode getallen een noord coördinaat maken?
In het begin van aflevering 3 wijst het beeld van columbus naar de noordoost punt van Haïti, op het noord oostelijke schiereiland ligt een plaatsje met de naam Môle st. Nicolaas...

Dat schreeuwt om gebruikt te worden als hint! ;D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #43 Gepost op: 28-01-2016, 09:34:55 »
Waar in Haïti loopt het west cöordinaat precies? En kun je met de rode getallen een noord coördinaat maken?
In het begin van aflevering 3 wijst het beeld van columbus naar de noordoost punt van Haïti, op het noord oostelijke schiereiland ligt een plaatsje met de naam Môle st. Nicolaas...

Dat plaatsje ligt op 19,8... N en 73,3... W ongeveer

Offline 11elf

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #44 Gepost op: 28-01-2016, 09:37:06 »
Dan zal er niet in deze code naar dat plaatsje gerefereerd worden.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #45 Gepost op: 28-01-2016, 10:13:03 »
Waar in Haïti loopt het west cöordinaat precies? En kun je met de rode getallen een noord coördinaat maken?

Nou... Ik had niet zo precies gekeken. De westcoordinaat loopt door de carribische zee net wat ten weste van Haiti. Om precies te zijn: de coordinaat loopt wel precies door de Guantanamo Bay gevangenis  :-X
Als je dit combineert met de coordinaat van de rode cijfers (61.341478929321) kom je in the middle of nowhere in Canada uit.
Echter, als je weer die zeven wegneemt en dan de coordinaat N51.030411 E6.1341478929321 pakt, kom je uit in een Duits weiland dicht bij Sittard  ;D. Tja, ik denk dat dit gewoon numerologie is: toeval.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #46 Gepost op: 28-01-2016, 13:43:46 »
Deze hint had ik nog even gemist, mooie ::ok:: Lijkt ook geen toeval, al moeten we dan de losse eindjes nog aan elkaar knopen.

Maar zou Klaas dan 1001 hebben geboden? ??? Dat zou betekenen dat hij alleen de eerste opdracht heeft gebruikt als rookgordijn, en daarna wel weer gemold (of geprobeerd te mollen). Op zich een goed teken voor zijn molschap, dus. Maar als het niet als molactie bedoeld is (hooguit voor een rookgordijn aflevering 1 dus), vind ik 't wat sneu dat wél de pot leeg kan, zonder dat de Mol hier invloed op uitoefent. Dan liever een keer dat Klaas als penningmeester een vrijstelling mag kopen voor precies €1000 of zo, dan de kandidaten de kans krijgen de pot te verbrassen.
...óf niet!

Offline VYB

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #47 Gepost op: 28-01-2016, 15:24:21 »
Wat ik wel vreemd vind is dat de kandidaten deze combinaties van cijfers niet hebben opgemerkt. Je eigen postcode en een bedrag dat je nog niet zolang geleden hebt geboden bij een opdracht zou je toch zeker wel herkennen? Wat als deze cijfers zijn gekozen als ezelsbruggetje voor de kandidaten om de juiste reeksen te onthouden, maar zij dat niet gezien hebben?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #48 Gepost op: 28-01-2016, 15:33:47 »
Wat ik wel vreemd vind is dat de kandidaten deze combinaties van cijfers niet hebben opgemerkt. Je eigen postcode en een bedrag dat je nog niet zolang geleden hebt geboden bij een opdracht zou je toch zeker wel herkennen? Wat als deze cijfers zijn gekozen als ezelsbruggetje voor de kandidaten om de juiste reeksen te onthouden, maar zij dat niet gezien hebben?

Daar heb ik ook nog even aan gedacht. Maar wat is het toch leuk om de andere molloten hier te zien puzzelen. Ga zo door jongens en meisjes  ::bravo::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #49 Gepost op: 28-01-2016, 16:28:35 »
Wat ik wel vreemd vind is dat de kandidaten deze combinaties van cijfers niet hebben opgemerkt. Je eigen postcode en een bedrag dat je nog niet zolang geleden hebt geboden bij een opdracht zou je toch zeker wel herkennen? Wat als deze cijfers zijn gekozen als ezelsbruggetje voor de kandidaten om de juiste reeksen te onthouden, maar zij dat niet gezien hebben?

Ik vind het vooral raar dat niemand opmerkte dat alle slechte getallen geen 0 hadden en bijna alle goede getallen wel. De tactiek moest dus zijn: Grijp alle kokertjes met een 0 in het getal.

Slechts 1 kokertje voldoet niet aan die regel en alle andere 22 wel.

Veel makkelijker dan: 'Ik ga even 4 cijfers brullen en me misschien per ongeluk eens vergissen'.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #50 Gepost op: 28-01-2016, 16:45:47 »
Ik vind het vooral raar dat niemand opmerkte dat alle slechte getallen geen 0 hadden en bijna alle goede getallen wel. De tactiek moest dus zijn: Grijp alle kokertjes met een 0 in het getal.

Slechts 1 kokertje voldoet niet aan die regel en alle andere 22 wel.

Veel makkelijker dan: 'Ik ga even 4 cijfers brullen en me misschien per ongeluk eens vergissen'.

Zo raar vind ik het niet dat kandidaten dit soort dingen niet zien in de hectiek van het spel. Zij krijgen niet een week de tijd om alles rustig uit te pluizen hè.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #51 Gepost op: 28-01-2016, 17:40:06 »
Zo raar vind ik het niet dat kandidaten dit soort dingen niet zien in de hectiek van het spel. Zij krijgen niet een week de tijd om alles rustig uit te pluizen hè.

Ben ik wel met je eens Heinz, maar aan de andere kant: als jij 2345 hebt geboden en je ziet dat bedrag en jouw postcode, dan zou ik denken dat je dat wel herkent... Of je het dan ook zegt is een tweede - waarschijnlijk wil je niet dat dat bekend wordt...

m0ll0m

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #52 Gepost op: 28-01-2016, 17:50:58 »
Dat zou wel leuk zijn geweest ja. Stel dat je als kandidaat dan de andere cijfers had onthouden. Dan kon je gewoon aan je mede-kandidaten vragen op welke postcode zij wonen. Dan kunnen zij ook aan deductie doen wat betreft bijv. Marjolein en Taeke.
Kandidaten vragen alles aan elkaar: "Klaas, hoe zou je je shirt omschrijven." Taeke: "Lelijk". :D

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #53 Gepost op: 28-01-2016, 18:36:54 »
Qua herkennen van je eigen postcode en bedrag.... Hebben we gezien wie welk koker meenam? Oftewel, nam iemand zijn eigen postcode/bedrag mee? Dat zou er op kunnen wijzen dat een enkeling het misschien wel heeft herkend maar niet openbaar gemaakt.

Daarnaast zat ik nog aan het volgende te denken: Zoals het nu lijkt, is het hoogste bedrag 2345. Maar er moet sowieso nog eentje hoger zitten. Waarschijnlijk zit die versleuteld in de laatste code. Maar wat ik ook denk, misschien wel alle negen postcodes, maar alleen de bedragen van de kandidaten zijn echt. Het bedrag van de mol zou dan een fakebedrag zijn, omdat het anders gelijk zou opvallen wie het hoogst heeft geboden en dus zeer waarschijnlijk de mol zou zijn. Maw, de 1001 van Klaas zou een fakebedrag kunnen zijn en heeft Klaas in werkelijkheid 4150 geboden. (Minder dan je denkt, maar dan contra).
Oftewel: ze hebben dit als code er in gestopt zodat wij wel kunnen achterhalen wie wat geboden heeft, maar niet bij de mol.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #54 Gepost op: 28-01-2016, 20:00:53 »
Waar in Haïti loopt het west cöordinaat precies? En kun je met de rode getallen een noord coördinaat maken?
In het begin van aflevering 3 wijst het beeld van columbus naar de noordoost punt van Haïti, op het noord oostelijke schiereiland ligt een plaatsje met de naam Môle st. Nicolaas...

Oeps. Echt...... bijzonder zoveel hints!!!
Dat is toch geen toeval meer.

Offline Neintje

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #55 Gepost op: 29-01-2016, 02:31:27 »
Ik kan bevestigen dat het inderdaad 1016 is.

Ik weet dat veel mensen zich vooral druk maken om de mol. Maar ik wil de postcode puzzel eigenlijk wel graag helemaal oplossen - Dus ook op kandidaatniveau ::roos:: Maar dat kan ik natuurlijk niet alleen. Daarom plaats ik een berichtje zodat andere (meer ervaren) puzzelaars hun scherpe blik ook eens over mijn theorietje kunnen laten gaan.  ;D


Ik heb ook eens zitten kijken, zou het geen mogelijkheid zijn dat ROP het winnende bod biedt; Ellie de €250,- en ANNEMIEKE de €1100,- ? Ik kan de post waarin Rops postcode wordt bevestigd echt niet vinden. (in beide topics) Annemieke zou volgens de eerste aannames het winnende bod bieden, maar de postcode bij €2345,- kwam niet overeen met haar KVK postcode (die dan weer wel klopte bij de €1100,-) Het plaatje zou er dan zo uit gaan zien:

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #56 Gepost op: 29-01-2016, 09:22:57 »
Ik neem aan dat we (om elkaar te helpen) ook zinloze ideeën posten:

- De postcode van Halfweg (waar de Mol met Art een gesprek had) kan je niet uit 751030411 halen.
- 751030411 is als product van priemgetallen gelijk aan 59*12729329. Dat tweede getal zou dan op het eerste zicht iets kunnen opleveren, maar meer dan het nummer uit de metro (M-1272) haal ik het niet uit.

Offline Chillin

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #57 Gepost op: 29-01-2016, 09:38:06 »
Ik weet dat veel mensen zich vooral druk maken om de mol. Maar ik wil de postcode puzzel eigenlijk wel graag helemaal oplossen - Dus ook op kandidaatniveau ::roos:: Maar dat kan ik natuurlijk niet alleen. Daarom plaats ik een berichtje zodat andere (meer ervaren) puzzelaars hun scherpe blik ook eens over mijn theorietje kunnen laten gaan.  ;D


Ik heb ook eens zitten kijken, zou het geen mogelijkheid zijn dat ROP het winnende bod biedt; Ellie de €250,- en ANNEMIEKE de €1100,- ? Ik kan de post waarin Rops postcode wordt bevestigd echt niet vinden. (in beide topics) Annemieke zou volgens de eerste aannames het winnende bod bieden, maar de postcode bij €2345,- kwam niet overeen met haar KVK postcode (die dan weer wel klopte bij de €1100,-) Het plaatje zou er dan zo uit gaan zien:

Zag je trouwens niet bij Cécile haar bod, bij het opschrijven, dat ze begint met het cijfer 2? Of op zn minst dat dit cijfer in het bod zou moeten staan?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #58 Gepost op: 29-01-2016, 09:49:01 »
Zag je trouwens niet bij Cécile haar bod, bij het opschrijven, dat ze begint met het cijfer 2? Of op zn minst dat dit cijfer in het bod zou moeten staan?

Ik neem aan dat je je vergist van naam en dat je Rop bedoelt? In de vooruitblik van aflevering 2 en de terugblik van aflevering 4 wordt het shot van Cécile gecombineerd met Rop die een 2 schrijft, misschien zit daar je verwarring?

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #59 Gepost op: 29-01-2016, 11:06:08 »
Ik ben ook nog niet klaar met puzzelen hoor ;-)

Hieronder in een tabel zodat het bijwerken wat gemakkelijker gaat.

KandidaatBodPostcodeOpmerking
Remy01055Bevestigd obv KVK
Marjolein01078Bevestigd obv domeinnaam
Ellie2501017Niet bevestigd, gevonden: 1531
Taeke4111052Bevestigd via bedrijvenregister
Klaas10013902Bevestigd obv domeinnaam
Annemieke11001016Bevestigd obv KVK
Cecile19993533Bevestigd obv KvK echtgenoot
Rop23451051Niet bevestigd, niets gevonden
Tim>2345304117510Niet bevestigd, gevonden: 1031 (domein), 1053 (KvK)

Kortom: volgens mij zit er nog beweging in Ellie, Cecile, Rop en Tim. En daar komt nog bij dat wij aannemen dat Remy er bij zit - maar het zou natuurlijk kunnen dat een andere kandidaat OOK in 1055 woont en OOK 0 euro heeft geboden. Dan hou je alleen dat gekke getal over zonder relatie tot de mol of wie dan ook.

m0ll0m

Edit: postcode Cecile inmiddels bevestigd
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 14:33:51 door m0ll0m »