Auteur Topic: Postcode Puzzel  (gelezen 44142 keer)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #60 Gepost op: 29-01-2016, 11:09:20 »
Ik kan me niet voorstellen dat Taeke maar 411 euro heeft ingevuld. Als je ervan uit gaat dat de eerste (1 á 4) cijfers de geboden bedragen voorstellen, dan vind ik 4111 euro logischer. Ook wat Taeke zegt dat de Mol wel heel hoog zal bieden; ik zie hem er wel voor aan om dan bijna het hoogste te bieden.

Die 1001 euro zou een mollenbedrag kunnen zijn (want spiegelbaar), maar ook wel een kandidatenbedrag. Die kandidaat denkt dat 1000 euro een redelijk bedrag is om te bieden, maar voor de zekerheid net iets hoger gaan zitten, want je weet maar nooit. Ongeveer in dezelfde denktrant zou je ook op (een logischer) 1100 kunnen komen, wat ook en bodbedrag zou zijn.

Maar misschien, nu bedenkend, dat de bedragen niet helemaal kloppen, 4100 en 1000 zou ik eerder verwachten. En bij die lange cijferreeks zou het bedrag dan 750 euro zijn.

Verder, zover ik het inschat denk ik dat Ellie 0 euro heeft geboden. Zij zegt zelf dat zij niet voor de vragen gaat, en zij is volgens mij dan wel zo Jol-consequent om dan 0 euro in te vullen.

Samenvattend:
Ik denk dat de geboden bedragen 4100, 2345, 1999, 1100, 1000, 750, 250, 0, en 0 zijn. Hoe het zit met de postcodes? Geen idee!

Update:
En als ik er namen aan zou toevoegen zou ik zeggen (dit is heel speculatief):
4100 (Taeke), 2345 (Mol), 1999 (Cécile), 1100 (Annemieke), 1000 (Tim), 750 (Marjolein), 250 (Rop), 0 (Ellie), en 0 (Remy)
« Laatst bewerkt op: 29-01-2016, 13:51:20 door Avogadro »

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #61 Gepost op: 29-01-2016, 13:04:14 »
Over de postcode van Tim.

2 jaar geleden woonde hij nog in Den Haag. Als hij daar nog steeds woont zou zijn postcode iets tussen    
2490 en 2597 moeten zijn. Helaas komt geen van deze cijfers voor in de reeksen.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #62 Gepost op: 29-01-2016, 13:05:09 »
Postcode van Cécile klopt (3533), ik woon bij haar in de wijk.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2016, 13:08:44 »
Over de postcode van Tim.

2 jaar geleden woonde hij nog in Den Haag. Als hij daar nog steeds woont zou zijn postcode iets tussen    
2490 en 2597 moeten zijn. Helaas komt geen van deze cijfers voor in de reeksen.
In het Molboekje staat dat Tim in Amsterdam woont ::jaja::
...óf niet!

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2016, 13:31:14 »
In het Molboekje staat dat Tim in Amsterdam woont ::jaja::
Ow dan heb ik dit gemist :)

Wat ik me nog bedacht aan de code 751030411 is dat hier een bedrag tussen de 2345 en 4150 tussen moet staan. Zolang de cijfers in de goede volgorde staan kan dit alleen maar 3041 zijn. Ik weet ook nog niet wat ik hiermee kan maar misschien helpt het iemand anders :)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2016, 13:36:28 »
En daar komt nog bij dat wij aannemen dat Remy er bij zit - maar het zou natuurlijk kunnen dat een andere kandidaat OOK in 1055 woont en OOK 0 euro heeft geboden. Dan hou je alleen dat gekke getal over zonder relatie tot de mol of wie dan ook.
Het aparte aan dit getal is dat het niet gebruikt is om codes van mingeld mee te maken terwijl dit met het andere bod van 0 euro wel gebeurd is. Dus er moet iets bijzonders met dit getal zijn. Het meest logische is dat het op de afvaller van de vorige aflevering slaat, omdat we weten dat Remy 0 euro geboden heeft. Het is m.i. (naast de 2345 die terug komt) een manier om ons op het spoor van deze hint te zetten. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het afwijkende bod op de mol slaat, maar daar zie ik vooralsnog geen aanwijzingen voor.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2016, 18:11:16 »
Tim>2345304117510Niet bevestigd, gevonden: 1031 (domein), 1053 (KvK)

Ik zie er een telefoonnummer uit Utrecht in... ik heb even gebeld en het nummer bestaat niet.


Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2016, 18:30:38 »
Ik ben ook nog niet klaar met puzzelen hoor ;-)

Hieronder in een tabel zodat het bijwerken wat gemakkelijker gaat.

KandidaatBodPostcodeOpmerking
Remy01055Bevestigd obv KVK
Marjolein01078Bevestigd obv domeinnaam
Ellie2501017Niet bevestigd, gevonden: 1531
Taeke4111052Bevestigd via bedrijvenregister
Klaas10013902Bevestigd obv domeinnaam
Annemieke11001016Bevestigd obv KVK
Cecile19993533Niet bevestigd, niets gevonden?
Rop23451051Niet bevestigd, niets gevonden
Tim>2345304117510Niet bevestigd, gevonden: 1031 (domein), 1053 (KvK)

Kortom: volgens mij zit er nog beweging in Ellie, Cecile, Rop en Tim. En daar komt nog bij dat wij aannemen dat Remy er bij zit - maar het zou natuurlijk kunnen dat een andere kandidaat OOK in 1055 woont en OOK 0 euro heeft geboden. Dan hou je alleen dat gekke getal over zonder relatie tot de mol of wie dan ook.

m0ll0m
De postcode van het Hoofdkantoor van politie in Amsterdam zou die van Ellie kunnen zijn maar die klopt niet: Elandsgracht 117
1016 TT Amsterdam. Wel het huisnummer met een 0 erbij..

« Laatst bewerkt op: 29-01-2016, 18:33:01 door Shiba »

Offline Hellevuur

  • Forumlid
  • Trust nobody!
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2016, 21:05:46 »
De postcode van het Hoofdkantoor van politie in Amsterdam zou die van Ellie kunnen zijn maar die klopt niet: Elandsgracht 117
1016 TT Amsterdam. Wel het huisnummer met een 0 erbij..



De postcode van Cecile kan ik bevestigen. Haar man (Rene Bouwman) is fotograaf en staat in het KVK geregistreerd op hun thuisadres.

Van Rop kan ik voorlopig niets vinden.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2016, 23:39:58 »
ik twijfel of het uberhaupt de biedingen zijn. best wel wat tijd, om secuur nummertjes gaan zitten plakken op tig oranje ballen...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2016, 23:44:02 »
ik twijfel of het uberhaupt de biedingen zijn. best wel wat tijd, om secuur nummertjes gaan zitten plakken op tig oranje ballen...

Met 5 man duurt dat toch niet langer dan een parcours opstellen voor de laser game? Het opstellen van een klimopdracht en de safety checks doe je ook niet in 1,2,3.

Als je 23 oranje boeien hebt en je kan de helft van de nummers al plakken, omdat de postcodes constant zijn, dan is het toch makkelijk te doen binnen een redelijke tijd?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #71 Gepost op: 30-01-2016, 07:22:43 »
Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat het de biedingen zijn. De getallen hebben verschillende lengtes, er zitten typische biedbedragen tussen (250, 1000, 1001, 1999) en het bots op geen enkele manier met met (gedeeltes van) bedragen die we gezien/gehoord hebben in aflevering 3 (0, 2345, 41.). Het verklaart ook waarom ze maar twee cijfers van het bod van Taeke hebben laten zien. Hij bood waarschijnlijk 411, maar de productie heeft in de montage willen suggereren dat hij 4150 bood.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #72 Gepost op: 30-01-2016, 09:50:36 »
Met 5 man duurt dat toch niet langer dan een parcours opstellen voor de laser game? Het opstellen van een klimopdracht en de safety checks doe je ook niet in 1,2,3.

Als je 23 oranje boeien hebt en je kan de helft van de nummers al plakken, omdat de postcodes constant zijn, dan is het toch makkelijk te doen binnen een redelijke tijd?
plus ik twijfel of ze er uberhaupt wel opgeplakt zijn ;) en @molton, die die was ook een 8, en een 9...

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #73 Gepost op: 30-01-2016, 10:50:03 »
Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat het de biedingen zijn. De getallen hebben verschillende lengtes, er zitten typische biedbedragen tussen (250, 1000, 1001, 1999) en het bots op geen enkele manier met met (gedeeltes van) bedragen die we gezien/gehoord hebben in aflevering 3 (0, 2345, 41.). Het verklaart ook waarom ze maar twee cijfers van het bod van Taeke hebben laten zien. Hij bood waarschijnlijk 411, maar de productie heeft in de montage willen suggereren dat hij 4150 bood.
Ik ook niet! Dit is zeker een verwijzing, en wat we kunnen concluderen: 1) geboden bedragen per deelnemer 2) dat er aan Tim niet echt een bedrag te koppelen is
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #74 Gepost op: 30-01-2016, 10:55:27 »
plus ik twijfel of ze er uberhaupt wel opgeplakt zijn ;)

Ik denk het wel, want sommige getallen zijn niet meer volledig op de boei, maar zijn er half af of zelfs helemaal. Met geschilderde getallen is dat uiteraard niet mogelijk. ;)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2016, 13:24:30 »
Ik denk het wel, want sommige getallen zijn niet meer volledig op de boei, maar zijn er half af of zelfs helemaal. Met geschilderde getallen is dat uiteraard niet mogelijk. ;)
blijft mijn punt: ze zitten zo secuur recht....

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2016, 13:58:26 »
blijft mijn punt: ze zitten zo secuur recht....

Ja, mijn complimenten aan de crew om de nummers zo recht te plakken. ;)

Ik snap de scepsis om deze theorie niet zo eigenlijk. Bedragen lijken te matchen met wat we zagen en postcodes lijken mooi uit te komen. Ik vind deze puzzel één van de meest logische van alle seizoenen. Soms lees ik hier dat geklieder van cijfers op de muur een hint is, omdat de eerste 4 cijfers opgeteld en de laatste 2 cijfers opgeteld de dag en maand vormen van de verjaardag van een kandidaat. Dat vind ik persoonlijk te veel geknutsel om iets dat in beeld komt aan een kandidaat te kunnen linken.

Hier is de structuur gewoon duidelijk: Neem de laatste 4 cijfers als postcode, deze postcode correspondeert met de woonplaats van een kandidaat en alle cijfers die er voor komen zijn de biedingen tijdens de macht over de test. Dat deze opsplitsing van de 'goede' getallen er ook voor zorgt dat je snapt hoe de foute getallen geconstrueerd worden, draagt alleen maar bij aan de sterkte vind ik.

Uiteraard mag iedereen een verschillende mening hebben dan de mijne (en ik moedig het zelfs aan, want anders zou een forum vrij waardeloos zijn ;D ), maar ik vind dit allemaal net iets te toevallig om er niets mee te doen.  ;)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #77 Gepost op: 30-01-2016, 14:04:52 »
Ja, mijn complimenten aan de crew om de nummers zo recht te plakken. ;)

Ik snap de scepsis om deze theorie niet zo eigenlijk. Bedragen lijken te matchen met wat we zagen en postcodes lijken mooi uit te komen. Ik vind deze puzzel één van de meest logische van alle seizoenen. Soms lees ik hier dat geklieder van cijfers op de muur een hint is, omdat de eerste 4 cijfers opgeteld en de laatste 2 cijfers opgeteld de dag en maand vormen van de verjaardag van een kandidaat. Dat vind ik persoonlijk te veel geknutsel om iets dat in beeld komt aan een kandidaat te kunnen linken.

Hier is de structuur gewoon duidelijk: Neem de laatste 4 cijfers als postcode, deze postcode correspondeert met de woonplaats van een kandidaat en alle cijfers die er voor komen zijn de biedingen tijdens de macht over de test. Dat deze opsplitsing van de 'goede' getallen er ook voor zorgt dat je snapt hoe de foute getallen geconstrueerd worden, draagt alleen maar bij aan de sterkte vind ik.

Uiteraard mag iedereen een verschillende mening hebben dan de mijne (en ik moedig het zelfs aan, want anders zou een forum vrij waardeloos zijn ;D ), maar ik vind dit allemaal net iets te toevallig om er niets mee te doen.  ;)

Helemaal mee eens hulpmol. Maar dan moet die afwijkende lange code ook echt iets betekenen. Kan het niet een verwijzing zijn naar een website, of een isbn nummer of zoiets?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #78 Gepost op: 30-01-2016, 14:22:34 »
Uit hoeveel cijfers bestaat een (mobiel) telefoonnummer in het Dominicaanse Republiek? Misschien was het laatste code wel een telefoonnummer die de kandidaten konden bellen voor een extra tip over de mol.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Postcode Puzzel
« Reactie #79 Gepost op: 30-01-2016, 14:34:53 »
Helemaal mee eens hulpmol. Maar dan moet die afwijkende lange code ook echt iets betekenen. Kan het niet een verwijzing zijn naar een website, of een isbn nummer of zoiets?

Ik dacht dat iemand hier de mogelijkheden voor IP-adressen al had onderzocht. Een ISBN nummer telt 13 digits helaas. ;)

Uit hoeveel cijfers bestaat een (mobiel) telefoonnummer in het Dominicaanse Republiek? Misschien was het laatste code wel een telefoonnummer die de kandidaten konden bellen voor een extra tip over de mol.


+1 809, +1 829 en +1 849 zijn de landcodes van de Dominicaanse republiek (dus vergelijkbaar met de +31 van Nederland en de +32 van België)