Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling  (gelezen 24519 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #20 Gepost op: 8-01-2017, 00:21:42 »

...ik ben ook bang dat widm2017 nog meer gescript en gestuurd is. Maar wel mooie televisie...

Hmmja. Maar geen goede realitytelevisie.
Woosie down?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2017, 00:41:47 »
Hmmja. Maar geen goede realitytelevisie.

Het effect is dat wij thuis, tot 00:40u zitten na te denken over wie de mol is, dus de opzet van het programma vind ik wel geslaagd  ::tandpastasmiley::

Offline pellertje

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2017, 00:56:23 »
Wat mij ook opviel bij de twee groepjes met de auto's dat het groepje van Jochem het kaartje vindt wat het standbeeld in zijn hand had (naam kwijt) en als de andere groep er bij komt vraagt Sanne zat het kaartje in de hand van het standbeeld (of iets in die strekking)
Verlult ze zich??
Al zie ik haar nog niet als mol en denk ik inderdaad dat de mol in de helikopter zat. Althans voor nu :D

Zou kunnen, maar voor een kandidaat is dat niet bepaald een rare vraag.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #23 Gepost op: 8-01-2017, 00:58:18 »
Als de vrijstellingen niet gevonden zouden worden zou de rest van de aflevering al helemaal nergens op slaan, dus dan zou je eerder de hardlopers af moeten schrijven.

Fair enough, goed punt ;-)


Het effect is dat wij thuis, tot 00:40u zitten na te denken over wie de mol is, dus de opzet van het programma vind ik wel geslaagd  ::tandpastasmiley::

Mjah. Maar er alles aan gedaan is om beide opdrachten te laten lukken, dan zat er dus werkelijk geen enkele noodzaak tot mollen in en valt er dus ook niets te speuren :-(
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 01:01:52 door tumtum »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #24 Gepost op: 8-01-2017, 08:44:22 »
Dat lijkt me een uitstekende analyse. ::vergroot::

Het geeft wel te denken over de spontaniteit van het spel. WIDM moet natuurlijk niet ontaarden in scripted reality...
Dat viel mij vorig jaar in aflevering 1 ook al zo tegen. Ze zetten de mol op een sleutelpositie ("dat zouden ze toch nooooooit doen...") en zorgen er voor dat de mol zorgt dat de pot gespekt wordt.

Mjah. Maar er alles aan gedaan is om beide opdrachten te laten lukken, dan zat er dus werkelijk geen enkele noodzaak tot mollen in en valt er dus ook niets te speuren :-(
Er is altijd nog het geld dat gevonden moest worden, maar dat was ook wel erg gemakkelijk gemaakt, leek het. Het groepje van Sanne, Imanuelle en Diederik is wat dat betreft het meest verdacht, omdat zij akkoord gaan met op zoek gaan naar het meeste geld (1000 en 750 euro), terwijl toch iedere kandidaat die niet in de helicopter terecht is gekomen het vraagteken zou willen vinden. Ik denk dat de meeste kandidaten gedacht hebben dat er jokers, een "pak-af" of een zwarte vrijstelling in zouden zitten.

Sanne en Diederik lijken het wel erg makkelijk eens te zijn met het voorstel van Jochem om "bovenaan" te beginnen. Imanuelle lijkt het er (lichaamstaal) niet mee eens. Bij het zoek naar de Thai food cart lijkt Diederik een aantal keren zijn best te doen om de groep de verkeerde kant op te sturen. Als ze uiteindelijk bij de envelop aankomen lijkt hij er zelfs voorbij te willen lopen door de rechterkant van de stoep te kiezen. Ook bij de bibliotheek kiest hij heel resoluut om meteen rechts naar de ingang te lopen (de andere kant dan waar de envelop hangt).
« Laatst bewerkt op: 8-01-2017, 09:16:52 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline summerlovin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2017, 11:23:37 »
Ik ben wel benieuwd wat er in dat pakje zat wat onder de vrijstellingen lag, die Jeroen gepakt heeft.
Dat hebben ze nog niet laten zien, toch?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #26 Gepost op: 8-01-2017, 11:37:10 »
Ik vond het inderdaad ook opvallend dat Yvonne het vraagteken vond terwijl er iets van tien mensen voor stonden. Ze liep er zo om heen, en het leek net alsof ze wist waar het vraagteken hing..
Frankje Lapi

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #27 Gepost op: 8-01-2017, 11:42:27 »
Ik ben wel benieuwd wat er in dat pakje zat wat onder de vrijstellingen lag, die Jeroen gepakt heeft.
Dat hebben ze nog niet laten zien, toch?

Jeroen heeft later het pakje nog bekeken en weer teruggelegd. Als het belangrijk was geweest, had hij er wel de aandacht op gevestigd (mol, voorkennis). Nu was het alleen nieuwsgierig kandidatengedrag en blijkbaar niet belangrijk, want er werd verder niets over gezegd. Maar ja, niets is wat het lijkt. ;-)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #28 Gepost op: 8-01-2017, 11:58:39 »
... vraagt Sanne zat het kaartje in de hand van het standbeeld (of iets in die strekking)

Het viel mij ook op dat ze deze vraag stelde, maar vooral omdat in de preview (en ook in de Moltalk van donderdag) een sequence zit van dit standbeeld met de enveloppe en dan waait/valt die enveloppe uit de hand.

Verder geen idee...  :-\\

m0ll0m

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #29 Gepost op: 8-01-2017, 14:09:37 »
Dat Sanne het zo vraagt, vind ik niet zo gek. Ze staat immers ook op dat plein en heeft het beeld gezien. Logische vraag. Mooier vond ik haar blik toen ze vroeg of er nog iets anders in zat. Sanne vind ik eerder een kandidaat die mols wil doen.

Yvonne die zo snel dat envelopje vindt, is verdachter. Maar het wegschrijven van 1 vrijstelling is ook wat mager en eigenlijk voegde het weinig toe. Zonder het vraagteken was het ook wel goed gekomen in die bioscoop. Een toegangskaart tot de bioscoop en daar een aanbod in de bioscoop om een zwarte vrijstelling te kopen, na het zien van de 4 met Art,  met het gevonden geld, had het spannender gemaakt. Echter de vrijstellingen moesten gevonden worden, wat moet je anders in de bioscoop? Dus hoe zeer ik ook vind dat de Mol achter geld aan moet, denk ik toch dat hij in de helicopter zat.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #30 Gepost op: 8-01-2017, 14:43:16 »
De manier waarop Yvonne de envelop met vraagteken vindt (cruciaal voor het verdere spelverloop), is toch vrij apart.
Ze draait in een vrij hoog tempo rond en ziet áchter een paar kinderen het paaltje met envelop?
Als je zo snel ronddraait, geef je jezelf erg weinig tijd om informatie op te nemen. Verdacht
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #31 Gepost op: 8-01-2017, 15:22:58 »
Voor iedereen die zich afvroeg waar de Mol-logo's waren bij de wachtwoord-spandoeken. Die stonden op de hoeken:
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline VYB

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #32 Gepost op: 8-01-2017, 15:34:02 »
In de busjes bij de verdeling van de 5 punten met geld en het vraagteken, stelt Diederik voor om de punten om en om te verdelen, waarop Sanne snel reageert: dan doen wij punt 1, 3 en 5.

Stel dat de mol in een busje zat, dan is dit de ideale verdeling voor een mol: de grootste kans dat het vraagteken wordt gevonden en de theateropdracht dus slaagt, de grootste kans om twee geldbedragen niet te vinden, en punt 1 was ook nog eens het hoogste geldbedrag (1000 euro).

Bovendien stelt Jochem daarna voor dat de andere groep de twee hoogste bedragen gaat zoeken. Met 'follow the money' in het achterhoofd niet echt een uitspraak voor een mol...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #33 Gepost op: 8-01-2017, 17:48:26 »
Maar je weet niet wat er gebeurd zou zijn als ze de vrijstellingen niet gevonden zouden hebben, misschien was er wel een back-up opdracht. Dus ik denk dat het weinig zegt over de positie van de mol.
Die zou er denk ik wel zijn. Er stond immers op het kaartje met het vraagteken niets over de betekenis van het kaartje. Met andere woorden: men kon zo iets anders verzinnen indien onverhoopt de vrijstellingen niet gevonden zouden worden. (al zou die kans relatief klein zijn gezien er volgens mij geen tijdslimiet aan die opdracht was)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #34 Gepost op: 8-01-2017, 18:04:22 »
De grootste (enige?) moeilijkheidsgraad voor de vrijstellingzoekers was volgens mij het opmerken van het sleuteltje toen de brug omhoog ging. Ze dachten gelukkig goed, maar als ze daar gewoon overheen gekeken hadden (à la Imanuelle, Sanne en Diederik) hadden ze het kistje niet open kunnen maken. De helikopterrit was er alleen voor de show, net als het zoeken van de brug leek het.
...óf niet!

Offline margrietisdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dit wordt het jaar...
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #35 Gepost op: 8-01-2017, 19:29:09 »
ik geloof dat ze een uur voor deze opdracht kregen... kan t mis hebben hoor  :D

Als je dan toch een envelop gaat vinden als mol, is die met het vraagteken de beste.

Enkele opvallende punten:

- Bij beide locaties van zijn groepje leidde Diederik de kandidaten weg van de envelop. Vooral bij het museum leek het me wel duidelijk dat het niet de bedoeling was dat een medewerker nog de hulp moest inroepen van zijn collega om de envelop te voorschijn te krijgen.

- Sanne legde erg de nadruk op het feit dat zij eindelijk een envelop had gevonden, terwijl het voor haar pas de tweede envelop in het spel was. Misschien probeert zij zichzelf hiermee te profileren als persoon die geld in de pot brengt. Waarschijnlijk had Diederik of Imanuelle de envelop wel gevonden als Sanne dat niet had gedaan.

- De mol heeft alleen mogelijkheid om te mollen als hij zich onder de 'hardlopers' bevindt. Zelfs als de mol voorkennis heeft over de locatie van de helikoptertickets, zal hij daar waarschijnlijk weinig mee doen. Er waren geloof ik een paar mensen die zichtbaar langs zo'n ticket liepen, zonder er uiteindelijk eentje te verkrijgen. Weliswaar is met deze opdracht het maximale bedrag verdiend, maar hij verliep niet vlekkeloos.

- Was er geen tijdslimiet bij deze opdracht of heb ik dat gemist? Als je de kandidaten genoeg tijd geeft, wordt het vraagteken zeer waarschijnlijk gevonden, met of zonder inbreng van de mol.
Ja toch?!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #36 Gepost op: 8-01-2017, 20:25:33 »
ik geloof dat ze een uur voor deze opdracht kregen... kan t mis hebben hoor  :D

Ik heb dat alleen gehoord mbt de memsen die die in de busjes zaten en de enveloppen moesten zoeken. Maar ook ik kan ernaast zitten.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #37 Gepost op: 9-01-2017, 10:25:49 »
Wat mij is bijgebleven is dat het voorstel van Jochem om de enveloppen in een bepaalde volgorde te halen wordt geaccepteerd, maar dat die volgorde vervolgens niet wordt aangehouden. Eerst 750 ipv 1000 (te laag), de andere groep te vroeg de 500 (zou de laatste moeten zijn). Etcetera. Uiteindelijk haalt de groep van ik denk Diederik de 1000, de 750, eindigt bij 250 en had dus al 2000 kunnen halen. Aangenomen dat ze ook de 500 zijn gepasseerd (volgens afspraak, niet in beeld gezien) had die groep de volledige 2500 kunnen halen.

Offline MakJaad

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #38 Gepost op: 9-01-2017, 11:04:40 »
Was het voor een mol niet het best geweest als beide groepen elkaar niet vertrouwd hadden en allebei per se eerst het vraagteken hadden willen vinden? Op die manier was de kans er geweest dat er veel tijd verloren was gegaan (aangezien een groep tevergeefs zoekt, de andere groep heeft de envelop dan al gevonden) en er te weinig tijd was om al het geld binnen te halen?

Ik zag alleen niet echt iemand hier op aansturen helaas.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 1 - Op zoek naar de eerste vrijstelling
« Reactie #39 Gepost op: 9-01-2017, 13:07:34 »
Als de mol in de auto zit dan zou die het beste verwarring kunnen zaaien door inderdaad allebei de groepen als eerste naar het vraagteken te laten gaan. Daarmee zou er al kostbare tijd verloren gaan en dan daar ter plekke nog een discussie gaan voeren wie waar heen gaat.

Nu was alles in de auto al besloten en dat scheelde al heel veel tijd met het gaan zoeken. Vooral daardoor denk ik dat de mol in de helikopter zat of de mol is nooit op het idee gekomen om iedereen bij het vraagteken te laten starten  ::rofl:: ::rofl::

Enige wat nog wel opviel is bij de bespreking in de auto kreeg de groep van Jochem het vraagteken om te gaan halen en Jochem keek op dat moment wel even echt recht de camera in van zo gefikst..