Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 123246 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #200 Gepost op: 14-02-2017, 17:52:44 »
Zelf vind ik het erg leuk dat er BN'ers in zitten. Je leert mensen van het scherm heel anders kennen. Soms valt het een beetje tegen, vaker blijk ik mensen veel leuker te vinden dan gedacht. Kees Tol had ik bijvoorbeeld niets mee maar aan het einde van het seizoen was ik bijna fan van hem. Imanuelle kende ik eigenlijk niet maar werd er op slag verliefd op, met als toppunt de kermis opdracht.

Het is zeker een nadeeltje dat er tussen de BN'ers veel acteurs zitten. Maar goed, niemand kan dat enkele weken non-stop vol houden. En niet-BNN'ers kunnen in theorie ook prima acteertalent hebben, alleen weten we dat niet bij voorbaat.


Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #201 Gepost op: 14-02-2017, 18:20:07 »
Zelf vind ik het erg leuk dat er BN'ers in zitten. Je leert mensen van het scherm heel anders kennen. Soms valt het een beetje tegen, vaker blijk ik mensen veel leuker te vinden dan gedacht.
Klopt, ik kan een heel rijtje mensen opnoemen die me erg prettig verrast hebben. Het levert vaak ook grappige situaties op, BNers die lekker losgaan op een spelletje.

Het is zeker een nadeeltje dat er tussen de BN'ers veel acteurs zitten. Maar goed, niemand kan dat enkele weken non-stop vol houden. En niet-BNN'ers kunnen in theorie ook prima acteertalent hebben, alleen weten we dat niet bij voorbaat.
Ik denk dat het acteren niet het probleem is. De Vlamingen zullen zich ook allemaal erg bewust zijn hoe ze overkomen en in zekere zin acteren. Maar ze hebben enkel minder een bepaald imago dat ze hoog moeten houden.

Ik denk dat het probleem meer is dat de meeste BNers bekend zijn met hoe TV gemaakt wordt, hoe een programma als WIDM in elkaar zit en wat er nodig is om het voor de kijker spannend te houden. Ik denk dat ze daardoor eerder bereid zijn om mee te werken aan de scripted reality, die de NL productie nodig lijkt te hebben.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2017, 18:30:09 door molecula »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #202 Gepost op: 14-02-2017, 18:23:35 »
En van die scripted reality moeten we dus af. De Vlaamse Mol bewijst dat het heel goed zonder kan.
Wat zeg ik? Veel beter zelfs!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #203 Gepost op: 14-02-2017, 18:28:15 »
De Vlaamse mol is zeker mooi om naar te kijken, maar werkelijk, als ik sommige commentaren lees (en de verheerlijking van de Vlaamse mol) vraag ik me af waarom sommigen nog naar de Nederlandse mol kijken...
(zo, dat moest ik even kwijt...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #204 Gepost op: 14-02-2017, 18:31:26 »
Zelf vind ik het erg leuk dat er BN'ers in zitten. Je leert mensen van het scherm heel anders kennen. Soms valt het een beetje tegen, vaker blijk ik mensen veel leuker te vinden dan gedacht. Kees Tol had ik bijvoorbeeld niets mee maar aan het einde van het seizoen was ik bijna fan van hem. Imanuelle kende ik eigenlijk niet maar werd er op slag verliefd op, met als toppunt de kermis opdracht.

Het is zeker een nadeeltje dat er tussen de BN'ers veel acteurs zitten. Maar goed, niemand kan dat enkele weken non-stop vol houden. En niet-BNN'ers kunnen in theorie ook prima acteertalent hebben, alleen weten we dat niet bij voorbaat.


Het is wat mij betreft geen nadeel dat er acteurs tussen zitten. Ik zou liever zien dat ze allemaal toneelervaring hebben, of in ieder geval dat talent hebben. Alle 10. Geen types als Roos Schlikker of Vincent Vianen dus. Leuke mensen, maar ook mensen waar je op voorhand al van kan weten dat ze de mol niet kunnen zijn.


Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #205 Gepost op: 14-02-2017, 18:31:45 »
De Vlaamse mol is zeker mooi om naar te kijken, maar werkelijk, als ik sommige commentaren lees (en de verheerlijking van de Vlaamse mol) vraag ik me af waarom sommigen nog naar de Nederlandse mol kijken...
(zo, dat moest ik even kwijt...)

 ::ok::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #206 Gepost op: 14-02-2017, 18:53:17 »
De Vlaamse mol is zeker mooi om naar te kijken, maar werkelijk, als ik sommige commentaren lees (en de verheerlijking van de Vlaamse mol) vraag ik me af waarom sommigen nog naar de Nederlandse mol kijken...
(zo, dat moest ik even kwijt...)

en dat mag je ook even kwijt.. Ik vind beide programma's mooi. Ze zijn hetzelfde en toch zo verschillend. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor het één of voor het ander. Maar laat het programma en de makers in hun waarde. Het heeft nu veel weg van kritiek om de kritiek. En als je echt vindt dat jouw kritiek van toegevoegde waarde is, mail het aan de programmamakers.
er was eens......

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #207 Gepost op: 14-02-2017, 19:50:40 »
en dat mag je ook even kwijt.. Ik vind beide programma's mooi. Ze zijn hetzelfde en toch zo verschillend. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor het één of voor het ander. Maar laat het programma en de makers in hun waarde. Het heeft nu veel weg van kritiek om de kritiek. En als je echt vindt dat jouw kritiek van toegevoegde waarde is, mail het aan de programmamakers.
Helemaal eens met bovenstaande. Als ik daar ook nog eens aan toe mag voegen dat ik de sfeer sinds vorig jaar op het forum ook een heel stuk minder vind, dat ik het speuren van de mol via het forum ook wat minder leuk vind worden. En mensen die 300 keer moeten zeggen dat het bij de Belgische serie zo veel beter is en dat dat zo vanzelfsprekend is... ::) Mening geven? Graag zelfs! Maar een beetje een positieve benadering kan geen kwaad. Ik heb soms een beetje het gevoel dat het een wedstrijdje 'afkraken' is geworden. Dit gezegd hebbende ga ik er geen woorden meer aan vuilmaken  :) ::ok::

EDIT: Bovenstaande formulering is een beetje krom, maar bedoeling is duidelijk ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 14-02-2017, 19:52:23 door Lama1997 »

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #208 Gepost op: 14-02-2017, 21:17:17 »
Het is wat mij betreft geen nadeel dat er acteurs tussen zitten. Ik zou liever zien dat ze allemaal toneelervaring hebben, of in ieder geval dat talent hebben. Alle 10. Geen types als Roos Schlikker of Vincent Vianen dus. Leuke mensen, maar ook mensen waar je op voorhand al van kan weten dat ze de mol niet kunnen zijn.



Haha, Margriet was schrijfster en mol. Zegt helemaal niets. Iedereen kan de mol zijn, alleen zijn sommigen daar iets beter in. Ik zou schrijvers niet onderschatten.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #209 Gepost op: 14-02-2017, 21:24:12 »
Haha, Margriet was schrijfster en mol. Zegt helemaal niets. Iedereen kan de mol zijn, alleen zijn sommigen daar iets beter in. Ik zou schrijvers niet onderschatten.
"of in ieder geval dat talent hebben", schreef ik toch...


Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #210 Gepost op: 14-02-2017, 21:28:13 »
er was eens......

Offline R. Kipling

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #211 Gepost op: 14-02-2017, 21:38:52 »
Ik kan het merendeel van wat in dit topic is neergeschreven alleen maar beamen en vind dit seizoen zeker geen voltreffer als ik het vergelijk met vele van de voorgaande en de Belgische.  Ik groeide in mijn (Belgische) jeugd op met de eerste seizoenen van de mol (Magda-Hugo-Marco) en vond het spijtig dat daarna een lange pauze kwam.  Voor mij was het een verademing toen onder andere Nederland/USA/Australië het programma overnamen en er hun eigen invulling aan gaven en ook prachtige seizoenen gemaakt hebben (Milouska, Dennis, Inge, Patrik, Jon,..)

De Nederlandse versie boeide mij dan ook vooral tijdens de eerste seizoenen.  Ik heb altijd genoten van de presentatie van Angela Groothuizen, Pieter-Jan Haegen en die hele eerste waar de naam mij van ontsnapt  ::tandpastasmiley::.  Voor Art zijn manier van presenteren heb ik het minder.

Wat de inhoud van het programma betreft vind ik het jammer dat er zoals al eerder aangehaald weinig diepgang in de opdrachten zit.  Als ik over het algemeen de inhoud van de laatste seizoenen in Nederland vergelijk met seizoen 4 en 5 in België is daar een duidelijk verschil merkbaar. De eerste twee afleveringen van seizoen 5 in België tonen daar een wereld van verschil.

Over de regie kan je redetwisten al heb ik de indruk dat er in de Belgische versie veel meer op actie gefocust wordt, en minder op de mooie plaatjes die men vanuit een helikopter of met een drone kan schieten.  Daar valt voor de beide manieren wel wat te zeggen, al gaat ook daar mijn hart uit naar de Belgische manier van regisseren.

Wat ik helaas nooit begrepen heb is waarom het spel gespeeld wordt met bekende Nederlanders.  Ik hou nu net van het feit dat men 10 willekeurige mensen bij elkaar zet, zonder dat men het die ergens van kent, en waar men eigenlijk via het spel te weten komt wat hun waarden, opvattingen en instellingen zijn.  Geen actrices, acteurs, schrijvers, cabaretiers,... maar de gewone man/ vrouw uit de straat.  Naar mening wordt hierdoor ook veel rauwer/ ruwer gereageerd wat het spel alleen maar een extra vleugje pit geeft : het gaat immers niet om bekende personen die altijd wel moeten oppassen wat ze moeten zeggen of doen, maar om mensen uit de straat die zich soms erg laten meeslepen door het spel.

Desalniettemin is zelf een minder seizoen in de serie nog altijd leuk om naar te kijken... al begint er wel veel ruimte voor progressie te ontstaan.

« Laatst bewerkt op: 14-02-2017, 21:49:13 door NightElf »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #212 Gepost op: 14-02-2017, 21:44:28 »
Maar laat het programma en de makers in hun waarde. Het heeft nu veel weg van kritiek om de kritiek.

Dit volg ik niet. Over het algemeen worden het programma en hun makers gewoon in hun waarde gelaten, een enkeling die dat niet doet kun je waarschuwen, maar de meeste kritiek die ik hier lees is terecht en goed onderbouwd.

Het is ondertussen al erg vaak aangehaald, maar het lijkt niet echt door te dringen: De kritiek op dit programma komt voort uit liefde voor het programma. Kritiek om de kritiek is het hier dus absoluut niet en ik vind het een beetje jammer dat je elke kritiek nu over 1 kam scheert.

De kritiek is nu in 1 topic geconcentreerd, en de programmamakers lezen mee dus mailen naar avrotros lijkt me overbodig. Het is juist goed dat we nu 1 topic hebben waar alles samen komt. En als er mensen zijn die dit niet willen lezen kunnen ze er net zo goed van weg blijven. Iedereen tevreden toch?


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #213 Gepost op: 14-02-2017, 21:46:34 »
Dit volg ik niet. Over het algemeen worden het programma en hun makers gewoon in hun waarde gelaten, een enkeling die dat niet doet kun je waarschuwen, maar de meeste kritiek die ik hier lees is terecht en goed onderbouwd.

Het is ondertussen al erg vaak aangehaald, maar het lijkt niet echt door te dringen: De kritiek op dit programma komt voort uit liefde voor het programma. Kritiek om de kritiek is het hier dus absoluut niet en ik vind het een beetje jammer dat je elke kritiek nu over 1 kam scheert.

De kritiek is nu in 1 topic geconcentreerd, en de programmamakers lezen mee dus mailen naar avrotros lijkt me overbodig. Het is juist goed dat we nu 1 topic hebben waar alles samen komt. En als er mensen zijn die dit niet willen lezen kunnen ze er net zo goed van weg blijven. Iedereen tevreden toch?



Sluit ik me helemaal bij aan  ::ok::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #214 Gepost op: 14-02-2017, 22:32:30 »
Fijn dat jullie het met elkaar eens zijn..
er was eens......

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #215 Gepost op: 14-02-2017, 23:03:59 »
Het lijkt erop dat sommige forummers moeite hebben met t hebben van kritiek op hun favo programma.
Ik denk dat het al duidelijk genoeg is gezegd door de meeste criticasters dat die kritiek niet als afbreuk aan t programma Moet worden gezien, maar als aanzet tot verbetering. Omdat ze iets missen in t programma en daar ligt nu net de crux voor dit forum.

Er zijn forummers die t prima Vinden om veel hints te zien en zo de mol te Vinden en er zijn er die dat een  woordspelletje Vinden en die de zoektocht naar molactie,s missen. De kracht van dit forum is altijd geweest dat er voor beide kampen ruimte was, maar de laatste jaren lijkt t alsof elk verbeterpunt of kritische noot een persoonlijk aanval is op widm, idtv en t eens onafhankelijke realitynet.

Ik zie van beide kanten soms posts die ik ver over de schreef vind gaan en ik vind dat zonde want samen zijn wij dit forum en dit forum is een meerwaarde bij t programma voor mij.
Dus ondanks dat ik kritiek heb op sommige speltechnische elementen, kijk ik volledig uit vrije wil naar widm en deel ik graag mijn  bevindingen op dit forum.

 ::bravo::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #216 Gepost op: 15-02-2017, 06:23:59 »
De kritiek dat de sfeer op het forum iets minder goed lijkt, kan ik me wel in vinden. Dit is een topic voor kritische noten dus dat kan je dan ook kwijt. Maar zie het in andere draadjes ook wel terug komen. Over opdrachten, afleveringen maar zelfs ook over mogelijke hints terwijl we nog niet eens weten wat al dan niet een werkelijke hint zal blijken te zijn. Hier en daar komt de sfeer dan wat grimmig op me over. Een enkele keer is het bijna alsof iets niet geplaatst had mogen worden omdat het niet in de massa tunnel past. Heb het idee dat dat voorgaande jaren wat minder was of wat vriendelijker ging.

Ik denk dat het probleem meer is dat de meeste BNers bekend zijn met hoe TV gemaakt wordt, hoe een programma als WIDM in elkaar zit en wat er nodig is om het voor de kijker spannend te houden. Ik denk dat ze daardoor eerder bereid zijn om mee te werken aan de scripted reality, die de NL productie nodig lijkt te hebben.

Okee, daar zit wel wat in ja. En sowieso een beter idee hebben hoe ze overkomen op beeld. Maar in het geheel vind ik dat niet zo erg.


Het is wat mij betreft geen nadeel dat er acteurs tussen zitten. Ik zou liever zien dat ze allemaal toneelervaring hebben, of in ieder geval dat talent hebben. Alle 10. Geen types als Roos Schlikker of Vincent Vianen dus. Leuke mensen, maar ook mensen waar je op voorhand al van kan weten dat ze de mol niet kunnen zijn.

Vind ik ook wel wat in zitten. Denk alleen dat het ook niet altijd even goed in te schatten is. Zoals Vincent Vianen heb ik het idee dat die zich nogal anders dan anders gedroeg zodra het programma was gestart. Sommige mensen raken wat over enthousiast waarschijnlijk. Dat los je niet helemaal op met alleen mensen met acteer ervaring. We hebben aardig wat slechte acteurs in Nederland rondlopen ;)


Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #217 Gepost op: 15-02-2017, 08:45:17 »

Vind ik ook wel wat in zitten. Denk alleen dat het ook niet altijd even goed in te schatten is. Zoals Vincent Vianen heb ik het idee dat die zich nogal anders dan anders gedroeg zodra het programma was gestart. Sommige mensen raken wat over enthousiast waarschijnlijk. Dat los je niet helemaal op met alleen mensen met acteer ervaring. We hebben aardig wat slechte acteurs in Nederland rondlopen ;)
Oh, zeker mee eens. Toch vermoed ik dat het (ook psychologisch) testen van potentiële kandidaten vooraf beter zou moeten kunnen.

Ik vraag me ook af of dat alleen een geldkwestie is, of dat ze vooral "een leuke groep" proberen samen te stellen, waar je - om die reden alleen al - dus al meteen ~ de helft kan afstrepen als potentiële mol.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #218 Gepost op: 15-02-2017, 15:52:25 »
Het lijkt erop dat sommige forummers moeite hebben met t hebben van kritiek op hun favo programma.
Mij ging het ook zeker niet om de kritiek op mijn favo programma. Dat mag, en is zelfs goed. Waar het mij vooral om ging is de manier waarop een enkeling die kritiek uitte... Ik weet dat de Belgische versie in meerdere opzichten 'beter' (ik zie het meer als 'anders') is, maar om nu de Belgische versie bijna heilig te verklaren en overal bij de Nederlandse versie kritiek op te hebben, dat gaat mij te ver. Dan vraag ik me werkelijk af waarom men dan nog naar de Nederlandse mol kijkt...

Opbouwende kritiek kan je wat mee, en kunnen de makers ook wat mee... Maar met veel van de kritiek kan je als maker helemaal niks mee...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #219 Gepost op: 15-02-2017, 18:20:19 »
Mij ging het ook zeker niet om de kritiek op mijn favo programma. Dat mag, en is zelfs goed. Waar het mij vooral om ging is de manier waarop een enkeling die kritiek uitte... Ik weet dat de Belgische versie in meerdere opzichten 'beter' (ik zie het meer als 'anders') is, maar om nu de Belgische versie bijna heilig te verklaren en overal bij de Nederlandse versie kritiek op te hebben, dat gaat mij te ver. Dan vraag ik me werkelijk af waarom men dan nog naar de Nederlandse mol kijkt...

Opbouwende kritiek kan je wat mee, en kunnen de makers ook wat mee... Maar met veel van de kritiek kan je als maker helemaal niks mee...


Waarom ik naar de Nederlandse Mol kijk? Omdat ik het een leuk programma vindt. Dat laat toch niet verlet dat ik de Vlaamse Mol veel beter kan vinden?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!