Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122289 keer)

Offline stijn-h

  • Forumlid
Kritische noot over het huidige seizoen
« Gepost op: 8-01-2017, 05:48:31 »
Voor mijn gevoel verdient het een eigen topic, maar als het toch in het topic over aflevering 1 thuishoort, mag het natuurlijk verplaatst worden. Ik wil hier namelijk graag een behoorlijk kritische noot laten horen. Opbouwende kritiek natuurlijk, want ik hoop dat dit programma nog vele jaren mee kan. Ondanks dat ik de samenstelling van de groep erg sterk vind, de locaties goed gescout zijn en er bij de montage goed te zien is dat ze de Vlaamse versie hebben gekeken, is het naar mijn mening een slechte aflevering geworden door de oninspirerende opdrachten met een matige uitwerking. Dit is wel een trend die ik al langer spot bij WidM.

De eerste opdracht in het bos. Goed dat ze al begonnen waren toen de uitzending startte, mooi bos en mooi in beeld gebracht, maar daar is ook alles mee gezegd. Er zat geen spelelement in deze opdracht. Wie vindt als eerste een kaartje? Er is allereerst geen reden waarom ze daar starten. Deze opdracht zou op elke willekeurige locatie gedaan kunnen worden. Er is geen interactie tussen kandidaten, je kan hier geen serieuze tactiek op toepassen en als je een ticket vindt, zie je niks gebeuren. Er gebeurt ook niks, want je bent gewoon door. Je hoeft niet voor de rest geheim te houden dat je een ticket hebt en je hoeft ook geen helikopter te vinden oid. Aan de rest van de opdrachten is ook te zien dat er geen diepgaande reden zou zijn voor de mol om een ticket te vinden, al maakt het voor deze aflevering ook totaal niet uit als de mol wel het ticket heeft. In die zin positief dat je niet al de helft kan ‘wegstrepen’ als mol, maar dit zegt ook weer hoe nutteloos deze opdracht is. Eigenlijk een simpel geluksspelletje.

Dan opdracht 2. Er wordt aangegeven dat de mensen zonder een helikopterticket beginnen met een mega achterstand. Je zou dan denken dat ze alle 10 wel hetzelfde spel spelen in opdracht 2, met een aanzienlijke voorsprong voor het helikopterteam. Logisch, want met een helikopter ben je veel sneller in de stad dan met een busje over die slingerende wegen. Niets is wat het lijkt, want de helikopter wordt alleen gebruikt om wat beauty’s te schieten van de busjes. Vervolgens belanden de helikoptermensen in een totaal ander spel.

Dus eigenlijk opdracht 2.1: Een spel dat MOET slagen, want opdracht 3 zonder kandidaten met vrijstellingen zal behoorlijk zinloos zijn. Toen ik hoorde in de interviews vooraf dat spellen meer in elkaar over zullen vloeien dit jaar, was ik hier al bang voor. Wat is er leuk aan het spel waarvan je achteraf (of voor sommige kijkers al tijdens het spel) doorhebt dat er geen andere uitslag mogelijk is, dan slagen. Er zijn echt wel opdrachten mogelijk waarbij de uitslag van opdracht X niet van belang is voor opdracht Y, terwijl ze wel in elkaar overvloeien, maar dan moet er wel iets creatiever gedacht worden bij het ontwikkelen van de opdrachten. Er hingen 2 vlaggen MET een mollogo, MET de letterlijke locatie en MET het letterlijke wachtwoord. Volgens mij kan je het niet veel makkelijker maken. Ik had ook niet het idee dat er ergens tijdsdruk was, of dat die sleutel een uitdaging was om te pakken. Ook zou er achteraf geen significant verschil zijn bij de keuze om de rest van groep wel of niet te vertellen dat je een vrijstelling hebt. Dan kan die brug nog zo mooi zijn en het effect dat die brug omhoog gaat nog zo indrukwekkend, de opdracht zelf is gewoon niet goed.

De rest van de kandidaten is dan druk bezig met opdracht 2.2. Ook een opdracht waar ik niet het idee had dat er enige tijdsdruk was en ook een opdracht die deels gehaald MOET worden. Als het vraagteken niet wordt gevonden, valt opdracht 3 ook in het water. De kandidaten hebben ruim de tijd om rustig telefonisch te overleggen over opnieuw LETTERLIJKE locaties die bezocht moeten worden en als we het de voorbijlopende Amerikaan moeten geloven, slechts op 3 minuten afstand zijn. Ook is er achteraf geen belang bij voor het team zelf dat het vraagteken weet te vinden. Doordat de enveloppen ook niet verstopt waren en ze het exacte adres hadden waar ze moesten zijn, was het onmogelijk ze niet te vinden. Ja, zelfs als je er 2 keer langs loopt. Dit is toch wel de minst creatieve opdracht die je kan bedenken. Zeer waarschijnlijk is er bij een volgende opdracht geld nodig in de pot, dus had ook deze opdracht geen andere uitslag mogen krijgen.

Omdat mijn verhaal te lang is, moet ik het bericht helaas even over meerdere berichten verdelen.

Offline stijn-h

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2017, 05:51:41 »
Opdracht 3 is de meest gelaagde opdracht. Al zijn hier naar mijn idee wel denkfouten gemaakt, dus geen geslaagde opdracht. Als de twist er niet in had gezeten, waarbij de 6 kandidaten 1 van de vrijstellingen mochten wegstrepen, dan was dit spel een echte klucht geweest. Niemand zou dan voor een groepsvrijstelling gaan, zelfs de mol niet, want die zou zich daarmee direct onthullen. Met de twist wordt het er niet veel spannender op, al is dat denk ik wel gedacht door de bedenker. Vincent heeft als enige voor de groepsvrijstelling gekozen, alleen maar omdat hij een slimme jongen is en al sterk het vermoeden had dat zijn stelligheid er voor zou zorgen dat ze hem de vrijstelling niet gunnen. Hij dacht hem zeer waarschijnlijk toch wel kwijt te zijn en keek hiermee dus tactisch naar de toekomst. De rest heeft natuurlijk zijn vrijstelling gehouden. Je hebt maar ¼ kans dat ze je kiezen en de kans is logischerwijs groter dat niet iedereen hem inlevert en als iedereen hem al in zou leveren, kan je de volgende uitzending nog steeds de eerste afvaller zijn. Wat nog belangrijker is, is dat dit spel totaal geen functie heeft voor de mol. Het maakt niet uit wat de uitslag is, er is toch geen geld mee gemoeid. Ik snap niet dat er nergens geld te verdienen was in dit spel. Ook individuele kandidaten laten beslissen over een groepsvrijstelling heb ik zelden van toegevoegde waarde gevonden. Nooit kiest iedereen voor hetzelfde, zeker niet in aflevering 1. Als je als programmamaker graag de groep een extra aflevering compleet wil houden, zou ik voor een mysterieuze executie gaan met een twist. Wat ik ook opvallend vind, is dat je van de 6 kandidaten niet de stemming/keuze ziet voor Vincent en dat je bij de vrijstellingsmensen geen overleg ziet of ze wel of niet voor een groepsvrijstelling moeten gaan, nadat Art de twist heeft verteld. Dit had ik wel gesnapt, als Art niet bij het begin van de executie zou uitlichten dat Vincent als enige hem heeft ingeleverd en dat de groep voor hem heeft gekozen. Dit had ik dan ook allemaal geheimzinnig gehouden. Art liet ook na deze onthulling van Vincent niet zijn scherm zien, maar ging door naar iemand anders. Ik was toen al vrij zeker dat Vincent een rood scherm zou krijgen, omdat je toch een spanningsopbouw met groene schermen wil zien. Zonde dus.

Door gebruik te maken van dezelfde locaties, zou ik denk ik nu al wel een spannendere eerste aflevering kunnen schetsen:

5 kandidaten staan vastgebonden aan bomen in het bos, ook hun mond is gekneveld. De andere kandidaten zijn aan het zoeken in het bos. Vervolgens zie je de uitleg van het spel door Art: Jullie moeten je verdelen in duo’s. 1 wordt vastgebonden en de ander zal je moeten vinden. Alleen als je je teamgenoot hebt bevrijd, kun je vertrekken naar Portland. Het eerste team dat uit het bos is, kan mee met de helikopter en heeft een groot voordeel bij het vervolg van het spel (niet vermelden dat er vrijstellingen te verdienen zijn). Er is een cameraatje gericht op de gezichten van de vastgebonden kandidaten. De zoekende kandidaten ontvangen het beeld van het gezicht op een telefoon. De zoekende kandidaat kan praten tegen zijn vastgebonden teamgenoot en vragen stellen. Kun je vanaf jouw positie het meer zien? Kun je de zon recht voor je zien? De vastgebonden persoon kan alleen door het hoofd te bewegen antwoord geven. Zodra ze elkaar vinden, maakt de ene de ander los en rennen ze richting de helikopter. Zodra die gevuld is, stijgt hij meteen op en vliegt hij richting Portland. Het tweede en derde team moet plaatsnemen in het eerste busje en dat zal ook meteen vertrekken. De anderen zullen met het laatste busje naar Portland gaan.

Het 2e spel zou ik meer vermengen en geen directe aanwijzingen meer geven. Zo kan het helikopterteam bijvoorbeeld een vlag zien wapperen op een ander dak. Ze moeten dan eerst dat dak zien te vinden, waar dan de aanwijzing ligt om op het tijdstip XX:XX in het brugwachtershuisje op de brug te zijn, daar zullen 4 vrijstellingen zijn voor aflevering 1.


Omdat mijn verhaal te lang is, moet ik het bericht helaas even over meerdere berichten verdelen.

Offline stijn-h

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2017, 05:52:45 »
De 2 busjesteams kunnen wel met elkaar bellen, maar hebben andere briefjes gekregen. De locaties en de bedragen zijn wel hetzelfde, maar de aanwijzingen naar die locaties zijn anders. Hier zullen ze waarschijnlijk pas later achter komen. Het vraagteken zal op de brug zijn. Op de brug staat een klok af te tellen tot het tijdstip dat ook het helikopterteam heeft gekregen, met als hint ‘Het brugwachtershuisje’. Hier staat niks bij over een vrijstelling. De teams moeten bedenken wat ze hiermee doen. Ze kunnen eerst de geldbedragen gaan zoeken en rond die tijd terugkomen. De brugwachter laat maar 4 mensen toe boven aan de trap. Als er weer iemand de trap afloopt, mag er weer een nieuw iemand op. Alleen het helikopterteam weet wat dit zal betekenen en zullen moeten beslissen wat ze vertellen aan de rest. Op het genoemde tijdstip zal de brug omhoog gaan en zullen de vrijstellingen te vinden zijn bovenaan de brug. Zodra ze weer beneden komen en de rest daar staat te wachten, zullen ze zelf moeten kiezen of ze het vertellen of niet.

In opdracht 3 zou ik geld inbrengen en geen groepsvrijstelling. Het dilemma wordt bijvoorbeeld: of je houdt je vrijstelling, of je krijgt 1000 euro voor de pot en 2 jokers.

De andere 6 moeten per kandidaat beslissen wie welke keuze heeft gemaakt. Kiezen ze voor de vrijstelling en dat is goed, dan is die kandidaat zijn vrijstelling kwijt. Kiezen ze geld en is dat goed, dan komt daar 500 euro bij. Kiezen ze voor de vrijstelling en dat is fout, dan gaat de 1000 euro weer uit de pot. Kiezen ze voor het geld en dat is fout, dan gaat er 500 euro uit de pot en mag de kandidaat zijn vrijstelling houden. De vrijstellingskandidaten worden voor deze variant niet ingelicht over de twist. Op de executie wordt pas de uitslag onthult.


Ik wil niet zeggen dat deze ideeën allemaal top zijn, maar wil hiermee wel laten zien dat het mogelijk is om met de middelen en locaties die ze hebben een veel gelaagder spel te krijgen waar je als mol veel verschillende posities en tactieken kan kiezen, het voor de kijker veel interessanter is en de uitslag van het spel van tevoren nog niet vast ligt. Ook zijn deze spellen op beeld niet veel ingewikkelder dan de originele spellen. Soms heb ik wel het idee dat ze de spellen makkelijker willen maken, om het toegankelijker te maken voor het grotere aantal kijkers. Ik merk in televisieland dat kijkers nog wel eens worden onderschat, daar moeten ze wel voor oppassen.

Het is een heel verhaal geworden, maar als groot liefhebber van het format wil ik het wel graag delen. Een team dat al jaren met succes een programma maakt en er voornamelijk lof voor krijgt, kan gemakzuchtig worden. Zo vond ik het Vlaamse seizoen van afgelopen jaar een stuk verfrissender. De kijkcijfers zijn al jaren top, maar op een gegeven moment kan daar heel hard een eind aan komen. Je moet jezelf blijven overtreffen. Er gaat heel veel goed, zoals ik al begon, met een leuk team kandidaten en goede locaties, maar laat het niet liggen bij de losse eindjes van de opdrachten. Met sterke opdrachten zal dit programma hopelijk nog veel meer jaren meegaan!

Er zullen vast meer mensen zijn met opbouwende kritiek over deze uitzending of de komende afleveringen, dus ik hoop dat het hier ook gedeeld kan worden. Mensen die het niet met mij eens zijn, mogen dat natuurlijk ook laten weten. Wie weet helpen we met deze discussie het programma elk jaar weer een beetje beter te maken.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2017, 07:35:06 »
Ben het niet met je eens, ik vond de opdracht in het bos namelijk een veel leukere methode om de groep te splitsen dan de tot nu toe veel gebruikte vraag bij het ontbijd, "ik zoek 4 mensen die...".

En ik denk dat productie gewoon een alternative opdracht had voorbereid als de vrijstellingen of het? niet gevonden waren.





Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2017, 08:14:12 »
Zo'n soort (kritisch) topic is er vorig jaar ook geweest. Ik dacht daar later nog eens over na, denkende: heeft het er niet ook (mede, en weliswaar onbewust) mee te maken dat je soms gewoon bent uitgekeken op iets? Soms reduceert je interesse voor iets gewoon na een tijdje. Dit merkte ik bij mezelf, ik ging niet meer gebiologeerd in ieder aflevering op, als voorheen. En dacht aanvankelijk dus dat ik er waarschijnlijk op uitgekeken ben. Ik miste de (kijk-)spanning en mysterie in WIDM opeens op één of andere manier (daarnaast spreken vaak maar een paar kandidaten me aan die de productie selecteert, dat kan ook cruciaal zijn in je kijkplezier) dat is het misschien. Bij Peking Expres moeten ze bijv op tijd ergens bij een finish aankomen en is doorslaggevend in wie afvalt en niet, dat brengt spanning met zich mee. Uiteraard is dat een ander (en niet te vergelijken) spel, maar ik probeer het verschil in (kijk-)spanning even te formuleren.

Ik vond dat er steeds meer saaie opdrachten zaten in seizoenen. Het beklimmen van een berg, lasergamen, ik vind er niks aan. Terwijl anderen dat misschien juist wél leuk vinden, smaak is subjectief. Opdrachten waarbij het écht een zenuwslopend spannend of mysterieus spel is of een opdracht waar je echt uit zou kunnen opmaken wie de mol is (waardoor je erin opgaat) miste ik. Neem bijv de vette koptelefoon opdracht in de Belgische mol, neem de hotelkamer-opdracht in seizoen 11, de mysterieuze 'Meet the Mole' opdrachten zoals in 2013 bijv met Kees in de kerk. Dat soort opdrachten spreken mij meer aan.

De 1ste aflevering is me, tot mijn verassing, positief bevallen. Ook de in-elkaar-overvloeiende-verhaallijn opdrachten (zowel de 1ste als de bioscoop-opdracht) ik ben het dan ook niet helemaal met je eens. Maar goed, smaak is en blijft subjectief. En zoals ik al aangaf:

Ik heb getwijfeld om dit seizoen te kijken (verloor mijn interesse ietswat voor WIDM) maar de 1ste aflevering is me bevallen, ik ga dit seizoen zeker kijken.

Offline Karlijntje

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2017, 09:21:51 »
Er zijn 10 afleveringen. Dit was de eerste. Is het dan niet lichtelijk overdreven om te zeggen dat Wie is de mol 2017 om vrijstellingen gaat?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2017, 09:25:16 »
Ik ben het grotendeels eens met Stijn. Het was niet echt enerverend en matig doordacht. Zo'n vrijstelling als toevallig cadeautje, een niet zo'n moeilijk dilemma... er had zeker meer in gezeten.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2017, 09:29:50 »
De eerste aflevering deed me erg denken aan vorig jaar en lijkt flink gescript te zijn. Dit is waarschijnlijk, net als vorig jaar, gedaan om de kandidaten goed te kunnen voorstellen aan de kijker, wat geld in de pot te krijgen (waar later weer mee gespeeld kan worden) en - het belangrijkste - het vuurtje wat op te stoken tussen kandidaten onderling door groepjes te vormen, vrijstellingen in het spel te brengen, etc. Dit zorgt voor onderling wantrouwen en de eerste voorzichtige bondjes.

Maar, laten we de rest van het seizoen maar eens afwachten...
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2017, 09:41:00 »
Ik verbaas me echt over deze kritische posts. Nee, het ging inderdaad niet om geld deze aflevering, maar we hebben er nog 9 te gaan... Vind het wel erg voorbarige conclusies meteen.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2017, 09:47:02 »
Dit soort topics zijn zo jammer na 1 aflevering.  ::ohno::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2017, 09:53:52 »
Mee eens met de twee bovenstaande posts

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2017, 10:02:00 »
Kritiek is nooit verkeerd toch? Ik ben het met een aantal punten eens maar ik heb genoten van het spektakel en vind dat we de kandidaten de eerste aflevering al een beetje hebben leren kennen. Ook door het gedoe met vrijstellingen waar ik verder geen fan van ben. De komende afleveringen zullen we vast betere/andersoortige opdrachten gaan zien.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2017, 10:09:54 »
Ik vind kritiek achteraf geen probleem, wel na 1 aflevering. Tegenwoordig is het gewoon nooit goed.

Offline Silenciation

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2017, 10:14:28 »
Leuk zo'n lange post, Stijn, maar het is echt een probleem maken van niets. Jammer dat je zo zuur doet. Misschien verwacht je er te veel van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2017, 10:30:59 »
Ik vind kritiek achteraf geen probleem, wel na 1 aflevering. Tegenwoordig is het gewoon nooit goed.

Ik begreep het dan ook als "kritische aantekeningen bij aflevering 1" en het topic alvast voor de hele serie.

Aflevering 1 was deels een prachtige actiefilm en dat is inderdaad wat anders dan "een verslag van een reis" dat De Mol/WIDM ooit was en ook nu nog probeert te zijn in België. Dat is een keuze en niet per se een verkeerde. Maar voor goed te kunnen speuren is het laatste wel beter geschikt denk ik.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2017, 10:37:12 »
Ik ben het wel met het risico eens dat je nu zo makkelijk de mol kunt aanwijzen, omdat alles zo overvloeit. Immers het kan nu al niet anders dan dat Thomas de mol is; het moet 1 van de 4 helikopters zijn geweest... die vrijstellingen MOETEN gevonden worden, dus je ziet Thomas verkeerde aanwijzingen van Roos wegwuiven... het denderde allemaal in 1 klap door naar Thomas=mol. Omdat hij ook zo zenuwachtig blijft zag je het ook van hem af in de bioscoop.. was allemaal niet gebeurd als e.e.a. niet in elkaar overvloeide.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Kritischekijker

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2017, 10:39:38 »
Leuk zo'n lange post, Stijn, maar het is echt een probleem maken van niets. Jammer dat je zo zuur doet. Misschien verwacht je er te veel van?

Ik vond het juist een hele sterke post. Stijn stipt zeer terecht aan waar het mis gaat in aflevering  1 en waar het de afgelopen jaren al fout gaat in WIDM: de opdrachten zijn niet doordacht genoeg. De suggesties die Stijn geeft zouden voor een veel dynamischer spelverloop kunnen zorgen, waardoor je in de montage niet zo'n nadruk op mysterie hoeft teleggen, omdat wantrouwen en chaos vanzelf wel ontstaan binnen het spel.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2017, 10:58:09 »
Een beetje kritiek kan geen kwaad, daar wordt ook naar geluisterd door de makers. Maar na 1 aflevering zo'n lange post? Het is in ieder geval wel heel goed doordacht en beschreven, maar ik ben het er niet mee eens. (net zoals ik het ook niet eens ben met kritische kijker die speciaal een account aanmaakt op een fanforum om te zeggen dat hij het een sterke post vindt ? bijzonder...)

Ik vond het prachtig en ja het ging nog niet alleen maar om het geld, maar we hebben de kandidaten leren kennen en er zijn groepjes ontstaan. Daarbij gaf de bioscoop opdracht ook meteen wat onrust in de groep. Er is in het verleden ook nog wel eens kritiek geweest omdat de kandidaten daar niks hadden verdiend. Daar komt deze smiley ::art::  ook nog van. Nu hebben ze geld en dan vind je het weer te makkelijk. Het is niet goed of het deugt niet.... Ik vond het een prima begin.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2017, 11:06:58 »
Ik vind het goed dat er kritisch wordt gekeken, en een deel van het startbericht snap ik ook. Het is denk ik wel een veel te lang verhaal (kun je volgende keer proberen Stijn om je boodschap iets meer in te korten?) en misschien inderdaad wat voorbarig.

Vier kandidaten hebben in de hele aflevering niet één kans gehad om geld wèl of níet te verdienen. Dit spelletje ging toch over geld verdienen (en dat proberen te voorkomen)? Eigenlijk was dit aflevering 0 (introductie van de deelnemers en de locatie) en mag Vincent door botte pech niet meedoen met het echte Wie is de mol.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2017, 11:08:01 »
Ik vond het een fantastische aflevering (een van de beste openingsafleveringen ooit)! Ik vind het in elkaar overvloeien van de opdrachten echt een fantastische vinding, die de spanning goed opvoert. Toch ben ik het ook wel deels eens met de kritiek van Stijn.

Ik zie het zoeken naar de helikoptertickets vooral als een originele manier van de groep verdelen, leuker dan Art die bij het ontbijt zegt 'ik zoek vier mensen die ....'. Het is niet echt een opdracht in de zin dat je er iets uit kunt opmaken. Daarna is de groep echt in tweeën gesplitst (fijn, want hoe vaak hebben wij als molloten niet gevraagd om dit soort gesplitste opdrachten?). Ik vind het jammer dat de groep in de busjes geen kans maakte om de vrijstellingen ook te vinden of om dit spel te saboteren. Dat had het spannender gemaakt (bijv. dat zodra de busgroep alle enveloppen had gevonden, de brug stil zou blijven staan).

De opdracht met het zoeken naar de enveloppen was echt kinderlijk eenvoudig. Een uur om 5 enveloppen te vinden is echt veel te veel, zeker in een stad waar je als kandidaten iedereen kunt verstaan. En dan waren de aanwijzingen ook nog ongelofelijk makkelijk, jammer! Dat kan een misrekening zijn van de productie, maar misschien is er wel een reden dat de makers deze opdracht zo gemakkelijk hebben gemaakt? Dat zullen we in de volgende afleveringen wel zien.

Kortom: ik deel de kritiek op sommige vlakken (de eenvoud van de opdrachten viel mij ook op), maar qua sfeer vond ik het echt een van de betere afleveringen in tijden. Ik heb dan ook heel veel zin in de rest!