Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122883 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #240 Gepost op: 19-02-2017, 19:15:09 »
Dus eerst is het zo omdat het jou logisch in je oren klinkt, en dan is het zo omdat je het ergens gelezen hebt.   

Nee, dat maak jij ervan! Mijn eerste bewering deed ik al met de kennis die ik heb (namelijk ergens gelezen, in het verleden).

Nu even zonder gekkigheid. Ik kijk ook al sinds het begin en in de eerste seizoenen was er juist in de pers kritiek dat met de molkeuze minderheden werden gemarginaliseerd. Als reactie daarop beweerde IDTV dat ras, geslacht, seksuele voorkeur er niet toe deed. Feit blijft wel dat bepaalde minderheden oververtegenwoordigd zijn als Mol, vergeleken met de doorsnee bevolking.

Kijk aan, nu geef je het dus zelf ook aan. Discussie gesloten.  ::zwaai::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #241 Gepost op: 26-02-2017, 13:08:10 »
De alfabet-opdracht in Painted Hills was werkelijk een van de zwakste opdrachten ooit: zelfs zonder Mol zou dit niet gelukt zijn.
Waarom is deze opdracht niet vooraf getest?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #242 Gepost op: 26-02-2017, 13:22:52 »
Leuke opdracht voor de plaatselijke vvv? Zo als er helaas al wel eerder zijn geweest, en niet Alleen dit jaar. Ik vind bij deze opdracht echter het alles of niets principe zo oneerlijk.
Bij de Antiek opdracht erna verdienen ze wel geld per juiste foto, waarom dan hier niet per juiste letter geld, OF als dan de evt. pot te hoog werd, per foute letter geld uit de pot.

Zo als de opdracht er nu stond weinig waarde toegevoegd en erg lage spanningsboog. Omdat je op voor hand al kon weten dat er nul euro naar de pot ging.
Ook opdracht twee was niet super spannend, maar voor mij veel vermakelijker om te kijken omdat hier de deelnemers echt hun best deden , Waar voor in opdracht 1 de motivering leek te ontbreken door t alles of niets principe.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #243 Gepost op: 26-02-2017, 14:06:26 »
Doe aub altijd een executie tijdens een aflevering. Dit was weer zo'n anti climax aflevering.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #244 Gepost op: 26-02-2017, 14:07:11 »
Doe aubergine altijd een executie tijdens een aflevering. Dit was weer zo'n anti climax aflevering.

aubergine?  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

edit: oh, je hebt het al aangepast
« Laatst bewerkt op: 26-02-2017, 14:11:01 door FrankLapidus »
Frankje Lapi

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #245 Gepost op: 26-02-2017, 14:08:01 »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #246 Gepost op: 26-02-2017, 14:10:28 »
Doe aub altijd een executie tijdens een aflevering. Dit was weer zo'n anti climax aflevering.
Zeker.

Ze kunnen beter starten met ~ 12 deelnemers. Kun je binnen dit format meer mee als produktie.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #247 Gepost op: 26-02-2017, 14:12:37 »
Zeker.

Ze kunnen beter starten met ~ 12 deelnemers. Kun je binnen dit format meer mee als produktie.

Ik vind 12 kandidaten erg veel. De kandidaten moeten dan op 11 anderen letten en wij thuis op 12 personen. Ik vind 10 kandidaten genoeg. Dan maar een/twee aflevering(en) waarin niemand weggaat.
Frankje Lapi

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #248 Gepost op: 26-02-2017, 14:23:53 »
De alfabet-opdracht in Painted Hills was werkelijk een van de zwakste opdrachten ooit: zelfs zonder Mol zou dit niet gelukt zijn.
Waarom is deze opdracht niet vooraf getest?

Eens! Deze opdracht zou alleen kunnen slagen als je van tevoren een strategie afspreekt en dan nog... Een foutje is snel gemaakt. Je hebt inderdaad geen mol nodig om dit te laten mislukken.

En erg flauw dat je niet weet wie er deze aflevering zou zijn afgevallen. Aflevering 9 vind ik nooit zo interessant (omdat je dan toch niet te horen krijgt wie de mol is) Het komt op mij over dat ze toch willen dat meer mensen kijken, door het afvalmoment van afl 8 naar afl 9 te verplaatsen. Niet sympathiek.  :(

+ een finale-vrijstelling vind ik ook niet zo oké. Nu denk ik dat het voor het resultaat niet zoveel uitmaakt deze keer, maar het is niet tof als kandidaten die de test beter zouden hebben gemaakt (en meer weten over de mol) er om die reden toch uitvliegen.

Verder een tof seizoen! Mooie omgeving en leuke kandidaten/mol.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #249 Gepost op: 26-02-2017, 15:17:28 »
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij dat een leuke kandidaat als Jochem de finale gehaald heeft, maar ik had gehoopt dat Freek de laatste kandidaat geweest was die met een vrijstelling de finale heeft bereikt. Het blijft ontzettend zuur om de finale mis te lopen terwijl je de test misschien wel helemaal niet als slechtste gemaakt zou hebben.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #250 Gepost op: 26-02-2017, 15:21:49 »
Nou ja iedereen zit op een verkeerde mol, dus het maakt nu weinig verschil....
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Ste*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #251 Gepost op: 26-02-2017, 16:45:57 »
Ik doe dit maar even op dit topic, voor het geval ik elders niet negatief mag zijn:

Waarom is de chat met Art aanstaande dinsdag, in plaats van aan het einde van het seizoen? Is het niet hartstikke onhandig dat hij dan op een hoop dingen gewoon geen antwoord mag geven? Als het seizoen ten einde is kun je tenminste alles vrijuit vragen, vind dat nogal een gemiste kans.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #252 Gepost op: 26-02-2017, 16:55:58 »
Wij zijn al erg dankbaar dat Art dit jaar weer de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden in een chat. De optie om het na het seizoen te doen is meegenomen achter de schermen maar is niet doorgegaan. Precieze reden weet ik niet, misschien beschikbaarheid, maakt ook niet uit. In ieder geval fijn dat hij er weer is! ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #253 Gepost op: 26-02-2017, 17:16:34 »
Vreemd genoeg vind ik dit één van de minst spannende seizoenen ooit, en dat ligt niet aan de mol. Ik vind het een verademing dat de mol een keer onverdacht is onder de kandidaten, ook al ben ik bang geen grote molacties te vinden bij de ontknoping. Ik vind dat de productie zich veel te veel bemoeit met wat we wel en niet te zien krijgen. Ik ben al geen fan van biechten, maar begrijp dat dit voor het casual publiek leuker is. Daarentegen vind ik het ongelooflijk dat als Thomas door oranje rijdt terwijl de auto's bij elkaar moesten blijven NIEMAND er wat over zegt in de biecht, terwijl we wel 3 verschillende biechten horen over hoe mols Diederik wel niet is met zijn verhaal over bevertjes, of hoe elke stommiteit van Jochem uitvergroot wordt. Probeer verdenkingen aub te balanceren, ook al zal nooit iedereen evenveel verdacht worden het is in het belang van de kijker en het programma dat iedereen tot op een redelijk niveau verdacht wordt gemaakt (dmv biechten), nu valt het veel te veel op dat Thomas vrijuit gaat.
Ander kritiekpunt vind ik de kandidaten, zoals ook al eerder gezegd op het forum, ik heb liever allemaal kandidaten die de mol hadden willen zijn dan kandidaten die het spel spelen om geld te verdienen. Dit is niks persoonlijks tegen de kandidaten, maar het maakt het wel heel makkelijk om de mol te vinden (zo jammer dat Vincent er meteen uit lag!). Kijk dus niet alleen naar hoe leuk een groep zal zijn in omgang, het is immers geen vakantie.
Dan over de spellen, ik vind dit seizoen echt het laagste niveau hebben qua spellen. Dit heeft wellicht te maken met de focus op mooie landschappen in tegenstelling tot psychologische spelletjes. Het hele principe van Wie is de Mol is dat er een kink in de kabel zit, maar dan moet je nog wel een cirkel vormen! Splits niet constant de groep, en als je dat doet zorg er dan voor dat beide groepen elkaar nodig hebben. Vaak zijn taken gewoon kip en klaar, letters lezen (maaien)/doorgeven wat op een briefje staat in luchtballon/joker vinden in bos/op doel schieten/geld vinden in hooibaaien/op ballon schieten etc etc etc. Kandidaten hebben elkaar niet nodig om opdrachten tot een goed einde te brengen, waardoor er zo veel geld verdient wordt. Dit kun je de mol niet kwalijk nemen, want die heeft geen invloed op wat de rest doet. Er zijn ZO veel opdrachten waarbij kandidaten gewoon om de beurt iets moeten doen, dat je eigenlijk niet meer kunt verwachten dat de mol de pot laag houdt. Ik was ook geen fan van de veilingopdracht, ik zie dit als een soort rechtzetter voor het feit dat er zo veel geld verdient wordt, wat dus te voorkomen is.
Tot slot, waar blijft de spanning? Opdrachten zijn over het algemeen simpel en naar mijn mening kinderachtig. Ik zie amper psychologische spellen waardoor de groep een keer verdeeld is, het lijkt alsof kandidaten vooral een leuke reis hebben samen en het spel zelf secundair is. Ik zou ook graag zien dat bij het maken van de test ALLE kandidaten vaag blijven over wie ze verdenken, laat ze gewoon zeggen wat ze die aflevering verdacht vonden, wat niet hoeft te betekenen dat dat ook echt hun mol is. Nu is het veel te simpel om te voorspellen wie eruit gaat want dat is meestal de enige die vaag blijft over wie diegene daadwerkelijk verdenkt.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #254 Gepost op: 26-02-2017, 17:51:31 »
Waarom is het eigen,ijk erg dat je kunt voorspellen wie het rode scherm krijgt? Dat zie je 5 minuten daarna toch wel. 't Maakt mij dan echt niet uit dat ik al iets kan vermoeden. Die spanning bij de executie vind ik toch overtrokken, doedat liever zoals seizoen 1 het deed. Geen knalharde muziek, maar gewoon: naam, enter, schermpje, volgende. Scheelt zo weer een paar minuten die je weer kunt vullen met het spel Wie is de mol.

Zoals die gesprekjes over al die bondjes. Die vind ik heerlijk om te zien.


Maar in de kritiek over de simpliciteit van de opdrachten kan ik me wèl vinden. Het allergrootste probleem vind ik nog altijd, op volgorde:
1. Onhaalbare opdrachten (portofoonketting, alfabetfietsen)
2. Opdrachten waarmee geen geld verdiend kan worden (joker zoeken op de trail, veiling (!), stokstaartjes bij fort Rock)
3. Opdrachten waar kijkers niks mee kunnen door te weinig info (schietopdracht op de trail).
Op die manier zijn er van de 25 opdrachten nu al 6 (een kwart dus) waar de kijker nog in geen 100 jaar een mol kan ontmaskeren. Ik bedoel, het spel heet toch "wie is de mol"?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #255 Gepost op: 26-02-2017, 17:57:35 »
Voor mij was de portofoonketting toch wel één van de beste opdrachten van dit seizoen hoor ::jaja::. Vond het juist erg grappig dat ze een hele tijd deden over het uitvogelen dat maar één iemand hun kon horen. Daarnaast hebben ze toen nog wel redelijk wat geld verdiend dus zo onhaalbaar was hij nou ook weer niet ::ohno::. Opdracht zat goed in elkaar, zat een goeie twist in, dus niets op aan te merken!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #256 Gepost op: 26-02-2017, 18:17:35 »
De portofoonketting vond ik ook een van de betere opdrachten dit seizoen! Daar is tenminste over nagedacht.


Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #257 Gepost op: 26-02-2017, 18:20:20 »
Erik, de mol is toch al massaal ontmaskerd hier op het forum, ondanks deze volgens jou 6 opdrachten waarbij dat niet zou kunnen?
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #258 Gepost op: 26-02-2017, 18:51:36 »
Ben het volledig met je eens. Ik kan alleen maar zeggen: ga onmiddellijk de Mol op Vier kijken. Een verademing in elk opzicht.
Ik zeg maar één ding (vrij naar Raymond van het Groenewoud): "Vlaanderen boven, waar men de Mol nog kan loven. Waar de mensen belangrijk zijn en de opdrachten omvangrijk zijn!"

Misschien als jullie dit niet in elk bericht zetten dan komt het iets minder irritant over ;). Ik vind zelf ook de mol op Vier geweldig, en natuurlijk zijn de lovende reacties dik verdiend. Maar ga dan alstjeblieft naar het daarvoor bestemde forumdeel, want in dit deel verpest het alleen maar de sfeer en beginnen mensen het als irritant te ervaren. Dat is slecht voor beide seizoenen ::niet-ok::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #259 Gepost op: 26-02-2017, 19:00:52 »
Ah ok, er mag hier strikt geklaagd worden over WIDM? Had ik niet begrepen.  ::ok::
Is geen kwestie van mogen, maar meer een tip om het zo leuk en gezellig mogelijk te maken voor iedereen hier ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human