Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad  (gelezen 47978 keer)

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #80 Gepost op: 22-01-2017, 18:13:27 »
Eerder gemeld, maar volgens mij helemaal niet onbelangrijk: de route is een '2' !


Goed gevonden, dan denk ik nu eigenlijk aan het volgende:
Het getal 2 komt vaak terug in de afleveringen.
Misschien de 2 van Radio2 ?  'Radio Cab' was in afl.2 in beeld.
Jeroen werkt voor Radio2.


Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #81 Gepost op: 22-01-2017, 18:16:28 »
Eerder gemeld, maar volgens mij helemaal niet onbelangrijk: de route is een '2' !


Laatste zinnen van de verwarde cavia:

‘Toch geen tranen, Caaf?’ zei Roy, die ineens met een fles prosecco naast haar stond. ‘We gaan met opgeheven hoofd de toekomst in, hoor!’
 

‘Ja, weet ik,’ zei Cavia. ‘Vind ik ook. Maar er verandert zo veel.’
 

‘Verandering is goed,’ zei Enzo. ‘Let maar op.P2H’

Verandering? P2H?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #82 Gepost op: 22-01-2017, 18:21:27 »
Op de site van Powell's kan je in hun database opzoeken welke boeken ze hebben. Uiteraard staat het boek van Paulien Cornelisse er niet bij en dus is het zeker uit Nederland meegenomen.

Trouwens, als je Paulien invoert als trefwoord dan is de eerste hit een boek over Rembrandt (niet dat wat Art vast heeft). Mooi toeval of ontstaat er een link?
EDIT: Een zekere Paulien Retel van de Universiteit van Amsterdam was co-auteur van dat bewust boek van Rembrandt. Lijkt me dus toeval.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 18:26:57 door Hulpmol »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #83 Gepost op: 22-01-2017, 19:00:45 »

Rembrandt:
Sigrid heeft ooit in een vierluik 'Rembrandt en ik' een rol gespeeld

Jeroen is in 2002 genomineerd voor de rembrandt award.


Mooie tip.


Het getal 2 komt vaak terug in de afleveringen.
Misschien de 2 van Radio2 ?  'Radio Cab' was in afl.2 in beeld.
Jeroen werkt voor Radio2.

En deze vind ik nog mooier. Ik was namelijk vanmiddag net geswitcht naar Jeroen als potentiële Mol. Al die tweetjes zouden zomaar op hem kunnen slaan.

Ik hoop zo, dat het 'Rembrandt-boek' toch de diary versie zal blijken te zijn, want daar zou als extra nog een verwijzing naar het molboek (meer een dagboek) van Jeroen in kunnen zitten.

'De verwarde cavia' gaat over de afdeling Communicatie van een kantoor. Radio is bij uitstek een communicatiemedium.

Every contact leaves a trace: contact - communicatie. Liggen dicht bij elkaar.

Tja, en dan Miss Mole. Daar ben ik nog niet uit. Wel heb ik in een recensie gelezen dat de hoofdpersoon zich heel braaf aangepast voordoet (en in wezen natuurlijk het tegendeel is). Maar dat kan op meer mensen slaan.




Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #84 Gepost op: 22-01-2017, 20:06:11 »
Ik heb de gereden route inbeeld gebracht op https://drive.google.com/open?id=1xt3e1h1CIVi7lYI3vNLl6tuUzRw&usp=sharing

Het is opvallend hoe ver ze gekomen zijn. Als Sigrid aanwijzing 10 &  11 niet had omgewisseld dan hadden ze Powell's hoogstwaarschijnlijk gevonden. Petje af daarvoor.

Er is zo te zien niet zo veel gewijzigd in de montage, qua volgorde. Wel knippen ze wanneer het misgaat wat fragmenten bij elkaar om het chaotischer over te laten komen. Zo knippen ze dan naar een eerder fragment waarin Sigrid de route nog aan het uitvogelen is in de buitenwijken en zegt "11. Wat stond er nou?" Jeroen: "Ik heb het echt niet onthouden"

Een opvallend detail: Jochem & Ima lezen aanwijzing 1 precies op de plek van die aanwijzing, dus precies op het beginpunt. Ze zijn dan rondjes aan het rijden rond het Terry Schrunk Plaza, waar Sanne & Thomas zich ook bij hen voegen en eindelijk de eerste 3 aanwijzing genoteerd worden. Toeval?
Trouwens, Diederik & Roos worden met een montageknip nog wel even verdacht gemaakt. Ze zingen "Country Road" pas als ze rondjes rijden rond het Terry Schrunk Plaza, niet als ze net Sanne & Thomas kwijt zijn.

De duidelijkste molacties:
- Thomas die overduidelijk te hard rijdt en de groep lost aan het begin van de opdracht.
- Diederik die vervolgens de rest aanvoert, de fout maak de snelweg op te slaan, en ook in de buitenwijken steeds maar zuidelijk blijft rijden.
- Sigrid die aanwijzing 10 & 11 omwisselt, zelfs nadat Jochem haar daar (weliswaar nogal knullig) op gewezen heeft. Ik denk dat hierdoor duidelijk is geworden dat hij de mol niet kan zijn, mochten mensen daar nog aan twijfelen.

« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 00:27:18 door molecula »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #85 Gepost op: 22-01-2017, 21:59:40 »
Wat staat deze persoon (rond 37:47 te zien, voor de start van de opdracht) te doen bij de boekenwinkel? Waarom heeft hij een capuchon op zijn hoofd en staat hij op zo'n manier achter de lantaarnpaal dat zijn gezicht nét niet zichtbaar is? Ik zie geen bushalte o.i.d. Misschien is het niets, maar het viel me wel op.



EDIT 1: WTF. Dat lijkt Sanne wel. Zelfde jas, en ze heeft ook een grote rugtas in die beige kleur. Heeft ze ook een zwarte rugzak en een lichtblauwe cap?



EDIT 2: Sanne en Jeroen hebben beide een zwarte rugzak. Maar is er ook een lichtblauwe cap?



EDIT 3: Het is helaas slecht te zien, maar de schoenen van de persoon achter de lantaarnpaal lijken groen, net als de gympen van Sanne. Kan iemand een duidelijkere close-up maken van het onderstaande eerste plaatje? En heeft iemand gezien of een van de kandidaten een lichtblauwe cap heeft?

« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 22:52:40 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #86 Gepost op: 22-01-2017, 22:31:28 »
Twee zaken die mij opvielen:

De aanwijzingen staan bij elk van de vier auto's vrij groot op de zijkant en achterop de auto. Sigrid zegt nog zoiets na de uitleg van Art als 'We hadden beter naar de buitenkant moeten kijken' of zo. Nergens blijkt dat ook maar iemand van de acht kandidaten erop gelet heeft voordat ze instapten, terwijl de aanwijzingen nogmaals vrij groot, in het Nederlands ook nog, op de zijkant van de auto stonden. Kwam nou niemand voordat-ie instapte op het idee om deze aanwijzing te onthouden? Het is immers niet bepaald normaal dat er zo een aanwijzing op een auto staat en dan ook nog eens in het Nederlands op een Amerikaanse auto. Erg vreemd. Alle kandidaten zijn blijkbaar met een stel figuurlijke oogkleppen op ingestapt.

Ik zou graag willen weten hoe jullie er zo zeker van zijn dat 'De verwarde cavia' van Paulien Cornelisse een van de vier boeken was. Misschien een domme vraag, maar als ik goed opgelet heb toonde Art na de opdracht de eerste twee boeken (o.a. 'Miss Mole') pontificaal aan de kandidaten, maar de andere twee niet. Je zag inderdaad dat er een blauw boek tussen zat, maar er zijn natuurlijk meerdere boeken met dezelfde kleur.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #87 Gepost op: 22-01-2017, 22:51:38 »
Ik zou graag willen weten hoe jullie er zo zeker van zijn dat 'De verwarde cavia' van Paulien Cornelisse een van de vier boeken was. Misschien een domme vraag, maar als ik goed opgelet heb toonde Art na de opdracht de eerste twee boeken (o.a. 'Miss Mole') pontificaal aan de kandidaten, maar de andere twee niet. Je zag inderdaad dat er een blauw boek tussen zat, maar er zijn natuurlijk meerdere boeken met dezelfde kleur.

Als je goed kijkt naar de foto van Hulpmol (van Art met het stapeltje boeken in zijn hand) kun je een stukje van de voorkant van het onderste boek zien met exact dezelfde kleur blauw en precies hetzelfde witte 'handgeschreven' lettertype (een niet vaak voorkomend lettertype voor een boekomslag volgens mij) als de voorkant van 'De verwarde cavia' van Paulien Cornelisse.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #88 Gepost op: 22-01-2017, 22:54:01 »
- Sigrid die aanwijzing 10 & 11 omwisselt, zelfs als Jochem haar daar (weliswaar nogal knullig) op gewezen heeft. Ik denk dat hierdoor duidelijk is geworden dat hij de mol niet kan zijn, mochten mensen daar nog aan twijfelen.

Ik zou nog eens moeten terugkijken over hoe het nou precies ging. Maar een Jochem die daar zo knullig op wijst dat het geen effect heeft vind ik eerlijk gezegd des te molliger :-)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #89 Gepost op: 22-01-2017, 22:57:08 »
Ik zou graag willen weten hoe jullie er zo zeker van zijn dat 'De verwarde cavia' van Paulien Cornelisse een van de vier boeken was. Misschien een domme vraag, maar als ik goed opgelet heb toonde Art na de opdracht de eerste twee boeken (o.a. 'Miss Mole') pontificaal aan de kandidaten, maar de andere twee niet. Je zag inderdaad dat er een blauw boek tussen zat, maar er zijn natuurlijk meerdere boeken met dezelfde kleur.

Die was inderdaad het moeilijkste om te herkennen. Vooral door het rare lettertype op de voorkant en omdat het boek het minst duidelijk in beeld komt. Eenmaal je onderaan met wat verbeelding Paulien Cornelisse ziet, ben je vrij zeker van wat je zoekt.

Hier 1 van de betere shots die ik heb (rechtermuisknop en 'in nieuw tabblad openen' voor grotere weergave):


Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #90 Gepost op: 22-01-2017, 22:59:52 »
Nu is-ie goed te zien inderdaad. Bedankt. :)

Nog even als aanvulling op mijn verbazing op het niet zien/onthouden van de aanwijzingen op de zij- en achterkant: ik snap dat het voor de (spanning van de) opdracht 'nodig' is dat niemand zijn code ziet en dat ze die bij elkaar moeten ontdekken (dat ís immers de opdracht), maar als je het zo duidelijk op de zij- en achterkant zet, hoe is er dan voor gezorgd dat de kandidaten het niet zagen? Zijn ze geblinddoekt de auto in begeleid en mochten ze toen pas hun blinddoek afdoen?  ???
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 23:04:10 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #91 Gepost op: 22-01-2017, 23:10:32 »
Als ze geblinddoekt zouden zijn is de opmerking van Sigrid totaal overbodig dat ze misschien beter hadden moeten kijken toen ze de auto instapten. Ik denk dat ze gewoon wederom teveel in de spelspaninng zaten en t zichzelf dus nog moeilijker maakten dan het al was.


Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #92 Gepost op: 23-01-2017, 00:18:29 »
Nu is-ie goed te zien inderdaad. Bedankt. :)

Nog even als aanvulling op mijn verbazing op het niet zien/onthouden van de aanwijzingen op de zij- en achterkant: ik snap dat het voor de (spanning van de) opdracht 'nodig' is dat niemand zijn code ziet en dat ze die bij elkaar moeten ontdekken (dat ís immers de opdracht), maar als je het zo duidelijk op de zij- en achterkant zet, hoe is er dan voor gezorgd dat de kandidaten het niet zagen? Zijn ze geblinddoekt de auto in begeleid en mochten ze toen pas hun blinddoek afdoen?  ???
De aanwijzingen zijn volgens mij met een soort plakmagneten aangebracht. Kan gedaan zijn nadat de kandidaten al ingestapt waren.

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #93 Gepost op: 23-01-2017, 00:34:34 »
Als ze geblinddoekt zouden zijn is de opmerking van Sigrid totaal overbodig dat ze misschien beter hadden moeten kijken toen ze de auto instapten. Ik denk dat ze gewoon wederom teveel in de spelspaninng zaten en t zichzelf dus nog moeilijker maakten dan het al was.



Ik denk dat toen de kandidaten in de auto's werden gezet de deuren al open stonden. Als je de auto dan vanaf de zijkant benaderd zie je zowel de sticker op de achterkant van de auto niet als de sticker op de deur aangezien die open stond.
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #94 Gepost op: 23-01-2017, 00:35:14 »
Die was inderdaad het moeilijkste om te herkennen. Vooral door het rare lettertype op de voorkant en omdat het boek het minst duidelijk in beeld komt. Eenmaal je onderaan met wat verbeelding Paulien Cornelisse ziet, ben je vrij zeker van wat je zoekt.

Hier 1 van de betere shots die ik heb (rechtermuisknop en 'in nieuw tabblad openen' voor grotere weergave):

Merci.
En ik maar mijn best doen om voor Rick (en ook omdat ik het zelf nog even wilde checken) in de aflevering het precieze tijdstip te vinden waarop dit boek wat duidelijker te zien is. Na veel gedoe en heen en weer afspelen gevonden, als ik het goed gezien heb op 51:04. Camtasia lukte me nog niet, vandaar  :(

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #95 Gepost op: 23-01-2017, 00:44:31 »
Terug in Portland zie je heel even een tram met nummer 522

Daarna een Portland Police auto met nummer 266962

Daarna het rode scherm van Powell's books

En dan Thomas achter het stuur en achter zijn rug een rose muur met heel duidelijk 22 er op.(dit was elders al door iemand anders gepost)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #96 Gepost op: 23-01-2017, 00:50:38 »
OP het grote reclamebord van Powell's staan data's
THU 5/16
MON 5/  Waarschijnlijk 3 staat iets voor.
THE 5/24
En om de hoek SAT 5/   onleesbaar

Hebben jullie hier misschien iets aan?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #97 Gepost op: 23-01-2017, 00:53:43 »
Merci.
En ik maar mijn best doen om voor Rick (en ook omdat ik het zelf nog even wilde checken) in de aflevering het precieze tijdstip te vinden waarop dit boek wat duidelijker te zien is. Na veel gedoe en heen en weer afspelen gevonden, als ik het goed gezien heb op 51:04. Camtasia lukte me nog niet, vandaar  :(

Ik waardeerde jouw moeite ook heel erg hoor, geen zorgen. ;)
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #98 Gepost op: 23-01-2017, 01:00:42 »
Ik waardeerde jouw moeite ook heel erg hoor, geen zorgen. ;)

Dat is aardig!
Inmiddels is het nacht, moet morgen werken, maar in mijn hoofd maak ik alsmaar ritjes door Portland in alle mogelijke varianten en met alle mogelijke Mollen. ;D
« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 01:04:03 door Marisa »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #99 Gepost op: 23-01-2017, 01:13:51 »
OP het grote reclamebord van Powell's staan data's
THU 5/16
MON 5/  Waarschijnlijk 3 staat iets voor.
THE 5/24
En om de hoek SAT 5/   onleesbaar

Hebben jullie hier misschien iets aan?

Niet bepaald. Op dit moment heb ik al vastgesteld wat op welke dag gebeurd is tot het einde van aflevering 3.

Zo weet ik dat Jochem aan het begin van de volgende aflevering verjaart. De oudste kandidaat wordt dus een beetje ouder dan.