Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad  (gelezen 47816 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2017, 02:33:40 »



Grappig, Art een groen gestreept shirt, Thomas op het strand een rood gestreept shirt.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #41 Gepost op: 22-01-2017, 02:42:17 »
Oninteressant (?) voor de speurtocht naar de Mol, maar toch maar voor de volledigheid. De 4 boeken die ze moesten vinden zijn:

Every contact leaves a trace - Dr. Zakaria Erzinçlioglu
Miss Mole - E.H. Young

De verwarde cavia - Paulien Cornelisse



Rembrandt - (Auteur niet kunnen bepalen)



Helegaar niet oninteressant!
Miss Mole zou naar Thomas kunnen leiden (zie bericht Zwanee).

En; (Loebas blij); jiehoe Paulien Cornelisse! Geweldig leuk en goed gezien! En wat fijn dat ze er bij is. Ik kan nu tevree gaan slapen.

* als een marmotje, dat dan weer wel*


Omnia vincit amor

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #42 Gepost op: 22-01-2017, 03:56:56 »
Hierbij het tracé van alle kandidaten van de Rijdende Route totdat de opdracht verloren was. Het was erg slim van Roos om één straat af te spreken, de kandidaten vonden elkaar allen op 5th Av. Toch was de mol was hun te snel af. Bleef hij in het speelveld of lokte hij hen eruit? ;-)

De laatste 6 minuten staan hier nog niet in. Ik zal proberen morgen hun pogingen na te gaan, maar laat het graag aan anderen over.

https://drive.google.com/open?id=1xt3e1h1CIVi7lYI3vNLl6tuUzRw&usp=sharing

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #43 Gepost op: 22-01-2017, 10:56:59 »
Oninteressant (?) voor de speurtocht naar de Mol, maar toch maar voor de volledigheid. De 4 boeken die ze moesten vinden zijn:

Every contact leaves a trace - Dr. Zakaria Erzinçlioglu
Miss Mole - E.H. Young

De verwarde cavia - Paulien Cornelisse



Rembrandt - (Auteur niet kunnen bepalen)



Dit staat in ieder geval op de cover van het boek van Remrandt

http://fineartamerica.com/products/portrait-of-a-couple-as-figures-from-the-old-testament-rembrandt-acrylic-print.html



EDIT: het schilderij heet: The Jewish Bride
EDIT2: Zou het een notitieboekje zijn? 'The Jewish Bride Journal'
https://www.bol.com/nl/p/the-jewish-bride-journal/9200000062436340/?suggestionType=typedsearch
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 11:17:30 door Jayq »

Offline niepee

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #44 Gepost op: 22-01-2017, 11:15:16 »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #45 Gepost op: 22-01-2017, 11:15:42 »
Haha, ik was ook al op bol.com aan het zoeken. Is inderdaad het enige Rembrandtboek met het Joodse Bruidje op de cover. En het is het dagboek van Rembrandt van Rijn.

Dagboek = molboek?
Rembrandt = de mol?

Heeft een van de kandidaten een link met Rembrandt? Of schilderen o.i.d.?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #46 Gepost op: 22-01-2017, 11:47:43 »
Haha, ik was ook al op bol.com aan het zoeken. Is inderdaad het enige Rembrandtboek met het Joodse Bruidje op de cover. En het is het dagboek van Rembrandt van Rijn.

Dagboek = molboek?
Rembrandt = de mol?

Heeft een van de kandidaten een link met Rembrandt? Of schilderen o.i.d.?

Volgens mij is er geen dagboek van Rembrandt bewaard gebleven. Het joodse bruidje is op ontelbare kalenders, t-shirts, koektrommels en ook boekomslagen afgebeeld. Gezien de letters op de omslag is het geen superrecent boek, eerder jaren 70/80. Via Google vond ik die exacte cover in elk geval niet terug.
Woosie down?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #47 Gepost op: 22-01-2017, 11:53:09 »
Ik vind het wel mooi om te zien dat er weer een werk terugkomt van Paulien, hoe cool  ::jaja::
Dit geeft mij ook aan dat deze specifieke boeken echt een hint bevatten, voor kandidaten en kijkers. Deze boeken zijn speciaal geselecteerd.

Dus linken? Deze wellicht:
- Wetenschap (scientific boek)
- Oranje afdruk: verwijzing naar koningshuis/ soldaat van Oranje
- Mol is een vrouw?
- Mol heeft ooit een vrouw gespeeld?
- Mol is journalist/ schrijver: iets met de media en de Nederlandse taal, gezien het boek van Paulien.
- Mol is joods? Of mol heeft als hobby schilderen? Of misschien kunstacademie gedaan of kunstgeschiedenis gestudeerd?

Lekker speuren deze aflevering, heerlijk!!!  ::vergroot::
Meer L

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #48 Gepost op: 22-01-2017, 11:53:58 »

EDIT: het schilderij heet: The Jewish Bride
EDIT2: Zou het een notitieboekje zijn? 'The Jewish Bride Journal'
https://www.bol.com/nl/p/the-jewish-bride-journal/9200000062436340/?suggestionType=typedsearch
Het joodse bruidje! Eén van de beste werken van Rembrandt. In het echt gezien. Ik was diep geraakt door deze combinatie van vakmanschap, durf en overdracht van emoties.

OT:
Mogelijk, net als het boek van Cornelisse, slechts als leuke verwijzing naar de Nederlandse kandidaten?
@ Blip: Een 'diary' is inderdaad een dagboek.                                                     
Maar dit is niet het dagboek van Rembrandt van Rijn. Zijn naam staat bij amazon en bol.com als auteur vermeld, omdat hij de maker is van het schilderij.
Bij mijn weten is er geen dagboek van hem gevonden tot nu toe.

De samenvatting van het door Jayz genoemde boek bij bol.com:
A life worth living is worth recording, and what better place than this journal? These lined pages crave your scribbled notes, thoughts, ideas, experiences, and notions. Fill the lines, remember your life, don't lose your ideas, and keep reaching higher to live the best life you can. It all starts here, folks, but you'll need your own pen or pencil. Write on.


EDIT Het is dus (Het boek dat Art in de hand heeft, kan verwijzen naar) een 'leeg' boek met gelinieerde bladzijdes, waarin je zelf je dagboek kunt bijhouden.
EDIT Misschien wel vooral, omdat je deze combinatie van boekcover en Rembrandt als enige kunt vinden op internet?

Kan dus m.i. toch wel een verwijzing zijn naar het molboekje, mogelijk naar een deelnemer die echt in dagboekvorm (verhalend? tegen zichzelf 'pratend') daarin schrijft..
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 22:55:10 door Marisa »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #49 Gepost op: 22-01-2017, 11:57:58 »
Zou een verwarde cavia kunnen denken dat hij een Mol is? ???

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #50 Gepost op: 22-01-2017, 12:03:31 »
Zou een verwarde cavia kunnen denken dat hij een Mol is? ???

 ::rofl::

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #51 Gepost op: 22-01-2017, 12:04:02 »

Het is dus een 'leeg' boek met gelinieerde bladzijdes, waarin je zelf je dagboek kunt bijhouden.
Kan dus wel een verwijzing zijn naar het molboekje.


Ongetwijfeld bestaat er zoiets (misschien zelfs van MOlEskine) maar staat al vast dat dit ook het boek is dat Art vastheeft??
Woosie down?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #52 Gepost op: 22-01-2017, 12:05:12 »
Ongetwijfeld bestaat er zoiets (misschien zelfs van MOlEskine) maar staat al vast dat dit ook het boek is dat Art vastheeft??

Nee. Het Rembrandt boek lijkt me niet vast te stellen. Ik kan de kleine titel niet lezen en zoals je al zei is er geen enkel boek met deze lay-out te vinden op internet.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #53 Gepost op: 22-01-2017, 12:11:47 »
Ongetwijfeld bestaat er zoiets (misschien zelfs van MOlEskine) maar staat al vast dat dit ook het boek is dat Art vastheeft??

Daar heb je me te pakken! Heb mijn eerdere post al aangepast.

Afgaand op de titel en gezien dat Blip en Jayq hebben uitgezocht dat er slechts één boek (met als 'onderwerp' Rembrandt) in de (Engelstalige) handel is met deze cover, kom ik alleen terecht bij dit zelf in te vullen dagboek.

Maar wie weet, had de Portlandse boekhandel nog een obscuur ander exemplaar van een andere auteur.


« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 12:22:05 door Marisa »

Offline ugn24

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #54 Gepost op: 22-01-2017, 12:12:22 »
Sigrid heeft in 2011 een rol gespeeld als de dochter van Rembrandt van Rijn in de mini serie "Rembrandt en ik". Naam van de dochter is trouwens Cornelia.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #55 Gepost op: 22-01-2017, 12:20:12 »
Sigrid heeft in 2011 een rol gespeeld als de dochter van Rembrandt van Rijn in de mini serie "Rembrandt en ik". Naam van de dochter is trouwens Cornelia.
Link met Paulien Corneli(a)ssen dus :P ::rofl::

Nee even zonder gekheid, hier zit denk ik echt iets in, want ze hadden anders ook andere Nederlandse boeken kunnen pakken. En Miss Mole is toch niet van een Nederlandse auteur? Ik speur nog even verder.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #56 Gepost op: 22-01-2017, 12:23:56 »
Link met Paulien Corneli(a)ssen dus :P ::rofl::

Nee even zonder gekheid, hier zit denk ik echt iets in, want ze hadden anders ook andere Nederlandse boeken kunnen pakken. En Miss Mole is toch niet van een Nederlandse auteur? Ik speur nog even verder.

Miss Mole is wel geschreven door E.H. Young.

Wie is de jongste van de groep? :-X

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #57 Gepost op: 22-01-2017, 12:27:56 »
Zouden al deze boeken te linken zijn aan vrouwen?
Het Joodse Bruidje, Miss Mole, Paulien Cornelisse (ooit deelneemster maar geen mol), die laatste kan ik even niets bij verzinnen. Het zou een aanwijzing kunnen zijn naar het geslacht van de mol.
Ha, denk je dan, de mol dus een vrouw, maar dat hoeft niet persé, de mol verdient in principe geen geld, en met deze boeken was geld te verdienen. Dus kan het juist een aanwijzing zijn dat de mol géén vrouw is.
Er waren op dit moment immers 4/4 kandidaten van elk geslacht nog in het spel, wellicht daarom 4 boeken.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #58 Gepost op: 22-01-2017, 12:28:23 »
In haar dagboek in 2013 zegt Paulien Cornelisse over de toenmalige Mol:

‘Kees verried zich nooit, en verried zichzelf dus daardoor.’

Houdt de huidige Mol zich nu ook (meer dan sommige anderen naar wie de vele hints lijken te verwijzen) op de achtergrond?
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 12:47:27 door Marisa »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - ritje door de stad
« Reactie #59 Gepost op: 22-01-2017, 12:47:52 »
Wat mij opviel: Op 2min38 zegt Jochem (in het deelfilmpje van opdracht 3 op de avrotros website): dan gaan we hier omhoog en moeten dan weer de MOL, uh omhoog.....Kan iemand dit ook checken? Raar gedoe en zo obvious.

Verder: waar wil je als mol zitten qua auto? Is de volgorde van belang? De achterste witte auto van Jochem en Ima lijkt me cruciaal.
En kunnen we nog iets met de kleur van de auto: grijs en zwart is een link naar de mol? (dus Sigrid/ Jeroen of Sanne/ Thomas)

Verder viel mij nog op dat Sigrid en Jeroen volgens mij in de ruiten nog wel iets hadden kunnen lezen op hun auto, bij stilstand. Zie screenshot.

Jeroen/ Sigrid ook deels Mols trouwens omdat zij als eerste starten, en zo de klok al gaat tikken. Alhoewel niet mijn mol, vind ik dit wel een hele subtiele molactie. Ze gaan al rijden voordat ze kunnen overleggen. De tijd is zo sneller op, en ze kunnen ook alvast een route inslaan die weer tijd kost wanneer ze elkaar willen zien.
Meer L