Auteur Topic: [HINT] Schaakhint  (gelezen 67860 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #240 Gepost op: 26-01-2018, 17:03:06 »
De verwijzingen naar Jan en Olcay zijn mijns inziens ook veel te ver gezocht om in verband te brengen met een shot van 3 seconden.

Als er een hint in zit, vind ik D1 en de klok de besten.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #241 Gepost op: 26-01-2018, 20:23:25 »
Buiten de one love espresso-bar waar Jan en Jean-Marc binnen waren.
Op het linker bord staan de koning en de koningin ook andersom.



Voor groter http://i68.tinypic.com/125gqk4.jpg

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #242 Gepost op: 26-01-2018, 20:42:50 »
Een makkelijk gemaakte fout. Maar dat had ik al eens gezegd. ;)

Edit: De persoon die links de stukken heeft neergezet heeft er wel een erg potje van gemaakt door ook de paarden en lopers om te draaien.
« Laatst bewerkt op: 26-01-2018, 20:49:19 door Heinz »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #243 Gepost op: 26-01-2018, 21:02:21 »
als mijn kindjes dat doen word ik erg boos  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #244 Gepost op: 26-01-2018, 21:10:31 »
Een makkelijk gemaakte fout. Maar dat had ik al eens gezegd. ;)

Edit: De persoon die links de stukken heeft neergezet heeft er wel een erg potje van gemaakt door ook de paarden en lopers om te draaien.
Blijkbaar is de mol later in het jaar nog op vakantie geweest in Kiev.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #245 Gepost op: 26-01-2018, 21:18:21 »
Buiten de one love espresso-bar waar Jan en Jean-Marc binnen waren.
Op het linker bord staan de koning en de koningin ook andersom.


Voor groter http://i68.tinypic.com/125gqk4.jpg
Voor iedereen die nog in de (niet-D1-)schaakhint geloofde is dit toch wel de doodsteek: bij een schaakhint was dit zeker weten in beeld gebracht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #246 Gepost op: 27-01-2018, 01:27:39 »
De verwijzingen naar Jan en Olcay zijn mijns inziens ook veel te ver gezocht om in verband te brengen met een shot van 3 seconden.

Als er een hint in zit, vind ik D1 en de klok de besten.

Klopt van die 3 seconden, maar er zijn als ik het goed begrepen heb ook meer dan 30 andere schaakfiguren/beelden/hints gesignaleerd. Wie de bordhint claimt krijgt die er blijkbaar gratis bij.

Als je D1 eenmaal hebt is het makkelijk, maar E1 vind ik echt minstens zo valide. Ook al vanwege de afleveringstitel: EE N --> EE EN --> E EEN. En dan kun je dus tot heel andere conclusies komen (Emilio of Jan). Ik googlede even op "Koning Jan Versteegh" en kreeg de term Grootmeester zo maar in de schoot geworpen. Ik was toch wel even verbaasd.

Het blijft multi-interpretabel, dus geen zuivere hint. Er zijn betere hints te bedenken lijkt me, die wel eenduidig zijn. Wat heb je er anders aan. Dus laten we hopen dat het inderdaad geen hint is.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #247 Gepost op: 27-01-2018, 11:12:57 »
De discussie dwaalde idd wat af hier, ik heb wat berichten verwijderd. Als iemand een hint topic over de gang filmpjes wil openen, be my guest, maar hier weer  ::ontopic::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #248 Gepost op: 27-01-2018, 11:30:06 »
Klopt van die 3 seconden, maar er zijn als ik het goed begrepen heb ook meer dan 30 andere schaakfiguren/beelden/hints gesignaleerd. Wie de bordhint claimt krijgt die er blijkbaar gratis bij.

Volgens mij is Lo de enige die meer dan 30 schaakfiguren claimt gezien te hebben. Ik kom met moeite op 2 torens, een paard, 2 kruisen misschien en voor de rest zie ik een hoop probeersels om deze schaakhint meer gewicht te geven dan hij eigenlijk maar kan hebben.

Wat ik bedoelde met die 3 seconden is dat het enkel opgepikt wordt door molloten. De gewone kijker heeft niet 2 keer of meer teruggekeken en heeft dus zeker niet opgemerkt dat er een schaakbord staat (want daar kijk je over als je de opdracht probeert te volgen), laat staan dat ze gezien hebben dat er schaakstukken verkeerd staan.

Als je op het einde dat "Dit had ik ook kunnen zien"-gevoel wil geven aan de kijker, dan moet je er echt een heel simpele uitleg aan koppelen als "D-EEN" of "Zwarte koningin (wat voor een publieke omroep in prime time glad ijs is by the way) en klok op 8 uur". Als je bij zo'n shot een koning Jan er gaat bij halen en daarbij nog wat achtergrond van die koning moet bijnemen, dan gaan een hoop kijkers niet weten hoe of wat.

Als je D1 eenmaal hebt is het makkelijk, maar E1 vind ik echt minstens zo valide. Ook al vanwege de afleveringstitel: EE N --> EE EN --> E EEN. En dan kun je dus tot heel andere conclusies komen (Emilio of Jan). Ik googlede even op "Koning Jan Versteegh" en kreeg de term Grootmeester zo maar in de schoot geworpen. Ik was toch wel even verbaasd.

Het blijft multi-interpretabel, dus geen zuivere hint. Er zijn betere hints te bedenken lijkt me, die wel eenduidig zijn. Wat heb je er anders aan. Dus laten we hopen dat het inderdaad geen hint is.

Er zijn trouwens ontzettend veel koningen Jan of king John's geweest. Het gevaar met kandidaten als Jan, Peter, Elise (als verbastering van Elisabeth), Marie, Anne, ... zal altijd zijn dat je hun namen aan veel meer dingen kan koppelen net omdat hun namen doorheen onze geschiedenis meer zijn voorgekomen. Met Emilio of Stine kan je veel minder kanten op vanzelfsprekend.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #249 Gepost op: 27-01-2018, 11:47:10 »
Ik zocht het dus ook in alternatieve verschijningsvormen, dus niet letterlijk een zichtbaar schaakstuk. Dat had ik al eerder aangegeven.

Volgens mij zit de kracht, als deze hint er inderdaad is, hem juist in de eenvoud. En dan bedoel ik: aflevering 1 de toren, aflevering 2 de loper (ja, die was niet van mij......), in aflevering 3 het paard, of de paarden. 

In aflevering 2 zat ook de dame (het standbeeld met zwaard en schaal), maar dan valt wat mij betreft de loper (hoe mooi ook....) wel af.

Deze uitleg valt of staat natuurlijk met wat er in aflevering 4 in beeld komt.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #250 Gepost op: 27-01-2018, 13:01:36 »
Volgens mij is Lo de enige die meer dan 30 schaakfiguren claimt gezien te hebben. Ik kom met moeite op 2 torens, een paard, 2 kruisen misschien en voor de rest zie ik een hoop probeersels om deze schaakhint meer gewicht te geven dan hij eigenlijk maar kan hebben.

Er zaten vooral heel veel kruizen in, al vanaf aflevering 1. In mindere mate paarden (metalen kunstwerken van paarden bij de Yerevan Cascade en de paarden die we in Stepantsminda zagen lopen) en in aflevering 3 heb ik wel degelijk vrij veel torens voorbij zien komen, in elk geval een stuk of zes waarop in de sfeerbeelden een sterke focus lag. De aanwezigheid van kruizen is echter een stuk groter dan die van paarden en torens. Ik zie er zeker sterke hints in, maar niet naar schaakstukken.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #251 Gepost op: 27-01-2018, 13:37:39 »
Ik zie er zeker sterke hints in, maar niet naar schaakstukken.

En dat is voor mij te aanvaarden.

Je kan het gewoon niet maken in aflevering 10 om te zeggen: "In dit random shot stond een schaakbord met een verkeerde opstelling. Er liepen paarden rond, de kruisen waren bisschoppen en dan waren er ook nog torens. Dit allemaal kaderde in een grote schaakhint die verwijst naar een anekdote over schaken van Stine uit haar jeugd."

Echt maximaal dit: "In dit random shot staat een schaakstuk foutief op D-EEN. Stine is geboren in Denemarken"

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #252 Gepost op: 27-01-2018, 13:50:59 »
Zo is het Hulpmol. Leuk dat iedereen verder gaat zoeken, maar D 1 lijkt mij de enige mogelijke hint, maar een echte verwijzing naar de mol zie ik dan wel nog niet. Omdat een koningin foutief staat op D1 (Deen) is Stine meteen de mol? 

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #253 Gepost op: 27-01-2018, 14:10:41 »
Zo is het Hulpmol. Leuk dat iedereen verder gaat zoeken, maar D 1 lijkt mij de enige mogelijke hint, maar een echte verwijzing naar de mol zie ik dan wel nog niet. Omdat een koningin foutief staat op D1 (Deen) is Stine meteen de mol? 

Eerlijk ben ik zelfs daar sceptisch over. Ik vind het een heel leuk woordspelletje dat het net op D-EEN misloopt, maar de korte verschijningsduur en de aanname van extra kennis (over het schaakspel) maakt hem voor een zaterdag avond toch al iets geavanceerder om te vinden.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #254 Gepost op: 27-01-2018, 14:12:39 »
Had ik al gezegd dat er naast een enorme hoeveel kruizen, er minstens net zoveel bogen in de eerste drie afleveringen voorkomen? Ik weet helaas niet hoe ik snel een compilatie van veel screenshots kan maken, dus ik plaats er hier een paar. Maar als ik kruizen en bogen combineer tot een hint die makkelijk aan het publiek te verkopen is, kom ik uit bij sterrenbeelden. Ik heb er ook even het shot van twee 'weimannen' tussen geplakt. ::tandpastasmiley::



Einde van aflevering 1: Art komt aanlopen. Bogen achter zich, kruizen naast zich.



En dit is het allereerste shot uit de leader. Letterlijk 'Zon in Boogschutter.'



Ik zit natuurlijk in een tunnel, dus ik begrijp dat dit waarschijnlijk vooral voor mij duidelijke aanwijzingen zijn. Maar dit lijken mij gewoon hints naar het sterrenbeeld van de mol.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #255 Gepost op: 27-01-2018, 14:13:57 »
Omdat een koningin foutief staat op D1 (Deen) is Stine meteen de mol? 

Niet zonder meer, maar je kan van D-een niet plotseling N-ederlandse maken, of N-ederlander.

Vandaar dat deze hint (als het een hint is zoals de makers die hebben bedacht) wel richting Stine kan wijzen, maar bijvoorbeeld niet naar Loes of Simone of Olcay.




Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #256 Gepost op: 27-01-2018, 14:17:33 »
Vandaar dat deze hint (als het een hint is zoals de makers die hebben bedacht) wel richting Stine kan wijzen, maar bijvoorbeeld niet naar Loes of Simone of Olcay.
Als er iets is met dat schaakbord is dit werkelijk volgens mij (zoals al eerder vermeld) de enig mogelijke hint die in aflevering 10 als logisch kan worden uitgelegd aan het grote publiek... (al is Stine eigenlijk Deense en geen Deen, maar dat terzijde)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #257 Gepost op: 27-01-2018, 21:37:24 »
En toen zat Jan op een groot schaakbord voor de test te leren. Verdorie. ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 27-01-2018, 23:44:19 door Heinz »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #258 Gepost op: 27-01-2018, 21:57:30 »
En toen zat Jan op een groot schaakbord voor de test te leren. Verdorie. ::rofl::

Met schattige ananassokjes aan.
En dat molboekje...   ::oink::  ::rofl::

Offline Mollaria82

  • Forumlid
Re: [HINT] Schaakhint
« Reactie #259 Gepost op: 27-01-2018, 22:20:17 »
En een tekst op de muur die volop in beeld werd gebracht waar het woord King in zat