Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173147 keer)

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #20 Gepost op: 10-03-2019, 11:21:46 »
Wat ik zoals velen mistte, was de uitleg voor het doen van een opdracht. Een groepsverdeling hoeft van mij niet altijd. Ik denk dat het programma zo ver gevorderd is dat het snel duidelijk wordt wie de Mol is. Ik vind overigens dat we nog best wat beslissingsmomenten hebben gezien Op Treden, Links/Rechts, Jenga, Lingo. Achteraf meer dan logisch.

Ik had het wel fijner gevonden als er meer uitleg bij sommige opdrachten ten sprake was gekomen. Min of meer was na een aflevering of twee pas duidelijk en In het vizier snap ik nog steeds niet helemaal  ::rofl::

Ik miste ook een beetje Colombia. Colombia heeft veel meer te bieden dan alleen maar mooie beelden denk ik. Het lijkt mij zelf erg leuk om opdrachten te zien waarin het land meer tot zijn recht komt en niet alleen de prachtige omgeving van dat land. De vlag uithangen was super leuk! Past perfect bij het land en de locals worden erbij betrokken. Ook de dansopdracht en bananenopdracht waren leuke voorbeelden die je bijvoorbeeld niet zo makkelijk in Georgië kan doen.

Maar Steentje bijdragen, Jenga, Getouwtrek, vind ik wat mindere opdrachten omdat ze eigenlijk niks met het land te maken hebben.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2019, 11:26:05 »
+:

Nieuwe presentator. Wel zou ik Rik nog drie seizoen geven en dan bedenken welke vrouw het over kan nemen.

Leuke kanidaten. Mooie beelden.
Het idee van de nieuwe jokers.

Geen terug spoelen. De puzzel was leuk.

Minder:

Leuke dans opdracht in aflevering 1 met de locals, des te jammer dat er naast het was ophangen niet nog iets met mensen aldaar is gedaan.

Motor opdracht en Drone sloeg nergens op.

Geen extra opdracht in aflevering 9.

Aflevering 10 meer mol acties. Die die extra minuten van die paar filmpjes hadden in de aflevering gemogen.

Miste de onthulling in Columbia. Na foto had ik liever gezien dat Merel daarin na voren stapte. Zelfde geld voor de winnaar.

Volgend jaar nieuwe locatie voor Live finalen.

----

Leuke opdrachten voor volgend jaar:

Woordspel met de locals, miste ik wel dit jaar.

Joker dammen 3x2. Eerste keer meteen in aflevering 1. Uiteraard met 1 vrijstelling, 1 zwarte vrijstelling, Niks, 500 in de pot, 500 uit de pot en je scherm zien. En de joker mag niet open worden gemaakt waar de ander bij zijn. Uiteraard moeten er eerst jokers verdiend kunnen worden naast aantal standaard jokers en vertellen de kanidaten dat de jokers belangrijk kunnen zijn voor later spel. Dilemma dilemma.

Land: Suriname

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #22 Gepost op: 10-03-2019, 11:36:26 »
Veel is al hier boven mij gezegd. Ik vond het een teleurstellend seizoen. Het land leek vooraf een prachtige locatie voor de Mol. Maar geen enkel moment kwam dat typisch mysterieuze gevoel van de Mol bovendrijven. Misschien lag het aan de hoge temperaturen. De opdrachten zorgden evenmin voor dat wauwgevoel. Erg jammer dat de Mol dan ook nog eens de grootgeldverdiener blijkt te zijn.

Ik kijk nu toch wat minder uit naar het volgende seizoen. Punten van verbeteringen zijn al gegeven. Ikzelf hoop vooral op een nostalgisch seizoen met onbekenden. Maar ik ben bang dat de programmamakers vooral blijven inzetten op de jonge kijkersdoelgroep. Misschien moeten we accepteren dat het programma niet meer voor ons gemaakt wordt.
🜃

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #23 Gepost op: 10-03-2019, 12:07:36 »
Om eerlijk te zijn haak ik na dit seizoen helemaal af. Misschien heb ik te veel series gezien, misschien word ik een ouwe zeurdoos, maar ik beleef er gewoon niet zo veel plezier meer aan als vroeger.

Belangrijkste oorzaken zijn dat de essentie van het spel m.i. steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Kandidaten gaan meer mollen en de mol brengt geld binnen om niet verdacht te worden. In de montage wordt dit zodanig uitvergroot dat je eigenlijk niet meer kunt achterhalen wie de mol is door alleen naar het programma te kijken. Merel had best leuke molacties maar bracht m.i. te vaak geld in de pot terwijl dit niet nodig was. Ook neemt het aantal opdrachten toe waarvan je je af kunt vragen of het überhaupt haalbaar is, ook al zat er geen mol in het spel. Er zitten ook steeds meer opdrachten in die niet om geld gaan maar om jokers of vrijstellingen. Al met al heb ik het idee dat de zeer lage pot meer de verdienste is van de productie dan van de mol.

Als zij inderdaad de envelop met twee rode schermen heeft gepakt op aanwijzing van de productie, omdat er twee uit moesten, dan is voor mij de lol er wel af. Ook Niels de finalevrijstelling geven omdat hij haar niet verdacht, is voor mij zó niet volgens het idee van WIDM dat ik daar echt op afknap. Als ik series wil zien waar de beste kandidaat eruit gestemd wordt kijk ik wel naar Expeditie Robinson of naar The big escape. WIDM vond ik altijd juist zo'n fijne serie omdat het Fair Play was.

Kortom, ik ben er wel klaar mee. Ik hoop van harte dat jullie de komende jaren nog heel veel plezier beleven aan het programma. Sowieso zal ik nog wel kijken, want inmiddels is zoonlief ook een molloot eerste klas. Die is opgegroeid met het nieuwe format, dus die heeft geen last van al die nostalgische gevoelens van 'zoals het vroeger was'.  ;D

Veel plezier allemaal!  ::bravo:: ::joehoe::
Dit is precies hoe ik er ook over denk. Als de regisseur zelf al toegeeft dat hij het ook niet vond wat hij ervan had verwacht, dan snap ik echt niet dat hier door sommigen alleen maar lovende woorden worden geschreven. Ik vermoed dat deze vooral komen van jonge kijkers die de betere oudere seizoenen niet gezien hebben.
Dat het een teleurstellend seizoen was blijkt ook wel uit de vele verbeterpunten die hier (zeer terecht) zijn aangedragen. Hopelijk gaat de redactie hiermee aan de slag en krijgen we weer een programma terug zoals het bedoeld is: waanzinnig gaaf!!!

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #24 Gepost op: 10-03-2019, 12:17:18 »
Om allerlei redenen is dit seizoen voor mij het minst na seizoen 12. Vind ik dat erg? Nee, hoor, totaal niet. Ik proefde gisteren een hoop verontwaardiging op het forum, maar door een minder seizoen ga ik andere seizoenen juist nog meer waarderen. De twee voorgaande seizoenen vond ik van een behoorlijk hoog niveau. Het kan niet altijd feest zijn.

Ik kan mij vinden in veel van de plus- en minpunten die BartezDamon heeft opgesomd. Het lijkt erop dat de makers tegenwoordig liever wat minder gelaagde opdrachten willen, misschien om tegemoet te komen aan de jongere kijker? Ik hoop dat volgend jaar toch wat meer afwisseling te zien is in de moeilijkheidsgraad van de opdrachten. Dat hoeven geen grote ingrepen te zijn. Zo zouden een of meer suggesties van Derrudi de opdracht Ten val brengen voor mij gelijk al een stuk interessanter maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat een aankomend seizoen prachtig zal zijn, voor beginnende kijkers én voor doorgewinterde molloten!

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2019, 12:20:11 »
Hebben hier weer met plezier gekeken en ik vond de kandidaten erg leuk, Merel een heel leuke Mol als persoon en met haar bravado en hele eigen persoonlijkheid. Maar toch wel kritiek op de opdrachten dit seizoen en het feit dat er zoveel geld weer weggespeeld werd soms en dat er zoveel alles of niets geldopdrachten waren. De historisch lage pot is NIET aan Merel toe te schrijven, zij verdiende soms echt onnodig veel. Al ben ik tegelijkertijd ook blij dat het niet al in aflevering 6 zo klaar als een klontje was. En begrijp ik dat de mol soms kandidaats moet zijn en uit de wind moet blijven. Maar meer verdienen dan een segment van de kandidaten? Hmm..

Ik hoop dat in komende seizoenen meerlagige opdrachten worden bedacht. Meer zenuwslopende opdrachten zoals ze vaak op Vier hebben, want die zijn bijna altijd interessant op meer vlakken dan één oppervlakkige laag. Waardoor je op verschillende manieren kunt kijken en zoeken en waardoor de kandidaten ook écht getest worden in zowel taktisch als strategisch als moreel soms zelfs opzicht. Dit kunnen technisch heel eenvoudige opdrachten zijn soms. Dat zal echt meer spanning brengen want ik vond deze groep kandidaten ook echt geweldig leuk dit jaar. Maar de opdrachten waren vaak te vlak.

Nu zochten we de mol door te kijken naar wie op de strategische posities aandrong en wie uit de wind werd gehouden door de productie. Dat mag ook wel eens anders; als je van iedereen verdachte acties laat zien zonder één persoon meer te ontzien, dan ontstaat al meer spanning. Ik snap verder wel dat sommige geplande molacties ook vallen of staan bij de groep en het moment en dat er bij improvisatie ook dingen mis kunnen gaan. Merel, te gekke meid en goed gedaan.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2019, 12:24:51 »
Lieve mensen, feedback betekent niet alleen maar negatieve feedback hè? Ik zou het persoonlijk fijn vinden om hier ook te lezen wat iedereen is opgevallen dit jaar in positieve zin.

Positief vond ik:
- De beelden van het land. Prachtig, ik hou van de dronebeelden en de opdrachten met de locals
- Geen sluitende hints. Heerlijk zo dat hints steeds minder belangrijk lijken te worden
- De podcast van Annemieke  ::bravo:: zo'n blik achter de schermen is erg leuk. Leuk gepresenteerd ook
- Ook heb ik de youtubers voor het eerst dit jaar wat meer gevolgd. Klaas en Wouter vooral maar ook een aantal wat minder bekende. Erg leuk!
- De overall sfeer in de groep vond ik geweldig dit jaar. Mooi in beeld gebracht ook, niet alleen beelden van de opdrachten maar ook van de groep.
- Ik vond er echt sterke opdrachten in zitten, mijn favorieten: min of meer, geld oogsten en vlag uithangen
- De nieuwe presentator

Ruimte voor verbetering:
- moltalk, hoewel ik altijd geniet van Chris en zijn twitterboard vond ik Margriet haar deel tenenkrommend, te weinig tijd om kandidaten uit te laten spreken  ??? Tijd voor een hele nieuwe draai aan moltalk wat mij betreft. Waarin de presentatoren en oud kandidaten/mollen wat minder op de voorgrond staan en er wat meer gespeurd gaat worden.
- Ik ben voor meer zendtijd van alles rondom widm, met deze kijkcijfers moet dat toch lukken? Moltalk een kwartiertje langer, ook de opdrachten in de uitzending zelf zou ik meer van willen zien maar ook in aflevering 10 zou ik veel meer molacties willen zien. Naast de mol mogen de kandidaten ook veel meer aan het woord komen.
- Sommige opdrachten vond ik echt niet leuk, het kwam deels door de gebrekkige uitleg, dat er wéér alles of niets verdiend kon worden bijvoorbeeld vuurproef had een kippenvel opdracht kunnen worden maar kwam niet zo uit de verf en ook de ten val brengen en roulette vond ik een element missen.
- Een mol die het meeste geld binnenbrengt, die 'toevallig' een joker splijt met een groene vrijstelling, 'toevallig' de 2 rode schermen trekt, en Niels de finale vrijstelling cadeau doet maakte het voor mij een minder sterk seizoen. Terwijl Merel zo veel lef en humor had.

Er blijft altijd wat te klagen, ik denk dat niet alleen voor mij maar voor het grootste deel van de forummers widm het favoriete programma op de Nederlandse televisie is  ::bravo:: complimenten voor alle makers
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 12:32:21 door suuuus »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #27 Gepost op: 10-03-2019, 12:26:10 »
Ik kan me onmogelijk voorstellen hoeveel tijd en werk er kruipt in het voorbereiden en maken van een seizoen van WIDM. Na het selecteren van een kandidaatland proberen om alle vergunningen en toelatingen te regelen, geschikte locaties vinden, dan proberen om 10 mensen met een drukke agenda bereid te vinden om 3 weekjes mee te gaan en als je daar bent 3 weken lang een hele logistieke puzzel oplossen.

Voor dat heb ik toch wel oneindig veel respect.

Toch moet het me van het hart dat er veel zaken zijn die beter konden dit jaar.

De leaderhint

Ik vraag consequent al jaren om een hint die één grote puzzel blijkt waarbij iedere week een deel van de puzzel kan opgelost worden en je dichter brengt bij de identiteit van de Mol. Ik denk maar terug aan de tweets van de Mol uit 2015 die "onschuldig" spelden (wat pas na aflevering 6 echt duidelijk werd) of de achterkanten van het molgeld uit 2016 (die dan helaas wel gebaseerd waren op een foto die van het internet gehaald kon worden).
Dat idee van hints vind ik echt leuk en mogen van mij ook jaarlijks terug komen.

Ik had dus ook enorm hoge verwachtingen in aflevering 2 toen duidelijk werd dat er iets gebeurde met die leader.

Deels werden die ingelost natuurlijk omdat er een boodschap verscheen die startte met "MOL IS" (wat hier na aflevering 6 mooi ontdekt werd al). Wat toen mis ging is dat ook de executie op de daken vervangen werd. Dat maakt de hint toch minder perfect, want het bracht een "Molvisie"-theorie tot leven. Als je dan toch 8 letters moet krijgen in Colombia, doe dan "Topo es IV".

Dus het lettergedeelte van de hint beviel me nog wel, maar ik ben dan wel teleurgesteld over de het grafische aspect van de hint. Uiteindelijk maakte het voor "MOL IS IV" niet uit door wat je die beelden van de opdrachten verving. Nu kregen we heel duidelijk een puzzel te zien die in elkaar gezet moest worden, maar uiteindelijk konden we er enkel het rechtse deel mee maken waar de Mol niet opstond. Het geld voor de artiest en de puzzelstukken had de productie dus wel kunnen sparen en in ruil hadden ze andere beelden ter vervanging van de opdracht kunnen nemen.

Executies

Twee belangrijke puntjes hier.

Na de eerste executie was ik best wel enthousiast over hoe de test gemonteerd werd in de executie. Het maakte het hele stukje tv minder monotoon. De afleveringen daarna was het toch weer als vanouds al die kandidaten die aan één stuk door wat vertellen terwijl we hen achter een computer zien zitten. Daarna dan een keten van schermen.
Ik vond de mix tussen beiden wel leuk in aflevering 1.

Tweede puntje is al die afleveringen zonder afvaller. Dat er niemand in aflevering 1 afvalt, vind ik prima. Beetje barmhartigheid voor die mensen die naar het andere eind van de wereld vliegen en mogelijk in die eerste 3 opdrachten wat pech hadden op een foute positie te staan en zo de Mol niet te zien.
Maar afleveringen 3 en 6 gaven me toch een slecht gevoel.

Zeker de "cliff hanger" van aflevering 3 was onnodig. We hebben het in het spoiler topic proberen te houden, maar uiteindelijk was gewoon algemeen geweten dat Nikkie vervroegd naar huis moest. Dat dan net bij haar exit er gekozen werd om de afvaller pas in de volgende uitzending te geven, gaf absoluut geen extra spanning. Het begin van aflevering 4 was meer een "Let's get it over with"-gevoel.

Dat er gekozen werd voor een scenario zonder afvaller in aflevering 6 vind ik ook weer jammer. Dat kan natuurlijk allemaal gedaan worden met de bedoeling om meer verwarring te zaaien voor een extra aflevering door verdachte kandidaten er in te houden, maar het frustreert me toch net iets meer dat je zo'n aflevering 6 nog eindigt met 6 kandidaten. Het mag best wel gewoon één afvaller per aflevering zijn vanaf aflevering 2 voor mij.

"Ja, maar dan hadden we de twist met de 2 rode schermen niet gehad." Akkoord, maar het is geen twist als een groot deel van dit forum voorspelde dat het zou gebeuren. In aflevering 7 was ik niet verbaasd dat er plots een optie voor 2 rode schermen was en dat die dan in het spel kwam (zonder zelfs te denken dat de Mol die optie in het spel moest brengen).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #28 Gepost op: 10-03-2019, 12:26:28 »
De opdrachten

2.1 Ver tellen: De onduidelijkheid van de meeste vragen heeft meer te maken met het grotendeels mislukken van deze opdracht. We hebben hier zelf discussies gevoerd over de interpretatie van de taalvraag en de slaapvraag. Wat in een groep met 8 gestresseerde kandidaten dus helemaal mis zal gaan.
Verder waren er ook onhaalbare vragen. Uiteraard vult iedereen zelf zijn lijst in, maar je eigen score voor humor of je hoedenmaat bleek geen parate kennis te zijn (wat je al kon denken).

3.1 Vlag uithangen: Opdrachten met de lokale bevolking leveren natuurlijk leuke plaatjes op, maar deze opdracht gaat je natuurlijk weinig informatie verschaffen over wie de Mol is. Verschillende camera's volgen 7 kandidaten die wat huizen in en uit gaan met kledij, maar intenties zijn hier niet echt af te leiden.

3.2 Stapelgek: Die €2000 aan het begin is een leuke toevoeging om de groep te dwingen van 9 naar 8 kandidaten te stappen, maar uiteindelijk was deze opdracht er eentje waar geld geen centrale rol had. We zien kandidaten heel voorzichtig blokjes uit een toren nemen, maar daar hangen geen (on)molse acties aan vast.

4.2 Serenade: Deze opdracht werd last minute toegevoegd heb ik begrepen en ik snap dus dat ze niet superfantastisch uitgewerkt kon worden. Toch zegt het iets over de denkwijze van de opdrachtbedenkers als ze besluiten om er een alles of niets opdracht van te maken. Dat geeft toch ergens aan dat er bewust of onbewust vooral door de productie geprobeerd wordt om niet te veel geld in die pot te krijgen.
Zoals eerder aangehaald had deze opdracht makkelijk voor een bedrag per balkon gespeeld kunnen worden. Dan kan de Mol in ieder geval niet zoals nu als tactiek nemen om gewoon aan het einde fout te gaan staan.

7.2 Roulette: Het gratuite pot-leegtrek-momentje van dit seizoen. Ook daar hebben we veel over gezegd en geschreven, want deze opdracht was gemaakt om geld uit de pot te halen. Als je als kandidaat de keuze hebt tussen een magere €250 of een envelop met kans op jokers, dan zou je dom zijn om €250 te nemen. Ook al omdat het je meteen kandidaat-Mol af maakt. Je streept jezelf weg voor anderen, maar kan zelf niemand wegstrepen. Kandidaat en Mol hebben hier dus hetzelfde doel: Neem een envelop en laat het geld liggen. Dan kan je enkel speculeren dat de Mol weet welke envelop hij moet pakken, maar dat leidde er uiteindelijk toe dat het in zekere zin toch nog altijd iedereen kon zijn.

7.3 Geld oogsten: Zeker weer leuk om te zien hoe ze op zo'n bananenplantage te werk gaan. Educatief was het wel. Alleen werd deze opdracht veel te kort in beeld gebracht en was het moeilijk om echt overzicht te krijgen wie wat aan het doen was. Voor de kijker thuis is het vooral een chaotische 10 minuten.
Verder vind ik het ook jammer dat het geld dan aan trossen hing van een specifieke kleur. Kandidaten werken zich dan helemaal uit de naad om al die trossen te slepen, maar eigenlijk deden maar 12 van de 48 (?) trossen er echt toe. Ook hier dan weer liever een bedrag gebaseerd op de prestatie. Laat ons zeggen €50/tros in het goede kamp.

8.1 Vuurproef: Ik heb ook hier twijfels of deze opdracht überhaupt haalbaar was. Zelfs met een perfect uitgevoerde tactiek waarbij iedereen elkaar controleert, leek het me niet mogelijk hier geld binnen te halen. Het is zo'n onoverzichtelijk speelveld met veel van die paaltjes. Dat het uiteindelijke bedrag niet in de buurt lag van gewenste bedrag toont ook aan dat het gewoon onbegonnen werk was.
De opdracht leek me dan ook vooral gemaakt voor de mooie beelden met de fakkels.

8.2 In het vizier: Ook deze opdracht leek me vooral gemaakt om de kandidaten met die drone te laten spelen, want de inhoud leek ook hier niet zo goed uitgewerkt. Vooral de rol van de motorrijders werd niet goed uitgedacht en ook niet goed uitgelegd. Zo zouden ze geld mogen afnemen van de kandidaten, maar hoe zien we dat dan precies? Niels aanrijden en dan €250 uit zijn ontspannen hand nemen terwijl hij over de grond ligt te kermen?
Wat meer duidelijkheid over hun rol had geholpen.

8.3 Ten val brengen: Dit was een heel slechte opdracht om een finalevrijstelling aan te verbinden. Hoe je het wendt of keert: De finalevrijstelling verdiende je niet zelf, maar werd je door iemand anders aangereikt. Of Merel nu even een black out had of niet, eender wie die vrijstelling had gekregen had ze niet zelf verdiend.
Dat nu net de Mol diegene is die die vrijstelling gegeven heeft aan een kandidaat maakt voor mij de uitkomst ook erg bitter. Brengt ons terug naar tijden waar Mol Patrick bepaalde wie er mocht winnen.

9.2 Doordraaien: Op zich een heel leuke opdracht, maar heeft niets majestueus. Als allerlaatste opdracht mag het dan wel voor één keer eens met mooie beelden zijn.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #29 Gepost op: 10-03-2019, 12:26:56 »
De kandidatengroep

De kandidatengroep leek het zoals altijd weer enorm naar hun zin te hebben, wat ik erg leuk vind voor die mensen, maar ik ben wel klaar met al die nepmollende BN'ers die proberen op die manier hun verblijf te verlengen om hun naamsbekendheid te verhogen.

Vooral Jamie stoorde me op dat vlak.

Ik zou echt graag zien dat er met een selectieprocedure een groep van 10 onbekende Nederlanders op reis gestuurd wordt die er niet om geven hoe vaak ze op tv komen, maar gewoon dat spel willen winnen.
Uitspraken van Niels genre "Ach, we hebben toch lol gehad" nadat er weer geen geld verdiend werd, storen me echt.
Dan heb ik liever dat er bij het niet verdienen van geld ruzie gemaakt wordt zoals in De Mol 6.

De presentator

Edit: Ik mag natuurlijk het eerste seizoen van Rik niet vergeten te vermelden.
Ik vond dat hij het heel goed deed. Ik was sowieso wel klaar met die venijnige  ::art:: om de kandidaten een beetje belachelijk te maken, dus een minder aanwezige, serene presentator deed echt deugd.
Ik ben benieuwd hoe hij zich volgend jaar ontwikkelt.

Ontknoping

De manier waarop aflevering 9 en vooral aflevering 10 georganiseerd werden, liet voor mij weer te wensen over.

We weten ondertussen dat we na aflevering 9 niets meer krijgen van informatie en dat die laatste 10 minuten van die aflevering eigenlijk geskipt kunnen worden. Dat de presentator (of dat nu Art of Rik is) daar dan nog 5 minuten een monoloog staat te geven voert dus eigenlijk de spanning niet meer op. Iedereen heeft zijn Mol en hoort nog eens waarom je tunnel gerechtvaardigd is, maar de tijden dat iemand "niet de verliezer" is na aflevering 9, zijn voorbij.

Dat maakt ook dat in aflevering 10 nu op een uurtje werkelijk alles moet samenkomen: Al die afvallers moeten hun ervaringen delen en terugblikken. Mogelijk moeten die nog eens zeggen wie ze nu denken dat het is. We moeten die hele monoloog van Rik nog eens aanhoren. Ondertussen roepen die mensen op dat plein er wat namen van finalisten doorheen (wat, als je er goed over nadenkt, heel idioot is omdat de uitkomst toch vast staat en het niet uitmaakt hoe luid een bepaalde naam weerklinkt). Dat zorgt dus weer voor wat vertraging.
Uiteindelijk krijgen we de ontknoping dan rond 20u50 en tegen dat presentator en finalisten goed en wel neerzitten in Vondel CS hebben we nog 40 minuten over.

Ook die finalisten moeten dan nu nog hun persoonlijke ervaringen delen en uiteindelijk zitten we met 30 minuten aan molacties (gelukkig komen die hints nu in een tekstje online).

Die selectie aan molacties is dan eigenlijk een weinig flatteus allegaartje voor de Mol. 10 van de 26 opdrachten worden er uit genomen en daarbij zit dan nog een Jenga-opdracht waar niet op het gelddeel in het begin gefocust werd, maar op een Mol die keer op keer een blokje tegen haar hoofd houdt. Dat zijn (eerlijk toegegeven) leuke beelden, maar dat mag van mij ook in een filmpje online gegooid worden en geruild worden voor een andere geldverslindende actie.

Ik heb het gevoel dat gisteren Merel helemaal niet zo goed werd neergezet als ze misschien eigenlijk wel was gewoon omdat ze zo weinig opdrachten lieten zien uiteindelijk.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 12:37:58 door Hulpmol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #30 Gepost op: 10-03-2019, 12:27:04 »
De beeldvorming door de productie

Dit laatste punt houdt veel verband met het voorgaande. In die zin dat de productie te veel zijn best doet om de realiteit te veranderen in een totaal ander verhaal.

Om verder te gaan op wat we in aflevering 10 zagen:
- Sarah bleek Merel te gaan verdenken in aflevering 1 na het wisselen van kamp bij de stemming. Dat Sarah dat in beeld opmerkte, werd er gisteren uitgeknipt om een beeld op te hangen dat Merel dat slim gespeeld had, terwijl ze daar eigenlijk een winnaar bepaald heeft om het zo even heel overdreven te stellen.
- Sommige molacties werden ook echt aangedikt. Merel haalde in 20 minuten maar 1 vrijstelling uit het water, Merel heeft geen €1500 aan de pot gekost in de laseropdracht, de Serenade opdracht was hoe dan ook mislukt, bij de links/rechts opdracht heeft ze de pot geen geld gekost, maar heeft ze er zelfs meer geld ingestoken en de vuurproef opdracht was sowieso onhaalbaar.
Dit alles is niet de schuld van Merel zelf voor alle duidelijkheid, maar is altijd te wijten aan omstandigheden waar ze geen vat op heeft. Mij gaat het er dan ook om dat je ook niet doet alsof haar acties daar meer invloed hadden dan ze uiteindelijk hadden, want
- De laagste pot in de geschiedenis van WIDM is niet de Mol zijn verdienste. Die lage pot werd in de hand gewerkt door de productie. Rik merkte gisteren op dat er €47 000 verdiend kon worden. Als je dan met een pot zit van €12150 (waar dan bij de roulette €2000 uit moest) dan vind ik meer dan 1/4 helemaal niet zo slecht verdiend als men wil laten voorstellen.
Vorig jaar kon er €5000 verdiend worden door te ziplinen en kon Ruben nog €2500 meegraaien voor de finaletest. Dat is absurd veel geld vergeleken met dit jaar. Dit jaar werden haalbare opdrachten zoals het salsadansen voor €1000 gespeeld, terwijl de echte kleppers als de laseropdracht (€3500), de wachtkamer (€2500), steentje bijdragen (€2500) of koffiepedia (€2000) door hun aard nooit voor een volledig verdiend bedrag zouden zorgen.
Er was dus ook wel gewoon moeilijk om die pot de hoogte in te krijgen rekening houdend met het feit dat er een Mol met voorkennis zit.

Als laatste dan nog een puntje van kritiek op dat hele monteren. We moeten natuurlijk niet alles te zien krijgen en de Mol moet niet vol in beeld zijn tijdens het mollen. Maar het zou wel zo fijn zijn als er niet een bepaalde werkelijkheid gecreëerd wordt die er niet is.
- Zo werd op de brug 2 keer dezelfde kist open gemaakt door Colombianen
- In de pop ups bij het fietsen zat een ander scherm dan hetgeen te lezen was op de achterkant van een fiets
- Er waren vermoedelijk 8 rondes in de wachtkamer en geen 5 (wat toch een verschil maakt als je wil uitpluizen welke opties de kandidaten hadden).
- Probeer geen mensen verdacht te maken op die balkonnetjes door een ander bordje te tonen dan datgene wat ook echt op hun balkon staat.
- ...

Hou het gewoon bij de feiten, want dit spel heeft toch als effect dat kijkers altijd hun eigen werkelijkheid maken. Dan hoef je dat zelf niet te doen.


Als afsluiter wil ik zeggen dat dit dus absoluut niet bedoeld is om alles en iedereen af te kraken (zie ook het begin van mijn eerste post), maar dat ik hoop dat enkele van deze punten gewoon opgepikt worden en ervoor zorgen dat seizoen 20 een fantastisch jubileumseizoen wordt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #31 Gepost op: 10-03-2019, 12:28:32 »
Ik vond het een mooi seizoen. Mooie beelden, leuke opdrachten. Wat me al een tijd stoort is dat de kandidaten tussendoor zoveel commentaar leveren, dat mag wel minder. Vooral als je drie keer hoort wat de bedoeling is, waar is dat voor nodig?
Een ander puntje is de losse eindjes die niet worden uitgelegd. Waarom pakte Sarah haar naambordje? Welke hints in de omgeving waren echte hints?

Dat het ons molloten moeilijk wordt gemaakt, kan ik wel waarderen, je moet nu op alles letten, dat je op het eind nog twijfelt tussen twee, vind ik een opsteker voor de makers.

Het is natuurlijk niet goed dat zo’n foto uit het vliegtuig uitlekt. Waarom geen vermomming in het vliegtuig? Gewoon tot dat iedereen thuis is, alles in het werk stellen om herkenning van finalisten te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 12:33:51 door Run »

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #32 Gepost op: 10-03-2019, 12:36:17 »
Ik vond het hele leuke kandidaten en een toffe mol!
Ik miste de wat diepgaandere psychologische dilemma's. Opdrachten bleven allemaal wat eenduidig en aan de oppervlakte. En toch soms erg onduidelijk voor de kijker. Ook houd ik veel meer van strategie dan toeval.
De tuktuk-opdracht vond ik, juist na de molbiecht te horen, heel jammer. Niet van Merel, maar de hele opzet. Heel raar om 2 enveloppen absurd veel meer geld te geven en de mol vertellen welke dat zijn. Mol halveert dat en haalt maar het is dan nog steeds de grootste envelop. Dit heeft helemaal niks meer met het spel te maken. De kandidaten speelden hier volledig voor jandoedel mee en hadden geen enkele kans geld in te brengen.

Nog een algemene opmerking: prima als er soms ook een productiehulpje nodig is. Maar als dit niks met de pot te maken heeft, vraag dan soms ook een kandidaat, zodat dit soort dingen ons niet naar de mol leiden, onnodig en jammer.

Verder heus wel genoten, maar kwam dit jaar niet bij het vertrouwde molgevoel.

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #33 Gepost op: 10-03-2019, 12:39:46 »
O en dit vragen we al jaaaaaren: please achteraf nog een uitvoeriger verklaring van de mol bij elke opdracht. Vond t zo leuk dat niels en merel fanatiek gingen nabespreken, graag veel meer van dat. Daar kijk je toch voor, dat het mysterie dat je wordt voorgeschoteld ontrafeld wordt.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #34 Gepost op: 10-03-2019, 12:46:57 »
Mooi overzicht Hulpmol, ben het ook eigenlijk wel eens met alles wat je zegt. Hopelijk pikt de productie je puntjes op en wordt seizoen 20 fantastisch.  ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #35 Gepost op: 10-03-2019, 12:52:23 »
Het meeste van hetgeen ik in gedachte heb, is al besproken.

Ik kan alleen eraan toevoegen dat je het nooit voor iedereen naar de zin kunt maken. Waar de een het bezoek aan het Vondelpark een toegevoegde waarde vindt, ziet een ander dat totaal niet zitten, die ziet liever een spraakmakende opdracht tot in detail uitgespit.


Zelf vind ik het erg leuk om aan het eind van een seizoen als het ware ''deel uit te maken'' van een programma waar je tot dan toe met veel plezier naar hebt zitten kijken. Ik kan me echter voorstellen dat iemand het liefste met een zak chips en iets te drinken thuis op de bank zit.


Misschien, voor de kijkers die het programma nooit eerder hebben gezien, een toelichting, een heel klein beetje terug naar de uitleg zoals Angela dat deed in de oertijd van het programma.

Geoefende kijkers weten het inmiddels wel: vastgeroeste opties als ''twee mollen in het spel'', ''De presentator is de mol'', of ''de mol wint de pot als niemand hem op het spoor is na de laatste test'', ik weet zo gauw niet hoe je dat de beginnende kijker duidelijk moet maken, maar het meest praktisch is om dat gewoon op hun eigen site te doen. Daarmee bedoel ik de website of de veel bezochte facebookpagina. Dan ben je hopelijk voor de rest van het seizoen verlost van dit soort hersenspinsels.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2019, 13:10:44 »
Ik kan me onmogelijk voorstellen hoeveel tijd en werk er kruipt in het voorbereiden en maken van een seizoen van WIDM. Na het selecteren van een kandidaatland proberen om alle vergunningen en toelatingen te regelen, geschikte locaties vinden, dan proberen om 10 mensen met een drukke agenda bereid te vinden om 3 weekjes mee te gaan en als je daar bent 3 weken lang een hele logistieke puzzel oplossen.

Voor dat heb ik toch wel oneindig veel respect.


+1

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #37 Gepost op: 10-03-2019, 13:12:29 »
Hoewel ik het niet met alles eens ben wat Hulpmol schrijft, zit er wel veel in waarvan ik hoop dat de productie het zich ter harte neemt. Maar ik ben bijvoorbeeld niet zo'n voorstander van onbekende Nederlanders, omdat ik vrees voor een Utopia effect. Populair doen is niet voorbehouden aan BN'ers... Laten we er geen discussie van maken, het gaat over feedback.

Ik heb elders al aangegeven dat ik het jammer vind dat de Mol geen effect merkt van hoeveel mensen hem verdenken. Dat maakt zijn acties naar het einde toe steeds minder zinvol. Maak bijvoorbeeld een regel dat er X euro bij de pot komt als de winnaar op de laatste vraag de naam van de Mol invult. Of zelfs ook als de verliezend finalist dat doet. Dan blijft er een stimulans om jezelf uit beeld te houden.

Los van de serie zou ik het wel aardig vinden als er een mogelijkheid is om achteraf veel dieper op de (breed gedragen) mogelijke hints in te gaan. Was de zipline nou een aanwijziging naar de afvaller? Was het opzet dat Merel de vrijstelling-bevattende-joker pakte? Hoe zat het met die dubbele afvallers. En waarom was dat balkon-shot gephotoshopped. Daar zou een programma als Moltalk, desnoods online, best op in kunnen gaan.

Tot slot: leuk hoor al die spin-offs als Moltalk en de Podcast. Ik kijk en luister er op zich graag naar, maar het is duidelijk dat de hand van de productie er achter zit. Op basis van beeldanalyse kwamen mede-molloten er bijvoorbeeld al snel achter dat de executie op de daken niet gelijktijdig was gedraaid. Maar in de Podcast werd er gewoon op doorgegaan alsof dat wel zo was. Of je weerspreekt duidelijk die theorie of je houdt niet de waan in stand. Dan ben je een serieuze toevoeging in de Molwereld.

m0ll0m

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #38 Gepost op: 10-03-2019, 13:34:18 »
Toch moet het me van het hart dat er veel zaken zijn die beter konden dit jaar.
Ik sluit me bijna volledig aan bij de feedback van Hulpmol. Ik kan me daarnaast geen enkel ander programma voorstellen dat zoveel feedback -positief bedoeld- te verstouwen krijgt  ;) We zijn betrokken molloten  ::trots::

Een paar puntjes van feedback van mijn kant die nog niet -genoeg- genoemd zijn:

-Gewaagd en tof dat jullie voor Colombia hebben gekozen! Land met 'een rugzakje'  ::schaam:: Mooie lokaties. Mooi in beeld gebracht.

-driewerf hulde voor de productie en de dronecameramensen die de Medellin-executie hebben gemaakt!

-Ik zou graag minstes 1 opdracht zien van A tot Z in zijn geheel in beeld gebracht zonder montage en ge edit die de boel omgooien achteraf

-Wat mij betreft gooien jullie een paar van de allerbeste opdrachten van de afgelopen 22 jaar in de herhaling. Voor veel van ons zou dat een glimlach van herkenning betekenen, en bestaat er geen onduidelijkheid over de tactiek of strategie van de opdracht.

-Ik kijk met veel plezier naar de opdrachten van het AVROTROS programma The Big Escape (nu tweede seizoen). Daar zitten ontzettend goede (groeps) opdrachten in die thuis heel goed te volgen zijn. De in beeld gebrachte graphics tijdens die opdrachten helpen de kijker te zien wat de kandidaten zien en zo kan er meegepuzzeld worden. WIDM zou echt een voorbeeld kunnen nemen aan dat soort opdrachten.

-Ik heb ook het vermoeden dat er heel veel energie en tijd is gegaan naar het eindmonteren for the sake of mooie plaatjes / mooie aflevering. Ik zou rauwere montage ten behoeve van het beter in beeld brengen van de opdrachten helemaal niet erg vinden, waarbij de opdrachten qua gebeurtenissen / continuity intact blijven.

-tot slot, ik zou het prachtig vinden als de gehele uitstraling van WIDM rauwer zou worden. Minder Glamourreisje van BN'ers in mooie hotels etc.
Maar ruiger, minder luxe, meer ontbering, meer op de proef stellen, meer basic. Veel minder scripten. Ook opdrachten meer basic.

Maar nogmaals, hulde hulde hulde voor wat Rick McC en zijn ploeg allemaal al doen. Blijft het mooiste programma op de Nederlandse televisie!


edit: typo's
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 14:35:21 door Mollem »

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #39 Gepost op: 10-03-2019, 14:00:42 »
Wat moet ik nog aan de analyse van Hulpmol toevoegen?

Maar goed, toch iets. Wat mij het meest stoorde was dat de opdrachten simpel in opzet waren, maar nodeloos ingewikkeld in de uitleg. Ik miste gelaagdheid en misschien af en toe een addertje onder het gras om even de boel wakker te schudden. Ook meer deel van de opdracht goed = klein bedrag ipv alles of niets zou helpen. Ik vond eigenlijk geen opdracht echt memorabel. En meet the mole moet gewoon een standaard opdracht zijn.
Plus een mol die het meest binnenbrengt... Dat verandert de opzet gewoon helemaal.  :-\\

Ook vond ik die leaderhint wat lullig en toch wel verneukeratief met die halve puzzel.

Ik vrees dat als je me over een aantal jaar vraagt 'wat weet je nog van WIDM Colombia?' dat ik dan zeg '#watgaatSinandoen'...

Ik kwam nooit echt helemaal in dit seizoen en vond het ronduit teleurstellend. Ze moeten voor de 20e editie echt wel even een tandje bijschakelen (en even wat meer naar de zuiderburen gluren voor ideeën misschien).
No Milk today???