Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173954 keer)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #100 Gepost op: 11-03-2019, 09:27:53 »
Jullie weten vast of hij hier op het forum zit en/of onder welke naam, maar vond het persoonlijk fijn dat hij het ook even, op een goede manier en niet even hapsnap tussendoor, zei in zijn video. Heel netjes. Ook Felix noemde een paar kritiekpuntjes van hier in zijn video.
Er is hier iemand met de naam WoutervdV, de Wouter van YouTube heet Wouter van de(r) Vaart. Ik weet niet of hij hier komt.
Convans, ik zou het wel jammer vinden als je niet meer meeschrijft. We zaten niet in dezelfde tunnel (allebei verkeerd volgens mij?  ;)), maar als iedereen overal hetzelfde over denkt, wordt dat ook saai. Toch?

Ik ken de verdere situatie niet, maar ik snap het wel dat mensen fanatiek de eigen tunnel verdedigen. Daar heb ik geen moeite mee. Het zorgt er ook voor dat ik meer op Sarah ben gaan letten, wat goed is (al had ik natuurlijk ook wat beter naar de Merel-tunnelaars moeten luisteren  ::rofl::)
Ik kreeg ook diverse berichten dat ik vervelend zou zijn tegen anderen.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2019, 09:32:57 door molE13 »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #101 Gepost op: 11-03-2019, 09:30:54 »
Een laatste puntje met betrekking tot dit forum. Cinner verwoord het zeer knap. Ik vind het eerlijk gezegd schrijnend om waarschuwingen te ontvangen omdat ik een hevige discussie voer. Zonder op de man te spelen en zonder iemand te kwetsen of te beledigen. Elk puntje van kritiek tijdens het seizoen werd direct in de kiem gesmoord door moderators, maar de kritiek was 90% van de tijd opbouwend en er werden ook zeker positieve punten aangehaald.

Eens. Een stevige discussie is wat mij betreft totaal niet sfeerverpestend, mits er niet op de man gespeeld wordt. Het enige waar ik me af en toe aan gestoord heb is het feit dat niet alle tunnelaars in hun waarde werden gelaten door andere posters. Opmerkingen als 'hoe kun je nu nog geloven dat X de mol is?' of 'hoe kan het dat je nog steeds niet ziet dat Y overduidelijk de mol is?' horen wat mij betreft niet op dit forum thuis. Tunnelen is prima, dat doe ik net zo hard als ieder ander. Maar een beetje respect voor andermans mening maakt het plaatsen van bijdragen op dit forum wel zo prettig.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #102 Gepost op: 11-03-2019, 09:32:17 »
Opeens 8000E in een opdracht, en dan kan er ook weer een paar duizend vanaf als je dan bijvoorbeeld kiest voor een hotelkamer ipv een tentje op het strand.

Sinds het programma met BN-ers werkt, zijn dure hotels en luxe resorts schering en inslag en speelt het geld een ondergeschikte rol. Kijk maar eens naar de Vlaamse Mol hoe verfrissend het is als je te maken hebt met gewone mensen, voor wie geld nog echt waarde heeft!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #103 Gepost op: 11-03-2019, 09:33:29 »
Eens. Een stevige discussie is wat mij betreft totaal niet sfeerverpestend, mits er niet op de man gespeeld wordt. Het enige waar ik me af en toe aan gestoord heb is het feit dat niet alle tunnelaars in hun waarde werden gelaten door andere posters. Opmerkingen als 'hoe kun je nu nog geloven dat X de mol is?' of 'hoe kan het dat je nog steeds niet ziet dat Y overduidelijk de mol is?' horen wat mij betreft niet op dit forum thuis. Tunnelen is prima, dat doe ik net zo hard als ieder ander. Maar een beetje respect voor andermans mening maakt het plaatsen van bijdragen op dit forum wel zo prettig.
Ja, of "je luistert niet".

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #104 Gepost op: 11-03-2019, 10:01:45 »
Sinds het programma met BN-ers werkt, zijn dure hotels en luxe resorts schering en inslag en speelt het geld een ondergeschikte rol. Kijk maar eens naar de Vlaamse Mol hoe verfrissend het is als je te maken hebt met gewone mensen, voor wie geld nog echt waarde heeft!
Volgens mij klopt dat van die dure hotels en luxe resorts niet echt. Bij uitzondering misschien? Het zijn vaak hotelletjes waar ik niet zou boeken. Lekker "lux" zonder A/C aan de Caraïbische Zee.  ::)

Ik snap heel goed dat ze hier liever met semi-BN'ers werken die camera's gewend zijn dan met OBN'ers die zelf bekend willen worden. Zag je ook bij ER, dat verschillende van die types TV ambities hadden en hebben. Werd er hier net gedaan of die zo anders waren, maar o.a. Carlos Platier Luna en Dominique Hazeleger zijn net zo publiceitsgeil als de Jamie Trenités en Niels Littooijs.

Laten we a.j.b. niet te naïef doen over OBN'ers die op TV willen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #105 Gepost op: 11-03-2019, 10:24:31 »
[...]hoe verfrissend het is als je te maken hebt met gewone mensen, voor wie geld nog echt waarde heeft!

Hier moet ik even voor WIDM en de kandidaten in de bres springen. Ik zie herhaaldelijk wederom de stelling voorbij komen dat BN'ers zo rijk zijn dat ze het geld niet nodig hebben. Dat lijkt me een onjuiste bewering.

Ik kan natuurlijk in niemands portemonnee kijken, maar ik weet wel dat die claim voor het gros van de WIDM-deelnemers niet opgaat - en zeker voor degenen uit de C- en D-categorie waaruit een deel van de kandidaten tegenwoordig wordt gerekruteerd.

Ik weet persoonlijk van een oud-kandidaat - een acteur/muzikant - dat hij WIDM juist zag als een kans om eindelijk een fijn bedrag binnen te kunnen slepen omdat hij altijd op zwart zaad zat. Hij viel echter halverwege af en liep enkele jaren later letterlijk bij de voedselbank. Nu ging het hier om iemand met een cocaïneverslaving, maar het bewijst toch dat het geld echt niet voor iedereen bijzaak is.

Het idee om voor een goed doel te spelen lijkt me rampzalig. Nog los van het feit dat we om ons hoofd zullen worden geslagen met Giro-555 beelden, kan ik me niet voorstellen dat iemand plezier beleeft aan een scène waarin de mol 1500 euro in zijn onderbroek verstopt terwijl hij in de camera zegt: "Haha, dit geld gaat lekker niet naar de kankerbestrijding!".

Het probleem met BN'ers en geld zit hem ergens anders in. WIDM biedt namelijk de kans op een heel ander kapitaal: aandacht en exposure, die potentieel veel winstgevender zijn dan de pot, die je bovendien nog maar moet zien te winnen. Maar door iedereen als verdachte te worden besproken op televisie, internet en sociale media is een PR-kans van jewelste. De enorme populariteit van WIDM en de buzz eromheen is daarmee zowel het verdienmodel als de dood in de pot voor het programma.

Neem Art. Vóór zijn deelname was hij een enigszins bekende presentator van middelmatige NPO-programma's. Mede door zijn nepmolgedrag raakte hij veelbesproken. Hij was ook nog eens jong en niet onaantrekkelijk, en het volgende jaar presenteerde hij zélf WIDM, om enkele jaren later voor heel veel geld naar een commerciële zender over te kunnen stappen.

Ellie Lust is een ander voorbeeld. Zij was voorheen enkel bekend als pratend hoofd bij Opsporing Verzocht en woordvoerder van een homobelangenorganisatie bij de politie. Zij werd niet zozeer algemeen verdacht, maar viel bij velen positief in de smaak door haar authenticiteit en humor. Welbeschouwd op basis van één woord ('E-thor-di-sci-pli-noh') schoot haar ster omhoog, kreeg ze een TV-contract en moest zelfs weg bij de politie. Of dit een gelukkig einde zal hebben, staat overigens nog te bezien, want haar optreden in de finale van Hunted was bepaald pijnlijk.

Hoe dit probleem op te lossen is, is een moeilijke vraag. Misschien moet er méér geld verdiend kunnen worden (zoals in België), zodat de pot weer werkelijk begeerlijk wordt, ongeacht de financiële situatie van de kandidaten.
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #106 Gepost op: 11-03-2019, 10:45:05 »
Volgens mij klopt dat van die dure hotels en luxe resorts niet echt. Bij uitzondering misschien? Het zijn vaak hotelletjes waar ik niet zou boeken. Lekker "lux" zonder A/C aan de Caraïbische Zee.  ::)

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw standaard ligt ( ;)), maar dat het de kandidaten de afgelopen jaren behoorlijk veel gerieflijker wordt gemaakt dan vroeger, is objectief vast te stellen.

In het eerste BN'er-seizoen (2005) sliepen de finalisten op Bali weliswaar in een tamelijk luxe resort (ik geloof de Ramada Inn), maar in Australië logeerden ze onder meer in een gehuurde blokhut, een gehuurd appartement en in tentjes op het strand. Het comfort tijdens laatstgenoemde nacht hing bovendien af van hoeveel geld ze daarvoor uit de pot over hadden. (Die bejegening leek veel op die van de onbekende kandidaten, zoek in het archief eens op 'Juliens verhaal', relaas van een oud-deelnemer, en huiver).

Het gaat trouwens niet alleen over de accomodaties. Eerder moesten kandidaten hun geld, paspoorten en telefoons inleveren aan het begin van de serie. Er waren restricties aan de hoeveelheid bagage (soms in de vorm van een opdracht), waardoor men soms dagen in dezelfde kleren liep. Er waren opdrachten waarvoor men wakker moest blijven.

Cue 2019: uitgeslapen kandidaten in steeds weer andere frisse setjes worden op het terras van hun viersterrenhotel met uitzicht op een tropische vallei door bedienend personeel van een heerlijk ontbijtje voorzien, terwijl ze op hun telefoon aan het internetten zijn.

Of dat een positieve of negatieve ontwikkeling is, moet ieder voor zichzelf uitmaken. Maar dat de randvoorwaarden voor de kandidaten in de afgelopen 15 jaar gaandeweg veel beter zijn geworden, valt moeilijk te loochenen.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2019, 10:47:07 door Michmol »
Woosie down?

Offline Westerling

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #107 Gepost op: 11-03-2019, 10:54:09 »
Ik heb genoten van dit seizoen! Gevarieerde groep, de Mol via de plaats in opdrachten en afstrepen tòch te ontdekken.
Wat ik zelf heel erg leuk zou vinden is een 11e aflevering waarin we beelden zien van de groep in Colombia, alles wat de Mol heeft geprobeerd om te saboteren, uitleg waarom gekozen werd voor een bepaalde strategie ( geld pakken, geen geld pakken), eigenlijk een beetje een afkick-aflevering.
Een leuke compilatie van grappige momenten, stressmomenten voor de Mol, dat soort dingen. Met natuurlijk commentaar van de Mol. Het is zo leuk om terug te blikken als je weet wie de Mol is. En na al dat gepuzzel en praten met elkaar om opdrachten te doorgronden hebben we dat wel verdiend. 😊

Dat zou ik echt heel erg leuk vinden. Iets meer terugblik, acties, waarom.  Qua kijkers zou het ws. een miljoenenpubliek trekken dus daarvoor hoeven ze het niet  te laten.

We zullen het missen op de zaterdag. In ons gezin altijd heerlijk gezellig Mol kijken. En napraten, alles uipluizen. Zucht, weer een jaar wachten........

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #108 Gepost op: 11-03-2019, 12:03:08 »
Ik had dit zelf niet beter kunnen verwoorden. Mij bekroop soms het gevoel dat dit forum wordt gerund door de redactie van het programma zelf. En net wat je zegt, als je niet zo'n ontzettende liefde voor het programma had dan zou je denken, ze doen maar. Waarom zou ik de moeite nemen om hierop te reageren.

En inderdaad, je mag het hele seizoen positieve dingen bespreken maar als iets gwoon niet goed is, of potentiële mollen niet goed bezigzijn dan is er zo vaak ingegrepen in verder beschaafde discussies hierover tijdens het seizoen. En dan mag kritiek alleen helemaal aan het einde verder worden besproken van moderators. (En zelfs nu is er kritiek op). Alsof niet positief genoeg zijn nu een crime is ofzo. Dit is toch een onafhankelijk forum voor molloten, niet een PR-kanaal voor het programma zelf.

Hier ga ik toch even op reageren. De site wordt bijgehouden door een enhousiaste groep vrijwilligers die zelf ook fan zijn van het programma. Een kritische mening is er altijd wel geweest van een aantal mensen maar twee jaar geleden sloeg het helemaal door. Er werd in aflevering 1 een speciaal kritiektopic gepost na aflevering 1 met drie kantjes aan shit waarom het programma niet goed meer was. Het hele seizoen voerde de negativiteit de boventoon en dat verpestte onzettend de sfeer voor mede-forummers maar ook heel erg voor ons als crew.

De makers lezen hier mee, we hebben zelfs een (ondertussen) jaarlijkse chat. Maar als iedereen hier het hele seizoen lang maar blijft roepen hoe slecht het wel niet is dan snap ik dat ze een keertje denken van, hey zoek het even lekker uit.

Dat betekent ook niet dat we geen kritiek mogen hebben op het programma, daarom hebben we dit topic ook en zijn er ook mensen vanuit onze crew die hier een kritische blik delen. Maar sommige mensen willen hier een heel seizoen lang het programma afzeiken en dat vind ik gewoon respectloos naar de makers en hoort hier op een fanforum niet thuis.

De moderatoren doen ontzettend hun best om het iedereen naar hun zin te maken hier en dat zal niet altijd voor iedereen lukken, maar ook hier zou ik het een stuk respectvoller vinden om een open houding aan te nemen en te bedenken dat het geven en nemen is. In plaats van hier met een groepje tegen hun benen aan te gaan schoppen ::niet-ok::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #109 Gepost op: 11-03-2019, 12:20:23 »
Het probleem met BN'ers en geld zit hem ergens anders in. WIDM biedt namelijk de kans op een heel ander kapitaal: aandacht en exposure, die potentieel veel winstgevender zijn dan de pot, die je bovendien nog maar moet zien te winnen. Maar door iedereen als verdachte te worden besproken op televisie, internet en sociale media is een PR-kans van jewelste. De enorme populariteit van WIDM en de buzz eromheen is daarmee zowel het verdienmodel als de dood in de pot voor het programma.
Dit is natuurlijk niet de hoofdreden. Tuurlijk weten kandidaten dat een deelname aan WIDM een carrièreboost kan geven (of denk aan Sinan die er open over is dat hij hoopt meer kijkers voor z'n documentaires te trekken), maar als je niet van het spelletje houdt zullen ze je niet als kandidaat kiezen.
De reden waarom iedereen nepmolt om verder te kunnen komen, is simpelweg omdat WIDM één van de tofste avonturen is die je mee kan maken ;) :D

Van Niels weet ik bijvoorbeeld dat hij niet veel met het televisiewereldje op heeft, maar voor WIDM maakte hij graag een uitzondering :)
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #110 Gepost op: 11-03-2019, 12:21:12 »
Hier ga ik toch even op reageren. De site wordt bijgehouden door een enhousiaste groep vrijwilligers die zelf ook fan zijn van het programma. Een kritische mening is er altijd wel geweest van een aantal mensen maar twee jaar geleden sloeg het helemaal door. Er werd in aflevering 1 een speciaal kritiektopic gepost na aflevering 1 met drie kantjes aan shit waarom het programma niet goed meer was. Het hele seizoen voerde de negativiteit de boventoon en dat verpestte onzettend de sfeer voor mede-forummers maar ook heel erg voor ons als crew.

De makers lezen hier mee, we hebben zelfs een (ondertussen) jaarlijkse chat. Maar als iedereen hier het hele seizoen lang maar blijft roepen hoe slecht het wel niet is dan snap ik dat ze een keertje denken van, hey zoek het even lekker uit.

Dat betekent ook niet dat we geen kritiek mogen hebben op het programma, daarom hebben we dit topic ook en zijn er ook mensen vanuit onze crew die hier een kritische blik delen. Maar sommige mensen willen hier een heel seizoen lang het programma afzeiken en dat vind ik gewoon respectloos naar de makers en hoort hier op een fanforum niet thuis.

De moderatoren doen ontzettend hun best om het iedereen naar hun zin te maken hier en dat zal niet altijd voor iedereen lukken, maar ook hier zou ik het een stuk respectvoller vinden om een open houding aan te nemen en te bedenken dat het geven en nemen is. In plaats van hier met een groepje tegen hun benen aan te gaan schoppen ::niet-ok::.

Dit is dus precies wat er gebeurt. Zelfs de meest kritische forummers putten zich in dit topic uit om hun waardering voor de moderators en forumbeheerders én de programmamakers uit te spreken, maar hun commentaar (bovendien met voorbeelden en feiten gestaafd) wordt voortdurend gebagatelliseerd ("het is maar een klein groepje diehard molloten die nooit tevreden zullen zijn"), overdreven (er is helemaal geen sprake van "het hele seizoen alleen maar zeiken") en op zijn zachtst gezegd (geheel ten onrechte) als onheus bestempeld, zoals nu weer door D*n, in nota bene het topic dat voor 'feedback' bedoeld is. Dat uitgerekend hij de mensen tot "een open houding" oproept is trouwens zonder meer geestig.

Laat ik laatstgenoemde dus maar citeren en zeggen: "Hey, zoek het even lekker uit". Ik heb het op dit forum wel weer gezien voorlopig. ::zwaaisip::
« Laatst bewerkt op: 11-03-2019, 12:56:12 door Michmol »
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #111 Gepost op: 11-03-2019, 12:23:14 »
maar als je niet van het spelletje houdt zullen ze je niet als kandidaat kiezen.

*kuch* Evi *kuch*
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #112 Gepost op: 11-03-2019, 12:26:16 »
*kuch* Evi *kuch*
Weet je hoe graag Evi aanvankelijk mee wilde doen? Ze vond het de max!

Ze heeft het psychologisch alleen onderschat. Maar dat doet niets af van m'n punt.
...óf niet!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #113 Gepost op: 11-03-2019, 12:51:24 »
Dit is dus precies wat er gebeurt. Zelfs de meest kritische forummers putten zich in dit topic uit om hun waardering voor de moderators en forumbeheerders én de programmamakers uit te spreken, maar hun commentaar (bovendien met voorbeelden en feiten gestaafd) wordt voortdurend gebagatelliseerd ("het is maar een klein groepje diehard molloten die nooit tevreden zullen zijn"), overdreven (er is helemaal geen sprake van "het hele seizoen alleen maar zeiken") en op zijn zachtst gezegd als onheus bestempeld, zoals nu weer door D*n, in nota bene het topic dat voor 'feedback' bedoeld is. Dat uitgerekend hij de mensen tot "een open houding" oproept is trouwens zonder meer geestig.
Bedoeld voor feedback over het seizoen ja, niet over de personen die hier hard werken om het voor iedereen leuk te maken. Als je daar iets over te zeggen hebt dan kan je dat via een persoonlijk bericht doen.

Citaat
Laat ik laatstgenoemde dus maar citeren en zeggen: "Hey, zoek het even lekker uit". Ik heb het op dit forum wel weer gezien voorlopig.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #114 Gepost op: 11-03-2019, 13:38:25 »
<knip>
Hoe dit probleem op te lossen is, is een moeilijke vraag. Misschien moet er méér geld verdiend kunnen worden (zoals in België), zodat de pot weer werkelijk begeerlijk wordt, ongeacht de financiële situatie van de kandidaten.
Dat is een van de mogelijkheden en volgens mij ook al vaker hier genoemd.
Ik zie nog een simpele en misschien wel doeltreffende andere manier.
Elke kandidaat mag bij elke test (los van de verdenkingen die hij of zij invult) aan x kandidaten een molpunt toekennen. Aan het eind van de test worden alle molpunten bij elkaar opgeteld. Van de kandidaat die de meeste molpunten heeft wordt één goede vraag toch fout gerekend. Soort van negatieve joker dus. Of om het wat positiever te maken. De y kandidaten met de minste molpunten krijgen allemaal een joker.
Omdat jokers voor de Mol niet uitmaken, ondermijn je hiermee niet de Mol. Wel maak je het wat minder aantrekkelijk voor kandidaten om constant te nep-mollen, of vooral niet mee te werken aan geld verdienen omdat je maar vooral als Mol wil worden aangezien.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #115 Gepost op: 11-03-2019, 13:39:55 »


Het idee om voor een goed doel te spelen lijkt me rampzalig. Nog los van het feit dat we om ons hoofd zullen worden geslagen met Giro-555 beelden, kan ik me niet voorstellen dat iemand plezier beleeft aan een scène waarin de mol 1500 euro in zijn onderbroek verstopt terwijl hij in de camera zegt: "Haha, dit geld gaat lekker niet naar de kankerbestrijding!".

Hier heb ik een oplossing voor: Laat elke kandidaat een ander goed doel kiezen waar hij of zij voor speelt. Het geld uit de pot gaat dan naar het goede doel van de winnaar. Het geld wat de mol uit de pot heeft gehouden gaat naar het goede doel van de mol. Dan is het voor zowel een kandidaat als de mol belangrijk om te doen wat bij hun rol past: Zo veel mogelijk geld in de pot brengen of juist zo veel mogelijk geld buiten de pot houden.

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #116 Gepost op: 11-03-2019, 14:13:26 »
Ik heb niet alles gelezen in dit topic. Ja, ik ben te lui ;-) dus wellicht val ik in herhaling...

Dit seizoen kon mij niet trekken. Ja, het waren mooie beelden, prima entertainment, het was gezellig op zaterdagavond om met mijn dochter (8) te kijken, maar ook niet meer dan dat. Ik werd niet echt fanatiek in het speuren. Het spel is overgeproduceerd geworden door dat de spelmakers de feitelijke mol zijn. Ik had het idee dat sommige opdrachten ook niet uit de verf kwamen of een noodgreep waren. Met name die opdracht met die kapers is mislukt.

Merel is een leuke kandidaat en door alle montage- en productietrucs en onduidelijke en alles-of-niets opdrachten een matige mol. Echter dat vind ik niet haar fout. De combi van geld jatten bij de laseropdracht en dat weer gebruiken bij de tuk-tuk opdracht wel leuk gevonden en best brutaal. Maar dan had ze 50 of 100 moeten inbrengen en 250 moeten laten mislukken. Dan had ze het nog briljanter gedaan. Ik denk wel dat dat haar beste actie was.

Een mol die bij Follow the Money boven aanstaat en toch mede zorgt voor de laagste pot ooit, is een rare combinatie. Dat zegt veel over het spel in het algemeen en de pot had dus nog veel lager moeten zijn. De mol is meer betrokken bij productie en introduceren van spelelementen als de gevulde joker, de executie van 2 kandidaten dan dat ze wat te doen heeft bij het uit de pot houden van geld door de vele alles-of-niets en spelelementenopdrachten zonder geld.

Daarnaast lijkt het sommige deelnemers niet meer om het geld te gaan, maar om de puzzel en overleven. Dat kan nog, zoals Sinan er in stond. Maar bij sommige kandidaten heb ik het gevoel dat ze er vooral lang in willen zitten om op te vallen en voor de aandacht die ze na de show kunnen uitventen. De uitbetaling komt na de uitzendingen als sommige onbekendere namen nu pas echt bekende Nederlanders zijn en kunnen cashen via hun werk, deelname aan andere lucratieve schnabbels, opplussen van hun imago etc.

Doorbreek verwachtingspatronen. Je zag hoe ze schrokken toen de executietest voor de 3e opdracht kwam. Dat was mooi, al was dat niet iets voor de pot. Bij een dergelijke opdracht hoeft dat ook niet. Maar hou dat beperkt tot een enkele opdracht. Nu waren er zoveel opdrachten waar geen pot tegenover stond of waar ze de keuze hadden uit jokers of pot.

Twisten in opdrachten zijn leuk, maar soms zijn twisten ook raar. Zoals van die bananentrossen dat uiteindelijk alleen oranje nodig was. Maak vooraf bekend dat slechts 1 kleur lucratief is, elke tros goed is 250 euro voor de pot. Elke tros fout 50 euro er uit en kijk wat er dan gebeurd. Gaan ze dan toch voor alle kleuren of gaan ze gokken op 1 kleur waarbij de Mol stuurt, verdeeld. trossen kwijt speelt, kleurtjes laat verdwijnen etc. De kleur wordt bij het sluiten van de opdracht bepaald door uit 4 enveloppen te kiezen waar ook echt de 4 kleuren in zitten. Zelfde spel maar wel leuker en ook voor Mol, Rik en redactie niet helemaal uitgeproduceerd wat dat zal gaan doen en welke kleur wat gaat leveren. Voor hetzelfde geld wordt het de kleur waarvan ze de meeste trossen hebben. Zo iets. Er mag wel wat meer aan het toeval en de Mol overgelaten worden. In die kisten uit de eerste opdracht had ook geld moeten zitten. Dat net verdiende geld een op een inzetten was een groter dilemma, als je dan toch een dilemma wil, dan als je niets hebt, niets verdienen om iedereen te redden.

Speurders hou je toch wel, maar het spel is in Columbia en de Mol moet verwarring zaaien. Niet de productie die het de kijkers thuis lastig maakt door schimmige speluitleg, fake hints, bewust verkeerde montage etc.

Voor het 20e seizoen hoop ik op terug naar de basis. Goede, uitgebalanceerde opdrachten die te doen zijn en waarbij het de mol is die ingrijpt en niet de productie die alles zo manipuleert dat je als Mol weinig hoeft te doen omdat het toch wel mis gaat.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #117 Gepost op: 11-03-2019, 14:48:16 »
Ik vond het weer een goed seizoen. Geen top 5 seizoen, de opdrachten waren daarvoor niet altijd sterk genoeg. Desondanks realiseer ik mij ook dat dit naar mijn mening nog steeds het beste Nederlandse programma is wat er uitgezonden wordt op dit moment en sommige kritiek alleen maar voortkomt uit de vergelijking met betere seizoenen van hunzelf ;).

Tips
-> Zoals al vaak genoemd in dit topic waren de opdrachten niet altijd duidelijk wat de regels precies waren, wat ook het speuren af en toe in de weg zat. Een voorbeeld is de opdracht met de drone/motorrijders.
-> Ik zou het ook leuk vinden als er weer wat meer echt spannende/intense opdrachten langskomen. 's Nachts wakker gemaakt worden voor een nachtopdracht, iets vies eten of vies worden tijdens een opdracht, bungeejumpen of iets anders echt engs.
-> Ik zou het ook leuk vinden als ze iedere opdracht voor de mol iig even bespreken in de laatste aflevering ::jaja::.

Tops
-> Leuk dat jullie hebben geexperimenteerd met de montage zoals bij het invullen van de test in aflevering 1. Verfrissend om dat een keer anders te zien.
-> Nogmaals waardering voor hoe Rik het gedaan heeft als presentator dit seizoen!
-> Er zaten ook zeker een aantal hele sterke opdrachten tussen met serenade, links/rechts en wachtkamer als uitschieters.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ste*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #118 Gepost op: 11-03-2019, 15:04:13 »
Eigenlijk is alles natuurlijk al gezegd, maar toch nog even mijn inbreng, om maar het gevoel te hebben dat ik mijn ei kwijt kan: (en echt geschreven rechtstreeks naar de makers, mochten ze dit hopelijk lezen)

Zeer zwak seizoen wat mij betreft. Met name door de bijna lullige knullige opdrachten. Haal ze weg uit de mooie Colombiaanse omgeving en je hebt opdrachten die ook in de lokale gymzaal kunnen worden gedaan. Met als dieptepunt een spelletje Jenga. En opdrachten hoeven niet groots of spectaculair of duur of veelomvattend te zijn om leuk te zijn. Maar ik kreeg af en toe het idee dat er gewoon met de pet naar is gegooid. Dat de fut eruit is bij de makers. Kan me niet voorstellen dat men zelf nog tevreden is, als je kijkt naar wat er voorheen van gemaakt werd. Nogmaals, ik hoef niet altijd bungeejumpen en helikopters te zien. Maar kijk bijvoorbeeld naar seizoen 11, zo'n show die er opgevoerd werd voor de lokale bevolking. Zo vrolijk en creatief, of het begin van seizoen 11 'de Mol zat in de bus'. Van zoiets kunnen we nu alleen maar dromen, terwijl we kijken naar het slepen van kisten en bananentrossen verplaatsen (wat geen opdracht was maar een TAAK, wat mij betreft).

Tweede belangrijke punt:

Zoveel gemiste kansen in aflevering 10! En ik moet zeggen dat ik het dit jaar nog zwaarder aanreken dan normaal, aangezien er altijd zoveel kritiek op is, en daar gewoon NIET naar wordt geluisterd.
- de reactie van Rik op wie de Mol is? Aangezien hij het niet wist, leek me wel leuk om te zien, ook om te horen of hij zelf goed zat.
- Veel. Te. Weinig. Molacties. Het is dat ik me er inmiddels op instel, maar ik blijf het raar vinden dat de makers hier zo 'hardleers' in zijn. Die acties is toch waar het om gaat? Waar de makers (en de Mol natuurlijk) zelf ook veel moeite in hebben gestoken? Die superleuk zijn om te zien? Echt, ik begrijp het niet.
Wat is er gebeurd met die weggegooide buis (wel mysterieus in beeld nemen maar er vervolgens niet meer op terugkomen vind ik erg vreemd), verklootte Merel expres die opdracht met die staafjes, etc etc.
- Ik ben geen grote fan van Moltalk, maar als je het toch doet, doe het dan alsjeblieft ook na aflevering 10. En dan met (een deel van de) kandidaten van dat seizoen gewoon nog een uur napraten.

Nog wat losse dingen:

- stap eens af van die vervelende bondjes. Het is gescript, het haalt je uit de flow van de aflevering en het is irritant. Mocht er iets tussen kandidaten ontstaan, prima, maar nu wordt het elke aflevering weer een 'moetje'
- alsjeblieft maximaal 1x niemand naar huis per seizoen

Moeilijk om al deze dingen op te lossen is het niet. Pak er gewoon wat oude seizoenen bij (seizoen 6, seizoen 11 en seizoen 13 in het bijzonder wat mij betreft), kijk naar de leukste en spectaculairse vondsten en opdrachten en zie hoe zeer het huidige Wie is de Mol is afgedreven van dit format.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2019, 15:08:09 door Ste* »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #119 Gepost op: 11-03-2019, 15:15:08 »
Het idee om voor een goed doel te spelen lijkt me rampzalig. Nog los van het feit dat we om ons hoofd zullen worden geslagen met Giro-555 beelden, kan ik me niet voorstellen dat iemand plezier beleeft aan een scène waarin de mol 1500 euro in zijn onderbroek verstopt terwijl hij in de camera zegt: "Haha, dit geld gaat lekker niet naar de kankerbestrijding!".

Vreemd dat je dat onder een citaat van mij zet, want ik heb dat idee nergens geopperd!



Cue 2019: uitgeslapen kandidaten in steeds weer andere frisse setjes worden op het terras van hun viersterrenhotel met uitzicht op een tropische vallei door bedienend personeel van een heerlijk ontbijtje voorzien, terwijl ze op hun telefoon aan het internetten zijn.

Sterker nog: zelfs hun voeten worden letterlijk gewassen! Ik vond die scene eerlijk gezegd tamelijk genant...
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!