Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173618 keer)

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #240 Gepost op: 28-03-2019, 13:48:57 »

Ik herken me hier niet in, in mijn beleving wordt de kijker daar juist op gezette tijden aan herinnerd dat er een Mol in het spel zit, in voice-overs van Gilles, of in opdrachten die rond de Mol zijn gebouwd. Dat laatste aspect zou ik wel weer willen zien terugkomen in WIDM: die klassieke Meet-the-Moles of opdrachten waar de Mol een speciale rol speelt - de Mol heeft een inschatting van jullie gemaakt, geld wat de Mol pakt telt niet mee, wissel van plaats met de Mol, enzovoorts. Opdrachten die je kunnen helpen met de zoektocht naar de Mol (ook kans op uithoren, extra informatie, molboekjes inkijken, etc.) voegen wat mij betreft echt waarde toe aan het spelconcept ::jaja::

Prima dat je je er niet in herkent maar de voorbeelden die je noemt, Gilles en de opdrachten zijn ook niet waar ik op doel. Het gaat mij echt om de kandidaten. Maar misschien ervaar ik dat zo omdat, zeker de afl. van afgelopen zondag, het eigenlijk 1 doorlopende opdracht was (heel gaaf overigens) waardoor er ook minder gelegenheid is voor bondjes, gesprekjes ed. Ik begrijp dat niet iedereen daarop zit te wachten maar ik vind dat wel leuk om daar wat van mee te krijgen. Maar wie weet komt dat komende afleveringen meer aan bod. En dat niet iedereen dat leuk vind, ok! Iedereen heeft zo z'n voorkeuren. Is niets mis mee.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #241 Gepost op: 28-03-2019, 18:00:52 »
We kunnen ook gewoon beide versies waarderen voor hun unieke punten en ze niet continue gaan vergelijken en tegen elkaar uit spelen hier. De ene vind de Nederlandse beter, dan ander de Vlaamse, en dat is prima, respecteer die mening. De makers en wijzelf hebben hier ook helemaal niets aan want wil je echt dat we twee identieke "perfecte" (perfect bestaat denk ik sowieso niet als het voor zo'n groot publiek is) series krijgen? Ik denk het niet. Juist dat ze verschillend zijn is fijn, want iedereen heeft een andere smaak, dus nu is er voor ieders wat wils zullen we maar zeggen.
Ik vind dit een vreemde reactie zo midden in een op zich zeer interessant feedbacktopic.

1. Volgens mij waardeert iedereen alle molseries die er bestaan. Dat wil niet zeggen dat er geen inhoudelijke feedback kan worden gegeven.
2. Kritiek geven is vergelijken - tussen wat er is, en wat je wil. Wat je wil, kan gebaseerd zijn op wat er was, of wat er elders is. Waar een wens vandaan komt, maakt voor de inhoud van de feedback niet uit. Een wens kan onredelijk zijn (en ik zal zeker niet zeggen dat alles wat ik wens, redelijk is), maar een wens is niet onredelijk omdat die in de Vlaamse zit. Dat is gewoon geen juiste gevolgtrekking.
3. Als de makers dit topic lezen (wat ik natuurlijk hoop), hebben ze meer aan vergelijkingen met de Vlaamse mol en inzichten van fans daarover, dan aan meta-discussies over wat wel en niet een goede manier van feedback geven is. De makers kunnen prima bepalen welke feedback voor hun nuttig is en welke niet. Als wij dat gaan doen, missen we misschien goede inzichten die we inschatten als niet zinvol.

Tot slot: feedback geven en nadenken over mogelijke verbetering en dat onder woorden proberen te brengen is (voor mij) ook gewoon leuk en onderdeel van mijn fascinatie voor de mol. Ik doe dat in elke hobby. Als ik dat verspreid op het forum zou doen, dan wordt dat vervelend voor anderen, maar dit is het feedbacktopic, en daar zou dat m.i. ongelimiteerd moeten kunnen (mits de normale forumregels worden gevolgd).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #242 Gepost op: 28-03-2019, 18:20:48 »
Nu gaan we reacties hier ook al feedback geven? ::)

Maar al goed, ik zal mijn meninig wel weer voor mij houden ::zwaai::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #243 Gepost op: 28-03-2019, 20:09:46 »
Nu gaan we reacties hier ook al feedback geven? ::)

Volgens mij begon jij daarmee in je reactie, mag iemand anders daar dan vervolgens niet op reageren?

Ik sluit me aan bij Erik (mooi verwoord trouwens je feedback een paar pagina's terug); dit is het feedback topic, juist hier moeten al pro's en contra's besproken kunnen worden, al dan niet met voorbeelden uit andere programma's.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #244 Gepost op: 28-03-2019, 22:09:14 »
Ik kan toch ook wel zonder biechten en bondjes eerlijk gezegd.

De meeste van die biechten beschrijven toch ook maar gewoon wat de kijker ook ziet. "Toen kwamen we aan op een mooi strand". Ja, dat zien we ook wel... Voor mij voegt het niets toe, maar inderdaad, dat zal wel smaak zijn.

Het vormen van bondjes is een tactiek om aan meer informatie te komen en dus sterker naar een test te kunnen. Op zich dus niets mis mee. Maar de manier waarop het nu in beeld wordt gebracht, is lachwekkend. Het is soms tenenkrommend om te zien hoe 2 mensen slecht staan te acteren dat alles wat ze zeggen spontaan in hen opkwam voor de camera.
Ik vind ook niet dat het programma ermee gebaat is dat het lijkt op scripted reality. We weten dat het dat soms wel is, maar het is toch leuker als de schijn opgehouden wordt dat die camera als een soort fly on the wall alles registreert.

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #245 Gepost op: 29-03-2019, 00:38:55 »
Nu gaan we reacties hier ook al feedback geven? ::)

Maar al goed, ik zal mijn meninig wel weer voor mij houden ::zwaai::

Ik snap wel wat je bedoelt. Feedback is ok maar het gaat hier soms veel te ver. de Nederlandse widm en de Belgische mol zijn verschillend en dat maakt het juist leuk. Neemt niet weg dat ze ook wel eens een beetje bij elkaar in de keuken kunnen kijken. Maar met name de nederlandse versie moet het hier in dit topic nog al eens ontgelden.  Volgens sommige op dit forum deugt er niet zo veel aan widm. Wat ik allemaal al voorbij heb zien komen...! Dat heeft m.i niet zo veel meer met feedback te maken maar met het neersabelen van het hele concept. Ik begrijp de reactie van Lukie4 op pagina 8/9 dan ook volledig.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #246 Gepost op: 29-03-2019, 10:14:28 »
Ik sluit mij juichend aan bij Hulpmol, Digimol, Regis Filia, Mollenmania en Erik. Kritische WIDM-kijkers worden hier nogal eens beschuldigd dat zij "klagen om het klagen", maar van sommige mensen krijg ik de indruk dat zij WIDM prijzen om het prijzen, waarbij objectieve feiten er niet zoveel toe doen.

Ik bespeur ook een zekere ergernis bij sommigen dat een vergelijking - zoals de heer Leppen helder onder woorden bracht is dat een valide methode van evalueren - doorgaans in het voordeel van de Vlaamse versie uitvalt. Waarom toch? Zou hun chagrijn net zo groot zijn geweest als het andersom was?
« Laatst bewerkt op: 29-03-2019, 10:22:06 door Michmol »
Woosie down?

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #247 Gepost op: 29-03-2019, 15:43:07 »
Ik sluit mij juichend aan bij Hulpmol, Digimol, Regis Filia, Mollenmania en Erik. Kritische WIDM-kijkers worden hier nogal eens beschuldigd dat zij "klagen om het klagen", maar van sommige mensen krijg ik de indruk dat zij WIDM prijzen om het prijzen, waarbij objectieve feiten er niet zoveel toe doen.

Ik voel mij toch genoodzaakt hierop te reageren. Er zijn genoeg mensen op het forum die ontzettend hebben genoten van widm 2019 maar wel wat verbeterpuntjes hebben aangegeven. Daar ben ik er zelf ook 1 van (zie mijn post op blz 5). Maar opmerkingen als "ik zou graag wat meer gelaagde opdrachten willen zien" en "meer uitleg bij de opdrachten" zijn toch echt van een ander kaliber dan "probleem ligt bij luxe reisje", "foute sfeer", "opdrachten worden gezien als bijzaak", "en geld al helemaal", "BN ers zijn alleen uit op eigen gewin" en zo kan ik nog wel even doorgaan.

[quote author=Michmol link=topic=67051.msg2192628#msg2192628 date=155385086
Ik bespeur ook een zekere ergernis bij sommigen dat een vergelijking - zoals de heer Leppen helder onder woorden bracht is dat een valide methode van evalueren - doorgaans in het voordeel van de Vlaamse versie uitvalt. Waarom toch? Zou hun chagrijn net zo groot zijn geweest als het andersom was?
[/quote]

En chagerijnig omdat sommige de Belgische versie veel beter vinden, ben ik echt niet. Heb ik ook helemaal geen reden toe. Maar als ik dan bv 1 berichtje plaats waar ik duidelijk in aan geef hoe ik van beide versies geniet en van de Belgische versie, naast een dikkke pluim voor de opdrachten, iets aanhaal wat ik er een klein beetje in mis, reageren sommige mensen heel stekelig. Was helemaal niet nodig. Over chagrijn gesproken.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #248 Gepost op: 29-03-2019, 18:03:57 »
Ik geniet ook van beide series en hoop dat ze beiden blijven bestaan. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat de Nederlandse versie toch wel aanzienlijk minder goed is als in het verleden.

Waarschijnlijk komt er geen toestemming voor, maar ik zou zeer geïnteresseerd zijn in een poll met de volgende vraag: Van welke serie geniet je meer: 1. De Nederlandse 'Wie is de Mol' of 2. De Vlaamse 'De Mol'?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan 2. zou stemmen. Heb alweer enkele keren zitten applaudiseren omdat het zó goed was. Dat heb ik voor het laatst bij de Nederlandse versie gehad bij aflevering 1 van seizoen 18 toen duidelijk was dat niet iedereen in Kiev zat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #249 Gepost op: 29-03-2019, 18:29:13 »
Feedback, positief en/of negatief, geef je aan iets of iemand waar je om geeft denk ik altijd maar. Het is vervolgens aan de ontvanger welke waarde hij aan jou en de feedback hecht om er verder wel of niet iets mee te doen.

Je kunt elkaars mening delen of niet maar ieders kijk op het programma is een juiste. Je kunt een ander nu eenmaal niet overtuigen dat iets wel of niet leuk is. Dat lukt je bijvoorbeeld ook niet met iemands favoriete kleur toch? Lees mijn mening zodoende nooit als TEGEN de jouwe als die anders mocht zijn.

My 2 cents:

WIDM beleeft de laatste jaren ongekende successen en een grote felicitatie is op zijn plaats. Ik zou niet weten wat ze nog zouden willen veranderen. Voor mij persoonlijk is het programma helaas geëvolueerd tot iets waar ik gewoon niet meer zo warm voor kan lopen.

Als je het niet leuk vind om te lezen waarom (of gewoon uberhaupt geen enkele interesse hebt in mijn mening, haha) klik dan gewoon niet op de spoiler. Even goede vrienden.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik ben de WIDM makers dankbaar dat ze mij heel wat mooie seizoenen hebben geboden. Ik weet zeker dat het succes van met name de afgelopen jaren, een grote bijdrage heeft geleverd aan de herstart bij onze Belgische vrienden. En laten die nou juist een variant van het spel hanteren die ik echt weer geweldig vind om te volgen. Zo blijf ik toch voorzien in mijn jaarlijkse portie molspeuren en dat is nog eens een 2e hartelijk dank waard aan WIDM.

Al met al een win-wIn denk ik zo. ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 29-03-2019, 19:42:16 door Theoreticus »
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #250 Gepost op: 31-03-2019, 11:43:01 »
De Mol op Vier... Ik heb het deze week pas voor het eerst gezien en ik was meteen verkocht!

-knip-

Toch een grote kanttekening bij De Mol op Vier... Dat gesleep met die dieren vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik ben blij dat dat niet in de Nederlandse versie gebeurt, houden zo.  ::ok::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #251 Gepost op: 31-03-2019, 12:10:47 »
Toch een grote kanttekening bij De Mol op Vier... Dat gesleep met die dieren vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik ben blij dat dat niet in de Nederlandse versie gebeurt, houden zo.  ::ok::

Welk gesleep?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #252 Gepost op: 31-03-2019, 12:49:46 »
Welk gesleep?

Eh... Wat dacht je van kalfjes tegen de grond worstelen (De Mol 2), (bankroet)lama's vangen en een gans meezeulen (De Mol 4), een muis in een speelgoedconstructie opsluiten (De Mol 5), struisvogels door een doolhof jagen (De Mol 5), geiten door een hindernisparcours trekken (De Mol 6), een varken aan een touw in een donkere kamer opsluiten (De Mol 7), om maar wat te noemen. O ja, vanavond een proef met konijnen. ;)
« Laatst bewerkt op: 31-03-2019, 12:56:51 door Heinz »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #253 Gepost op: 31-03-2019, 13:06:03 »
Eh... Wat dacht je van kalfjes tegen de grond worstelen (De Mol 2), (bankroet)lama's vangen en een gans meezeulen (De Mol 4), een muis in een speelgoedconstructie opsluiten (De Mol 5), struisvogels door een doolhof jagen (De Mol 5), geiten door een hindernisparcours trekken (De Mol 6), een varken aan een touw in een donkere kamer opsluiten (De Mol 7), om maar wat te noemen. O ja, vanavond een proef met konijnen. ;)
En dan vergeet je de teddybeer van de mol in de mol 6 nog :( :P maar hoewel ik het goed vind dat dat in Nederlandse series niet gebeurt (en dat op zich ook zo mag blijven om toch een beetje on topic te blijven met mijn reactie), denk ik wel dat de makers van de mol dat met zorg doen (of in ieder geval niet om de dieren pijn te doen).
« Laatst bewerkt op: 31-03-2019, 13:11:09 door MollenvangR-Art »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #254 Gepost op: 31-03-2019, 13:12:47 »
Ik heb nog nooit gedacht dat die dieren niet met de juiste zorg behandeld werden. Er gebeuren ergere dingen met dieren op de wereld. Ik vind het wel leuk hoe ze de dieren in de opdrachten verwerken, zorgt toch altijd voor een onberekenbare factor voor kandidaten en voor de makers  ::ok::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #255 Gepost op: 31-03-2019, 13:29:50 »
Maar ik snap wel dat er bezwaar is tegen het gebruik van dieren voor niets anders dan menselijk vermaak.

Ik heb de afwezigheid van dieren in de NLse in elk geval eigenlijk nooit gemist. Dus ik vind het wel prima zoals het is in WIDM. Of het in de Vlaamse wel of niet goed is, daar weten we denk ik te weinig vanaf om over te oordelen.

Als er ooit een "chat met Gilles" komt, dan is het misschien wel een onderwerp om een vraag over te stellen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #256 Gepost op: 31-03-2019, 14:05:55 »
Geen reden voor paniek mensen.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de spin, slang en het varken uitstekend zijn opgevangen en begeleid door de crew na afloop. Ook de konijnen zijn zorgvuldig geselecteerd en hebben met hun volle verstand ja gezegd tegen deelname

 ::fluit::

On topic "feedback seizoen 19" maar weer?
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #257 Gepost op: 31-03-2019, 18:19:38 »
Eh... Wat dacht je van kalfjes tegen de grond worstelen (De Mol 2), (bankroet)lama's vangen en een gans meezeulen (De Mol 4), een muis in een speelgoedconstructie opsluiten (De Mol 5), struisvogels door een doolhof jagen (De Mol 5), geiten door een hindernisparcours trekken (De Mol 6), een varken aan een touw in een donkere kamer opsluiten (De Mol 7), om maar wat te noemen. O ja, vanavond een proef met konijnen. ;)

Dat heb ik dan nog niet eens gezien... :-X (kijk dit seizoen voor het eerst)
Maar dat zijn goede voorbeelden: ik blijf het moeilijk vinden. Of de dieren wel of niet goed worden opgevangen; het blijft lastig om te beoordelen. Echt fijn ziet het er niet uit, vind ik. Misschien een mooi vraagstuk voor de chat inderdaad.

Om dan weer ontopic te gaan  ;D, ik vind het wel prettig dat je bij de Nederlandse versie niet hoeft na te denken over dit soort vragen.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #258 Gepost op: 31-03-2019, 18:22:30 »
Past dat ook niet bij de iets ruwere sfeer van De Mol in vergelijking met WIDM? Waar WIDM allemaal wat rustiger en luxueuzer is, heb je bij De Mol iets meer het opzoeken van limieten en in zo'n setting passen zo'n dierenproeven wel. Dus in WIDM gaat dit er ook nooit van komen hoor ;)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #259 Gepost op: 31-03-2019, 20:16:29 »
2005: vissen naar krokodil
2006: achtervolging door cowboys te paard
2007: eten van een of andere tor & olifant die zware blokken versleept
2011: allemaal dieren in de bus o.a. een geit
2017: rodeo