Auteur Topic: [Kandidaat] Nielson is niet de Mol!  (gelezen 129795 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #560 Gepost op: 7-03-2019, 02:48:11 »
Bij Jan was het toch dat een paar andere kandidaten afvielen die heel verdacht leken. Van hem dacht ik dat hij het eerst niet kon zijn, omdat hij een mede-kandidaat benadeelde door in afl 1 niet op tijd binnen te zijn. Maar ja, mollen doen nu eenmaal dingen die je niet verwacht, vrees ik.  ::rofl::
Jan gebaarde ook hevig naar de anderen om te blijven zitten en Ron niet terug te halen.
Dat vond ik geen mooi moment van hem, ik vind niet dat de mol een kandidaat zo moet benadelen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #561 Gepost op: 7-03-2019, 03:45:25 »
Heb weer afleveringen doorgespit maar ik wil met een opdracht in het bijzonder starten, omdat Niels daar vertelt en laat zien dat hij de mol is.

Aflevering 3 "Niet gered" (ik denk overigens dat de titel erop slaat dat Niels zijn molactie in de derde opdracht niet heeft gered)

Opdracht 3 Op treden

Niels wil een 'en ik vroeg me ook af' vraag stellen maar Sinan kapt hem af. Merel, Niels en Sarah zijn verder precies degene die afwachten en zich eerst niet uitspreken of ze voor 45 min. of een half uur willen gaan. Sarah spreekt in de biecht uit dat ze wil observeren wie voor een half uur gaat omdat krappe tijd volgens haar mols is. Niels zegt als eerste: 45 min. maar pas als duidelijk is wie wat zal gaan stemmen. Merel kiest 30, Sarah en Niels 45 min. Als ze de tijd aan Rik door geven, probeert Merel alsnog 30 min. door te drukken. Iedereen maar vooral Niels wijst haar erop dat dat niet de keuze van de groep was, Niels maakt haar extra verdacht door nog wat na te sputteren erover.

Sarah en Merel verzinnen goede tactieken om de puzzel aan de overkant makkelijk en goed terug in elkaar te zetten en dat lukt meer dan prima. Geen molactie te ontdekken, hoe anders is dat met Niels:

Niels start met””45 minuten toch?”wat een rare vraag is, hij wees net Merel erover terecht. Dan zegt hij “ik denk niet dat we de palen kunnen draaien he?”, terwijl hij hem (duidelijk) vasthoudt maar jawel Niels, dat is juist de bedoeling. Hij doet niet veel en biedt dan aan losse palen weg te brengen. In de biecht zegt hij “Hoe kan ik zo min mogelijk in de weg lopen. Ik kan niet sjouwen, ik ben niet sterk”. Gek, in de allereerste opdracht bleek hij wel degelijk te kunnen sjouwen en genoeg kracht te hebben. Maar ja, toen ging het om vrijstellingen. Nu gaat het om de pot te spekken. Hij blijft behoorlijk lang weg met die palen, een van de palen raakt hij duidelijk in beeld kwijt in het gras. Evelien vindt die later makkelijk op tijd terug waardoor het een rare actie lijk. Maar Niels biecht “Heeft de mol nu een paal in het gras gegooid?” (hint?). Na drie palen en het laatste puzzelstuk vragen meerdere mensen of ze alle palen hebben. Niels beweert dat alle vier de palen er al zijn maar RP verbeterd hem stellig, hij komt er niet mee weg (Niels weet immers als beste hoeveel palen hij heeft weggebracht). Robert redt het feestje door de vierde paal eruit te krijgen, Sarah mag de trappen op al vindt ze dat wat eng en ze redden de opdracht onder de 30 min.

Niels liegt nog even dat hij de eerste paal er uit heeft getrokken. Dan liegt hij dat hij de drie palen binnen heeft gelegd en niet in het gras. Jamie zegt van dat laatste iets waarop Niels even sneaky lachend biecht “Nou jongens, heeft de mol nu echt zo opzichtig daar een paal neer gelegd” Het antwoord is ja. Niels is de mol en wijst zichzelf aan!

Frappant is dat kandidaten denken te zien wie weinig doet en onterecht mede kandidaten beschuldigen van niets doen maar niemand Niels noemt. Terwijl Niels de enige is die echt, echt niets doet. Dat doet hij slim overigens. Hij legt overal even een hand op of kijkt geďnteresseerd voor hij weer niets doet, waardoor niemand er erg in heeft dat hij helemaal niet mee werkt.

In de opdracht kan je in Merel en Sarah echt geen mollenstreek zien, bij Niels alleen maar. Dat is bij nog enkele opdrachten meer zo. Ik denk dat hij verbaasd was dat werkelijk niemand op hem let, alsof hij voor spek en bonen en de gezelligheid mee is gegaan. Hij wordt soms een beetje verdacht, maar dat lost Niels snel op. RP verdacht hem enigszins maar kreeg een joker. Wat is Niels toch lief en hup, daar gooide RP elke verdenking het raam uit en ging vol op Jamie. De uitzending voor de uitzending dat Sinan eruit gaat, spreekt Sinan uit ook Niels te verdenken. Maar na de dubbele executie denkt iedereen dat ze allemaal verkeerd zitten - iets wat Niels extra benadrukt en opdringt. Sinan stapt de uitzending erna dan ook over op Merel en vliegt eruit. De kijker wordt op het verkeerde been gezet omdat Sinan aangeeft de laatste opdrachten niet goed genoeg opgelet te hebben, waardoor het mogelijk is dat Merel de mol is en Sinan de test het slechtst heeft gemaakt. (Hoe kan dat, Sinan had de sleutelpositie bij In vizier en observeert zich al het hele seizoen een ongeluk). Maar Sinan zegt ook dat hij misinformatie heeft gehad. Misinformatie die hij, zo weten wij, heeft gekregen in dezelfde periode dat hij lyrisch was over de lieve verzorging van Niels. Wat een kanjer die Niels, zo'n lieverd kan de mol niet zijn. Opvallend ook, dat vindt elke kandidaat. Waar hier de verbolgenheid nog groot is over de joker wissel actie, zijn de kandidaten dat in een dag compleet vergeten. Ze beschermen hem, gunnen hem van alles, vinden hem lief en dat is een ideale positie voor .. de Mol.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2019, 03:47:40 door cinner »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #562 Gepost op: 7-03-2019, 03:56:27 »
Edit: ik heb enthousiast aflevering 1 opnieuw gepost. Omdat ik wat heb toegevoegd, heb ik de eerste versie vier pagina's terug verwijderd en laat ik deze staan.

Ik ga gestaag verder:
Aflevering 1 "Op sleeptouw"
Opdracht 1: Over bruggen
Niels vertoont geen enkele reactie op de mededeling dat er vrijstellingen in de kisten zitten. Dat valt de eerste keer niet op, het lijkt interesse. Maar met de kennis van negen afleveringen is het heel gek. Hij is iemand die zo gek is op jokers en vrijstellingen dat hij zelfs later een open gebroken joker omwisselt. Verder doet hij als enige de suggestie om met zijn allen rechts te starten. Slim omdat daar de meeste vrijstellingen zitten en je er met zijn allen dan zoveel mogelijk boven krijgt? Alleen niemand wil er in mee en er is geen mogelijkheid om ze te overtuigen niet te splitsen zonder op te vallen (is mijn gedachte hierbij). Waar hij later in aflevering 9 lui naar de dames gaat staan kijken die schijven uit het water vissen, doet hij hier zijn uiterste stinkende best zoveel mogelijk kisten zo snel mogelijk boven te krijgen.

Merel verzint een idee wat mislukt en laat een kist afdrijven. Foutje of slim omdat ze wist dat in die zware kist geen vrijstelling zat en overbodig tijd en energie kost? Ik denk een foutje, het kost Evi namelijk bijna haar vingers. Verder zwoegt ze zo hard als ze kan. Sarah doet eigenlijk effectief weinig, loopt wat rond en trekt aan RP. Niet zo gek voor een kandidaat die erg klein is en amper bij de reling van de brug kan komen natuurlijk.

Merel heeft een vrijstelling zal later in de executie blijken.

Opdracht 2: In zicht
Hoewel ik denk dat Niels zich niet sexy voelde toen hij aan het dansen was, is hij heel erg met zijn danspartner bezig. Met haar aan het kletsen en grapjes maken, hij kijkt er goed aan. Het lijkt wel alsof hij iedereen en alles in zijn omgeving vergeet, zo erg is hij op haar gefocust.  Als ze de opdracht krijgen, zegt hij in de biecht echter dat hij heel zelfbewust was, op allerlei dingen heeft gelet, op zijn medekandidaten heeft gelet maar helemaal niet naar zijn danspartner heeft gekeken. Hij noemt het zelfs genant. Staat hij in het zicht sprookjes te verkopen? Bovendien waarom zou hij zelfbewust zijn als hij in een groep danst? Hij danst zelf in eigen clips, treedt op en zet foto’s van zichzelf op sociale media.  In aflevering 9 is hij ook verre van zelfbewust maar danst hij uitgelaten vrolijk met de vrouwen.

Merel en Sarah vallen niet bijzonder mols op. Merel start aanvankelijk heel slim met alles tellen en bij houden van alles wat maar op kan vallen. Sarah geniet vooral erg van het dansen. Op het moment dat duidelijk wordt wat de opdracht is, doet Sarah wel haar hand voor haar mond en dat lijkt een snellere reactie dan de opdracht duidelijk is (voorkennis?). Ze scannen beiden meteen de groep dansers af om hun danspartner te vinden, stappen als eerste gericht op de dansers af en vinden snel hun partner. Ze treuzelen niet eens even.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2019, 04:35:00 door cinner »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #563 Gepost op: 7-03-2019, 04:06:43 »
Vervolg aflevering 2
Opdracht 3: Rondje om de kerk

Niels start (als dat deel chronologisch is gemonteerd, in elk geval aan het begin van de opdracht) met naast mensen fietsen waardoor hij onmogelijk ene scherm kan zien. Zoals hij vaker zal doen begint hij ook van meet af aan met mensen de oren van het hoofd vragen en praten. Start iedere keer een chaotisch gesprek met de vraag “wat moeten we nu doen” en geeft twee verschillende opties waar men prompt tussen gaat wikken en wegen, wat niet bevorderlijk is voor de concentratie op de opdracht. . Geeft de aanzet dat willekeurig iemand met Evi mee moet fietsen. Dat wordt uiteindelijk Sarah (eveneens mols). Dan lijkt Niels de eerste en enige die al begrijpt dat meerdere kandidaten samen dezelfde envelop moeten pakken. Ingenieus te noemen met de weinige informatie die hij extra krijgt (de namen op de envelop van Evi) en vooral geeft hij het niet door. Is het voorkennis? En waarom deelt hij niet? Duidelijk in beeld verschijnt er iets op RP’s scherm waar Niels achter fietst en naar lijkt te kijken, hij zegt niets. Hij is dolblij met 350 euro (Hiero!!) alsof hij die in zijn eentje heeft binnen gehaald, er is geen enkele teleurstelling dat 1450 euro niet is binnen gekomen. Hij zegt ook achteraf niet dat hij de opdracht wel begreep.

Sarah fietst mee met Evi maar bedenkt zich dat dan niemand haar scherm ziet en vraagt Evi op haar scherm te kijken. Slimme actie of een manier om Evi’s scherm niet te zien en tegelijkertijd kandidaats te lijken? Ze rijdt geen rondje om de kerk maar wel rondjes voor de kerk. Dat zij erbij is maakt geen verschil, de opdracht met Evi was toch wel mislukt en de opdracht met Sarah zelf ook.

Merel doet niets opvallends behalve opletten dat ze niet allemaal stil- en omvallen. In de biecht zegt ze dat ze ronduit pissig was over het geklungel, ze wil zelfs iemand naar huis sturen en schrikt van die emotie bij haar zelf. Dat komt overeen met haar bijna vinnige keuze ineens voor het geld en niet de vrijstellingen te gaan. Overigens is in beeld dat Sarah dit opvalt en er het hare van denkt.

Executie: Niels zegt “Het is tóch wel het moment waar je voor vreest” . Vreemd, elke deelnemer vreest altijd de executie het meest. Dus zegt hij 'tóch, ondanks dat hij weet dat hij er niet uit al gaan'? Verder fantaseert hij dat hij alles weet en het goed doet. Alles wordt verteld in de ik-vorm tot de zin “ik heb nieuws, je weet nog niks”. Moet dat niet zijn ‘ik’ weet nog niets of weten inderdaad de anderen niets omdat hij de mol is? Hij vindt een tunnelvisie heel verleidelijk (welke kandidaat vindt dat??) maar hij gaat niet ‘die guy’ zijn die dom doet (opvallend, hij is niet de guy die er meteen uit ligt).
Van Merel zien we geen enkele overdenking of verdenking (opvallend), alleen de testuitslag en dat ze een vrijstelling heeft. Ze lijkt werkelijk emotioneel opgelucht maar goed, dat is met mijn tunnelvisiebril op bekeken. Sarah wil spreiden over zes mensen maar is bang dat dat teveel is en brengt het daarom terug naar vier. Ze is zonder vrijstelling door.

Het valt na twee afleveringen op dat Niels lachend en sympathiek de oren van zijn hoofd zit te liegen telkens. En dat hij als tactiek heeft voortdurend gesprekken en discussies los te laten barsten en voort te laten duren. Zoals ik eerder aangaf, lijkt geen kandidaat te zien wat hij wel of niet doet. Men lijkt wel verblind door zijn aardigheid en vriendelijkheid. Men zegt dat Sinan niets doet en Moltalk maakt er zelfs een hashtag van maar eigenlijk is het Niels die verdraaid weinig doet. Of beter gezegd, hij doet alsof hij veel doet en dat is alles.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #564 Gepost op: 7-03-2019, 04:11:41 »
Aflevering 2 “Uitgerekend”

Opdracht 1 Ver tellen

Niels werpt zich op als tussenpersoon en stelt de vraag voor de groep voor aan Nikki en RP. Dat doet hij erg goed (al was het nog makkelijker geweest onder de steiger te overleggen). Eenmaal noemt hij een verkeerd getal maar hij laat zich direct corrigeren.

Merel schept wat verwarring door twee vingers op te steken waar ze een huisdier bedoeld. Erg opvallend, zelf schat ik het in als nepmol actie. Verder is ze nogal makkelijk geërgerd en wil haast maken, doet ze een beetje onvriendelijk maar dat is wel effectief en in lijn met wat we de rest van het seizoen van haar zien.

Sarah doet haar best, let op of anderen wel de juiste antwoorden geven, wijst erop dat Merel verwarring zaait. In de biecht zegt ze blij te zijn met 300 euro omdat het weinig is maar “niet nul”.

Wat mij op viel (is al elders gemeld): het programma laat een screenshot zien alsof het een foto is van de nummers en op elke foto staat Niels een stukje in beeld. Eenmaal staat Evelien erbij, verder staat er steeds niemand anders op de foto. De foto’s zijn niet allemaal hetzelfde als de foto's die Rik op de tablet laat zien, dus de werkelijke foto's die RP en Nikki hebben gemaakt. Hint?

En terwijl de anderen schrikken dat er maar twee goede antwoorden zijn en willen weten welke dat zijn, is Niels weer eens alleen maar heel blij met ‘toch twee goed’. Hij lijkt de kandidaten zelfs af te willen leiden van de vraag waar het verkeerd gegaan is, met zijn enthousiasme over het beetje geld wat verdiend is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #565 Gepost op: 7-03-2019, 04:19:27 »
Tjoh, jij zit wel in de Niels-flow, cinner. Ik vind het prachtig om te lezen. Maar hoewel ik ook Niels nog steeds verdenk, ga ik toch niet in het hele verhaal mee. Al ga ik jou wel de meeste lof van iedereen geven, als Niels de Mol blijkt te zijn. ::bravo::

Hij blijft behoorlijk lang weg met die palen, een van de palen raakt hij duidelijk in beeld kwijt in het gras.
Heb je echt duidelijk in beeld gezien dat dat Niels was dan? Mij leek dat dat sterk gesuggereerd werd door de montage. Een van de weinige momenten zelfs waarin ik Niels echt obvious verdacht gemaakt vond. Zonder veel effect overigens, het was Jamie die er even iets over zei maar daarna nooit meer iemand over gehoord. Mijn stelling, recent ook geplaatst in het opdracht topic, is dat het Merel en Sarah samen waren die dat gedaan hebben. Hetzij als twee kandidaten ofwel als duo mol-kandidaat waarbij de Mol de verdenking van de ander probeert af te schudden door mee te doen aan een "nepmol-actie". Dan zou ik bovendien eerder de Mol nog onder hen verwachten, want wat heb je als twee kandidaten aan een nepmol-actie die verder niemand gezien heeft...

Dus grappig dat jij deze actie als doorslaggevend naar Niels als Mol ziet, en ik juist het een van de weinige acties vond waaruit valt af te leiden dat hij de Mol niet is. Met nadruk op een van de weinige. Waarmee hij dus voor mij nog steeds de Mol kan zijn.

P.S. Afl. 1 had je al geplaatst ;D. Nogmaals ik vind het prachtig om te lezen verder, en met veel punten die je noemt ben ik het gewoon eens. ::ok::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #566 Gepost op: 7-03-2019, 04:24:50 »
Vervolg aflevering 2
Opdracht 2
Uitstralen
Rik zegt dat er geld op naam ligt. Niet hoeveel keer per persoon of twee per persoon (dat is Sinan die dat denkt). Het lijkt er inderdaad op dat er twee keer geld per persoon ligt maar ook (uit de beelden bij Sinan) dat het geld heel willekeurig en niet evenwichtig is verdeeld.

Merel stelt voor dat Sinan als inmiddels gekozen leider eerst gaat en dan wil zij wel graag tweede. Dan zegt Niels dat hij wel derde wil. Merel kiest bewust of onbewust een sleutelpositie. Niels kiest bewust of onbewust sleutelpositie.

De opdracht begint en Niels heeft de porto aan de kant van de wachtende deelnemers. Hij praat voortdurend richting Sinan die daar gek van wordt. Opvallend is dat hij daarna de porto niet meer heeft en amper nog bij de groep betrokken is.

Sarah vraagt of het een idee is dat als je denkt dat je het na het eerste bedrag niet redt, je dan eerder terug komt zodat je in elk geval geld hebt.

Merel gaat. Ze doet het goed en geeft handige tips over de bewegende laser en waar deelnemers op moeten letten. Ik zie geen gerommel met geld eerlijk gezegd. Evi zal later zeggen dat ze “100 euro extra zag”. Was dat voor Merel ook zo en heeft die dat niet gezien of was het geld sowieso onevenwichtig verdeeld van te voren.

Niels start en voor hem is het “de dood of de gladiolen”(?) wat zoals vaker een rare opmerking is in dit verband. Hij zegt dat de eerste paaltjes onstabiel zijn maar daar lijkt het niet op en het zal niet de bedoeling zijn dat een paar deelnemers hun enkels breken op onstabiele paaltjes. Daarna staat hij op een vlak, onder dat vlak door gaat een lasterstraal langzaam heen en weer. Het volgende is interpretatie geef ik toe. Maar hij draait de goede richting op, treuzelt net zo lang (en dat duurt echt eventjes) tot de straal richting hem gaat en over de breedte onder hem vandaan zal komen, kan dan niet afstappen zonder zich als een bejaarde met zijn hand extra steun te geven (ik heb ene spierziekte en herken dat, alleen gezonde mensen doen dat niet zo, voor hen is dat juist onhandiger) wat hem toevallig precies in de positie plaatst dat hij over het vlak de bewegende straal kan zien (wat zeg ik, niet kan missen), lijkt bijna naar de bewegende straal te kijken en zet langzaam doch zeker zijn voet midden in de straal. Ohhhhh, af, hoe ken da nou? Hij zegt dan in de biecht ‘Nou jongens, ik ben nog geen anderhalve minuut onderweg' maar dat is nog korter geweest denk ik. Het is de opdracht waar hij al zijn hele leven naar uit heeft gekeken en dan volgt meteen (lachend) “Een goed begin is het halve werk”.  Sorry maar dat is verdachter dan verdacht mensen. En de regie heeft daar geen enkele moeite voor hoeven doen. Bizar dat we zijn klok niet zien, hem niet zien terug komen bij de deelnemers en er niemand ooit een woord aan vuil heeft gemaakt of een grapje over heeft gemaakt.

- Even tussendoor. Wat ik heel raar vind is dat op dit forum bijna niemand Niels of het feit dat we hem niet terug zien komen, verdacht vindt maar wel vrij massaal Merel,  die goede tips geeft en 250 euro binnen haalt, absoluut mols vindt overkomen. Bovendien waar Niels negen minuten ontbrekende tijd heeft om van alles te doen daar, weet een meerderheid op dit forum zeker dat Merel in iets meer dan een minuut bakken geld heeft verduisterd (zonder af te gaan). Zelfs als niet Niels maar Merel de mol blijkt te zijn, is dit toch absoluut raar? -

Sarah pakt het onhandig en raar aan. Ze lijkt vergeten te zijn dat Sinan heeft gezegd links te starten en start rechts. Al heb ik elders op het forum begrepen dat dat raar in beeld gebracht is, opzettelijk verdacht. Dan komt ze op de goede plek aan. Ze pakt haar bordje en laat het geld liggen en heeft dan zo’n haast terug op een groter vlak te komen dat ze zwierend en zwaaiend van de paaltjes af valt. Teleurgesteld druipt ze af, met het bordje in haar handen. In aflevering 9 horen we dat merel van dat bordje weet, ik denk serieus dat Sarah het mee terug genomen heeft en haar fouten heeft uitgelegd. Als nepmolactie.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #567 Gepost op: 7-03-2019, 04:32:15 »
Tjoh, jij zit wel in de Niels-flow, cinner. Ik vind het prachtig om te lezen. Maar hoewel ik ook Niels nog steeds verdenk, ga ik toch niet in het hele verhaal mee. Al ga ik jou wel de meeste lof van iedereen geven, als Niels de Mol blijkt te zijn. ::bravo::
Heb je echt duidelijk in beeld gezien dat dat Niels was dan?

P.S. Afl. 1 had je al geplaatst ;D. Nogmaals ik vind het prachtig om te lezen verder, en met veel punten die je noemt ben ik het gewoon eens. ::ok::

Ach wat dom, dubbel geplaatst. Zal ik zo even corrigeren dan.

En ja, als je secuur kijkt dan zie je dat Niels tegen iedereen zegt dat hij de palen wegbrengt, dat hij weg is met de palen en het wordt door een kandidaat bevestigd dat hij de palen weg brengt. Sarah en Merel blijven de hele tijd aan de start en komen met het laatste stuk zelf mee over. De palen zijn dan in elk geval echt al weg. Het lijkt me stug dat ze tussendoor even een paal zijn gaan verleggen zonder dat het ook maar iemand is opgevallen. Iedereen is het bovendien eens dat de samenwerking zo sterk was en dat was ook zo. Niemand heeft iets verdachts gezien, de opdracht slaagt door de samenwerking overweldigend. Daarbij is Niels de enige die liegt maar niemand geeft erom. Dat is wel vaker, alsof mensen denken dat het schattig is hoe hij een selectief geheugen heeft ;)

En dankjewel! Vind het gewoon leuk om te doen, hoewel ik vrij zeker ben dat ik het niet met alle afleveringen red.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #568 Gepost op: 7-03-2019, 04:50:21 »
Aflevering 3 Opdracht Wachtkamer? heeft Martin J al mooi verwoord. Ik heb dezelfde gedachte erover. De eerste in het filmpje is Niels met weer de nadruk op jokers. Niels zit in de kamer van oplopende bedragen. Hij beďnvloed mensen zeer eerst niet weg te lopen, Sarah een beetje, Merel beďnvloed helemaal niet. Wat ik extra opvallend vind is dat Niels in de biecht zegt dat als ze alle tien weg gaan bij 250 euro, ze het geld van de vorige opdracht toch verdiend hebben. Alleen stelt hij uitdrukkelijk voor dat hij alleen weg gaat en zijn metgezellen blijven zitten. Voor hij de deur uit stapt dringt hij nog extra aan dat ze wel blijven zitten om informatie voor hem te verzamelen.

Het is in mijn optiek de enige mooie, risicovolle molactie. Immers Niels verdiend op het oog 250 euro Maar door twee anderen te laten blijven, houdt hij eerst 500 uit de pot. Omdat ze naar hem luisteren en blijven, gaat er zelfs 500 uit de pot. Dat is toch mooi 750 uit de pot gehouden/gehaald.
Niels is de eerste die weg gaat. Alle kandidaten in andere kamers denken dat hij heeft gekozen voor een laag bedrag of een joker. En als er een schaap over de dam is, durven anderen ook te gaan voor iets als een joker. Daarmee houdt hij nog meer geld uit de pot.

Het enige andere wat je als mols zou kunnen zien, is dat Merel de eerste keus heeft voor de joker, waar later een vrijstelling in blijkt te zitten. Dat is in mijn optiek alleen verder gezocht dan de theorie voor Niels. Immers zou een joker pakken en echt niemand beďnvloeden om een aflevering later de joker te kunnen openen waar een vrijstelling in zit, die ze aan niemand laat zien en bij de executie ook niet uit lijkt te komen, om de kijker te laten zien dat de jokers er echt in zitten, een erg magere molactie zijn in een opdracht waar geld uit de pot te houden en te halen is. Sarah heeft op het laatste moment gewoon geld verdiend, daar is nog minder mols van te maken.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #569 Gepost op: 7-03-2019, 05:25:10 »
Het lijkt me stug dat ze tussendoor even een paal zijn gaan verleggen zonder dat het ook maar iemand is opgevallen.
Ja, dat kan in mijn versie alleen later in de opdracht gebeurd zijn, als de twee de puzzel weer aan het opbouwen zijn. Houd ook rekening met de montage hč, er valt niet uit te concluderen op welk moment in de opdracht de paal is weggegooid. En als het mis ging lag de smoes voor de hand: de paal lag in de weg bij het opbouwen. Ik kan me daarom best voorstellen dat de twee elkaar hebben getest met deze actie, in welke rol dan ook. Zelfs als twee kandidaten die elkaar ten onrechte verdachten. Een eenmans-molactie? Je moest dan čn de actie in je eentje uitvoeren, čn er tegelijkertijd op letten dat er niemand kwam aanlopen of bezig was. Misschien kun je er wat mee in de biecht, maar verder een hoop risico en het leverde niets op. Maar mijn belangrijkste reden: ik vond de montage richting Niels hier gewoon te suggestief. 

Hoop dat jij gelijk hebt. ;)

Als Niels inderdaad loog tegenover de andere kandidaten dat hij de eerste paal eruit trok, vind ik dat wel verdacht, ja. En nog gekker dat niemand daarover viel.

Over zijn keuze voor 45 min: Sarah zei in de biecht dat ze goed ging opletten, omdat ze zeker wist dat de Mol hier voor 30 min. zou gaan. Vervolgens gaat Merel voor 30 min. Erg mols van Sarah om ons deze gedachtengang op te dringen, besefte ik pas later. Hier krijgt ze molpunten van me. Maar niet alleen zij zelf (als Mol), maar ook Niels (als Mol) zou ervan hebben geprofiteerd dat de verdenking op deze manier richting Merel werd gestuurd. Dus misschien heeft Sarah Niels hier wel onbewust geholpen, en heeft de montage er handig gebruik van gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2019, 06:34:00 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #570 Gepost op: 7-03-2019, 07:08:37 »
Wat ik extra opvallend vind is dat Niels in de biecht zegt dat als ze alle tien weg gaan bij 250 euro, ze het geld van de vorige opdracht toch verdiend hebben. Alleen stelt hij uitdrukkelijk voor dat hij alleen weg gaat en zijn metgezellen blijven zitten.
Of doet in elk geval geen moeite om ze mee te krijgen. Daar heb je een goed punt, die biecht rijmt niet met hoe het ging in zijn kamer. Dus waarom dan zo stoer doen in de biecht. ??? Opvallend, dit soort details. Deze had ik nog nergens gelezen trouwens. ::ok::

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #571 Gepost op: 7-03-2019, 08:45:13 »

Edit: het doet wel denken aan vorig jaar. De Jan-tunnel was voor bijna iedereen onwaarschijnlijk. Het is dat Stine en Simone afvielen ruim voor de finale. Anders hadden we nog steeds met ons zessen in de Jan-tunnel gezeten, vrees ik.  ::rofl::

Waren we echt met zóveel Tunneltelevisie ?  ::jaja::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #572 Gepost op: 7-03-2019, 09:05:46 »
zullen we het bij dit seizoen laten?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #573 Gepost op: 7-03-2019, 09:53:11 »
Het kan eentje meer of minder zijn m0lmuis.  ::rofl::

Het is voor mij vooral het punt dat de mol (en daarin zie ik wel een lijn met vorig jaar, vandaar dat ik erover begon, ik zal voortaan weer ontopic blijven  ;)) vroeg wordt weggestreept onder het mom van 'Dat doet een mol niet'. Dat lijkt nu ook met Niels te gebeuren.

Het valt mij sowieso op dat acties van Niels soms als 'nepmollen' worden beschouwd en dat Merel blijkbaar degene is die 'echt' molt.  ??? Daarin kan ik echt niet meegaan. Volgens mij is het toch Niels die de echte mol moet zijn. (al blijft het spannend hoor  :) )

@Cinner: wat een geweldig overzicht!  ::bravo:: Ik kan daarin meegaan.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #574 Gepost op: 7-03-2019, 10:17:56 »
best wel genant als de befaamde vrouwelijke intuďtie nu al twee jaar op rij grandioos zou hebben gefaald.  :-[

roomies Merel en Sarah die allebei denken dat de ander de mol is, terwijl die gekke en onhandige Niels gewoon voor hun ogen loopt te mollen en zij zoiets hebben van "heb je hem ook weer".  ::)

Vooral (of alleen) Merel lijkt zeker te zijn van haar mol Sarah. Sarah zei toch zoiets van "dan moet ik daar maar voor gaan"? Heb ik het over haar keuze voor Merel dus.

Als Niels de mol is gaat Merel dat amper kunnen geloven denk ik. Vingers gekruisd dus maar. ::nieuwsgierig::

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #575 Gepost op: 7-03-2019, 10:20:03 »
@cinner

Mooi dat je zo gedetailleerd de opdrachten uitlegt hoe Niels het daarin doet. Maar eerlijk gezegd is het mij veels te veel informatie om er dan nog gericht op te kunnen reageren. Zal geen grote verrassing zijn dat ik het wel veel met je eens ben. Dat "Hiero"-moment in aflevering 1 zie ik als een coming-out moment. DikkeControleur op pagina 2 merkte dit al op.

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #576 Gepost op: 7-03-2019, 10:27:08 »
Dat heb ik ook!
Als Niels de mol niet is, dan moet het wel Sarah zijn... En dan nog: Sarah is soms vaag bezig,maar heeft ook geld verdiend.  ???

Merel vind ik als mol nog ongeloofwaardiger. Als persoon prima hoor  ::ok::, maar als ze de mol is dan moet ze het wel hebben van hele indirecte acties. Als dat WIDM is, laat maar dan...

Maar het kan toch bijna niet anders dan dat het Niels is? Die tuk tuk opdracht... En die vierkantjes-opdracht met Jamie, sowieso die hele steengroeve opdracht. Dan staat het woord ‘mol’ nog net niet op zijn voorhoofd.  ::rofl::

Edit: het doet wel denken aan vorig jaar. De Jan-tunnel was voor bijna iedereen onwaarschijnlijk. Het is dat Stine en Simone afvielen ruim voor de finale. Anders hadden we nog steeds met ons zessen in de Jan-tunnel gezeten, vrees ik.  ::rofl::
Nu haalt toevallig ook de meest verdachte persoon de finale. En wordt die tunnel alleen maar groter. Nou ja, we gaan het meemaken of-ie wel of niet instort.  ;D

Ik tunnel gezellig mee hoor! Als Niels het niet is, zal er nog heel wat moeten worden uitgelegd wat mij betreft.


@cinner: mooi samengevat zo, het versterkt mijn mening nog meer, dus ik pak er lekker een dekentje bij om me goed in deze tunnel te blijven nestelen
« Laatst bewerkt op: 7-03-2019, 10:37:02 door DigiMol »
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #577 Gepost op: 7-03-2019, 11:13:52 »
@cinner. Wat een goede samenvattingen! Geen speculaties wat er allemaal gedaan kan zijn, maar gewoon feiten. Wat er gebeurd is. Het sterke van hem is ook dat hij dingen doet die oppervlakkig gezien super kandidaats lijken (meteen voor geld gaan ipv vrijstellingen, geld pakken in wachtkamer) maar als netto resultaat toch minder geld in de pot opleveren.
Na de test en executie van afgelopen zaterdag kreeg ik een grote shock, want ik dacht dat iedereen op Niels zat en dat het dus Sarah moest zijn. Daar ben ik inmiddels aardig overheen. Zoveel zelfs dat het mij ontzettend stug lijkt als Niels het NIET is.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Nielson is (niet) de Mol!
« Reactie #578 Gepost op: 7-03-2019, 13:54:51 »
Wat ik extra opvallend vind is dat Niels in de biecht zegt dat als ze alle tien weg gaan bij 250 euro, ze het geld van de vorige opdracht toch verdiend hebben. Alleen stelt hij uitdrukkelijk voor dat hij alleen weg gaat en zijn metgezellen blijven zitten. Voor hij de deur uit stapt dringt hij nog extra aan dat ze wel blijven zitten om informatie voor hem te verzamelen.

Nergens zien we Niels aandringen dat Rick Paul en Evi blijven zitten. Ik interpreteer wat we zien eerder als dat Niels eigenlijk wilde dat Rick Paul en Evi ook mee zouden gaan.

Niels: "Alle informatie onthouden voor mij dan hč."
Rick Paul (zet zijn liefste/betrouwbaarste gezicht op): "Zeker weten."

Niels' "dan hč" lijkt een "nou vooruit dan dat jullie niet meegaan, maar dan wil ik er iets tegenover" en het gezicht en de houding van Rick Paul lijken te bevestigen dat hij helemaal niet mee wil. 

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw