Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk  (gelezen 102021 keer)

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #80 Gepost op: 8-01-2019, 23:06:29 »
Nog twee dingetjes:

- Het openen van de envelop is an sich on-mols. Hierdoor wordt in principe duidelijk dat er drie kandidaten op die plek hadden moeten zijn (daar wordt niet op geschakeld verder, maar wel een risico voor de mol). Evi is dus hier niet verdacht, maar ook Sarah iets minder: zij geeft de info aan de groep.

- Laten wachten tot 12.15 met pakken van de envelop is mols. Als ze de envelop eerder hadden gepakt en opengemaakt was eerder duidelijk geworden dat er meer kandidaten op die plek moesten zijn..

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #81 Gepost op: 8-01-2019, 23:50:38 »
De meest waardevolle opdracht van de aflevering. In opdracht 1 kon de mol zijn best doen. In opdracht 2 heeft de mol niets kunnen doen. Het is zeker geen wet, maar de mol moet in aflevering 1 ergens een poging doen te saboteren, om te wennen aan het molschap. Opdracht 3 blijft over.

Paar dingen die mij opvielen (vast al eerder genoemd):
- Sarah stelt voor om in één lijn te blijven fietsen. Een tactiek voor die vooraf handig lijkt, maar niet werkt als je weet hoe de opdracht echt in elkaar steekt. Ze is juist een van de eerste die afhaakt van de groep en dus afwijkt van de tactiek. (Evi wil als eerste weg en ook door Sinan weggestuurd. Merel zegt dat er iemand met haar mee moet).

- Er is weinig reden voor de mol om Evi op het verkeerde moment de envelop te laten pakken. Doordat ze niet met het juiste groepje zijn is het toch al fout. Meteen pakken en openen zorgt er juist voor dat de kennis dat de enveloppen in groepjes gepakt moeten worden eerder en verder verduidelijkt wordt. (Niet dat die informatie wat uit heeft gemaakt bij deze groep). Dit maakt Evi en Sarah juist minder verdacht.

- In de montage (o.a. d.m.v. biechten) wordt de indruk gewekt dat er de klok niet goed loopt (poging Evelien verdacht te maken.) Maar ik vraag me af of dat klopt. De tweede envelop wordt op het juiste moment gepakt. De laatste tien minuten zitten ingedikt in de montage.

- Het gaat mis in het zien van de schermen en in de communicatie. Hoewel ik Sarah gevoelsmatig verdacht vindt, moet ik waarschijnlijk op een andere plek een verdachte zoeken.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #82 Gepost op: 9-01-2019, 15:16:27 »
Opdracht herbekeken en toch nog wel wat opvallende dingetjes gezien :

- Bij "vlucht" Evi rijdt RP net achter Sinan én voor Evi.  Sinan zegt "ga maar Evi".
In biecht verklaart RP " Voor ik het wist schoot Evi ervan door".... terwijl hij net met zijn neus bovenop het gebeuren zat.
- Nikkie en Niels moeten naar St Barbara kerk... RP roept " Sinan ga jij mee met Nikkie". = verkeerde trio. RP moest zelf aan Barbara zijn.
Mogelijk mislukte molactie omdat hij nadien geen kans zag om groep tijdig te verlaten en zo enveloppe ongeldig te maken?
- Als je goed op RP let tijdens de fietstocht hoor je hem voortdurend de porto bezetten met verwarrende of er niet toedoende commentaren.

- Merel rijdt heel lang voor/naast Evelien, die je echter niets hoort zeggen over de toch duidelijke achterops bij Merel. = mols?

- Sarah vraagt onderweg of Evi haar achterop wil bekijken. Er wordt niet getoond of dit daadwerkelijk gebeurd.= onmols

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #83 Gepost op: 10-01-2019, 00:10:15 »
We zien toch vooral nu nog 9 kandidaten die mol willen zijn en één mol die kandidaats doet...?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #84 Gepost op: 10-01-2019, 00:13:16 »
We zien toch vooral nu nog 9 kandidaten die mol willen zijn en één mol die kandidaats doet...?
Een waarheid als een MOL.
Hahaha

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #85 Gepost op: 10-01-2019, 16:16:48 »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #86 Gepost op: 10-01-2019, 16:21:15 »
Nee die niet, maar hoe interpreteer je dat in deze?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #87 Gepost op: 10-01-2019, 16:27:29 »
Daar verwijst de titel van de opdracht dan ook naar met een knipoog. Nog een extra verwijzing naar de Mol kan ik er niet in vinden. Die zal er ook in bijna alle gevallen van de opdrachttitels niet zijn.

Offline Kristel1976

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Oppermolloot
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #88 Gepost op: 10-01-2019, 21:58:58 »
Prachtig overzicht Hulpmol.

Basis om te lukken is dat je ieders scherm leest.
Was het dan niet superdom of verdacht van Sarah (gesteund door Sinan) om Evi achterna te gaan? 
Dit betekent toch dat niemand nog Sarah's scherm lezen kon?

Volgens mij was het Rick Paul die Sarah daar heen stuurde, net zoals hij ook Sinan de (verkeerde) opdracht gaf om met Nikkie mee te gaan.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2019, 22:06:25 door Kristel1976 »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #89 Gepost op: 11-01-2019, 07:59:51 »
Volgens mij was het Rick Paul die Sarah daar heen stuurde, net zoals hij ook Sinan de (verkeerde) opdracht gaf om met Nikkie mee te gaan.
Klopt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #90 Gepost op: 11-01-2019, 11:37:51 »
Volgens mij was het Rick Paul die Sarah daar heen stuurde, net zoals hij ook Sinan de (verkeerde) opdracht gaf om met Nikkie mee te gaan.
Maar hij is zelf wel weer bij de enige envelop die wel geld oplevert. lastig, iedereen doet molse en onmolse dingen

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #91 Gepost op: 11-01-2019, 15:32:57 »
Ik heb net de aflevering nogmaals bekeken en hierbij vooral gelet op deze opdracht. Een mol kan er ook voor kiezen juist de kandidaten af te leiden wanneer de berichten op de schermen tevoorschijn komen. Ik heb eens even opgelet wie er zorgde voor afleiding. Hoewel het soms moeilijk te zien/te horen was, heb ik het volgende opgeschreven:

- 1e scherm: goed doorgegeven
- 2e scherm: Jaimy en RP die de aandacht vestigen op een kerkje
- 3e scherm: Sarah ('Rechtdoor, rechtdoor!')
- 4e scherm: RP, Jaimy, Robèrt
- 6e scherm: Jaimy ('Kunnen we wat harder fietsen?') en Evelien
- 7e/8e: Jaimy gaat vragen stellen aan de rest van de groep
- 9e: goed doorgegeven

Jaimy praat erg veel door de porto tijdens de opdracht, waardoor hij wellicht heeft gezorgd voor afleiding. Op dit punt is hij best verdacht  ???

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #92 Gepost op: 11-01-2019, 16:10:04 »
Maar hij is zelf wel weer bij de enige envelop die wel geld oplevert. lastig, iedereen doet molse en onmolse dingen

Mij lijkt het dat RP's shout outs toch wel een hoog molgehalte hebben:
Je gaat te snel, Sinan.
Niet te hard Sinan.
De (verkeerde) kerk is daar.
(=tijd verliezen)

Sarah gaat mee met Evi. (op Merel's er moet iemand mee met Evi)
Is toch binnen het kwartier? (op vraag op welke tijd Evi enveloppe moet pakken) Pak de enveloppe (Na Evelien, in porto die niet binnenkomt bij Evi).
= verkeerde tijd, verkeerde opsplitsing + uitstel van inzicht over trio-opdracht

Sinan, ga jij mee met Nikkie. = verkeerde opsplitsing

Sinan vraagt hem om de porto niet te vervuilen en mee te gaan met Jaimie, waardoor hij verplicht terecht komt op de correcte plek voor Nikkie omslag en er toch geld raakt in de pot.

Lichaamstaal : Bij enveloppe Nikkie geen enthousiasme. Grijnslach bij "Er was 1800 Euro te verdienen"

Fietspositie eigenlijk ook strategisch : 2e  achter Sinan (om route te beïnvloeden),
en (onverdacht in het missen van achterops).

En ook opvallend :  bij aankomst Carmen heeft RP geen scherm meer op de fiets?
Wat is er gebeurd?
En waarom draagt RP eigenlijk een bril bij de eliminatie? Leek hij niet nodig te hebben bij "in zicht" om "achteraan te kijken"



Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #93 Gepost op: 11-01-2019, 16:35:43 »

En waarom draagt RP eigenlijk een bril bij de eliminatie? Leek hij niet nodig te hebben bij "in zicht" om "achteraan te kijken"

Misschien draagt hij normaal gesproken lenzen, maar zijn nu z'n ogen geirriteerd door bijv. de warmte.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #94 Gepost op: 11-01-2019, 23:33:59 »
Mij lijkt het dat RP's shout outs toch wel een hoog molgehalte hebben:
Je gaat te snel, Sinan.
Niet te hard Sinan.
De (verkeerde) kerk is daar.
(=tijd verliezen)

Sarah gaat mee met Evi. (op Merel's er moet iemand mee met Evi)
Is toch binnen het kwartier? (op vraag op welke tijd Evi enveloppe moet pakken) Pak de enveloppe (Na Evelien, in porto die niet binnenkomt bij Evi).
= verkeerde tijd, verkeerde opsplitsing + uitstel van inzicht over trio-opdracht

Sinan, ga jij mee met Nikkie. = verkeerde opsplitsing

Sinan vraagt hem om de porto niet te vervuilen en mee te gaan met Jaimie, waardoor hij verplicht terecht komt op de correcte plek voor Nikkie omslag en er toch geld raakt in de pot.

Lichaamstaal : Bij enveloppe Nikkie geen enthousiasme. Grijnslach bij "Er was 1800 Euro te verdienen"

Fietspositie eigenlijk ook strategisch : 2e  achter Sinan (om route te beïnvloeden),
en (onverdacht in het missen van achterops).

En ook opvallend :  bij aankomst Carmen heeft RP geen scherm meer op de fiets?
Wat is er gebeurd?
En waarom draagt RP eigenlijk een bril bij de eliminatie? Leek hij niet nodig te hebben bij "in zicht" om "achteraan te kijken"

Het probleem bij deze opdracht is dat we maar fragmentarisch beelden krijgen van de schermen. Er worden schermen niet doorgegeven lijkt het maar ik heb het gevoel dat we meer dan driekwart niet hebben gezien of gehoord. Wie wat wel/niet gedaan heeft is een aanname op onvolledige beelden of waar de regie om heen wil sturen. Jammer van deze opdracht waar we wel info uit had kunnen halen.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #95 Gepost op: 12-01-2019, 03:46:13 »
Wat mij opviel:
- In deze opdracht raakt Jamie gefrustreerd doordat de opdracht niet goed liep en zelf "sukkels" zei. Dat pleit hem naar mijn idee redelijk vrij als mol. Een mol zou niet gefrustreerd raken van een mislukkende opdracht. Frustratie is een emotie die moeilijk te verbergen is en ook lastig goed te spelen is. Daaraan kan je redelijk makkelijk kandidaten herkennen.
- Sarah vraagt aan Evi of ze op haar scherm wil kijken. Dat is niet een mol actie. Verder voorkomt Sarah dat Evi de envelop te vroeg pakt. ook hiermee toont ze redelijk aan niet de mol te zijn.
- Robert geeft zeer heldere duidelijke opdrachten.
- Volgens mij geeft Sinan de opdracht door aan Niels dat hij om 11:20 bij de Santa Barbara kerk een envelop moet pakken. Ook dit was een heldere duidelijke opdracht.

Let wel op bij deze opdracht! De regie heeft in deze opdracht een heel erg sturende rol. Het is heel goed mogelijk dat er in deze opdracht meer duidelijke opdrachten werden gegeven dan we op televisie te zien krijgen. 

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #96 Gepost op: 12-01-2019, 11:31:53 »
Dat Sarah Evi laat wachten kan best een molactie zijn. Wachten tot het goede moment, maar toch zonder de juiste drie kandidaten: levert niets op, maar kost wel kostbare tijd om de opdracht beter te snappen (na het openen van de envelop).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #97 Gepost op: 12-01-2019, 11:37:31 »
Dat Sarah Evi laat wachten kan best een molactie zijn. Wachten tot het goede moment, maar toch zonder de juiste drie kandidaten: levert niets op, maar kost wel kostbare tijd om de opdracht beter te snappen (na het openen van de envelop).

Maar een goede kandidaat had Evi ook laten wachten. Een goed uitgevoerde opdracht had 2 voorwaarden: Juiste mensen en juiste tijdstip.
Over de juiste mensen konden ze niets weten omdat de schermen niet werden gelezen, maar de meeste kandidaten hadden wel al door dat die envelop op exact 11u15 genomen moest worden.

Online widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #98 Gepost op: 12-01-2019, 11:57:02 »
Helemaal waar en dus kun je op basis van deze actie niets zeggen over het al dan niet mol/ kandidaat zijn van Sarah. Dat is ook het nadeel van de opdrachten in aflevering 1 van dit seizoen. De Mol had te vaak dezelfde belangen/ acties als een goede kandidaat.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Rondje om de kerk
« Reactie #99 Gepost op: 12-01-2019, 12:05:30 »
Helemaal waar en dus kun je op basis van deze actie niets zeggen over het al dan niet mol/ kandidaat zijn van Sarah. Dat is ook het nadeel van de opdrachten in aflevering 1 van dit seizoen. De Mol had te vaak dezelfde belangen/ acties als een goede kandidaat.

Helemaal mee eens.

Er is slechts 1 cruciaal moment waar ik informatie uit haal en dat is het moment dat Evi wegfietst bij de groep. Dat was zo niet afgesproken vooraf en bovendien totaal onnodig als je weet hoeveel tijd ze nog had. Iedereen die haar aanmoedigde is mols op die manier.
Dat Sarah meerijdt, snap ik vanuit kandidaat oogpunt, want je laat nooit iemand helemaal alleen.

Verder was Robèrt de enige met 2 correct afgelezen schermen en heeft hij al zijn verantwoordelijkheden goed uitgevoerd.