Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 62286 keer)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #20 Gepost op: 13-01-2019, 00:27:09 »
Dat dacht ik bij Niels die weinig had opgeschreven, haha! Meestal vliegen ze er dan uit.

Je zag wel dat Evie heel veel tijd verbruikte met nadenken. Dat is haar dus fataal geworden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2019, 10:32:32 »
Testvragen die we in beeld krijgen:

Aflevering 2

Rick Paul
2. Hoeveel zwemdiploma's heeft de Mol? -> 3

Niels
16. In welke aula bevond de Mol zich bij aanvang van de opdracht 'Wachtkamer?'? -> 204

Nikkie
4. Waar bevond de Mol zich tijdens de opdracht 'Ver Tellen'? -> Op de grond

Merel
20. Wie is de Mol? -> Evelien

Evi
11. Werd de Mol uitgeschakeld tijdens de opdracht 'Uit Stralen'? -> twijfelt tussen Ja en Nee, klikt niks aan

Jamie
10. Als hoeveelste ging de Mol het veld in tijdens de opdracht 'Uit Stralen'? -> Eerste   (Sinan)
« Laatst bewerkt op: 13-01-2019, 14:02:15 door Heinz »

Offline DirkDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2019, 11:10:14 »
Evelien -> Evi, Nikkie
Evi -> Evelien, Rick-Paul, Sinan, Nikkie
Jamie -> Evi, Evelien, Rick-Paul, Sinan
Merel -> Evi, Nikkie, Evelien
Niels -> Evi, Rick-Paul
Nikkie -> Evi
Robèrt -> Evi, Jamie, Sinan
Rick-Paul -> Sinan, Evelien
Sinan -> Rick-Paul
Sarah -> ?

In het dagboek van de afvaller geeft Evi aan heel bewust op 1 iemand te hebben ingezet. Dus we worden weer eens voor de gek gehouden...

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2019, 11:15:36 »
In het dagboek van de afvaller geeft Evi aan heel bewust op 1 iemand te hebben ingezet. Dus we worden weer eens voor de gek gehouden...
Als 3 kandidaten evenveel fout zaten, dan is het inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat Evi alles op een persoon heeft gezet. Maar ik geloof wel dat ze heel veel vragen heeft beantwoord op Evelien. Net zoals 2 kandidaten heel veel hebben gezet op Evi.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2019, 11:25:22 »
In het dagboek van de afvaller geeft Evi aan heel bewust op 1 iemand te hebben ingezet. Dus we worden weer eens voor de gek gehouden...

We horen Evi zeggen: "Ik ga voor Evelien. En misschien een beetje voor Rick Paul. Misschien een heel klein beetje voor Nikkie. En misschien een héél klein beetje voor Sinan." We weten niet wanneer ze dit gezegd heeft. Het lijkt erop dat ze uiteindelijk voor Evelien is gegaan maar misschien is ze van gedachten veranderd en heeft ze alles op een ander ingezet.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2019, 11:26:34 »
We horen Evi zeggen: "Ik ga voor Evelien. En misschien een beetje voor Rick Paul. Misschien een heel klein beetje voor Nikkie. En misschien een héél klein beetje voor Sinan." We weten niet wanneer ze dit gezegd heeft. Het lijkt erop dat ze uiteindelijk voor Evelien is gegaan maar misschien is ze van gedachten veranderd en heeft ze alles op een ander ingezet.

De framing zorgt er inderdaad voor dat we nu moeten denken dat Evi vol op Evelien gegaan is, maar net dan moet je oppassen natuurlijk.

Online Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2019, 11:41:13 »
Testvragen die we in beeld krijgen:

Aflevering 2

Evi
11. Werd de Mol uitgeschakeld tijdens de opdracht 'Uit Stralen'? -> Nee

Met de cursor wordt niets aangeklikt. Als 'Nee' aangeklikt zou zijn, had je nog kunnen beargumenteren dat Evi uiteindelijk voor Rick Paul is gegaan: hij is de enige van Evi's vier verdachten die niet tijdens de laseropdracht wordt uitgeschakeld. Evi lette naar eigen zeggen niet op de details, maar ze zal heus wel weten wie is afgeschoten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2019, 11:44:55 »
Goed opgemerkt! Ik pas het aan en zal nog eens terugkijken of er vaker niets wordt aangeklikt. Misschien dat er iets in zit.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2019, 13:02:56 »
Als ik de vragen zie kan je volgens twee & drie afleveringen makkelijk doorkomen door kansrekening en uitbalanceren over verschillende kandidaten. De vraag is hoelang je dit kan volhouden voordat je echt moet gaan focussen.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2019, 13:07:45 »
Ik denk dat hoe ver je met die strategie kan komen vooral bepaald wordt door hoe veel kandidaten de mol verdenken. Als de anderen allemaal verkeerd zitten kun je er ver mee komen, maar als ze allemaal de mol al in het vizier hebben kan je er ook snel mee uit liggen.

Offline DirkDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2019, 15:00:11 »
Als 3 kandidaten evenveel fout zaten, dan is het inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat Evi alles op een persoon heeft gezet. Maar ik geloof wel dat ze heel veel vragen heeft beantwoord op Evelien. Net zoals 2 kandidaten heel veel hebben gezet op Evi.

Ik zou eerder de dagboeken vertrouwen dan de montage, die ons wel vaker voor de gek houdt. Het zou ook kunnen zijn dat er mensen op 3 mensen spreiden die allemaal niet de mol zijn, dus daar kunnen we niet zo heel veel mee. Maar al helemaal omdat ze aangeeft dat ze besloten heeft om alles op 1 iemand in te zetten. Dus ze is tijdens de test niet van gedachten veranderd. Maar als ze vol op evelien was gegaan, zouden de makers dat ons nooit laten weten, want dan is er een mogelijke verdachte weg. Het blijft een raadsel.

Offline DirkDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2019, 15:04:23 »
Met de cursor wordt niets aangeklikt. Als 'Nee' aangeklikt zou zijn, had je nog kunnen beargumenteren dat Evi uiteindelijk voor Rick Paul is gegaan: hij is de enige van Evi's vier verdachten die niet tijdens de laseropdracht wordt uitgeschakeld. Evi lette naar eigen zeggen niet op de details, maar ze zal heus wel weten wie is afgeschoten.

Goede vondst! Als je bewust op 1 iemand inzet, lijkt me het toch het allermakkelijkste bij de test. Je hoeft dan niet na te denken over hoeveel vragen je op wie gaat inzetten. Dan kun er zo doorheen. Misschien heeft ze dan toch gespreid, of ze wist gewoon echt niks meer over het spel. Ik ben er nog niet uit.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2019, 15:34:27 »
Goede vondst! Als je bewust op 1 iemand inzet, lijkt me het toch het allermakkelijkste bij de test. Je hoeft dan niet na te denken over hoeveel vragen je op wie gaat inzetten. Dan kun er zo doorheen. Misschien heeft ze dan toch gespreid, of ze wist gewoon echt niks meer over het spel. Ik ben er nog niet uit.

Die beelden van de cursor die iets (al dan niet) aanklikt zijn later door een editor geconstrueerd. In dit geval illustreren ze "Evi twijfelt", wat we haar ook horen zeggen dat ze doet. Maar dat klopt hoogstwaarschijnlijk niet want dan zou ze liegen bij het afscheidsinterview, in het dagboek en in de media dat ze vol voor één iemand ging. Wie de persoon was weten we alleen niet. (Het lijkt Evelien te zijn. Maar niets is...)

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2019, 16:51:39 »
Evi werd veel verdacht door haar medekandidaten, iets wat meestal gunstig is voor een kandidaat; zetten ze vragen op jou in, dan zijn ze fout, want jij bent de Mol niet. Toch moest Evi vertrekken. Hiervoor zijn twee verklaringen mogelijk:
1. Evi heeft de test bijzonder slecht gemaakt. Nu we weten dat ze alles op 1 persoon heeft gezet is deze kans aanwezig, maar dan nog moet je hem heel slecht maken.
2. De antwoorden over Evi komen veel overeen met de antwoorden over de Mol.

Ter uitbreiding van verklaring 2 heb ik een overzicht gemaakt met de overlappingen tussen Evi's gedrag in aflevering 2 en dat van de 9 andere kandidaten.

Zoals te zien is komen vooral Evelien en Merel overeen en Jamie en Sinan vooral niet

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #34 Gepost op: 13-01-2019, 17:51:30 »
Wat wordt er weer gek gemonteerd, want Rick-Paul zegt bij de test dat hij Evelien en Sinan verdenkt.
En na de executie zegt hij: Evi was mijn Mol nummer 1.

Echt vreemd

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #35 Gepost op: 13-01-2019, 18:02:01 »
Ik denk dat hoe ver je met die strategie kan komen vooral bepaald wordt door hoe veel kandidaten de mol verdenken. Als de anderen allemaal verkeerd zitten kun je er ver mee komen, maar als ze allemaal de mol al in het vizier hebben kan je er ook snel mee uit liggen.

Akkoord. In bijvoorbeeld het Klaas en Kees seizoenen was je er niet ver mee geraakt, want die had iedereen direct in het vizier. In het Thomas en Jan seizoenen was je waarschijnlijk wel een heel eind gekomen.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #36 Gepost op: 13-01-2019, 18:03:25 »
We weten nog een vraag van de test: namelijk hoeveel zwemdiploma's de mol heeft. Ik verwacht ook dat er vragen over de huisdieren en de lengte van de mol tussen zaten.

Misschien dat Rick Paul zegt dat hij ook op Evi zat uit tactiek.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #37 Gepost op: 13-01-2019, 18:05:44 »
In de podcast zegt Evi dat ze bijna helemaal niks in haar molboekje heeft geschreven maar wel dat Evelien kipsla at. Ik begin er toch ernstig rekening mee te houden dat het klopt dat Evi alles op Evelien heeft ingevuld.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #38 Gepost op: 13-01-2019, 20:13:06 »
In de podcast zegt Evi dat ze bijna helemaal niks in haar molboekje heeft geschreven maar wel dat Evelien kipsla at. Ik begin er toch ernstig rekening mee te houden dat het klopt dat Evi alles op Evelien heeft ingevuld.

Ik hoop het ergens wel. Van de 9 overgebleven kandidaten vind ik Evelien de makkelijkste keuze voor de productie als mol. Ze doet me wat denken aan Susan qua speltactiek en beweegt als een grijze muis door de opdrachten, maar ze heeft altijd wel enige invloed. Niet echt mijn type mol, dus ik hoop dat Evi er is uitgegaan op Evelien.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2019, 12:45:51 »
Ik streep Evelien ook helemaal af hierdoor. Rick-Paul daarentegen staat er slinks bij... wordt genoemd, toch niks op ingezet zo te zien. Ik begin toch steeds meer te neigen naar een molswitch, het lijkt wel alsof alle kandidaten hem intussen ook al in het vizier hebben.
Ze zei dat ze aan drie of vier namen dacht. Wel leuk gedaan want het leek alsof zij eruit zou vliegen.
Ja ik kneep hem echt. Eerst pakt ze die 250 euro ipv -250 euro. En toen kwam die executie en ik dacht hetzelfde als jij.... maar ik kon de tunnel al niet meer uit haha. Toch niet ingestort. Maar ik denk dat ik me nu maar wel eens langzaam omhoog moet gaan bewegen. Ben in elk geval blij dat ik de afvaller goed had, Evi vulde ik in.... het was echt lang geleden dat ik de afvaller had :).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)