Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 62169 keer)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2019, 13:27:40 »
Met omgekeerde logica zouden we drie kandidaten kunnen afschrijven als mol: Jamie, Sinan en Sarah.

Let op: aanname is dat Evi vol op Everlien is gegaan in haar test.

Mijn gedachte is dat Evi haar vragen op Evelien heeft ingezet en een aantal andere kandidaten op Evi. Dit zouden we uit de biecht en het extra filmpje mogen aannemen.

Mijn redenatie is dat Evi per ongeluk door had kunnen gaan als de mol dezelfde antwoorden had gehad als Evelien. En de mol een ander antwoord heeft dan Evi in de test. Immers dan had Evi punten gescoord t.o.v. de andere kandidaten.

Er zijn een aantal testveagen die Evelien en Evi in een ander antwoord plaatsen.

2. Hoeveel zwemdiploma's heeft de Mol?
Evelien 3
Evi 0

Jamie en Sarah ook drie!

16. In welke aula bevond de Mol zich bij aanvang van de opdracht 'Wachtkamer?
Evelien met Sinan en Robert.
Evi met Rick Paul en Nielson.

11. Werd de Mol uitgeschakeld tijdens de opdracht 'Uit Stralen'?
Evelien ja
Evi nee

Naast Evelien vielen ook Sinan, Jamie, Nikkie, Sarah en Niels af.

Als we dus kijken naar het aantal keer dat Evi stemde op een kandidaat - via haar Evelien antwoord - dan komt dit er uit:

Jamie 2
Sinan 2
Sarah 2
Robert 1
Nikie 1
Niels 1
Merel 0
Rick Paul 0

Als Jamie, Sinan of Sarah de mol zou zijn dan zou - Evi twee vragen voorlopen op de kandidaten die op haar stemmen. Dit op basis van bovenstaande drie vragen. Twee lijkt niet veel in relatie tot de overige 17 testvragen, maar van die 17 zijn er twee op persoon i.p.v. groep ( wie is de mol? En als hoeveelste ging de mol de laser opdracht in?).
En er zijn drie vragen niet onderscheidend omdat Evelien en Evi in dezelfde groep zitten (beide een vrouw, beide blijven zitten in de wachtkamer, en beide in de grondpositie in ver rekenen)

Kortom een voorsprong van twee vragen op de resterende twaalf die de Evi stemmers per ongeluk moeten inhalen als een van deze drie kandidaten toch de mol is. Per ongeluk want Evi is niet de mol.

Het blijft natuurlijk een wankele theorie, maar waarschijnlijk zijn Jamie, Sarah en Sinan niet de mol. Of nog milder gesteld ze zijn minder waarschijnlijk de mol t.o.v. met name Merel en Rick Paul.

Meer inzicht in (mogelijke) testvragen zou helpen.




« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 18:42:21 door DikkeControleur »
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline 23Limes

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #41 Gepost op: 15-01-2019, 16:31:02 »

Omdat ik vast in een tunnel ben die Merel volgt, ben ik blij dat op basis van Evi's resultaten, het statistisch gezien waarschijnlijker is dat zij is de mol.

#Merelisdemol
Zelfs als het wordt uitgevoerd, Merel is mijn mol.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2019, 18:37:12 »
Dit is de volgorde waarin de kandidaten voorafgaand aan de executie vertellen wie ze verdenken:

Rick Paul > Sinan, Evelien
Sinan > Rick Paul
Niels > Evi, Rick Paul
Evelien (1)> Evi
Merel (1)> Evi
Nikki > Evi
Evelien (2)> Nikki
Merel (2)> Nikki, Evelien
Evi > Evelien, Rick Paul, Nikki, Sinan
Robčrt > Evi, Jamie, Sinan
Sarah > 4, 3 of 5 verdachten (geen namen)
Jamie > Evi, Evelien, Rick Paul, Sinan

Evelien(1) zegt...

"Ik verdenk vanaf het begin af aan Evi..."

...en wordt abrupt afgekapt door de montage en gaat direct over in Merel(1). Hele rare overgang. Alsof Evelien iemand verdenkt die voor de kijker nog niet bekend mag zijn. Vrij snel daarna horen we Evelien(2) een verdenking richting Nikki uitspreken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Evelien tussendoor nog een derde naam genoemd heeft. De montage stuurt de kijker in elk geval richting Evi, Evelien, Sinan, Rick Paul en Nikki. Jamie wordt slechts 1 keer genoemd. Merel, Robčrt, Nielson en Sarah worden (voor de kijker) helemaal niet genoemd. Het is in het verleden vaker zo geweest dat verdenkingen richting de mol aan het begin van het seizoen niet tot nauwelijks getoond worden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2019, 20:33:03 »
Overtuigend.^^ ::vergroot::

Wordt het dan toch weer tijd om mijn Evelien-tunneltje te laten gaan?

EDIT: Bij de eerste test hoorde we van Evelien ook alleen maar dat ze 4 verdachten had en dat ze 5 vragen op elk zou zetten. Met de informatie dat ze Evi vanaf het begin al verdacht vond, hoort Evi bij één van die vier, en misschien ook Nikkie. Misschien had Evelien de mol al in haar lijstje vanaf het begin?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 20:45:20 door B&W »

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2019, 20:38:51 »
Een schema:
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 21:04:07 door TimvanW »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2019, 21:13:01 »
Overtuigend.^^ ::vergroot::

Wordt het dan toch weer tijd om mijn Evelien-tunneltje te laten gaan?

EDIT: Bij de eerste test hoorde we van Evelien ook alleen maar dat ze 4 verdachten had en dat ze 5 vragen op elk zou zetten. Met de informatie dat ze Evi vanaf het begin al verdacht vond, hoort Evi bij één van die vier, en misschien ook Nikkie. Misschien had Evelien de mol al in haar lijstje vanaf het begin?

Dat zou maar zo kunnen. Hoe dan ook had ik het idee dat Evelien een opsomming van haar verdachten aan het geven was, waarschijnlijk drie of vier. Vooral door de manier waarop ze de naam 'Evi' benadrukt. Alsof ze 'Evi, X en Y' wilde zeggen. De twee fragmenten die we van haar zien tijdens de test lijken niet lekker op elkaar aan te sluiten. Volgens mij is daar een deel weggelaten.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #46 Gepost op: 15-01-2019, 23:21:54 »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #47 Gepost op: 15-01-2019, 23:31:23 »
Met omgekeerde logica zouden we drie kandidaten kunnen afschrijven als mol: Jamie, Sinan en Sarah.

<knip>

Meer inzicht in (mogelijke) testvragen zou helpen.

Als de rest vol op Evi is gegaan klopt dat volledig. Maar de rest heeft gespreid. M.a.w. met grote waarschijnlijkheid ook minstens een van die drie vragen.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2019, 20:35:20 door Daisy, Reden: citaat ingekort tbv leesbaarheid forum »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #48 Gepost op: 15-01-2019, 23:45:43 »
Dat zou maar zo kunnen. Hoe dan ook had ik het idee dat Evelien een opsomming van haar verdachten aan het geven was, waarschijnlijk drie of vier. Vooral door de manier waarop ze de naam 'Evi' benadrukt. Alsof ze 'Evi, X en Y' wilde zeggen. De twee fragmenten die we van haar zien tijdens de test lijken niet lekker op elkaar aan te sluiten. Volgens mij is daar een deel weggelaten.

Voor hetzelfde geld is ze daar alleen maar aan het opnoemen wie er allemaal waren blijven zitten voor de -250 euro. Die z.g. verdenkingen bij de test hoeven helemaal geen verdenkingen te zijn, maar kunnen ook gewoon een rijtje feitjes zijn...oftewel : het is redelijk onbetrouwbaar, zo heeft het verleden bewezen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #49 Gepost op: 16-01-2019, 09:31:08 »
Daar heb je natuurlijk gelijk in, en het is duidelijk dat de montage de kijker een bepaalde kant op wil sturen. Blijft de vraag waarom Evelien hier zo raar afgekapt werd. Helemaal als ze slechts een onschuldige opsomming maakte van degenen die bleven zitten in de wachtkamer. Dan hadden ze haar die zin toch wel kunnen laten afmaken?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #50 Gepost op: 16-01-2019, 15:22:35 »
Daar heb je natuurlijk gelijk in, en het is duidelijk dat de montage de kijker een bepaalde kant op wil sturen. Blijft de vraag waarom Evelien hier zo raar afgekapt werd. Helemaal als ze slechts een onschuldige opsomming maakte van degenen die bleven zitten in de wachtkamer. Dan hadden ze haar die zin toch wel kunnen laten afmaken?

Niet als ze graag willen dat wij denken dat ze Evi verdacht, bovendien zou zijzelf ook in dat rijtje zitten dus hadden ze het alsnog ergens moeten afkappen. Het is precies zoals je in de eerste zin zegt: de makers willen met behulp van de montage de kijkers een bepaalde richting op sturen. Sommige verdenkingen mogen we weten, anderen juist weer niet. Daardoor is niet alles wat een kandidaat biecht zonder meer bruikbaar, het kan ook teveel verraden soms.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #51 Gepost op: 19-01-2019, 21:28:40 »
Evelien -> Nikkie, RP, Jamie, Sinan
Niels -> Evelien, Sinan
Nikkie -> Evelien
Robert -> Merel, Jamie
RP -> Sinan
Sarah -> Evelien

Frankje Lapi

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #52 Gepost op: 19-01-2019, 22:59:25 »
Testvragen aflevering 3

Rick Paul
4. Welk Spaans woord kreeg de Mol bij aanvang van de opdracht 'Vlag Uithangen'? -> Prestar  (Sinan)

Niels
16. Waarvoor stemde de Mol tijdens de opdracht 'Op Treden'? -> 45 minuten voor €1500,-

Nikkie
12. Won de Mol het duel bij de opdracht 'Stapelgek'? -> Ja (we horen het klikgeluidje te laat)

Jamie
7. Kreeg de Mol de taak om de was op te hangen bij aanvang van de opdracht 'Vlag Uithangen'? -> Ja

Sarah
19. Pakte de Mol het geld aan het einde van de opdracht 'Op Treden'? -> Nee

Evelien
20. Wie is de Mol? -> Sinan
« Laatst bewerkt op: 20-01-2019, 09:14:43 door Heinz »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #53 Gepost op: 19-01-2019, 23:09:48 »
Als ik dit allemaal zo lees, denk ik het volgende (subjectief, op gevoel gebaseerd ;-)

Sinan gaat er lang inzitten
RP zal wel zomaar de mol kunnen zijn
Merel is bijna zeker de mol, wanneer robert nu in het spel blijft (noemt haar als een van de weinige hier)
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #54 Gepost op: 20-01-2019, 11:12:56 »
Merel is bijna zeker de mol, wanneer robert nu in het spel blijft (noemt haar als een van de weinige hier)

Toch is hij zeker niet de enige die Merel verdenkt/in de gaten houdt. Jamie zegt in afl. 3 Merel niet helemaal te vertrouwen. (Hij zat er dan ook met z'n neus bovenop toen ze de vrijstelling uit de joker haalde.) En Sarah zegt dat ze het top vond dat Merel haar wilde helpen bij de 3D-puzzel omdat ze dan kon kijken of Merel iets van plan was.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #55 Gepost op: 20-01-2019, 11:51:31 »
En als Robčrt erin blijft (wat ik verwacht), lijkt het voor de kijker alsof het voor hem kantje boord was met zijn Merelverdenking. Terwijl hij zijn test misschien wel juist heel goed gemaakt heeft.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline WhereIsMoldo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #56 Gepost op: 20-01-2019, 11:58:22 »
En als Robčrt erin blijft (wat ik verwacht), lijkt het voor de kijker alsof het voor hem kantje boord was met zijn Merelverdenking. Terwijl hij zijn test misschien wel juist heel goed gemaakt heeft.

Klopt inderdaad. Dat hij als laatste groen krijgt, heeft niks te maken met hoe goed of slecht hij de test heeft gemaakt (al denk ik dat een groot deel van casual zaterdagavond kijkend Nederland dat niet zo ziet).

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #57 Gepost op: 20-01-2019, 12:39:57 »
Met Nikkie als waarschijnlijke afvaller weer een Evelien verdenking naar huis. Ik begin me echt af te vragen of de productie haar zo duidelijk molschap probeert te verbergen door afvallers zo gezegd op haar te laten zitten of dat het effectief zo is. Elke aflevering dat ze er in gaat blijven gaat dat gevoel versterkt worden.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2019, 12:44:18 door Belgian Mol »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #58 Gepost op: 22-01-2019, 15:28:59 »
Evelien -> Nikkie, RP, Jamie, Sinan
Niels -> Evelien, Sinan
Nikkie -> Evelien
Robert -> Merel, Jamie
RP -> Sinan
Sarah -> Evelien

Voor de volledigheid. Uit het extra beeldmateriaal topic:

In ieder geval duidelijk dat Niels en Rick Paul (ook) Merel verdenken. We hoorden alleen van Robčrt bij de test dat ie Merel verdacht maar inmiddels is het lijstje dus minstens: Robčrt, Niels, Rick Paul, Sarah (die het top vond Merel in de gaten te kunnen houden bij de 3D-puzzel) en Jamie (die zijn bondgenoot met argusogen bekijkt).

Door niemand als verdachte genoemd in de eerste drie afleveringen: Robčrt

Door slechts één kandidaat als verdachte genoemd bij testen en executies: Sarah (door Sinan in aflevering 1) en Merel (door Robčrt in aflevering 3)
« Laatst bewerkt op: 22-01-2019, 18:49:09 door Amethyst »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #59 Gepost op: 22-01-2019, 15:40:02 »
Zes keer Merel...dat is wel heel erg veel voor een eventuele mol. Ik heb van de week gecheckt hoe vaak de mol de afgelopen vijf jaar in één aflevering als verdachte werd genoemd tijdens het invullen van de test. Alleen in 2015 werd de mol in drie verschillende afleveringen 4x als verdachte genoemd. In de overige seizoenen was dat 3x of minder per aflevering. Meestal minder (1 ŕ 2 keer per aflevering).

De kans dat de montage ons al zo vroeg in het seizoen laat zien dat de mol veel verdacht wordt lijkt me dan ook erg klein. Voorlopig een potloodstreep door Merel.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2019, 15:42:00 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison