Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?  (gelezen 28329 keer)

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #140 Gepost op: 17-01-2019, 12:38:10 »
Ik vind dit eigenlijk de meest interessante opdracht tot nu toe, omdat dit m.i. een uitstekende opdracht is voor de mol om vooraf een tactiek te bedenken en uit te voeren omdat voorkennis over de opzet van de opdracht hier een super groot voordeel is. Kan me dus echt niet voorstellen dat ze de mol hier blanco zonder enige tactiek hebben ingestuurd, dus heb het gedrag van de kandidaten geanalyseerd met in het achterhoofd met wat voor opdracht de mol het veld in gestuurd kan zijn...

Zijn m.i. een aantal opdrachten die de mol hier zou kunnen hebben:

1. Blijven zitten en -250 pakken, ongeacht wat de groep doet.
2. Zorgen dat er zoveel mogelijk mensen blijven zitten.
3. Zorgen dat de weglopers jokers pakken i.p.v. geld.
4. Optioneel: Zorgen dat er überhaupt een joker in het spel komt.
5. Optioneel: Zorgen dat er een joker gesplitst wordt.

Opdracht 1 is redelijk straightforward molgedrag, maar daarmee zet je jezelf wel in de picture, zeker als er weinig andere mensen blijven zitten. Ik zou dit als mol zelf niet zo snel doen, tenzij een andere kandidaat je pusht om het te doen want dan kun je mooi de schuld afschuiven. Dit geldt met name voor Rick Paul, die heel simpel Niels de schuld kan geven. Dat Evelien blijft zitten maakt haar super verdacht. Ik kan me niet voorstellen dat je dat als mol wilt. Nikkie is een beetje in het midden.

Opdracht 2 is wat meer indirect mollen. Denk dat de mol dit sowieso zou proberen. Met name Niels doet dit heel duidelijk door tegen Rick Paul en Evi te zeggen dat ze moeten blijven zitten en mogelijk heeft Rick Paul ook Evi overtuigd om te blijven zitten. Robert en Sinan proberen Evelien nog heel hard te overtuigen om niet te blijven zitten, dus tsja.... Het is voor mij onduidelijk of Merel Nikkie nog probeert te beďnvloeden om te blijven zitten..

Opdracht 3 is een stuk lastiger, maar met voorkennis wel haalbaar. Omdat je als mol kunt weten wat er op de andere schermen getoond wordt, kun je vooraf bepalen wat een tactisch moment is om op te staan zodat andere mensen denken dat je een joker pakt (Niels). Andere optie is om iemand proberen mee te nemen op het moment dat je een joker pakt (Robert/Sinan). Alleen de timing van Robert/Sinan is dan wel heel beroerd want als de kandidaat blijft zitten wordt het -250 voor de pot ;)

Opdracht 4 kun je doen door andere jokers te laten pakken of door simpelweg zelf een joker te pakken en opdracht 5 kun je als mol enkel beďnvloeden door zelf een joker te hebben, maar van de 5 opdrachten is dit waarschijnlijk de minst waarschijnlijke ;)

Sarah, Jamie, Robert en Sinan vertonen hier m.i. typisch kandidatengedrag door op een (voor de mol) totaal ongunstig moment naar buiten te lopen en in het geval van Jamie, Robert en Sinan zelfs nog anderen proberen te beďnvloeden dit ook te doen. Bij Sarah zou je nog kunnen beargumenteren dat ze min of meer door Jamie gedwongen wordt, maar m.i. ben je een prutsmol als je in die situatie gebracht wordt :P

Nikkie en Evelien zou je 2 kanten op kunnen redeneren. Natuurlijk het harde feit dat er -250 wordt verdiend, maar m.i. te veel in de picture (zeker Evelien).

Blijven voor mij over als potentiële mol hier: Niels, Merel en Rick Paul. RP met de klassieke mol approach (eigenlijk net als bij de laseropdracht) dus zou kunnen. Wel een beetje saai, maar het kan ;) Merel als mol zou met name kunnen als je gelooft in dat de mol de regie moet helpen om bepaalde spelelementen op gang te krijgen. Niels zou een briljante molactie kunnen zijn omdat hij door zijn +250 4 of 5 andere kandidaten heeft beďnvloed om geen geld te pakken, maar mogelijk wat vergezocht.

Tot zover mijn analyse ;)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #141 Gepost op: 17-01-2019, 12:43:02 »
[Merel] vond het dom dat [Sinan] dat gedaan had waar iedereen bij was, waardoor iedereen nu weet dat hij geen joker en geen vrijstelling heeft. Maar voor zover ik weet bood Rik hen alleen de mogelijkheid om de joker daar ter plekke open te maken, in het bijzijn van de andere kandidaten. Hoe weet Merel dan dat dat ook later mocht, wanneer ze in haar uppie zou zijn? Is dat überhaupt een mogelijkheid?
Als er hierna ooit nog nieuwe jokers in het spel komen, dan lijkt het me te verwachten dat de hamer/beitel dan ook beschikbaar is. En het lijkt me logisch dat je daarmee dan ook oude jokers mag openmaken. (Maar dan moet je die wel bij je hebben).

Of er ooit een mogelijkheid komt om de jokers privé te openen, daar kunnen we denk ik alleen maar naar gissen.

Maar misschien geeft Merel hier wel weg dat ze dat dus, net als wij, ook niet weet; en dus, dat ze kandidaat is en geen mol. Als die mogelijkheid wčl komt (om jokers privé te openen), dan wordt deze biecht van Merel m.i. weer verdacht.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #142 Gepost op: 17-01-2019, 13:44:07 »
Niels zou een briljante molactie kunnen zijn omdat hij door zijn +250 4 of 5 andere kandidaten heeft beďnvloed om geen geld te pakken, maar mogelijk wat vergezocht.

Blijft toch een opvallende actie van Niels. Heel onmols om geld te pakken, maar hij zet hiermee wel een kettingreactie in gang. Volgens dit mooie schema denken de kandidaten in de andere kamers dat hij ofwel € 50,-, € 150,- of een joker pakt. Nadien blijkt dat hij juist een van de weinigen was die voor het meeste geld in de pot is gegaan. Een mol met voorkennis had hier een geweldige kans om het meest onmols uit de opdracht tevoorschijn te komen. Hij moet bovendien wel erg goed van vertrouwen zijn als hij verwacht dat Rick Paul en Evi hem nu al alle informatie doorbriefen die hij gemist heeft.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #143 Gepost op: 17-01-2019, 13:45:36 »
Yes, en daarom vind ik hem ook zeer verdacht...Ook icm met zijn sturende, en verwarring zaaiende, karakter.
Meer L

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #144 Gepost op: 17-01-2019, 14:00:38 »
Ik hoop heel erg dat Niels de mol is hierdoor. Het blijft wel een zeer risicovolle actie als mol (want als het niet werkt heb je 250 gepakt en 0 invloed meer op de rest van de opdracht) maar omdat deze opdracht zich bij voorbaat zo leent voor een tactische molactie, hoop ik dat die ook echt heeft plaatsgevonden en niet dat het Rick Paul is van "Ja, Niels zei dat ik moest blijven zitten dus dat deed ik dan natuurlijk maar.. Dankjewel Niels!".

Over het algemeen vind ik mollen die bewust geld pakken niet de leukste mollen maar als er zo'n doordachte strategie achter zou zitten en het ook daadwerkelijk lukt dan is dat natuurlijk wel super mooi ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #145 Gepost op: 17-01-2019, 14:11:06 »
Over het algemeen vind ik mollen die bewust geld pakken niet de leukste mollen maar als er zo'n doordachte strategie achter zou zitten en het ook daadwerkelijk lukt dan is dat natuurlijk wel super mooi ;)

Zou mooi zijn ja. Misschien is Niels wel expres in de kamer gaan zitten (of gezet) met Rick Paul samen omdat dat zijn bondgenoot is en heeft hij daar gebruik van gemaakt om zijn molactie uit te kunnen voeren.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #146 Gepost op: 17-01-2019, 14:21:47 »
Volgens mij zat er geen joker (houten schijf) in de kisten maar een vrijstelling (groene schrijf), en een naambordje.

Inderdaad, my mistake!  Werkte op geheugen en verward met houten naamplaatjes.
Blijf me toch afvragen waarom Merel al vanaf 1e joker mogelijkheid zo hysterisch reageert.  Ze weet natuurlijk dat ze mogelijk in de gevarenzone zat na executie 1.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #147 Gepost op: 17-01-2019, 14:30:31 »
Als Niels als mol deze tactiek zou toepassen, was hij in een kamer gezet waar het 5e of misschien 6e scherm als de €250 kwam. Dat had hetzelfde effect gehad, maar was veel veiliger.


Sarah, Jamie, Robert en Sinan vertonen hier m.i. typisch kandidatengedrag door op een (voor de mol) totaal ongunstig moment naar buiten te lopen en in het geval van Jamie, Robert en Sinan zelfs nog anderen proberen te beďnvloeden dit ook te doen. Bij Sarah zou je nog kunnen beargumenteren dat ze min of meer door Jamie gedwongen wordt, maar m.i. ben je een prutsmol als je in die situatie gebracht wordt :P


Hiermee ga ik niet akkoord. Bij de eerste €250 werd al duidelijk dat Jamie wilde opstaan. Als je dan de tweede keer, als Jamie bij wijze van spreken je elleboog al vastheeft, niet meegaat, dan is dat enorm verdacht. In de filmpjes gaf Jamie ook heel stoer aan €2000 euro over te hebben voor een joker, maar tijdens de opdracht was €250 te veel. In de hypothese met mol Sarah een foute inschatting van de productie om de mol bij Jamie te zetten.

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #148 Gepost op: 17-01-2019, 14:41:16 »
Hiermee ga ik niet akkoord. Bij de eerste €250 werd al duidelijk dat Jamie wilde opstaan. Als je dan de tweede keer, als Jamie bij wijze van spreken je elleboog al vastheeft, niet meegaat, dan is dat enorm verdacht.

Klopt idd, dus als je als mol merkt dat Jamie de 1e keer bij 250 euro al eigenlijk wil opstaan, dan zorg je dat je samen met Jamie (of desnoods alleen) bij het volgende scherm met de joker de kamer uitloopt en wacht je niet tot de 2e keer 250 euro. Ik heb Sarah nog niet 100% afgeschreven als mol hoor, maar als ze dit liet gebeuren als mol, dan is ze m.i. dus een prutsmol ;)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #149 Gepost op: 17-01-2019, 17:00:37 »
Klopt idd, dus als je als mol merkt dat Jamie de 1e keer bij 250 euro al eigenlijk wil opstaan, dan zorg je dat je samen met Jamie (of desnoods alleen) bij het volgende scherm met de joker de kamer uitloopt en wacht je niet tot de 2e keer 250 euro. Ik heb Sarah nog niet 100% afgeschreven als mol hoor, maar als ze dit liet gebeuren als mol, dan is ze m.i. dus een prutsmol ;)

€150 en €50 nemen in heel mols. De eerste joker was al scherm twee wat de vroeg is en hun tweede joker was nog niet gekomen.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #150 Gepost op: 17-01-2019, 18:17:14 »
Ik kan er in komen dat de mol een joker in het spel brengt om het nieuwe element eraan duidelijk te maken.

Maar tegelijk wil de mol hier wel geld uit de pot halen. Daarom lijkt mij het gemakkelijkste voor de mol als die
in de kamer zit waar het scherm voor joker als laatste in de reeks zit, want:

a) Als er niemand voor een joker gaat (wat weinig waarschijnlijk is), kan die nog gaan als laatste en met de zekerheid dat er veel geld uitgaat

b) als er toch wat mensen de kamers uit zijn, en enkele jokers verdiend zijn zou die best kunnen blijven zitten zodat er geld uit de pot gaat.

Daarom blijf ik wat op Rick-Paul als mol. Hij is de enige die in de kamer was waar de joker als laatste kwam en kon weten dat er al 3 jokers verdiend waren.
Daarbij is zijn biecht als Niels weggaat raar, hij geeft aan dat hij blij is dat Niels 250 pakt, hij pakt wel de joker die later nog komt. Dan komt de joker en hij pakt hem niet. Vind ik wat raar
klaar voor de strijd

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #151 Gepost op: 19-01-2019, 01:37:33 »
Merel had een erg vals lachje als Rik zegt dat er hier 2500 euro verdiend had kunnen worden

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #152 Gepost op: 19-01-2019, 01:38:43 »
Het kan best zo zijn dat de mol hier een joker moet pakken, Moest Thomas de eerste opdracht ook niet extra goed maken zodat het helikopter-scenario uberhaupt in werking zou treden? Maar ja, je kan er als mol idd ook vanuit gaan dat er een kandidaat een joker pakt.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #153 Gepost op: 19-01-2019, 12:04:56 »
Ik dacht afgelopen week dat de mol degene is die blijft zitten. Maar... Dan ben je meteen mega-verdacht bij de rest.

Eigenlijk is het slimmer om als mol de joker te pakken (levert geen geld op en komt kandidaats over). Als je dan ook nog op een andere kandidaat blijft inpraten om te blijven zitten, is dat helemaal mooi. Speel je toch nog die 250 uit de pot.

250 pakken als mol lijkt mij wat veel van het goede. Tenzij je daarmee bereikt dat meerdere mensen blijven zitten, maar dat is wel een hele omslachtige manier van mollen.

Ik zou om die reden Robčrt en Sinan zeker niet afschrijven als mol.

Edit: als Niels de mol is door zelf 250 te pakken en de rest te laten zitten, is het wel een geniale mol-actie.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2019, 17:36:32 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #154 Gepost op: 19-01-2019, 13:47:45 »
Sarah, Jamie en Niels gaan voor een Mol wel vroeg weg čn met 250 euro. Ze raken daar hun invloed al snel kwijt čn er blijven grote bedragen in het spel. Na Sarah en Jamie zijn er nog liefst zes kansen op +250 waarop zij geen invloed meer hebben. Als een van deze drie de Mol is, is het puur geluk dat niemand nog geld pakt.

Punt is dat ik niet weet of (en wanneer) ze doorhebben dat het een reeks is die zich herhaalt. Robčrt en Sinan zouden met die kennis de keuze hebben tussen een joker, 50 of iets wat niet bekend is. Voor een kandidaat is een joker dan een redelijk logische keuze.

Wat Evelien doet lijkt voor een kandidaat het minst logisch. Niels pakt 250 als zij een scherm met jokers hebben. Ik denk niet dat ze wist, dat zijn scherm iets anders toonde. Dat zou betekenen dat ze zeker weet dat er twee jokers (voordeel ten opzichte van haar) en mogelijk zelfs al drie in het spel zijn. Toch blijft ze wachten op 50 om te eindigen bij -250.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #155 Gepost op: 19-01-2019, 14:15:59 »
Het kan zijn dat de mol hier 250 euro pakt als er in de komende afleveringen een gruwelijke geld over de balk wegsmijt opdracht komt... tzal mij benieuwen

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #156 Gepost op: 19-01-2019, 14:16:16 »
Sarah, Jamie en Niels gaan voor een Mol wel vroeg weg čn met 250 euro. Ze raken daar hun invloed al snel kwijt čn er blijven grote bedragen in het spel. Na Sarah en Jamie zijn er nog liefst zes kansen op +250 waarop zij geen invloed meer hebben. Als een van deze drie de Mol is, is het puur geluk dat niemand nog geld pakt.

Punt is dat ik niet weet of (en wanneer) ze doorhebben dat het een reeks is die zich herhaalt. Robčrt en Sinan zouden met die kennis de keuze hebben tussen een joker, 50 of iets wat niet bekend is. Voor een kandidaat is een joker dan een redelijk logische keuze.

Wat Evelien doet lijkt voor een kandidaat het minst logisch. Niels pakt 250 als zij een scherm met jokers hebben. Ik denk niet dat ze wist, dat zijn scherm iets anders toonde. Dat zou betekenen dat ze zeker weet dat er twee jokers (voordeel ten opzichte van haar) en mogelijk zelfs al drie in het spel zijn. Toch blijft ze wachten op 50 om te eindigen bij -250.

Als je met 50 naar buiten komt, dat is pas verdacht.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #157 Gepost op: 19-01-2019, 17:57:30 »

Wat Evelien doet lijkt voor een kandidaat het minst logisch. Niels pakt 250 als zij een scherm met jokers hebben. Ik denk niet dat ze wist, dat zijn scherm iets anders toonde. Dat zou betekenen dat ze zeker weet dat er twee jokers (voordeel ten opzichte van haar) en mogelijk zelfs al drie in het spel zijn. Toch blijft ze wachten op 50 om te eindigen bij -250.

Een kandidaat weet niet hoelang het door gaat met zo'n zich repeterend filmpje. Komt er nog een cyclus? En daarna misschien wel nog 1? Is er een andere beloning als je de rit uitzit? Wat ga je allemaal missen aan waardevolle info wanneer je de kamer voortijdig verlaat? Vooral dat laatste kán veel waardevoller zijn dan 1 joker, als er vragen over zouden komen in de test.

Offline Q_TALPA_E

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #158 Gepost op: 27-01-2019, 18:23:48 »
De Wie is de Mol? Podcast S19 #2

Rik vertelt over de laatste ronde in de wachtkamer (8e minuut): "... of dat er zelfs geld uit de pot gaat, komt als een volslagen verrassing. Tenminste - haha - hč... voor de, voor een aantal. En dat vind ik wil een eh, eh, ja, dat vind ik wel een heel bijzonder moment."

De manier waarop hij het brengt lijkt erg alsof hij Rick Paul in zijn gedachten heeft, de enige overgebleven kandidaat die tot het eind in de wachtkamer bleef.

Ik besef me dat dit ver gezocht kan zijn. Toch leek me dit het vermelden waard. Ik zou zeggen: luister de tweede podcast en oordeel zelf.

Offline Harko

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #159 Gepost op: 28-01-2019, 19:53:52 »
Van de 4 die bleven zitten tijdens de opdracht is alleen Rick Paul nog over...