Auteur Topic: Follow the money  (gelezen 61101 keer)

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Follow the money
« Gepost op: 12-01-2019, 19:11:01 »
Dit topic was er zo te zien nog niet. Het concept is heel simpel: houd bij wie het geld binnenbrengt en wie niet. Maar de ervaring van vorige jaren laat zien dat verschillende methoden tot verschillende uitkomsten kunnen leiden. Dus een ieder mag zich vrij voelen om zijn of haar eigen rekenmethode en interpretatie erop los te laten. Ik zal de mijne doen.

Opdracht 1 en 2 zijn simpel: in opdracht 1 is geen geld verdiend en in opdracht 2 heeft iedere kandidaat 100 euro verdiend. In opdracht 3 is 300 euro verdiend. Nikkie pakt de envelop, maar omdat de aanwezigheid van Niels en Rick Paul van cruciaal belang was voor het verdienen van het geld verdeel ik de 300 euro over deze drie kandidaten.

Om ook rekening te houden met het geld dat niet verdiend is zal ik daarnaast het geld dat maximaal te verdienen was verdelen over alle kandidaten die dat hadden kunnen verdienen. In de eerste opdracht was 2500 euro te verdienen door voor het geld te stemmen. Iedereen had de mogelijkheid om voor het geld te stemmen, dus verdeel ik de 2500 euro over alle 10 de kandidaten. In opdracht 2 was voor iedere kandidaat logischerwijs 100 euro te verdienen. In opdracht 3 was in totaal 1800 euro te verdienen volgens Rik. In de gepakte enveloppen zat in ieder geval 300 euro en in totaal waren er 6 enveloppen, dus ik ga er vanuit dat ook in de overige enveloppen telkens 300 euro zat. Iedereen moest twee keer ergens zijn om geld te pakken en dit was telkens met zijn drieën, dus was er per persoon 200 euro te verdienen, behalve voor Evelien, die de klok beheerde en dus niet zelf ergens geld kon pakken.

De meest eerlijke methode vind ik om het verdiende geld te delen door het maximaal te verdienen geld per kandidaat. Dat levert de volgende follow-the-money-tabel op na aflevering 1:

NaamVerdiendMaxVerhouding
Evi1005500,182
Jamie1005500,182
Merel1005500,182
Robert1005500,182
Sarah1005500,182
Sinan1005500,182
Evelien1003500,286
Niels2005500,364
Nikkie2005500,364
Rick Paul2005500,364

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Follow the money
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2019, 19:24:44 »
Goed dat dit topic er weer is. ::ok::

Eén dingetje dat me wel opviel was dit:
In de eerste opdracht was 2500 euro te verdienen door voor het geld te stemmen. Iedereen had de mogelijkheid om voor het geld te stemmen, dus verdeel ik de 2500 euro over alle 10 de kandidaten.
Ik dacht meteen: maar sommige kandidaten hébben gestemd voor het geld. Zou het niet-verdiende geld niet eigenlijk (vooral) voor de rekening van de vrijstelling-stemmers moeten komen? Immers, de geldstemmers hebben binnen het groepsproces van "we doen het met een stemming" eigenlijk "gedaan wat ze konden" om het geld binnen te proberen te brengen. Dat dat niet verdiend is, komt door de vrijstelling-stemmers.

Dus ik zou dat anders verdelen. Vooral omdat iedereen hetzelfde bedrag geven ons sowieso niet dichter bij de mol gaat brengen.
Misschien niet volledig voor de rekening van de vrijstelling-stemmers, maar ik zou ze wel meer aandeel geven. (Bij de "van-stem-veranderaars" zou je nog nuance kunnen aanbrengen door ergens daartussenin te gaan zitten, maar dat gaat misschien te ver.)

Verder zou je voor de fiets-opdracht nog kunnen betogen dat het niet-verdienen van de eerste envelop misschien iets meer voor de rekening komt van degene die daar aanwezig had moeten zijn, maar niet was. Maar ook daar zitten weer mitsen en maren aan vast, dus ik snap dat je dat hier niet hebt gedaan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Follow the money
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2019, 19:25:12 »
Goed initiatief, maar om nou niels en rick Paul te laten 'meeprofiteren' van de pakactie van Nikkie vind ik te gemakkelijk 'verdiend'. Het was heel erg een eenvrouwsactie van nikkie, Niels en RP waren er toevallig bij.
Als ik toevallig bij een mooie zonsopkomst ben, is dat opkomen ook niet mijn verdienste.

Wel goed initiatief, ga zo door en ik zal echt niet altijd kritiek hebben!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2019, 19:34:53 »
Goed initiatief, maar om nou niels en rick Paul te laten 'meeprofiteren' van de pakactie van Nikkie vind ik te gemakkelijk 'verdiend'. Het was heel erg een eenvrouwsactie van nikkie, Niels en RP waren er toevallig bij.
Als ik toevallig bij een mooie zonsopkomst ben, is dat opkomen ook niet mijn verdienste.

Wel goed initiatief, ga zo door en ik zal echt niet altijd kritiek hebben!

Rik Paul en Niels waren wel degelijk verantwoordelijk voor het geld. Ze hadden ook niet bij Nikkie in de buurt kunnen zijn. Het aandeel van de schermlezer of Nikkie die het geld pakt is uiteraard groter, maar dan zijn we op het subjectieve bezig. De enige manier om follow the money redelijk te houden is objectief te kijken naar de feiten.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2019, 19:38:56 »

Eén dingetje dat me wel opviel was dit:Ik dacht meteen: maar sommige kandidaten hébben gestemd voor het geld. Zou het niet-verdiende geld niet eigenlijk (vooral) voor de rekening van de vrijstelling-stemmers moeten komen? Immers, de geldstemmers hebben binnen het groepsproces van "we doen het met een stemming" eigenlijk "gedaan wat ze konden" om het geld binnen te proberen te brengen. Dat dat niet verdiend is, komt door de vrijstelling-stemmers.

Dus ik zou dat anders verdelen. Vooral omdat iedereen hetzelfde bedrag geven ons sowieso niet dichter bij de mol gaat brengen.
Misschien niet volledig voor de rekening van de vrijstelling-stemmers, maar ik zou ze wel meer aandeel geven. (Bij de "van-stem-veranderaars" zou je nog nuance kunnen aanbrengen door ergens daartussenin te gaan zitten, maar dat gaat misschien te ver.)

Verder zou je voor de fiets-opdracht nog kunnen betogen dat het niet-verdienen van de eerste envelop misschien iets meer voor de rekening komt van degene die daar aanwezig had moeten zijn, maar niet was. Maar ook daar zitten weer mitsen en maren aan vast, dus ik snap dat je dat hier niet hebt gedaan.

Goede opmerkingen. Ik heb vooraf de keuze gemaakt om alleen het geld te tellen wat daadwerkelijk wel verdiend is, en dat te delen door wat verdiend had kunnen worden. Je hebt helemaal gelijk dat in het geval dat er geld niet verdiend wordt, maar vooraf niet vastligt wie het geld had kunnen verdienen, het niet verdiende geld op rekening komt van iedereen en niet van alleen degenen die er het meest voor verantwoordelijk zijn. Een soortgelijke situatie zou zich ook in komende afleveringen kunnen voordoen en ik wil graag een consistente lijn hanteren, dus ik denk er even over na wat ik er mee doe (waarschijnlijk tot na aflevering 2).

Goed initiatief, maar om nou niels en rick Paul te laten 'meeprofiteren' van de pakactie van Nikkie vind ik te gemakkelijk 'verdiend'. Het was heel erg een eenvrouwsactie van nikkie, Niels en RP waren er toevallig bij.
Als ik toevallig bij een mooie zonsopkomst ben, is dat opkomen ook niet mijn verdienste.

Dit is een argument dat iets specifieker opgaat voor alleen deze opdracht. Mijn lijn is om acties die van onmisbaar belang zijn voor het verdienen van het geld altijd mee te nemen. Als Niels en Rick Paul niet aanwezig waren was het geld sowieso niet verdiend (anders dan bij de zonsopkomst die er ook wel zou zijn als jij er niet bent), dus kies ik ervoor om dat geld ook over Niels en Rick Paul te verdelen.

Uiteraard is ook dit tweede iets waarover je gewoon van inzicht kunt verschillen, dus daarom kan ik alleen maar aanmoedigen als anderen soortgelijke lijstjes maken volgens hun eigen interpretatie en inzicht. Hoe meer perspectieven hoe beter!
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 19:43:59 door SanderFMC »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2019, 19:46:59 »
Goed initiatief, maar om nou niels en rick Paul te laten 'meeprofiteren' van de pakactie van Nikkie vind ik te gemakkelijk 'verdiend'. Het was heel erg een eenvrouwsactie van nikkie, Niels en RP waren er toevallig bij.
Als ik toevallig bij een mooie zonsopkomst ben, is dat opkomen ook niet mijn verdienste.

Meer specifiek gekeken kun je ook nog zeggen dat Jamie medeverantwoordelijk is: hij roept met klem naar Nikkie dat ze nu de envelop moet pakken. Of hij wist dat het 11:20 was doordat Evelien dat had doorgegeven, is niet te zien, maar lijkt ook waarschijnlijk.
...óf niet!

Offline StefElisa

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2019, 09:56:22 »
Volgens mij was deze er nog niet, dus ik heb een klein overzichtje gemaakt voor aflevering 2, gebaseerd op posts van anderen en de aflevering. Als er iets niet klopt of anders kan hoor ik het graag!

Link naar spreadsheet

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2019, 14:11:40 »
Volgens mij was deze er nog niet, dus ik heb een klein overzichtje gemaakt voor aflevering 2, gebaseerd op posts van anderen en de aflevering. Als er iets niet klopt of anders kan hoor ik het graag!

Link naar spreadsheet

Duidelijk overzicht en het lijkt te kloppen! Veel meer moet FTM voor mij niet zijn.

Offline StefElisa

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2019, 15:29:46 »
Duidelijk overzicht en het lijkt te kloppen! Veel meer moet FTM voor mij niet zijn.

Top  8)

Heb er net even een übersheet van gemaakt, met een tab voor elke aflevering en één voor het totaal van allemaal. Deze is te vinden op bit.ly/widm19ftm.
Ik probeer hem na elke aflevering zo goed mogelijk aan te vullen n.a.v. wat ik zelf uit de aflevering haal en posts op het forum. Aanvullingen en tips hoor ik graag ::vergroot::

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: Follow the money
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2019, 16:40:48 »
Top!  ::ok::

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the money
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2019, 21:13:38 »
Top  8)

Heb er net even een übersheet van gemaakt, met een tab voor elke aflevering en één voor het totaal van allemaal. Deze is te vinden op bit.ly/widm19ftm.
Ik probeer hem na elke aflevering zo goed mogelijk aan te vullen n.a.v. wat ik zelf uit de aflevering haal en posts op het forum. Aanvullingen en tips hoor ik graag ::vergroot::

Fijn, dankjewel!
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Q_TALPA_E

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2019, 12:04:12 »
Weten we zeker dat het geld van de opdracht 'uit stralen' geldig is? Of is er ook geld op naam van anderen mee naar buiten genomen?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2019, 13:12:42 »
Er was veel te halen uit deze aflevering qua geld! De hele bovenrij wil ik zo strepen als mol  ::).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2019, 13:13:54 »
Weten we zeker dat het geld van de opdracht 'uit stralen' geldig is? Of is er ook geld op naam van anderen mee naar buiten genomen?
Als het niet geldig zou zijn, dan had Rick dat toch al gezegd. Er is geen reden om daar mee te wachten tot later.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2019, 20:16:22 »
Mijn laatste overzicht. Ik heb rekening gehouden met de opmerkingen van Erik Leppen, meer uitleg volgt na aflevering 3

NaamVerdiendNiet verdiendVerhouding
Evelien1301297,140,091
Nikkie2301397,140,141
Rick Paul2801347,140,172
Evi3551172,140,232
Sinan3808900,299
Robert5051122,140,31
Jamie6301047,140,376
Sarah630997,140,387
Merel6306900,477
Niels7305400,575

Toch is Merel de mol

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2019, 10:59:05 »
Ik weet niet helemaal waar ik het moet plaatsen dus dan maar hier.

Rik zegt aan het begin van de aflevering dat de pot al had kunnen staan op 'ruim 13 duizend euro'. Ben ik gaan rekenen, maar ik kom op nog veel meer uit ???

Brug: 2500
Salsa: 1000
Fietsen: 1800
Tellen: 1200
Lasers: 3500
Wachtkamer: 2500
Waslijn: 1500
Jenga: 0
Puzzel: 2500

Totaal €16.500 ???
...óf niet!

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the money
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2019, 11:04:28 »
Ik weet niet helemaal waar ik het moet plaatsen dus dan maar hier.

Rik zegt aan het begin van de aflevering dat de pot al had kunnen staan op 'ruim 13 duizend euro'. Ben ik gaan rekenen, maar ik kom op nog veel meer uit ???

Brug: 2500
Salsa: 1000
Fietsen: 1800
Tellen: 1200
Lasers: 3500
Wachtkamer: 2500
Waslijn: 1500
Jenga: 0
Puzzel: 2500

Totaal €16.500 ???

Bedankt! Ik wilde het ook al narekenen, want ik dacht ook dat het al veel meer moest zijn.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the money
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2019, 11:14:31 »
Bij de brug kon je toch geen geld verdienen? Trek je dat eraf, zit je nog wel met 1000 euro verschil. Toch van de laser opdracht? Er zou 2500 euro gezegd zijn, maar er stond 3500 euro in beeld.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2019, 11:23:00 »
Bij de brug kon je toch geen geld verdienen? Trek je dat eraf, zit je nog wel met 1000 euro verschil. Toch van de laser opdracht? Er zou 2500 euro gezegd zijn, maar er stond 3500 euro in beeld.
Als ze niet hadden gekozen voor de vrijstellingen kregen ze 2500 euro cadeau ;) Ik ga er ook van uit dat de lasers eigenlijk voor 2500 gingen (het hoge bedrag daar springt er tussenuit), maar dan nog houd je dus tussen de 1500 en 2500 euro te veel over om 'ruim 13 duizend' te maken.
...óf niet!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2019, 11:32:21 »
Bij de brug kon je toch geen geld verdienen? Trek je dat eraf, zit je nog wel met 1000 euro verschil. Toch van de laser opdracht? Er zou 2500 euro gezegd zijn, maar er stond 3500 euro in beeld.
Ik heb geen € 2500 gehoord bij de opdracht met de lasers.