Auteur Topic: Follow the money  (gelezen 61132 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Follow the money
« Reactie #40 Gepost op: 9-02-2019, 22:17:35 »
Ik snap dit spel niet helemaal meer. Verdenk heel erg Sarah en Merel, maar die hebben het meeste geld van iedereen binnengebracht. En ook Rick Paul verdenk ik nog steeds, maar meestal staat de mol ook niet helemaal onderaan in de follow the money. Je wilt als mol ook wat binnenbrengen om niet verdacht te worden. Maargoed, beter de mol helemaal  onderaan dan bovenaan zou ik zeggen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline StefElisa

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #41 Gepost op: 10-02-2019, 01:12:03 »
Leuk alle verschillende invalshoeken hier, grappig dat er heel andere kandidaten verdacht kunnen worden door de manier van kijken te veranderen. Ik lees mee! Heb ook mijn (simpele  ;D) FTM geüpdate voor aflevering 6: die vind je hier. Deze aflevering was veel op de persoon te herleiden, maakt het eens wat makkelijker :D

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Follow the money
« Reactie #42 Gepost op: 10-02-2019, 01:26:51 »
Ik vind het opvallend dat in de meeste ftm lijstjes Sarah en Merel zo hoog scoren, en toch Merel nog steeds zo verdacht wordt.

Wat grappig is, is als deze twee dames samenwerken. Dan loopt het soepel, zowel bij de op treden odracht, als bij de abseilen opdracht. Hoewel bij de lingo opdracht de samenwerking wat minder ging. ;)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #43 Gepost op: 10-02-2019, 11:10:20 »
Omdat Merel en Sarah bij één opdracht goed geld hebben gescoord: €750 in aflevering 5, staan ze ineens overal bovenaan.

Dat vind ik ook het grote minpunt aan Follow the Money, en is het de reden dat ik het dit jaar nog niet echt heb bijgehouden. Vaak is het lastig om geld te verdelen bij een opdracht die uitliep op €0. Maar juist dat zijn de opdrachten waar de mol aan het werk is geweest. Door iedereen 0 te geven is je totaalstand misschien objectiever en meer waarheidsgetrouw, maar neem je alleen een selectie van de opdrachten mee.

Ik denk dat ik nog wel een overzicht ga maken, waar ik bij elke opdracht gewoon iets ga verdelen, dan ben ik benieuwd of Sarah en Merel dan nog steeds zo hoog staan, of dat de verschillen kleiner worden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #44 Gepost op: 10-02-2019, 11:24:46 »
Omdat Merel en Sarah bij één opdracht goed geld hebben gescoord: €750 in aflevering 5, staan ze ineens overal bovenaan.

Dat vind ik ook het grote minpunt aan Follow the Money

Ik ben het a priori wel eens met je scepsis. Follow the Money is (zeker met vorig jaar in gedachten) geen superbetrouwbare methode meer.

Al geeft het wel een waarde voor hoe (on)aangenaam aflevering 10 kan worden indien persoon A of persoon B de Mol is. Met die diepe tunnel naar Merel hier ontpopt Merel zich nu tot de vreesmol van dit jaar voor mij, want hoe je het draait of keert: Ze zal bij opdracht 5.3 niet meer kunnen zeggen dan "Hier heb ik er mede voor gezorgd dat er 750 euro in de pot kwam"

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #45 Gepost op: 10-02-2019, 11:26:20 »
Op basis van FTM moeten Sarah en Merel gewoon weggestreept worden als mogelijke mol. Die staan zo ver boven de rest in ieder overzicht die ik er over zie. Iedereen die een dergelijke overzicht maakt, legt wel andere accenten, maar Merel en Sarah lijken overal boven te komen drijven als de spekkers van de pot.

Dan zijn er wat mij betreft twee conclusies mogelijk:
1. De mol doet goed zijn werk om de pot zo laag mogelijk te houden en dus kunnen Merel en Sarah niet de mol zijn.
2. De mol doet niet goed zijn werk en kan dus veel geld voor de pot verdienen. Dit noem ik een slechte mol. In dat geval kunnen Merel en Sarah niet uitgesloten worden.

Aan een ieder persoonlijk om voor conclusie 1 of 2 te gaan. Ik ga zelf voor optie 1.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #46 Gepost op: 10-02-2019, 11:29:52 »
Ik ben het a priori wel eens met je scepsis. Follow the Money is (zeker met vorig jaar in gedachten) geen superbetrouwbare methode meer.

Al geeft het wel een waarde voor hoe (on)aangenaam aflevering 10 kan worden indien persoon A of persoon B de Mol is. Met die diepe tunnel naar Merel hier ontpopt Merel zich nu tot de vreesmol van dit jaar voor mij, want hoe je het draait of keert: Ze zal bij opdracht 5.3 niet meer kunnen zeggen dan "Hier heb ik er mede voor gezorgd dat er 750 euro in de pot kwam"
Ik heb die opdracht zelf nog niet erg goed teruggekeken, maar het zou toch ook kunnen dat een molactie mislukte? Misschien wist Sarah wel van iedereen het staafje en durfde Merel er niet tegenin te gaan?
In één opdracht goed scoren zegt niet alles, vind ik.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #47 Gepost op: 10-02-2019, 11:33:53 »
Ik heb die opdracht zelf nog niet erg goed teruggekeken, maar het zou toch ook kunnen dat een molactie mislukte? Misschien wist Sarah wel van iedereen het staafje en durfde Merel er niet tegenin te gaan?
In één opdracht goed scoren zegt niet alles, vind ik.

Beiden voelden aan hun eigen koker en de koker van Sinan. Daarom geef ik beiden ook even veel van de 750 euro. Ik reken daar 250 euro per koker, maar ze bevestigen allebei wat Sinan's koker moet zijn. Dus daar krijgen ze 125 euro ieder voor die koker van Sinan.

Ik vind daar echt niets terug in die opdracht wat kan duiden op een mislukte molactie van die 2.

Die andere opdrachten waar ze veel geld verdienen zijn 5.1 (Merel stond daar wel heel snel met haar 3 foto's, amper oponthoud) en 3.3 (Sarah en Merel geven aan op elk stuk wat links is, wat rechts is, wat vooraanzicht is en wat achteraanzicht is) en daar kan je ook moeilijk zeggen "Ze wilden eigenlijk dat of dat doen, maar dat mislukte".

Voor mij gaat er bij die 2 toch gemiddeld gezien vrij goed.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #48 Gepost op: 10-02-2019, 11:39:52 »
Beiden voelden aan hun eigen koker en de koker van Sinan. Daarom geef ik beiden ook even veel van de 750 euro. Ik reken daar 250 euro per koker, maar ze bevestigen allebei wat Sinan's koker moet zijn. Dus daar krijgen ze 125 euro ieder voor die koker van Sinan.

Ik vind daar echt niets terug in die opdracht wat kan duiden op een mislukte molactie van die 2.

Die andere opdrachten waar ze veel geld verdienen zijn 5.1 (Merel stond daar wel heel snel met haar 3 foto's, amper oponthoud) en 3.3 (Sarah en Merel geven aan op elk stuk wat links is, wat rechts is, wat vooraanzicht is en wat achteraanzicht is) en daar kan je ook moeilijk zeggen "Ze wilden eigenlijk dat of dat doen, maar dat mislukte".

Voor mij gaat er bij die 2 toch gemiddeld gezien vrij goed.

Opdracht 3.3 vind ik dan persoonlijk een opdracht die je niet mee mag tellen aangezien ze voor 45 minuten gaan. Wat ik al meermaals gezegd heb: hier mollen is gewoon dom en ineffectief, kan je maar beter je best doen en vertrouwen winnen. Deze opdracht lukt altijd in 45 minuten.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #49 Gepost op: 10-02-2019, 11:49:00 »
Beiden voelden aan hun eigen koker en de koker van Sinan. Daarom geef ik beiden ook even veel van de 750 euro. Ik reken daar 250 euro per koker, maar ze bevestigen allebei wat Sinan's koker moet zijn. Dus daar krijgen ze 125 euro ieder voor die koker van Sinan.

Ik vind daar echt niets terug in die opdracht wat kan duiden op een mislukte molactie van die 2.

Die andere opdrachten waar ze veel geld verdienen zijn 5.1 (Merel stond daar wel heel snel met haar 3 foto's, amper oponthoud) en 3.3 (Sarah en Merel geven aan op elk stuk wat links is, wat rechts is, wat vooraanzicht is en wat achteraanzicht is) en daar kan je ook moeilijk zeggen "Ze wilden eigenlijk dat of dat doen, maar dat mislukte".

Voor mij gaat er bij die 2 toch gemiddeld gezien vrij goed.
Ik ga die opdracht komende week dan ook nog eens bekijken dan, ik ben benieuwd of ik op dezelfde conclusie uit kom ::ok::
Ik vind het ook goed dat je voor jezelf Merel en Sarah €375 geeft, en niet €750 zoals in Moltalk gisteren. Met een €750 vind ik dat het hele schema uit verband wordt getrokken.

Wat betreft 3.3 en 5.1 heb je gelijk. Er was niets dat kon leiden op een molactie bij Merel of Sarah daar. Merel heeft ook veel goede acties, en dat is ook gelijk het grootste twijfelpunt bij haar als mol. Gisteren kwam ze weer met €250 aan bij 6.2.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: Follow the money
« Reactie #50 Gepost op: 10-02-2019, 12:51:37 »
Even weer een andere invalshoek. Hoeveel geld is er individueel gepakt wat ook echt in de pot is gegaan?

Afl 1   Rondje
Sinan
Merel
Sarah
RP    100
Niels 100
Jamie

Afl 2 uitstralen

Sinan  0
Merel 250
Sarah 0
RP 50
Niels 0
Jamie 0

Afl 3 gezamelijk

Afl 4 min of meer discutable omdat het van groeps factoren afhing dus van andere kandidaten ook. Als jamie en sinan bv Merel en RP eerder hadden bevrijdt was er een ander bedrag verdiend.
         
Afl 5 sleutelhanger

Sinan  0
Merel 375
Sarah 375
RP 0
Niels 0
Jamie 0

Afl 6 niets verdiend

Totaal


Sinan                 0
Merel 250 375    625
Sarah 375          375
RP  100 50         150
Niels 100            100
Jamie                  0

Dat is het geld wat er daadwerkelijk in de pot is gekomen door de kandidaten individueel.  (Dus opdrachten waar kandidaten wel geld hebben gepakt maar wat uiteindelijk niet in de pot is gekomen tel ik niet mee)
Maar dan nog blijft de vraag. Hebben deze kandidaten op een ander moment niet iets gedaan waardoor er b.v het dubbele weer uit is gegaan?
Dus het zegt nog steeds niet zoveel.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 13:03:17 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #51 Gepost op: 10-02-2019, 12:53:33 »
Afl 6 niets verdiend

Hier vergeet je toch wat individueel plus- en mingeld in opdracht 2.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: Follow the money
« Reactie #52 Gepost op: 10-02-2019, 12:54:48 »
Nee hoor. Bij die opdracht is er 100 euro uit de pot gegaan. Dus uiteindelijk heeft niemand geld in de pot gebracht.
Daarom zeg ik. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Maar geld verdienen wat toch niet in de pot komt dat tel ik persoonlijk niet mee. Dat kan net zo goed een rookgordijn zijn.
En zelfs geld verdienen kan een rookgordijn zijn want we weten toch niet of er ergens uit het zicht in die zelfde afl even 1000 euro verspeeld is door die zelfde persoon.
Neem Merel als voorbeeld. Leuk die 250 van de laser, maar als ze daadwerkelijk bij de rest bv 500 euro heeft gejat heeft ze er onder aan de streep nog steeds voor gezorgd dat er geld uit de pot bleef.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 12:57:37 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #53 Gepost op: 10-02-2019, 12:56:15 »
Nee hoor. Bij die opdracht is er 100 euro uit de pot gegaan. Dus uiteindelijk heeft niemand geld in de pot gebracht.

Maar je kan toch niet negeren dat iedereen een individuele impact had op het verloren bedrag?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: Follow the money
« Reactie #54 Gepost op: 10-02-2019, 13:00:16 »
Ik heb er voor gekozen juist in dit overzichtje om alleen individueel geld te tellen wat ook echt in de pot is gekomen aan het einde.
Dus dan kan ik niet ineens die opdracht wel gaan tellen ook al is er niets in de pot gekomen.
Want dan zou ik de wachtkamer ook moeten gaan meetellen en steentje bijdragen ook bv. Dat kan wel. Maar dan wordt het een ander soort schema weer.

Wat ik hiermee juist wil laten zien is dat de bedragen die echt in de pot zijn gekomen tot zover allemaal nog relatief laag zijn en met een opdracht vermollen alweer te niet kunnen worden gedaan. Dus follow the money dit seizoen is in mijn ogen best lastig om daar iets in af te lezen.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 13:06:34 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Follow the money
« Reactie #55 Gepost op: 10-02-2019, 13:15:42 »
Maar dit klopt dan toch gewoon niet meer? Je hebt mingeld en je hebt geld dat is laten zitten en wat dus niet verdiend is. Dit zijn twee compleet verschillende dingen. Mingeld wordt wél verdiend, hoe krom dat ook klinkt.

Zoals je zelf zegt: "Ik heb er voor gekozen juist in dit overzichtje om alleen individueel geld te tellen wat ook echt in de pot is gekomen aan het einde."

Dit gebeurt met mingeld. Het geld gaat alleen uit de pot in plaats van erin, maar het heeft weldegelijk invloed op de pot dus ik snap niet waarom dat achterwege wordt gelaten?

Aflevering 6 was een vrij duidelijke aflevering voor follow the money waar je heel duidelijk zag wie plus- en mingeld in de pot heeft gebracht. Je kunt dit objectief doen zonder rekening te houden met je molverdachte (wat soms onbewust gebeurd). Dus persoonlijk vind ik het heel raar dat je deze aflevering buiten beschouwing laat.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Follow the money
« Reactie #56 Gepost op: 10-02-2019, 13:24:27 »
Ik heb die opdracht zelf nog niet erg goed teruggekeken, maar het zou toch ook kunnen dat een molactie mislukte? Misschien wist Sarah wel van iedereen het staafje en durfde Merel er niet tegenin te gaan?
In één opdracht goed scoren zegt niet alles, vind ik.
Volgens mij stelde Merel zelfs voor dat beiden op zoek zouden gaan naar het staafje van Sinan. Dat zou de kans vergroten  om de juiste te vinden. Sarah stemde hiermee in.


Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #57 Gepost op: 10-02-2019, 13:26:48 »
Even weer een andere invalshoek. Hoeveel geld is er individueel gepakt wat ook echt in de pot is gegaan?

Afl 1   Rondje
Sinan
Merel
Sarah
RP    100
Niels 100
Jamie

Afl 2 uitstralen

Sinan  0
Merel 250
Sarah 0
RP 50
Niels 0
Jamie 0

Afl 3 gezamelijk

Afl 4 min of meer discutable omdat het van groeps factoren afhing dus van andere kandidaten ook. Als jamie en sinan bv Merel en RP eerder hadden bevrijdt was er een ander bedrag verdiend.
         
Afl 5 sleutelhanger

Sinan  0
Merel 375
Sarah 375
RP 0
Niels 0
Jamie 0

Afl 6 niets verdiend

Totaal


Sinan                 0
Merel 250 375    625
Sarah 375          375
RP  100 50         150
Niels 100            100
Jamie                  0

Dat is het geld wat er daadwerkelijk in de pot is gekomen door de kandidaten individueel.  (Dus opdrachten waar kandidaten wel geld hebben gepakt maar wat uiteindelijk niet in de pot is gekomen tel ik niet mee)
Maar dan nog blijft de vraag. Hebben deze kandidaten op een ander moment niet iets gedaan waardoor er b.v het dubbele weer uit is gegaan?
Dus het zegt nog steeds niet zoveel.

Ook in deze analyse komt weer naar voren dat Merel en Sarah het meeste geld verdiend hebben. De invalshoek is anders, maar deze conclusie komt weer naar voren. De dames kunnen naar mijn idee niet de mol zijn. Die verdienen gewoon te veel geld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Follow the money
« Reactie #58 Gepost op: 10-02-2019, 14:43:09 »
Er is  een overzicht van de bedragen die alle kandidaten (vanaf het begin van dit seizoen) effectief hebben bijgedragen aan de prijzenpot. Soms na een beetje ''middelen'' als het om een groepje ging, daarbij kreeg iedereen uit dat groepje een evenredig deel op zijn of haar naam.


Ik ben geen echte rekenaar, dus ik zou een dergelijk overzicht niet kunnen maken (of het barst van de fouten).

Wat ik me dus afvraag: is er een soortgelijk ''tegengesteld'' overzicht te maken waarbij delen van het geld dat verdiend had KUNNEN worden, als alle opdrachten zouden zijn geslaagd, aan de kandidaten toegeschreven kunnen worden. Maar dan de bedragen die door het verloop van het spel NIET worden verdiend.

Een voorbeeld: Sinan heeft iets van 900 euro binnen gebracht, maar ook aantoonbaar 8000 euro uit de prijzenpost gehouden. Pin me niet vast op deze getallen, het zijn slechts voorbeelden.

Ik denk: als het ''follow the money-principe'' in positieve zin kan worden toegepast, dan moet dit toch ook een ''negatief'' overzicht kunnen opleveren?

Ik redeneer als volgt: bij het positieve overzicht vind ik de verschillen tussen de kandidaten niet eens zo heel erg groot. Niet groot genoeg om aan de hand daarvan in dit stadium van het spel duidelijk een mol aan te kunnen wijzen. Ik denk dus dat bij een negatieve variant van dit overzicht de onderlinge verschillen veel groter zullen zijn.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2019, 14:47:09 door Bodejos »

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the money
« Reactie #59 Gepost op: 10-02-2019, 14:49:08 »
Wat ik me dus afvraag: is er een soortgelijk ''tegengesteld'' overzicht te maken waarbij delen van het geld dat verdiend had KUNNEN worden, als alle opdrachten zouden zijn geslaagd, aan de kandidaten toegeschreven kunnen worden. Maar dan de bedragen die door het verloop van het spel NIET worden verdiend.

Ik denk: als hhet ''follow the money-principe'' in positieve zin kan worden toegepast, dan moet dit toch ook een ''negatief'' overzicht kunnen opleveren?

Bedoel je dit?

Na mijn traditionele terugkijkweek na aflevering 5 heb ik me toch ook bezig gehouden met het maken van een Follow the Money volgens mijn eigen regels. Het is dus heel normaal als weinig mensen het hiermee eens gaan zijn.



Conclusie: Sinan en Niels zijn de slechtste verdieners van de bende, maar Sinan heeft er ook weinig uitgehouden.
Merel en Sarah zijn de grootverdieners, maar Merel hield er ook behoorlijk wat uit.

Rick Paul heeft het meeste geld uit de pot gehouden, maar verdiende toch ook goed zijn geld (vooral door die palen in de Op treden opdracht er goed uit te halen).

Al bij al liggen de kandidaten dus vrij ver dicht bij elkaar toch en kan je niet echt een Mol er uit halen naar mijn mening. Enkel Jamie zou ik als kandidaat durven bestempelen op basis hiervan, want die haalde behoorlijk wat binnen en heeft er weinig uitgehouden.