Auteur Topic: [Theorie] Hints in de Leader  (gelezen 195658 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #360 Gepost op: 24-02-2019, 00:13:54 »
Ik wil graag weer even een gedachtespinsel met jullie delen. Nadat ik met de 'MOL IS'-theorie ben gekomen, wil ik weer even nieuw licht schijnen op de leader...

Zoals we allemaal dit seizoen hebben gezien, is dat sommige opdrachten een rare spatie hebben in de naam, zo ook 'Over Bruggen' en 'In Zicht'. Wat nou als we de opdrachttitels om moeten zetten in een morsecode, waarbij iedere titel die bestaat uit meerdere (korte) woorden gerekend moet worden als een punt, en alle (langere) titels bestaande uit één woord als een streep...

Min of meer = punt
Over bruggen = punt
Links/rechts = punt
Vuurproef = streep
In Zicht = punt
Sleutelhanger = streep
In het vizier = punt

Dat levert het volgende op:

. . . / - . - . = SC = Sarah Chronis

Zal wellicht te ver gezocht zijn, maar ik wilde het toch niet onvermeld laten. Joe!  ::)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #361 Gepost op: 24-02-2019, 00:21:33 »
Ik wil graag weer even een gedachtespinsel met jullie delen. Nadat ik met de 'MOL IS'-theorie ben gekomen, wil ik weer even nieuw licht schijnen op de leader...

Zoals we allemaal dit seizoen hebben gezien, is dat sommige opdrachten een rare spatie hebben in de naam, zo ook 'Over Bruggen' en 'In Zicht'. Wat nou als we de opdrachttitels om moeten zetten in een morsecode, waarbij iedere titel die bestaat uit meerdere (korte) woorden gerekend moet worden als een punt, en alle (langere) titels bestaande uit één woord als een streep...

Min of meer = punt
Over bruggen = punt
Links/rechts = punt
Vuurproef = streep
In Zicht = punt
Sleutelhanger = streep
In het vizier = punt

Dat levert het volgende op:

. . . / - . - . = SC = Sarah Chronis

Zal wellicht te ver gezocht zijn, maar ik wilde het toch niet onvermeld laten. Joe!  ::)
Mooi gevonden. De vraag is alleen dan, waar leg je de grens tussen de verschillende combinaties van morsetekens die samen een letter vormen. Je kan uit dezelfde serie ook VR halen, of EEETETE, of INR, of INNE, of nog een heleboel andere mogelijke combinaties

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #362 Gepost op: 24-02-2019, 01:13:37 »
Mooi gevonden. De vraag is alleen dan, waar leg je de grens tussen de verschillende combinaties van morsetekens die samen een letter vormen.

Ik denk bij dat dat heel logisch is:
links/rechts

ik vond die opdrachttitel altijd al raar...
Dit is verhelderend en ik vind hem best passen ::ok::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline molsprdr

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #363 Gepost op: 24-02-2019, 02:17:18 »
Mol is in het vizier...

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #364 Gepost op: 24-02-2019, 03:51:50 »
O L M V I I S

VISLIMO

LISMOVI

IMOLVIS

It doesn’t make any sense yet. Even spaanse woorden googlen.

ik ben er uit!
Moeten we hier niet 'mol is' met I V I combineren, de altoos maar wederkerende uitspraak van Rik (nu al zeker 3 keer).

(En is dan Evi alsnog de mol?)

Even weer serieus:....
verder ben ik nog niet.

Offline FENERIST

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #365 Gepost op: 24-02-2019, 06:00:10 »
Misschien te vergezocht...

“V” is de 22ste letter van het alfabet.

“I” is de 9e letter van het alfabet.

22 - 9 = 13

De 13e letter van het alfabet is “M”.

Mol is Merel???

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #366 Gepost op: 24-02-2019, 09:02:46 »
Min of meer = punt
Over bruggen = punt
Links/rechts = punt
Vuurproef = streep
In Zicht = punt
Sleutelhanger = streep
In het vizier = punt

Wordt het niet gewoon MOLVISIE?

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #367 Gepost op: 24-02-2019, 09:20:56 »
Hmmm. Als dit echt een hint is zou er nu toch langzamerhand wel iets duidelijk moeten worden...

Nog een poging:

Mol V is I
Mol (V.ictorie) is I
De winnaar van de mol is 1
De winnaar van de mol is Niels met zijn nr.1 hit
Samen met de hint naar sarah's rode scherm bij de zipline opdracht
wijst dat Merel als mol aan.

(Dan neem ik wel even aan dat de regie stevig de touwtjes in handen heeft bij deze hint, en de opdrachttitels en leader in de week voor de uizending nog heeft kunnen aanpassen. Ze konden in elk geval tot vorige week nog alle kanten hiermee op).

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #368 Gepost op: 24-02-2019, 09:40:00 »
Ik zit ook een beetje te puzzelen en dat laatste shot van de Jokers vind ik intressant. Zouden we moeten kijken in welke opdrachten er jokers verdiend konden worden?

Mijn geheugen laat me een beetje in de steek maar ik kom hier op uit:
- W achtkamer
- S tapelgek
- S teentje bijdragen
- R oulette
- T en val brengen

Opvallend veel letters die overeenkomen met de achternaam van Merel. Wel jammer van de dubbele S.


Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #369 Gepost op: 24-02-2019, 11:58:25 »
Er zaten ook weet nieuwe stukken in de leader.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2019, 13:03:32 door TimvanW »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #370 Gepost op: 24-02-2019, 12:50:44 »
Ik kan niet ontkennen dat ik had verwacht dat de letters een duidelijke ondubbelzinnige hint zouden vormen. Ik ga de suggesties hier nog eens doorspitten. Al is hij niet mijn mol: Als je een I en een V aan elkaar plakt krijg je ene N van Niels.

Er zaten ook weet nieuwe stukken in de leader.
Mooi gedaan weer!  ::ok::

Bij het zien van deze stukken verwacht ik eigenlijk dat er meerdere gezichten op de afbeelding staan (wat iemand al eens eerder heeft geopperd). Het stuk neus dat je bij de ogen ziet loopt al uit richting neusvleugels (niet op dat stuk) en ook wat betreft hoogte verhouding klopt het naar mijn mening niet als je ze allemaal aan elkaar legt. Ik heb het linker mond deel aan gelegd, omdat ik die ook niet perfect aan vond sluiten op het eerste neus stuk dat wij hadden, maar dat doet het bij het nieuwe stuk niet veel beter (zie plaatje). Lijkt ook alsof het eerste neus stuk volledig van voren is en de ogen driekwart.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #371 Gepost op: 24-02-2019, 13:00:17 »
Min of meer = punt
Over bruggen = punt
Links/rechts = punt
Vuurproef = streep
In Zicht = punt
Sleutelhanger = streep
In het vizier = punt

Wordt het niet gewoon MOLVISIE?

Dan doe je dus niets met de joker en het stukje dat vanaf het begin al een puzzelstuk bevat? Wat is de reden om daar niets mee te doen?

Heb je enig idee wat we met dit woord moeten?

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #372 Gepost op: 24-02-2019, 13:08:54 »
Dan doe je dus niets met de joker en het stukje dat vanaf het begin al een puzzelstuk bevat? Wat is de reden om daar niets mee te doen?

Heb je enig idee wat we met dit woord moeten?

Klopt. Ik denk dat het een reden heeft dat deze beelden niet gewijzigd zijn. Bovendien hebben ze geen eenduidige titel waar we iets mee kunnen. Die joker kan net zo goed 'wachtkamer' zijn als 'gevulde joker' als 'beitel' bijvoorbeeld...

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #373 Gepost op: 24-02-2019, 13:09:50 »
Bij het zien van deze stukken verwacht ik eigenlijk dat er meerdere gezichten op de afbeelding staan (wat iemand al eens eerder heeft geopperd). Het stuk neus dat je bij de ogen ziet loopt al uit richting neusvleugels (niet op dat stuk) en ook wat betreft hoogte verhouding klopt het naar mijn mening niet als je ze allemaal aan elkaar legt. Ik heb het linker mond deel aan gelegd, omdat ik die ook niet perfect aan vond sluiten op het eerste neus stuk dat wij hadden, maar dat doet het bij het nieuwe stuk niet veel beter (zie plaatje). Lijkt ook alsof het eerste neus stuk volledig van voren is en de ogen driekwart.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het niet helemaal past.
Doordat de stukken onder een kleine hoek gefilmd zijn krijg je perspectief verstoring. Door de beweging krijg je ook daar een onscherpte door. Dat neemt niet weg dat de verhoudingen en het perspectief dat door de kunstenaar is gemaakt gewoon zou moeten kloppen en dat er dus wellicht meerdere gezochten zijn.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #374 Gepost op: 24-02-2019, 13:15:42 »
Dan doe je dus niets met de joker en het stukje dat vanaf het begin al een puzzelstuk bevat? Wat is de reden om daar niets mee te doen?

Heb je enig idee wat we met dit woord moeten?
Ik ben mastermol niet, maar kijk ook vooral naar het rijtje in zijn post. Alleen de fragmenten die veranderen en waarvan een opdracht naam bekend is. Door letters te koppelen aan de andere fragmenten introduceer je subjectiviteit ("ik denk dat we dit fragment als ... kunnen omschrijven dus letter ..."). Dat doen ze denk ik niet.

Klopt. Ik denk dat het een reden heeft dat deze beelden niet gewijzigd zijn. Bovendien hebben ze geen eenduidige titel waar we iets mee kunnen. Die joker kan net zo goed 'wachtkamer' zijn als 'gevulde joker' als 'beitel' bijvoorbeeld...
Mochten de puzzelstukken nog in een opdracht zitten, dan kan de eerste letter van die opdracht nog wel gebruikt worden. Dan is het niet gewijzigde fragmenten, maar duidelijk fragmenten uit opdrachten.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #375 Gepost op: 24-02-2019, 13:21:25 »
Klopt. Ik denk dat het een reden heeft dat deze beelden niet gewijzigd zijn. Bovendien hebben ze geen eenduidige titel waar we iets mee kunnen. Die joker kan net zo goed 'wachtkamer' zijn als 'gevulde joker' als 'beitel' bijvoorbeeld...

Er zijn nog twee afleveringen. Waarom zou je aannemen dat er in de komende twee afleveringen niets meer veranderen in de leader?

Gevulde joker als beitel? Zijn er opdracht titels die zo heten? Iemand noemde de T als verwijzing naar de laatste opdracht van gisteren, omdat het openslaan van jokers daar tot een hoogtepunt kwam. Dat als juiste oplossing wil ik nog best geloven...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #376 Gepost op: 24-02-2019, 13:22:38 »
Ik ben mastermol niet, maar kijk ook vooral naar het rijtje in zijn post. Alleen de fragmenten die veranderen en waarvan een opdracht naam bekend is. Door letters te koppelen aan de andere fragmenten introduceer je subjectiviteit ("ik denk dat we dit fragment als ... kunnen omschrijven dus letter ..."). Dat doen ze denk ik niet.
Mochten de puzzelstukken nog in een opdracht zitten, dan kan de eerste letter van die opdracht nog wel gebruikt worden. Dan is het niet gewijzigde fragmenten, maar duidelijk fragmenten uit opdrachten.

Je pakt wel de e van een executie mee. Dat kan ik dan niet rijmen met boven staande uitleg van je. Komt dus ook niet uit een opdracht.
Er zijn nog twee afleveringen. Waarom zou je aannemen dat er in de komende twee afleveringen niets meer veranderen in de leader?

Gevulde joker als beitel? Zijn er opdracht titels die zo heten? Iemand noemde de T als verwijzing naar de laatste opdracht van gisteren, omdat het openslaan van jokers daar tot een hoogtepunt kwam. Dat als juiste oplossing wil ik nog best geloven...

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #377 Gepost op: 24-02-2019, 13:26:18 »
Er zijn nog twee afleveringen. Waarom zou je aannemen dat er in de komende twee afleveringen niets meer veranderen in de leader?

Gevulde joker als beitel? Zijn er opdracht titels die zo heten? Iemand noemde de T als verwijzing naar de laatste opdracht van gisteren, omdat het openslaan van jokers daar tot een hoogtepunt kwam. Dat als juiste oplossing wil ik nog best geloven...

Vooralsnog lijkt het er in ieder geval op dat alle opdrachten uit de leader gebruikt zijn; daarmee dus ook alle elementen die een duidelijke titel hebben. Iets multi-interpretabels als die jokers (die door Rik al eens 'gevulde jokers' werden genoemd en die met een 'beitel' kapot gemaakt worden) en de executie kunnen wellicht nog wel wijzigen, maar kunnen nóóit een eenduidig woord opleveren. Dat maakt het puzzelen voor ons puur gissen als die daadwerkelijk nog iets betekenen. Zoals ik net dus eigenlijk ook al zei.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #378 Gepost op: 24-02-2019, 13:48:17 »
Wanneer de afbeelding op de puzzelstukken de Mol moet voorstellen, dan kom ik toch eerder op Sarah uit dan op Merel.

De maker ervan (naar alle waarschijnlijkheid de al vaker genoemde graffiti-artiest Chota 13) heeft zich mogelijk moeten baseren op foto's die op internet circuleren.


Ik heb Merel enkele malen getekend en heb om die reden meerdere foto's van haar bestudeerd. Daarbij kon ik constateren:

Merel heeft geen volle onderlip.
Merel heeft behoorlijk zware en donkere wenkbrauwen.
Merels oogleden zijn wat dik en de 'vouw' erin ligt aan de buitenzijden dicht op haar ogen.
Merels kaaklijn is hoekig, niet rond.

Deze kenmerken heb ik vergeleken met foto's van Sarah, die (net als die van Merel trouwens) een ander beeld geven dan je van haar in widm ziet.

Sarah's gezichtskenmerken komen veel meer overeen met de beeltenis op de puzzelstukken:

Ze heeft een volle onderlip.
Ze heeft tamelijk smalle, fijn getekende wenkbrauwen.
Ze heeft oogleden waarvan de 'vouw' wat hoger boven haar ogen ligt.
Haar kaaklijn is ronder dan die van Merel.

Ter illustratie bijgaand twee fotootjes van Sarah, waarop ze overigens donkere ogen lijkt te hebben...


Van de andere kant: Chota 13 (en ook andere schilders in Medellin) beelden de portretten meestal af met heel volle onderlippen, dus het kan best zijn, dat de afbeelding die M0lmuis eerder heeft gepost van een vrouwengezicht met rechtsboven een vogel (Mirlo?), de inspiratie voor de crew is geweest voor de puzzelstukken.  :)





Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Hints in de Leader
« Reactie #379 Gepost op: 24-02-2019, 13:49:42 »
Je pakt wel de e van een executie mee. Dat kan ik dan niet rijmen met boven staande uitleg van je. Komt dus ook niet uit een opdracht.
Ik ben het met je eens. Ik keek naar het rijtje en de "e" zit daar niet in. Molvisie vind ik dus eigenlijk ook niet kunnen. Niet dat ik een beter alternatief heb.

EDIT> Annebeestje, overigens weer bedankt voor het prachtige overzicht!  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 24-02-2019, 14:27:21 door Rat »