Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer  (gelezen 22011 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2019, 10:39:47 »
Jamie is hier wel heel erg op dreef zeg, tjeeminee  ::tandpastasmiley:: En dan ook nog op het einde tegen merel: wedstrijdje doen?

Maar dat was toen Merel al uit de kooi was en vaststond voor welk bedrag ze speelden. Van zodra ze de kooi uit waren, was snelheid ook altijd de beste tactiek. Dus dat Jamie dan wedstrijdje wil doen, is prima.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2019, 10:44:50 »
Hulpmol: eens en niet eens. Ik kreeg het gevoel dat het zo gemonteerd was, en dat ze nog wel in de kooi zaten toen hij dat riep.

Maar goed, uniek blijft dat alle kandidaten zo’n haast blijken te hebben. Toevallig laatst nog een hoorcollege gegeven over dit fenomeen: groepsdenken (Asch experiment). Dat lijkt er gebeurd te zijn. Fantastische opdracht qua beelden en sfeer....
Meer L

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #22 Gepost op: 27-01-2019, 10:56:36 »
Volgens mij is het 'Meer'.

Niels ± @10:00:
De vraag was dus: Wanneer wil je uit die kooi? Want hoelang je d'r in blijft, hoe meer je geld zou kunnen verdienen. Maar als je te laat bent, en over de finish komt, dan heb je MEER geld.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2019, 11:04:48 »
Jamie en Sinan wisten de anderen in hun enthousiasme mooi mee te krijgen. Groepsdruk of niet... Molpunten voor beide heren. En we gaan miljoenen verdienen..... Uhu Jamie zelfs als je Merel en Rick-Paul meekrijgt lukt dat je nooit.

Ook Robert die subiet weg wil varen en niet wil wachten is mols bezig. Merel/Rick-Paul/Sarah snapten dat hoe langer je wacht hoe hoger het bedrag op de surface pro en hoe meer in de pot als je op tijd terug was en de sleepboot je niet over de minzijde heen sleurde.

Die drie vind ik hier dus onmols bezig. Van Evelien weten we dat ze niet de mol is. Dan Niels.. Die zat te klooien met het cijferslot. Kan ook een moltactiek zijn maar gezien je met zijn tweeën in een kooi zit kan de ander je overrulen. Dus dat is geen geslaagde molpoging.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2019, 11:34:14 »
Hm, volgens mij zie ik dat toch net een beetje anders. :P

Niels: prutsen met het cijferslot zorgt er op dat moment juist voor dat het te verdienen bedrag oploopt. Ik neem aan dat je als mol zo snel mogelijk weg wilt zijn (of het slot pas niet open kunnen krijgen op het moment dat je bijna bij de finish bent).

Merel, Rick Paul en Sarah snappen zogenaamd de opdracht, maar laten zich toch 'overhalen' om snel weg te varen. Niet direct onmols, wat mij betreft. ;)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline FENERIST

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #25 Gepost op: 27-01-2019, 11:35:47 »
Sinds een aantal weken is Merel mijn mol.

Tijdens deze opdracht had ze aangegeven dat ze niet zo een haast om terug te varen. Dat is natuurlijk erg onmols!

Ik heb geen zin om van mol te veranderen  ???

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #26 Gepost op: 27-01-2019, 12:17:50 »

Hilarisch, de mol hoefde weinig te doen hier haha

In deze groep met nepmollen hoeft de mol sowieso weinig te doen.

Online yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #27 Gepost op: 27-01-2019, 12:36:14 »
Zou met niet eens verbazen als de tactiek van de mol geweest zou zijn om te proberen niet op tijd binnen te komen. Dus mingeld te scoren.
Maar door de actie van de meeste om snel te zijn, het dan maar heeft laten gaan. Want zou toch niet meer gelukt zijn zonder extreem verdacht te worden.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #28 Gepost op: 27-01-2019, 13:39:45 »
Maar dat was toen Merel al uit de kooi was en vaststond voor welk bedrag ze speelden. Van zodra ze de kooi uit waren, was snelheid ook altijd de beste tactiek. Dus dat Jamie dan wedstrijdje wil doen, is prima.
Eens. Maar wat ik hier nog niet gezien heb: RP is wel heel snel met het stoppen van de klok. Terwijl ze nog in de kooi liggen raakt hij het scherm al aan (je ziet het rood worden). De rest lijkt dat pas buiten de kooi te doen, wat ook logischer is.

En het blijft vreemd dat geen enkel duo de strategie 'lang blijven liggen' doorzet. Nepmollen en garde!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #29 Gepost op: 27-01-2019, 13:56:16 »
De bootjes van de kandidaten zijn veel sneller dan het sleepbootje.

Na vijf minuten is het eerste bootje los.
Na zeven minuten is het tweede bootje los.
Na negen minuten lijkt het derde bootje los.

Ik denk dat de derde iets later is, omdat ik anders nooit op 500 euro kom. De eerste was 100 en de tweede 150? Dan blijft er 250 over. Er is daar  blijkbaar iets vertraagd.

Het enige wat ik hier vreemd vind, is het derde bootje nadat het laatste getal (3) is genoemd. RP staat bij het slotje.

Merel: 2939 (of 2931, kan het niet goed verstaan)
RP: 2930

Die nul is correct, die negen niet. Ik maak daar uit op, dat Jamie en Sinan de goede cijfers hebben doorgegeven en dat RP ook zijn best doet met het goede slotje.

Merel: Heb je nu 2930?

Ja dus. Meteen daarna opent zij het slotje met de goede code. Is dit een mislukte molactie van Merel en is het enig overgebleven alternatief voor door de finish gaan (en mingeld pakken) zo snel mogelijk terug naar start (en een kleine plus halen).

RP als de kooi open is: "Maar hoe langer we wachten hoe meer geld."

En Merel maakt het bootje los.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #30 Gepost op: 27-01-2019, 13:59:20 »
Zou met niet eens verbazen als de tactiek van de mol geweest zou zijn om te proberen niet op tijd binnen te komen. Dus mingeld te scoren.
Maar door de actie van de meeste om snel te zijn, het dan maar heeft laten gaan. Want zou toch niet meer gelukt zijn zonder extreem verdacht te worden.

Ik kan me hier wel in vinden. De Mol kan een foute strategie gekozen hebben, mol is ook maar een mens. Iedereen heeft uiteindelijk bijgedragen aan het binnenbrengen van het weinige geld. Wat dat betreft valt alleen de alternatieve strategie van Rick Paul/Merel op, die als enige bereid leken te wachten, maar dat zou uiteindelijk teveel opvallen t.o.v. de rest. En gezien het vaartempo leek het wel een haalbare opdracht. Maar goed, of ik dit helemaal objectief zie ...  ;)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #31 Gepost op: 27-01-2019, 15:40:09 »
Natuurlijk is Jamie het meest verdacht door snel naar de boten te varen maar anderzijds denk ik dat de kandidaten de opdracht niet goed begrepen hebben. De mol hoefde waarschijnlijk niet veel te doen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #32 Gepost op: 27-01-2019, 16:50:23 »
Als Jamie de MOL is zou hij zo langzaam mogelijk naar de boten zijn toe gevaren en nog meer geprobeerd hebben tijd te rekken bij het oplezen van de cijfers. Jammer voor Jamie zat Robert bij hem in de boot en die probeerde ook nu weer verschrikkelijk en snel zijn best te doen. Mollen waar Robert bij is, forget it.
Dan maar plan B;  de gekooiden opjagen om zich zo snel mogelijk te bevrijden en naar de finish te gaan. Wel geld in de pot. maar zo weinig mogelijk.
Toch valt het gedrag van RP hier het meeste op. Slotje wil niet open ondanks dat Merel het juiste getal roept en het dan maar zelf openmaakt. (Zou MOL Merel dat doen?)
RP drukt meteen op de knop, wel geld in de pot maar zo weinig mogelijk.
Bij de stralen deed hij een soortgelijk iets. Wel opdracht laten slagen maar zorgen dat er zo min mogelijk wordt verdiend.

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #33 Gepost op: 27-01-2019, 18:53:11 »
De mol wil misschien in de eerst geopende kooi willen zitten, om vervolgens het voorbeeld te geven om zo snel mogelijk terug te gaan?
Dan zou de mol in de voorste of de achterste  boot gaan zitten.
Omdat ik in de merel-tunnel zit kan het zijn dat ze had verwacht dat Jamie en Sinan eerst de voorste boot zouden bevrijden. Maar die bleken dus door te varen....
Vervolgens zien dat de anderen uit zichzelf al te snel terug gaan. Dan maar even doen alsof je wil wachten maar puntje bij paaltje toch gewoon snel ‘meegaan’ met de groep

Kan dus ook gelden voor RP

Voor degenen in de achterste boot zou dan de oorspronkelijke tactiek (snel teruggaan en hopen dat de rest volgt) werkt
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #34 Gepost op: 27-01-2019, 19:52:13 »
Ben ik nou de enige die het niet snapt? Als je zo lang mogelijk wacht om een zo hoog mogelijk bedrag (€750) in de pot te krijgen dan maak je een goede indruk als kandidaat. Als Mol hoef je er dan alleen maar voor te zorgen dat je te laat binnenkomt, dan gaat er €750 uit de pot. Ten opzichte van €250 in de pot, wat Rick Paul en Merel binnen brachten, is dat toch zo maar 1000 euri's.
Door te ver door te varen in het begin zouden ze toch ook al €750 kunnen verliezen, los van de terugtocht?
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 19:54:27 door MartinJ »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #35 Gepost op: 27-01-2019, 20:11:05 »
Ben ik nou de enige die het niet snapt? Als je zo lang mogelijk wacht om een zo hoog mogelijk bedrag (€750) in de pot te krijgen dan maak je een goede indruk als kandidaat. Als Mol hoef je er dan alleen maar voor te zorgen dat je te laat binnenkomt, dan gaat er €750 uit de pot. Ten opzichte van €250 in de pot, wat Rick Paul en Merel binnen brachten, is dat toch zo maar 1000 euri's.
Door te ver door te varen in het begin zouden ze toch ook al €750 kunnen verliezen, los van de terugtocht?

Dat is inderdaad een manier om dit aan te pakken. Er zijn 2 manieren om het aan te pakken als Mol volgens mij:
1) De manier die jij uitlegt en als doel heeft om geen geld te verdienen.
2) De manier waarbij je dan toch geld binnen haalt, maar de schade minimaal houdt.

Het nadeel van de eerste manier is namelijk dat je die andere in je boot maar net zoveel zand in de ogen kan strooien tot het obvious wordt. Als die te snel aan de alarmbel trekt, dan ben je door jouw vertragingstactieken misschien zelfs onbewust aan het helpen geweest om 600+ euro in de pot te werken per boot.

Dat lijkt me dus een reden om als Mol toch te zeggen: "Laat ons geld pakken, maar zo min mogelijk"

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #36 Gepost op: 27-01-2019, 22:48:00 »
Deze opdracht levert in potentie 2250 euro op: als ze allemaal waren blijven zitten in de kooi tot de teller op -750 stond en vervolgens uit de kooi waren gevaren en snel (binnen de 35 minuten) terug op 'start' zouden zijn. Maar: het had ook 2250 uit de pot kunnen kosten: als ze geen van allen waren gered en met de teller op -750 over de finish waren getrokken.

Als mol moet je een keuze maken wat je hier probeert, maar alle bootjes met mingeld over de finish kan volgens mij alleen als je in het losse bootje zit en waarschijnlijk alleen door zo te klooien dat je onwijs opvalt. Dan rest dat je kan proberen om zo min mogelijk geld binnen te krijgen. Daarbij hoort niet dat je de bootjes aanspoort om (na vrij te zijn) zo snel mogelijk te varen (zoals Jamie doet). Hoe langzamer en hoe verkeerd op koers, hoe groter de kans dat er niets binnenkomt. Kortom: ik geloof niet dat Jamie of Sinan de mol zijn (zeker niet op basis van deze opdracht).

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #37 Gepost op: 28-01-2019, 01:54:05 »
Als ik t hier zo lees, is deze opdracht niet alleen door de deelnemers niet goed begrepen.

Als je als mol hier -2250 euro wilt, moet je niemand bevrijden zodat alle 3 kooien met - 750 euro op de teller over de finish worden gesleept.
De tellers stoppen op t moment dat t bootje uit de kooi bevrijdt is, het min bedrag dat op dat moment op de teller staat, wordt t te verdienen bedrag mocht deze boot binnen de afgesproken tijd door de finish varen.

Dus voor de kandidaten is t zaak om zo lang mogelijk in die kooien te blijven, en nog net op tijd door de finish te komen. Wederom geen enkele communicatie over een aanpak, terwijl er toch echt wel een paar mensen iets zinvols aangeven.

Hoe snel ze naar de finish varen is niet relevant omdat ze nog zeeen van tijd hebben om de tijdslimiet van 35 minuten te halen.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #38 Gepost op: 28-01-2019, 08:41:04 »
Mij viel op dat de sloten allemaal snel open gingen. Misschien sloten met meerdere mogelijkheden? Want als ze per ongeluk lang hadden moeten proberen, was het geld opgelopen en daarmee zou ongewild de mol gedwarsboomd worden.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #39 Gepost op: 28-01-2019, 08:44:23 »
Mij viel op dat de sloten allemaal snel open gingen. Misschien sloten met meerdere mogelijkheden? Want als ze per ongeluk lang hadden moeten proberen, was het geld opgelopen en daarmee zou ongewild de mol gedwarsboomd worden.
Sinan en Jamie gaven de volgorde door.