Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer  (gelezen 22004 keer)

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #40 Gepost op: 28-01-2019, 09:19:48 »
Mij viel op dat de sloten allemaal snel open gingen. Misschien sloten met meerdere mogelijkheden? Want als ze per ongeluk lang hadden moeten proberen, was het geld opgelopen en daarmee zou ongewild de mol gedwarsboomd worden.

Cijfers hangen op volgorde rond de boten, dus niet zo heel lastig om het slot open te maken lijkt me zo.
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #41 Gepost op: 28-01-2019, 09:31:36 »
Ik heb zonet nog eens gekeken, het grootste probleem lijkt dat ze niet weten hoe lang ze erover doen om naar de start te varen. Daarom namen ze geen risico, en maakten haast.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 10:04:29 door Run »

Online hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #42 Gepost op: 28-01-2019, 09:56:27 »
Ze hadden blijkbaar wel iets van extra uitleg dat de cijfers op volgorde hingen, want daar had volgens mij Evelien het over. Er waren maar 4 mogelijke combinaties, ze gaven het voorbeeld dat als de cijfers 1, 2, 3 en 4 waren, ze alleen deze combinaties hoefden te proberen: 1234, 2341, 3412, 4123.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #43 Gepost op: 28-01-2019, 10:03:32 »
Ze hadden blijkbaar wel iets van extra uitleg dat de cijfers op volgorde hingen, want daar had volgens mij Evelien het over. Er waren maar 4 mogelijke combinaties, ze gaven het voorbeeld dat als de cijfers 1, 2, 3 en 4 waren, ze alleen deze combinaties hoefden te proberen: 1234, 2341, 3412, 4123.
Klopt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #44 Gepost op: 28-01-2019, 10:06:10 »
Rik zegt in de uitleg dat ze  ‘op tijd’ terug moeten. Dat is natuurlijk verwarrend, want het impliceert dat ze niet te lang moeten wachten. Terwijl ze aan het eind wordt verteld dat ze langer hadden moeten wachten.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 10:16:28 door Run »

Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #45 Gepost op: 28-01-2019, 10:08:05 »
Ze hadden blijkbaar wel iets van extra uitleg dat de cijfers op volgorde hingen, want daar had volgens mij Evelien het over. Er waren maar 4 mogelijke combinaties, ze gaven het voorbeeld dat als de cijfers 1, 2, 3 en 4 waren, ze alleen deze combinaties hoefden te proberen: 1234, 2341, 3412, 4123.
Ik denk dat wij door de montage niet de volledige instructie hebben gezien. Het is goed mogelijk dat de volgorde van de codes al vast stond. Als de volgorde tegen de klok in is zijn er per slot 4 mogelijkheden. Als je ook met de klok mee mag gaan zijn het er 8. Als de volgorde niet uitmaakt heb je 4! opties. Dat kom neer op 24 combinaties.

Ik heb in de "Sinan is niet de mol!" topic een lijst met alle codes geplaatst omdat die codes mogelijk verwijzen naar hem.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 10:10:56 door TimvanW »

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #46 Gepost op: 28-01-2019, 10:26:41 »
Als ze de opdracht hadden begrepen dan hadden ze genoeg tijd gehad om 24 codes uit te proberen mits ze de vier cijfers hadden! Waarschijnlijk hingen de cijfers inderdaad gewoon op volgorde waardoor de kans kleiner werd dat de geldbedragen groot werden.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 10:28:12 door markwasdemol »
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #47 Gepost op: 28-01-2019, 11:33:16 »
Als ze de opdracht hadden begrepen dan hadden ze genoeg tijd gehad om 24 codes uit te proberen mits ze de vier cijfers hadden! Waarschijnlijk hingen de cijfers inderdaad gewoon op volgorde waardoor de kans kleiner werd dat de geldbedragen groot werden.

Als de cijfers op volgorde hingen hadden ze maximaal vier pogingen nodig. Zo makkelijk hoeft het voor mij ook niet.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #48 Gepost op: 28-01-2019, 11:36:39 »
Het kan goed zijn dat Rick Paul Merel in het vizier heeft als mol, en met haar meepraatte over langzaam aan doen. Want hij weet ook niet hoe lang ze erover doen om naar de start te komen. Voor hem lijkt geld in de pot in dit stadium minder belangrijk dan winnaar worden van het spel, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 11:38:37 door Run »

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #49 Gepost op: 28-01-2019, 11:48:23 »
Het kan goed zijn dat Rick Paul Merel in het vizier heeft als mol, en met haar meepraatte over langzaam aan doen. Want hij weet ook niet hoe lang ze erover doen om naar de start te komen. Voor hem lijkt geld in de pot in dit stadium minder belangrijk dan winnaar worden van het spel, denk ik.

Ik snap dat 'ze weten niet hoelang ze erover doen om naar de start te komen' niet goed, je weet toch wel ongeveer hoe lang je erover doet om van A naar B te komen, daarbij hebben ze een telefoon, een horloge etc.
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #50 Gepost op: 28-01-2019, 12:25:42 »
Dat ze niet 4 cijfers kregen die niet op volgorde staan snap ik. Het uitproberen van de mogelijke 24 combinaties is te lastig/tijdrovend. Echter door ze op volgorde op het eigen hok te plaatsen begrijp ik niet. Het was toffer om de codes te wisselen waardoor de bevrijders op en neer moeten varen om de code van het ene hok door te geven aan de anderen. Dit zou meer dynamiek gegeven hebben en meer kans om te mollen.

Met de huidige opzet is er eigenlijk alleen te mollen door snel terug te varen, immers het bevrijden is zo makkelijk dat de twee bevrijders hier niet echt konden frustreren.

In zekere zin zet het eerste bevrijde bootje de trend om snel terug te varen. Het legt de anderen een voorbeeldgedrag op die onderdeel wordt van groepsdynamiek binnen het spel.
Nadeel is dat je vooraf niet weet welke boot er eerst bevrijdt gaat worden. Waarschijnlijk of de achterste omdat die la eerste bereikt wordt door de bevrijders. Of de voorste omdat die al het verste is, maar dat is alleen relevant als er tijdsnood zou zijn mbt het nog op tijd terug kunnen varen. Wat er niet was omdat de opdracht net begonnen was en er nog tijd zat was.

Conclusie:
Opdracht is te simpel qua het kunnen bevrijden. Mollen kan alleen door snel terug te varen met weinig geld, of anderen daar toe overhalen. Of te laat finishen.
Niet veel diepgang in deze opdracht door bovenstaande.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #51 Gepost op: 28-01-2019, 13:02:53 »
De tellers stoppen op t moment dat t bootje uit de kooi bevrijdt is, het min bedrag dat op dat moment op de teller staat, wordt t te verdienen bedrag mocht deze boot binnen de afgesproken tijd door de finish varen.
Dat klopt niet - het mingeld wordt plusgeld als ze ermee terug over de startlijn varen. Niet als ze over de finish gaan, daar geldt (ook bij een stilgezet scherm) dat het mingeld er af gaat. Zoals Rik zei: van meer naar min.
Citaat
Hoe snel ze naar de finishstart varen is niet relevant omdat ze nog zeeen van tijd hebben om de tijdslimiet van 35 minuten te halen.
Dus is het wel relevant: als ze die zeeën van tijd verspillen dan brengen ze niets binnen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #52 Gepost op: 28-01-2019, 13:30:49 »
Dat klopt niet - het mingeld wordt plusgeld als ze ermee terug over de startlijn varen. Niet als ze over de finish gaan, daar geldt (ook bij een stilgezet scherm) dat het mingeld er af gaat. Zoals Rik zei: van meer naar min.Dus is het wel relevant: als ze die zeeën van tijd verspillen dan brengen ze niets binnen.

Inderdaad, de mol kan zowel snel wegwillen als het heel traag doen en het risico op mingeld proberen uit te lokken. Toen ik de opdracht doorhad leek dat tweede zelfs de beste tactiek. Wat Jamie en Sinan doen is zeker verdacht, maar dat Sarah, Merel en RP het risico op mingeld willen nemen evenzeer.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #53 Gepost op: 28-01-2019, 13:56:39 »
Eigenlijk valt me bij deze opdracht wel op dat Niels Evelien blijkbaar enorm verdenkt. Hoe vaak vraagt hij wel niet of ze écht wel de goede kant opvaren nadat ze bevrijd zijn? Dit zet zijn joker-actie in een heel ander daglicht, als hij oprecht gedacht heeft zij de mol is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #54 Gepost op: 28-01-2019, 13:58:52 »
Eigenlijk valt me bij deze opdracht wel op dat Niels Evelien blijkbaar enorm verdenkt. Hoe vaak vraagt hij wel niet of ze écht wel de goede kant opvaren nadat ze bevrijd zijn? Dit zet zijn joker-actie in een heel ander daglicht, als hij oprecht gedacht heeft zij de mol is.

Misschien wilde hij wel dat zij hem ging verdenken. Slim van Niels dus. Beetje nepmollen

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #55 Gepost op: 28-01-2019, 14:07:24 »
Misschien wilde hij wel dat zij hem ging verdenken. Slim van Niels dus. Beetje nepmollen

Ik denk aan het bondje pro gesprek uit het extra beeldmateriaal. Rick Paul en Niels bespreken de dames die ze verdenken. In deze opdracht zit Rick Paul bij Merel in de boot en Niels bij Evelien. Lijkt me geen toeval. Later bij de serenade opdracht krijgt Merel ervan langs door Rick Paul. Ik vermoed dat ze samen hebben besproken de dames scherp in de gaten te houden. Rick Paul "doet" Merel en Niels Evelien. Als je iemand werkelijk verdenkt heeft nepmollen niet zo veel zin. Dat kun je beter doen bij iemand die je totaal onverdacht vindt. Maar goed, dit maak ik op uit wat er besproken is tussen die twee, in combinatie met de omwisseling van de joker door Niels.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #56 Gepost op: 28-01-2019, 14:15:18 »
Ik heb sterk het vermoeden dat het slotje open ging bij elke code, als je maar op het knopje drukte. Niels zegt dat de eerste code die ze probeerde meteen goed was. Sarah zegt in de biecht letterlijk: "ik had de code meteen goed. Ja, dat is gewoon toeval toch?". Die laatste zin was erg geacteerd en klonk wel cynisch als je het mij vraagt.

De opdracht zelf klopt ergens niet. Rick Paul zegt namelijk in de biecht: ... en langzaam ging je naar de finish, maar dat wilde je niet. Want als je bij de finish kwam kreeg je min-geld. Als je terug ging naar de start kreeg je plus-geld".
Je moest €750 per boot kunnen verdienen, dus de bedragen gaan van 0, -50, -100 etc. tot -750. De finish waar Rick Paul het over heeft kan dus niet liggen vóór die -750 is bereikt. Maar veel daarna eigenlijk ook niet want dan staat de teller stil op -750 en kun je zien dat het geen zin meer heeft om nog langer te wachten. Daar komt bij dat je op tijd terug moest zijn om +geld te scoren. Als je er voor zorgt dat je minimaal 35 minuten (max speeltijd) nodig hebt om van de start naar het 750 punt en weer terug naar start te varen, dan heb je die "finish clausule" helemaal niet nodig. Daar komt bij dat ze dat risico om ergens dicht bij die 750 te komen hoogstwaarschijnlijk toch niet zullen nemen want ze kunnen wel inschatten hoe lang het duurt om terug te varen.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 14:17:29 door MartinJ »

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #57 Gepost op: 28-01-2019, 14:44:23 »
Het kan zijn dat de -750 bereikt wordt vlak voor de finish, maar met (in principe) genoeg tijd om terug te komen. Dat betekent dat je het losmaken van het slot zo lang mogelijk moet uitstellen en dan alsnog als een speer naar start varen. Ben je te laat met het slot dan ben je, ook al heb je ruim tijd over al met min-geld over de finish. Ben je op tijd met het slot, maar vaar je "om" dan breng je geen geld binnen. Levert dus nog genoeg extra vertier op.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #58 Gepost op: 28-01-2019, 19:31:47 »
Wat zit er in een kooi?
« Laatst bewerkt op: 28-01-2019, 19:36:41 door Lukie4, Reden: je had per ongeluk caps lock aan staan »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #59 Gepost op: 28-01-2019, 20:49:57 »
Er is nog een element dat ik niet helemaal snap. Was het nu zo dat je het minbedrag eerst stil moest zetten op de tablet en daarna pas het slot open mocht maken? Met het risico dat je er bij een hoog minbedrag misschien te lang over zou doen om uit de kooi te komen, en dus te laat over de finish zou komen? Ik vond de uitleg die de kijker kreeg vrij dramatisch.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison