Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer  (gelezen 22002 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2019, 20:59:12 »
Er is nog een element dat ik niet helemaal snap. Was het nu zo dat je het minbedrag eerst stil moest zetten op de tablet en daarna pas het slot open mocht maken? Met het risico dat je er bij een hoog minbedrag misschien te lang over zou doen om uit de kooi te komen, en dus te laat over de finish zou komen? Ik vond de uitleg die de kijker kreeg vrij dramatisch.

Als je de kooi verlaten had (dus niet als je er nog in zat) moest je de tablet stop zetten. Als je dan de start niet op tijd bereikte, kreeg je dat bedrag als minbedrag, indien wel dan werd dat een plusbedrag.

Hoog bedrag kon je dus krijgen door zo lang mogelijk te blijven zitten in je kooi totdat het echt wel tijd werd om terug naar die start te racen. Dat kon gezien het spelverloop zeker en vast nog als ze tot -500 euro hadden gewacht alle 3.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2019, 21:07:59 »
Dank, Hulpmol. ::ok::

Dus als ik het goed begrijp konden ze het slot alvast openmaken en daarna nog blijven zitten zodat het minbedrag verder opliep? Dat maakt de opdracht een stuk eenvoudiger. Onbegrijpelijk dat iedereen zich dan zo heeft laten opjagen. Tenzij ze er net zo weinig van begrepen als ik. ::rofl::
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2019, 21:15:17 »
Dank, Hulpmol. ::ok::

Dus als ik het goed begrijp konden ze het slot alvast openmaken en daarna nog blijven zitten zodat het minbedrag verder opliep? Dat maakt de opdracht een stuk eenvoudiger. Onbegrijpelijk dat iedereen zich dan zo heeft laten opjagen. Tenzij ze er net zo weinig van begrepen als ik. ::rofl::

Dat vind ik zelf wat grijze zone. Ze kunnen argumenteren dat een open kooi geen echte kooi meer is en dat ook dan je bedrag moest stopgezet worden.

In ieder geval zijn we het er allemaal over eens dat de 7 kandidaten zich hier weer van hun minder verstandige kant lieten zien. Met 100 euro over die startlijn komen is echt zwak.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2019, 11:13:36 »
Als de kandidaten beter over deze opdracht hadden nagedacht, waren ze rond -500 teruggevaren. Dan was er nog genoeg tijd geweest om de start te halen. In minstens twee van de kooien zat geen mol.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #64 Gepost op: 29-01-2019, 12:52:16 »
Als je de kooi verlaten had (dus niet als je er nog in zat) moest je de tablet stop zetten. (...) Hoog bedrag kon je dus krijgen door zo lang mogelijk te blijven zitten in je kooi totdat het echt wel tijd werd om terug naar die start te racen. Dat kon gezien het spelverloop zeker en vast nog als ze tot -500 euro hadden gewacht alle 3.
 
Wat de handeling van RP om dat al in de kooi te doen wel weer verdachter maakt.
Citaat
Als je dan de start niet op tijd bereikte, kreeg je dat bedrag als minbedrag, indien wel dan werd dat een plusbedrag.
Volgens mij klopt dat laatste (dus) niet: als je met het min-bedrag over de _finish_ ging dan was het een minbedrag, ging je er (binnen de tijd) mee over start dan werd het plus. Ging je er (binnen de tijd) helemaal niet mee over een lijn dan deed het niets voor de pot.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #65 Gepost op: 29-01-2019, 13:19:46 »
Volgens mij klopt dat laatste (dus) niet: als je met het min-bedrag over de _finish_ ging dan was het een minbedrag, ging je er (binnen de tijd) mee over start dan werd het plus. Ging je er (binnen de tijd) helemaal niet mee over een lijn dan deed het niets voor de pot.

Daarom schreef ik ook 'start' en niet finish. Jij deelt het op in 3 gevallen, ik in 2: Start bereiken binnen tijd is plusbedrag, start niet bereiken binnen tijd is minbedrag (waar dus ook het geval in zit dat de finish bereiken binnen tijd inhoudt dat je de start niet bereikt hebt).

We bedoelen dus hetzelfde. ;)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #66 Gepost op: 29-01-2019, 13:28:24 »
We bedoelen dus hetzelfde. ;)

Denk je?  :) Mijn uitleg is deze: stel even dat de pot voor het spel op 1000 staat. Vaart de boot over de finishlijn (de tablet staat dan op -750) dan is de stand in de pot 250. Is het bootje op tijd los en vaart ie binnen die 35 minutenmet -750 over de startlijn dan is de potstand 1750. Vaart de boot niet op tijd over de startlijn dan blijft de pot 1000. Als je dat ook bedoelde, dan bedoelen we hetzelfde ;-)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #67 Gepost op: 29-01-2019, 13:31:48 »
Denk je?  :) Mijn uitleg is deze: stel even dat de pot voor het spel op 1000 staat. Vaart de boot over de finishlijn (de tablet staat dan op -750) dan is de stand in de pot 250. Is het bootje op tijd los en vaart ie binnen die 35 minutenmet -750 over de startlijn dan is de potstand 1750. Vaart de boot niet op tijd over de startlijn dan blijft de pot 1000. Als je dat ook bedoelde, dan bedoelen we hetzelfde ;-)

Ah, dan is er inderdaad een verschil, excuseer.

Ik dacht dat het min of plus was en dat 0 geen optie was, maar jouw uitleg klinkt logischer.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #68 Gepost op: 29-01-2019, 19:04:36 »
Okee, nu haak ik helemaal af. Geen wonder dat de kandidaten er niets van bakten.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #69 Gepost op: 29-01-2019, 22:12:39 »
Ah, dan is er inderdaad een verschil, excuseer.

Ik dacht dat het min of plus was en dat 0 geen optie was, maar jouw uitleg klinkt logischer.
Helemaal niet, volgens mij. Met een min NIET op tijd over de start gaan betekent min geld voor de pot! Daarom stond er volgens mij ook een min bedrag op de schermen. Dit is het bedrag dat je verliest, behalve als je op tijd over START komt. Anders gaat er toch niemand over de START lijn als ze deze niet op tijd hebben bereikt? Alleen als je de teller stil zet op 0 dan gaat er niets uit de pot, maar kun je ook nooit iets winnen. Dat is alleen een theoretische mogelijkheid want dat doet natuurlijk niemand.
De opdracht heet ook niet voor niets Min of Meer en niet Min, Nul of Meer?
« Laatst bewerkt op: 29-01-2019, 22:15:53 door MartinJ »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #70 Gepost op: 30-01-2019, 00:24:30 »
Geen wonder dat men thuis op de bank er geen brood van kon bakken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #71 Gepost op: 30-01-2019, 00:34:51 »
Geen wonder dat men thuis op de bank er geen brood van kon bakken.
Het lukte Robèrt niet eens (je vraagt erom).

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #72 Gepost op: 30-01-2019, 01:24:37 »
Ik begreep deze opdracht juist vrijwel meteen. Bij die 'Op Treden' opdracht was me juist pas duidelijk wat nou precies de bedoeling was helemaal aan het einde. :P Of was ik daar nou de enige in.  ::rofl::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #73 Gepost op: 30-01-2019, 06:33:24 »
Na het terugkijken kom ik toch echt tot de conclusie dat maar drie kandidaten het door hebben. Sarah, Merel en RP. Een mol heeft toch de neiging om voor mingeld te gaan, maar als ze ziet dat dat niet lukt met Jamie en Sinan, gaat ze maar meteen de kooi uit. RP treuzelt nog wat (wat niet handig is, want mogelijk meer geld en ze vertrekken toch vroeg), Merel heeft hier wel wat haast. Hetzelfde geldt voor Sarah, die eerst wilde blijven en dan ook ineens buiten was. De vrouwen komen hier het verdachtst uit.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #74 Gepost op: 30-01-2019, 09:47:29 »
De mol zal wel doorgehad hebben dat mingeld nagenoeg onmogelijk was (omdat het bevrijden zo makkelijk was) en erop hebben aangestuurd zo snel mogelijk terug naar de start te varen....

Wit is ook een kleur!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2019, 11:18:37 »
Niet de allermooiste widm opdracht, omdat ik denk dat de door productie gewenste uitkomst / mooie tv / spanning / de moeite die ze hebben gedaan om deze opdracht te maken etc. er helemaal niet is uitgekomen. Als Mol ben je daarvan neem ik aan op de hoogte en wordt vooraf doorgenomen.
Hoe mooi en spannend was het geweest als een paar bootjes tot de -500/-750 waren gegaan (laten we suggereren op minuut 16). Dan was de spanning van het slot openkrijgen en binnen de tijd terugvaren geweldige tv geweest. De mol had zo z'n best kunnen doen en .... net buiten de tijd binnen kunnen komen 'omdat ze niet op tijd waren bevrijd' natuurlijk. Helemaal als er meerdere bootjes te laat terug bij start zouden zijn.

Ik denk dat de Mol veel van plan was, lang (te lang) in de kooi blijven, (kandidaats veel geld op willen halen door eerst goed ver in de min te gaan). Maar door twee te fanatieke testosteronmannen die de opdracht niet begrijpen werd dat verloop niet gegund. Wat mij betreft zakken Jamie en Sinan terug in de verdenkingen. Voor de mol was dit scenario ook prima, lekker snel terug = weinig geld in de pot. Jammer voor regisseur Rick die zich er wat mooiers van had voorgesteld  :)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2019, 12:00:30 »
Zou kunnen, maar ik herinner me een opdracht van twee jaar geleden waar de kandidaten met tweetallen in auto's door de stad reden op zoek naar hun bestemming. Deel twee van die opdracht zou zich afspelen in de grootste boekhandel ter wereld. Maar omdat ze hun bestemming niet binnen de tijd hadden bereikt - mede dankzij de mol - ging dat deel van de opdracht in rook op. Dat een opdracht bij een bepaald spelverloop niet goed uit de verf komt lijkt me dus niet altijd een criterium.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #77 Gepost op: 30-01-2019, 12:28:43 »
<knip>
Ik denk dat de Mol veel van plan was, lang (te lang) in de kooi blijven, (kandidaats veel geld op willen halen door eerst goed ver in de min te gaan). Maar door twee te fanatieke testosteronmannen die de opdracht niet begrijpen werd dat verloop niet gegund. Wat mij betreft zakken Jamie en Sinan terug in de verdenkingen. Voor de mol was dit scenario ook prima, lekker snel terug = weinig geld in de pot. Jammer voor regisseur Rick die zich er wat mooiers van had voorgesteld  :)

Mee eens, goede observatie.  ::ok:: De mol hoefde (en kon) hier niet veel uitrichten.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #78 Gepost op: 30-01-2019, 12:49:14 »
Blip ik snap je argument, maar de autoroute in Oregon was veel ingewikkelder in uitvoer en afhankelijk van alle kandidaten (een lange schakel), met porto's, vgl. dit jaar de fietsopdracht die gedoemd was te mislukken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Min of Meer
« Reactie #79 Gepost op: 30-01-2019, 14:04:16 »
Niet de allermooiste widm opdracht, omdat ik denk dat de door productie gewenste uitkomst / mooie tv / spanning / de moeite die ze hebben gedaan om deze opdracht te maken etc. er helemaal niet is uitgekomen. Als Mol ben je daarvan neem ik aan op de hoogte en wordt vooraf doorgenomen.
Hoe mooi en spannend was het geweest als een paar bootjes tot de -500/-750 waren gegaan (laten we suggereren op minuut 16). Dan was de spanning van het slot openkrijgen en binnen de tijd terugvaren geweldige tv geweest. De mol had zo z'n best kunnen doen en .... net buiten de tijd binnen kunnen komen 'omdat ze niet op tijd waren bevrijd' natuurlijk. Helemaal als er meerdere bootjes te laat terug bij start zouden zijn.

Ik denk dat de Mol veel van plan was, lang (te lang) in de kooi blijven, (kandidaats veel geld op willen halen door eerst goed ver in de min te gaan). Maar door twee te fanatieke testosteronmannen die de opdracht niet begrijpen werd dat verloop niet gegund. Wat mij betreft zakken Jamie en Sinan terug in de verdenkingen. Voor de mol was dit scenario ook prima, lekker snel terug = weinig geld in de pot. Jammer voor regisseur Rick die zich er wat mooiers van had voorgesteld  :)
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook nog eens teruggekeken naar het moment dat de kooi waar ze de opdracht het beste begrepen (Merel en Rick Paul) hebben losgemaakt. Merel en Rick Paul zijn het er over eens dat ze tijd genoeg hebben en rustig aan moeten doen. Rick Paul zegt ook nog expliciet dat ze zo lang mogelijk moeten wachten om het min bedrag zo hoog mogelijk te laten worden (wat later weer +geld wordt). Hij begint zich al in te dekken door Jamie en Robèrt te beschuldigen van opjutten. Maar ze hebben toch zelf in de hand wanneer zij de teller stoppen en niet R en J? En wat gebeurt er vervolgens (zie foto). Zonder één seconde met Merel te overleggen (want die wil ook lang wachten) drukt RP op het scherm, waarmee de klok rood wordt op -€250. Daarna zijn ze nog even bezig geweest om de kooi te verlaten. Volgens de regels (die ze beide heel goed kenden) moest je de klok stilzetten op het moment dat je de kooi verlaat. Dat doe je dan toch op het allerlaatste moment?

Omdat de andere bootjes al weg zijn weet hij op dat moment dat er toch al niet veel verdiend gaat worden en gaat hij hier toch maar voor de laffe oplossing. Hij kan later altijd zeggen dat hij en Merel wel wilden wachten...
« Laatst bewerkt op: 30-01-2019, 14:20:31 door MartinJ »