Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade  (gelezen 129199 keer)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #180 Gepost op: 1-02-2019, 11:00:52 »
Zijn leeftijden al eens gebruikt als hint? Gezien de afstand tussen opnameperiode en uitzendperiode lijkt me dat nooit handig. Geboortejaren die zijn uiteraard wel al gebruikt.

In WIDM 16 is er zo'n hint gebruikt. "Bij de 'verhalen-estafette' werd de leeftijd die de Mol tijdens de opnames had genoemd: 38. Meervoudigepersoonlijkheidsstoornis telt maar 35 letters." (Kennelijk werd er onterecht gesteld dat dat woord 38 letters telde.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #181 Gepost op: 1-02-2019, 13:12:32 »
In WIDM 16 is er zo'n hint gebruikt. "Bij de 'verhalen-estafette' werd de leeftijd die de Mol tijdens de opnames had genoemd: 38. Meervoudigepersoonlijkheidsstoornis telt maar 35 letters." (Kennelijk werd er onterecht gesteld dat dat woord 38 letters telde.)

Ah ja, dat herinner ik me weer. Al bij al toch geen fan van zo'n hint omdat je zo 2 getallen aan een kandidaat kan linken (huidige leeftijd en leeftijd tijdens opnames). Liever het geboortejaar van de Mol op 2 pilaren in Hong Kong filmen dan. ;)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #182 Gepost op: 1-02-2019, 14:14:55 »
Even terug naar deze opdracht.
Die boodschap die Sinan uitspreekt over balkon 410 komt bij mij nogal cynisch over. Omdat er stond dat dit niet het balkon van Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul was, wist hij dat dit niet zijn balkon was. Duh!
Deze boodschap was toch al nutteloos voor hem omdat zijn kamernummer eindigt op 11.

Wat mij ook steeds bezig houdt is dit. Hoe lang zou je er in je eentje over doen om je eigen balkon te vinden?
Als je boven of onder begint moet je 3 trappen omhoog of omlaag, moet in één minuut te doen zijn.
Verder moet je max 20 kamers in om de boodschap te lezen. De meeste kun je meteen negeren want daar staat je naam niet op. Zeg een halve minuut per kamer/balkon? Dan ben je 11 minuten kwijt (worst case) om je balkon nummer te weten. Dan heb je nog 4 minuten over om er naartoe te gaan.
Bij veel opdrachten is samenwerking een must. Hier niet volgens mij. En laten we eerlijk wezen, je kunt wel naar een kandidaat roepen dat zijn balkon niet op deze verdieping ligt, maar wat heb je eraan? Je kunt die verdieping toch niet overslaan want er kunnen op andere balkons op deze verdieping aanwijzingen staan die je toch nodig hebt. En omdat je niet weet op welk balkon die staan, moet je toch het hele rijtje af. Wat heb je aan dat gekakel naar elkaar toe? Kost alleen maar extra tijd. Ik zeg: ieder voor zich en God voor ons allen. Eens?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2019, 14:21:26 door MartinJ »

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #183 Gepost op: 1-02-2019, 14:57:34 »
@MartinJ: lijkt mij inderdaad ook makkelijk haalbaar om het zelf uit te zoeken
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #184 Gepost op: 1-02-2019, 15:11:37 »
Tenzij je Robèrt heet.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #185 Gepost op: 1-02-2019, 15:23:45 »
Wat mij ook steeds bezig houdt is dit. Hoe lang zou je er in je eentje over doen om je eigen balkon te vinden?
Als je boven of onder begint moet je 3 trappen omhoog of omlaag, moet in één minuut te doen zijn.
Verder moet je max 20 kamers in om de boodschap te lezen. De meeste kun je meteen negeren want daar staat je naam niet op. Zeg een halve minuut per kamer/balkon? Dan ben je 11 minuten kwijt (worst case) om je balkon nummer te weten. Dan heb je nog 4 minuten over om er naartoe te gaan.
Bij veel opdrachten is samenwerking een must. Hier niet volgens mij. En laten we eerlijk wezen, je kunt wel naar een kandidaat roepen dat zijn balkon niet op deze verdieping ligt, maar wat heb je eraan? Je kunt die verdieping toch niet overslaan want er kunnen op andere balkons op deze verdieping aanwijzingen staan die je toch nodig hebt. En omdat je niet weet op welk balkon die staan, moet je toch het hele rijtje af. Wat heb je aan dat gekakel naar elkaar toe? Kost alleen maar extra tijd. Ik zeg: ieder voor zich en God voor ons allen. Eens?

Volledig mee eens, maar laat ons wel wezen dat deze groep nog niet bewezen heeft dat ze dat doorzicht hebben. Deze pot zal ontzettend laag eindigen, maar ik denk dat we in aflevering 10 gaan kunnen opmaken dat dat mogelijk weinig met de Mol te doen had.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #186 Gepost op: 1-02-2019, 15:38:14 »
Los van het punt dat je maakt denk ik dat de laatste afleveringen ineens heel veel geld te verdienen valt zodat het prijzengeld wat leuker wordt. (Hebben we al vaker gezien.) Wat mij betreft doen ze het precies andersom en hadden ze bij de Serenade bijvoorbeeld 250 euro per goed balkon kunnen verdienen en werd het verdubbeld als iedereen goed stond.

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #187 Gepost op: 1-02-2019, 16:25:14 »
Even terug naar deze opdracht.
Die boodschap die Sinan uitspreekt over balkon 410 komt bij mij nogal cynisch over. Omdat er stond dat dit niet het balkon van Sinan, Evelien, Robèrt en Rick Paul was, wist hij dat dit niet zijn balkon was. Duh!
Deze boodschap was toch al nutteloos voor hem omdat zijn kamernummer eindigt op 11.

Wat mij ook steeds bezig houdt is dit. Hoe lang zou je er in je eentje over doen om je eigen balkon te vinden?
Als je boven of onder begint moet je 3 trappen omhoog of omlaag, moet in één minuut te doen zijn.
Verder moet je max 20 kamers in om de boodschap te lezen. De meeste kun je meteen negeren want daar staat je naam niet op. Zeg een halve minuut per kamer/balkon? Dan ben je 11 minuten kwijt (worst case) om je balkon nummer te weten. Dan heb je nog 4 minuten over om er naartoe te gaan.
Bij veel opdrachten is samenwerking een must. Hier niet volgens mij. En laten we eerlijk wezen, je kunt wel naar een kandidaat roepen dat zijn balkon niet op deze verdieping ligt, maar wat heb je eraan? Je kunt die verdieping toch niet overslaan want er kunnen op andere balkons op deze verdieping aanwijzingen staan die je toch nodig hebt. En omdat je niet weet op welk balkon die staan, moet je toch het hele rijtje af. Wat heb je aan dat gekakel naar elkaar toe? Kost alleen maar extra tijd. Ik zeg: ieder voor zich en God voor ons allen. Eens?

Dat vind ik dus ook. Hij had het ook als een van de eersten door en het lijkt daarom dat hij het zo zei. Hij had ook de mazzel dat zijn eindnummer bordje bij aanvang al bekend was. Dus gauw je eigen balkon opzoeken en dan kun je nog wat rondkijken en eventueel anderen uitleggen hoe het moet als ze het niet snappen. Dat doet hij ook tegen Robert. Ze hadden ook maar 15 minuten, dus in alle rust de bordjes voorlezen is geen optie. Denk juist dat de mol er op aanstuurde om dat te doen.
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #188 Gepost op: 1-02-2019, 16:32:47 »
Los van het punt dat je maakt denk ik dat de laatste afleveringen ineens heel veel geld te verdienen valt zodat het prijzengeld wat leuker wordt. (Hebben we al vaker gezien.) Wat mij betreft doen ze het precies andersom en hadden ze bij de Serenade bijvoorbeeld 250 euro per goed balkon kunnen verdienen en werd het verdubbeld als iedereen goed stond.

Ik zal altijd voorstander zijn van geld per deel dat goed is. Dus ik zou ook per goed balkon een geldbedrag geven. 250 euro zonder molboekje en 150 euro met molboekje leek me prima.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #189 Gepost op: 1-02-2019, 18:00:07 »

2018: ik weet zo niet meer wat de hints naar Jan waren

Bij het treinstationnetje stond Jan zijn naam boven de deur.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #190 Gepost op: 1-02-2019, 19:32:00 »
<knip>Ze hadden ook maar 15 minuten, dus in alle rust de bordjes voorlezen is geen optie. Denk juist dat de mol er op aanstuurde om dat te doen.
Klopt. Uit de biecht van Jamie blijkt dit ook wel een beetje, want hij zegt we hadden afgesproken.... Dan heb je ook alternatieven bekeken lijkt mij. Aan het gedrag van Sinan en Sarah maak ik op dat zij wel gekozen hebben om ieder voor zich te gaan, want die doen dit eigenlijk nog steeds! Sarah heeft niets doorgegeven aan anderen, tenminste voor zover wij kunnen zien. Sinan heeft alleen in het begin een aanwijzing gegeven aan Merel, waar zij niets aan heeft, namelijk dat het balkon waar hij stond (410) niet voor hemzelf, Evelien, Robèrt en Rick Paul was. Zegt nog niet dat het voor Merel is. Verder horen wij hem niets roepen, alleen maar luisteren.

Evelien is hier heel goed bezig door de boodschap van balkon 310 te vertalen voor Merel. Op die verdieping moesten 6 kandidaten niet zijn. Merel en Jamie zaten hier niet bij dus de kans is groot dat Merel op die verdieping wel moest zijn (wat uiteindelijk ook bleek).
De 2 aanwijzingen van Robèrt vielen in positieve zin op. Allebei eindcijfers en gegeven aan de juiste kandidaten. Dat schiet lekker op. De enige andere kandidaat die een eindcijfer doorgeeft is Rick Paul. Het balkon van Jamie en hemzelf eindigt op 09. Hij vertelt dit tegen Sarah. Da's dan weer jammer want die heeft er niet zoveel aan. De enige andere aanwijzing die hij geeft is ook aan Sarah, maar die is op dezelfde verdieping bezig en controleert dit volgens mij toch wel.

Dat viel trouwens ook wel op. Rick Paul en Sarah waren eigenlijk een beetje voor zichzelf begonnen, daar op die vijfde verdieping. En natuurlijk weer die geruststellende biecht van Rick Paul: we (hij en Sarah) doen om en om een kamer. We controleren elkaar niet want we vertrouwen elkaar (even lippen op elkaar) voor nu <knip>.

Merel en Niels geven de meeste aanwijzingen (voor zover wij kunnen zien): 3.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #191 Gepost op: 1-02-2019, 21:02:13 »
Een vraag die je kan stellen is in welke mate de mol weet wat de juiste balkonnen zijn van de andere kandidaten. Het is vergt toch een klein beetje vanbuiten leren en je mag je op het moment zelf niet vergissen. Zou de mol toch gewoon zelf fout staan? Of aan de hand van een gelezen aanwijzing weten dat iemand fout staat.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #192 Gepost op: 1-02-2019, 22:08:22 »
Een vraag die je kan stellen is in welke mate de mol weet wat de juiste balkonnen zijn van de andere kandidaten. Het is vergt toch een klein beetje vanbuiten leren en je mag je op het moment zelf niet vergissen. Zou de mol toch gewoon zelf fout staan? Of aan de hand van een gelezen aanwijzing weten dat iemand fout staat.
Mol hoeft hooguit 2 balkons van andere kandidaten te checken. Staan die goed, dan kan hij voorzekerheid zelf beter fout gaan staan. Staan die twee niet goed, kan hij met gerust hart zelf goed gaan/blijven staan.
Dat kun je als Mol wel onthouden, lijkt me. Vooral als het de balkons naast/onder je zijn.
Is nog wel interessant: vanaf welk balkon had je goed of juist geen zicht op andere balkons waar iemand had moeten staan.
(Sorry als dat al ergens staat)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #193 Gepost op: 1-02-2019, 22:49:09 »
Los van het punt dat je maakt denk ik dat de laatste afleveringen ineens heel veel geld te verdienen valt zodat het prijzengeld wat leuker wordt. (Hebben we al vaker gezien.) Wat mij betreft doen ze het precies andersom en hadden ze bij de Serenade bijvoorbeeld 250 euro per goed balkon kunnen verdienen en werd het verdubbeld als iedereen goed stond.

Had ik bij deze opdracht ook liever gezien. Vind dat er sowieso best weinig van dit soort opdrachten zijn dit seizoen tot zover.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #194 Gepost op: 1-02-2019, 22:52:18 »
Mol hoeft hooguit 2 balkons van andere kandidaten te checken. Staan die goed, dan kan hij voorzekerheid zelf beter fout gaan staan. Staan die twee niet goed, kan hij met gerust hart zelf goed gaan/blijven staan.
Dat kun je als Mol wel onthouden, lijkt me. Vooral als het de balkons naast/onder je zijn.
Is nog wel interessant: vanaf welk balkon had je goed of juist geen zicht op andere balkons waar iemand had moeten staan.
(Sorry als dat al ergens staat)
Helemaal eens. Ik zie het nergens anders staan.
Dan vallen Sarah en Niels meteen af. Stonden op 2e etage en fout bovendien.
Op de 3e stond alleen Jamie goed. Ook niet ideale plek. Robèrt stond hier ook maar fout, dus valt zeker af.
Op de 4e stonden Niels en Merel fout, vallen dus af. Rick Paul en Sinan stonden beide goed en komen dus in aanmerking.
Op de 5e stond alleen Evelien goed, maar die is al afgevallen.
Conclusie: Sinan en Rick Paul maken hier de meeste kans.
Maar als je een paar pagina's terug scrollt dan zie je ook al een post van Hulpmol waar hij een hele goede argumentatie heeft waarom Rick Paul hier de meeste molpunten scoort. Opvallend is dat hij hier de verdenking op zich krijgt maar die van zich probeert te schudden. Een kandidaat zou een verdenking met dankbaarheid in ontvangst nemen.

Sinan zie ik hier ook veel meer als kandidaat omdat ik vermoed dat hij heeft gestemd om ieder voor zich deze opdracht te spelen, wat het beste is, zoals ik in een eerdere post al heb gezegd.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2019, 22:54:52 door MartinJ »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #195 Gepost op: 2-02-2019, 10:35:06 »
Een vraag die je kan stellen is in welke mate de mol weet wat de juiste balkonnen zijn van de andere kandidaten. Het is vergt toch een klein beetje vanbuiten leren en je mag je op het moment zelf niet vergissen. Zou de mol toch gewoon zelf fout staan? Of aan de hand van een gelezen aanwijzing weten dat iemand fout staat.

Er kan ook.gewoon een ezelsbruggetje in zitten net zoals bij de fietsopdracht in aflevering 1. Daar waren de groepjes ingedeeld volgens alfabet. Voor de mol gemakkelijk te onthouden .

Offline essaid

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #196 Gepost op: 3-02-2019, 06:56:39 »
Een serenade vindt plaats onder je balkon. De heren gitaristen, die de serenade brachten, stonden naast het balkon van Jamie (309). En wie stond er boven hem in balkon 409 en keek dus vanuit zijn balkon meteen uit op de serenade? Rick Paul

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #197 Gepost op: 20-02-2019, 09:50:06 »
Ik heb de opdracht nog eens nagekeken nu Jamie en Rick Paul er uit zijn.
Wat mij opviel is dat Rick Paul en Sarah een conflictje hadden over of Sarah op 13 of 12 moest staan.

Het lijkt mij er nu sterk op dat deze scene ná de opdracht heeft plaatsgevonden en niet, zoals in de montage, tijdens de opdracht. RP zei in de biecht dat hij dat "heel hard geroepen" had, maar toch stond Sara op het verkeerde balkon. Met de kennis van nu denk ik dat Mol Sarah express op 13 is gaan staan en naderhand aan RP wil verklaren waarom ze fout stond en dat dit niet haar schuld is. 

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/serenade/ tussen 4:22 en 4:47.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #198 Gepost op: 20-02-2019, 09:56:48 »
Ik heb de opdracht nog eens nagekeken nu Jamie en Rick Paul er uit zijn.
Wat mij opviel is dat Rick Paul en Sarah een conflictje hadden over of Sarah op 13 of 12 moest staan.

Het lijkt mij er nu sterk op dat deze scene ná de opdracht heeft plaatsgevonden en niet, zoals in de montage, tijdens de opdracht. RP zei in de biecht dat hij dat "heel hard geroepen" had, maar toch stond Sara op het verkeerde balkon. Met de kennis van nu denk ik dat Mol Sarah express op 13 is gaan staan en naderhand aan RP wil verklaren waarom ze fout stond en dat dit niet haar schuld is. 

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/serenade/ tussen 4:22 en 4:47.

Ik zie RP en Sarah toch in volle opdracht tijdens deze scène. Waaruit leidt je af dat de opdracht gedaan is?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Serenade
« Reactie #199 Gepost op: 20-02-2019, 09:58:34 »
Dat is mij bij het terugkijken ook opgevallen maar ook dat Sarah alleen maar wat heen en weer rent en steeds voor een ander raam of op een balkon verschijnt. Ze vraagt aan niemand informatie over haar balkon en geeft ook aan  niemand informatie.

De anderen doen dat wel. Door de montage worden de fouten van anderen duidelijk in beeld gebracht. Ik vrees dat ik daar ook ingetuind ben
De mol doet hier gewoon niets anders dan hopeloos op zoek gaan naar haar eigen kamer, verkeerd gaan staan en daar  een andere kandidaat de schuld van geven.