Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug  (gelezen 29999 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #100 Gepost op: 7-09-2020, 14:03:04 »
Citaat
Aan de ene kant is het een molactie, en dus zou dit ook het best echt door de mol uitgevoerd kunnen worden, aan de andere kant is het risico zo groot...

Het weghalen van de vrijstelling draagt op zich niet bij aan de hoogte van de pot. De mogelijke aanwezigheid van een vrijstelling is al voldoende om weinig in de pot te brengen. En dat gegeven was niet aan de mol te danken.

Ik zie het meer als een actie van de productie om de boel op scherp te zetten. Leuke mindf*ck.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #101 Gepost op: 7-09-2020, 14:51:02 »
Het is ook gewoon mooi voor de beelden bij de ontknoping ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #102 Gepost op: 7-09-2020, 15:30:16 »
Het zou kunnen dat de mol achter die ladekast zat. Dan is het niet zover naar dat eerste bakje.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #103 Gepost op: 7-09-2020, 16:08:55 »
Grote vraag is dan: waarom vertelt Rik de kandidaten dan niet dat de Mol het heeft gedaan ??? Dat shockmoment is toch waar je het voor doet?
...óf niet!

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #104 Gepost op: 7-09-2020, 16:13:02 »
Het zou kunnen dat de mol achter die ladekast zat. Dan is het niet zover naar dat eerste bakje.

Daar was geen plaats. De kast staat gewoon tegen de muur aan.

Offline TGROSS

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #105 Gepost op: 7-09-2020, 16:34:01 »
Misschien een vreemde gedachte. Maar om de "mindf*ck" nog groter te maken. Zou het niet zo kunnen zijn dat het eerste bakje bij binnenkomst, met de vrijstelling, verwisseld is met het laatste lege bakje?? Dan is het ook nog meer "achter je rug"...... En de deelnemers kijken niet meer in het laatste bakje, omdat deze toch leeg zou zijn. Zomaar een wilde hersenspinsel...

En dit past ook beter bij feitelijk het "achter de rug"......
« Laatst bewerkt op: 7-09-2020, 17:33:02 door TGROSS »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #106 Gepost op: 7-09-2020, 16:38:52 »
Daar was geen plaats. De kast staat gewoon tegen de muur aan.
Die ladekast, daar kan best een persoon in. Die rijdt de kast met hemzelf erin naar dat kistje toe en kan dan snel de vrijstelling pakken. Als iemand achterom zou kijken, zou het niet opvallen dat de ladenkast een stuk verschoven was want die is bruin op een bruine achtergrond. Alleen het moment dat de mol eruit steekt om de vrijstelling te pakken is precair.

De deelnemers werden vast geinstrueerd om langs de raamkant te lopen want dat deden ze allemaal, behalve Ellie, die was het misschien vergeten.
Dat zal ook een reden hebben.
« Laatst bewerkt op: 7-09-2020, 16:42:20 door Run »

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #107 Gepost op: 7-09-2020, 16:40:02 »
Met de kandidaat al in de ruimte ::oink::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #108 Gepost op: 7-09-2020, 16:54:37 »
Die ladekast, daar kan best een persoon in. Die rijdt de kast met hemzelf erin naar dat kistje toe en kan dan snel de vrijstelling pakken. Als iemand achterom zou kijken, zou het niet opvallen dat de ladenkast een stuk verschoven was want die is bruin op een bruine achtergrond. Alleen het moment dat de mol eruit steekt om de vrijstelling te pakken is precair.

De deelnemers werden vast geinstrueerd om langs de raamkant te lopen want dat deden ze allemaal, behalve Ellie, die was het misschien vergeten.
Dat zal ook een reden hebben.

De kast heeft geen wieltjes. Ziet er ook totaal niet uit alsof die is geprepareerd om iemand in te verbergen. Als ze de mol in de ruimte wilden verbergen, hadden ze wel iets anders verzonnen dan zo'n ladekast.

Er was overigens ook helemaal niets in de zaal waar de mol zich achter verborgen kon hebben. Als de mol de joker heeft weggepakt, dan is die via dezelfde deur binnengekomen en vertrokken als de kandidaten.

EDIT: de 2de screenshot is overigens het moment dat Kees zich omdraait (het enige moment dat je vrij zeker bent dat de kandidaat niet om zich heen zal kijken). Echter is er op dat moment niemand in de buurt van het bakje om de joker er uit te halen. Al is er waarschijnlijk wel een 2de take van het shot genomen, aangezien we ook heel vaak een shot zijn over de schouder van Kees (en alle andere oud-mollen) van het gezicht van Jeroen (en de andere kandidaten) en de bakjes op de achtergrond. De camera die dat moet filmen zie je ook niet in screenshot 2.
« Laatst bewerkt op: 7-09-2020, 17:01:12 door Jayq »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #109 Gepost op: 7-09-2020, 17:10:54 »
Is het niet het simpelst om een touwtje aan dat ding vast te maken? Dat is dan de lijn die we zien lopen langs de tafelpoot en aan die kant wordt ie er uit gehaald, daarom mogen de kandidaten daar niet lopen. En dan wordt ie langzaam over de rand getild, en langs het draadje gaat ie naar beneden, over de vloer naar de kant.

Wij zien geen draadje in de close-up, maar dat is een andere afbeelding gemaakt zonder draadje. Dat verklaart meteen waarom het bakje in het ene shot precies op het midden van de tafel staat en aan het eind als ze er weer langslopen opgeschoven is naar de rechterkant. Het kistje heeft altijd al een beetje naar rechts gestaan maar we krijgen af en toe een afbeelding te zien die apart is gemaakt en waarbij het kistje precies midden op de tafel staat. De kandidaten kijken te vluchtig om het draadje te kunnen zien.

« Laatst bewerkt op: 7-09-2020, 17:32:42 door Run »

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #110 Gepost op: 7-09-2020, 17:39:54 »
Is het niet het simpelst om een touwtje aan dat ding vast te maken?

Zeker, maar als iemand buiten beeld en buiten de kamer aan dat touwtje trekt, is het als molactie een stuk minder gewaagd. Dat kun je ook door een productiemedewerker laten doen. :)

Als het door de productie gedaan is, hoeft het ook niet per se ingewikkeld met dubbele bodems en touwtjes terwijl de camera draait en de oud-mol spreekt. Er kunnen onder allerlei voorwendsels ('het shot met de oud-mol moet opnieuw') wat productiemedewerkers de zaal inlopen en de vrijstelling wegpakken, stel ik me zo voor. Als ze er niet op terugkomen in de terugblik, zal het eerder zoiets zijn geweest.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #111 Gepost op: 7-09-2020, 17:54:32 »
Toch is het raar dat het bakje niet midden op de tafel staat maar precies uitgelijnd met die lijn die langs de tafelpoot loopt. We kunnen helaas geen beeld meer stilzetten, dan kon gisteren nog wel. Verdacht!
https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/renaissance-05-09-2020/

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #112 Gepost op: 7-09-2020, 21:13:58 »
Voor mij is het best een belangrijke keuze of ik denk dat de mol zelf de vrijstelling heeft weggehaald. Ik herinner mij ooit gehoord te hebben dat de mol het advies krijgt de eerste aflevering niet te voorzichtig te doen, maar al een keer flink toe te slaan. Zodat zij de molkriebels te overwinnen.
Als de mol zelf de vrijstelling heeft weggepakt dan is dat zo 'n mentaal overwinningsmoment. Heeft de mol dat niet zelf gedaan, dan is het nog belangrijker te kijken naar verdachte handelingen/gedrag in de andere opdrachten.

Er is van alles te bedenken over hoe de vrijstelling uit het bakje is verdwenen, maar de vrijstelling wegpakken lijkt mij eigenlijk de meest eenvoudige (en daarmee logische) manier.

Dus:
- Er heeft iemand achter de kandidaten gelopen of dat nou de mol was of een productiemedewerker.
- (O.b.v. de screenschots hier) Als het de mol was is hij door de deur gekomen waardoor ook de kandidaten de kamer binnen lopen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #113 Gepost op: 7-09-2020, 21:21:19 »
Omdat dit heel moeilijk te zien is heb ik even een GIFje gemaakt van de schaduw die je ziet op het moment dat Nikkie zich omdraait.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #114 Gepost op: 7-09-2020, 22:00:34 »
We hebben er waarschijnlijk niks aan, maar bijgevoegd een overzicht met volgorde van kandidaten o.b.v. hoe licht het buiten was.

Disclaimers:
- Het lastig een verschil op te maken uit donker, zeer donker en heel erg donker.
- Is het lichter omdat het eerder op de dag is, of omdat er een wolk langs komt drijft.

Ik vind het wel aannemelijk dat Thomas als middelste aan de beurt is.


Omdat dit heel moeilijk te zien is heb ik even een GIFje gemaakt van de schaduw die je ziet op het moment dat Nikkie zich omdraait.
Dit maakt de schim duidelijk!
Mocht dit een schaduw van de mol zijn; en mocht hij of zij gewoon recht op lopen; en mocht de lamp waarmee deze schaduw gevormd is niet op een rare plek staan of verplaatst zijn...  :P dan is deze persoon korter dan Jeroen. Hiervan is ook een schaduw te zien net iets hoger op de muur als hij de ruimte binnen loopt. Kijkend naar de samengestelde executie foto aan het einde van de aflevering dan zijn dat Peggy, Nadja en Horace.
« Laatst bewerkt op: 7-09-2020, 22:31:07 door Rat »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #115 Gepost op: 7-09-2020, 22:22:10 »
Elke keer als jij nu een overzichtje van iets plaatst zie ik voor me hoe Rick het leest en zijn hart vasthoudt. :P

Ervan uitgaande dat de Mol hier echt aan de bak moest, wat zou dan een logische positie zijn om 'm als kandidaat in te zetten? Lijkt mij niet echt uit te maken.

Misschien ook nog aardig om terug te kijken of we bij een van de oud-mollen een verschil in zenuwachtigheid/focus kunnen bespeuren tussen de twee keren dat ie een kandidaat toespreekt. De zenuwen die Tina bij Milouska opmerkte die erop duidden dat Milouska echt daar de Mol moest helpen zouden er tegenover een collega-Mol niet hoeven zijn. Daarmee is vast ook nog een leuk praatje opgenomen voor de slotaflevering.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #116 Gepost op: 7-09-2020, 22:27:33 »
Ervan uitgaande dat de Mol hier echt aan de bak moest, wat zou dan een logische positie zijn om 'm als kandidaat in te zetten? Lijkt mij niet echt uit te maken.

Als hoeveelste was Jan 2 jaar geleden. Of was dat niet duidelijk?
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #117 Gepost op: 7-09-2020, 22:52:06 »
Misschien ook nog aardig om terug te kijken of we bij een van de oud-mollen een verschil in zenuwachtigheid/focus kunnen bespeuren tussen de twee keren dat ie een kandidaat toespreekt. De zenuwen die Tina bij Milouska opmerkte die erop duidden dat Milouska echt daar de Mol moest helpen zouden er tegenover een collega-Mol niet hoeven zijn. Daarmee is vast ook nog een leuk praatje opgenomen voor de slotaflevering.
Goed punt. Ik zou me ook voor kunnen stellen dat er voor gekozen is om de minst zekere oud-mol eerst te laten "oefenen" tegenover de mol.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #118 Gepost op: 8-09-2020, 00:45:08 »
Heb teruggekeken en heen en weer gespoeld maar zag geen schaduw bij Nikkie. Heb steeds, bij iedereen, naar de grond gekeken en zag geen verschil in licht op de vloer.
Na alles hierboven gelezen te hebben denk ik dat het meest logisch is dat de MOL achter een cameraman/vrouw naar binnen is gelopen. Ben ervan overtuigd dat de MOL zelf de bakjes heeft verwisseld. Er mocht geen geluid worden gemaakt door de MOL, de aanwezigheid van een cameraman/vrouw wordt door de kandidaten normaal gevonden, dus als er iemand achter hen beweegt wordt dat niet opgemerkt als ongewoon. Weet iemand toevallig of er een grote brede cameraman/vrouw in de crew is? Mocht iemand onverhoopt achterom kijken, kijkt men dan niet in het licht van de camera? De MOL zou dan niet te zien zijn, toch?
In deze aflevering, met ervaringsdeskundigen, mag je dit soort acties van de MOL verwachten toch?
Vond Kim erg haar best doen om de aandacht naar zich toe te trekken, kijk naar haar dwingende ogen.

Wat denken jullie? Heeft de MOL zelf iets uit de bakjes gehaald?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #119 Gepost op: 8-09-2020, 06:00:07 »
De Mol heeft nu dus een stuk of negen/tien vrijstellingen.