Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug  (gelezen 31208 keer)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #160 Gepost op: 9-09-2020, 22:49:03 »
Of een donkere wolk die overtrok...
Inderdaad... ik zou niet te veel conclusies trekken uit de licht/donker collages.

- Het is aannemelijk dat elke oud mol twee kandidaten na elkaar heeft toegesproken.
- Het is duidelijk wie aan het einde van de middag en wie ‘s avonds de opnamen hadden.
- Thomas was waarschijnlijk als 3de oude mol aan de beurt (maar kan ook tijdens een regenbui zijn. Wie heeft het weerbericht van die dag :p ).

Meer dan dat durf ik niet te verdedigen.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #161 Gepost op: 9-09-2020, 23:10:25 »
Ik ben toch erg benieuwd naar de volgorde omdat ik denk dat de mol als allereerste of als allerlaatste aan de beurt was. (omdat dit tot nu toe in het verleden ook altijd zo werd gedaan, verwacht ik dat dit nu ook zo is :)

volgorde voor zover ik kan achterhalen:
1. Jeroen [ Jeroen kwam voor Horace, zie uitleg onderaan ]
2. Horace
3/4 Nadja/Nikkie [ niet duidelijk in welke volgorde ]
5. Ellie
6. Patrick
7/8/9/10 Ron/Tina/Tygo/Peggy [ik vind het niet duidelijk dat Ron en Tina eerder was dan Tygo en Peggy]

Dat Jeroen als allerleerste aan de beurt was kan je zien als je de beelden vergelijkt van kandidaten die bij Rik staan. Bij Jeroen brandt er nog geen licht (door een raam) op de achtergrond, bij Horace en alle volgende kandidaten staat de verlichting wel aan. Het lijkt er dus sterk op dat na Jeroen de verlichting is aangedaan omdat het toch iets te donker werd.  ::vergroot::
Op de foto zie je het screenshot van Jeroen en Horace waarbij je bij Horace de verlichting ziet branden. (en bij alle andere kandidaten zie je dit dus ook, die fotos heb ik niet toegevoegd).

..Nu nog uitzoeken wie als laatste aan de beurt was, ik hoop dat dat te achterhalen is. Het is mij niet gelukt.


 

Uit de helderheid van de beelden blijkt dat Kees eerst Jeroen/Horace heeft toegesproken, vervolgens was Kim aan de beurt met Nikkie/Nadja etc. Bij alle duo's behalve Ellie/Patrick is de helderheid in de ramen bij beide kandidaten gelijk. Zie fotocollage eerder in dit topic. Dit duo werd toegesproken door Thomas. De ramen zijn bij Ellie duidelijk helderder dan bij Patrick. Dit betekent dat hier vermoedelijk wat meer tijd zat tussen de opnames. Waarom? Moest één van hun tweeën wellicht in tussentijd even worden klaargemaakt voor de rol als Mol / was er wat logistiek i.v.m. het ongemerkt laten optreden van de Mol die voor vertraging heeft gezorgd? Stof tot nadenken...?

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #162 Gepost op: 9-09-2020, 23:41:29 »
Tijdens de opdracht is de jas van Ron nat..
Maar toen hij naar binnenliep was zijn jas nog droog.. (te zien in een kort shot bij begin van de opdracht)

Wanneer is hij dan natgeregend?


Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #163 Gepost op: 9-09-2020, 23:56:22 »
Uit de helderheid van de beelden blijkt dat Kees eerst Jeroen/Horace heeft toegesproken, vervolgens was Kim aan de beurt met Nikkie/Nadja etc. Bij alle duo's behalve Ellie/Patrick is de helderheid in de ramen bij beide kandidaten gelijk. Zie fotocollage eerder in dit topic. Dit duo werd toegesproken door Thomas. De ramen zijn bij Ellie duidelijk helderder dan bij Patrick. Dit betekent dat hier vermoedelijk wat meer tijd zat tussen de opnames. Waarom? Moest één van hun tweeën wellicht in tussentijd even worden klaargemaakt voor de rol als Mol / was er wat logistiek i.v.m. het ongemerkt laten optreden van de Mol die voor vertraging heeft gezorgd? Stof tot nadenken...?
Ik zie bij Jeroen en Horace dezelfde helderheid.
Dan bij Nikkie, Nadja en Ellie iets donkerder (of is dat gezichtsbedrog?)
Dan inderdaad een verschil tussen Ellie en Patrick.
Nu is het gissen naar wat de reden kan zijn.
Normaal gesproken zou het kunnen dat het diner ertussen kwam, maar ik ga er van uit dat de scenes met de oud-mollen achter elkaar zijn opgenomen. Dus dat niet eerst Ellie werd toegesproken en pas veel later Patrick. Wat verklaart het verschil in licht dan wel? Misschien een forse regenbui? Ron zijn jas was zo te zien nat. Misschien was het vroeg donker die dag?
Wat zou de verklaring kunnen zijn voor het verschil in licht tussen Ellie en Patrick?
Wat je zegt Martin, er kan idd iets aan de hand geweest zijn mbt de acties van de MOL in die tussentijd.
Of dat er domweg een pauze ingelast werd?

Zou het kunnen betekenen dat of Ellie, of Patrick de MOL is?
Maar dat lijkt me niet want de MOL is al in actie geweest bij Jeroen, Horace, Nikkie en Nadja.

Nog even verder brainstormen.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #164 Gepost op: 10-09-2020, 00:44:26 »
Tijdens de opdracht is de jas van Ron nat..
Maar toen hij naar binnenliep was zijn jas nog droog.. (te zien in een kort shot bij begin van de opdracht)

Wanneer is hij dan natgeregend?
We zien alle kandidaten het kasteel binnenlopen als het nog licht is. Het lijkt er op dat dat in een keer is opgenomen. Vooraf?

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #165 Gepost op: 10-09-2020, 00:57:58 »
We zien alle kandidaten het kasteel binnenlopen als het nog licht is. Het lijkt er op dat dat in een keer is opgenomen. Vooraf?

dat zou je denken ja,maar je ziet hem mey droge jasnaar binnen lopen. daarom is het vreemd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #166 Gepost op: 10-09-2020, 01:18:03 »
Ik heb screenshots die vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen, waarbij eenzelfde stukje raam te zien is met elkaar vergeleken.
In de eerste fotocollage hieronder zie je Ron en Tygo vanuit hetzelfde standpunt. Hier heb ik de gemiddelde helderheid van dezelfde 4 segmenten van het raam genomen (rechtsonder). Bij Ron heb ik gemeten: 11.7, 11.8, 12.1 en 11.2 een gemiddelde van 11.7. Bij Tygo was dit 13.9, 14.3, 14.9 en 13.4 (alle meetpunten groter) en een gemiddelde van 14.1. Het raam is bij Tygo dus iets minder donker.
In de tweede zie je Ron en Tina met elkaar vergeleken. Hier is duidelijk te zien dat het raam bij Tina lichter is. Als we ervan uitgaan dat hoe donker hoe later is, dan volgt hier dus uit dat Ron de laatste was en Tina de een na laatste (beide met mol Milouska). Hiervoor zaten dan Tygo en Peggy, beide met mol Inge.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #167 Gepost op: 10-09-2020, 08:51:48 »
Tijdens de opdracht is de jas van Ron nat..
Maar toen hij naar binnenliep was zijn jas nog droog.. (te zien in een kort shot bij begin van de opdracht)

Wanneer is hij dan natgeregend?

Dit is prima te verklaren.
De opnames van het aanloopje naar Rik toe zijn allemaal bij daglicht gemaakt. Begint met Patrick achter het beeld van Dante langs, dan langs de kantelenmuur en eindigt met Jeroen die naar binnen stapt. Daartussen zie je steeds een opvolgend stukje door een volgende kandidaat .
En zoals door MartinJ uitgezocht, zijn de opnames van Ron in het kasteel gemaakt terwijl het buiten donker(der) was.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #168 Gepost op: 10-09-2020, 09:13:27 »
Ik ben toch erg benieuwd naar de volgorde omdat ik denk dat de mol als allereerste of als allerlaatste aan de beurt was. (omdat dit tot nu toe in het verleden ook altijd zo werd gedaan, verwacht ik dat dit nu ook zo is :)
Dat was in het verleden zo ja maar ik zie, productietechnisch, geen reden waarom dat bij deze opdracht zou móeten. Deze analyse is leuk en goed gedaan maar het biedt geen enkele zekerheid wmb.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #169 Gepost op: 10-09-2020, 09:56:19 »
Zie ook dat de aanloop naar Rik bij daglicht is gefilmd. En dat de binnenopnames later op de dag zijn gedaan. Waarom niet? Kwam mss beter uit.
Maar dat verklaart niet het verschil in licht bij Ellie en Patrick. Ook niet de natte jas van Ron.
De volgorde van opkomst bij de oud-mollen is, denk ik, wel belangrijk. Er moet een mogelijkheid gecreëerd worden om de MOL zijn/haar werk te laten doen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #170 Gepost op: 10-09-2020, 10:39:54 »
De opnames van het naar binnen lopen zijn bij daglicht gedaan. Misschien wel in de tijd dat Rik en de oud mollen zich moesten verkleden/opdrogen omdat ze bij aankomst nat geregend waren. (Info uit de podcast)

Ik neem aan dat  de kandidaten daarna op verschillende plekken moesten wachten voordat ze  één voor één naar Rik gingen. De mol kan dan al bij de ruimte waar de opnames gemaakt worden wachten om de vrijstellingen weg te halen.  De volgorde maakt wat dat betreft niet uit de kandidaten zien elkaar toch niet. Dat kan ook de natte jas van Ron verklaren omdat hij ergens buiten moest wachten en het nog geregend heeft. Ze zijn daarna ook afzonderlijk naar hun overnachtingslocatie gebracht. In het extra beeldmateriaal bij het ontbijt werd iig gezegd dat het de eerste keer was dat men elkaar weer zag.( los van de kamergenoten dan) Vandaar ook de vragen over welke ouď mollen ze gezien hadden. Na dit ontbijt kwam de test en executie gezien de kleding.

Het is november en dus al vroeg donker. Helemaal op een regenachtige dag en in Zuid Europa. In een oud kasteel zijn veel ruimten, weinig ramen of kleine ramen. Dat er ook bij daglicht lampen branden is niet zo vreemd. Het is al snel donker in zo'n kasteel.

Toen Ron  voor Rik stond was het al wel donker. Op de plek waar Rik stond, een binnenpleintje,  is bij sommige kandidaten daglicht te zien. Bij Ron zie je een pikdonkere lucht.

Misschien gaat de mol als eerste en is van te voren bepaald wat de mol pakt of de mol gaat als laatste en wacht eerst af wat de kandidaten hebben gepakt? Ik denk dat we niet zoveel uit de volgorde kunnen halen.

Offline Molisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #171 Gepost op: 10-09-2020, 10:53:19 »
Die natte regenjas van Ron zit mij toch wel een beetje dwars. Bij Rik is hij nat, dan in het beeld dat Ron de ruimte in gaat, lijkt hij weer droog, maar als hij dan langs de bakjes loopt en bij de mol staat is hij weer nat...

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #172 Gepost op: 10-09-2020, 11:10:02 »
Ik heb screenshots die vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen, waarbij eenzelfde stukje raam te zien is met elkaar vergeleken.
In de eerste fotocollage hieronder zie je Ron en Tygo vanuit hetzelfde standpunt. Hier heb ik de gemiddelde helderheid van dezelfde 4 segmenten van het raam genomen (rechtsonder). Bij Ron heb ik gemeten: 11.7, 11.8, 12.1 en 11.2 een gemiddelde van 11.7. Bij Tygo was dit 13.9, 14.3, 14.9 en 13.4 (alle meetpunten groter) en een gemiddelde van 14.1. Het raam is bij Tygo dus iets minder donker.
In de tweede zie je Ron en Tina met elkaar vergeleken. Hier is duidelijk te zien dat het raam bij Tina lichter is. Als we ervan uitgaan dat hoe donker hoe later is, dan volgt hier dus uit dat Ron de laatste was en Tina de een na laatste (beide met mol Milouska). Hiervoor zaten dan Tygo en Peggy, beide met mol Inge.
Bij Tina lijkt het veel minder donker dan bij Ron. Zou je de gemiddelde helderheid van de shots van Tina en Peggy ook nog kunnen doen?

Toen Ron moest regende het. Dan heb je meestal minder omgevingslicht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #173 Gepost op: 10-09-2020, 12:12:16 »
Zou je de gemiddelde helderheid van de shots van Tina en Peggy ook nog kunnen doen?
Bij Peggy en Tina is er geen vergelijkbaar beeld. Dit is het beste wat ik kon doen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #174 Gepost op: 10-09-2020, 12:15:51 »
Bijna elke theorie hier is gebaseerd op de gedachte dat de Mol zelf die vrijstelling steeds uit het bakje haalt (en weer teruglegt misschien ook wel). Dat kan zo zijn, maar het is niet meer dan een aanname.

Als ik iets van dit spel geleerd heb door de jaren heen: assumptions are the mother of all f*ck-ups.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #175 Gepost op: 10-09-2020, 12:59:50 »
Bij Peggy en Tina is er geen vergelijkbaar beeld. Dit is het beste wat ik kon doen.
Dankje. Dan ben ik het eens met mastermol wat de volgorde betreft. Jammer dat het niet net ietsje duidelijker is.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #176 Gepost op: 10-09-2020, 13:28:06 »
Ja, Moedermol, het moet wel zo zijn dat ze bij elkaar uit de buurt zijn gehouden anders kan de MOL zijn/haar Mollenstreken niet uithalen.
Ben het met je eens dat de MOL, waarschijnlijk, als 1e of laatste aan de beurt is geweest.
In dit geval lijkt de mogelijkheid groter als laatste omdat het al donker is en je weet maar nooit wie je tegen kan komen. Denk aan de spoilers van China. Met een donkere jas en hoody ben je vrijwel zeker onherkenbaar in het donker.

Tarballs, in de podcast van Annemiek wordt duidelijk dat de MOL zelf de vrijstelling weghaalt.

Amethyst, Ze gaan het ons niet makkelijk maken!

Er blijft nog staan de onverklaarbare pauze tussen Ellie en Patrick. Ik zie geen oplossing daarvoor.


Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #177 Gepost op: 10-09-2020, 13:33:56 »
mooi, dan weten we wie als eerste en aks laatste aan de beurt was! 

Jeroen als eerste, Ron als laatste.

Er zijn 2 theorieen die al jarenlang kloppen. Of het dit jaar nog steeds klopt weten we over een paar weken.

theorie 1:
Deze zag in de blog van Siem en klopt al sinds seizoen 2012 volgens mij.
De mol wordt verdacht door de 1e afvaller, OF de mol wordt in de 1e aflevering door helemaal niemand verdacht.
In dit jubileumseizoen gaat het om 4 personen. Tina verdacht Nikkie en Nadja. En Ron en Jeroen werden door niemand verdacht.

De 2e theorie klopt ook al meerdere jaren:
Bij opdrachten waar de mol iets speciaals moet doen (bijv. Jan die achter kandidaten langsliep in 2018 en Rob die met vervormde stem in de porto sprak in 2020) heeft de mol als eerste of als allerlaatste aan de beurt.

Jeroen was bij de opdracht 'Achteromkijken' als eerste aan de beurt en Ron als laatste.

Als je beide theorieen combineert dan hou je Jeroen en Ron over.

Geen zekerheid natuurlijk, maar als de trend van de afgelopen jaren zich voorzet dan zou ik inzetten op Jeroen of Ron.






Citaat van: MartinJ
link=topic=69841.msg2327296#msg2327296 date=1599693483
Ik heb screenshots die vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen, waarbij eenzelfde stukje raam te zien is met elkaar vergeleken.
In de eerste fotocollage hieronder zie je Ron en Tygo vanuit hetzelfde standpunt. Hier heb ik de gemiddelde helderheid van dezelfde 4 segmenten van het raam genomen (rechtsonder). Bij Ron heb ik gemeten: 11.7, 11.8, 12.1 en 11.2 een gemiddelde van 11.7. Bij Tygo was dit 13.9, 14.3, 14.9 en 13.4 (alle meetpunten groter) en een gemiddelde van 14.1. Het raam is bij Tygo dus iets minder donker.
In de tweede zie je Ron en Tina met elkaar vergeleken. Hier is duidelijk te zien dat het raam bij Tina lichter is. Als we ervan uitgaan dat hoe donker hoe later is, dan volgt hier dus uit dat Ron de laatste was en Tina de een na laatste (beide met mol Milouska). Hiervoor zaten dan Tygo en Peggy, beide met mol Inge.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #178 Gepost op: 10-09-2020, 13:46:26 »
Zou het niet kunnen dat de groene vrijstelling in het bakje een illusie is? Gemaakt met software en lichteffect ? Dan hoeft ze niet weggenomen. Alleen effect uitschakelen.

De kans lijkt me klein, maar theoretisch gezien zou dat mogelijk zijn. Hier lijkt het me niet het geval.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Achter je rug
« Reactie #179 Gepost op: 10-09-2020, 17:15:11 »
Als eerste gaan lijkt me het handigst, dan heb je dat gehad en kun je je helemaal concentreren op de mollenstreken. Als laatste heb je misschien een rood hoofd van de inspanning en ben je met je hoofd ergens anders.