Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur  (gelezen 12550 keer)

Offline CharlieLabrador

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #60 Gepost op: 14-09-2020, 15:31:14 »
Ook Nikkie stuurt met haar opmerking "dat gaat geld kosten”. Ook een molpuntje!

Dat was een betere opdracht/twist geweest: een zwarte vrijstelling voor Ellie en Jeroen en evt. voor de penningmeester die geld gekost zou hebben.

Offline DieIsDeMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #61 Gepost op: 14-09-2020, 16:44:43 »
Het moesten toch makkelijk te beantwoorden vragen zijn, dan vind ik de ligging van een land en de buurlanden niet een van de makkelijkste. Die ronde dingen die gegegeten worden, dan wel weer.

Ik zou die topografische vragen toch echt als zeer makkelijk beschouwen. Italië is al een bekend land. Het is geen Turkmenistan ofzo dat niemand zo op de kaart kan aanwijzen. Volgens mij krijg je dit soort dingen al op de basisschool bij topografie. Het is geen hogere wiskunde...

Offline CharlieLabrador

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #62 Gepost op: 14-09-2020, 18:56:48 »
Volgens mij krijg je dit soort dingen al op de basisschool bij topografie. Het is geen hogere wiskunde...

Deze deelnemers zijn jonger dan ik dus het zou kunnen dat zij topografie wel hebben gehad. In mijn tijd was dat niet zo. En aangezien ik daar nooit op vakantie ben geweest, zou ik dit soort kennis ook niet voor het oprapen hebben. Zeker niet onder tijdsdruk en met een camera in m'n gezicht.
Maar dan nog: dit zegt heel weinig. Er is ook niets dat garandeert dat Elly en Jeroen echt gewonnen hebben: Tygo ging ook als een trein.
Patrick, degene die niet meedoet, speelt de enige rol van betekenis bij deze opdracht, en ook nog een dubieuze.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #63 Gepost op: 14-09-2020, 19:27:11 »
Ik heb toch ergens het idee dat hier meer aan de hand is. Wat en hoe weet ik nog niet precies. Moet het eens terugkijken.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #64 Gepost op: 14-09-2020, 19:31:25 »
Ik zou die topografische vragen toch echt als zeer makkelijk beschouwen. Italië is al een bekend land. Het is geen Turkmenistan ofzo dat niemand zo op de kaart kan aanwijzen. Volgens mij krijg je dit soort dingen al op de basisschool bij topografie. Het is geen hogere wiskunde...

Vraag eens een willekeurige Nederlander welke provincie er grenst aan bv Gelderland. Inderdaad leer je dat misschien op de basisschool, maar veel van de dingen die ik op de basisschool ooit heb geleerd zitten heel ver weggestopt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #65 Gepost op: 14-09-2020, 20:04:42 »
Als je in Spanje bent en je gaat naar het oosten, kom je toch uit in... Italië. In zie zin had Nikkie het helemaal niet slecht geantwoord.

Als het het verdacht vindt dat Ellie zoveel over Italië wist te vragen, vind ik het net zo verdacht dat Jeroen zoveel over Italië wist te beantwoorden! De voorbereide Mol.

En als et toch een diepe laag zit onder deze op het eerste gezicht saaie opdracht, dan zou het iets in de volgorde van de vragen moeten zijn. Dan zou de Mol dus de vragensteller zijn en moeten er in de vragen dingen verborgen zijn. MAar ik denk het eigenlijk niet.

Waar slaat de titel vragen'vuur' dan op? Vraagt de Mol om een vuurtje?! De Etna op Silcilië ?!  :o

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #66 Gepost op: 15-09-2020, 02:40:43 »
Wat ik vreemd vond, maar misschien heb ik iets in de uitleg gemist, is dat de vragenstellers alleen maa open vragen stelden. Ik dacht zelf meteen al tijdens de opdracht alleen maar hele simpele gesloten vragen te zullen stellen als kandidaat. "Ligt Italië in Europa?" "Ligt Italië in Amerika?" "Zit er zwart in de Italiaanse vlag?" "Is pizza een Italiaans gerecht?" Die vragen zijn snel te bedenken, snel te beantwoorden en grote kans op 100% goede antwoorden. Niet dat het er voor ons veel toe doet, aangezien we de mol niet gaan vinden door deze opdracht.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #67 Gepost op: 15-09-2020, 12:24:03 »
Even ter verdediging van mogelijk molschap van Ellie of Jeroen: je staat wel vol in de kijker en moet maar durven om zo onder het vergrootglas hier actief geld uit de pot te houden. Zeker als Ellie zijnde die toch een soort van betrouwbaarheid hoog te houden heeft. Misschien voorbereid om wel iets te zeggen, maar het op het moment toch niet doen? Zeg niet dat zij de Mol zijn, maar vind het ook weer geen sterk argument dat ze níet de Mol zijn. :P

Voor het spel was het wellicht gunstiger geweest als Patrick geen joker had en hij dus meer belang had bij die ZV. Al met al gemiste kans voor een echt gelaagde opdracht. Zie dan liever een lijst met vragen waarbij Patrick (of een keertje niet de penningmeester...  ::) ) geld mag inzetten met inschatten of ze de vraag goed of fout zullen hebben. Misschien dan nog met een doelbedrag om de ZV in het spel te kunnen krijgen.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #68 Gepost op: 15-09-2020, 13:21:59 »
Ik heb het vermoeden dat deze opdracht een noodgreep was voor de productie, omdat een andere opdracht niet door kon gaan. Het kwam erg geïmproviseerd over naar mijn idee en het principe 'de zwarte vrijstelling delen' kwam niet lekker uit de verf. De locatie was weer fantastisch, maar ik denk dat er andere plannen waren met de brug.

Al met al wel vermakelijke opdracht om te kijken, maar een belangrijke opdracht in de jacht op de Mol is het allerminst. Denk ik. Niets is wat het lijkt.  ::)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #69 Gepost op: 15-09-2020, 13:30:40 »
Al met al gemiste kans voor een echt gelaagde opdracht.
Ik heb zelf het idee dat er later nog een laag bijkomt die hierop verder breidt. Anders vind ik deze opdracht toch wel heel simpel en daarmee te zonde.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #70 Gepost op: 15-09-2020, 15:23:20 »
Enige opvallende in deze opdracht waren Ellie en Jeroen. En dan vooral Ellie.

Jeroen won in 2006 De Slimste Mens en was in 2014 verliezend finalist. In 2016 won hij de Nationale BN-er Test, een programma van BNN. Dat hij een grote algemene kennis heeft is dus niet verbazingwekkend. Dat moet echter ook voor Ellie gelden, als je in zo'n korte tijd zoveel goede vragen over Italië weet te stellen. Kan zijn dat zij ook zoveel kennis heeft, maar ik vond dit opvallend. Natuurlijk moet je de mazzel hebben dat je maatje de vragen goed beantwoordt, maar die kans wordt behoorlijk vergroot door het snel achter elkaar afvuren van een grote reeks vragen. Ellie brengt zichzelf hiermee in elk geval in de positie om invloed op het spel te kunnen uitoefenen. Mocht ze de mol zijn, dan is de keuze van Patrick een streep door de rekening geweest. Er was dan waarschijnlijk al snel een soort driemansverbond ontstaan, waarin ze zich had kunnen verschuilen.

Edit: Dit kan een reden zijn geweest om iedereen een kaartje met 'Italië' te geven. De mol als vragensteller hoeft dan slechts vragen over één onderwerp te onthouden, in plaats van vier. Dat vergroot de kans dat de mol in het bezit komt van de ZV. En het verkleint de kans dat hij/zij per ongeluk vragen stelt over het verkeerde onderwerp. Hetgeen nogal verdacht zou overkomen.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2020, 15:30:50 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #71 Gepost op: 15-09-2020, 15:36:22 »
helemaal met je eens  ;D
Ik ga nog eens de antwoorden van Jeroen noteren...

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #72 Gepost op: 15-09-2020, 16:23:59 »
Een slimme kandidaat met joker zal natuurlijk niet voor die zwarte vrijstelling gaan. Een kandidaat zonder zou daar wel flink op aan kunnen dringen. De Mol zou denk ik hetzelfde reageren. Met joker op zak die discussie aangaan, valt meteen op.

Ik vind het opvallend, dat niemand in de groep de discussie echt aanwakkert. Ze mochten beslissen over het moment waarop die ZV werd ingezet. Waarom is er niemand die oppert om daar eens over te overleggen?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #73 Gepost op: 15-09-2020, 22:38:35 »
Ik vind het opvallend, dat niemand in de groep de discussie echt aanwakkert. Ze mochten beslissen over het moment waarop die ZV werd ingezet. Waarom is er niemand die oppert om daar eens over te overleggen?

De groep had hier helemaal niets mee te maken. Ellie en Jeroen hadden de vrijstelling gewonnen en Patrick moest bepalen of hij 'm voor geld wilde ruilen. Zo niet, dan mocht hij samen met Ellie en Jeroen gaan bepalen wanneer de vrijstelling gebruikt zou worden. Dat Ellie en Jeroen helemaal niets zeiden of seinden vond ik wel raar, er werd daar tenslotte wel door een ander over hun eigendom beslist.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #74 Gepost op: 15-09-2020, 23:48:33 »
Edit: Dit kan een reden zijn geweest om iedereen een kaartje met 'Italië' te geven. De mol als vragensteller hoeft dan slechts vragen over één onderwerp te onthouden, in plaats van vier. Dat vergroot de kans dat de mol in het bezit komt van de ZV. En het verkleint de kans dat hij/zij per ongeluk vragen stelt over het verkeerde onderwerp. Hetgeen nogal verdacht zou overkomen.

Dat lijkt me niet. Het is niet zozeer dat ze wilden doen alsof er 4 categorieën waren denk ik, maar het wilden voorkomen dat kandidaten al voortijdig vragen over Italië gingen verzinnen.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #75 Gepost op: 16-09-2020, 10:39:07 »
Ik weet niet of we hier echt een voorbereide mol uit kunnen halen. Ik speel regelmatig 30 seconds en dan merk je ook dat het sommige mensen beter lukt om rustig te blijven en te blijven nadenken. Een groot deel hier is stressbestendigheid. Iets wat je van een agente ook wel mag verwachten ;) Ik denk dat de mol hier gewoon zijn best heeft gedaan, ongeacht of diegene hier goed of slecht in is. Bovendien is het logisch dat er in deze eerste afleveringen relatief veel troeven te winnen waren, want anders was deze zwarte vrijstelling natuurlijk nog minder interessant...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #76 Gepost op: 16-09-2020, 11:09:45 »
Is Horace echt oprecht dichtgeklapt?

Online MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #77 Gepost op: 16-09-2020, 11:32:40 »
Wat zou je als mol doen?

Ik denk sowieso dat we voor de zoektocht naar de mol hier weinig informatie uit kunnen halen. Misschien dat de mol expres wilde winnen of verliezen om de keuze van Patrick de beïnvloeden (als Patrick uiteraard zelf niet de mol is)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #78 Gepost op: 16-09-2020, 12:34:56 »
Ik denk dat de Mol al een joker had. Waarom zou je aandringen op de ZV als die teniet doet wat jij hebt en sommige anderen niet? Dat is lastig uit te leggen.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Vragenvuur
« Reactie #79 Gepost op: 16-09-2020, 13:03:00 »
Dat lijkt me niet. Het is niet zozeer dat ze wilden doen alsof er 4 categorieën waren denk ik, maar het wilden voorkomen dat kandidaten al voortijdig vragen over Italië gingen verzinnen.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, toch?
je hebt in elk geval 4 enveloppen nodig, om ieder met de zelfde blanco mindset te laten starten. Dat het dan 4 keer Italië is, vind ik... listig van de makers! En heel misschien een leuke bijkomstigheid voor de mol.