Auteur Topic: [Aflevering 6] - Damocles  (gelezen 35287 keer)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #160 Gepost op: 13-10-2020, 17:09:06 »
Dat vind ik ook, maar er wordt veel gediscussieerd over de verdenkingen en dat die Peggy zouden uitsluiten. Als die redenering zou kloppen kan je Jeroen dus ook uitsluiten, die veel mensen dan weer verdenken. Maar ik denk ook dat de verdenkingen zo gemanipuleerd zijn dat je als kijker net niet kan bepalen wie de mol is of wie afvalt.
Daarbij: de verdenkingen verschillen per medium. App, pool hier, Moltalk, diverse YouTube-kanalen.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #161 Gepost op: 13-10-2020, 17:13:09 »
Waar ik dan toch behoorlijk mee zit is dat ze er duidelijk voor gekozen hebben om in dit stadium van het seizoen iemand (in de uitzending) te presenteren alsof hij vol op Peggy zit en anderen niet. Als Peggy dan toch de Mol is heb je je kijkers willens en wetens zeer extreem om de tuin geleid. Vind dat je hiermee je programma onnodig schade doet. Ze kregen al genoeg kritiek met de ingewikkelde spellen en onvindbare Mollen, waarom dan in je jubileumseizoen komen met een hele lelijke productietruc? Had dan alle verdenkingen vaag gelaten, of meer twijfel rondom de Peggy-tunnel (wel moeilijker voor Patrick ook met voorgaande afleveringen).

Ik ben het eens dat ze sjoemelen met de testbiechten etc., maar dit lijkt mij dan toch echt een flinke stap te ver. In afl. 1-3 kom je met zoiets nog wel weg omdat het nauwelijks te achterhalen is. Nu ook nog eens de volledige vragenlijst (voor de oplettende kijker) erbij geplaatst...

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #162 Gepost op: 13-10-2020, 17:25:07 »
Waar ik dan toch behoorlijk mee zit is dat ze er duidelijk voor gekozen hebben om in dit stadium van het seizoen iemand (in de uitzending) te presenteren alsof hij vol op Peggy zit en anderen niet. Als Peggy dan toch de Mol is heb je je kijkers willens en wetens zeer extreem om de tuin geleid. Vind dat je hiermee je programma onnodig schade doet. Ze kregen al genoeg kritiek met de ingewikkelde spellen en onvindbare Mollen, waarom dan in je jubileumseizoen komen met een hele lelijke productietruc? Had dan alle verdenkingen vaag gelaten, of meer twijfel rondom de Peggy-tunnel (wel moeilijker voor Patrick ook met voorgaande afleveringen).

Ik ben het eens dat ze sjoemelen met de testbiechten etc., maar dit lijkt mij dan toch echt een flinke stap te ver. In afl. 1-3 kom je met zoiets nog wel weg omdat het nauwelijks te achterhalen is. Nu ook nog eens de volledige vragenlijst (voor de oplettende kijker) erbij geplaatst...
Ze doen dit constant, waarom is het nu ineens te ver? Ze hebben al zo vaak laten lijken alsof de afvaller in aflevering 1 vol op de mol zat. Die mol sluit je dan aan het begin van het seizoen al onterecht uit. Ze hebben een biecht van Jeroen uit aflevering 2 in aflevering 6 geplakt, waarom dan niet een biecht van Patrick uit aflevering 1-3 in aflevering 6 plakken? Waarom gaat dat dan ineens wel te ver?

Overigens zegt Patrick in aflever 4 ook al in de biecht dat hij Peggy niet meer zo verdenkt, maar Ron wel.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #163 Gepost op: 13-10-2020, 17:39:41 »
Met name omdat in de eerste afleveringen tunnelen zeer onverstandig is, en ook al wordt er een enkele verdenking uitgesproken, de test vrijwel nooit op deze ene wordt ingevuld. Bovendien kan je in dat stadium van het seizoen er ook nog niet mee puzzelen. Nu ligt tunnelen veel meer voor de hand, en is haast noodzakelijk om kans te maken.

Als het nu toch Peggy is, zullen er veel vragen komen over hoe het dan is gegaan en knaag je allicht aan de geloofwaardigheid van je programma. Het gaat mij erom dat voor de doorsnee kijker (waarvan je toch beetje uit mag gaan dat die leidend is voor de makers), er dan iets behoorlijk vreemds gebeurt, en ik deze verdenkingen niet de meest logische oplossing vind van de makers.

Edit: Het zal vooral wel mijn eigen teleurstelling zijn dat er zoveel geknipt en geplakt moet worden  ::rofl::  Van mij mag dat anders, laat dan meer spel of leuke intermezzo's zien dan eindeloze testbiechten.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2020, 18:09:14 door Uil »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #164 Gepost op: 13-10-2020, 18:10:57 »
Even andersom geredeneerd vanuit de productie: Stel je hebt een mol en er is een kandidaat die al vanaf aflevering 1 de juiste mol kiest, maar daar op de voorlaatste test ineens van af stapt (mogelijk zelfs nog na de testbiecht) en daardoor eruitvliegt. Dát is toch de televisie die je wil hebben. Dat iedereen achteraf denkt hóe dan? En dat dan in de laatste aflevering blijkt dat Patrick tóch ineens, op aangeven van Tygo, geswitchd is en fout is gegaan... Dus áls dat scenario bestaat, dan ga je dat dus wel zeker zo in beeld brengen als dat nu gebeurt, want dit is gouden televisie  ::jaja::

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #165 Gepost op: 13-10-2020, 18:24:00 »
Ik verwijs graag naar het wie verdenkt wie topic voor deze discussie, om het overzichtelijk te houden en Heinz blij te houden :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #166 Gepost op: 14-10-2020, 15:04:47 »

Ze moeten het ook doen met wat de kandidaten hen geven. Ze kunnen niet om Patrick zijn Peggy-verdenking heen. Het tunnelen van Peggy op Ron kan wel gecreëerd zijn in deze aflevering, was nog niet eerder zo sterk toch? En als ze niet de Mol is, moet haar reactie bij de test wel te rijmen zijn met haar biecht etc.

Volledig mee eens. Kwam ook vrij geacteerd over vond ik.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #167 Gepost op: 14-10-2020, 22:46:38 »
En dat dan in de laatste aflevering blijkt dat Patrick tóch ineens, op aangeven van Tygo, geswitchd is en fout is gegaan...
Helemaal mee eens.
Ron wordt voor alle zekerheid bewerkt door Jeroen, hij zegt voor Nikkie te gaan, sprong in de afgrond. Oftewel ga achter mij aan, en ik stem anders.

Ik vermoed dat Tygo en Jeroen het heel handig spelen.
« Laatst bewerkt op: 14-10-2020, 22:49:49 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline bmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #168 Gepost op: 15-10-2020, 06:01:37 »
Waarom zegt Ron op 49:51 tot zo tegen Patrick? Omdat hij weet dat ze allebei op Peggy zitten??

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #169 Gepost op: 15-10-2020, 11:50:13 »
Volgens mij omdat ze beide geheel of gedeeltelijk geswitcht zijn naar Jeroen. Toen Patrick afviel wist Ron al genoeg, let maar op zijn reactie. Wel mooi btw dat je de opmerking van Patrick hoorde, was mij nog niet opgevallen.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #170 Gepost op: 15-10-2020, 15:46:58 »
Na afloop van de opdracht staat Jeroen met Ron te praten. Hij heeft een geldzakje in zijn hand. Heeft hij die uiteindelijk nog ingeleverd?

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #171 Gepost op: 15-10-2020, 15:51:44 »
Ik had ineens dezelfde vraag bij het terugkijken. Hij staat er ook de hele tijd mee op het muurtje te tikken, zat bijna te wachten op het moment dat hij het zakje per ongeluk naar beneden gooide :P

Ondanks dat Jeroen nu toch even niet meer mijn hoofdverdachte is, vind ik dat gesprek met Ron maar vreemd. Maar hij zal erg zenuwachtig en/of aan het liegen zijn tegen Ron.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #172 Gepost op: 15-10-2020, 15:59:45 »
Hij zegt dat ie het niet weet en op Nikkie zit (Gut-feeling). Ik kan het mij echt niet voorstellen na al die molacties in de groep.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #173 Gepost op: 15-10-2020, 16:07:06 »
Liegen kan Jeroen zo slecht, hij wordt er onrustig van. Hij weet toch wel dat als hij 'Nikkie' zegt, dat Ron dat dwaalspoor juist niet kiest lijkt mij? Als kandidaat-Jeroen schiet hij hier misschien wel wat mee op, wat verwarring bij Ron zaaien, het maakt de kans groter dat Ron door dit onbetrouwbare gedrag ook vragen op Jeroen heeft gezet?
Mol-Jeroen moet Ron dan toch helemaal niet zo'n dwaalspoor voorschotelen? Of ik heb Ron veel te hoog zitten, gelooft hij Jeroen en hij is er in getuind. Misschien is dat trouwens wel het meest plausibel... Dan ook wel een vette mollenstreek.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #174 Gepost op: 15-10-2020, 16:11:46 »
Hij zegt dat ie het niet weet en op Nikkie zit (Gut-feeling). Ik kan het mij echt niet voorstellen na al die molacties in de groep.

Vooral omdat hij nogal wanhopig tegen Ron zegt: "Ik heb niks", waarmee hij bedoelt dat hij alleen maar informatie heeft om vol op Nikkie te gaan. Ofwel jokt hij, en zit hij op iemand anders. Ofwel zit hij echt op Nikkie, die de juiste mol is. Ofwel is hij zelf de mol.
In het eerste geval verwacht ik Jeroen in elk geval in de finale. We horen vaak pas in de finale een duidelijke verdenking richting de juiste mol van een van de finalisten. Ook in situatie twee verwacht ik Jeroen in de finale, aangezien Peggy dan niet de mol is en zij waarschijnlijk minder goede info over Nikkie heeft dan Jeroen. En de laatste situatie spreekt voor zich. Het zou me in elk geval verbazen als hij als laatste afvalt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #175 Gepost op: 15-10-2020, 18:15:45 »
Mij viel vooral de gezichtsuitdrukking van Jeroen op toen hij zich wegdraaide van Ron. Alsof hij er moeite mee had dat hij Ron willens en wetens richting exit had gestuurd. Maar ja , Ron wilde zelf weten hoe Jeroen er in stond.....

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #176 Gepost op: 15-10-2020, 21:46:53 »
Test en executie: Patrick en Peggy allebei op Ron. Patrick verdacht Peggy niet meer. Ze hebben overlegd en samen op Ron ingezet. Peggy deed dat slechter en is dus door.
Tygo - geluidloos- over Jeroen tijdens executie: "wat een show".
« Laatst bewerkt op: 15-10-2020, 21:50:41 door foxhunter »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #177 Gepost op: 15-10-2020, 22:21:40 »
Tygo - geluidloos- over Jeroen tijdens executie: "wat een show".

Ik heb het idee dat hij "Goed zo" zegt als Jeroen zijn groene scherm krijgt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #178 Gepost op: 15-10-2020, 22:46:33 »
Test en executie: Patrick en Peggy allebei op Ron. Patrick verdacht Peggy niet meer. Ze hebben overlegd en samen op Ron ingezet. Peggy deed dat slechter en is dus door.

Is er enige indicatie dat Patrick op Ron zat? Zijn biecht, bijna al zijn vorige biechten en de testvragen in beeld (die tot nu toe nooit gemanipuleerd waren) zeggen toch echt Peggy (wat ook bevestigd lijkt door het interview met Rik (vanaf dag 1 op dezelfde mol, misschien zat ik fout), de biecht van afl 4 (verdenk Peggy al vanaf dag 1) en het dagboek (ik zoek naar houvast om niet met de onzekerheid hoeven om te gaan, heb me te veel door anderen laten leiden).

De enige argumenten die ik gehoord heb zijn dat hij met Peggy wil overleggen (dat kan ook als hij haar verdenkt) en dat hij in aflevering 4 Ron heeft genoemd als iemand die ook verdacht is. Dat is behoorlijk zwak.

Volgens mij omdat ze beide geheel of gedeeltelijk geswitcht zijn naar Jeroen. Toen Patrick afviel wist Ron al genoeg, let maar op zijn reactie. Wel mooi btw dat je de opmerking van Patrick hoorde, was mij nog niet opgevallen.

Dit claimt dat Patrick naar Jeroen is geswitcht? Daar zie ik nog minder indicatie van.

De enige indicatie dat Ron op Jeroen zat is de ene testvraag in beeld. Ik vind dat niet overtuigend bewijs, want de vraag is voor meerdere interpretaties vatbaar, de overige biechten van Ron wijzen een andere kant uit (vooral Nikkie) en er is geen ander bewijs dat Rons verdenking van Jeroen bevestigt.

Ik zag ook ergens de claim (ik kan het citaat niet meer vinden) dat Tygo en Jeroen aan het samenwerken om iedereen van Peggy af te houden. Afgezien ervan dat het er niet op lijkt dat Jeroen op Peggy zit, is er enige indicatie dat Tygo en Jeroen samenwerken?

Het klinkt allemaal als wilde speculatie om maar een andere interpretatie te verzinnen zodat Peggy nog de mol kan zijn.

Ik zal er nog eentje bedenken. Misschien zat Patrick wel op Ellie, gevoed door argumenten van Tygo. Toen Ellie afviel, kwam hij tot de conclusie dat Tygo hem gemanipuleerd had, dus dat hij de mol is. Hij wilde toen Ron ook helpen en wees hem op Tygo, maar Ron geloofde Patrick niet en zette juist vol in op Patrick. Daarom zat Ron zo onrustig na het afvallen van Patrick: zijn mol was eruit.

(Voordat mensen dit onderuit halen: dit is geen serieuze interpretatie, maar geeft alleen aan hoe gemakkelijk het is om verdenkingen te projecteren als je al besloten hebt de beelden niet te geloven.)
« Laatst bewerkt op: 15-10-2020, 22:56:46 door Leendert »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Damocles
« Reactie #179 Gepost op: 15-10-2020, 23:17:58 »
Tygo zit tegen medekandidaten en in de biecht op Jeroen, maar bij de test op Peggy,  vermoed ik. Jeroen molt in bijzijn van Patrick, Tygo verteld nog even wat er gebeurt is en Patrick gaat om. Hetzelfde gebeurde met Ellie, Tygo verteld over gescheurd briefje, Jeroen biecht gescheurd briefje (=opzichtig mollen), Tygo voert toneelstukje op aan de lunch tafel. Maar Ellie zwicht niet. Ellie trapt in het molgedrag van Ron.

Bewijs, niet echt, maar let op Jeroen zoekt zaterdag Nikkie op en molt opzichtig. We zien het zaterdag!
« Laatst bewerkt op: 15-10-2020, 23:20:44 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!