Poll

Was Roeland de oorspronkelijke mol in 2005?

Ja, daar lijkt het nu wel op...
133 (63%)
Nee, ik geloof er niets van!
21 (10%)
Misschien.
57 (27%)

Totaal aantal stemmen: 211

Auteur Topic: Molwissel 2005  (gelezen 86820 keer)

Offline Danoontje88

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #100 Gepost op: 10-02-2020, 17:28:29 »
Ik kan het wel begrijpen. Het zou het laatste seizoen worden. Nu met Bekende Nederlanders, als gimmick, als toetje om het programma op een leuke manier te beëindigen. En toen werd opeens de mol ziek. Ze konden twee dingen doen: stoppen of doorgaan met een andere mol en dat zo goed mogelijk proberen te camoufleren. Het was nog vroeg in het spel. Aan stoppen zou een fors prijskaartje hangen (locaties, crew, hotels etc. waren al geboekt). De kandidaten hadden, anders dan in eerdere series, ervaring in de media en zouden zich dus makkelijker schikken naar dit scenario. Niemand anders hoeft dit ooit te weten. Later misschien, als we bij het honderdtwintigjarig bestaan van de AVRO  nog eens terugblikken.

De serie wordt uitgezonden: een onverwacht groot succes, mede dankzij de enorme dynamiek tussen de kandidaten. Het programma wordt van de guillotine gered - al offeren ze daar Angela Groothuizen voor op. Er komt een heuse WIDM-industrie van de grond. Fora, Molboekjes, Apps, Moltalk, aandacht in de media. Oud-kandidaten worden keer op keer uit de mottenballen gehoord voor een sappige quote over het huidige seizoen.

En zo werd een giechelig bewaard geheimpje over hoe het werkelijk is gegaan tijdens wat de defintieve serie zou worden, met de loop der jaren een soort tijdbom die de geloofwaardigheid van één van de vlaggenschepen van de NPO onderuit zou halen. Voor dat laatste wil niemand (in zijn eentje althans) verantwoordelijk zijn.

Ik heb de laatste aflevering met alle molacties nog niet zo lang geleden gekeken en ik vond het een leuk seizoen. Toch opvallend, dat je vrijwel niemand aan ziet schuiven bij Moltalk van dat seizoen of in de media over WIDM hoort praten. Een aantal zullen er een vieze nasmaak aan over hebben gehouden, mocht dit waar zijn en de verdere gang van zaken. Ik zou het ook jammer vinden voor Yvon Jaspers, omdat er nu toch anders naar het seizoen gekeken gaat worden en ik vond haar best leuk als Mol. Dus tja, wat schieten we hier nu eigenlijk mee op? Doet het wat af van het seizoen? Nee, voor mij niet! Ik hoop, dat de programmamakers hiervan geleerd hebben en de zaken de volgende keer anders aanpakken, zodat niemand benadeeld wordt.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 17:31:49 door Danoontje88 »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #101 Gepost op: 10-02-2020, 18:08:48 »
... Ik zou het ook jammer vinden voor Yvon Jaspers, omdat er nu toch anders naar het seizoen gekeken gaat worden en ik vond haar best leuk als Mol. Dus tja, wat schieten we hier nu eigenlijk mee op? Doet het wat af van het seizoen? Nee, voor mij niet! Ik hoop, dat de programmamakers hiervan geleerd hebben en de zaken de volgende keer anders aanpakken, zodat niemand benadeeld wordt.

Nouja, het is natuurlijk altijd leuk om de waarheid te achterhalen, en die is - maar hier spreekt een historicus - altijd waardevoller dan mythologie.

Verder denk ik dat Yvon alleen maar in achting stijgt. Op grond van wat er op TV te zien was wordt zij door niemand beschouwd als een topmol. In de wetenschap dat zij onvoorbereid en stante pede in een paniekmoment de rol van de mol op zich heeft genomen, maakt haar prestatie veel groter dan nu wordt aangenomen.

Verder is er niemand benadeeld: alleen Gijs - die op Yvon zat - was vóór de molwissel afgevallen, en werd na het afvallen van Roeland teruggehaald.

Mijn bron vertelde niet - of ik registreerde niet - dat alle kandidaten destijds meteen op de hoogte zijn gebracht. Uit de biechten dacht ik op te kunnen maken dat - naast Yvon allicht - Yvonne en Victoria wisten van de wissel. Dat Sander - afgaande op zijn kennelijke reactie - ook weet hoe de vork in de steel zat, verraste me, en nu denk ik dat alle betrokkenen weten hoe het zat.
Woosie down?

Offline Danoontje88

  • Forumlid
Re: Molwissel 2005
« Reactie #102 Gepost op: 10-02-2020, 19:08:02 »
Nouja, het is natuurlijk altijd leuk om de waarheid te achterhalen, en die is - maar hier spreekt een historicus - altijd waardevoller dan mythologie.

Verder denk ik dat Yvon alleen maar in achting stijgt. Op grond van wat er op TV te zien was wordt zij door niemand beschouwd als een topmol. In de wetenschap dat zij onvoorbereid en stante pede in een paniekmoment de rol van de mol op zich heeft genomen, maakt haar prestatie veel groter dan nu wordt aangenomen.

Verder is er niemand benadeeld: alleen Gijs - die op Yvon zat - was vóór de molwissel afgevallen, en werd na het afvallen van Roeland teruggehaald.

Mijn bron vertelde niet - of ik registreerde niet - dat alle kandidaten destijds meteen op de hoogte zijn gebracht. Uit de biechten dacht ik op te kunnen maken dat - naast Yvon allicht - Yvonne en Victoria wisten van de wissel. Dat Sander - afgaande op zijn kennelijke reactie - ook weet hoe de vork in de steel zat, verraste me, en nu denk ik dat alle betrokkenen weten hoe het zat.

Ik snap je vergelijking met mythologie niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen. Yvon Jaspers heeft zeer goed geanticipeerd, mocht het gerucht waar zijn. Toch vind ik het jammer voor Gijs, want hij zal zijn pijlen op anderen hebben gericht na zijn eerdere vertrek.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Molwissel 2005
« Reactie #103 Gepost op: 10-02-2020, 19:39:10 »
Interessant om te lezen !
Je kunt het ook omdraaien: ik denk dat het een te grote productie is om niet al op voorhand met een dergelijk scenario rekening te houden. Het is bijna naïef te veronderstellen dat het twintig jaar lang altijd precies volgens plan is verlopen. iedere mol moet dan maar fit blijven, er niet aan onderdoor gaan. En...ook al die tijd echt undercover blijven.
We hebben al eens een seizoen gehad waarin in de finale, of de laatste vier, echt het voor iedereen al enorm duidelijk was hoe de vork in de steel zat. Stel je eens voor dat door een mislukte molactie, of het doorslaan 's avonds aan tafel of iets dergelijks, de mol al op dag twee bekend is. Ook dan zou je wel tot een 'herstart' kunnen besluiten.

Vervolgens kun je je afvragen hoe zo'n plan B dan in elkaar steekt. Ga je pas op dat moment dat helemaal uitwerken? En dan moet je een kandidaat, die misschien helemaal in het spel zit, dan nog eens benaderen of hij niet alsnog mol wil zijn. En wat als die dan weigert?
Omdat er zoveel mis kan gaan, en inmiddels de kosten en belangen zo groot zijn, lijkt het me daarom zelfs goed mogelijk dat er al vanaf het begin een reservemol is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molwissel 2005
« Reactie #104 Gepost op: 10-02-2020, 19:43:12 »
Die vragen heb ik ooit aan Art mogen stellen in de chat. Zijn antwoord was dat daar geen draaiboek voor is

(Ervan uitgaande dat hij daar eerlijk antwoord op gaf)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #105 Gepost op: 10-02-2020, 20:20:21 »
Het bestaan van een reservemol is vorig jaar nog bevestigd door Rick McCullough op instagram. Zie hier.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Molwissel 2005
« Reactie #106 Gepost op: 10-02-2020, 20:33:32 »
Mijn bron vertelde niet - of ik registreerde niet - dat alle kandidaten destijds meteen op de hoogte zijn gebracht. Uit de biechten dacht ik op te kunnen maken dat - naast Yvon allicht - Yvonne en Victoria wisten van de wissel. Dat Sander - afgaande op zijn kennelijke reactie - ook weet hoe de vork in de steel zat, verraste me, en nu denk ik dat alle betrokkenen weten hoe het zat.

Dat is naar mijn idee de grote vraag als het aankomt op eerlijkheid. Hebben ze toen op dat moment de kandidatengroep bij elkaar gehaald en gezegd, jongens de mol is ziek naar huis er is een nieuwe mol aangewezen. Of zijn de kandidaten dit naderhand te weten gekomen via via. ??? We zullen het wsl nooit weten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molwissel 2005
« Reactie #107 Gepost op: 10-02-2020, 20:33:54 »
Het bestaan van een reservemol is vorig jaar nog bevestigd door Rick McCullough op instagram. Zie hier.

Haha dan loog Art

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molwissel 2005
« Reactie #108 Gepost op: 10-02-2020, 21:20:18 »
een reservemol heeft alleen zin aan het begin. Na vijf afleveringen ga je echt geen mol meer switchen.

Die hele discussie over Yvon en Roeland is materiaal voor een mooie spinoff: Wie was de mol? Zouden ze een leuke docu over kunnen maken.
 ;D
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #109 Gepost op: 10-02-2020, 22:02:31 »
Dat is naar mijn idee de grote vraag als het aankomt op eerlijkheid. Hebben ze toen op dat moment de kandidatengroep bij elkaar gehaald en gezegd, jongens de mol is ziek naar huis er is een nieuwe mol aangewezen. Of zijn de kandidaten dit naderhand te weten gekomen via via. ??? We zullen het wsl nooit weten.

Wat ik wél zeker weet van mijn bron - van wie ik zou willen dat ik die bekend mocht maken, want de discussie daarover leidt alleen maar af van wat er volgens mij écht gebeurd is - is dat de kandidaten tijdens het spel niet en groupe zijn ingelicht. Toen het vaststond dat Roeland niet verder kon hebben ze individuele kandidaten benaderd in de lift van het hotel waar ze op dat moment zaten (dat was dus nog in Adelaide). Misschien was Yvon de eerste die zei dat ze het wel wilde, en hebben ze na haar niemand meer gevraagd. Ik denk dat iedereen nú wel op de hoogte is, want dat zullen ze naderhand wel besproken hebben. Als ik het goed zie heeft Victoria nog het minst vrede met de situatie (gehad), misschien omdat ze tot de wissel op Roeland zat - en misschien ook wel omdat ze zelf graag de mol wilde zijn - maar dat is speculatief.
Woosie down?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #110 Gepost op: 10-02-2020, 22:05:31 »

Die hele discussie over Yvon en Roeland is materiaal voor een mooie spinoff: Wie was de mol? Zouden ze een leuke docu over kunnen maken.
 ;D

Ja, dat zou tof zijn. Misschien komt het er nog eens van. Het is een weliswaar oud verhaal waar echter steeds meer indirecte aanwijzingen voor opduiken. Misschien moet iemand er eens naar vragen bij een oud-kandidaat die niet meer zoveel te verliezen heeft in Hilversum... ::vergroot::
Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molwissel 2005
« Reactie #111 Gepost op: 10-02-2020, 22:06:13 »
Die hele discussie over Yvon en Roeland is materiaal voor een mooie spinoff: Wie was de mol? Zouden ze een leuke docu over kunnen maken.

Of een aflevering van 'Andere tijden'.  ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molwissel 2005
« Reactie #112 Gepost op: 11-02-2020, 23:10:05 »
Wat een interessant, mysterieus staartje na al die jaren… 

Het was een wat vreemde serie, vond ik, die van 2005, en dat had niet zozeer te maken met de switch naar bekende Nederlanders of de onzekerheid omtrent het voortbestaan. Het was de serie zelf. De intense groepsdynamiek en nee, veel meer, die rare wending opeens, vanaf aflevering drie. Gijs die moest terugkomen, die hulpmollen en met name de onverklaarbare willekeur waarop ze leken te zijn gekozen. Dat was zo gek. Er was daar iets niet pluis, maar wat? Geen idee. Er waren toen al geruchten over Roeland als oorspronkelijke mol, maar nooit echt onderbouwd, in ieder geval, ik heb dat niet zo ervaren.

Nu, vijftien jaar later is het wel een eye-opener om het verhaal van Michmol te lezen. Ik was de serie allang vergeten (het behoorde nooit tot mijn favorieten), maar nu kijk ik er toch heel anders naar. Thanks, Michmol, dat je je verhaal hier ter sprake brengt. Het klinkt in ieder geval erg aannemelijk, ik geloof het wel, het zou een hoop verklaren.

Met dit nieuwe uitgangspunt ben ik de serie uit 2005 nu eens aan het terugkijken vanuit een andere hoek. Zo heb ik Yvon Jaspers bijvoorbeeld nooit een geweldige mol gevonden, integendeel, maar nu neig ik dat toch anders te zien. Als ze echt ter plekke, totaal onvoorbereid die rol op zich zou hebben genomen, waar het nu wel op lijkt, buig ik diep.
 
Chapeau, dan is ze wat mij betreft een van de beste mollen allertijden. Niet alleen omdat ze die rol onvoorbereid op zich heeft genomen, maar ook omdat ze in dat geval, nooit heeft kunnen vertellen hoe de vork echt in de steel stak. Normaal houdt het molschap na een seizoen op, maar met dit verhaal erbij, blijft er altijd een stukje mol dat ondergronds en onuitgesproken moet blijven. Dat is wel wat…
« Laatst bewerkt op: 11-02-2020, 23:43:28 door Poekie »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molwissel 2005
« Reactie #113 Gepost op: 12-02-2020, 02:24:31 »
Mwa, Elisabet was vorig jaar bij de Vlaamse Mol ook niet voorbereid en die heeft me toch een geweldige prestatie neergezet! Het kans dus echt veel beter dan Yvon deed.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #114 Gepost op: 12-02-2020, 09:38:14 »
Mwa, Elisabet was vorig jaar bij de Vlaamse Mol ook niet voorbereid en die heeft me toch een geweldige prestatie neergezet! Het kans dus echt veel beter dan Yvon deed.

Het kan altijd beter, maar ik vind de vergelijking niet helemaal eerlijk. De Vlaamse kandidaten moeten een lange en tamelijk intensieve selectieprocedure doorlopen, waarin ze soms ook al opdrachten krijgen (leren jongleren/liegen over konijnen). Dat levert supergemotiveerde deelnemers op, die vóór vertrek al helemaal in de spelmodus zitten.

Bij de BN'ers lijkt het toch allemaal wat vrijblijvender, althans aan het begin. Veel kandidaten kennen elkaar al, soms zelfs goed (in 2005 waren Yvon en Marc-Marie bijvoorbeeld al een paar jaar bevriend). Om in een dergelijke situatie na een knetterlange vliegreis en 3 of 4 opnamedagen op verschillende locaties opeens van rol te moeten wisselen, is echt wel een prestatie.
Woosie down?

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #115 Gepost op: 12-02-2020, 10:53:47 »
Ik zit al een tijdje mee te lezen hier en heb op 'misschien' gestemd. Maar wat mij te binnenschiet: er is natuurlijk altijd een mega boete op het voortijdig spoilen van wie de Mol is. Zou het ook kunnen dat (áls dit waar is, natuurlijk) de desbetreffende kandidaten ook een soort van geheimhouding hebben moeten tekenen toen (waarschijnlijk na of zelfs tijdens het seizoen) bekend werd voor hun hoe de vork in de steel zat? En dat dit ook is waarom er geen concrete/open communicatie hierover mogelijk blijkt? In dat geval is het misschien ook wel beter om dit dan te laten rusten en als één van de mysteries van 'Wie is... de Mol?' te laten zijn? Of zeg ik nu hele gekke dingen? :P
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #116 Gepost op: 12-02-2020, 12:02:08 »
Zou het ook kunnen dat (áls dit waar is, natuurlijk) de desbetreffende kandidaten ook een soort van geheimhouding hebben moeten tekenen toen (waarschijnlijk na of zelfs tijdens het seizoen) bekend werd voor hun hoe de vork in de steel zat? En dat dit ook is waarom er geen concrete/open communicatie hierover mogelijk blijkt? In dat geval is het misschien ook wel beter om dit dan te laten rusten en als één van de mysteries van 'Wie is... de Mol?' te laten zijn? Of zeg ik nu hele gekke dingen? :P

Een beetje gek is het wel. Als het waar is (waar ik inmiddels 100% van overtuigd ben), is 15 jaar lang genoeg geweest om deze al dan niet ondertekende en met boetes belaste omerta vol te houden.

Het gaat hier niet om Staatsgeheimen als de locatie van NAVO-kernkoppen of het DNA van het Koningshuis. Het gaat over een 15 jaar oud rookgordijn in een televisiespel - dat zichzelf in de jaren daarna misschien íets te serieus is gaan nemen.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2020, 17:55:08 door Michmol »
Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molwissel 2005
« Reactie #117 Gepost op: 12-02-2020, 12:18:02 »
Het gaat hier niet om Staatsgeheimen als de locatie van NAVO-kernkoppen

Gewoon in Volkel toch?   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #118 Gepost op: 12-02-2020, 12:20:31 »
Gewoon in Volkel toch?   ;D

Ssssssttt...!
Woosie down?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molwissel 2005
« Reactie #119 Gepost op: 12-02-2020, 19:15:34 »
Als het nou gewoon duidelijk was dat Anton de bron was, dan is de discussie over.
 ::hypocriet::
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”