Auteur Topic: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen  (gelezen 167547 keer)

Offline Retep

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #240 Gepost op: 1-02-2020, 01:20:20 »
Vergeet niet dat behalve misschien de W, de rest van de letters gewoon veel voorkomt en makkelijk in anagrammen te stoppen is - weet ik uit scrabble-ervaring ;)


Interessante opmerking....

Dit kun je staven. Noem een willekeurig getal: wat kun je met alle 8e letters van de spreuken? Als je er een eind mee komt om dicht bij een mogelijke aanwijzing te komen dan geloof ik dat het toeval is. Als 8 niet lukt probeer nog eens met alle 13e letters.

Als je met beide niets kunt lijkt het toch niet zo op toeval te berusten. Kun je wel met alle 8e en/of 13e letters naar een aanwijzing redeneren heb je een zeer goed punt.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #241 Gepost op: 1-02-2020, 09:55:33 »
Interessante opmerking....

Dit kun je staven. Noem een willekeurig getal: wat kun je met alle 8e letters van de spreuken? Als je er een eind mee komt om dicht bij een mogelijke aanwijzing te komen dan geloof ik dat het toeval is. Als 8 niet lukt probeer nog eens met alle 13e letters.

Als je met beide niets kunt lijkt het toch niet zo op toeval te berusten. Kun je wel met alle 8e en/of 13e letters naar een aanwijzing redeneren heb je een zeer goed punt.
De ene keer heb je een heel goede hand waarmee je gelijk weet dat er een zevenletterwoord in zit, de andere keer zit je te vloeken omdat je geen enkele klinker hebt. Allemaal puur toeval.

EDIT: Oh nu ik het zo check zie ik trouwens dat WIDMNONINE helemaal niet klopt ::rofl::

Bij die telling is ervan uitgegaand dat de 'IJ' uit twee aparte letters bestaat. Dat is niet de gangbare manier van tellen in Nederland ;) (Kun je tegenin brengen dat de makers misschien hun eigen logica aanhouden, maar het was absoluut nooit gebeurd toen JP nog bij WIDM werkte... :P)

Dan zijn de letters ineens: WIDAARNIND. Succes met een nieuw anagram vinden jongens ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 1-02-2020, 10:19:53 door Pac »
...óf niet!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #242 Gepost op: 1-02-2020, 11:25:16 »
Bij die telling is ervan uitgegaan dat de 'IJ' uit twee aparte letters bestaat. Dat is niet de gangbare manier van tellen in Nederland

ij zijn ook twee aparte letters in het alfabet. Nog nooit van gehoord dat dit één letter is in Nederland.

Ik blijf vooralsnog bij de al gevonden 20e letters van de 10 wijze spreuken (cijfers op de vrachtwagens 0021).

WIDMNONINE (Mil?)
WIDMNNONIE (Leonie?)

De kans dat de combinatie WIDM wordt gevonden in een willekeurige selectie van 10 letters lijkt mij statistisch niet groot. Zeker niet als ze uit een aantal spreuken precies op de 20e positie moeten staan.

Bovendien is de combinatie WIDM al eerder gebruikt in de puzzels van vorige series.

Blijft de vraag wat de overige letters precies betekenen.




Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #243 Gepost op: 1-02-2020, 11:42:57 »
ij zijn ook twee aparte letters in het alfabet. Nog nooit van gehoord dat dit één letter is in Nederland.
Toch wel. De 'IJ' staat niet onder een apart hoofdstuk in het woordenboek (alfabetisch zit het wel tussen II en IK), maar wordt taalkundig wel als één letter behandeld. Daarom schrijven de meeste mensen het met de hand aan elkaar en is het bijvoorbeeld IJsland en niet Ijsland. Zie je hoe lelijk het is? :P Ook bij Lingo en kruiswoordraadsels gaat de lange IJ als één letter in een vakje.

In Vlaanderen wordt overigens de I en J wél altijd los van elkaar gezien, maar daar zijn we nu niet vriend.
...óf niet!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #244 Gepost op: 1-02-2020, 11:50:30 »
Qua alfabetische volgorde wordt IJ wél gezien als I en J, als twee aparte letters.

IJ is niet hetzelfde als Y.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #245 Gepost op: 1-02-2020, 11:57:23 »
Toch wel. De 'IJ' staat niet onder een apart hoofdstuk in het woordenboek (alfabetisch zit het wel tussen II en IK), maar wordt taalkundig wel als één letter behandeld. Daarom schrijven de meeste mensen het met de hand aan elkaar en is het bijvoorbeeld IJsland en niet Ijsland. Zie je hoe lelijk het is? :P Ook bij Lingo en kruiswoordraadsels gaat de lange IJ als één letter in een vakje.

In Vlaanderen wordt overigens de I en J wél altijd los van elkaar gezien, maar daar zijn we nu niet vriend.

Na wat googelen vind ik het volgende:

De Taalunie, de enige officiële instantie met bevoegdheid over de spelling van de Nederlandse taal in België, Nederland en Suriname, beschouwt de ij als een combinatie van de letters i en j. Ze schrijft echter wel voor dat beide letters samen in hoofdletters moeten.

Nederlands is de enige taal die een hoofdletter van twee letters kent. Er is geen andere tal ter wereld die dat heeft.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #246 Gepost op: 1-02-2020, 12:02:04 »
IJ is een klank die bestaat uit twee letters, die je ook los van elkaar kunt gebruiken en die dus in niet onlosmakelijk verbonden zijn. CH beschouwen we ook niet als één letter.

Over de hint. Ik neig naar WIDM NO NINE om de simpele reden dat die niet eenduidig is. Numero 9. Niet 9. Hij is nog voor interpretatie vatbaar en dat lijkt me belangrijk voor iets dat je in aflevering 1 weggeeft.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #247 Gepost op: 1-02-2020, 12:13:44 »
[...]
EDIT: Oh nu ik het zo check zie ik trouwens dat WIDMNONINE helemaal niet klopt ::rofl::
[...]

Ik ben het met de ij-telling eens, bij kruiswoordpuzzels vul je ook altijd 1 vakje met ij, bij het invullen van bijvoorbeeld scrabble-help puzzlewoordenhelp met een vast aantal letters moet je de y gebruiken met als enige reden dat ons qwerty toetsenbord geen ij toets heeft, wat er eigenlijk wel op zou moeten voor het nl taalgebied.

Dan zijn de letters ineens: WIDAARNIND. Succes met een nieuw anagram vinden jongens ::joehoe::

ik kom dan op het eerste gezicht op WINNAAR ID D, een winnaarhint op doodlopend spoor.
Redeneren naar iemand toe ga ik niet doen. Te ver gezocht allemaal. Wat mij betreft gaat deze speurtocht een dovende nachtkaars worden...

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #248 Gepost op: 1-02-2020, 12:57:53 »
Qua alfabetische volgorde wordt IJ wél gezien als I en J, als twee aparte letters.

IJ is niet hetzelfde als Y.
De IJ is inderdaad niet hetzelfde als de Y. De Y is officieel namelijk helemaal geen Nederlandse letter en komt niet in ons alfabet voor, we gebruiken hem alleen in leenwoorden. De 25e letter van ons alfabet is officieel de ij, maar dan aan elkaar geschreven. Die zit alleen niet op ons toetsenbord, want die is Amerikaans, en daarom moet je de i en de j typen ipv de aan elkaar geschreven letter ij.

Dus Pac heeft wel degelijk gelijk. Of de crew van WIDM zich daar ook aan houdt, is uiteraard een ander verhaal.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #249 Gepost op: 1-02-2020, 13:00:37 »
De IJ is inderdaad niet hetzelfde als de Y. De Y is officieel namelijk helemaal geen Nederlandse letter en komt niet in ons alfabet voor, we gebruiken hem alleen in leenwoorden. De 25e letter van ons alfabet is officieel de ij, maar dan aan elkaar geschreven. Die zit alleen niet op ons toetsenbord, want die is Amerikaans, en daarom moet je de i en de j typen ipv de aan elkaar geschreven letter ij.

Dus Pac heeft wel degelijk gelijk. Of de crew van WIDM zich daar ook aan houdt, is uiteraard een ander verhaal.
De IJ is niet de 25e letter van het alfabet. Dat is de Y. De IJ komt tussen de I en de J.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #250 Gepost op: 1-02-2020, 13:03:26 »
De IJ is niet de 25e letter van het alfabet. Dat is de Y. De IJ komt tussen de I en de J.
Misschien moet je even mijn bericht nog een keer lezen :)

Edit: ik zit er eens over te lezen en blijkbaar is het iets gecompliceerder dan ik ooit (tijdens mijn studie taalwetenschap nog wel!) heb geleerd. De ij is blijkbaar van oorsprong een dubbele i en duidde in het Middelnederlands een lange i aan. Van die tweede i is later een j gemaakt om de leesbaarheid te verhogen. Pas later is de uitspraak veranderd naar hoe die nu is. Blijkbaar is er discussie over of het samen één letter is of twee, en hebben verschillende instanties hier verschillende meningen over.

Wel is het zo dat de Y alleen in leenwoorden wordt gebruikt in het hedendaags Nederlands, en ik kan nergens vinden hoe deze dan in het alfabet zou zijn beland als 25e letter. Hem toevoegen aan het alfabet is zo raar nog niet, maar waarom dan voor de z? Of misschien is dat gewoon omdat andere talen die het Latijnse schrift gebruiken wel de Y hadden en die hem al daar hadden staan, en wij dat hebben overgenomen toen de Y in onze taal werd opgenomen.

Edit2: Wikipedia zegt dat de Y in het Middelnederlands werd gebruikt als variant van de ij. Mocht de letter rond die tijd in ons alfabet zijn opgenomen is de ij dus inderdaad de 25e letter van het alfabet, en niet de Y zoals we die nu gebruiken, en heb ik het toch ooit correct geleerd ;D

Goed, tot zover dit lesje taalkunde ;D
« Laatst bewerkt op: 1-02-2020, 13:46:50 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #251 Gepost op: 1-02-2020, 13:45:31 »
Dank. Ik blijf erbij dat bij woordzoekers, invulspelletjes, etc., dus wat mij betreft ook hier, de ij op 1 plek staat.

winnaar id d.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #252 Gepost op: 1-02-2020, 13:59:05 »
Één van de 10 kandidaten is de winnaar, inderdaad ::jaja::

Zelf kwam ik nog tot: DI NR, WAAN ID. Wat je in een vrije interpretatie leest als: 'Die Nathan Rutjes? Waanidee!' Die is dus niet de Mol :P Maar ik hou het erbij dat het toeval is. (En dat de lange IJ in dit soort gevallen als één letter moet zien ::hypocriet:: Maar ik zou zeggen: discussie wel een beetje gedaan nu.)
...óf niet!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #253 Gepost op: 1-02-2020, 15:43:17 »
Edit2: Wikipedia zegt ...
Wikipedia is geen betrouwbaar medium.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #254 Gepost op: 1-02-2020, 15:45:45 »
Het lijkt mij logischer om de letters aan te houden die we daadwerkelijk hebben. NO NINE zou dan kunnen wijzen op de 9e persoon in de leader (Miljouschka) of de negende op de groepsfoto (Rob). Of de negende kandidaat die tijdens die opdracht bij Rik aankwam (ook Rob).
Of de 9e deelnemer die als kandidaat gepresenteerd werd, Leonie.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #255 Gepost op: 1-02-2020, 16:27:37 »
Wikipedia is geen betrouwbaar medium.
Wikipedia is een verzameling van informatie, waardoor het geen betrouwbare bron is om op te geven in een academische tekst. Dan moet je altijd even de bronnen checken die voor het artikel zijn gebruikt. Dat betekent niet dat het hele medium niet betrouwbaar is. Wikipedia is echt niet de enige bron die dat zegt.

En nu weer on topic graag! Mijn innerlijke taalkundige nerd kwam hier even naar boven, maar het ging hier over hints ;) De meningen verschillen blijkbaar of de ij als 1 of 2 letters telt, dus we kunnen er geen conclusies aan verbinden of het een hint is of niet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #256 Gepost op: 1-02-2020, 16:34:38 »
Wikipedia is een verzameling van informatie, waardoor het geen betrouwbare bron is om op te geven in een academische tekst. Dan moet je altijd even de bronnen checken die voor het artikel zijn gebruikt. Dat betekent niet dat het hele medium niet betrouwbaar is. Wikipedia is echt niet de enige bron die dat zegt.

En nu weer on topic graag! Mijn innerlijke taalkundige nerd kwam hier even naar boven, maar het ging hier over hints ;) De meningen verschillen blijkbaar of de ij als 1 of 2 letters telt, dus we kunnen er geen conclusies aan verbinden of het een hint is of niet.
Iedereen kan verzinsels toevoegen aan een bericht op Wikipedia.

Ontopic: ik heb nog geen nieuwe hint.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #257 Gepost op: 1-02-2020, 16:37:02 »
Zoals Starlight al schreef, deze discussie gaat nergens heen, ze geeft alleen haar mening. Case closed, we gaan weer lekker  ::ontopic::

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #258 Gepost op: 1-02-2020, 17:05:11 »
Nog niet eerder gelezen hier:

Mil heeft een t-shirt met "1976".

In de leader is Mil in spiegelbeeld te zien, want het getal is gespiegeld.
Het getal op haar shirt is inderdaad gespiegeld. Dat geldt volgens mij niet voor Mil zelf. Of 1976 een hint kan zijn, daar ben ik nog niet uit.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #259 Gepost op: 1-02-2020, 17:10:14 »
Het getal op haar shirt is inderdaad gespiegeld. Dat geldt volgens mij niet voor Mil zelf. Of 1976 een hint kan zijn, daar ben ik nog niet uit.

Jawel, het gehele beeld van Mil in de leader is gespiegeld.