Auteur Topic: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen  (gelezen 167604 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #640 Gepost op: 25-02-2020, 17:11:05 »
Het punt bij deze hint is dat naast de verschillen in de titels die op tv te zien zijn (wat mij zonder meer leidend lijkt omdat het toch een tv-programma is en de website daar ondergeschikt aan is) en de titels op de website het ook nog eens zo is dat je zelf kunt beslissen waar een letter ophoudt en dus de volgende letter begint.

Met andere woorden, de volgende reeks * - - * * - - kun je interpreteren als:
* -  =  A
- * * = D
- - = M

Maar net zo goed als:
* = E
- - = M
* * = I
- - = M

Door dus zelf te beslissen en de 'gewenste' letters te creëren en ook nog eens naar believen te beslissen dat niet de tv-uitzendingen (terwijl het nota bene een tv-programma is!) leidend zijn, maar de website (die toch echt ter ondersteuning van het tv-programma dient), wordt er aan cherry picking gedaan. Ik heb het al eerder gezegd: knap puzzelwerk, hoedje (Rob's uiteraard) af daarvoor, maar ik ben niet overtuigd.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #641 Gepost op: 25-02-2020, 17:52:57 »
Het punt bij deze hint is dat naast de verschillen in de titels die op tv te zien zijn (wat mij zonder meer leidend lijkt omdat het toch een tv-programma is en de website daar ondergeschikt aan is) en de titels op de website het ook nog eens zo is dat je zelf kunt beslissen waar een letter ophoudt en dus de volgende letter begint.

Met andere woorden, de volgende reeks * - - * * - - kun je interpreteren als:
* -  =  A
- * * = D
- - = M

Maar net zo goed als:
* = E
- - = M
* * = I
- - = M

Door dus zelf te beslissen en de 'gewenste' letters te creëren en ook nog eens naar believen te beslissen dat niet de tv-uitzendingen (terwijl het nota bene een tv-programma is!) leidend zijn, maar de website (die toch echt ter ondersteuning van het tv-programma dient), wordt er aan cherry picking gedaan. Ik heb het al eerder gezegd: knap puzzelwerk, hoedje (Rob's uiteraard) af daarvoor, maar ik ben niet overtuigd.

Probeer er maar eens Rob de mol of iets dergelijks uit te halen. Mij niet gelukt zonder puntjes/streepjes over te laten.

Het feit dat de website anders is als de beelden kan natuurlijk komen omdat ze nadat ze klaar waren met editten toch nog een hint ergens wouden verstoppen dan is de website een stuk makkelijker  ::vergroot::

Maar we hoeven je ook niet te overtuigen.  Ik wacht rustig af op de opdracht titels komende zaterdag. Als het weet past wordt het toch wel verdacht. Past het niet gaan we lekker verder.

Offline Iediedepiedie

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #642 Gepost op: 25-02-2020, 18:05:25 »
Probeer er maar eens Rob de mol of iets dergelijks uit te halen. Mij niet gelukt zonder puntjes/streepjes over te laten.

Het feit dat de website anders is als de beelden kan natuurlijk komen omdat ze nadat ze klaar waren met editten toch nog een hint ergens wouden verstoppen dan is de website een stuk makkelijker  ::vergroot::

Maar we hoeven je ook niet te overtuigen.  Ik wacht rustig af op de opdracht titels komende zaterdag. Als het weet past wordt het toch wel verdacht. Past het niet gaan we lekker verder.

Als je de morsecode op volgorde laat staan (even zoals hij nu in dit topic als eerste werd gegeven) dan kan je WITZ maken.

De E die daarna zou moeten komen moet een punt zijn, maar daar staat nu een streep. Deze streep is dan wel van het onderdeel verkeer(d), dus wellicht is die streep verkeer(d) neergezet.

De N die na die "verkeerde" streep komt staat dan wel weer goed in morse. Daarna weer een verkeerde streep, maar daarna kan je wel weer een H maken.

Oftewel je kan er van alles wel van maken als je goed zoekt

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #643 Gepost op: 25-02-2020, 18:22:53 »
Oftewel je kan er van alles wel van maken als je goed zoekt

Dat is precies mijn punt. Een echte hint is onomstotelijk. Dat is deze niet. Overigens lezen ze hier mee, dus puur om ons molloten te stangen zouden ze het op de website voor de komende aflveringen nog zo kunnen aanpassen dat het lijkt te kloppen.

Ik denk nog steeds dat het niets is, omdat al jaren zeer slordig met taal wordt omgegeaan bij WIDM. We hebben zelfs al meegemaakt dat er in de teksten van de tests die in beeld kwamen heel merkwaardige (taal)fouten en ook volkomen overbodige spaties stonden. Er werkt daar iemand die er gewoon geregeld een puinhoop van maakt op dit gebied. Ik denk dat als hij/zij van de morse-hint hoort hij/zij niet meer bijkomt van het lachen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Iediedepiedie

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #644 Gepost op: 25-02-2020, 18:42:35 »
Dat is precies mijn punt. Een echte hint is onomstotelijk. Dat is deze niet. Overigens lezen ze hier mee, dus puur om ons molloten te stangen zouden ze het op de website voor de komende aflveringen nog zo kunnen aanpassen dat het lijkt te kloppen.

Ik denk nog steeds dat het niets is, omdat al jaren zeer slordig met taal wordt omgegeaan bij WIDM. We hebben zelfs al meegemaakt dat er in de teksten van de tests die in beeld kwamen heel merkwaardige (taal)fouten en ook volkomen overbodige spaties stonden. Er werkt daar iemand die er gewoon geregeld een puinhoop van maakt op dit gebied. Ik denk dat als hij/zij van de morse-hint hoort hij/zij niet meer bijkomt van het lachen.

Waarschijnlijk stagiaires die nu heel trots thuiskomen als ze dit forum hebben gelezen haha

ze plaatsen ook veel valse informatie en halve hint waarin wij ons die week weer op kunnen stukbijten totdat het bij de volgende aflevering weer ontkracht wordt haha
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020, 18:49:22 door Iediedepiedie »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #645 Gepost op: 25-02-2020, 19:07:59 »
Waarschijnlijk stagiaires die nu heel trots thuiskomen als ze dit forum hebben gelezen haha

Ja, dat zou heel goed kunnen. Je ziet jongeren vaak op de gekste plekken woorden zomaar opknippen, in plaats van weloverwogen teksten te plaatsen.

En dan dezelfde zin nog even in WIDM-stagiare-stijl: Je ziet jongeren vaak op de gekste plekken woorden zo maar op knippen, in plaats van wel over wogen teksten te plaatsen.
 ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #646 Gepost op: 25-02-2020, 19:26:20 »
En nu weer ontopic en een beetje meer respect voor stagiair(e)s want die doen vaak juist uitstekend werk voor een heel lullige vergoeding. ;) :P

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #647 Gepost op: 25-02-2020, 19:31:43 »
Ja, oke. Was natuurlijk absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Dus voor alle WIDM-stagiaires:  ::hug::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #648 Gepost op: 25-02-2020, 21:36:29 »
Ik heb ook even zitten puzzelen met de Morse-code.

Ik doe een - voor woorden met spatie en een . voor woorden zonder spatie (andersom dus).

Ik pak de woorden zoals ze in de TV-uitzending te zien zijn (dus niet de website).

De code is dan: -........-..-.-------

Daarmee kan je, zonder de volgorde aan te passen, maken: DEIILTWMO

Dat kun je husselen tot LEO _I_T WIDM

Alleen nog een W en een N nodig (.--  -.) 3 opdrachten in aflevering 8 en 2 opdrachten in de finale-aflevering, net zoals vorig jaar.

Dus ook als de afleveringtitels een morsecode vormen is deze multi-interpretabel. Dat geeft ons helaas niet meer duidelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2020, 19:07:32 door Theovv »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #649 Gepost op: 25-02-2020, 21:52:54 »
Mooi werk, Theo.  ::ok::

Je toont hiermee precies mijn punt aan: het is geen onweerlegbare hint. Toegegeven: in theorie zou het beide geldig kunnen zijn:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar nee, ik denk dat hiermee wel is aangetoond dat de morse-hint geen stand houdt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #650 Gepost op: 26-02-2020, 01:26:45 »
Hoe dan ook: hulde voor Enigma.
En evt. voor de stagiaires ;)
Laten we jabberen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #651 Gepost op: 26-02-2020, 01:49:38 »
Ik heb ook even zitten puzzelen met de Morse-code.

Ik doe een - voor woorden met spatie en een . voor woorden zonder spatie (andersom dus).

Ik pak de woorden zoals ze in de TV-uitzending te zien zijn (dus niet de website).

De code is dan: -........-..-.-------

Daarmee kan je, zonder de volgorde aan te passen, maken: DEIILTWMO

Dat kun je husselen tot LEO _I_T DE MOL

Alleen nog een W en een N nodig (.--  -.) 3 opdrachten in aflevering 8 en 2 opdrachten in de finale-aflevering, net zoals vorig jaar.

Dus ook als de afleveringtitels een morsecode vormen is deze multi-interpretabel. Dat geeft ons helaas niet meer duidelijkheid.

Hier klopt echt helemaal niks van, je zegt dat je 9 letters hebt deiiltwmo.
En dan kun je daarvan husselen Leo -i-t de mol. Dat zijn 10 letters. In de gevonden letters zitten 2 keer de i, waarvan je er 1 gewoon niet gebruikt. Verder zeg je we hebben nog een w nodig, terwijl je die al wel hebt.
Verder heeft je gevonden zin 2 keer de l, en die heb je maar 1 in de morse.

De strekking van je verhaal daar kan ik in meegaan  met de onduidelijkheid over welke titels te volgen en wat een punt of een streep is. Maar je voorbeeld is niet geheel vrij van fouten.

Verder denk ik dat een morsehint niet erg duidelijk is om uit te leggen aan zaterdagpubliek.  Maar ja ieder zijn ding.

En iedereen hulde voor het uitzoekwerk

Offline Marcoach

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #652 Gepost op: 26-02-2020, 09:26:31 »
Je kunt er ook R O B I S D E M van maken  ::tandpastasmiley::
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #653 Gepost op: 26-02-2020, 18:23:37 »
Het is me trouwens opgevallen dat bij alle afleveringen gedurende de test bij één kandidaat testvraag 1 in beeld komt. Behalve bij aflevering 5 (weer die 5 in combi met de 1).

Aflevering 1: Nathan
Aflevering 2: Mil
Aflevering 3: Rob
Aflevering 4: Claes
Aflevering 5: niemand
Aflevering 6: Rob
Aflevering 7: Mil

Kan er verder niets mee, overigens.  ::rofl::
Verwijzing naar aflevering 5, opdracht 1 ?  8)
« Laatst bewerkt op: 26-02-2020, 21:14:31 door Vl4d »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #654 Gepost op: 26-02-2020, 19:07:06 »
Hier klopt echt helemaal niks van, je zegt dat je 9 letters hebt deiiltwmo.
En dan kun je daarvan husselen Leo -i-t de mol. Dat zijn 10 letters. In de gevonden letters zitten 2 keer de i, waarvan je er 1 gewoon niet gebruikt. Verder zeg je we hebben nog een w nodig, terwijl je die al wel hebt.
Verder heeft je gevonden zin 2 keer de l, en die heb je maar 1 in de morse.

De strekking van je verhaal daar kan ik in meegaan  met de onduidelijkheid over welke titels te volgen en wat een punt of een streep is. Maar je voorbeeld is niet geheel vrij van fouten.

Verder denk ik dat een morsehint niet erg duidelijk is om uit te leggen aan zaterdagpubliek.  Maar ja ieder zijn ding.

En iedereen hulde voor het uitzoekwerk
Je hebt helemaal gelijk, ik heb zitten slapen bij het posten blijkbaar ;D

de puzzel klopt gewoon, maar de oplossing uit de letterhussel moet zijn : leo .i.t widm

ik heb de post aangepast

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #655 Gepost op: 26-02-2020, 21:52:43 »
Die van Avogadro nog even met foto.
Deze is te mooi om te negeren hoor

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #656 Gepost op: 26-02-2020, 21:58:35 »
Ik zou het een bak vinden als die klopt.  ;D

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #657 Gepost op: 26-02-2020, 22:10:35 »
Bruno Mars kan ook Buddy Mol zijn

Maar vindt die van Leo mooier idd ;)

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #658 Gepost op: 26-02-2020, 22:11:35 »
Bij de meeste (zo niet alle) keren dat de mol in beeld is bij Mol laser is hier een filter toegepast waarbij de RGB kanalen t.o.v elkaar iets verschoven zijn.



Nu viel mij op dat bij 1 van de kandidaten dit filter ook voor een fractie van een seconde is toegepast.
Ik heb dit bij de andere kandidaten niet kunnen vinden.

Zou dit een hint naar de mol zijn?

Wellicht overbodig, maar voor de zekerheid even in spoilertags:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #659 Gepost op: 26-02-2020, 22:18:26 »
Die van Avogadro nog even met foto.
Deze is te mooi om te negeren hoor

Aflevering 1 Afgeschermd

Op de hotelkamer liet Johan haar zijn vrijstelling zien.
Leo schermde haar zwarte vrijstelling af van Johan en loog.


De handen van Rik.
Eerst 5 dan 1 vinger.
51 komt vaker voor.

Leonie werkt(e) voor:
Net 5
NPO 1
SBS 6