Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten  (gelezen 21680 keer)

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #20 Gepost op: 26-01-2020, 01:17:22 »
Ik heb mijn avondje maar besteed aan deze opdracht uitpluizen, en volgens mij is het me gelukt het hele opdrachtsverloop min of meer te reconstrueren.

Aan het begin en einde zijn er hele duidelijke beelden die veel info weggeven, daartussen wordt vluchtig gemonteerd met een hoop aparte shots van kandidaten op een halte / kandidaten in een hovercraft / kandidaten die een hovercraft uit stappen.

Allereerst is belangrijk om te weten dat elke hovercraft drie keer langs elke halte is geweest, waarbij kandidaten hadden kunnen instappen. Dat betekent dat lijn 1 (die als eerst richting halte 1 gaat met Mil en Buddy) als laatste halte 3 aandoet voordat die naar de haven gaat. Voor lijn 2 en 3 geldt echter dat de eerste halte die ze aandoen halte 2 is, wat betekent dat de laatste halte voor de haven halte 1 is voor deze lijnen.

Dmv alle beelden heb ik het bijgevoegde overzicht kunnen maken. Elk shot in de opdracht zou gemaakt kunnen zijn met de 'planning' van dit overzicht en voor zover ik weet is dit dan ook de enige mogelijkheid.
Dikgedrukte namen zijn nagenoeg zeker, niet-dikgedrukte/normale namen zijn beredeneerd.

Wat leren we hier uit?
Moeilijk te zeggen, omdat de regel: 'er moet altijd minimaal 1 wissel plaatsvinden' de opdracht erg lastig realiseerbaar maakt en vraagt om ingenieus vooruitdenkwerk (wat dus ook niet gebeurd is). De regel is hoe dan ook een paar keer geschonden door Buddy. In het begin samen met Rob op lijn 1, later in zijn eentje op lijn 3 en op het einde nogmaals in lijn 3.

De fout van Claes en Leonie, die duidelijk naar voren kwam in de aflevering is inderdaad fout. Waren zij blijven zitten ipv uitgestapt, dan had lijn 2 correct geweest. Probleem is wel dat er dan niet gewisseld was. Als Mol kan je zo dus een garantie hebben op het niet slagen van de opdracht. Dit was voor Leonie niet persé relevant geweest als ze de Mol was; uit het overzicht wordt duidelijk dat zij de halte daarvoor Mil al in de foute lijn had zien stappen richting de haven. Claes was hiervan niet op de hoogte.

Al met al lastig om iets over deze opdracht te zeggen, los van het feit dat hij heel lastig leek, toen toch heel makkelijk bleek, maar door een regeltje in de praktische uitvoering in feite bijna onhaalbaar is.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #21 Gepost op: 26-01-2020, 04:10:35 »
Ja, zo zat ik ook te denken. ik heb me niet gewaagd aan het uitwerken van het gehele spel, juist omdat niet alle info gegeven werd. Dan is het nooit helemaal na te spelen, of te bedenken hoe het had gekund.

Wat me wél duidelijk is geworden, dat meteen al iedereen goed zetten niet tot het goede resultaat leidt, er moet immers daarna steeds nog worden gewisseld.
Dat maakt Buddy zeer verdacht, maar ik verdenk hem eigenlijk niet...
Het kán natuurlijk zijn dat hij helemaal opging in het spel, zoals hij ook al als een kind zo blij werd met de hovercraft. En dat hij dan zijn kandidaat zijn even laat prevaleren.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #22 Gepost op: 26-01-2020, 04:53:20 »
Vond het wel een leuke opdracht maar we hadden iets meer mogen krijgen om mee te puzzelen.

Opvallend vond ik Buddy die fantastisch zijn best doet maar op geen enkele manier vooruit denkt hoe er geswitcht moet worden zodat zijn oplossing uitkomt en bovendien meer dan eenmaal de regel 'vergeet' dat er elke halte geswitcht moet worden. De opdracht was zodoende sowieso mislukt.

Opvallend vond ik ook Mil die met de uitstraling van een mol achterover leunde en glimlachend zag hoe de opdracht gedoemd was te mislukken.

Rob gaf toe dat dit niet zijn sterkste kant was maar dat kan ook een mooi rookgordijn zijn. Het 'ik kan er niets aan doen want ik volgde Buddy-excuus'. Zie hem alleen niet iets echt mols doen.

En Nathan. De teamplayer die ook nu weer meer een solist lijkt te zijn. Kom er niet uit of hij enorm goed observeert of probeert niet op te vallen als mol.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #23 Gepost op: 26-01-2020, 07:26:16 »
Zoooo. Ik heb het forum nog niet gelezen, maar wat een flutopdracht was dit :-\\ Qua montage. Het begon allemaal best lekker, leuke puzzel, lijkt te doen. Je ziet Buddy het oplossen en het is als kijker nog min of meer te volgen hoe de logica van de opdracht gaat.

Dan ineens uit het niets vervalt alle logica in de montage en zie je alleen nog maar flarden van wat er gebeurt. Je ziet een snippertje van een discussie en vervolgens wordt er heel hard ingezoomd op Leonie die zegt hoe stom deze beslissing wel niet was. Maar je ziet veel te weinig van de discussie zelf en wie die fout nou daadwerkelijk maakt. Als klap op de vuurpijl wordt in de biecht van Rob achteraf ook nog Buddy het meest verdacht gemaakt - degene die juist eigenhandig die puzzel oplost. Dit lijkt complete willekeur.

Misschien dat we hier op het forum nog chocola er van kun maken uitiendelijk, maar als gewone kijker kun je hier helemaal niets mee. Waarom geen overzichtkaartjes met wie waarheen moet? ???
WIDM-productie: investeer alsjeblieft in extra mankracht bij de montage en zorg dat de kaartjes weer terugkomen.
« Laatst bewerkt op: 26-01-2020, 07:46:04 door Pac »
...óf niet!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #24 Gepost op: 26-01-2020, 09:07:12 »
Dit vereist erg veel planning en is volgens mij zo goed als onmogelijk te doen met de tijdsdruk van hovercrafts die beginnen te varen. Buddy doet zijn best om de eindsamenstelling goed op een rijtje te krijgen. Ik ben er niet van overtuigd dat een mol vrijwillig deze voorzet zou geven. Als je dan vervolgens nog een keer terug moet redeneren hoe er dan iedere ronde geswitcht moet worden is nog eens een heel ander spel, waar ze volgens mij helemaal niet aan toe zijn gekomen. X mag niet bij Y en minimaal één switch per halte zijn makkelijk te overtreden regels.

Ik denk dat de "molactie" van Leonie en Claes zo nadrukkelijk in beeld kwam omdat dit leidt tot een incorrecte samenstelling van lijn 2 en dit makkelijk uit te leggen is aan de kijker, maar ik vermoed inderdaad dat, zelfs als ze goed hadden gezeten als ze terug waren, er in het proces de nodige regels zijn overtreden, waardoor er alsnog geen geld verdiend zou zijn. Vreemd eindbedrag ook, zoals iemand al eerder aanhaalde: 3 x 750 = 2250, maar het was, voor zover ik het begreep, niet per goede hovercraftsamenstelling te verdienen. Of zou dit betekenen dat geen enkele lijn goed was en er tussendoor overal incorrect geswitcht is?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #25 Gepost op: 26-01-2020, 09:28:19 »
De tactiek van Buddy was aanvankelijk goed maar hij wist niet hoe vaak er nadien gewisseld moet worden. Ik denk dat de mol zich gedeisd al houden (de opdracht is toch gedoemd om te mislukken).

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #26 Gepost op: 26-01-2020, 09:57:58 »
De puzzel oplossen is 1, de opdracht goed voltooien is iets compleet anders .

We zien dat buddy heel goed analytisch de puzzel aanpakt om te bepalen wie in welke lijn zou moeten komen. We zien ditzelfde ook bij jaike en ik meen claes.

Maar we zien nergens flowschemas wie wanneer waarheen moet gemaakt worden.
En ook niemand lijkt daarmee bezig, in de zin van ik moet nu daarheen en dan straks jij en jij zo daarheen.

Het lijkt soms of er niet volgens de regels gewisseld wordt, maar voor zover mijn info klopt, hoefden ze per halte maar 1 persoon te wisselen om binnen de regels te blijven.
In mijn beleving is dat het dus oké als buddy en rob met bv claes aankomen en zij daar jaike oppikken om claes af te zetten.

Maar zoals al aangegeven hebben we te weinig info om er chocola van te bakken

Offline MallotigeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #27 Gepost op: 26-01-2020, 10:27:47 »


Je ziet een snippertje van een discussie en vervolgens wordt er heel hard ingezoomd op Leonie die zegt hoe stom deze beslissing wel niet was. Maar je ziet veel te weinig van de discussie zelf en wie die fout nou daadwerkelijk maakt.

Nathan is degene die op het laatste moment Claes overtuigd om uit lijn 2 te stappen. Hij wuift 'm snel naar buiten en schiet zelf snel naar binnen. Om de kapitein te manen snel weg te varen? Hij weet dat hun boot anders goed is.
Het kwartje valt dan eerst bij Leonie en vervolgens bij Claes

Echter, er zou dan geen wissel plaatsgevonden hebben, dus sowieso fout ?
« Laatst bewerkt op: 26-01-2020, 10:33:46 door MallotigeMol »

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #28 Gepost op: 26-01-2020, 10:49:39 »
Ik denk dat portofoons voor een betere communicatie hadden gezorgd. Nu was iedereen maar gewoon aan het wisselen. De goede oplossing was er, maar er is niet goed nagedacht over de uitvoering.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #29 Gepost op: 26-01-2020, 12:43:24 »
Echter, er zou dan geen wissel plaatsgevonden hebben, dus sowieso fout ?
Dan had Nathan dus niet hoeven ingrijpen om de opdracht te laten mislukken. Interessant punt inderdaad.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline MallotigeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #30 Gepost op: 26-01-2020, 12:56:03 »
Zat Johan in lijn2 met Nathan? Zit in de auto en kan het nu niet zo snel terugvinden.
Want dan had 'ie kunnen ruilen met Leonie.
Als alleen Nathan en Claes erin zaten is het dan misschien nog mogelijk dat het aan boord komen van Leonie als " wissel" aangemerkt kan worden? Dat dit mag bij de laatste halte om samenstelling kloppend te krijgen?
Bij de laatste boot iig.

Anders blijft er uiteindelijk altijd in ieder geval één persoon over/ achter.

Was lijn 2 de laatste boot?

Teveel onduidelijkheid in de spelregels van de opdracht ( en montage) m.i. ???
« Laatst bewerkt op: 26-01-2020, 13:03:18 door MallotigeMol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #31 Gepost op: 26-01-2020, 14:19:43 »
Volgens de regels mochten er max. 5 kandidaten in een hovercraft zitten. Maar 4 duo's mochten niet bij elkaar in één hovercraft. Hoe krijg je dan 5 kandidaten bij elkaar? Zou deze opdracht misschien zijn uitgedacht voor 9 kandidaten en mochten 3 duo's en 1 trio niet bij elkaar? Dan kun je namelijk wel 5 kandidaten bij elkaar in een hovercraft hebben. Misschien is deze gewisseld voor een opdracht uit aflevering 2 want toen hadden ze eigenlijk een even aantal kandidaten moeten hebben.

Verder is het onduidelijk wat een "wissel" is. Betekent dit minimaal eentje erin en eentje eruit of minimaal één kandidaat erin of eruit. Mij lijkt het laatste want de opdracht is dan al moeilijk genoeg. Bovendien is het anders ook vrij moeilijk om 5 of 4 kandidaten in één hovercraft te krijgen.

Pas bij het terugkijken snap ik de opdracht. Ik denk dat de gewone kijker hier niets van snapt. Kan er niet even een uitleg met een plaatje komen in plaats van dat gebabbel van de kandidaten hoe gaaf die opdracht wel niet is?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #32 Gepost op: 26-01-2020, 14:20:13 »
Heel jammer van de montage.
Frankje Lapi

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #33 Gepost op: 26-01-2020, 14:23:32 »
Citaat
Nathan is degene die op het laatste moment Claes overtuigd om uit lijn 2 te stappen. Hij wuift 'm snel naar buiten en schiet zelf snel naar binnen. Om de kapitein te manen snel weg te varen? Hij weet dat hun boot anders goed is.
Het kwartje valt dan eerst bij Leonie en vervolgens bij Claes

Ja, maar de opdracht is al mislukt als Mil erin slaagt Rob mee te krijgen in Lijn 1. In de wetenschap dat daarmee Lijn 1 en Lijn 3 niet meer kloppend kunnen zijn, kun je je als Mol Nathan, Leonie of Claes toch gewoon kandidaats gedrag veroorloven?

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #34 Gepost op: 26-01-2020, 14:46:55 »
Sorry maar ik had de hele opdracht geen idee wat de bedoeling was en waar ik moet kijken ???

Ik heb wel van de beelden genoten en van de hovercraft, maar leg het aub wat duidelijker uit met infographics. Echt niemand van mijn familie (casual kijkers) wist wat hier de bedoeling was ;D

Offline Ralph21

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #35 Gepost op: 26-01-2020, 15:06:47 »
Deze opdracht was echt niet haalbaar. Ja, de eindposities van de kandidaten is vrij simpel uit te vogelen, maar om zo precies in de laatste wissel uit te komen, is erg lastig.
Hadden de kandidaten achter een bureau gezeten, met pen en papier en overzicht van alle gebeurtenissen, ja dan hadden ze  het kunnen halen. Maar zo tijdens de opdracht de juiste stappen uitvogelen terwijl alles gewoon doorgaat... dat is echt niet te doen.

Al was er geen mol geweest en hadden alle kandidaten hun best gedaan, dan nog was de slagingskans zeer klein.

Geen goede opdracht dus, waarschijnlijk was het te verdienen bedrag daarom ook zo hoog.

Ook nog even dit:

Buddy tijdens eerste opdracht: ''[..] dus jullie twee (Nathan en Jaike) zitten sowieso bij elkaar''
Johan: '' dat hoeft niet''

Johan had hier gelijk, Buddy zat hier fout. Erg onmols van Johan om iemand anders op zijn fout te wijzen (een mol vind het prima als iemand fouten maakt).
« Laatst bewerkt op: 26-01-2020, 15:18:59 door Ralph21 »

Offline BlijBlijBlij

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Blijste Molloot!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #36 Gepost op: 26-01-2020, 20:34:21 »
Mensen! Hebben jullie gehoord aan het begin van de opdracht toen Miljuschka en Buddy de namen oplazen dat onze Mil wel iets héél opvallends zei???

"Deze duo's mogen nooit bij elkaar in een hovercraft:

  • Leonie en Johan
  • Rob en Jaike
  • Claes en MOL(😱)juschka
  • Nathan en Buddy"
Ben ik de enige die dit hoorde? MOL-juschka??? Kan een hint zijn!

Check mijn onderstaande tweet plus filmpje!

« Laatst bewerkt op: 26-01-2020, 21:50:49 door Heinz »
Ik ben toch zo BLIJ vandaag... :D

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #37 Gepost op: 26-01-2020, 20:54:37 »
Wat is de hint/analyse van je tweet/video?

Offline BlijBlijBlij

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Blijste Molloot!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #38 Gepost op: 26-01-2020, 20:56:43 »
Wat is de hint/analyse van je tweet/video?

Hoorde je het niet dan?! Ik verstond nochtans heel duidelijk "MOLjuschka"... dus is dat gewoon een brutale hint dat onze allerbeste Mil de Mol is???
Ik ben toch zo BLIJ vandaag... :D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #39 Gepost op: 26-01-2020, 20:58:27 »
Als mol stap je op enig moment in de juiste boot en blijf je daar in zitten? Daarmee blok je ook wissel mogelijkheden.