Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten  (gelezen 21774 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #40 Gepost op: 26-01-2020, 20:59:00 »
Hoorde je het niet dan?! Ik verstond nochtans heel duidelijk "MOLjuschka"... dus is dat gewoon een brutale hint dat onze allerbeste Mil de Mol is???
Of juist een kandidaat die wil dat je dat denkt  ::vergroot::

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #41 Gepost op: 26-01-2020, 22:57:54 »
Ik heb mijn avondje maar besteed aan deze opdracht uitpluizen, en volgens mij is het me gelukt het hele opdrachtsverloop min of meer te reconstrueren.

Aan het begin en einde zijn er hele duidelijke beelden die veel info weggeven, daartussen wordt vluchtig gemonteerd met een hoop aparte shots van kandidaten op een halte / kandidaten in een hovercraft / kandidaten die een hovercraft uit stappen.

Allereerst is belangrijk om te weten dat elke hovercraft drie keer langs elke halte is geweest, waarbij kandidaten hadden kunnen instappen. Dat betekent dat lijn 1 (die als eerst richting halte 1 gaat met Mil en Buddy) als laatste halte 3 aandoet voordat die naar de haven gaat. Voor lijn 2 en 3 geldt echter dat de eerste halte die ze aandoen halte 2 is, wat betekent dat de laatste halte voor de haven halte 1 is voor deze lijnen.

Dmv alle beelden heb ik het bijgevoegde overzicht kunnen maken. Elk shot in de opdracht zou gemaakt kunnen zijn met de 'planning' van dit overzicht en voor zover ik weet is dit dan ook de enige mogelijkheid.
Dikgedrukte namen zijn nagenoeg zeker, niet-dikgedrukte/normale namen zijn beredeneerd.

Wat leren we hier uit?
Moeilijk te zeggen, omdat de regel: 'er moet altijd minimaal 1 wissel plaatsvinden' de opdracht erg lastig realiseerbaar maakt en vraagt om ingenieus vooruitdenkwerk (wat dus ook niet gebeurd is). De regel is hoe dan ook een paar keer geschonden door Buddy. In het begin samen met Rob op lijn 1, later in zijn eentje op lijn 3 en op het einde nogmaals in lijn 3.

De fout van Claes en Leonie, die duidelijk naar voren kwam in de aflevering is inderdaad fout. Waren zij blijven zitten ipv uitgestapt, dan had lijn 2 correct geweest. Probleem is wel dat er dan niet gewisseld was. Als Mol kan je zo dus een garantie hebben op het niet slagen van de opdracht. Dit was voor Leonie niet persé relevant geweest als ze de Mol was; uit het overzicht wordt duidelijk dat zij de halte daarvoor Mil al in de foute lijn had zien stappen richting de haven. Claes was hiervan niet op de hoogte.

Al met al lastig om iets over deze opdracht te zeggen, los van het feit dat hij heel lastig leek, toen toch heel makkelijk bleek, maar door een regeltje in de praktische uitvoering in feite bijna onhaalbaar is.
In de eerste ronde komen Buddy en Rob samen aan bij halte 3, we zien Buddy daar op het bord schrijven. Dan lopen ze beiden terug en komen ze even later ook samen aan bij halte 1. Er is niemand achter gelaten bij halte 3. Daar zat dus de fout. Zelfs al waren ze correct in de haven gekomen, de opdracht was daar al mislukt, toch?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #42 Gepost op: 27-01-2020, 07:34:19 »
uit De beelden zoals we ze hebben gezien, zou je kunnen aannemen dat niet alle regels correct zijn opgevolgd. Maar door de snelle montage is het vrij onoverzichtelijk wat de juiste volgorde was van de getoonde beelden.

Ik durf dus niets te zeggen over het feit of er tegen de regels is gezondigd, feit blijft dat deze opdracht mislukt is en dat ze de puzzel toch al vrij snel hadden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #43 Gepost op: 27-01-2020, 10:57:47 »
uit De beelden zoals we ze hebben gezien, zou je kunnen aannemen dat niet alle regels correct zijn opgevolgd. Maar door de snelle montage is het vrij onoverzichtelijk wat de juiste volgorde was van de getoonde beelden.

Ik durf dus niets te zeggen over het feit of er tegen de regels is gezondigd, feit blijft dat deze opdracht mislukt is en dat ze de puzzel toch al vrij snel hadden.

Ze hadden de oplossing. De puzzel omvatte ook de stappen om tot de oplossing te komen. Die hadden ze verre van niet.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #44 Gepost op: 27-01-2020, 13:42:48 »
Ik zie eigenlijk alleen maar een makkelijke oplossing met 3 kandidaten per lijn.
De eerste ronde heb je nodig om uit te vinden wie waar moet komen. In de tweede ronde dump je alle kandidaten bij de haltes. En wel zodanig dat er bij elke halte één kandidaat is voor elke lijn. In de derde ronde stapt bij elke halte de kandidaat in die uiteindelijk op deze lijn moet zitten.

Met de lijn waar maar 2 kandidaten in moeten zitten (lijn 3, met Rob en Buddy) kom ik er niet uit. Bij halte 2 en 3 kunnen Rob / Buddy instappen, maar wat doe je bij halte 1? Er moet dan ook iemand uit. Maar die komt nooit meer weg want er komt geen hovercraft meer aangezien lijn 3 als laatste naar de haven vaart. Lijn 1 en 2 zijn al weg. Of zie ik het verkeerd?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #45 Gepost op: 27-01-2020, 13:46:23 »
Ja, daar kom ik met mijn beperkte verstand ook niet uit. Er moet een wissel plaatsvinden. Dat vat ik op als: er moet iemand uit en er moet iemand in. Maar dat zou betekenen dat er bij elke halte iemand achterblijft na de laatste stop.

Of het moet betekenen: de samenstelling moet steeds anders zijn. Dat bereik je ook met iemand erbij, maar dat is niet zo helder gezegd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #46 Gepost op: 27-01-2020, 14:05:14 »
Sowieso moet één erin OF één eruit voldoende zijn.
Ik vermoed dat lijn 3 in de laatste ronde maar 2 stops maakte i.p.v. 3 omdat hier maar 2 kandidaten in moesten (Rob en Buddy). Dan kom je wel weer uit zoals ik beschreef.
In de biecht zegt Rob ook dat hij aan het eind verbaasd was dat de hovercraft al naar de haven ging! Het is toch niet zo moeilijk om tot 3 te tellen?

Edit:
Wat ook vreemd is. Aan het eind van de opdracht zie je Rob en Mil uit hovercraft 1 stappen. In de volgende scene zie je Jaike, Leonie en Johan uit lijn 3 stappen, terwijl Nathan uit een andere hovercraft stapt. Dat moet lijn 2 zijn want in datzelfde shot zie je Miljuschka vanachter hovercraft 1 aankomen lopen. Het lijkt er dus op dat alle hovercrafts op hetzelfde moment zijn aangekomen. Volgens het schema zou dit niet moeten kunnen want lijn 3 zou nog bijna een heel rondje moeten maken (met nog 2 stops) op het moment dat lijn 1 binnenkomt.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2020, 14:43:45 door MartinJ »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #47 Gepost op: 27-01-2020, 18:05:47 »

Het lijkt er dus op dat alle hovercrafts op hetzelfde moment zijn aangekomen. Volgens het schema zou dit niet moeten kunnen want lijn 3 zou nog bijna een heel rondje moeten maken (met nog 2 stops) op het moment dat lijn 1 binnenkomt.

Misschien moesten de bestuurders de deuren wel dicht houden of hadden de kandidaten de opdracht te wachten tot alle hovers binnen waren.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #48 Gepost op: 27-01-2020, 18:37:57 »

Of het moet betekenen: de samenstelling moet steeds anders zijn. Dat bereik je ook met iemand erbij, maar dat is niet zo helder gezegd.

Ik denk dat ze dit bedoelen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #49 Gepost op: 27-01-2020, 18:55:11 »
Citaat
Sowieso moet één erin OF één eruit voldoende zijn.

Dan kan toch in ronde 1 iedereen ergens instappen, in ronde 2 ergens uitstappen en in ronde 3 op de goede hoover stappen? Of heb ik de regel dat er hoe dan ook iemand in moet gemist?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #50 Gepost op: 27-01-2020, 20:38:40 »
Bij de laatste halte lijn twee stuurt Nathan Claes aan en zegt dat Claes en Leonie op de volgende boot moeten wachten. Claes zegt dit tegen Leonie. Claes en Leonie besluiten te wachten. Is voor een mol natuurlijk een ideaal moment - en makkelijk te begrijpen in deze ingewikkelde opdracht - om te mollen. Bij de nabespreking geeft Leonie Claes de schuld. Maar dat is een Leonie leugentje (snel en direct) . Ze weet drommels goed dat het bij Nathan vandaan kwam. Zo heeft ook de mol een bijdrage geleverd aan het mislukken van deze opdracht. Niet dat het nodig was. Later geeft Nathan aan dat hij niet wist dat de boot nu direct naar de haven ging.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2020, 20:43:44 door foxhunter »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #51 Gepost op: 27-01-2020, 20:53:54 »
Maar Mil had Rob toch al opgedragen in Lijn 1 te stappen? En die ging daar toch ook op in? En dus was alles al mislukt...

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #52 Gepost op: 27-01-2020, 21:19:06 »
Het lezen van dit topic maakt dat ik de opdracht nog minder snap ::rofl::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #53 Gepost op: 27-01-2020, 21:44:36 »
Ben net de aflevering aan het terugkijken:

het opzet lijkt me duidelijk: de juiste personen in de hoovercraft. Dit was al vrij snel uitgeplozen door de groep.

Over de wissels: wanneer lijn 2x vertrekt en Leonie doorheeft dat ze fout waren zegt ze dat dit stom is, zeggen zij en Claes dat als Leonie was ingestapt dit ok was. Dus een wissel betekent: iemand moet erin of eruit maar je mag niet 2x dezelfde samenstelling gebruiken.

De lijnen: lijn 1 doet 1 naar 2 naar 3 naar 1.Dit doet die driemaal dus halte 1 is de laatste die die aandoet. De kandidaten hebben denk ik slecht geteld. (vb. Rob dacht dat die bij lijn 1 kon instappen en dat deze nog lijn 2 en 3 zou aandoen, echter doet die elke halte maar 3x)

(hierdoor snap ik de gedachtegang van Leonie minder, ze zei nog dat deze nu naar de haven zou gaan (correct) maar liet zich door Nathan en Claes overtuigen om te blijven).

Dit zijn maar aannames hoor, ik kan er ook vrij hard naast zitten

Het enige waar ik niet over uit ben is het volgende: zouden ze 2250 krijgen in alles of niets of 750 euro per hoovercraft. Als het 2250 euro is, is het al mislukt zodra Mil voorstelt om Rob mee te nemen. Als het 750 is, zijn die van lijn 2 hun acties (alle 3 gaan ze daar de fout in), belangrijk voor het falen.

Jaike spreekt lijn 2 aan over die actie in de nabespreking over het feit dat ze de volledige boot hadden. Dus denk ik dat het 750 euro per boot was.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2020, 21:53:01 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #54 Gepost op: 27-01-2020, 21:57:22 »
In de eerste ronde komen Buddy en Rob samen aan bij halte 3, we zien Buddy daar op het bord schrijven. Dan lopen ze beiden terug en komen ze even later ook samen aan bij halte 1. Er is niemand achter gelaten bij halte 3. Daar zat dus de fout. Zelfs al waren ze correct in de haven gekomen, de opdracht was daar al mislukt, toch?
Dit en het fantastische schema van thermolmeter. Halte 3 is mis, dus niet goed uitgevoerd.
Rob en Buddy beseffen zelf al dat ze een fout hebben gemaakt.
Misschien dat daarom deze opdracht ook zo slecht geregistreerd is. Mooie sfeerbeelden, maar veel te moeilijk en twee haltes verder gaat het al mis. En dit besef bij Rob en Buddy is puur, we hebben het verknald.
En Mil komt prominent in beeld als ze zegt ik ga het nu eens rustig aan doen. Mil wordt naar voren geschoven als Mol en daarom verdenk in haar niet meer sinds aflevering twee. Nathan deze opdracht nauwelijks in beeld en zelfs als hij tegen Claes zegt dat hij niet de Hovercraft in mag, wordt dat van een afstand gefilmd. Hoop niet dat het als molactie wordt uitgelegd, want dat is het niet omdat het dus al mis was gegaan en ze moesten wisselen. Ook lijn twee was niet meer goedgekomen.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2020, 06:32:04 door foxhunter »

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #55 Gepost op: 28-01-2020, 18:19:17 »
Sluit me aan bij de opmerkingen over de erbarmelijke montage. @redactiewidm: kijk één aflevering van onze zuiderburen en je weet wat we bedoelen...

Verder opmerkelijk dat Mil en Buddy (zonder enige uitleg) zijn geselecteerd als startkandidaten op het vóórstation. Hierdoor is Buddy in staat zijn stempel te drukken op de opdracht en het mislukken ervan..

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #56 Gepost op: 28-01-2020, 18:42:26 »
Hoe kan iemand het mislukken van deze opdracht toeschrijven aan Buddy. Geef dan eerst eens aan hoe de opdracht WEL succesvol zou kunnen worden uitgevoerd. Ik zie geen enkele manier en ik heb er langer over na kunnen denken dan de kandidaten. Zonder Buddy hadden ze nog niet eens de gewenste eindsamenstelling gevonden. Maar dat was het probleem niet.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #57 Gepost op: 28-01-2020, 18:57:50 »
Hoe kan iemand het mislukken van deze opdracht toeschrijven aan Buddy. Geef dan eerst eens aan hoe de opdracht WEL succesvol zou kunnen worden uitgevoerd. Ik zie geen enkele manier en ik heb er langer over na kunnen denken dan de kandidaten. Zonder Buddy hadden ze nog niet eens de gewenste eindsamenstelling gevonden. Maar dat was het probleem niet.
Het 'drukken van zijn stempel' leidt er uiteindelijk toe dat de hele opdracht mislukt. Ze proberen vanaf het begin goed te gaan zitten (Buddy's verdienste), maar vergeten dat ze elke stop minimaal één wissel moeten toepassen. Door de chaos die ontstaat, en 't feit dat Buddy ex-act weet hoe het zit, kan de eindsamenstelling niet meer gehaald worden als je vanaf het begin (ongeveer) goed zit.

Dus ja, als je als mol de oplossing wat samenstelling betreft weet, dan hoef je dat alleen ontzettend enthousiast en snel te brengen. De groep volgt vanzelf, et voila.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #58 Gepost op: 28-01-2020, 19:09:24 »
Het was net Jan bij de graafmachines.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 1: Lijn(ver)diensten
« Reactie #59 Gepost op: 28-01-2020, 19:53:29 »
Het 'drukken van zijn stempel' leidt er uiteindelijk toe dat de hele opdracht mislukt. Ze proberen vanaf het begin goed te gaan zitten (Buddy's verdienste), maar vergeten dat ze elke stop minimaal één wissel moeten toepassen. Door de chaos die ontstaat, en 't feit dat Buddy ex-act weet hoe het zit, kan de eindsamenstelling niet meer gehaald worden als je vanaf het begin (ongeveer) goed zit.

Dus ja, als je als mol de oplossing wat samenstelling betreft weet, dan hoef je dat alleen ontzettend enthousiast en snel te brengen. De groep volgt vanzelf, et voila.
De opdracht mislukt volgens mij niet vanwege het "drukken van zijn stempel". Het laatste deel van de opdracht is gewoon niet te doen. Dat was de strekking van mijn bijdrage. Bewijs het tegenovergestelde.