Auteur Topic: Molduel: Nathan versus Rob  (gelezen 49289 keer)

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #80 Gepost op: 10-02-2020, 06:03:36 »
Oew, dankjewel.

Misschien kunnen we het zien als hint, dat Rob in beeld staat achter de waaier 'Rob in wie is de mol'?

Ik weet niet of ik hier iets anders in kan zien, dan dat de verdenkingen van dat moment mogelijk overeenkomen met de verwachtingen van de programmamakers.
Daar word ik doorgaans niet blij van... hahaha  ::oink::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #81 Gepost op: 10-02-2020, 06:11:33 »
Ik weet niet of ik hier iets anders in kan zien, dan dat de verdenkingen van dat moment mogelijk overeenkomen met de verwachtingen van de programmamakers.
Daar word ik doorgaans niet blij van... hahaha  ::oink::

Dat zou heel goed kunnen.  ::jaja::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #82 Gepost op: 10-02-2020, 12:04:10 »
Ik heb het duel aangevuld met aflevering 5. Zie de eerste pagina van dit topic.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2020, 12:12:56 door Heinz »

anoniem 30784

  • Gast
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #83 Gepost op: 10-02-2020, 13:00:29 »
Mooi! Een kleine verbetering: Claes rent naar Leo toe wanneer de D is gevonden, niet wanneer de L is gevonden.

Hmm, ja, ik vind beide wel dingen doen die je verdacht zou kunnen noemen.. maar naar mijn mening is Nathan wel verdachter bij 5.1 en 5.2. Rob doet bij 5.1 namelijk 3 dingen goed: hij wijst Claes erop dat zijn cirkel opengaat, hij helpt Mil met het aanzetten van de cassetterecorder, en hij is de enige die enige vooruitgang boekt bij de laptops en daar vult hij meteen 3 goede antwoorden in.. en dit lijkt ruim voor de tijd voorbij is te gebeuren, dus met deze deelopdracht had dankzij zijn bijdrage prima geld verdiend kunnen worden. Verder leest hij de instructies van zijn Super Mario opdracht juist op (neem ik aan, die deelopdracht is tenslotte geslaagd..) en de kandidaten lijken zich ervan bewust te zijn dat het spel op pauze gezet kan worden (Claes roept immers dat hij het spel op pauze zet wanneer hij de cirkel verlaat). Het valt dus niet puur Rob te verwijten dat de kandidaten niet gewoon het spel op pauze gezet hebben toen level 3 was bereikt. Nathan gaat wel af, maar hij helpt eigenlijk niemand uit zichzelf (in tegenstelling tot Rob..) en hij zet de kandidaten op het verkeerde spoor bij de laptops zoals al in het molduel wordt benoemd. De overige kandidaten nemen Nathans fout vervolgens over totdat Rob ingrijpt. Dat is verdacht. Verder is het zo dat er door af te gaan minder mensen zijn om aan de opdrachten te werken (en de kans dus kleiner is dat er geld wordt verdiend) en kan hij ook per ongeluk afgegaan zijn.

Bij 5.2 is het inderdaad, zoals al in Nathans topic benoemd is, verdacht om niets te vinden, want als de M, W en D niet worden gevonden vervallen ook de bijbehorende geldbedragen. Het vraagteken over het hoofd zien vind ik verder niet kandidaats, want als jij dat vraagteken mist en het overlaat aan de overige kandidaten om dat te vinden zijn zij ook meer tijd kwijt aan onbelangrijke letters vinden en verplaatsen waardoor zij minder tijd over hebben voor het vinden van de belangrijke letters.. ondertussen hoeft mol Nathan slechts Johan de verkeerde kant op te sturen of af te leiden om de W, M en de D (en de overige letters) te vermijden. We zien Nathan Johan zeker afleiden en Johan zegt ook zelf dat Nathan heen en weer ging rennen op zoek naar letters terwijl Johan rustig achter hem aan fietste. Hij kan Johan dus ook prima de verkeerde kant op hebben gestuurd (of misschien zelfs de letter W verduisterd hebben), waardoor geen letters werden gevonden. Daarnaast kunnen er ook minder mensen naar de geldbedragen zoeken als je als team niets vindt, wat ook weer de kans verkleint dat er daadwerkelijk geld wordt gevonden.

Veel letters vinden zodat men vergeet waar de letters lagen kan ook een molstrategie geweest zijn, maar dat is naar mijn mening wel een riskantere strategie. Als je namelijk die belangrijke letters vindt, kunnen de bijbehorende geldbedragen uiteindelijk verdiend worden (als een belangrijke letter niet gevonden werd, verviel het geldbedrag behorende bij die letter immers), en het kan altijd zo zijn dat een van je teamgenoten nog precies onthoudt waar die belangrijke letters lagen.. Bovendien is het Claes die minimaal 3 van de 5 letters vindt die door het team waar Rob inzit gevonden worden (de M, D en het vraagteken vindt Claes, al snap ik dat Heinz heeft opgeschreven dat de M gezamenlijk gevonden wordt). Wie de S en de O vindt uit dit team krijgen we niet te zien. Dus ja.... als veel letters vinden daadwerkelijk de strategie van mol Rob was bij deze opdracht dan hebben wij hem in beeld niet eens ook maar een letter zelfstandig zien vinden...

Bij 5.3 is niet voor geld gaan natuurlijk altijd molser want het is het doel van de mol om zo min mogelijk geld in de pot te brengen, dus hier is Rob molser. Toch verdenk ik Nathan niet minder vanwege zijn actie, integendeel zelfs, voor een kandidaat is voor geld kiezen hier minstens zo vreemd.. en zoals al vaker is gezegd op het forum past geld pakken perfect bij zijn 'ik ben een echte goedzak/teamspeler' imago, wat de perfecte dekmantel kan zijn voor een mol. Het is verder nou eenmaal de hedendaagse realiteit dat de mol af en toe onnodig geld pakt (zie Merel vorig jaar  ::)). Rob heeft nog nooit individueel een significante bijdrage geleverd aan de pot echter (bij Porseleinen Kamer haalde hij wel wat geld binnen, maar stootte hij ondertussen ook de meeste vazen om van iedereen..). Hij heeft voor zover ik het mij herinner ook nog nooit een significante bijdrage geleverd aan het slagen van een opdracht die hij in een subgroep moest uitvoeren. Hij heeft kortom nog nooit een poging gedaan om goodwill te kweken in tegenstelling tot Nathan.. en daardoor vind ik Rob alleen maar minder verdacht. Je ziet door de jaren heen toch dat er altijd wel een momentje binnen een opdracht is waarbij de mol zijn best doet (met resultaat) of geld binnenhaalt zonder iets fout te doen (zogenaamd) om vertrouwen te winnen.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2020, 22:47:28 door Saskiaax95 »

anoniem 30784

  • Gast
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #84 Gepost op: 10-02-2020, 15:35:20 »
(Ik plaats nu 2 posts achter elkaar omdat mijn eerste post anders het maximale aantal tekens overschrijdt...)

Door zelf geen letters te vinden met jouw team bij 5.2 forceer je bovendien dat de overige 2 teams meer letters vinden, waardoor de kans groter wordt dat zij niet meer weten waar zij de M, D en W hebben gevonden indien zij deze letters vinden. Dit kan dus ook om deze reden als mols gezien worden. ;)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #85 Gepost op: 10-02-2020, 16:16:43 »
In deze aflevering overduidelijk meer punten voor Rob als voor Nathan wat mij betreft. Nathan deed allemaal opvallende dingen die niet het doel van de mol dienden.

Letter-opdracht. Valt hier op als mols door geen letters te vinden, terwijl dit een paar letters vinden mogelijk was zonder geld te verdienen.

Laser-opdracht. Valt weer op door uit te vallen, zonder dat dat erg nadelig is voor de pot.

keuze-opdracht. Kiest geld, op zich al onmols, maar is vooral verdacht door niet het park in te willen om te proberen de mol te ontmaskeren.

met name het niet vinden van letters en het kiezen om niet het park in te gaan viel ook bij de andere kandidaten erg op.


EDIT: Rob past nog mooi divide and conquer toe door in de discussie tussen Buddy en Leonie/Claes olie op het vuur te gooien in hun verdachtmakingen naar elkaar. Het valt bijna niet op, maar je hoort hem op 32.03 (in de hd-beelden) zeggen dat Buddy de schuld naar Leonie/Claes schuift en dat nemen Claes en Leonie daarna allebei over als argument.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 18:43:12 door Theovv »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #86 Gepost op: 10-02-2020, 20:29:52 »
Een aanvulling bij 5.1: Rob moedigt anderen aan om door te gaan met Super Mario, terwijl die opdracht allang gehaald was en gepauzeerd had kunnen worden zodra level 3 was bereikt. Zo was er telkens een persoon minder bezig met de andere opdrachten.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #87 Gepost op: 10-02-2020, 20:34:14 »
EDIT: Rob past nog mooi divide and conquer toe door in de discussie tussen Buddy en Leonie/Claes olie op het vuur te gooien in hun verdachtmakingen naar elkaar. Het valt bijna niet op, maar je hoort hem op 32.03 (in de hd-beelden) zeggen dat Buddy de schuld naar Leonie/Claes schuift en dat nemen Claes en Leonie daarna allebei over als argument.

Hij staat niet tussen de groepen in, hij is zelf onderdeel van het beschuldigde trio. Hij is zelfs degene die als eerste reageert. Hij doet dit alleen op zijn eigen "coole" wijze en wordt vervolgens compleet overstemd door woeste Claes en Leonie. ::rofl::

Een aanvulling bij 5.1: Rob moedigt anderen aan om door te gaan met Super Mario, terwijl die opdracht allang gehaald was en gepauzeerd had kunnen worden zodra level 3 was bereikt. Zo was er telkens een persoon minder bezig met de andere opdrachten.

Dit zou best waar kunnen zijn, maar het is wel wat onduidelijk. Ik las in het topic van de opdracht dat xanneweetwel had uitgezocht dat de volgorde van beelden van Mario erg door elkaar lopen (van een later level naar een eerder level en terug). Maar ik zal het nog eens goed bekijken.

Edit: Wacht even, je hebt wel een punt. (Leonie speelt Mario en vraagt Rob welk level ze waren. Rob zegt dat ze gewoon in die derde moet blijven. Rob: "Het gaat er niet om of je hem haalt. De opdracht is: blijf in de derde level. Je moet gewoon in leven blijven.") Rob had inderdaad kunnen zeggen dat Leonie op pauze kon drukken, of had dit zelf al kunnen doen. Ik voeg dat laatste nog even toe. ::ok::
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 20:45:35 door Heinz »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #88 Gepost op: 10-02-2020, 20:53:57 »
5.1 R (Nathan ging af en had dus minder invloed op de deelopdrachten)
5.2 R (veel letters binnen halen om de zoekopdracht naar de enveloppen te saboteren is molser dan niets binnen halen)
5.3 R (Nathan kiest voor €250)

Rob neemt voorsprong: 8-5

Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #89 Gepost op: 10-02-2020, 21:37:13 »
Dit zou best waar kunnen zijn, maar het is wel wat onduidelijk. Ik las in het topic van de opdracht dat xanneweetwel had uitgezocht dat de volgorde van beelden van Mario erg door elkaar lopen (van een later level naar een eerder level en terug). Maar ik zal het nog eens goed bekijken.
::schaam::
Ik had alleen de beelden op volgorde gezet met desbetreffende level dat in beeld kwam. Nam dus aan dat een aantal opnieuw gestart zijn of game over hebben gehad, want eigenlijk was bij de wissel Rob-Mil de opdracht al voltooid (lijkt mij, want dat is Yoshi's island 3, wat mij dus level 3 lijkt).
Excuus als het verkeerd over kwam, maar zie dat je al de hele opdracht verder goed uitgetypt heb  ::hug::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #90 Gepost op: 10-02-2020, 21:57:39 »
O maar ik heb ook geen conclusies verbonden aan wat jij opmerkte en het ook niet in het duel verwerkt. Ik vond het juist goed dat jij daar naar gekeken had maar zelf had ik me er nog niet in verdiept. ::ok::

Enerzijds heeft Rob dus een goede bijdrage geleverd aan de 250 euro voor Mario, anderzijds had hij ervoor kunnen zorgen dat het spel meteen al in level 3 op pauze werd gezet zodat niemand er meer aan hoefde te komen en meer kandidaten zich met andere opdrachten konden bemoeien. Althans, als we de pauzeregel zo goed interpreteren.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 21:59:31 door Heinz »

anoniem 30784

  • Gast
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2020, 22:07:04 »
Enerzijds heeft Rob dus een goede bijdrage geleverd aan de 250 euro voor Mario, anderzijds had hij ervoor kunnen zorgen dat het spel meteen al in level 3 op pauze werd gezet zodat niemand er meer aan hoefde te komen en meer kandidaten zich met andere opdrachten konden bemoeien. Althans, als we de pauzeregel zo goed interpreteren.

Dat is waar, maar anderzijds is het niet alsof geen enkele kandidaat hier verder van op de hoogte was. Toen Claes de cirkel verliet, hoorde je hem nog zeggen dat hij het spel op pauze zette en ook hij is dus niet op het idee gekomen om het spel op pauze te laten staan wanneer level 3 was bereikt.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #92 Gepost op: 11-02-2020, 05:08:46 »
Wat ik me nog afvraag, is het wel werkelijk zo dat Nathan en Johan niet mee 'mogen' zoeken of heeft Nathan Johan gewoon wijs gemaakt dat het geen zin heeft of zij niet mogen zoeken en is hij lekker tegen de L van de Mol aan gaan staan leunen? Immers mogen Mil en Buddy mee zoeken terwijl ze geen van de waardevolle letters hebben gevonden en net zo min weten waar die letters zullen liggen.

Ik had Nathan bijna afgestreept maar ben nu weer de tunnel terug in gegaan. Nathan kan in beeld en geluid gewoon gewacht hebben tot duidelijk werd dat de opdrachten vrij waarschijnlijk niet zouden lukken en gaat uit het spel, komt op de bank met reservespelers terecht. Hij heeft niets gedaan om de opdrachten te helpen en eigenlijk zijn teamgenoten niet bepaald op weg geholpen. Waar Rob niet de enige is die er niet op komt Super Mario niet op pauze te zetten en verder veel goed doet.

Bij de letteropdracht vond ik het aanvankelijk heel onmols om geen letter te vinden. Maar het kan een hele simpele strategie zijn. Hij leidt Johan in een onmogelijke positie en gaat zelf heen en weer rennen waarbij hij prima de W verborgen kan hebben. Het is in elk geval al een deel van het bedrag niet in de pot, opdracht van de Mol volbracht. En of hij nu de boel oplicht om bij het woord Mol te gaan staan of niet, hij draagt in elk geval niets bij daar.

Dat hij voor het geld koos bij de waaiers kan gewoon slim kandidaats zijn. Inderdaad kan je wel aan zien komen dat je heus niet echt de mol gaat vinden. Hoewel ik zou denken dat je als kandidaat altijd de kans pakt, je weet maar nooit hoeveel mazzel je hebt. Daarbij zou het een prima manier zijn om de verdenking extra van zich af te halen. Iedereen leeft mee en vind hem een sympathieke gozer. Viel mij op dat hij in de biecht vooral de nadruk legt op de gedachte dat je de mol toch niet echt zal vinden. Maar in de groep doet alsof hij zich kapot schaamt voor de dag er voor en daarom voor het geld heeft gekozen. Zo erg dat hij er amper over kan praten.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #93 Gepost op: 11-02-2020, 12:08:59 »
Viel mij op dat hij in de biecht vooral de nadruk legt op de gedachte dat je de mol toch niet echt zal vinden. Maar in de groep doet alsof hij zich kapot schaamt voor de dag er voor en daarom voor het geld heeft gekozen. Zo erg dat hij er amper over kan praten.

Ah goed punt, dat was mij helemaal nog niet opgevallen! Heel verdacht inderdaad.. hij komt natuurlijk ook weer over als de ultieme kandidaat door tegenover de groep te zeggen dat hij het geld heeft gepakt als een goedmakertje voor dat hij de vorige opdrachten verkloot heeft. Als je echt kandidaat bent, dan wil je toch juist helemaal niet als de ultieme kandidaat overkomen? Integendeel zelfs.. hoe meer medekandidaten jou dan verdenken, hoe beter. Hij had prima dezelfde reden kunnen opgeven voor het kiezen voor het geld als die die hij in zijn biecht opgaf. Alleen de mol heeft er baat bij om minder verdacht te worden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #94 Gepost op: 11-02-2020, 13:50:34 »
De kans lijkt groter en groter dat dit, net als Stine vs Simone, een dood duel is. Nathan zal wellicht wel nog in de finale komen doordat hij toch Leonie op het spoor raakt, of door een finalevrijstelling. Ik sluit Rob en Nathan nog altijd niet uit als mol, maar de kans wordt kleiner en kleiner.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2020, 13:53:03 door Belgian Mol »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #95 Gepost op: 11-02-2020, 13:53:44 »
Voorlopig is het nog springlevend. ::dans::

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #96 Gepost op: 11-02-2020, 14:45:23 »
Er was al een mogelijke hint naar de drie finalisten Leonie, Nathan en Rob. In aflevering 2 geloof ik waar hun testverklaringen niet werden uitgezonden.

En ik denk dat iedereen Leonie in het begin ergens al heeft verdacht. Buddy en Mil die namen Johan tot nu misschien nog mee, maar die ligt er nu dus uit. Claes zit volgens mij nu op Buddy.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2020, 14:50:37 door Avogadro »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #97 Gepost op: 11-02-2020, 14:50:11 »
Grappig: die drie noemde ik zojuist in het Rob-draadje!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Molest

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #98 Gepost op: 11-02-2020, 15:08:24 »
Opdr. 2: als je geen letters vindt (Nathan), mag je niet meezoeken naar de enveloppen. Jouw partner inderdaad ook niet, dus zeker: dat scheelt een paar ogen. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat als je wel letters vindt en dus enveloppen mag zoeken, je je groep de verkeerde kant kunt opsturen. Hoe meer letters hoe beter, want dan weet niemand meer waar ze gevonden zijn. Wat dat betreft is een groep van 3 ook weer verdachter dan een groep van 2: kans op meer letters, en je kunt 2 mensen de verkeerde kant uit dirigeren bij de enveloppen. Dus ja, Rob (en Claes en Leonie trouwens ook) m.i. een stuk verdachter hier dan Nathan. Nog even los van dat niets vinden al bijna automatisch verdacht is, zoals Claes ook biechtte.
Verder is het zo dat Nathan nìet de enige was die kans had om ergens de letter W te verbergen. Claes vindt de letter D in zijn eentje. Leonie roept vervolgens heel hard: 'Ròòb!' om Claes te komen helpen met de letter, dus ook Rob liep in zijn eentje te zoeken.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #99 Gepost op: 11-02-2020, 17:32:43 »
Opdr. 2: als je geen letters vindt (Nathan), mag je niet meezoeken naar de enveloppen. Jouw partner inderdaad ook niet, dus zeker: dat scheelt een paar ogen. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat als je wel letters vindt en dus enveloppen mag zoeken, je je groep de verkeerde kant kunt opsturen. Hoe meer letters hoe beter, want dan weet niemand meer waar ze gevonden zijn. Wat dat betreft is een groep van 3 ook weer verdachter dan een groep van 2: kans op meer letters, en je kunt 2 mensen de verkeerde kant uit dirigeren bij de enveloppen. Dus ja, Rob (en Claes en Leonie trouwens ook) m.i. een stuk verdachter hier dan Nathan. Nog even los van dat niets vinden al bijna automatisch verdacht is, zoals Claes ook biechtte.

Huh? Zeg je nou dat het effectiever is om wel letters te vinden en je team de verkeerde kant op te sturen dan geen letters vinden en helemaal niet meedoen aan de zoektocht? Mij lijkt het tweede toch iets kanslozer als je geld wil vinden.  Niet zoeken betekent niets vinden, met zoeken heb je nog kans iets te vinden.