Auteur Topic: Molduel: Nathan versus Rob  (gelezen 49307 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #180 Gepost op: 16-02-2020, 17:50:12 »
Waarom is het de enige optie dat Rob enveloppen gewisseld heeft? Waarom is het geen optie dat Nathan gewoon de inhoud van 1 van de enveloppen heeft verwisseld met een envelop die daar in de buurt hing?

Zou ook de -500 kunnen verklaren. Ik vind het opvallend dat het minbedrag groter was dan het plusbedrag. Mogelijk heeft Nathan verschillende minbedragen uit andere enveloppen bij elkaar gestopt in een van de enveloppen?
You'll never walk alone

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #181 Gepost op: 16-02-2020, 17:52:15 »
Laten we dan eens gek doen... De enveloppen bleven goed hangen, maar wie zegt dat er al die tijd hetzelfde in zat? Wie durft met zekerheid te zeggen, dat er geen mingeld in een goede envelop is gestopt en wij daardoor denken dat alles nog op zijn plaats hangt? We kijken en speuren naar correcte enveloppen, maar over de inhoud weten we helemaal niets.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #182 Gepost op: 16-02-2020, 17:53:25 »
Wat mij opvalt is dat Heinz bij Nathan op een andere plaats hangt dan bij Rob. Bij Rob hangt het kaartje er rechts schuin onder (37:55), bij Nathan er recht onder (47:44).
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #183 Gepost op: 16-02-2020, 18:04:16 »
Zou ook de -500 kunnen verklaren. Ik vind het opvallend dat het minbedrag groter was dan het plusbedrag. Mogelijk heeft Nathan verschillende minbedragen uit andere enveloppen bij elkaar gestopt in een van de enveloppen?

Goed punt. Maar dit maakt het nog moeilijker om een keuze te maken tussen Rob en Nathan.

Rob:
- Wil de opdracht sturen. Wil eerst graag als laatste, maar dit lukt niet. Daarna wil hij graag als eerste. Opvallend.
- Loopt in beeld in dezelfde ruimte waar Rat gesignaleerd is door Buddy, maar zegt hier niets over via de porto.
- Komt pas 4 seconden voor tijd aan, maar veel informatie werd er niet doorgegeven. Wat heeft hij in die 5 minuten allemaal gedaan?

Nathan:
- Wordt als het ware in de molpositie geduwd door de groep, maar hij heeft toch alweer die sleutelrol te pakken
- We zien hem de juiste namen nemen, maar toch is er eentje fout?
- Er zit 300 euro plusgeld in en maarliefst 500 euro mingeld. Hoezo is deze verhouding zo uiteenlopend?

Ik vind beide opties aannemelijk. Beiden hebben de gelegenheid gehad om te mollen en voor beide acties valt niet met 100% zekerheid te zeggen dat het niet heeft plaatsgevonden. Ik vind voorlopig het verhaal dat naar Rob wijst iets sterker, maar over de hele serie blijf ik toch bij Nathan.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #184 Gepost op: 16-02-2020, 18:08:18 »
Dat Rob als eerste wilde zou alleen zijn om zandkokers te verdonkeremanen en een andere route aan te geven. Het viel erg op dat hij als eerste wilde, als mol zijnde kun je toch net zo goed als tweede of derde gaan? Enveloppen verwisselen of geld veranderen kan altijd.

Offline Lauw

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #185 Gepost op: 16-02-2020, 18:09:29 »
Zou ook de -500 kunnen verklaren. Ik vind het opvallend dat het minbedrag groter was dan het plusbedrag. Mogelijk heeft Nathan verschillende minbedragen uit andere enveloppen bij elkaar gestopt in een van de enveloppen?

Eens.

De mol wist welke namen er geld op zouden leveren. Maar die heeft niet in de hand gehad hoeveel namen de kandidaten terug zouden kunnen vinden. Als Rob de mol is zou hij als eerste alle enveloppen die geld op zouden leveren moeten verwisselen in mijn ogen. Niet een paar. Of maar 1.

Voor een mol was het veel makkelijke mollen als allerlaatste

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #186 Gepost op: 16-02-2020, 18:34:29 »
Rob nu overduidelijk de mol.

Opdracht 1: Rob staat bij het eerste meetpunt van het verkeerde cijfer. Aandacht gaat uit naar Nathan die telefoon vindt. Als alle ogen daarop gericht zijn kan Rob iets verschuiven. Rob wil twee keer goed nummer uit telefoonnummer veranderen. Nathan is juist op de plekken waar iedereen op let (telefoons vinden, tweede meetpunt zijn).

Opdracht 2: Rob wil dat Mil gaat cashen, die staat op 500 euro.

Opdracht 3: Enveloppen/bedragen zijn gewisseld. Sowieso is dat logischer dat de eerste verkenner dat doet dan de laatste speler. paar naamenveloppen wisselen en je bent klaar. Nathan zagen we gewoon de beschreven enveloppen pakken. Moet wel een hele rare montage zijn als hij het geld uit de enveloppen gewisseld heeft, maar in theorie kan het. Echter, Nathan bemoeit zich nooit met de verdeling. Rob wil eerst als laatste, en daarna als eerste, positioneert zichzelf op de molpositie, zit wat zenuwachtig aan zijn arm te krabben. Hij is bijna 5 minuten binnen geweest en beschrijft maar een paar plaatsen. Ook is hij in de bewuste ruimte van de verkeerde envelop geweest en beschrijft die niet, noemt hem niet eens.

Zie ook filmpje van Wouter over de molactie van Rob hier: https://youtu.be/4hz-Njyw6g0?t=473

Ik zit nu vol op Rob. Nathan positioneert zichzelf nooit op een molpositie, hij is het niet.

Zou ook de -500 kunnen verklaren. Ik vind het opvallend dat het minbedrag groter was dan het plusbedrag. Mogelijk heeft Nathan verschillende minbedragen uit andere enveloppen bij elkaar gestopt in een van de enveloppen?
Nee hoor, er waren 5 geldenveloppen, 1500 euro was er te verdienen, 300 euro per envelop.

Laten we dan eens gek doen... De enveloppen bleven goed hangen, maar wie zegt dat er al die tijd hetzelfde in zat? Wie durft met zekerheid te zeggen, dat er geen mingeld in een goede envelop is gestopt en wij daardoor denken dat alles nog op zijn plaats hangt? We kijken en speuren naar correcte enveloppen, maar over de inhoud weten we helemaal niets.
Er zat geen geld in de enveloppen, alleen namen erop. later werden er 5 verwisseld voor een geldenvelop.

Dat Rob als eerste wilde zou alleen zijn om zandkokers te verdonkeremanen en een andere route aan te geven. Het viel erg op dat hij als eerste wilde, als mol zijnde kun je toch net zo goed als tweede of derde gaan? Enveloppen verwisselen of geld veranderen kan altijd.
Nee, door als eerste te gaan heeft iedereen daarna het idee dat de enveloppen nog hangen zoals ze moeten. Tussen de nummer 2, Buddy en Nathan als laatste is er niks veranderd. Als je halverwege gaat kan achterhaald worden door de anderen dat er wat veranderd is. Want dan is er informatie over de enveloppen van voor de mol en van na de mol.

Eens.

De mol wist welke namen er geld op zouden leveren. Maar die heeft niet in de hand gehad hoeveel namen de kandidaten terug zouden kunnen vinden. Als Rob de mol is zou hij als eerste alle enveloppen die geld op zouden leveren moeten verwisselen in mijn ogen. Niet een paar. Of maar 1.

Voor een mol was het veel makkelijke mollen als allerlaatste
Hoezo? Je hoeft alleen maar een paar geldenveloppen te wisselen en klaar. De mol weet welke enveloppen geld opleveren. Verklaart ook waarom Rob zo lang weg was en bijna nergens geweest is, plus waarom hij de ruimte waar later het mingeld werd gepakt niet beschreven heeft.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 18:36:03 door Theovv »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #187 Gepost op: 16-02-2020, 18:43:16 »
En dan die rode emmers. Nogal opvallend in een verder idyllisch plaatje.
Of was dat misschien een geheugensteuntje voor de mol, om aan te geven waar het mingeld te vinden was?
 >:D

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #188 Gepost op: 16-02-2020, 18:44:25 »

Nee hoor, er waren 5 geldenveloppen, 1500 euro was er te verdienen, 300 euro per envelop.


Maar dus als ze 5 verkeerde enveloppen hadden genomen, hadden ze -2.500 euro gehad daar waar er 1.500 euro te verdienen was. Vreemd toch

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #189 Gepost op: 16-02-2020, 18:48:28 »
Maar dus als ze 5 verkeerde enveloppen hadden genomen, hadden ze -2.500 euro gehad daar waar er 1.500 euro te verdienen was. Vreemd toch
Ja, dat is best veel. Misschien waren er ook enveloppen met minder mingeld. Of wellicht was dit als opdracht bedoelt om flink geld uit de pot te spelen, die hebben we nog niet echt gehad.

Daarover gesproken, Rob wilde graag dat er nog meer enveloppen gehaald zouden worden, had die waarschijnlijk ook verwisseld voor mingeld.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #190 Gepost op: 17-02-2020, 00:24:32 »
Er begint me een gevoel te bekruipen dat het zomaar zou kunnen dat geen van deze heren de mol is

Rob heeft echt mega onmolse dingen op zn naam (theeservies en veel meer dingetjes) en gek gedrag rondom zn ZV wat mols en onmols zou kunnen zijn. Ook molse acties maar wegen die zwaarder dan de onmolse uit de eerdere afleveringen?

Nathan gedraagt zich afwijkend m.i maar is dat omdat hij de mol is of is hij gewoon soms raar nerveus als kandidaat? Waarom wil je lang penningmeester blijven (uitspraak van m) als je weet dat je maar een tientje waard bent in die ene opdracht als mol?
En ook hij heeft molse acties.. maar wegen die op tegen de kandidaatse acties? En waarom heeft hij elke keer 0 inbreng bij molpositie beslissingen?

Waarom verdenkt niemand hem?

En waarom hij nou als kandidaat die wandeling niet gaat maken ipv 250 blijf ik bizar vinden. Als kandidaat denk je mss nog jokers te vinden ofzo toch.. als kandidaat ga je toch?
Raar dus .. of is hij helemaal niet zo fanatiek en overheerst zn teamspirit echt en wilde hij als kandidaat echt wat goed maken? Niet slim maar niet ondenkbaar.

Kortom .. ik ga Leonie en Buddy ook weer eens kritisch bekijken

En Mil gaat gewoon winnen wie de mol ook is.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #191 Gepost op: 17-02-2020, 00:31:11 »
Ja, dat is best veel. Misschien waren er ook enveloppen met minder mingeld. Of wellicht was dit als opdracht bedoelt om flink geld uit de pot te spelen, die hebben we nog niet echt gehad.

Daarover gesproken, Rob wilde graag dat er nog meer enveloppen gehaald zouden worden, had die waarschijnlijk ook verwisseld voor mingeld.

Rob zegt voordat Nathan het dorp in gaat vastberaden 'Daisy moeten we ook voor gaan, ik vind het zonde als we ehh...' Hij vangt hier bot, maar probeert het nog eens nadat Nathan beide enveloppen binnengehaald heeft. Ik las hier ergens dat Rob hier onmols was, want 'als hij Rat verhangen had, waarom dan de andere niet'? Voor hetzelfde geld heeft hij alles (op eentje van Rat en Heinz na) verhangen of verduisterd. Lukie4 en Vriendlief zijn namelijk helemaal niet gezien door de overige kandidaten, lijkt het.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #192 Gepost op: 17-02-2020, 01:38:15 »
Rob zegt voordat Nathan het dorp in gaat vastberaden 'Daisy moeten we ook voor gaan, ik vind het zonde als we ehh...' Hij vangt hier bot, maar probeert het nog eens nadat Nathan beide enveloppen binnengehaald heeft. Ik las hier ergens dat Rob hier onmols was, want 'als hij Rat verhangen had, waarom dan de andere niet'? Voor hetzelfde geld heeft hij alles (op eentje van Rat en Heinz na) verhangen of verduisterd. Lukie4 en Vriendlief zijn namelijk helemaal niet gezien door de overige kandidaten, lijkt het.
Wat hier eventueel tegen Rob spreekt, is dat hij geen zand meegenomen heeft. Als je meer enveloppen hebt verwisseld, wil je natuurlijk dat er genoeg tijd is om die binnen te kunnen halen. En zand meenemen had ook mooi kandidaats gestaan. Dus dat Rob geen zand meeneemt maar wel aandringt op nog een envelop vind ik wat tegenstrijdig.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #193 Gepost op: 17-02-2020, 01:46:59 »
Wat hier eventueel tegen Rob spreekt, is dat hij geen zand meegenomen heeft. Als je meer enveloppen hebt verwisseld, wil je natuurlijk dat er genoeg tijd is om die binnen te kunnen halen. En zand meenemen had ook mooi kandidaats gestaan. Dus dat Rob geen zand meeneemt maar wel aandringt op nog een envelop vind ik wat tegenstrijdig.

Goed punt.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #194 Gepost op: 17-02-2020, 02:04:43 »
Er begint me een gevoel te bekruipen dat het zomaar zou kunnen dat geen van deze heren de mol is

Rob heeft echt mega onmolse dingen op zn naam (theeservies en veel meer dingetjes) en gek gedrag rondom zn ZV wat mols en onmols zou kunnen zijn. Ook molse acties maar wegen die zwaarder dan de onmolse uit de eerdere afleveringen?

Nathan gedraagt zich afwijkend m.i maar is dat omdat hij de mol is of is hij gewoon soms raar nerveus als kandidaat? Waarom wil je lang penningmeester blijven (uitspraak van m) als je weet dat je maar een tientje waard bent in die ene opdracht als mol?
En ook hij heeft molse acties.. maar wegen die op tegen de kandidaatse acties? En waarom heeft hij elke keer 0 inbreng bij molpositie beslissingen?

Waarom verdenkt niemand hem?

En waarom hij nou als kandidaat die wandeling niet gaat maken ipv 250 blijf ik bizar vinden. Als kandidaat denk je mss nog jokers te vinden ofzo toch.. als kandidaat ga je toch?
Raar dus .. of is hij helemaal niet zo fanatiek en overheerst zn teamspirit echt en wilde hij als kandidaat echt wat goed maken? Niet slim maar niet ondenkbaar.

Kortom .. ik ga Leonie en Buddy ook weer eens kritisch bekijken

En Mil gaat gewoon winnen wie de mol ook is.
Theeservies en het kaartje dat in beeld kwam met verkeerd voorgelezen straatnamen zijn idd apart. Maar voor Merel waren er veel gekkere dingen vorig jaar waardoor ik haar onterecht had afgestreept. De andere kandidaten zijn nu ook op veel meer punten weg te strepen dan Rob, plus Rob kan een hoop gemold hebben. Hij kan voor mij als enige nog de mol zijn op dit moment, maar ik probeer nooit iemand 100% uit te sluiten.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #195 Gepost op: 17-02-2020, 05:11:58 »
Wat hier eventueel tegen Rob spreekt, is dat hij geen zand meegenomen heeft. Als je meer enveloppen hebt verwisseld, wil je natuurlijk dat er genoeg tijd is om die binnen te kunnen halen. En zand meenemen had ook mooi kandidaats gestaan. Dus dat Rob geen zand meeneemt maar wel aandringt op nog een envelop vind ik wat tegenstrijdig.

Je hebt wel een punt. Maar wat als Rob geen tijd durfde te nemen om zand te pakken omdat hij naamkaartjes aan het wisselen was en ondertussen tegen de groep moest liegen zodat niet teveel op zou vallen dat hij eigenlijk te lang is weg geweest? Of heeft hij zand gepakt en ergens verstopt. De anderen vinden alleen zand verder weg lijkt het.

Er ligt trouwens nadruk op die tijd volgens mij.  We zien niet van iedereen de terugkomst tijd maar wel van Rob die heel lang weg is en van Leonie die naar het achterste stuk gaat, als een kip zonder kop rond rent, de weg kwijt raakt en toch meer dan anderhalve minuut over heeft.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #196 Gepost op: 17-02-2020, 05:22:05 »
Heb aflevering 1 terug gekeken om te kijken of ik toch niet wat meer bij Rob zou zien (toen ik in andere tunnels zat). Nu valt mij op dat we in opdracht 1 bij de muur met tekens iedereen met papier in de hand naar tekens zien zoeken. Behalve Rob. Als Nathan nerveus rond rent en naar de muur kijkt, zien we op de achtergrond Rob gericht langs de muur lopen zonder kaart in de hand en zonder maar een keer op te kijken naar de muur. Wist hij als enige waar hij moest zijn? En hij ging als een van de laatste. Had de regie door dat er wel veel gevonden werd - meer dan ze hadden ingeschat - en heeft Rob ingefluisterd gekregen dat hij voor de zwarte vrijstelling )op zich onmols) moet gaan? Zien we daarom niets van Rob?

Het is ook Rob die het gesprek over de troeven begint. Op een beetje vreemde manier. Hij zegt dan dat hij een joker heeft en wil weten wie de zwarte vrijstelling heeft (dat gaat heus niemand vertellen en waarom begint hij het gesprek voor de tweede keer). Maar hij lijkt al te weten dat er alleen groene en zwarte vrijstellingen in het spel zitten. Dagen later liegt hij consequent door. Als Johan zijn joker laat zien, zegt Rob iets over de dikte en vertellen de anderen hem dat de vrijstellingen dun plastic zijn. Komt op mij over als doordachte, voorbereide (mol) leugen als je er dagen later aam denkt dat je in je rol moet blijven.

Van Nathan viel me alleen op dat hij zijn groene vrijstelling als enige niet op de laptop maar ver er naast legt. Alsof hij bij voorbaat niet serieus inzet. Frappant omdat hij steeds de regels zo uitmuntend lijkt te kennen bij elke opdracht. Maar kan compleet niets zijn.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #197 Gepost op: 17-02-2020, 05:29:54 »
Ik had verwacht dat er ontdekt was dat Rob hoogstwaarschijnlijk degene is die de enveloppen heeft verwisseld en niet Nathan, maar dat bewijs is er dus niet. Een reden om Rob veel meer te verdenken dan Nathan zie ik dan ook niet.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #198 Gepost op: 17-02-2020, 05:34:52 »
Ik had verwacht dat er ontdekt was dat Rob hoogstwaarschijnlijk degene is die de enveloppen heeft verwisseld en niet Nathan, maar dat bewijs is er dus niet. Een reden om Rob veel meer te verdenken dan Nathan zie ik dan ook niet.

Het lijkt waarschijnlijker dat Rob het meest verdacht is. Omdat Nathan de sleutelpositie toevallig krijgt en Rob veel doet om een sleutelpositie te krijgen. Omdat Rob teveel tijd kwijt is (zien we door het weinige wat hij beschrijft en dat Leonie een veel grotere afstand af legt, de weg kwijt raakt en toch meer dan anderhalve minuut over houdt. En omdat Rob zegt niet verder geweest te zijn terwijl ze zien dat hij wel verder is geweest maar die kamer niet heeft beschreven (waar Rat hangt).

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Molduel: Nathan versus Rob
« Reactie #199 Gepost op: 17-02-2020, 14:34:59 »
Precies, veel meer aanwijzingen dat Rob hier mee te maken had. En de mol stuurt en beinvloedt de rolverdeling en spelaanpak. Rob dat doet en Nathan zo goed als nooit, behalve zn gekke theeservies-moment.