Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol  (gelezen 28578 keer)

Offline Rob310

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #100 Gepost op: 16-02-2020, 22:14:59 »
Dit en bijbehorende foto's heb ik vanmiddag al in het Buddy topic geplaatst. Buddy wijst aan Rob exact de (verkeerde) uitgangspositie aan. Bij het opmeten van 69 en de discussie naar 70 verplaatst Buddy zichzelf niet. Alleen het meetlint schuift hij een meter verder uit. Hij wijst Rob de plek aan en zegt: "Hier precies op deze plek". Rob gaat daar ook staan maar dat was de plek waar 69 werd gemeten.....

Mil is geen mol dus in jouw theorie over hulpmol ga ik niet mee.

Ik heb vanmiddag nog eens goed gekeken in de herhaling en Rob wordt wel degelijk op de juiste plek gepositioneerd.
Nathan is degene die Buddy een 2e maal op de verkeerde plek laat meten bij de 91 meter en dit, in tegenstelling tot de eerste meting, nu NIET corrigeert. -> zie mijn uitleg in het topic over kandidaat Nathan
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 22:18:22 door Rob310 »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #101 Gepost op: 16-02-2020, 23:57:14 »
Ik denk dat Rik de uitkomst baseert op het laatst gebelde nummer.

poging 4: 1 70 91 37 65 16 (suggestie van Rob en Leonie. Leonie leest het op.)

Het juiste nummer: 1 70 90 37 65 18


91  ipv 90 => 1 meter meer
16 ipv 18 => 2 meter minder
In totaal dus 1 meter verschil

Claes twijfelde tussen 17 en 18 en dus zeker geen 16 meter

Ik zie hier een mollen actie door Rob of Leonie

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #102 Gepost op: 17-02-2020, 00:40:33 »
Een vraag die misschien ergens anders al is gesteld, maar: Waarom is dit voor Nathan 'Heilige Grond' ? (inleidende biecht)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #103 Gepost op: 17-02-2020, 01:54:45 »
Even resumé wat er feitelijk gebeurt.

1e getal:
Buddy meet 69.
Nathan wijst vervolgens naar de echte vindplaats van de telefoon, waardoor de afstand wat langer wordt: "Weet je het zeker? hij lag hier heh, hij lag hier. Hier hier hier, precies hier".
Mil: "weet je zeker dat het niet 70 is?"
Buddy meet nu naar de door Nathan aangegeven juiste plek. Nathan zegt zachtjes "70".
Buddy: "Ja het kan ook 70 zijn. 70?"
Mil: "denk ik" en dan komt de biecht dat dat Mil dat wist van de 170-mobiele nummers.

Nathan en Mil hier dus heel kandidaats. Buddy verdacht, maar wel erg obvious. Nathan ziet duidelijk dat hij niet naar de juiste plek meet. Daarom corrigeert hij hem ook.

Nathan loopt weg om verder te zoeken.
Buddy blijft staan, nog bij de foute, eerste meetplek (die 69 meter oplevert).
Gekke is  dat de twee plekken lang geen meter uit elkaar liggen, eerder een centimeter of 40. (Buddy zei eerst dat het precies 69 meter was).


2e getal:
Buddy zet dan Rob verkeerd neer.

Buddy is hier zeker mols bezig. Maar de vraag is of die 40 cm het verschil maakt.  Rob kan hier ook mollen door het koord wat langer te maken. Eerst heeft hij echt het uiteinde van het koord in zijn handen:

Maar bij het meten houdt hij het koord onder de halmen, waardoor het niet te zien is als ie een stukje koord verfrommeld in zijn hand houdt, waardoor het 0-punt feitelijk nog verder weg ligt:


Bij het proberen van het nummer wil Leonie 1x een goed nummer in een fout nummer veranderen en Rob 2x, waardoor het laatste beetje tijd verloren gaat.

Conclusie: Buddy best mols, maar ook wel erg obvious in beeld gebracht. Rob zou verborgen gemold kunnen hebben. Nathan en Mil onmols.


 


Klopt, Nathan corrigeerde Buddy daar zelf. Maar als Nathanverdenker heb ik het gevoel dat 'ie veeel te veel door de mand zou vallen als hij daar met de incorrect 69 meter was meegegaan, juist omdat iedereen in die fase van het spel wel leek te weten wat het netnummer van China is. Maar vervolgens is Nathan als een gazelle in het graanveld, sprint van hot naar her om maar die telefoons te vinden. tal van mogelijkheden om een stapje voor of achteruit te zetten; in dat graan ziet niemand dat als je een beetje handig shuffelt. Moet echter nog even terugkijken of hij daadwerkelijk bij een foute code betrokken was uiteindelijk...
Het is niet het netnummer van China. Het is blijkbaar een veelvoorkomend beginnummer van mobieltjes in die regio ofzo. Niemand had dit verder door, behalve Mil. Nathan was daar echt niet verdacht geworden als hij gewoon met de 69 van Buddy was meegegaan.

Nathan stond er met z'n neus bovenop toen werd besloten er 91 van te maken. En de nabespreking neemt ie daarvan afstand door te zeggen 'ik was alleen maar aan het rennen'
Wat kan ie dan doen? Buddy is aan t meten. Hij heeft gelijk dat hij hier niet op van invloed was.

Ik heb de missende/extra meter gevonden.


Vindplaats telefoon


De meting die als 69 wordt gegeven maar door Mil word gecorrigeerd naar 70


meetpunt telefoon die als 91 wordt gegeven maar 90 is. Dat klopt ook als je precies vanaf de vidplaats van Nathan meet.

Tussen het moment dat Nathan hem vindt en dat Buddy hem doorgeeft aan Rob is de meter al veranderd. Nathan blijft precies opdezelfde plek staan, maar Buddy meet vanaf een verkeerde plek die ongeveer 1 meter verderop ligt. Vraag is: wie besluit vanaf dat punt te meten?  Nathan?  Buddy? 

Edit: verduidelijking momenten van screenshots
Nathan hier onmols, hij corrigeert Buddy nog naar de echte vindplaats van de telefoon, waardoor het meetlint langer moet meten dan de te korte 69. Mil komt uiteindelijk met het 170-verhaal.




Offline Webjoker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #104 Gepost op: 17-02-2020, 08:32:41 »
Als je als Mol een telefoon vindt, en jezelf een meter verplaatst in de correcte radius van het beginpunt/een andere telefoon, is jouw getal correct (want de zelfde/correcte afstand). Maar het tweede getal is dan fout, want de afstand is dan groter of kleiner. Als ik de Mol zou zijn, zou ik een telefoon vinden en op die manier mollen. Kan je, zoals Nathan doet, nog 69 naar 70 herstellen ook om jezelf nog minder verdacht te maken. Als je als Mol gebrieft wordt, dan is dit de meest logische actie om te mollen, toch?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #105 Gepost op: 17-02-2020, 09:13:09 »
Rob als mol kan hier toch geduldig afwachten? 69 wordt 70 jammer, 90 wordt 91 bingo. Klaar. Hij had ook bij de volgende getallen nog iets kunnen proberen, maar het hoefde al niet meer.


Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #106 Gepost op: 17-02-2020, 09:19:59 »
Blijf het zeer opmerkelijk vinden dat weer uitgerekend Mil, precies weet dat de eerste nummers 01 70 moeten zijn.
Natuurlijk kan je dit langs de weg weleens hebben zien staan op een reklame bord of iets dergelijks maar wat ik weet en zie van China, het is allemaal abracadabra taal...
En 0170 is volgens mij een nummer wat alleen aan die regio/provincie is verbonden.
Heel bijzonder die Mil..

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #107 Gepost op: 17-02-2020, 09:39:20 »
Rob als mol kan hier toch geduldig afwachten? 69 wordt 70 jammer, 90 wordt 91 bingo. Klaar. Hij had ook bij de volgende getallen nog iets kunnen proberen, maar het hoefde al niet meer.

Daarbij is het een open veld en was Rob (blijkbaar) in de buurt. Rob had dus allang kunnen zien hoe Nathan en Buddy gepositioneerd stonden. Wanneer Rob zag dat daarin al een verschil was (ik neem aan dat de Mol goed kijkt naar de punten waar een telefoon gevonden is), heeft hij verder niks meer hoeven doen dan de fout over te nemen.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #108 Gepost op: 17-02-2020, 11:29:20 »
En 0170 is volgens mij een nummer wat alleen aan die regio/provincie is verbonden.
Nee, het zijn mobiele niet-locatiegebonden nummers:

https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_numbers_in_China#Mobile_phones

Ze moesten de andere telefoons bellen. Ik vermoed dat deze ook allemaal met 170 begonnen. Het lijkt me logisch dat de simkaarten in deze telefoons allemaal prepaid en van dezelfde provider zijn. Het was de tweede telefoon die op 70 meter van de eerste. Ze hadden deze dus al gebeld en hebben het nummer in het scherm kunnen zijn staan.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #109 Gepost op: 17-02-2020, 12:28:00 »
Ze hadden deze dus al gebeld en hebben het nummer in het scherm kunnen zijn staan.
Ingesteld op anoniem bellen, neem ik aan? ;)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #110 Gepost op: 17-02-2020, 12:31:39 »
Als je als Mol een telefoon vindt, en jezelf een meter verplaatst in de correcte radius van het beginpunt/een andere telefoon, is jouw getal correct (want de zelfde/correcte afstand). Maar het tweede getal is dan fout, want de afstand is dan groter of kleiner. Als ik de Mol zou zijn, zou ik een telefoon vinden en op die manier mollen. Kan je, zoals Nathan doet, nog 69 naar 70 herstellen ook om jezelf nog minder verdacht te maken. Als je als Mol gebrieft wordt, dan is dit de meest logische actie om te mollen, toch?
Maar Nathan staat op beide plaatsen van het foute getal goed. Het beginpunt corrigeert ie Buddy. Het eindpunt waar hij de telefoon vindt staat hij bij het meten nog netjes op de plek waar hij de telefoon vindt.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #111 Gepost op: 17-02-2020, 12:39:44 »
Even resumé wat er feitelijk gebeurt.

1e getal:
Buddy meet 69.
Nathan wijst vervolgens naar de echte vindplaats van de telefoon, waardoor de afstand wat langer wordt: "Weet je het zeker? hij lag hier heh, hij lag hier. Hier hier hier, precies hier".
Mil: "weet je zeker dat het niet 70 is?"
Buddy meet nu naar de door Nathan aangegeven juiste plek. Nathan zegt zachtjes "70".
Buddy: "Ja het kan ook 70 zijn. 70?"
Mil: "denk ik" en dan komt de biecht dat dat Mil dat wist van de 170-mobiele nummers.

Nathan en Mil hier dus heel kandidaats.

Het is niet het netnummer van China. Het is blijkbaar een veelvoorkomend beginnummer van mobieltjes in die regio ofzo. Niemand had dit verder door, behalve Mil. Nathan was daar echt niet verdacht geworden als hij gewoon met de 69 van Buddy was meegegaan.

Maar hoe weet jij dat niemand anders dit verder door had? Die informatie heb je helemaal niet gekregen. Blijkbaar is het Mil al volledig duidelijk dat "het telefoonnumer bij ons 06 is, en in China is het 170, en dan begint de rest". Als één dat doorheeft dan is er een kans dat de stille observerende kandidaten verder in het veld dat ook kunnen hebben geweten. Als mol wéét je dan dat er nog tig telefoons gaan volgen. Volledig logisch dat als Nathan de mol is, hij zich hier wederom als goede kandidaat voordoet. Het echte mollen komt hierna wel, als er niemand echt kan verifiëren of er gemold wordt.

Maar Nathan staat op beide plaatsen van het foute getal goed. Het beginpunt corrigeert ie Buddy. Het eindpunt waar hij de telefoon vindt staat hij bij het meten nog netjes op de plek waar hij de telefoon vindt.
Neuh, Nathan vindt de 3e telefoon en er zit volgens de goede screenshots van Yobi een meter tussen de vindplaats zelf en het punt waar hij Buddy laat meten.

Maw: het ligt echt maar net aan welke molloot je hier de conclusies laat trekken. En de WIDM makers laten ons echt meerdere interpretatieopties hoor.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2020, 12:42:43 door Nat007 »

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #112 Gepost op: 17-02-2020, 12:41:04 »
...
Verder iets dat opviel: in de discussie achteraf werd gepraat over het 90 vs. 91 en werd gezegd dat dat het duo Rob-Buddy was. En er wordt gelijk gezegd, zie je wel: Buddy. Hoezo blijft Rob buiten schot?

Dat viel mij ook op. Rob staat er dan ook heel stilletjes bij, leek ook alsof hij wist dat hij betrapt ging worden, dat hij er ook een aandeel in had.

Online Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #113 Gepost op: 17-02-2020, 13:41:05 »
Ik weet nog dat k deze opdracht zat te kijken en dat ik dacht: het zou WIDM sieren als ze het juiste telefoonnummer geven.

En warempel.

Verder iets dat opviel: in de discussie achteraf werd gepraat over het 90 vs. 91 en werd gezegd dat dat het duo Rob-Buddy was. En er wordt gelijk gezegd, zie je wel: Buddy. Hoezo blijft Rob buiten schot?
Zoals ik het zag wees Buddy aan Rob aan waar het meetpunt was. Dat was wel het foute meetpunt want ongeveer 1 meter van de echte vindplaats af. Rob heeft zich daarna niet verplaatst. Óf Rob als mol vond het prima om fout te gaan staan Óf Rob als niet-mol luistert naar mol-Buddy omdat hij de exacte vindplaats niet wist of kon zien eerder.


echte vindplaats


Waar Buddy gaat staan

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #114 Gepost op: 17-02-2020, 14:01:20 »
Zie de onderste screenshot in het bericht van Theovv:

Ben ik de enige die de blik van Rob hier interessant vindt? Hij kijkt een beetje... het enige woord wat in me opkomt is guitig. Ik denk dat als hij de mol is, hier zomaar in aflevering 10 een vervolgshot kan komen, waar hij zijn wenkbrauwen ophaalt naar de camera ofzo  :P

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #115 Gepost op: 17-02-2020, 14:04:43 »
Maar hoe weet jij dat niemand anders dit verder door had? Die informatie heb je helemaal niet gekregen. Blijkbaar is het Mil al volledig duidelijk dat "het telefoonnumer bij ons 06 is, en in China is het 170, en dan begint de rest". Als één dat doorheeft dan is er een kans dat de stille observerende kandidaten verder in het veld dat ook kunnen hebben geweten. Als mol wéét je dan dat er nog tig telefoons gaan volgen. Volledig logisch dat als Nathan de mol is, hij zich hier wederom als goede kandidaat voordoet. Het echte mollen komt hierna wel, als er niemand echt kan verifiëren of er gemold wordt.
Neuh, Nathan vindt de 3e telefoon en er zit volgens de goede screenshots van Yobi een meter tussen de vindplaats zelf en het punt waar hij Buddy laat meten.

Maw: het ligt echt maar net aan welke molloot je hier de conclusies laat trekken. En de WIDM makers laten ons echt meerdere interpretatieopties hoor.

Feit is gewoon dat Nathan Buddy naar de correcte plaats wijst nadat deze verkeerd heeft gemeten en Mil de 169 afwijst omdat ze weet dat de telefoonnummers met 170 beginnen. Dat is van beiden super onmols, hoe je het ook wendt of keert.

Het verkeerde getal 90/91 komt niet door Nathan. uit de screens blijkt dat hij goed blijft staan op het tweede meetpunt. Hij heeft ook de ogen op zich op die plek door het vinden van de telefoon.

Dus het gaat of verkeerd doordat Buddy Rob op de verkeerde plek zet, maar zoals je op de beelden kan zien is dat verschil nog geen halve meter, of omdat Rob de lijn langer maakt door een stuk in zn hand te proppen.

Dat viel mij ook op. Rob staat er dan ook heel stilletjes bij, leek ook alsof hij wist dat hij betrapt ging worden, dat hij er ook een aandeel in had.
Ja, en hij zit dan ook weer aan zn gezicht te krabben, heel verdacht.

Zoals ik het zag wees Buddy aan Rob aan waar het meetpunt was. Dat was wel het foute meetpunt want ongeveer 1 meter van de echte vindplaats af. Rob heeft zich daarna niet verplaatst. Óf Rob als mol vond het prima om fout te gaan staan Óf Rob als niet-mol luistert naar mol-Buddy omdat hij de exacte vindplaats niet wist of kon zien eerder.


echte vindplaats


Waar Buddy gaat staan

Inderdaad interessant wie hier nou gemold heeft, Buddy en Rob kunnen dit beiden gedaan hebben. Toch denk ik dat Rob logischer is. De actie van Buddy is erg opzichtig en daarmee kan hij door de mand vallen. Nathan heeft hem al gewezen op de juiste vindlocatie nadat Buddy naar de verkeerde plek ging meten.

Daarnaast is het verschil tussen die plekken nog geen halve meter, dus dat verklaart niet het hele verschil tussen 90 en 91. Zie hier het verschil tussen de plek tot waar Buddy meet (zijn linkerhand) en waar de telefoon lag (Waar Nathan wijst):


Rob kan een deel van de lijn in zn hand houden bij het opmeten, hij houdt daar de lijn onder de halmen, uit het zicht. En hij zit aan zn gezicht te krabben en doet gek als ze na de opdracht proberen te bepalen door wie het mis ging.

Het is geen waterdicht bewijs, maar vind het wel het meest logisch.

Zie de onderste screenshot in het bericht van Theovv:

Ben ik de enige die de blik van Rob hier interessant vindt? Hij kijkt een beetje... het enige woord wat in me opkomt is guitig. Ik denk dat als hij de mol is, hier zomaar in aflevering 10 een vervolgshot kan komen, waar hij zijn wenkbrauwen ophaalt naar de camera ofzo  :P
Hij lijkt hier idd contact te zoeken met de camera >:D
« Laatst bewerkt op: 17-02-2020, 14:17:11 door Theovv »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #116 Gepost op: 17-02-2020, 14:28:36 »
Feit is gewoon dat Nathan Buddy naar de correcte plaats wijst nadat deze verkeerd heeft gemeten en Mil de 169 afwijst omdat ze weet dat de telefoonnummers met 170 beginnen. Dat is van beiden super onmols, hoe je het ook wendt of keert.

Het verkeerde getal 90/91 komt niet door Nathan. uit de screens blijkt dat hij goed blijft staan op het tweede meetpunt. Hij heeft ook de ogen op zich op die plek door het vinden van de telefoon.

Dus het gaat of verkeerd doordat Buddy Rob op de verkeerde plek zet, maar zoals je op de beelden kan zien is dat verschil nog geen halve meter, of omdat Rob de lijn langer maakt door een stuk in zn hand te proppen.
Ja, en hij zit dan ook weer aan zn gezicht te krabben, heel verdacht.

Feit, feit feit? Daar is toch net een alternatieve verklaring voor geopperd*? Dat je die niet gelooft is prima, maar er is hier niet één feit, dat is het hele punt.

(Als één dat -Chinese beginnumer - doorheeft dan is er een kans dat de stille observerende kandidaten verder in het veld dat ook kunnen hebben geweten. Als mol wéét je dan dat er nog tig telefoons gaan volgen. Volledig logisch dat als Nathan de mol is, hij zich hier wederom als goede kandidaat voordoet. Het echte mollen komt hierna wel, als er niemand echt kan verifiëren of er gemold wordt.)

"Het verkeerde getal komt niet door Nathan"; wederom, het is maar net waar je je focus op zet:


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #117 Gepost op: 17-02-2020, 14:39:30 »
Feit ja. Ik zeg niet dat niemand ander het kon weten van dat telefoonummer, ik zeg dat Mil degene is die het hardop zegt. Dat is een feit. En dat is onmols omdat het niet nodig was dit te zeggen en ze hiermee een fout corrigeert waar meegaan met de meting die verderop door Buddy gedaan was geen enkele verdachtmaking naar haar had gegeven.

Nogmaals, de screenshot die ik stuurde laat zien waar Buddy meet en waar Nathan wijst dat hij de telefoon heeft gevonden. Door Nathan wordt de afstand dus langer dan de 69 omdat de positie die Nathan aanwijst verder weg ligt. Daarom komen ze op 70 uit. Dit is ook onmols.


Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #118 Gepost op: 17-02-2020, 14:52:59 »
Feit ja. Ik zeg niet dat niemand ander het kon weten van dat telefoonummer, ik zeg dat Mil degene is die het hardop zegt. Dat is een feit. En dat is onmols omdat het niet nodig was dit te zeggen en ze hiermee een fout corrigeert waar meegaan met de meting die verderop door Buddy gedaan was geen enkele verdachtmaking naar haar had gegeven.

Nogmaals, de screenshot die ik stuurde laat zien waar Buddy meet en waar Nathan wijst dat hij de telefoon heeft gevonden. Door Nathan wordt de afstand dus langer dan de 69 omdat de positie die Nathan aanwijst verder weg ligt. Daarom komen ze op 70 uit. Dit is ook onmols.



Wat wel en niet onmols is is subjectief. Net zoals wat jij onnodig onmols vindt, voor andere verklaringen vatbaar is.

De screenshot die je laat zien is van ná het moment dat Nathan de telefoon daadwerkelijk vindt. Je hebt de stap extra die er gemaakt is voordat 'ie gaat wijzen dus al gemist dan. Zie Yobi's screenshot die ik bijvoegde. En daarbij gaat het om het vólgende nummer; het nummer waar uiteindelijk de opdracht mee verknald is; 90 of 91 meter.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Voice mol
« Reactie #119 Gepost op: 17-02-2020, 15:03:25 »
Wat wel en niet onmols is is subjectief. Net zoals wat jij onnodig onmols vindt, voor andere verklaringen vatbaar is.

De screenshot die je laat zien is van ná het moment dat Nathan de telefoon daadwerkelijk vindt. Je hebt de stap extra die er gemaakt is voordat 'ie gaat wijzen dus al gemist dan. Zie Yobi's screenshot die ik bijvoegde. En daarbij gaat het om het vólgende nummer; het nummer waar uiteindelijk de opdracht mee verknald is; 90 of 91 meter.

Wat mols en onmols is, is idd subjectief. Maar wat ik noemde waren feiten, namelijk wie zegt/doet wat. Of die acties mols of onmols zijn beoordeel ik door naar de meest logische verklaring te zoeken en niet naar de meest vergezochte.

Het doet er niet toe waar Nathan eerder die telefoon vond (alhoewel daar ook amper verschil in zit, de screens met groene en rode stippen laten verschillende hoeken zien van waaruit gefilmd wordt). Maar het gaat erom dat hij hier de fout van Buddy (69) corrigeert naar 70, door hem de verder weg liggende meetplek aan te wijzen. Daarom komen ze op het goede aantal uit, door Nathan (en de opmerking van Mil). En daarmee is de kans dat de meting daarna op 90 uitkomt ipv op 91 ook groter. Dat dit verkeerd gaat komt enkel doordat Buddy/Rob weer vanaf de oude, verkeerde plek gaan meten.

Blijft dus dat Mil en Nathan hier bijdragen aan juiste metingen en Rob en/of Buddy aan verkeerde metingen.

Kijk nog maar eens het stuk terug vanaf minuut 8.00: https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/afl-6-voor-geen-meter-15-02-2020/