Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk  (gelezen 35222 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #40 Gepost op: 16-02-2020, 01:04:23 »
Mooie schema’s. Wat mij vooral opvalt is dat er voor nathan geen juiste plek is.

Op geen van de 6 plekken wordt er voor hem meer dan 10 euro gezet.
Is toch vreemde gedachte dat je een Mastermind doet met 6 plekken, waarbij 1 plek niks betekent? 

Moeten we hieruit afleiden dat nathan een aparte rol Heeft en dus de mol is? 

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #41 Gepost op: 16-02-2020, 01:08:28 »
Ik kan best meegaan in 50 voor een verkeerde en 500 voor een goede. In het begin zie ik 550. Twee ploegen wisselen en het blijft 550. Dan stonden die dus beide twee keer verkeerd. Jammer, dat ze niet slimmer waren hier. Een van de andere vier is dan goed.
Inderdaad, je moet het systematisch aanpakken.
stap 1 was goed. Ik had nog even goede hoop toen ze vak 1 en 2 wisselden. Maar toen al een mini-biecht van 'daar schiet je dus niks mee op' Dan snap je er echt niets van: door zp'n wisseling die niks oplevert weet je dat ze allebei fout staan.

Stap 2 was fout. Het beste is om dan 1 met 3 te wisselen, dan 1 met 4 etc.

Ik moet wel zeggen dat ik ook even niet door had hoe de punten stonden: ik miste net even die 2500 max en begon toen veel te ingewikkeld te denken.

Maar systematisch te werk gaan en slechts paarsgewijs ruilen is bij zoiets altijd het slimste.
 Normaal gesproken zou je dan opletten wie na die eerste goede ruil iets doms voorstelt, maar de beide dames staan erg met hun mondje vooraan, los van het molspel.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #42 Gepost op: 16-02-2020, 01:24:17 »
wat het ingewikkeld -en daarom schieronmogelijk op te lossen - maakt mijns inziens is dat 1 vd 6 groepen sowieso nooit 500 waard gaat worden, als ik het goed begrijp. Waarom dat Nathan is op de vijfde plek vind ik nog tamelijk onbegrijpelijk (de mol speelt zichzelf toch teveel in de kijker?) en maakt t voor mij nogal onlogisch en meer een soort 'kermis' mastermind, lijkt leuk en interessant maar blijkt na afloop toch tegen te vallen qua kwaliteit...
Daarom wil ik de komende dagen eerst zelf terug gaan kijken om te zien of alle schema's getoond idd kloppen...

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #43 Gepost op: 16-02-2020, 01:36:51 »
Aan de hand van die afbeelding van moltalk kun je wel een hoop afleiden uiteindelijk...



Nathan (mijn mol) verwisselt zijn groep 6 keer van plek, maar wat Nathan feitelijk moest doen was zijn groep in het verkeerde vak krijgen uiteindelijk, en ook voorstellen om met andere kandidaten die wel goed staan te wisselen. En het belangrijkste: zelf niet naar voren stappen om het geld te innen. Daarmee had hij, als hij voorkennis had, eigenlijk wel een makkie qua sabotage.

-De 1e wissel met Mil houdt Nathan haar op de verkeerde plek;
-De 2e wissel met Leonie haalt Nathan haar van de juiste plek af; b
-Bij z'n 3e wissel met Buddy komt Nathan op zijn juiste plek te staan maar Buddy nog altijd niet - (mol) Nathan moet dus zorgen weer van die plek af te komen.
-Bij z'n 4e wissel met Rob komt Nathan weer op de verkeerde plek te staan en Rob blijft verkeerd staan.
-Bij z'n 5e wissel met Rob komen zowel Nathan als Rob verkeerd te staan.
-En bij z'n 6e wissel met Mil en Rob, staan Rob en Nathan wederom verkeerd, maar Mil staat goed.
-Dan biedt Nathan niet aan om naar voren te stappen, waarmee wederom geld wordt verspeeld

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #44 Gepost op: 16-02-2020, 01:45:38 »
goed gespeurd. alleen waarom heeft nathan bijna altijd wel gewisseld en is bijvoorbeeld een leonie maar 2 keer gewisseld? dat is ook  opvallend
chipsverslaafde <3

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #45 Gepost op: 16-02-2020, 01:49:57 »
wat het ingewikkeld -en daarom schieronmogelijk op te lossen - maakt mijns inziens is dat 1 vd 6 groepen sowieso nooit 500 waard gaat worden, als ik het goed begrijp.

Ja, dat lijkt mij ook.  ::jaja::

Deze oplossing was in Moltalk. Krijgen zij dit rechtstreeks aangeleverd van de WIDM-makers? (m.a.w. Is dit de enige echte juiste oplossing?)

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #46 Gepost op: 16-02-2020, 02:22:51 »
[......]

Moeten we hieruit afleiden dat nathan een aparte rol Heeft en dus de mol is?

Moet hij niet gewoon cashen omdat hij de penningmeester is? Is ook een heel logische gedachte.
Laten we jabberen.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #47 Gepost op: 16-02-2020, 02:26:13 »
Aan de hand van die afbeelding van moltalk kun je wel een hoop afleiden uiteindelijk...



Nathan (mijn mol) verwisselt zijn groep 6 keer van plek, maar wat Nathan feitelijk moest doen was zijn groep in het verkeerde vak krijgen uiteindelijk, en ook voorstellen om met andere kandidaten die wel goed staan te wisselen. En het belangrijkste: zelf niet naar voren stappen om het geld te innen. Daarmee had hij, als hij voorkennis had, eigenlijk wel een makkie qua sabotage.

-De 1e wissel met Mil houdt Nathan haar op de verkeerde plek;
-De 2e wissel met Leonie haalt Nathan haar van de juiste plek af; b
-Bij z'n 3e wissel met Buddy komt Nathan op zijn juiste plek te staan maar Buddy nog altijd niet - (mol) Nathan moet dus zorgen weer van die plek af te komen.
-Bij z'n 4e wissel met Rob komt Nathan weer op de verkeerde plek te staan en Rob blijft verkeerd staan.
-Bij z'n 5e wissel met Rob komen zowel Nathan als Rob verkeerd te staan.
-En bij z'n 6e wissel met Mil en Rob, staan Rob en Nathan wederom verkeerd, maar Mil staat goed.
-Dan biedt Nathan niet aan om naar voren te stappen, waarmee wederom geld wordt verspeeld

Mooie analyse! Nathan biedt echter wel aan om het geld te innen, maar wordt overruled door Rob die Leonie hiervoor aanwijst.
Verder denk ik eigenlijk niet dat het iets uitmaakte of hij het geld nou inde of niet? Of Nathan nou fout of goed stond... door het geld zelf te innen ging er altijd 10 euro van het totaalbedrag af.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 02:34:39 door Saskiaax95 »

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #48 Gepost op: 16-02-2020, 02:43:35 »
Mooie analyse! Nathan biedt echter wel aan om het geld te innen, maar wordt overruled door Rob die Leonie hiervoor aanwijst.
Verder denk ik eigenlijk niet dat het iets uitmaakte of hij het geld nou inde of niet? Of Nathan nou fout of goed stond... door het geld zelf te innen ging er altijd 10 euro van het totaalbedrag af.

Hmm...redenerend vanuit de Mol;
Als Nathan de Mol is, is het raar dat hij het geld wil cashen omdat er sowieso bij hem altijd maar €10 van het bedrag af gaat. Dat moet hij weten als Mol.
Als Rob de Mol is, is het raar dat hij Leonie aanwijst als casher. Als Mol weet je lijkt me ook wat de juiste volgorde moet zijn, en dus ook dat Leo fout stond en dat dat dan maar - €10 was.

Aan de andere kant; ze hadden €2500 kunnen verdienen. Misschien was de Mol al tevreden met meer dan een halvering van de pot?  ::)

Moet hij niet gewoon cashen omdat hij de penningmeester is? Is ook een heel logische gedachte.


Vind ik idd ook heel aannemelijk. Daarnaast kan hij natuurlijk ook de Mol zijn, maar ik zou het Rik wel kunnen horen zeggen aan het eind: “Het is jullie gelukt om allemaal op de juiste plek te gaan staan met jullie groepen, gefeliciteerd. Maar waarom hebben jullie het geld niet op laten halen door de penningmeester? Nu hebben jullie geen €2500 verdiend, maar €2010.”

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #49 Gepost op: 16-02-2020, 02:50:57 »
Hmm...redenerend vanuit de Mol;
Als Nathan de Mol is, is het raar dat hij het geld wil cashen omdat er sowieso bij hem altijd maar €10 van het bedrag af gaat. Dat moet hij weten als Mol.
Als Rob de Mol is, is het raar dat hij Leonie aanwijst als casher. Als Mol weet je lijkt me ook wat de juiste volgorde moet zijn, en dus ook dat Leo fout stond en dat dat dan maar - €10 was.

Ja natuurlijk gaat er wel meer geld van het totaalbedrag af als hij iemand die goed stond had laten cashen, maar ik denk eigenlijk inderdaad niet dat de mol dat per se gewild had zoals Nat007 wel leek te suggereren.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #50 Gepost op: 16-02-2020, 03:25:59 »
Vlag Leo groen, vlag Nathan rood.



*Simpel maar zegt het iets?*
Omnia vincit amor

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #51 Gepost op: 16-02-2020, 05:31:17 »
Er vanuit gaande dat de oplossing van Moltalk klopt. Bij de vraag wie moet cashen, is Rob de enige die een 500 euro vak aanwijst om te cashen (alle anderen wijzen een tien euro vak aan). Hij zegt namelijk tegen Mil: ik denk dat jij het minste waard bent. Was zij eruit gestapt, was het bedrag met 500 euro verminderd.

Than again, aanvankelijk biedt hij aan te gaan cashen. Omdat hij al genoegen genomen had het bedrag met meer dan de helft geminderd te zien terwijl de groep eigenlijk geen idee had hoe en wat? We zien een stukje van de discussie niet, dus ook niet of Rob nog een poging heeft gedaan Mil te laten cashen.

Nathan heeft een afwijkende positie maar het lijkt me toch stug dat de regie besloot nu de Mol kado te doen aan de molloten. Hij reageert wel nogal raar op het cash-gesprek. Hij raakt ineens heel erg geërgerd, wil zelf gaan, besluit daarna dat het niet uitmaakt wie gaat en vindt dan dat Leonie moet gaan. Had hij de positie niet gewoon omdat hij penningmeester is (makkelijke verklaring voor de keuze van de enige die in alle gevallen slechts 10 waard is) en was hij bovendien degene die de opdracht het minst begreep? Hij is eigenlijk alleen verdacht in de biechten. Omdat hij aangeeft de 1040 niet te willen maar als het dan moet, dan moet het maar en omdat hij later met het bedrag heel tevreden is terwijl Rik daarvoor heeft gezegd dat de Mol heel tevreden is.

Wel is het Rob die we horen zeggen dat hij de posities en zijn positie wil onthouden voor de 1040 omdat dat een mooi bedrag is. Pusht hij daar ook het meest voor en is dat het mollengedrag? Het is toch meer dan de helft uit de pot gehouden.

Rob het meest verdacht puur vanwege het cashen en gaan voor het halve bedrag maar dan is de extra molactie mislukt. Of de mol heeft gedacht 'dit lukt toch niet', is gezellig gaan rondrennen, heeft plezier gemaakt en het viel wat tegen hoe goed ze het per ongeluk nog doen.

Offline Marcoach

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #52 Gepost op: 16-02-2020, 08:33:01 »
Rob is de enige die nooit in zijn juiste vak heeft gestaan. Daardoor staan er altijd 2 personen verkeerd en gaat er sowieso 490 euro verloren
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #53 Gepost op: 16-02-2020, 09:16:34 »
Zelf had ik ook nog een overzichtje gemaakt van deze opdracht. Ik begin me veel te veel te verliezen in dit spelletje, geloof ik  ::rofl:: Voor de liefhebber!
Lag het aan mij of vonden jullie Mil ook zo sturend?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #54 Gepost op: 16-02-2020, 09:56:07 »
Nathan is dus het minst waard.....

omdat:

1. Hij de mol is?
2. Hij de penningmeester is?

of natuurlijk beide....
Wit is ook een kleur!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #55 Gepost op: 16-02-2020, 10:02:16 »
De mol kan eigenlijk alles doen behalve in het juiste vak staan. Hierdoor sluit ik Mil definitief uit als mol. Rob komt hier het meest verdacht over, stond nooit op de goede plek en wilde Mil laten cashen.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 10:05:20 door Luc »

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #56 Gepost op: 16-02-2020, 10:04:09 »
Mooi schema! Een stuk beter, leesbaarder en overzichtelijker dan mijn schetsje dat ik tijdens de aflevering maakte  ;D. Top!

Weten we zeker dat Nathan 10 waard was? Want er is 1 plek waar hij niet gestaan heeft. We weten niet of iedereen 500€ waard was, of 1 iemand niet, toch? Of leiden we dit af uit de opmerking van Rik aan het begin, dat ze goed moesten bedenken wie het geld zou cashen?

Edit: Zou het overigens niet heel raar zijn om de mol 10€ waard te laten zijn? De molloten draaien hun hand niet om bij het vinden van een uitleg over dit spel. Dus waarom dan de mol 10€ geven? Dit is voor mij reden om juist weer een streepje minder bij Nathan te zetten. Tenzij hij dus ook gewoon 500€ waard was in een ander vak.

Edit 2: ik zie dat de plek waar Nathan niet gestaan heeft, Claes’ plek is. Dan zouden er twee op dezelfde plek 500€ waard zijn. Zou raar zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2020, 10:22:07 door Nijntjelief »

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #57 Gepost op: 16-02-2020, 10:15:55 »
wat het ingewikkeld -en daarom schieronmogelijk op te lossen - maakt mijns inziens is dat 1 vd 6 groepen sowieso nooit 500 waard gaat worden, als ik het goed begrijp. Waarom dat Nathan is op de vijfde plek vind ik nog tamelijk onbegrijpelijk (de mol speelt zichzelf toch teveel in de kijker?) en maakt t voor mij nogal onlogisch en meer een soort 'kermis' mastermind, lijkt leuk en interessant maar blijkt na afloop toch tegen te vallen qua kwaliteit...
Daarom wil ik de komende dagen eerst zelf terug gaan kijken om te zien of alle schema's getoond idd kloppen...
Waarom? In principe is het een kleurcode. Nathan heeft ook een kleur, ook zijn positie is berekend. Als hij op plek vijf staat, staat ie goed (immers: als hij niet goed staat, staat iemand anders automatisch ook niet goed).

Ik ben het wel met je eens dat het misschien verwarrender is, en daardoor moeilijker, omdat je bij de juiste oplossing dan niet op een mooi afgerond getal uitkomt, maar op 2510. Maar als één van de kandidaten had bedacht dat 't mastermind was, dan was dit prima op te lossen geweest. Mits er iemand systematisch de opties af was gegaan dan, natuurlijk. En binnen de tijd. ;)

Offline Merlijne

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #58 Gepost op: 16-02-2020, 10:20:26 »
BRMCNL = 2510€, N casht = 2500€, als N uit t ruitje gaat, blijft BR MCL over. Het schoot even door mn hoofd, en omdat t zo zinloos was toch even gegoogled  :) ...

"De Breguet Br.1150 Atlantic is een lange-afstand maritiem patrouillevliegtuig. [Wikipedia]" ... kan verder in het totaal zinloze speurwerk  ;D


Ik dacht aan Black Rebel Motorcycle Club. En dan Nederland. Maar ik kan er verder niks mee, qua link met een kandidaat..

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Vak werk
« Reactie #59 Gepost op: 16-02-2020, 10:23:16 »
Nathan is altijd 10 euro waard. Het kan best zijn dat de productie voor hem dit bedrag heeft gekozen zodat hij als penningmeester het geld bij Rick kan innen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit