Auteur Topic: [Aflevering 7] - Tegenstander (bespreek hier ook de executie)  (gelezen 44588 keer)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #120 Gepost op: 23-02-2020, 08:29:00 »
Er is al veel over deze aflevering gezegd waar ik het ook mee eens ben. Maar ik heb nog een ander puntje: de biechten waren soms moeilijk te verstaan. Slecht gemixt?

Maar het is wel zoals het al 20 seizoenen gaat: als de kans bestaat dat er niemand naar huis gaat, dan gaat er niemand naar huis. Deze aflevering was die kans 60% (er was 2/5 kans op rood - als we weten wie de mol is wordt dat ofwel 1/4 ofwel 2/4). Volgens mij was de kans dat het altijd goed ging tot nog toe ca. 2 procent, dus die is nu 0,6 x 2 = 1,2 procent. De kans op doorgestoken kaart wordt dus weer iets groter.
Seizoen 8, aflevering 1. Toen ging er wel iemand naar huis.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #121 Gepost op: 23-02-2020, 08:52:10 »
Geen afvaller. Volgende week twee?
Een finale met 5 personen?
inhoudelijk feedback over deze aflevering.

Deels mee eens. Ik deel jouw mening over de groep niet. Het seizoen is nog niet afgelopen dus ik ben nog iets te vroeg.

Over deze aflevering: waarom lukt het de groep niet om een beter plan te bedenken in plaats van als een stel kippen zonder koppen door die portofoons te brullen? Is het nou echt zo moeilijk om deelopdrachten te verdelen, of in ieder geval een opdracht waar jij een bijdrage aan moet leveren? Waarom maakt deze groep het spel zo makkelijk voor de mol?
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 09:10:13 door molE13 »

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #122 Gepost op: 23-02-2020, 08:55:32 »
In aflevering 1 na de eerste opdracht zagen we deze man in beeld, Chinese tekens aan het schrijven.

Ik heb de beelden nog niet van vandaag maar dezelfde man kwam in beeld met idem handelingen.

Hier moet een hint naar de Mol inzitten

Jaaa!! Dat móet wel een hint zijn! Toch?

Oehh, dit zou heel goed kunnen. die eerste aflevering valt niet veel van te maken, qua tekens. De tweede wel. Ik zag al voorbij  komen dat er wellicht 'groothandel' zou staan, maar die tekens weken toch wat af. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet gaan zoeken  ::rofl::

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #123 Gepost op: 23-02-2020, 09:21:58 »
Ik vind het erg jammer dat er niemand afgevallen is. De eerste opdracht was inderdaad slecht te volgen. De tweede is gaaf, maar kunnen we nu nog weinig uithalen denk ik. De derde ook veel chaos. Wel vond ik het begin met hey zingen van Rob en Buddy erg leuk!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #124 Gepost op: 23-02-2020, 10:02:15 »
Na de lasergame aan de ontbijttafel zegt Mil: "Ik ben een soort van nachtblind".
Een mol is blind.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #125 Gepost op: 23-02-2020, 10:08:30 »
Na de lasergame aan de ontbijttafel zegt Mil: "Ik ben een soort van nachtblind".
Een mol is blind.
Ja, vaak zo'n hint in de series. Wordt herhaaldelijk naar verwezen.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #126 Gepost op: 23-02-2020, 10:27:09 »
De afvallerloze aflevering zou altijd aflevering 1 moeten zijn. Dan is het voor de eerste afvaller ook minder erg, wordt de executie minder een loterij omdat je meer opdrachten hebt gedaan en dan kunnen de kijkers de eerste afvaller ook iets beter leren kennen.
Aflevering 2 t/m 8 zouden altijd een afvaller moeten hebben. Twee afvallerloze afleveringen in één seizoen is vrij irritant, tenzij er een extra aflevering is zoals in seizoen 11.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #127 Gepost op: 23-02-2020, 10:46:14 »
Buddy en Mil oefenen de test zogenaamd op Leonie. Als eerste de bus in bij kleurwerk en als 1e eh 3e de bus uit.
Zijn ze samen de test aan het oefenen op Mil i. p. v. Leonie.?
Dan maakt Buddy nog wel een kans.

Offline Dreyrr

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #128 Gepost op: 23-02-2020, 10:49:17 »
Niemand die is opgevallen dat Rik net als Art in seizoen 2018 zei: "Als je weet wie het is, is het een genot om naar te kijken" (vanaf 30:30 in de aflevering)? In dat seizoen werd de mol steeds brutaler en brutaler omdat niemand degene verdacht. En dan nog was het pas tot aflevering 8 dat de winnaar pas vol op de eigenlijke mol had gestemd. Rik haalt dan ook gelijk aan dat de mol erg brutaal, fanatiek en manipulatief is.

Daarmee lijkt het naar mijn mening dat het Rob of Nathan móet zijn. Rob herhaalde dat Nathan de mol gezien heeft en vervolgens roept hij wel enige oppervlakkige details (vlak voor het praatje van Rik). Misschien is dat wel een dergelijke brutale actie.

Ik denk dat we dit jaar een mannenfinale gaan hebben... Waarom?
  • Het "verdoezelen" van de groepsvrijstelling of geld van Buddy in combinatie met zijn "Ik heb nu een tunnelvisie, ik ga op één persoon" en vervolgens de grote montagetruc dat de kijker moet misleiden dat hij vol op Leonie zit. Ook al is de "echte mol" volgens Buddy Rob (meer waarschijnlijk) of Nathan, dan heb je alsnog sowieso één vraag meer goed (man of vrouw). Ik denk niet dat hij nu nog op Mil zit. Het groene scherm daarna lijkt op een finaleplaats te duiden.
  • De mol heeft sowieso de persoon gered bij de executie van deze aflevering. Deze krijgt immers te horen wie precies op hem of haar zit (wellicht ook de andere verdenkingen, waarschijnlijk info gekregen in de biecht). Vanuit daar kun je, afhankelijk of je wel of geen groene kaart krijgt, precies het rode scherm vermijden (wie zit er nu echt behoorlijk fout i.c.m. de vragen van de test). Het enige wat de mol moet doen is de teamsamenstelling en acties opschrijven van de opdrachten. Het kan ook zo zijn dat de mol een voorzetje (nee, niet doen) heeft gegeven aan iemand anders om iedereen door te krijgen. Immers: meer kandidaten is een hogere dekmantel voor de mol.
  • Het rode scherm lag bij Leonie, Mil of Rob. Aangezien Rob en Nathan de vrouwen gered hebben, lijkt mij dat daar ergens de intereference met de productie in zit. Rob kon nadat Nathan hem een mes in de rug had gestoken alleen kiezen voor Nathan of Leonie. Dan kies je natuurlijk voor Leonie. Als Nathan een kandidaat is wilde hij eigenlijk het scherm van Rob zien om te kijken of hij goed zat en hetzelfde geldt voor Rob bij Nathan. Nathan heeft groen, dus waarschijnlijk had Rob ook groen: de mol wist dat de andere "bondgenoot" niet ging afvallen. Had de mol rood getrokken, dan kon deze alsnog kiezen voor een bondgenoot die niet af zou vallen. Dat kan dus alleen in de eerste paar (drie) trekkingen: dat zou wellicht de onregelmatigheid verklaren waarom Buddy niet aan de beurt was nadat Mil hem had gekozen, maar Rob.
  • Leonie valt sowieso af voor de finale (en is hoogstwaarschijnlijk de volgende afvaller). Ze speelt met niemand samen en loopt feitelijk achter op informatie. De test voor de finale bepaalt of Buddy of Mil afvalt (Buddy zit niet op Mil en zit op één persoon, Rob of Nathan, én hij heeft groen gekregen, plus de finalehint). Ik vermoed dat Mil dan voor de finale afvalt en vervolgens er een mannenfinale komt.

Het is een theorie met veel aannames, dat wel. Echter als we van Rik moeten uitgaan dat seizoen 2018 zich een beetje herhaalt, kan het niet anders dat de mol bijna niet verdacht wordt, hoe brutaal deze ook is.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #129 Gepost op: 23-02-2020, 11:09:19 »
Nathan bij Rik. Water en vuur!
Ik zie Nathan in beeld Rob zeggen als hij een groene kaart wil geven. Op het moment dat zijn hoofd heen en weer gaat.  Rik kijkt hem boos aan. Nathan is natuurlijk van de fair play en hier gebeuren hele lelijke dingen. Daar is het laatste woord  nog lang niet over gezegd.
Rob die zijn hand op een kaart legt en vertwijfeld naar Rik kijkt, mag ik die wel pakken en dan "toestemming" krijgt, pak maar.
Een tenenkrommende farce deze executie.
Nathan die na de executie omhelsd wordt door Mil, Mil zal hem daar wel wat toegefluisterd hebben over hoe krom dit allemaal was en dat hij goed zit . Nathan oprecht blij met zijn groene scherm.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 11:23:00 door foxhunter »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #130 Gepost op: 23-02-2020, 11:17:00 »
Nathan bij Rik. Water en vuur!
Ik zie Nathan in beeld Rob zeggen als hij een groene kaart wil geven. Op het moment dat zijn hoofd heen en weer gaat.  Rik kijkt hem boos aan. Nathan is natuurlijk van de fair play en hier gebeuren hele lelijke dingen. Daar is het laatste woord  nog lang niet over gezegd.
Rob die zijn hand op een kaart legt en vertwijfeld naar Rik kijkt, mag ik die wel pakken en dan "toestemming" krijgt, pak maar.
Een tenenkrommende farce deze executie.
???
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #131 Gepost op: 23-02-2020, 11:35:34 »
???

Ook mijn reactie na het lezen.

Over de maak 15 foto's en lasergamen is al genoeg gezegd. Ik vind de executie het enige interessante aan deze aflevering.

Opvallend hoe Mil Buddy voor de bus gooit. Op zich tactisch slim gespeeld zou je zeggen. Maar een groen scherm zegt alleen dat je niet het slechtste de test gemaakt hebt. Je kunt nog steeds fout getest hebben als de werkelijke afvaller en slechts op tijd of 1 vraag meer goed door zijn.

Zo zijn ook Regina, Freek en Jochem in de finale geraakt zonder een clue te hebben. Wel apart dat Buddy na zijn scherm geen keuze mag maken en we meteen overgaan op Rob. Zoals we vorige week zaten te bediscussiëren of je beter in het begin of op zijn laatst het park in ging voor de enveloppe, zo kun je hiet discussiëren of Nathan of Rob als productie assistent zoals in Vlaanderen heel gewoon is de productie een handje helpt.

Of omdat Mil een rood scherm had of omdat Leonie een rood scherm had. Nathan spreidde als enige en dat is risicovol in deze fase van het spel. Krijgt toch een groen scherm. Dus voor wie was het rode scherm bedoeld?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #132 Gepost op: 23-02-2020, 12:12:26 »
Is het handig als de moderators de executie als een opdracht 4 aanmaken? De discussie erover zit nu in minstens vijf topics, denk ik.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #133 Gepost op: 23-02-2020, 12:18:15 »
Die discussie kan het best in dit topic gevoerd worden. Dat ie niet in de opdrachttopics thuishoort is logisch, dat ie in andere (kandidaten)topics ook gevoerd wordt is normaal, dat gebeurt met tal van discussies.

Edit: "bespreek hier ook de executie" in topictitel gezet.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 12:24:10 door Heinz »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #134 Gepost op: 23-02-2020, 12:21:14 »
En in het wie is de mol-topic. En het afvaller-topic. En bij meerdere kandidaten. Ik vind het prima, maar gezien de betekenis, gevolgen en mogelijkheden had het mij overzichtelijker geleken. Maar your call!

 ::ok::

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander (bespreek hier ook de executie)
« Reactie #135 Gepost op: 23-02-2020, 12:57:25 »
Ik denk dat Rob een rood scherm had en dat hij er de volgende aflevering alsnog uit gaat. Wellicht samen met iemand anders, mochten er 2 afvallers zijn volgende week.

Ik zit inmiddels volledig op Buddy, als we er van uit gaan dat hij de mol is:

- Leonie zit vol op Buddy, wordt een 100% finalist;
- Nathan is niet zeker van zijn mol, maar neemt Buddy mee in de test. Ook hij gaat door;
- Rob twijfelt tussen Leonie en Buddy. Ik denk dat hij de verkeerde gok heeft genomen en op Leonie is gaan zitten. Zeker in combinatie met het feit dat hij het meest verdacht wordt door de kijkers, krijg ik Stine vibes van hem. Die viel ook laat in het spel af;
- Miljuschka zit ook fout, maar omdat zij Rob en Leonie verdenkt zou ze meer vragen goed kunnen hebben dan Rob (is de mol een man/vrouw bijv.). Zij had mazzel.

De volgende afvaller wordt dan Rob, en mocht er nog iemand voor de finale afvallen gaat dat tussen Mil en Nathan, ook afhankelijk van de finalevrijstelling. Ik denk dat Leonie dit seizoen wint.

Edit: Ik denk ook niet dat Nathan geholpen is door de productie en voor een afvallerloze aflevering moest zorgen door meteen de afvaller veilig te stellen. Dit gebeurde destijds in 2013 ook niet (Zarayda mocht eerst) en vorig jaar was het al iets te toevallig dat uitgerekend Merel de 2 rode schermen pakte. Door het jaar daarop meteen weer zoiets te doen speel je Nathan te veel in de kijker als mol. Bovendien hebben de makers altijd een plan B als een executie niet loopt zoals verwacht.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2020, 13:04:19 door Rinusoide »

Re: [Aflevering 7] - Tegenstander (bespreek hier ook de executie)
« Reactie #136 Gepost op: 23-02-2020, 13:23:23 »
Waarom zegt rik bij de executie "zou jammer zijn om nu af te vallen, toch Nathan" en daarna legt hij pas uit hoe de executie werkt...  ???

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander (bespreek hier ook de executie)
« Reactie #137 Gepost op: 23-02-2020, 13:27:32 »
Nathan had wel degelijk een rode en groene kaart. Om dit te bewijzen heb ik een stukje van het screenshot genomen, het stukje gekopieerd en daarna de kopie lichter gemaakt. Met behoud van kleur. Je ziet duidelijk dat de andere rood is. In GIMP kun je trouwens ook met het pipet tool de kleur bepalen. Deze is dan 350 graden (HSV). Puur rood is 360 en dat zit hier dus heel dichtbij.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander (bespreek hier ook de executie)
« Reactie #138 Gepost op: 23-02-2020, 13:46:43 »
Ik lees echt met verbazing sommige negatieve reacties  ::oink:: Ik vond deze aflevering echt een van de beste van dit seizoen tot nu toe. De eerste was wel erg moeilijk, maar ik vond het lasergamen echt fantastisch  ::bravo:: ::bravo::  Ik denk wel een van de leukste lasergamespellen Vn alle seizoenen. Ook de laatste opdracht vond ik zeer vermakelijk! Meningen verschillen, en dat is prima!

En wat een executie  ::oink:: We hebben 'm natuurlijk al wel eens vaker gezien, maar hij kwam ook deze keer weer lekker uit de verf  ::bravo:: Mooi die emoties bij Miljuschka en leuk dat de verhoudingen even flink op scherp werden gezet  ::bravo::

Nog even nagenieten nu en bepalen wie mijn mol is na deze aflevering.

Offline cartitele

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Tegenstander
« Reactie #139 Gepost op: 23-02-2020, 13:47:18 »
Dit is toch gewoon 50%? Het enige wat relevant is is of degene die een rood scherm had gehad wel of niet zijn scherm hoeft te zien, met één rode en één groene kaart in het spel is dat dus 1 op 2

De kans dat er iemand naar huis moest, was inderdaad 50%. Er is nog iets anders aan de hand. Doordat maar 2 kandidaten hun scherm hebben gezien, en deze allebei groen waren, is de kans dat 1 van deze 2 kandidaten de mol is groter geworden. Bij 5 kandidaten is normaal gesproken voor elke kandidaat de kans dat hij/zij de mol is 20%. Maar nu is die kans voor Nathan en Buddy 1 op 4 of 25% en voor Rob, Mil en Leontien dus nog maar 16,7%.

De mol krijgt altijd een groen scherm, een kandidaat alleen als hij/zij niet de slechtste is. Dus als iemand daadwerkelijk een groen scherm krijgt, dan wordt de kans dat hij/zij de mol is groter.