Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig  (gelezen 17731 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #100 Gepost op: 2-03-2020, 12:05:44 »
1) Rob wordt op de brug behoorlijk verdacht weggezet. Bij de overdracht van kokers aan Leonie lijkt het alsof hij meerdere kokers aan Leonie geeft en daarna zie je bij Leonie dat ze 5 kokers heeft liggen, twee teveel dus. De kokers zijn tijdens het transport behoorlijk goed afgeschermd geweest door de handen van Leonie, en bij Rob was het verder weg, dus moeilijk te zien. Maar voor zover ik het zie is het gewoon 1 koker die overgedragen wordt.

2) Nathan komt erachter dat hij de code heeft van Rob, de 210 euro in zijn kistje.
En wie zien we helemaal achteraan met zijn hand in de likkepot? (Buddy).
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 13:07:40 door foxhunter »

Offline Its Me 2000

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #101 Gepost op: 2-03-2020, 13:20:08 »
Er wordt gezegd: misschien dat de mol zijn gezicht laat zien. Toen ze klaar waren met de opdracht en Nathan zich aan het verontschuldigen was zei hij iets in de trant van : dan moet ik mezelf in de spiegel aankijken. Mol showt zijn gezicht in de spiegel?

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #102 Gepost op: 2-03-2020, 16:18:01 »
Wat ik niet begreep is dat Rob opeens opdook bij het kistje van Buddy. Ik dacht dat hij alleen mocht pendelen tussen Leonie en Nathan?

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #103 Gepost op: 2-03-2020, 16:27:49 »
Wat ik niet begreep is dat Rob opeens opdook bij het kistje van Buddy. Ik dacht dat hij alleen mocht pendelen tussen Leonie en Nathan?

Buddy staat bij het kistje van Nathan. Rob ook (hij mag pendelen tussen Nathan - eigen kistje - Leonie

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #104 Gepost op: 2-03-2020, 17:15:14 »
Buddy staat bij het kistje van Nathan. Rob ook (hij mag pendelen tussen Nathan - eigen kistje - Leonie
Ah ok. Ik dacht dat Buddy bij zijn tweede kistje stond, maar dan heeft hij zeker zijn resterende 7 kokers in zijn zakken gestopt en is bij Nathan gaan staan. Is me even ontgaan.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #105 Gepost op: 2-03-2020, 20:53:19 »
Onder de brug is wel degelijk iets te zien!
Een vissersboot te zien bij Buddy op 44:49. (english)
Buddy heeft 2014 het jaar van Susan Visser.
Rob zegt steeds van zichzelf : "ik ben een visser".
« Laatst bewerkt op: 2-03-2020, 20:55:37 door foxhunter »

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #106 Gepost op: 2-03-2020, 20:56:40 »
En dan zien we in aflevering 10 Mil zitten op die boot met een cocktailtje in de hand en een stuk cheesecake in de andere  ::trots::

Offline Jooffab

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #107 Gepost op: 2-03-2020, 22:29:08 »
Buddy had 2 kistjes. Ik denk dat ze de 80 euro kist ongemoeid hebben gelaten en in het 2de bakje hebben lopen wisselen. Nog niet teruggekeken.

Ah ja, dat zou goed kunnen inderdaad. Kon niet goed zien over welk kistje hij zei dat compleet was. Moet t ook nog een keer terug kijken.
Fabienne

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #108 Gepost op: 2-03-2020, 23:43:33 »
Over de kokertjes:

Totaal 24 kokers, iedereen heeft sowieso 3 kokers in zijn kistje, buddy heeft 2 kistjes (dus al 6 kokers). Rob legt het spel uit en je ziet: rob heeft naast de 3 in zijn kistje, nog 2 kokers in zijn handen, die hij begint open te maken (=dus begin situatie).  Je ziet nathan zijn kistje open maken, met nog 1 extra koker in zijn hand. Leo maakt haar kistje open en heeft dan ook 2 kokers in haar handen, waarvan ze er 1 open draait (=begin situatie).

Ik interpreteer dat als:
Mil (buddy), 80 euro, 3+2 kokers
Buddy, 120 euro, 3+2 kokers
Nathan , 150 euro 3+1 kokers (want in het midden, of penningmeester of whatever)
Rob, 210 euro, 3+2 kokers
Leonie, 240 euro, 3+2 kokers
= 24 kokers
Met andere woorden, de kokers lijken zo goed als eerlijk verdeeld. Buddy moet alle gewoon alle kokers die bij het kistje van mil horen overnemen, omdat hij dat kistje waarneemt.

Over de bedragen, ik heb even terug zitten kijken. We zien maar weinig biljetten, maar kandidaten zeggen toch ook wel veel. Daarnaast kon ik wat afleiden uit wat kandidaten zeggen:

Leonie moest 240 maken
Ze noemt 25 en 110. Later zegt ze tegen rob dat ze een totaal heeft van 270, dus dat betekent dat ze verder nog 135 heeft, verdeeld over 3 kokers.
Later noemt ze nog 30, maar ik krijg niet duidelijk of ze die van Rob krijg, of dat ze die al had.

Rob moest 210 maken
We zien dat hij 20 en 160 open maakt. Later zegt hij dat hij 50 heeft, die kan hij al van iemand anders hebben gekregen op dat moment.

Nathan moest 150 maken
We zien nathan 70 open maken. Je hoort hem daarna constant zijn bedragen noemen: "75, 25,10". Hij noemt later nog dat hij 110 heeft. Ik kan niet uitsluiten dat dat de 110 van Leonie is, maar iets zegt me dat dat zijn extra koker was. Dat Nathan (per ongeluk?) van 70, 75 maakt, verklaart waarom het kistje van Rob niet goed is (als we er van uitgaan dat de rest van de bedragen van nathan wel klopt.)

Buddy moest 80 en 120 maken
Buddy noemt 140, 5, 220, 55. Hij zegt: kan ik al 80 maken? Jazeker! en stopt 3 kokers in het kistje, terwijl hij er 2 benoemd: 5 en 30. Het kistje wordt later goedgekeurd, dus hij had ook al het bedrag 45. Later noemt Buddy ook nog 25, waarvan ik denk dat hij die origineel ook al had.

Wat mij opvalt:
- Nathan maakt van 70 dus 75.
- Rob en leonie hebben de volgende conversatie, wanneer leonie klaar is met haar biljetten onthouden:
L: oke, rob?
R: Heb jij voor mij 100?
L: Ik heb 100 en 10 (110, blijkt later)
R: Ja doen we! Ga ik 10 regelen bij Nathan.
L: Dan heb ik nu het eindbedrag.
R: Ja, dan ben je klaar.
Wat op zich al een vreemde conversatie is? Hij wil 100, maar gaat akkoord met 110, en vraagt niet wat ze verder nog heeft of vertelt wat hij zelf heeft.
-Meteen daarna volgt een scene van Rob en Nathan, waarbij Rob zegt dat hij 180 heeft en nog 30 nodig heeft. Als dit achter elkaar gebeurde, is dit nogal vreemd., hij had toch 10 nodig? Daarnaast heeft Leonie een 30, en lijkt het erop dat Rob dat weet: ze hebben die geruild en/of hij hoort het later van een stellige leonie.
- We horen Rob nooit tegen Leonie zeggen welk bedrag hij moet hebben en we zien leonie ook pas helemaal aan het eind aan robs kistje staan, als rob zijn bedrag al is "gemaakt" door Nathan. Weet Leonie het bedrag van rob überhaupt wel? Hij zegt ook tegen leonie als Nathan hem roept: wacht, blijf jij staan? Terwijl leonie gewoon mee zou kunnen lopen naar Nathan die bij robs kistje staat.
-Leonie maakt met 5 kokers 240 denkt ze. Ze ruilt daarvoor haar 110 met Rob. Dat betekent dat Rob haar een 80 zou hebben gegeven (270-110=160, 160+80=240). Echter, als ze terug komt bij haar kistje zegt ze: "30!" Heeft ze die dan net gekregen van Rob, of is dat de andere koker die nog los in het kistje lag? Of is dit scheef gemonteerd..
-Rob loopt met 3 kokers naar leonie, waarvan 2 in 1 hand. Hij zegt tegen leonie over de 1e koker: "110, die heb ik van jou gekregen." En dan houdt hij de andere 2 kokers in de andere hand omhoog en zegt: "50 en 50 is 210." Het kan zijn dat hij bedoelt te zeggen dat hij nog een 50 nodig heeft. Maar hij heeft 2 kokers in 1 hand, wat ook kan betekenen dat ze beide 50 waard zijn. Wat weer betekent dat hij 3 kokers in zijn handen heeft, die samen 210 waard zijn, wat precies het bedrag van zijn kistje is!
-Als Rob de koker van 110 in zijn kistje stopt zegt hij: "nou, weer een hoge". Als mol staat hij op een ideale positie: hij kan alle hoge bedragen verzamelen en niet doorgeven naar leonie én hij kan zich bemoeien met het middenveld. Zeker als hij dan nog zegt: nee leonie is helemaal klaar, daar moeten we niet meer aan komen.

Misschien wat overbodig om te zeggen, maar ik vind Rob hier vrij verdacht.  ::hypocriet::
(Ondanks dat Nathan hier 75 maakt van 70.)

« Laatst bewerkt op: 3-03-2020, 10:31:35 door Tungsten »
Glow in the dark

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #109 Gepost op: 3-03-2020, 00:02:50 »
Is Buddy hier ook niet superverdacht?
Hij weet niets.
Maar hij moet toch wel wat extra kokers met hoge bedragen extra hebben.
Belangrijk om op het eind 1200 te maken met slechts 9 kokers.


anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #110 Gepost op: 3-03-2020, 00:03:35 »
(Ondanks dat Nathan hier 75 maakt van 70.)

Dat was me helemaal nog niet opgevallen!

Dat is bijzonder verdacht van de fanatieke Nathan wel...

Zo moeilijk is het toch niet om 75 in plaats van 70 te onthouden?

Vervolgens is hij helemaal verontwaardigd dat de kokers die hij aan Rob gaf niet het juiste bedrag vormden want hij wist zeker dat hij Rob de juiste kokers gaf (die 75 euro maakte daar deel van uit)....

Waarom is het dit seizoen zo moeilijk om definitief voor een mol te gaan voor mij... Mil en Buddy verdenk ik allang niet meer maar het kiezen tussen Rob en Nathan blijft moeilijk.  ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #111 Gepost op: 3-03-2020, 00:40:15 »
Ik heb nog even naar wat beelden gekeken om te beoordelen hoe erg deze opdracht moet zijn voor iemand met hoogtevrees. Ondanks dat de brug aan de onderkant doorzichtig is, valt het volgens mij wel mee voor iemand met hoogtevrees. Zolang je maar niet recht naar beneden kijkt is er volgens mij (heb ook een beetje hoogtevrees) niet zoveel aan de hand. Licht reflecteert namelijk aan een oppervlak afhankelijk van de hoek van inval. Nathan had hier geen probleem mee. In het molboekje geeft hij het volgende antwoord op de vraag: "Ben je ergens bang voor?".

"Ik ben geen voorstander van hoogtes. Ik geloof ook eigenlijk niet dat mensen die zeggen daar niet bang voor te zijn op het randje van een klif denken: zo, hier ga ik eens even lekker van afspringen".

Mil besluit terug te gaan op het moment dat Rob zegt "het is net of je op lucht loopt" of woorden met die strekking. Kortom, het zou wat mij betreft best een molactie kunnen zijn om niet mee te doen met deze opdracht.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #112 Gepost op: 3-03-2020, 05:36:56 »
Over de kokertjes:

Misschien wat overbodig om te zeggen, maar ik vind Rob hier vrij verdacht.  ::hypocriet::
(Ondanks dat Nathan hier 75 maakt van 70.)

Mooi gezien. Ik had helemaal niet door dat Rob met zijn eigen bedrag in zijn handen staat (110-50-50). Maar vind het even verdacht dat Nathan 70-25-10 heeft en nadat hij Rob's bedrag van 210 hoort, ineens 75-25-10 onthoudt. Omdat van 70 zonder gewisseld te hebben al 75 te maken, zo'n dom foutje is en toevallig wel precies het bedrag wat Rob nodig heeft.

Allebei stik verdacht dus. Zoals het hele seizoen al.

Offline Vl4d

  • Forumlid
  • Soms wel, soms niet
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #113 Gepost op: 3-03-2020, 06:40:03 »
Over de kokertjes:

Ik was zelf ook al bezig geweest deze opdracht te reconstrueren, maar door een overvloed aan onzekerheden heb ik dit al snel terzijde geschoven. Vandaar dat ik in dit topic eerder opmerkte de opdracht nogal ondoorzichtig te vinden.
Kudos voor jouw moedige poging om de opdracht alsnog uit te werken!  ::ok::

We zien nathan 70 open maken. Je hoort hem daarna constant zijn bedragen noemen: "75, 25,10". Hij noemt later nog dat hij 110 heeft. Ik kan niet uitsluiten dat dat de 110 van Leonie is, maar iets zegt me dat dat zijn extra koker was.

Het eerste klopt inderdaad; dat had ik ook gesignaleerd. Nathan benoemt zijn € 70-biljet later zeer waarschijnlijk als 75. Zijn uitspraak “75, 25.10” vond ik wel wat curieus door hem geformuleerd – € 25,10 en € 2510 zijn in deze opdracht uitgesloten als bedragen voor een koker (vooral het tweede bedrag) – maar doordat Nathan later stelde 110 te hebben, maakte ik hieruit op dat hij daarmee vermoedelijk de (onjuiste) waarde in zijn kistje bedoelde, namelijk: 75, 25 én 10 = 110. Zo zie je maar, dat wat we bij deze opdracht te zien/horen krijgen opnieuw niet eenduidig te interpreteren is.

Wat mij opvalt:
. . .
Misschien wat overbodig om te zeggen, maar ik vind Rob hier vrij verdacht.  ::hypocriet::
(Ondanks dat Nathan hier 75 maakt van 70.)

Eén niet onbelangrijk punt mis ik in het laatste (gekleurde) deel van jouw analyse. Zoals uit het eerste deel van je verhaal blijkt, heeft Buddy 2x(3+2) kokers van totaal 2 kistjes onder zijn hoede, die van hemzelf en die van Mil. Naast de 2x3 kokers van de beide kistjes heeft Buddy dus in totaal 2x2=4 extra kokers om door te geven aan Nathan. Toch zien we Buddy bij zijn overleg met Nathan slechts met 3 kokers in zijn handen staan, die hij ook alle drie (verwarrend) benoemt.
Dit constaterende, dringt zich hier een prangende vraag op: Waar is die 4de extra koker van Buddy gebleven? En de logische vervolgvraag: Is deze 4de extra koker van Buddy de ontbrekende koker in de € 1200-kist aan het eind van de opdracht?
 ::vergroot::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #114 Gepost op: 3-03-2020, 07:07:43 »

Het eerste klopt inderdaad; dat had ik ook gesignaleerd. Nathan benoemt zijn € 70-biljet later zeer waarschijnlijk als 75. Zijn uitspraak “75, 25.10” vond ik wel wat curieus door hem geformuleerd – € 25,10 en € 2510 zijn in deze opdracht uitgesloten als bedragen voor een koker (vooral het tweede bedrag) – maar doordat Nathan later stelde 110 te hebben, maakte ik hieruit op dat hij daarmee vermoedelijk de (onjuiste) waarde in zijn kistje bedoelde, namelijk: 75, 25 én 10 = 110. Zo zie je maar, dat wat we bij deze opdracht te zien/horen krijgen opnieuw niet eenduidig te interpreteren is.

Jawel, op een later moment wijst hij de koker in zijn hand als 110 aan en de kokers in de kist als 75-25-10.

Wat maakt dat nog zou kunnen dat hij de gedachte heeft opgevat dat ze de kokers in de kisten kunnen wisselen om goed uit te komen en de andere kokers die over zijn in de laatste kist moeten.

Citaat
Eén niet onbelangrijk punt mis ik in het laatste (gekleurde) deel van jouw analyse. Zoals uit het eerste deel van je verhaal blijkt, heeft Buddy 2x(3+2) kokers van totaal 2 kistjes onder zijn hoede, die van hemzelf en die van Mil. Naast de 2x3 kokers van de beide kistjes heeft Buddy dus in totaal 2x2=4 extra kokers om door te geven aan Nathan. Toch zien we Buddy bij zijn overleg met Nathan slechts met 3 kokers in zijn handen staan, die hij ook alle drie (verwarrend) benoemt.
Dit constaterende, dringt zich hier een prangende vraag op: Waar is die 4de extra koker van Buddy gebleven? En de logische vervolgvraag: Is deze 4de extra koker van Buddy de ontbrekende koker in de € 1200-kist aan het eind van de opdracht?
 ::vergroot::

Buddy zegt dat die in zijn zak zit. Ik geloof hem wel, de verwarring en teleurstelling op zijn gezicht. Breekt je hart een beetje  ::love::
« Laatst bewerkt op: 3-03-2020, 07:56:21 door Heinz, Reden: Citaat hersteld »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #115 Gepost op: 3-03-2020, 08:34:26 »
Ik heb nog even naar wat beelden gekeken om te beoordelen hoe erg deze opdracht moet zijn voor iemand met hoogtevrees. Ondanks dat de brug aan de onderkant doorzichtig is, valt het volgens mij wel mee voor iemand met hoogtevrees. Zolang je maar niet recht naar beneden kijkt is er volgens mij (heb ook een beetje hoogtevrees) niet zoveel aan de hand. Licht reflecteert namelijk aan een oppervlak afhankelijk van de hoek van inval. Nathan had hier geen probleem mee. In het molboekje geeft hij het volgende antwoord op de vraag: "Ben je ergens bang voor?".

"Ik ben geen voorstander van hoogtes. Ik geloof ook eigenlijk niet dat mensen die zeggen daar niet bang voor te zijn op het randje van een klif denken: zo, hier ga ik eens even lekker van afspringen".

Mil besluit terug te gaan op het moment dat Rob zegt "het is net of je op lucht loopt" of woorden met die strekking. Kortom, het zou wat mij betreft best een molactie kunnen zijn om niet mee te doen met deze opdracht.

De brug ging nogal hard geen en weer. Het stormde (bijna). Ik kan me goed voorstellen dat dit voor iemand met hoogtevrees erg moeilijk is. Rob's opmerking kan net het laatste zetje hebben gegeven.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #116 Gepost op: 3-03-2020, 10:16:39 »
De letterlijke versie:
Buddy: als ik naar beneden kijk, dat moet je gewoon niet doen.
Rob: wauw, alsof ik over lucht loop.
Mil: jongens ik durf dit echt niet.

Mil was echt niet van plan op die brug te blijven staan. In overleg met de medekandidaten is dit  "plagerige" scenariootje bedacht om haar van de brug af te krijgen. Het is een klassiek een-tweetje. En toen was Nathan weer verdacht (voetbal een-tweetje)

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #117 Gepost op: 3-03-2020, 19:51:32 »
Ik heb nog even naar wat beelden gekeken om te beoordelen hoe erg deze opdracht moet zijn voor iemand met hoogtevrees. Ondanks dat de brug aan de onderkant doorzichtig is, valt het volgens mij wel mee voor iemand met hoogtevrees. Zolang je maar niet recht naar beneden kijkt is er volgens mij (heb ook een beetje hoogtevrees) niet zoveel aan de hand. Licht reflecteert namelijk aan een oppervlak afhankelijk van de hoek van inval. Nathan had hier geen probleem mee. In het molboekje geeft hij het volgende antwoord op de vraag: "Ben je ergens bang voor?".

"Ik ben geen voorstander van hoogtes. Ik geloof ook eigenlijk niet dat mensen die zeggen daar niet bang voor te zijn op het randje van een klif denken: zo, hier ga ik eens even lekker van afspringen".

Mil besluit terug te gaan op het moment dat Rob zegt "het is net of je op lucht loopt" of woorden met die strekking. Kortom, het zou wat mij betreft best een molactie kunnen zijn om niet mee te doen met deze opdracht.

Dat was een redelijke kopie van de mol-actie van Jan aan de zip line: “niet naar beneden kijken”.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #118 Gepost op: 3-03-2020, 19:59:18 »
Er wordt gezegd: misschien dat de mol zijn gezicht laat zien. Toen ze klaar waren met de opdracht en Nathan zich aan het verontschuldigen was zei hij iets in de trant van : dan moet ik mezelf in de spiegel aankijken. Mol showt zijn gezicht in de spiegel?

Dit! En dan in combinatie met de  tekst die Rik uitsprak ik afl. 7. Dat was de exacte text die mol Jan in 2018 karakteriseerde “als je weet wie het is, is het een genot om naar te kijken”. Jan keek bij de ontknoping in de spiegel naar zichzelf.
 ::vergroot::

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Doorzichtig
« Reactie #119 Gepost op: 4-03-2020, 20:22:21 »
Ik weet niet wie deze opdracht bedacht heeft, maar ik denk dat 'ie op de grond al ondoenlijk is. Er zijn 24 kokers met verschillende bedragen. Per kistje moeten er 3 kokers gekozen worden, maar daarbij moet je er wel voor zorgen dat je de rest ook kan maken. Zoals iemand eerder al aangaf: 50+15+15 is net zo 80 als 40+30+10, maar als je die 15 elders nodig hebt is het eerste toch niet de goede keuze. En dan raken ze ook nog (blijkens de niet volle kist) kokers kwijt.
In het geval Mil de Mol is, is die hoogtevrees geen enkel probleem... Hier hoefde de Mol echt niet te saboteren.