Auteur Topic: Verzin zelf een opdracht voor WIDM  (gelezen 11473 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Gepost op: 17-03-2020, 13:24:14 »
In de feedbacktopic komt één thema steeds terug: de opdrachten. De kandidaten, mol, presentator, setting, montage krijgen alle lof, maar op de opdrachten is veel kritiek. Wij weten dus vrij goed wat voor opdrachten we nu wel genoeg gezien hebben. Maar: we hebben vast ook ideeën wat we dan wèl willen zien. Laten we dat eens heel concreet maken, en zelf een opdracht bedenken voor WIDM.

Wat mij betreft is dit vooral [funstuff]. Maar: productie bekijkt ook dit forum. Dus laten we zeggen: door hier te posten, stel je je idee beschikbaar voor de makers.. Het enige dat we terugverwachten, is een tof molseizoen met supergave opdrachten die ons weer op het puntje van onze stoel brengen :)

Bedenk iets wat je zelf het liefst zou zien: nachtelijke opdrachten, opdrachten van 3 uur, opdrachten met spanning, psychologische lagen, opdrachten met een twist, etc. etc. Verzin het maar - letterlijk. Gebruik vooral alle seizoenen ter inspiratie, maar probeer zelf iets te verzinnen. Dus niet: "de theateropdracht uit seizoen 9, maar dan met [...]"

Probeer te beschrijven:
  • opdrachttitel
  • hoeveel kandidaten ongeveer
  • hoeveel tijd
  • hoeveel geld (en hoe dat wordt verdiend)
  • eventuele troeven
  • soort locatie
  • soort opdracht
  • uitleg in 1 zin
  • de "spelregels"
  • eventuele twists
  • manieren om te mollen

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen :D
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2020, 13:25:43 »
Bij wijze van voorbeeld volgt hier een opdrachtidee:

Kennisdoolhof
7 kandidaten
Maximaal €4.200
Loatie: een of ander gebied met kamers, ruimtes, gangen etc. Bv. een verlaten gebouw of terrein.
In het speelveld staan 21 bordjes met kennisvragen.
Deel 1 van de opdracht: Kandidaten betreden 1 voor 1 de ruimte, met 3 door productie gekozen naambordjes van medekandidaten. Opdracht: leg de naambordjes bij kennisvragen waarvan je denkt dat diegene het antwoord weet.

Elke kandidaat krijgt 15 minuten. Er liggen 20 tijdkokers verspreid. Elke gevonden tijdkoker is +1 minuut voor álle kandidaten ná de vinder. Dus: kandidaten die làter aan de beurt zijn, hebben meer tijd. (Dat is eerlijk omdat steeds meer vragen al een naambordje hebben.)

In het speelveld zijn 3 jokers verstopt. (Dit geeft het pakken van tijdkokers een dubbele lading.)

Deel 2 van de opdracht: de kandidaten beantwoorden de (maximaal) 3 vragen waar hun naam bij ligt. 1 juist = €100. 2 juist = €300. 3 juist = €600.

Deze opdracht kun je mollen door vragen niet te vinden, de verkeerde namen bij vragen te leggen, geen tijdkokers te vinden, of foute antwoorden te geven.


Nu jullie :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2020, 13:54:37 »
In het water vallen ;D
6-10 kandidaten
Geld ?
Locatie: Water(glijbanen)park

Kandidaten worden gerangschikt op durf. De 1 of 2 kandidaten die onderaan staan hoeven niet van een waterglijbaan. De rest is gekoppeld aan een waterglijbaan of attractie (van eng naar minder eng). De 1/2 kandidaten krijgen nu een aantal quizvragen. Hebben ze de vraag fout dan worden er twee van de andere deelnemers at random gewisseld. Hebben ze het goed dan verhogen ze het bedrag waarvoor één kandidaat speelt.

De kandidaten bij de waterglijbanen gaan elk dus van een andere glijbaan af. Hier moeten ze een extra opdracht uitvoeren bijv. letters spotten onderweg wanneer ze de glijbaan afgaan, een rekensom oplossen die ze krijgen net voordat ze de glijbaan afgaan etc. Onderaan de glijbaan/of bij de uitgang geven ze het antwoord. Is dit goed dan komt er een cijfer vrij.

De 1/2 kandidaten die de quizvragen deden moeten langs alle glijbanen om de cijfers te verzamelen. Deze vormen een code waarmee ze de kluis kunnen openen voor nog een lekker bedrag met geld. Uiteraard dit binnen een bepaalde tijd.

Geld kan verdiend worden door:
-> Elke kandidaat die de waterglijbaan afgaat en de opdracht goed uitvoert, dit bedrag kan verhoogd worden door de quizvragen.
-> De juiste cijfercode in te vullen bij de kluis

Molacties:
-> Quizvragen verpesten zodat het geld niet wordt verhoogd en mogelijk kandidaten worden gewisseld naar een glijbaan die ze niet durven
-> Niet van de waterglijbaan gaan
-> Je opdracht verkeerd uitvoeren maar wel van de waterglijbaan gaan
-> Tijd rekken door bang te zijn voor de waterglijbaan
-> Tijd te rekken door verkeerd te lopen en zo laat aan te komen bij de juiste glijbanen
-> De code verkeerd intoetsen
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2020, 14:38:55 »
Opdracht: nog een keer

De allereerste opdracht van het seizoen. Verdeeld over 3 dagen.
Locatie: Ergens in een stad.

Dag 1
De 10 kandidaten komen bij Rik aan en Rik houdt een algemeen praatje. Welkom in Land X, blablabla.
Daarna geeft Rik de keuze uit 3 enveloppen. De kandidaten mogen kiezen.

scenario:
Kandidaten kiezen envelop 1, Rik geeft envelop 2. Envelop 2 is eerder door de mol gekozen.


De envelop bevat een routeomschrijving die de kandidaten leidt naar de eerste deelopdracht. Hier krijgen de kandidaten uitleg over de opdracht. De kandidaten moeten 3/4 namen noemen van mensen die deze opdracht moeten uitvoeren.

scenario:
Kandidaten kiezen voor kandidaat A, B en C. De opdracht word gedaan door de  keuzes van de mol


Hierna gaan de kandidaten door naar twee volgende deelopdrachten waar hetzelfde gebeurd.

Uiteindelijk komt er onverwacht een test met executie aan het einde van de dag. Iemand krijgt een rood scherm.

De kandidaten keren terug naar het hotel waar de sleutels op het wachten.

Dag 2
de afvaller van gisteren is terug in het spel alsof er niets is gebeurd.

De 10 Kandidaten komen bij Rik aan en Rik houdt een algemeen praatje. Welkom in Land X, blablabla.
Daarna geeft Rik de keuze uit 3 enveloppen. De kandidaten mogen kiezen.

scenario:
Kandidaten kiezen envelop 3, Rik geeft envelop 1. Envelop 1 is gisteren door de kandidaten gekozen.


De envelop bevat een routeomschrijving die de kandidaten leidt naar de eerste deelopdracht. Hier krijgen de kandidaten uitleg over de opdracht. De kandidaten moeten 3/4 namen noemen van mensen die deze opdracht moeten uitvoeren.

scenario:
Kandidaten kiezen voor kandidaat B, E en G. De opdracht word gedaan door A, B en C, de keuzes van gisteren


Hierna gaan de kandidaten door naar twee volgende deelopdrachten waar hetzelfde gebeurd.

Uiteindelijk komt er 'onverwacht' een test met executie aan het einde van de dag. Iedereen krijgt een Groen scherm.

De kandidaten keren terug naar het hotel waar de sleutels op het wachten.

Dag 3
De 10 Kandidaten komen bij Rik aan en Rik houdt een algemeen praatje. Welkom in Land X, blablabla.
Daarna geeft Rik de keuze uit 3 enveloppen. De kandidaten mogen kiezen.

Dit keer krijgen de kandidaten de envelop die ze op dat moment kiezen. De boodschap in deze envelop luidt: 'maak je klaar voor test en executie! Nu valt er echt iemand af.'

Deelopdrachten:
De deelopdrachten kunnen dingen zijn als:
Abseilen van een gebouw.
Een ingewikkelde puzzel.
Een jokerspel.

Geld:
Bij elke deelopdracht kan er geld worden verdiend.
Ook wordt er geld verdiend als 1 persoon niet 2 keer dezelfde deelopdracht uitvoert.
Er gaat geld verloren als 1 persoon wel 2 keer dezelfde deelopdracht uitvoert.


molactie:

Aansporen om dezelfde personen dezelfde opdrachten uit te laten voeren.
Deelopdrachten laten mislukken.

Twist:
Lijkt me duidelijk. De kandidaten denken dat ze dezelfde dag opnieuw beleven. Blijven ze bij dezelfde keuzes of veranderen ze?
De hele productie doet elke dag alsof het de eerste is. Alle uitleg is steeds volledig hetzelfde.

optioneel voor het thuispubliek:
de leader speelt steeds weer af voorafgaand aan het beginpraatje.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2020, 19:28:17 »
Ik ben geen ster in het onthouden van opdrachten, dus het kan best dat er al eens een dergelijk opdracht is geweest en dat ik daar onbewust door ben beïnvloed. Het is in elk geval geïnspireerd door de film La Guerre du feu.

Opdrachttitel: Vuurdoop
Aantal kandidaten: 10 (mogelijke openingsopdracht)
Moment van de dag: Avond schermer
Locatie: Moeras/waddengebied/rivier delta
Tijdsduur: Ongeveer 3 uur (maar geen tijdslimiet)
Maximaal te verdienen bedrag: €6400

Omschrijving:
De kandidaten moeten een brandende fakkel van één kant van een moeras naar de andere kant brengen. Sommige stukken moeten ze door diepe stukken waden of zelfs zwemmen.
De kandidaten lopen steeds als koppel zodat er de mogelijkheid is de fakkel over te geven om langs obstakels te komen. Als een kandidaat er doorheen zit kan deze zich af laten lossen door een kandidaat die nog niet niet aan de beurt is geweest*.
Als de fakkel uit gaat is niet meteen de opdracht voorbij, maar moet de kandidaat die op dat moment de fakkel draagt gewisseld worden, halveert het te verdienen bedrag en krijgen ze een verse en droge fakkel.
De te overbruggen afstand is uitdagend, maar haalbaar.

* De overige kandidaten volgen in een moerasboot o.i.d. maar dat wordt buiten beeld gehouden. Alternatieven zijn een estafette met vaste wisselpunten. Of met de hele ploeg van start en kandidaten achterlaten als ze op zijn of de fakkel uit gaat.

Uitleg in één zin:
Een brandende fakkel door een moeras vervoeren.

Molacties:
Je kan snel af gaan of de fakkel uit laten gaan, maar idealiter is de mol de held. Gaat door als anderen afhaken, maar zorgt ervoor dat niet altijd de optimale route wordt genomen . Hij of zij zorgt er voor dat andere manoeuvres moeten doen die ervoor zorgt dat de fakkel uit gaat.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2020, 19:31:04 »
Oeh ja, doet me denken aan de briljante fakkelopdracht uit De Mol 3. (En nu ze in Griekenland zijn met De Mol 8 verwacht ik eigenlijk ook weer een fakkelopdracht.)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2020, 00:11:17 »
Ik ben gemaakt voor dit topic!!!

Opdrachttitel: Traplopen

Aantal kandidaten: Meer dan 6
Hoeveel tijd: max. 1,5 uur
Hoeveel geld: 2000,-
Verdeeld: Over verschillende bedragen, gebaseerd op aantal treden.

Locatie: Gesloten ruimte(industrie) of ruïne met hoogteverschil.

Speluitleg:

De kandidaten moeten door de ruimte heen verschillende traptreden vinden die passen in de gleuven van de trappen die er staan, als een trap compleet is kan een kandidaat het geld dat erboven ligt pakken. Sommige treden moeten meerdere keren gebruikt worden bij verschillende trappen, het is echter aan de kandidaten om dit uit te vinden.

Uitleg in een zin:
De kandidaten moeten middels treden een trap in elkaar zetten om het bovenliggende geld te pakken.

Geld verdienen door:
De trappen juist in elkaar te zetten en een kandidaat het geld dat erboven ligt te laten pakken.

Molacties:
- Het vertragen bij het vinden van de treden, of de treden wegwerken.
- Het vertragen bij het in elkaar puzzelen van de trap.
- Minder geld pakken als de mol naar boven wordt gestuurd.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mol-Cooper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hey!
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2020, 11:07:51 »
Opdracht: Vetrouwings zin

Aantal kandidaten: Maximaal 10 minimaal 4

Hoeveel tijd: 60 minuten

Hoeveel geld: €200 per goede zin. Maximaal €2000 te verdienen.

Troeven: Jokers, groene en zwarte vrijstellingen.

Locatie: Lange brug of een lange looppad.

Uitleg in 1 zin: De kandidaten moeten de complete zin aan Rik zeggen zonder die veranderd is.

Uitleg: Deze opdracht is een vertrouwings opdracht je moet de andere kandidaten vertrouwen. De kandidaten staan verspreid uit elkaar op een lange looppad of brug, er zit een afstand van 5 meter tussen elke persoon. Rik vertelt bij de kandidaat aan het begin van de brug of looppad de hele complete juiste zin. Het is de bedoeling dat die persoon het weer door verteld aan de volgende persoon 5 meter naast zich maar voor hij dat doet komt er nog een dilemma. Want bij elke persoon ligt er 4 enveloppen op een tafeltje voor hun en voordat ze de zin aan de andere persoon door zegt via een portofoon kunnen ze uit een envelop kiezen het hoeft niet. In envelop 1 zit een joker in envelop 2 zit een groene vrijstelling in envelop 3 zit een zwarte vrijstelling en in envelop 4 zit de juiste zin die ze moeten door spelen maar als je die envelop pakt gaat er 500 van het totaal verdiende bedrag weg. Als je een van de troeven pakt dus bijvoorbeeld een joker moet je de zin die je hebt gehoord van de mede kandidaat naast je een woord van veranderen zodat de zin niet meer klopt en er dus een kans bestaat dat de zin aan het einde bij Rik verkeerd gezegd wordt maar jij hebt dan wel een joker. Het is de bedoeling dat de zin correct aan het einde aan Rik vertelt wordt door de laatste persoon die helemaal aan het einde staat. Per foute woord gaat er €200 van het totaal verdiende geld bedrag er van af dus bijvoorbeeld de zin is ' De mol bij jullie probeert de opdracht helemaal te mislukken' is en 2 woorden zijn veranderd door andere woorden door iemand omdat sommige personen voor jokers of vrijstellingen zijn gegaan dan kan de zin bijvoorbeeld zo gezegd worden 'De kandidaat bij jullie wilt de opdracht helemaal mislukken' klopt niet want de woorden 'kandidaat' en 'wilt' kloppen niet omdat de juiste woorden omgewisseld zijn naar foute woorden. De zin bestaat uit 10 woorden als er 10 kandidaten zijn en 4 als er 4 kandidaten zijn want zo heeft iedereen de kans om de zin fout te maken om een joker of vrijstelling te pakken.

Spelregels: Je mag maar 1 envelop pakken maar je mag ook gewoon de zin door zeggen naar iemand anders die je van de persoon naast je hebt gehoord.

Als je een troef hebt gepakt moet je 1 woord in de zin veranderen want je hebt niet voor het geld gekozen.

Je mag de zin niet veranderen zonder een troef gepakt te hebben.

Manieren om te mollen: De mol kan de zin veranderen door een troef te pakken want als je een troef pakt bijvoorbeeld een joker moet je een woord van de zin veranderen die je van de persoon naast je hebt gehoord. De mol kan van de envelop gaan met de juiste zin er in voor zekerheid maar dan gaat er wel 500 van het in totaal verdiende bedrag er af.

Twist: In de juiste zin die je eigenlijk moest hebben zit een grote hint in naar de identiteit van de mol (maar dat kan je in de opdracht ook weglaten.)
Hallo! Hello! Bonjour! 你好! Hej! Hei! გამარჯობა! Γεια! Aloha nui! Dia duit! Halló! Halo! Ciao! こんにちは! Сәлем! 안녕! Xin chào! Merhaba! Salaan! Hola! Olá!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2020, 16:19:22 »
Opdracht titel: Waren-(t)huis
Aantal kandidaten: 8
Locatie: Warenhuis
Tijdsduur: 45 minuten
Maximaal te verdienen bedrag: €2000

Omschrijving:
De kandidaten zitten in duo's van 4 opgesloten elk op een verschillende verdieping van het warenhuis. Voor ieder duo dat word bevrijd verdienen de kandidaten 500 euro, maar duo 1 kan slechts bevrijd worden als alle andere duo's ook bevrijd zijn.

Duo 1 (het communicerende duo) zit vastgebonden aan een ronde stalen paal, en zijn de enigen die via de porto kan praten met ieder duo. Zij zien op een televisie woorden en afbeeldingen voorbij flitsen die de duo's kunnen gebruiken als hints voor hun eigen opdrachten. Zij weten niet wat de opdrachten zijn van de andere duo's.

Helaas, moet duo 2 (het sportieve duo) wel in beweging blijven op de loopband / hometrainer fiets om zo energie op te wekken voor de televisie. Om bevrijd te worden van hun verdieping moeten ze een bepaald aantal kilometer hebben gefietst en gewandeld dat te vinden is door een rekensom op te lossen die op de televisie staat van duo 1. Tevens kan duo 2 pas als laatste hun verdieping verlaten, want als ze eenmaal stoppen met energie opwekken heeft duo 1 geen elektriciteit meer.

Duo 3 (het slimme duo) zit in een klassieke escape room en kan cruciale informatie krijgen op welke verdieping elk duo zich bevind (én waar de sleutel ligt) als ze zich bevrijden. Hierdoor kan duo 1 sneller worden bevrijd. Hints over welke stappen ze moeten zetten om uit hun escaperoom te komen staat op de televisie bij duo 1.

Duo 4 (het nachtblinde duo) dit duo zit in pik donkere kamer met obstakels waar ze het koortje moeten vinden om het licht aan te krijgen. Zij horen duo 1 alleen door luidsprekers/porto, en moeten proberen zo snel mogelijk het parcours uit te voeren. Wat zij niet weten is dat de sleutel, die duo 1 kan bevrijden ligt verstopt ergens in hun parcours. Duo 1 weet dit ook niet, maar heeft wel cruciale informatie over die plek op hun televisie staan.

Molacties:
Bij elk duo zou de mol kunnen mollen: bij duo 1 door niet goede instructies door te geven, bij duo 2 door niet zijn/haar best te doen en snel van de apparaten af te gaan, bij duo 3 door niet uit de escaperoom te raken (én geen informatie delen) en bij duo 4 door niet de sleutel te vinden voor duo 1.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #9 Gepost op: 18-03-2020, 17:20:23 »
Toen ik (eens, ach voorgoed verleden tijd) in het bestuur van een studentenvereniging zat waren we tamelijk ver in het organiseren van een eigen WIDM-editie. Door gebrek aan geld en kandidaten is het er echter nooit van gekomen. Ik heb er nog slechts schetsmatige herinneringen aan, maar we hadden een eerste opdracht bedacht die er op gericht was de molboekjes van de kandidaten te vinden. Als ik het me goed herinner, was de opdracht als volgt:


Titel opdracht: Oude prenten en nieuwe molboekjes
Aantal kandidaten: 10
Locatie: (middel)grote stad, liefst met een historisch centrum
Tijdsduur: 90 minuten (+ eventuele uitloop)
Maximaal te verdienen bedrag: € 2500,-


Omschrijving:
De kandidaten krijgen een oude afbeelding (foto, schilderij of prent) van de stad waarin zij zich bevinden. Op de locaties waar de fotograaf/kunstenaar stond terwijl hij/zij de voorstelling vastlegde ligt een molboekje voor één van de kandidaten, een bedrag van €250,- én de volgende afbeelding. Op elke locatie moet bovendien één kandidaat worden achtergelaten, zodat de groep steeds kleiner wordt.
Als de kandidaten de locatie niet kunnen vinden, kunnen ze voor € 100,- een hint kopen in de vorm van een recente foto van de betreffende locatie, of voor € 200,- het precieze adres. De opdracht moet bovendien binnen anderhalf uur worden uitgevoerd om geen extra geld te verliezen. De opdracht móet echter worden afgemaakt (alle kandidaten moeten immers een molboekje hebben), en elke extra 10 minuten kost wederom € 100,- uit de pot. 


Molacties:
Op elke locatie zou gemold kunnen worden door tijdrekken, het aanwijzen van de verkeerde locatie of het aandringen op kopen van hints.


Woosie down?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #10 Gepost op: 1-04-2020, 14:14:48 »
Laat ik dit topic eventjes weer aanwakkeren

Opdrachttitel: Bagagedrager
Aantal kandidaten: 10
Locatie: een lange buslijn met minstens 9 haltes
Tijdsduur: de lengte van de buslijn.
Te verdienen: €1750,-

Omschrijving:
Een van de kandidaten wordt onder het mom van: "visueel ingesteld" in de bus gebracht.

De opdracht begint en de kandidaat opent een enveloppe, hierin staan 9 routes aangegeven, verder zijn er in de bus 9 telefoons die live-beeld tonen van waar dat de bagage van de kandidaten ligt.

Zelf heeft hij een telefoon waarop 1 nummer staat. De kandidaat belt hiermee naar een kandidaat op de eerstvolgende halte. Deze kandidaat moet voordat de bus voorbij rijd aan boord zijn om 250,- binnen te halen. Met of zonder bagage. Echter ligt de bagage verstopt aan het eind van een van de routes.

De twist is dat elk volgende kandidaat het telefoonnummer heeft van de daarop volgende kandidaat:
Bus -> telefoonnummer halte 1
halte 1 -> telefoonnummer halte 2
halte 2 -> telefoonnummer halte 3
etc.

Zoals eerder gezegd komt het geld in de pot als de kandidaat instapt met of zonder bagage, dit betekent dat kandidaten zijn bagage kunnen verliezen.

Aan het eind wordt duidelijk dat de kandidaat in de bus een keuze had:
Spelen voor het geld.
-of-
De opbrengst van deze opdracht wegspelen voor behoud van bagage.

molacties:
te lang doen over het vinden van bagage

als kandidaat in de bus:
spelen voor bagage en daarmee goodwill kweken.
Verkeerd de route doorspelen.
--extra molbiecht--
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #11 Gepost op: 1-04-2020, 15:48:23 »
Vrijstellingstafel.

Voor maximaal 5 kandidaten.

Maximaal te verdienen: 5000 euro

De kandidaten zitten rond een tafel en krijgen allemaal een vrijstelling voor hun, op eentje na. De beginpositie wordt random geloot door de presentator. Nu moet er onderhandeld worden. Per kandidaat die zijn vrijwillig wil afgeven, komt er 1000 euro in de pot. Als elke kandidaat echter zijn vrijstelling afgeeft, dan komt er een bonus van 1000 euro in de pot, maar krijgt de kandidaat die initieel geen vrijstelling had, de vrijstelling. De plottwist, de vrijstellingen waren allemaal nep. Niemand eindigt dus met een vrijstelling.

Online hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #12 Gepost op: 1-04-2020, 16:24:12 »
Hardloopwedstrijd
Aantal kandidaten: rond de 7

Eerst wordt de sportiefste kandidaat gevraagd. Deze gaat langs een route hardlopen. De anderen zullen deze kandidaat gaan volgen op een vervoersmiddel. Dat kan een fiets zijn of iets dat van toepassing is op het land, bijvoorbeeld en Vespa als ze in Italië zouden zijn.

De hardlopende kandidaat komt verschillende spandoeken tegen. Op het eerst staat de opdracht uitgelegd: er volgen meer spandoeken, de teksten daarop kunnen waar zijn of juist onwaar. Alleen de tweede spandoek is sowieso waar.

Daarop staat dat de hardlopende kandidaat een vrijstelling wint als deze de route sneller aflegt dan de achtervolgers. De hardlopende kandidaat gaat dus zo snel mogelijk lopen.

De anderen volgen en moeten bij elke spandoek stoppen en een opdracht lezen. Als de opdracht slaagt, krijgen de achtervolgende kandidaten te horen of de tekst op die spandoek een leugen is. Als ze de opdracht niet proberen of deze mislukt, krijgen ze dit niet te horen en moeten ze zonder extra informatie de achtervolging voortzetten.

Voorbeelden van teksten zouden zijn:
- De hardlopende kandidaat wint een vrijstelling als deze sneller is dan de achtervolgers (gegarandeerd waar)
- Elke minuut die de hardlopende kandidaat sneller is levert 100 euro op
- Als de hardlopende kandidaat hier één minuut wacht, dan wordt het gewonnen bedrag verdubbeld
- Als de achtervolgende kandidaten sneller zijn, dan wordt er 2500 euro verdient
- Op drie van de spandoeken staat een waarheid

De hardlopende kandidaat weet dus niet wat waar is en wat niet en moet op eigen inzicht keuzes maken. Ga je voor de vrijstelling door sneller te zijn dan de rest? Hoeveel minuten kun je sneller zijn en gaat dat inderdaad 100 euro per minuut opleveren? Of laat je je inhalen in de hoop dat dat 2500 euro oplevert?
Eventueel kun je bij sommige spandoeken de hardloper de optie bieden om een sneller vervoersmiddel te kopen, bijvoorbeeld een step voor 250 euro, een fiets voor 500 en een Vespa voor 750.

De achtervolgers kunnen de hardlopende kandidaat nooit inhalen, omdat ze bijvoorbeeld pas mogen beginnen nadat de hardloper klaar is of omdat ze op verschillende parcours spelen. Op die manier blijft het voor alle kandidaten onduidelijk wie de race aan het winnen is.

De Mol heeft de spandoeken zelf bespoten en weet daarom natuurlijk wat de leugens zijn.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #13 Gepost op: 1-04-2020, 16:52:51 »
Opdrachttitel: Kilometerteller
Aantal kandidaten: 3
Locatie: in een auto
max. te verdienen: €3000,-

Omschrijving:
De laatste opdracht van een zogenaamd seizoen, de finalisten moeten met een autootje een route afleggen zogezegd een roadtrip.

De auto moet in totaal 300 km afleggen, echter zit er maar benzine in voor +/-200 km.

Onderweg de route krijgen de kandidaten opdrachten waarmee ze benzine kunnen winnen. (leuk zou zijn als deze te maken zouden hebben met opdrachten eerder in het seizoen.)

Voor elke kilometer die ze afleggen krijgen ze €10,-

Ze hebben 3-5 uur, ligt aan de weg en tijdstip waarop het zich afspeelt.

molacties:
- de mol kan tijd reken bij de opdrachtjes.
- de mol kan achter het stuur zitten en minder hard rijden.

------------------

Even iets heel anders, is het misschien een idee om te stemmen op welke opdrachten je het leukst vindt? Ik kom er hier een paar tegen die ik ook echt kan voorstellen in de echte serie.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline BlijBlijBlij

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Blijste Molloot!
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #14 Gepost op: 1-04-2020, 17:45:53 »
Massa-massage
10 kandidaten
Maximaal € 0,-
Locatie: massagesalon

De kandidaten zijn net aangekomen op de locatie voor het nieuwe seizoen van Wie is de Mol?. Ze zullen wel nerveus zijn... dus ze krijgen een lekkere ontspannende massage!

Dus worden de kandidaten één voor één 30 minuten gemasseerd door een professionele lokale masseur. Terwijl ze daarvoor op hun buik zullen liggen en met hun hoofd door een gat staren, zouden ze op een beeldscherm naar beelden kunnen kijken met informatie die ze nodig hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een latere locatie of opdracht... of misschien wel een aanwijzing over wie de Mol is.

Maar er is een extra twist! Wat de kandidaten namelijk niet weten, is de massage ergens tijdens de 30 minuten durende 1 minuut wordt overgenomen door... DE MOL!!! Mocht de kandidaat dan dus onverhoopt omkijken... is de bedrieger dus gelijk betrapt.

Deze opdracht heb ik bedacht in de geest van de legendarische opdracht met de kippenbus (2011); dat was ook een opdracht waarbij de Mol gelijk aan het begin van de serie ontmaskerd kon worden. Maar anders dan toen maakt de Mol nu echt fysiek contact met de kandidaten!! De meest risicovolle molactie in de hele geschiedenis van het programma dus...
Ik ben toch zo BLIJ vandaag... :D

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #15 Gepost op: 2-04-2020, 13:25:44 »
Opdrachttitel: Gevangehindernis
Aantal kandidaten: 10
Hoeveel tijd: 1 uur
Hoeveel geld: 2000 euro
Locatie: Gevangenis

Uitleg in 1 zin: Als de 10 kandidaten binnen 1 uur uit de gevangenis ontsnappen verdienen ze 2000 euro voor de pot.

Uitleg:

Alle kandidaten zitten vast in een cel. 2 kandidaten helemaal boven in het gebouw, 8 kandidaten op de 1ste verdieping.

De opdracht begint meteen spannend. Alle kandidaten zitten met een blinddoek vast in de cel, ze hebben ook een slotje om hun hand, en hun benen zijn vastgebonden met touw.
De Mol gaat elke gevangenis langs om het slotje los te maken, de eerste opdracht is dus meteen al een soort meet-the-mole opdracht.

Tijd om bij te komen hebben ze niet. Want dan gaat het alarm af! De 60 minuten gaan in.

Boven elke deur staat een cijfer.
Elke deur zit vast met een cijferslot.

Bij 1 van de 2 bovenste cellen zit de deur niet op slot, die kan meteen vrij rondlopen.
In elke cel zit een bord met een nummer, onder dat nummer staat een aanwijzing naar de cijfercode.
Dat nummer hoort bij een cel, en de aanwijzing is de cijfercode.

De kandidaat die los is moet naar het nummer dat in zijn cel stond, en het cijferslot proberen los te maken, dan kan die kandidaat ook iemand bevrijden met zijn aanwijzing. Zo gaat het door tot dat 9 kandidaten los zijn. De kandidaat helemaal boven zit nog vast, die heeft geen cijferslot, maar hij moet bevrijd worden met een sleutel.
De kandidaten zien de sleutel hangen aan een touwtje, heel hoog. Door op elkaar te gaan staan moeten ze die sleutel pakken.
Als ook die kandidaat bevrijd is zijn ze met 10, ze hoeven nu alleen nog maar het gebouw uit, maar ze moeten eerst nog een verdieping naar beneden. En de trap is afgesloten, ze zullen moeten gaan springen. Met een bak vol schuimblokken worden ze opgevangen, kan toch nog best wel eng zijn!

Als ze allemaal op tijd buiten zijn winnen ze 2000 euro voor de pot.

Molacties:
Vertragen, gewoon zorgen dat het allemaal minder snel gaat, je kan de cel met het juiste nummer niet vinden, of je begrijpt de aanwijzing niet, of je durft niet te springen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #16 Gepost op: 2-04-2020, 15:22:39 »
Ik herinner me wel dat er al ooit eens een gelijkaardig opdracht is gedaan, maar deze is toch iets anders.

Het reuzenrad van fortuin

Locatie: Een groot reuzenrad

Te winnen bedrag: ongeveer €5000

Uitleg:
Elke coupé van het reuzenrad is een bepaald bedrag waard. Het varieert van bedragen van 20 euro tot 2000 euro. Een coupé is bankroet, wat betekend dat het verdiende geld te niet wordt gedaan. De coupé's waarin de kandidaten eindigen, bepalen de som van het eindbedrag. De kandidaten beginnen allemaal op de grond en weten niet welke coupé wat waard is. Om daar achter te komen, moet er in een coupé gestapt worden. Hierin staat informatie van twee andere coupé, bijvoorbeeld 4 naar links en 6 naar rechts. Dit kan per porto worden doorgegeven naar de grond, waar er een groot bord staat waarop de kandidaten per coupé de bedragen kunnen schrijven. Het reuzenrad mag wel maar 3 rondjes maken. In en uitstappen mag, meerdere personen per coupé ook, maar dat verdient niet meer geld.



Offline MoosisdeMol

  • Forumlid
  • Ik ben de Mol!
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #17 Gepost op: 21-04-2020, 20:05:30 »
Opdrachtstitel: Handenvol
Aantal kandidaten: 6
Hoeveel tijd: 30 minuten voor elk duo
Hoeveel geld: 6000,- (Per kandidaat 500,- tenzij je een verdubbelaar meeneemt, dan ben je 1000,- waard)
Eventuele troeven: Je kan jokers vinden die verspreid liggen over het speelveld
Locatie: Bos/zandvlakte

Uitleg in 1 zin: Kandidaten proberen in duo's niet gezien te worden door drones en met zoveel mogelijk geld (en eventueel jokers) de eindstreep te halen.

Spelregels: Kandidaten gaan om de beurt in duo's het bos in naar de startstreep.
Ze hebben 30 minuten om de verdubbelaar en misschien wat jokers te vinden die staan aangegeven op de kaart die ze meekrijgen.

Maar misschien kunnen ze nog met wat meer informatie naar huis, want De Mol loopt ook door het bos.

Ondertussen vliegen er ook nog drones rond met lasers. Word je geraakt door een laser of ben je niet binnen de tijd over de eindstreep, dan ben je al je geld en troeven kwijt.

Er ligt ook nog een verdubbelaar in een kistje in het midden van het speelveld. Die kan je alleen openen door middel van een sleutel. Aan het begin krijgen de kandidaten ook een sleutelbos met 5 sleutels, waaronder 1 goede sleutel. Als ze het kistje openkrijgen en de verdubbelaar over de eindstreep krijgen, dan wordt jouw 500,- verdubbeld (dus 1000,-).

Twist: De Mol loopt tijdens de rondes van de medekandidaten ook door het bos

Manieren om te mollen:
- Superduidelijk in het vizier van een drone staan en geraakt worden
- De goede sleutel kwijt maken
- De verdubbelaar kwijt maken
- Tijd rekken en daardoor te laat komen

Zie de bijlage voor de plattegrond van het speelveld.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 20:26:43 door MoosisdeMol »

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #18 Gepost op: 28-04-2020, 08:57:19 »
Opdrachttitel: Op (hoop van) Slagen
Aantal kandidaten: 5-6
Tijd: 45 min.
Te verdienen: €3000,- (Verspreid over 50 garageboxen.)
Troeven: Sommige boxes zijn open daar liggen jokers in. (max. 4)
Locatie: Een enorme opslagplaats met veel garageboxen.

Uitleg in 1 zin: "De kandidaten moeten met 50 sleutels, 50 boxen vinden waar geld in ligt."

Speluitleg:
De kandidaten krijgen van de presentator een sleutelbos met 50 sleutels, met de uitleg dat elk van de 50 sleutels op een garagebox in de megastorage werkt. Als ze alle 50 sleutels gebruiken hebben ze €3000,- verdiend.

Aan het einde van de opdracht wordt aangehaald hoe er ook open boxes waren waar wat meer inzat voor de individuele speler.

Mol:
- Tijd rekken bij het begin, door strategie te bevestigen.
- Sleutels lozen.
- Mensen met verkeerde sleutels naar een bepaalde plek sturen.
- Tijd rekken tijdens opdracht.

Ook leuk:
- Hier zouden eventueel hints naar de mol verstopt kunnen worden door middel van props in de boxes.
   Bijv. Mol is een Schrijver. Props in de boxes: Veer, inkt, krijtbordje, papier, etc.
- Of als afleiding natuurlijk.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Verzin zelf een opdracht voor WIDM
« Reactie #19 Gepost op: 19-02-2021, 14:36:48 »
Om dit topic weer nieuw leven in te blazen, voor zover mogelijk:
(Ook sorry voor dubbele post)

Opdrachttitel: Met Argusogen
Aantal Kandidaten: Elk aantal is mogelijk, behalve 3.
Tijd: Onbeperkt.
Te verdienen: €5000,- (met 10 kandidaten.)
Troeven: Jokers
Locatie: Een grote open ruimte

Uitleg in een zin: "De kandidaten gooien met een dobbelsteen, geld en troeven bij elkaar."

Speluitleg:
De kandidaten staan ieder aan een tafel, hierop liggen 5 briefjes van €100,- Ook hebben ze eenieder een lade waarin 3 jokers liggen. Maar ook een bordje met erop: "de volgende kandidaat slaat zijn beurt over."

Als het de beurt van de kandidaat is gooit deze zijn of haar dobbelsteen, het aantal ogen dat hij/zij gooit bepaalt welke acties ondernomen kunnen worden. Elk voorwerp heeft namelijk de waarde van een aantal ogen:

Briefje: 1 oog per briefje
Joker: 2 ogen per joker
Overslaan: 3 ogen

De kandidaat kan er voor kiezen om zijn ogen te behouden en op te sparen, echter worden er slechts 2 rondes gespeeld en kan er dus max 12 ogen verdient worden.

Mol:
De mol kan hier met een gerust hart meedoen met de kandidaten, aangezien dit een spel is waarbij iedereen op elkaar kan letten en dus kan zien of ze geld pakken of niet.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?