Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 112149 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #40 Gepost op: 4-01-2021, 13:04:08 »
De Joker kan natuurlijk ook nog verwijzen naar groene haren, zoals het bekende personage 'The Joker'. In dat geval komt Lakshmi aardig in de buurt, denk ik zo!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #41 Gepost op: 4-01-2021, 17:58:15 »
Of zoiets...
8866 staat voor HHFF; Ha Ha fast forward.
De lach versneld afspelen wijst naar de mol?
 ::helderziend::
Zou eigenlijk heel goed kunnen deze. Lijkt te simpel, maar dat is eigenlijk altijd zo met widm.

Joshua zat tot vanmiddag in m'n dode hoek ...maar het zou zo maar zijn lach kunnen zijn. Dat laatste werd bij Moltalk al opgemerkt ...dacht ik.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #42 Gepost op: 4-01-2021, 22:29:43 »
Aflevering 1 begint met het nummer The Untold II, gevolgd door Fables, beide van Secession Studios. Deze zijn geïnspireerd door de horrorverhalen van H.P. Lovecraft en Edgar Allan Poe (zie de video van The Untold II en de omschrijving van Fables op YouTube).

Een van de bekendste verhalen van Edgar Allan Poe is The Mask of the Red Death. Dit speelt zich af in een abdij, waar een prins en zijn nobelen zich opsluiten ter bescherming tegen een mysterieuze ziekte met de naam De Rode Dood.

In het verhaal hebben alle kamers in de abdij de volgende kleuren:

"(...) blauw, paars, groen, oranje, wit, violet en zwart, met een gelijkgekleurde verlichting, behalve in de zwarte zaal, die verlicht wordt met een dieprode scharlaken kleur."

Voordat we een kandidaat hebben gezien, worden eerst alle kamers getoond. Deze hebben vrijwel allemaal verschillende, opvallende kleuren - net als in het verhaal van Poe. Onderwijl horen we de horrormuziek en onheilspellend gekraak. De makers proberen duidelijk een griezelsfeertje te creëren.



En waar is de Rode Dood? Na de opdracht zien we Renée met een rood shirt en een rode rugzak. Ook het haar van Marije heeft een kleur die erg lijkt op de 'dieprode scharlaken kleur' die centraal staat in het verhaal. En laten zij nu net twee van de drie deelnemers zijn die het geld in hun zak hielden en vervolgens een echte joker kochten bij Rik. Hetgeen ik denk dat de Mol hier zou doen.



TL;DR: Renée of Marije is de Rode Dood (a.k.a. de Mol) in dit horrorverhaal.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #43 Gepost op: 4-01-2021, 22:40:39 »
Aflevering 1 begint met het nummer The Untold II, gevolgd door Fables, beide van Secession Studios. Deze zijn geïnspireerd door de horrorverhalen van H.P. Lovecraft en Edgar Allan Poe (zie de video van The Untold II en de omschrijving van Fables op YouTube).

Een van de bekendste verhalen van Edgar Allan Poe is The Mask of the Red Death. Dit speelt zich af in een abdij, waar een prins en zijn nobelen zich opsluiten ter bescherming tegen een mysterieuze ziekte met de naam De Rode Dood.

Als ze tegenwoordig kijken naar niet algemeen bekende (film)muziek die GEÏNSPIREERD is op horrorverhalen van Edgar Allan Poe, dan vind ik dat best wel een gevalletje creatieve armoede.  ::)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #44 Gepost op: 5-01-2021, 00:33:37 »
ik vind het goed gevonden blip  ::ok::

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #45 Gepost op: 5-01-2021, 01:35:04 »
Titel aflevering 1: Gelijk!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #46 Gepost op: 5-01-2021, 11:52:22 »
Rocky is een open boek, zei ze. Het enige open boek dat we deze aflevering hebben gezien, is het molboekje van Florentijn, dat hij bij het ontbijt kwijt was. Als iemand anders de tekening van het molletje heeft gemaakt, is het verder ook geen probleem om het te filmen tijdens de executie.

Het is wel de vraag of de Mol het aandurft om een boekje te ontvreemden. Dat zou wel een heel strakke actie zijn. Ik denk eerder aan een medekandidaat, maar je weet het niet.

(screenshot geleend van Enigma TV)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #47 Gepost op: 5-01-2021, 12:03:24 »
Als ze tegenwoordig kijken naar niet algemeen bekende (film)muziek die GEÏNSPIREERD is op horrorverhalen van Edgar Allan Poe, dan vind ik dat best wel een gevalletje creatieve armoede.  ::)

In dit geval is het door de maker van de muziek zelf in en bij de video's gezet. Het is dus niet zo dat je er diep voor moet graven. Je zou het ook 'subtiel' kunnen noemen.



Daarnaast is de Rode Dood in de verfilming met Vincent Price (1964) een kaartspeler. Interessant met het oog op de jokerkaarten.


~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #48 Gepost op: 5-01-2021, 12:32:28 »
Lakshmi heeft een nummer genaamd 'When No One Sees Me'. Dit is een stuk van de tekst:

When no one sees me
Ah, aha, aha
Aha, ahahahahaha
When no one sees me
Ah, aha, aha
Aha, ahahaha, ahahahaha
When no one sees me


Volledige tekst

De Mol kon ongezien zijn/haar werk doen op de gang, want de deuren waren gesloten. En de 'ahaha' komt aardig overeen met de lach van de joker.

Maar misschien draaf ik door.  ::)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #49 Gepost op: 5-01-2021, 14:15:48 »
In het molboekje bij Joshua zegt hij bij Jezelf in 1 woord: 0nmogelijk

Ik zie een 0 ipv een O


0nmogelijk => nulmogelijk => ik N mol jungle
 


Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #50 Gepost op: 5-01-2021, 14:25:48 »
Zoals te zien in deze afbeelding, ziet de O in dat lettertype er gewoon zo uit. Geen 0 dus!  ;D

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #51 Gepost op: 5-01-2021, 14:33:17 »
Inderdaad, ik zie het nu ook

Blijft de mogelijkheid toch over om de O als 0 te lezen en als daar dan die specifieke tekst uit komt is toch opvallend.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #52 Gepost op: 5-01-2021, 16:47:46 »
mogelijke finalisten hint of dwaalspoor, via Elleoise @ widm.nl

Als je de profielfoto's bekijkt op de AVROTROS-site hebben 7 kandidaten een achtergrond met rode bakstenen erop en 3 kandidaten een bijna volledig groene achtergrond zonder de kleur rood:

Rocky, Florentijn & Splinter

https://wieisdemol.avrotros.nl/home/

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #53 Gepost op: 5-01-2021, 16:52:02 »
mogelijke finalisten hint of dwaalspoor, via Elleoise @ widm.nl

Als je de profielfoto's bekijkt op de AVROTROS-site hebben 7 kandidaten een achtergrond met rode bakstenen erop en 3 kandidaten een bijna volledig groene achtergrond zonder de kleur rood:

Rocky, Florentijn & Splinter

https://wieisdemol.avrotros.nl/home/

Zijn die foto's niet aan het begin van de reis gemaakt?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #54 Gepost op: 5-01-2021, 16:54:10 »
Zijn die foto's niet aan het begin van de reis gemaakt?
Ja, maar ik denk dat ze dan een hele serie schieten per kandidaat.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #55 Gepost op: 5-01-2021, 17:08:17 »
hoef je niet naar de site... Hieronder de fotos. Een mooie. Ben benieuwd.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #56 Gepost op: 6-01-2021, 09:59:34 »
De afleveringstitel is 'Gelijk'. Tijdens de laseropdracht heeft alleen het M-kistje een code waarvan de eerste en de laatste twee cijfers gelijk zijn. Als je die bij elkaar optelt krijg je 8+8=16 en 6+6=12. Op tijdstip 16:12 (officiële WIDM-site) zien we het onderstaande shot:



M(ol) = Renée?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #57 Gepost op: 6-01-2021, 10:30:23 »
Nog even over de bekendmaking in Moltalk waar Rik van zei dat de Mol zich daar al bekend had gemaakt...



We hebben van Charlotte, Renée & Erik mogelijke hints. Daar is al veel over gezegd. Ik vroeg me af of er nog meer was gevonden ...en dan in het bijzonder over de andere 7 namen. Ik vind het een beetje karig zo.

Rocky misschien ook wel als je denkt dat dat knipogen geen tic is... maar dat denk ik (helaas) wel. Ze kan het nog steeds zijn dus ik hoop dat iemand nog een mooie hint kan vinden in deze video.

Van Splinter zag ik deze op widm.nl: "Of ik de mol ben? Dat zal blijken aan het eind van het spel" ...dat dat een verkapte molbiecht zou zijn. 

Kijk ik nou voor niks dag en uur op onzetaal.nl ...of wijst het woordje "dat" gewoon naar de eerste zin? M.a.w. hoe is dit te spinnen als een molbiecht?

Online Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #58 Gepost op: 6-01-2021, 14:17:16 »
In de afbeelding staat een mogelijke klokhint naar Erik. Bij de eerste klok hoor je de voetstappen van de Mol, bij de tweede klok zegt Rik: ‘Twintig vragen over de identiteit en het gedrag van de Mol.’

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #59 Gepost op: 6-01-2021, 19:18:25 »
Okee, Het Masker van de Rode Dood lijkt toch echt een thema te zijn tijdens opdracht 1. Zoals gezegd hebben alle kamers opvallende kleuren, net als in het verhaal van Edgar Allan Poe. Eén van de shots van de gang lijkt zelfs rechtstreeks uit de verfilming met Vincent Price te komen:



Splinter is de eerste die we iets over zijn kamer horen zeggen, namelijk dit:
Citaat
"Het was eigenlijk een hele, hele mooie kamer. Alsof er een prins en prinses samen in hadden gewoond. Ooit, heel lang geleden. Alleen dan echt heel, heel, heel lang geleden. Dus de slijtage zat eigenlijk in de muur en in het stof en in de vloer. Ik denk dat als je om 12 uur 's nachts die kamer instapt, dat je er niet meer gezond uitkomt."

Prins en prinses: check. Gevaarlijk snelle achteruitgang van het fysiek gestel om middernacht: check.



Citaat
"And the revel went whirlingly on, until at length there commenced the sounding of midnight upon the clock."

(...) "And thus too, it happened, that before the last echoes of the last chime had utterly sunk into silence, there were many individuals in the crowd who had found leisure to become aware of the presence of a masked figure
(de Rode Dood, red.) which had arrested the attention of no single individual before."

(...) "There was a sharp cry -- and the dagger dropped gleaming upon the sable carpet, upon which most instantly afterward, fell prostrate in death the Prince Prospero." [BRON]

Veel opvallende overeenkomsten tussen opdracht 1 en het verhaal van Poe. Mocht dit daadwerkelijk een hint zijn, dan hoeft dat overigens nog niet te betekenen dat Splinter de Mol is. In 2019, tijdens de test van aflevering 2, deed finalist Niels bijvoorbeeld een poëtische uitspraak die rechtstreeks uit een aflevering van Westworld bleek te komen. Het scripten van biechten is de productie dus niet vreemd. Dat Splinter e.e.a ter plekke zelf bedacht lijkt me echter sterk.

Bovendien wordt de hofnar in de film gespeeld door een hele kleine man in een blauw pak. De naam Splinter betekent 'kleine jongen' - en ook hij draagt een blauw pak. Hofnar > joker.



Edit 07-01-2021:

In Splinters kamer zoomt de camera op tijdstip 1:45 in op een bloemvormige plafondversiering. Deze lijkt sterk op de bloemvormige ramen uit de film. Dat is het moment waarop Splinter zegt: "Ik denk dat als je om 12 uur 's nachts (het tijdstip van prins Prospero's dood) die kamer instapt, dat je er niet meer gezond uitkomt." Meteen gevolgd door boosaardig gelach!



En de klok mag natuurlijk niet ontbreken. Links de klok uit opdracht 1, rechts die uit de film.

« Laatst bewerkt op: 7-01-2021, 11:41:18 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison