Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 112070 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #80 Gepost op: 8-01-2021, 12:14:42 »
Volgens mij is het shirt van Joshua toch echt blauw/wit, niet lila  :P

Dat zou heel goed kunnen. Ik kan het verschil tussen lila en lichtblauw niet goed onderscheiden.

Edit: Dat Marijes kleding dezelfde kleur heeft als haar omgeving én de kaars - en dat die omgeving en kaars weer matchen met het verhaal van Poe - past ook weer goed bij de afleveringstitel 'Gelijk'.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2021, 13:25:45 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #81 Gepost op: 8-01-2021, 14:39:09 »
Als je de uitspraken van de oud-mollen naar rechts zet en je verbindt de dots dan krijg je JN te zien

en als je het een slag naar rechts draait kun je er ook een M in zien...

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #82 Gepost op: 8-01-2021, 14:47:19 »
Ik hoop echt zo dat Nelleke een poging waagt om dit allemaal uit te leggen in de TrustNobody podcast.  ::rofl:: Ik voorzie een deel C.  :P

Maar lekker bezig hoor. Het zijn prachtige theorieën.  ::ok::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #83 Gepost op: 8-01-2021, 16:44:01 »
Ik heb de kandidatenfoto's er nog eens op nageslagen. En dan voornamelijk vergeleken met de foto's zoals die op de A4'tjes getoond werden in de eerste opdracht. En wat blijkt? De foto's zijn allemaal identiek, behalve Florentijn, Splinter en Rocky. Bij die drie is een stuk muur weggeknipt dat in de aflevering wél te zien was op de foto.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #84 Gepost op: 8-01-2021, 17:17:57 »
Ik vraag me af of daar echt iets achter zit. Die foto's zijn vast diezelfde dag gemaakt en snel uitgeprint. Pas later voor de persfoto's hebben ze nog wat kunnen bewerken en wegknippen als xe toch van mening waren dat er nog te veel muur op zat. Of ze hebben meerdere foto's gemaakt en voor de persfoto's andere keuzes gemaakt dan die dag zelf.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #85 Gepost op: 8-01-2021, 17:37:35 »
Is informatie op de website eigenlijk altijd "canon"? Dus ook behorend bij de zoektocht naar de mol en aanwijzingen? Of moeten we ons alleen richten op wat we horen en zien in de aflevering?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #86 Gepost op: 8-01-2021, 19:05:41 »
Of moeten we ons alleen richten op wat we horen en zien in de aflevering?
Dit dus!

Vroeger had je nog het @IkBenDeMol account op Twitter. En heel vroeger zelfs nog muzikale hints, wat heb ik daar van genoten, op de radio. Nu is daar niks van, en ik denk in deze tijd dat dat prima is.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #87 Gepost op: 8-01-2021, 19:08:06 »
Hebben er in het verleden niet ook hints in de dagboeken van de Mol gezeten? Toen de Mol wekelijks nog een dagboek plaatste?

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #88 Gepost op: 9-01-2021, 09:10:43 »
Dit dus!

Vroeger had je nog het @IkBenDeMol account op Twitter. En heel vroeger zelfs nog muzikale hints, wat heb ik daar van genoten, op de radio. Nu is daar niks van, en ik denk in deze tijd dat dat prima is.

Ja, dat was ook nog een bron van extra puzzels. De socials doen helaas niet meer mee.

Hebben er in het verleden niet ook hints in de dagboeken van de Mol gezeten? Toen de Mol wekelijks nog een dagboek plaatste?

Was dat niet het jaar (of een paar jaar) toen de dagboeken voor het eerst geschreven werden? Nu is dat al jaren niet meer, volgens mij.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #89 Gepost op: 9-01-2021, 14:21:47 »
Dank! ::trots::

Overigens ben ik het met Heinz eens dat ons brein vaak associaties ziet die er in werkelijkheid niet zijn. Veel aanwijzingen die we menen te zien zullen door de productie niet als zodanig bedoeld zijn. Dit kan allemaal volstrekt toeval zijn. Anderzijds denk ik: WIDM is een van de duurste producties van de publieke omroep. Dan mogen ze best de moeite nemen om er een paar fatsoenlijke hints in te stoppen. Die van de laatste seizoenen (m.n. 2018 en 2019) waren om te huilen.

Het kan trouwens ook prima zijn wat Enigma TV zegt: dat het geen aanwijzing is, maar een thema om de sfeer te bepalen.

 ::ok:: Tijdens de aflevering was meerdere malen muziek uit de film 'Fantastic Beasts and Where to Find Them' te horen.

Hoe dan ook, het is teveel voor een toevalligheid en een zomaar te ver doorgezocht idee laat staan 'theorie', wat mij betreft een spot-on analyse van hoe de eerste widm scene in elkaar is gezet. Zonder -aan de oppervlakte liggende- verwijzing naar wie de mol zou kunnen zijn.

Ga zo door Blip  ::ok::  ::respect::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #90 Gepost op: 10-01-2021, 00:24:14 »
Florentijn: ‘ zoals Ellie zou zeggen .. etherdiscipline’

Hij gebruikt Ellie als voorbeeld

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #91 Gepost op: 10-01-2021, 10:34:00 »
In aflevering 1 zien we het volgende in de allereerste biecht van Renée, terwijl ze zich in haar groene kamer bevindt.



Armen gekruist op de borst. Daarna steekt ze haar vinger op, waarna ze haar armen weer kruist. X+I+X= XXI. Mol '21?

Edit: In 'Door een deur' bevonden alleen Erik en Renée zich in een groene kamer. Erik is nu naar huis. Als Renée volgende week weer iets roods draagt, ga ik me afvragen of zij dan toch de Rode Dood is die altijd een groen scherm krijgt.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 10:41:59 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Onwetende

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #92 Gepost op: 10-01-2021, 13:53:11 »
Is er nog iets met de molboekjes? Florentijn die een skelet voorop heeft (zelf getekend?), Splinter heeft een mooie omslag met cijferslot.

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #93 Gepost op: 10-01-2021, 14:32:43 »
Ik heb de kandidatenfoto's er nog eens op nageslagen. En dan voornamelijk vergeleken met de foto's zoals die op de A4'tjes getoond werden in de eerste opdracht. En wat blijkt? De foto's zijn allemaal identiek, behalve Florentijn, Splinter en Rocky. Bij die drie is een stuk muur weggeknipt dat in de aflevering wél te zien was op de foto.

Mmm dit zou zo maar eens een goede hint naar de 3 finalisten kunnen zijn, hoe pas ik dit nu weer aan naar mijn mol  ::rofl::  komende afleveringen  ::vergroot::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #94 Gepost op: 10-01-2021, 14:40:53 »
Is er nog iets met de molboekjes? Florentijn die een skelet voorop heeft (zelf getekend?), Splinter heeft een mooie omslag met cijferslot.

Zou leuk zijn als de code van het slot overeenkomt met een van de codes uit de eerste lasergame. Bijvoorbeeld (M)8866.

Iets anders: in de leader loopt Charlotte achter een plant met paarse bloemen langs. Volgens mijn Plantnet-app is dit ijzerhard (Verbena Bonariensis). We zien deze plant ook terug tijdens de test van aflevering 1. Eerst bij de overgang van Charlotte naar Remco: Charlotte zegt dat ze Remco verdenkt, en Remco zegt daarna "Ik heb nog geen sprankje van enige verdenking richting Charlotte. Het zou geniaal zijn als zij het uiteindelijk blijkt te zijn. Want dan ben ik echt verschrikkelijk genaaid." Remco viel vervolgens af.

We zien het ijzerhard tijdens de test verder alleen bij Lakshmi en Renée. Interessant weetje volgens de link die ik hierboven gaf:

"In de middeleeuwen ook tegen wonden door ijzeren wapens, een verklaring voor de naam ijzerhard. Door deze werking werd het kruid als heilig gezien in verschillende culturen en zou het beschermen tegen het kwade."



Is Charlotte 'het kwade' waartegen de andere kandidaten beschermd moeten worden? En worden alleen Lakshmi en Renée tegen haar beschermd? M.a.w: Charlotte de Mol, en Lakshmi en Renée de twee andere finalisten?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #95 Gepost op: 10-01-2021, 14:44:07 »
Zou leuk zijn als de code van het slot overeenkomt met een van de codes uit de eerste lasergame. Bijvoorbeeld (M)8866.

Iets anders: in de leader loopt Charlotte achter een plant met paarse bloemen langs. Volgens mijn Plantnet-app is dit ijzerhard (Verbena Bonariensis). We zien deze plant ook terug tijdens de test van aflevering 1. Eerst bij de overgang van Charlotte naar Remco: Charlotte zegt dat ze Remco verdenkt, en Remco zegt daarna "Ik heb nog geen sprankje van enige verdenking richting Charlotte. Het zou geniaal zijn als zij het uiteindelijk blijkt te zijn. Want dan ben ik echt verschrikkelijk genaaid." Remco viel vervolgens af.

We zien het ijzerhard tijdens de test verder alleen bij Lakshmi en Renée. Interessant weetje volgens de link die ik hierboven gaf:

"In de middeleeuwen ook tegen wonden door ijzeren wapens, een verklaring voor de naam ijzerhard. Door deze werking werd het kruid als heilig gezien in verschillende culturen en zou het beschermen tegen het kwade."



Is Charlotte 'het kwade' waartegen de andere kandidaten beschermd moeten worden? En worden alleen Lakshmi en Renée tegen haar beschermd? M.a.w: Charlotte de Mol, en Lakshmi en Renée de twee andere finalisten?
Of Laskshmi de mol, Charlotte de winnares en Renée de verliezer?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #96 Gepost op: 10-01-2021, 16:09:34 »
Op de muren in het klooster staat ballerina met een hoofdletter geschreven midden in zinnen als "De gele Ballerina bewaart haar geld links". Nergens voor nodig natuurlijk, maar misschien een (lelijke) hint naar onze voetbalster.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #97 Gepost op: 10-01-2021, 16:12:35 »
In aflevering 1 zien we het volgende in de allereerste biecht van Renée, terwijl ze zich in haar groene kamer bevindt.



Armen gekruist op de borst. Daarna steekt ze haar vinger op, waarna ze haar armen weer kruist. X+I+X= XXI. Mol '21?

Edit: In 'Door een deur' bevonden alleen Erik en Renée zich in een groene kamer. Erik is nu naar huis. Als Renée volgende week weer iets roods draagt, ga ik me afvragen of zij dan toch de Rode Dood is die altijd een groen scherm krijgt.

Is XIX niet 19, in plaats van 21?

En verder wat betreft het boekje van Florentijn: er staat een skelet op. Een skelet ligt onder de grond, net als de Mol!

En nóg verder: de nar op de jokerkaart droeg rood/groene kleding, de kleuren van de Portugese vlag. Joshua is geboren in Lissabon...

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #98 Gepost op: 10-01-2021, 16:14:16 »
Dit dus!

Vroeger had je nog het @IkBenDeMol account op Twitter. En heel vroeger zelfs nog muzikale hints, wat heb ik daar van genoten, op de radio. Nu is daar niks van, en ik denk in deze tijd dat dat prima is.

Van mij mogen die muzikale hints wegblijven (net zo polyinterpretabel als de afleveringstitels, met een vaak weinig overtuigende uitleg naderhand), maar wat heeft dat met 'in deze tijd' te maken?
Woosie down?

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #99 Gepost op: 10-01-2021, 16:54:33 »
Zou VOORBEELD niet kunnen slaan op Charlotte, die de foto's door het VOORRAAM van de truck maakte? De anderen deden dat door het zijraam, als ik me goed herinner. Maar ik moet nog terugkijken.