Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26568 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #20 Gepost op: 9-01-2021, 22:22:49 »
Florentijn echt heel verdacht hier. Kiest voor het geld en kweekt zo goodwill bij de groep, terwijl het geen cent oplevert.

Volgens mij begreep hij het gewoon niet. Als mol snap je toch wel dat het volkomen onlogisch is om voor geld te kiezen dat er niet is? Vind dit juist heel kandidaats.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #21 Gepost op: 9-01-2021, 22:25:35 »
 Vond hier Splinter vrij verdacht. Deed alles zoooooo overduidelijk.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #22 Gepost op: 9-01-2021, 22:30:27 »
Ik vind Splinter hoe langer hoe meer verdacht worden ook.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #23 Gepost op: 9-01-2021, 22:36:07 »
Volgens mij begreep hij het gewoon niet. Als mol snap je toch wel dat het volkomen onlogisch is om voor geld te kiezen dat er niet is? Vind dit juist heel kandidaats.

Als hij de mol is kreeg ik sterk de indruk dat hij helemaal op plan B moest. Er was iets gebeurd dat hij totaal niet verwacht had. Vind het ook niet echt kandidaats, het was gemakkelijk een joker verdienen en je kan een ander de schuld geven. Tenzij hij heel omslachtig aan het bedenken is, hoe kan ik verdacht worden als eventuele mol, wat zou de mol doen. Of hij snapte niet dat er geen geld te verdienen was.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2021, 22:38:22 door tureluurs »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #24 Gepost op: 9-01-2021, 23:38:10 »
Het is ondoorgrondelijk wat ie doet. Zegt de groepsdynamiek moeilijk te vinden op dit punt. Ik denk dat hij de veilige weg van 'voor het geld gaan' kiest om het minst op te vallen. Als hij de mol is weet hij dat zijn team niets heeft verdiend en kiest hij uiteraard voor het geld dat niet is verdiend. Zo heeft hij credits om in de volgende opdrachten later sleutelposities te kijgen (doorgeefluik in de vrachtwagen)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #25 Gepost op: 9-01-2021, 23:47:54 »
Ga er in mee dat Florentijn ondoorgrondelijk is. Als hij de Mol is, geeft Florentijn daar een heel nieuwe twist aan.
Ben erg benieuwd naar afl. 3 om meer aan de weet te komen wat hem  betreft. Voor mij is hij tot nu moeilijk te lezen.
Kan zowel kandidaat als Mol zijn. Wel leuk trouwens voor ons nog zoveel onzekerheid.

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #26 Gepost op: 9-01-2021, 23:49:49 »
Leuke opdracht! ::bravo:: Florentijn inderdaad heel verdacht, Renée niet. Ik vind wel dat de opdracht heel kort in beeld is gebracht, maar we hebben we is nog erger gehad. :P


Ik vind Renée juist wel verdacht (naast Florentijn en Joshua). Er is in haar groep 700 euro verdiend die zij wel even wil inruilen voor een joker. Alleen slaagt ze hier niet in omdat ze de duimpjes noemt in plaats van iets anders. En ze staat op een sleutelpositie als het om het geld gaat.
Graven, graven, graven...

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #27 Gepost op: 9-01-2021, 23:53:28 »
Hier nog even alle opdrachten.

die van lakshmi waren niet heel duidelijk in beeld, dus ik zal die zo nog even uitschrijven.



Spoiler: Opdrachten Lakshmi (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 00:10:07 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #28 Gepost op: 9-01-2021, 23:56:38 »
Vooral die "zeg in de camera 'ik ben de mol' " zou de mol toch niet moeten laten liggen  :)

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #29 Gepost op: 9-01-2021, 23:58:42 »
Florentijn echt heel verdacht hier. Kiest voor het geld en kweekt zo goodwill bij de groep, terwijl het geen cent oplevert.
Het gaat om het geld van beide groepen samen. ALS Florentiijn EN Renée allebei een geheime opdracht raden (Rik noemt het: als er 2 geheime opdrachten benoemd worden), dan komt er geen geld in de pot. Kandidaat Florentijn heeft dus wel degelijk invloed op het geld door daarvoor te kiezen. Hij maakt het voor Renée dan wel weer zeer makkelijk om te gaan voor de joker omdat het geld veilig is nu er geen 2 geheime opdrachten geraden kunnen worden.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #30 Gepost op: 10-01-2021, 00:00:11 »

Ik vind Renée juist wel verdacht (naast Florentijn en Joshua). Er is in haar groep 700 euro verdiend die zij wel even wil inruilen voor een joker. Alleen slaagt ze hier niet in omdat ze de duimpjes noemt in plaats van iets anders. En ze staat op een sleutelpositie als het om het geld gaat.

Jij denkt dat de mol de geheime opdrachten vooraf nog niet kende?
Voor de mol was deze opdracht een koud kunstje vanuit de positie van Renee. Ee  kwestie van de meest opvallend uitgevoerde (echte) geheime opdracht noemen. En je weet dat ze uitgevoerd worden, dus je laat ook merken dat je er eentje door hebt.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #31 Gepost op: 10-01-2021, 00:15:40 »
Het gaat om het geld van beide groepen samen. ALS Florentiijn EN Renée allebei een geheime opdracht raden (Rik noemt het: als er 2 geheime opdrachten benoemd worden), dan komt er geen geld in de pot. Kandidaat Florentijn heeft dus wel degelijk invloed op het geld door daarvoor te kiezen. Hij maakt het voor Renée dan wel weer zeer makkelijk om te gaan voor de joker omdat het geld veilig is nu er geen 2 geheime opdrachten geraden kunnen worden.

Ik twijfel of je dit wel zo moet zien

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #32 Gepost op: 10-01-2021, 00:26:21 »
Ik kan gezien de opdrachten echt helemaal niets verdachts aan Lakshmi zien deze opdracht. Ze heeft de duurste opdrachten doorgegeven. Slechts 2 opdrachten zijn niet gelukt, maar dat waren ook de lastigsten.


Zul je zien dat ze aan het eind van de serie zegt: 'Ja, ik heb ze allerlei onnozele opdrachten gegeven, waardoor we €300 mis zijn gelopen.'
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #33 Gepost op: 10-01-2021, 00:30:38 »
Jij denkt dat de mol de geheime opdrachten vooraf nog niet kende?
Voor de mol was deze opdracht een koud kunstje vanuit de positie van Renee. Ee  kwestie van de meest opvallend uitgevoerde (echte) geheime opdracht noemen. En je weet dat ze uitgevoerd worden, dus je laat ook merken dat je er eentje door hebt.

Klopt daar ga ik vanuit: de mol wist dat hij/zij op de camerapositie moest komen maar kende de opdrachten niet. En we zien niet hoe Florentijn en Renée op die cruciale posities zijn gekomen.
Graven, graven, graven...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #34 Gepost op: 10-01-2021, 02:08:19 »
Ik heb waarschijnlijk de uitleg van Rik verkeerd begrepen, maar ik vond Florentijn hier in eerste instantie erg onmols. Dit is wat Rik zegt.

Citaat
Terwijl jullie aan het filmen waren, hebben jullie mede kandidaten geheime opdrachten uitgevoerd. Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker en komt er geen geld in de pot. Lukt het niet, dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld.

Vervolgens wordt duidelijk dat zowel Florentijn en Renee maar één keer mogen raden, dus dat ze alleen bij twee goede gokken kunnen komen als ze het allebei goed hebben. Vanuit die gedachte begreep ik dat Florentijns goede gok nodig was om het geld weg te spelen. Met andere woorden: door Florentijns keuze voor de pot wordt het geld uit de andere groep sowieso verdiend. Vanuit die gedachte is het erg onmols voor Florentijn voor de pot te kiezen. (En dan is het ook een beetje mols van Renee om fout te gokken want het geld is toch al verdiend.)

Ik begrijp dat mensen hier het anders begrepen en dat ze denken dat één goede gok al het geld van de desbetreffende groep wegspeelde en voor die persoon een joker opleverde.  Ik vind dat minder goed passen bij Riks bewoording, maar dat is niet inconsistent met Riks woorden en ik ben het eens dat dat de opdracht logischer en meer gebalanceerd maakt. Onder deze interpretatie is Florentijn idd mols en Renee onmols. Maar weten we echt zeker dat deze interpretatie de juiste is?

Edit: sowieso zijn Riks woorden vreemd. De eerste zin klopt niet voor Florentijn want in zijn groepje is geen enkele geheime opdracht uitgevoerd (de zin klopt wel als je Florentijn en Renee als één groep behandelt). De tweede zin impliceert dat Florentijn alleen de joker verdient als hij een uitgevoerde geheime opdracht noemt, maar er is geen enkele geheime opdracht in zijn groepje uitgevoerd (dus strikte  interpretatie: onmogelijk om een joker te verdienen). De laatste zin van Rik impliceert dat de groep geld verdient voor elke geheime opdracht, ongeacht of ze zijn uitgevoerd of niet. Ik neem aan dat dit allemaal niet zo bedoeld is, maar de woordkeuze is onkarakteristiek slordig.

« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 02:21:41 door Leendert »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #35 Gepost op: 10-01-2021, 05:41:30 »
Begreep van het einde drie keer niks. Want als er twee goede antwoorden moeten zijn om de jokers te krijgen en het geld niet te verdienen, dan geeft Florentijn al de doorslag en had het niet uitgemaakt wat Renee voor keuze maakte. Het is waarschijnlijk dat het om een antwoord per groep ging. Dan heeft Florentijn wellicht niet begrepen wat er speelde. Of hij begrijpt het spel niet. Of hij is de mol, wil niet verdacht worden en dat had de regie weg moeten laten maar dat lijkt me wat stug.

Renee in elk geval erg onmols. De Mol had geweten dat de duimpjes geen opdracht vormde neem ik aan en iets anders gezegd om de joker te krijgen/geld uit de pot te houden.

Splinter een beetje mols. Renee mag niets merken maar hij geeft haar gewoon een klap/duw  ::rofl::

Als Rocky of Christina de mol zijn, dan heeft een van hen de tour in verbijstering doorgebracht denk ik  ::rofl::

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #36 Gepost op: 10-01-2021, 08:59:07 »
Ik dacht inderdaad dat elke filmer twee geheime opdrachten moest noemen om een joker te verdienen voor zichzelf óf kon kiezen voor het geld dat in die subgroep verdiend was. Bij Renée was het tweede antwoord in dit geval niet meer nodig omdat het eerste al fout was.

Maar bij deze interpretatie is de zinsnede "dan verdient elk van jullie een joker" vreemd. Dit suggereert juist weer dat ze samen moeten werken en alleen een joker verdienen als ze beiden één opdracht weten te noemen. Echter komt ook dit niet overeen met het spelverloop, want dan zou het spel gespeeld zijn nadat Florentijn kiest voor het geld en doet het antwoord van Renéé er niet meer toe. Ook zou dit zou een vreemde manier zijn om het spel te spelen omdat de keuze van de eerste filmer doorslaggevend is voor het überhaupt kunnen verdienen van jokers. Alleen als Florentijn voor de jokers had gekozen én een goed antwoord had gegeven zou Renée's keuze er toe doen. Als dit het scenario zou zijn en het dus geen aparte opdrachten waren voor de twee subgroepen, dan had Rik ze in hun subgroep de keuze moeten laten maken en niet voor de hele groep.

Onduidelijk dus.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #37 Gepost op: 10-01-2021, 09:18:53 »
Rik spreekt Florentijn en Renée toch aan als duo gezamenlijk in de rol van cameraman/vrouw? Gezamenlijk moeten ze tot twee goede antwoorden komen.

Florentijn had of een blackout doordat ie niet goed begreep hoe de info over alle geheime opdrachten voor zich te houden zonder dat de rest het te weten komt (maar waarom dan napraten met Rocky?) dus koos voor het geld: daarmee de indruk wekkende dat hij daadwerkelijk niet door Joshua tot in het detail is bijgepraat.

Of Florentijn wist met de keuze voor geld als mol (geen geld verdiend = fout antwoord) dat alles kwam af te hangen van Renée haar antwoord. Maar waarom die sabotage actie uit handen geven aan een reguliere kandidaat? Of wilde mol Florentijn kandidaat Renée medeplichtig maken aan een mollenstreek? Dan nog vind ik hem niet sjiek. Saboteren doet de mol maar lekker zelf, dat gehulpmol vond ik in seizoen 5 ook al zo een kunstgreep om niks.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #38 Gepost op: 10-01-2021, 09:19:30 »
Ik dacht bij Riks uitleg vooraf zelfs dat zowel Renée als Florentijn twee geheime opdrachten goed moesten raden voor een joker. Dus vier in totaal.  ???
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #39 Gepost op: 10-01-2021, 10:21:06 »
Splinter een beetje mols. Renee mag niets merken maar hij geeft haar gewoon een klap/duw

Dit! Ik dacht eerst dat het mols was. Ook daarna vond ik Splinter ook niet erg tactvol bij het uitvoeren van opdrachten. Maar ik moet eerlijk toegeven, deze opdracht moet ik nog eens terugkijken wat nou precies de bedoeling was. Voor hetzelfde geld was het heel kandidaats wat Splinter deed.

Joshua valt bij deze opdracht voor mij af als mol. Verknalt volgens mij de bedoeling van de opdracht door een domme fout. En dat kan iedereen gebeuren, maar ik denk juist de Mol dan toch weer niet. En als het wel de bedoeling was als Mol, dan geeft hij Florentijn een oneerlijk voordeel.

Lakshmi bracht zichzelf in de positie als aangever. En zij gaf veel opdrachten. Volgens mij was dat wel een goede tactiek als mol. maar ja, Misschien blijkt dat ook andersom te zijn als ik de opdracht precies snap.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 10:23:46 door Avogadro »